Blog

  • Eerste details bezuinigingsplannen Italie duiken op

    Het document waarin de verschillende maatregelen zijn uitgewerkt is 36 bladzijden dik en omvat onder meer plannen om te snijden in het overheidsapparaat (300.000 banen weg in 2014), de pensioenleeftijd te verhogen en het belastingstelsel te hervormen. Voor ambtenaren die hun baan kwijt zullen raken wordt een sociaal mobiliteitsplan opgesteld, dat ze elders aan een baan moet helpen. In het document wordt ook aangegeven dat de regering gaat werken aan nieuwe initiatieven om de efficiëntie en transparantie van overheidsorganen te verbeteren. Daar hoort ook een actieve bestrijding van corruptie bij, want daarvoor wordt een zogeheten 'National Anti-Corruption Plan' opgesteld.

    Verder gaat zoals gezegd het belastingstelsel op de schop. De vijf belastingschijven die er momenteel zijn (23%, 27%, 38%, 41% en 43%) zullen worden vervangen door een eenvoudiger model met drie schijven (20%, 30% en 40%). Daaaast wordt er gewerkt aan het terugbrengen van de hoeveelheid belastingvoordelen en heffingen, zodat het innen van de belastingen eenvoudiger wordt. Een nieuw organisatiemodel moet het voor de Italiaanse belastingdienst makkelijker maken om belastingontduiking aan te pakken, terwijl het klimaat voor ondeemers door een eenvoudiger belastingstelsel gunstiger moet worden. Minder gunstig voor de Italianen is de geplande verhoging van het BTW-tarief. Zowel het gereduceerde tarief van 10% als het hogere tarief van 21% moeten met één procentpunt omhoog.

    Om meer geld op te halen gaan het ministerie van Landbouw en dat van Economie en Financiën landbouwgrond dat in het bezit is van de overheid in de verkoop doen. Stukken grond met een waarde onder de €400.000 kunnen rechtstreeks worden verkocht, grond met een hogere waarde zullen worden geveild op publieke veilingen. Voor lokale overheden worden er grenzen gesteld aan de hoeveelheid schuld die ze mogen hebben. Het plan schrijft immers voor dat maximaal 8% van alle inkomsten van een lokale overheid gebruikt mag worden om rente op leningen te betalen. Wanneer deze grens wordt overtreden mag de betreffende gemeente geen geld meer lenen en mag het ook geen extra personeel inhuren.

    Wat betreft de pensioenen heeft Italië een behoorlijke achterstand in te halen. Vanaf 2012 gaat de pensioengerechtigde leeftijd voor vrouwen werkzaam in de publieke sector van 61 naar 65 jaar, de leeftijd die momenteel al van toepassing is voor mannen die in dienst zijn bij de overheid. De pensioenleeftijd zal daaa verder worden opgerekt tot ongeveer 67 jaar rond het jaar 2024 en ongeveer 70 jaar halverwege deze eeuw. Daaaast wordt er een constructie ingebouwd waardoor het pensioen later wordt uitgekeerd. Werknemers moeten 12 maanden wachten voordat ze de eerste betaling krijgen uit het pensioenpotje, terwijl dat voor zelfstandigen zelfs 18 maanden is.

    Lees de hele brief op: Scribd.com

    Naast het officiële staatsschulden zijn er ook nog de verplichtingen waar geen geld voor gereserveerd is. Deze zogeheten unfunded liabilities worden vaak geassocieerd met de VS, maar in Europa kennen we ze ook. Zie onderstaande grafiek.

  • Psssst.. Laat de belastingbetaler het maar niet weten!

    De Italiaanse besmetting was deze week een feit, en hoe! Je zou er bijna door gaan wanhopen. Althans, als je dit niet zag aankomen en de berichtgeving moest geloven. Had ik zenuwen? Nee, eigenlijk geen. Er zijn nog zoveel mogelijke maatregelen die de Europese autoriteiten kunnen nemen voordat ik me echt zorgen ga maken. Maar dat betekent niet dat ik er gerust op ben, want er staan maatregelen op stapel die Europa voorgoed zullen veranderen. Europa werkt achter de schermen aan de voorwaarden voor een fiscale unie.

    Een systeem van overspel
    Als ik een analogie zou moeten maken om de innige relatie tussen banken en overheden te typeren dan komt het erop neer dat wereldwijd de volksvertegenwoordigingen in bed zijn gekropen met bankiers en overspel plegen. Banken nemen hun partner, hun geldschieters, in de maling en parlementen de burger. De bron van alle financiële problemen zijn terug te voeren op het wettelijke monopolie op de uitgifte en creatie van geld. Dat monopolie is door de wetgevende macht ingesteld en wordt aangewend om meer geld uit te kunnen geven dan er is en bankiers financieren dit graag zodat zij meer kunnen verdienen. Overheid en bankiers blij en de bevolking onwetend.

    De ontkenning voor de onhoudbaarheid en de fundamentele oorzaak van de huidige situatie is pertinent: bankiers en overheden ruziën over de schuldvraag maar presenteren ondertussen de rekening aan diegene die zij hebben bedrogen. Maar waarom zouden we deze overspelige partners nog langer tolereren? Waarom vragen wij niet een echtscheiding aan? Waarom breken we niet met een sociaal onrechtvaardig contract die de overheid het monopolie op geld geeft en die het vervolgens misbruikt?

    Vraagstelling?
    De Europese kwestie zoals die in media wordt gepresenteerd is in feite een herformulering van de daadwerkelijke vraag en de echte vraag luidt: hoe gaan we in Europa failliete overheden en failliete banken redden? Die vraag klinkt uiteraard veel te ongenuanceerd en dus wordt er voor een andere verpakking gekozen: “hoe gaan we de euro redden”? Luister maar goed, want opeens heeft iedereen het over de stabiliteit van de eurozone en de houdbaarheid van de euro als munt.  

    Media werken bewust dan wel onbewust mee aan deze herformulering van de eigenlijk probleemstelling. Want de meest prangende vraag voor overheden en bankiers is hoe zij aan het grote publiek hun probleem gaan verkopen als het uwe. Met 2008 en 2009 in het achterhoofd is de legitimiteit om met miljarden aan belastinggeld banken te redden verdwenen. Landen redden die er een potje van hebben gemaakt? De belastingbetaler zegt met een grote meerderheid nee en dat komt slecht uit.

    Het gevaar voor de eurozone
    Europese overheden delen allemaal hetzelfde probleem en dat is dat het punt dichterbij komt dat niemand hen wil financieren. De schulden lopen op en bij bezuinigingen krimpt de economie en wordt de schuldenlast zwaarder. En wanneer overheden zich niet langer kunnen financieren, dan rest alleen nog de geldpers. Maar dat is in Europa verboden. Dus wanneer niemand de overheid geld leent, en er geen geldpers is, en de overheidsschulden gedumpt worden (o.i.v. een vertrouwenscrisis zoals met Italië nu) dan dreigt er een systeemcrash.

    Griekenland is door de miljarden aan noodleningen daaraan teauweood “ontsnapt”. Italië is daarentegen voor iedereen een maatje te groot om te redden en datzelfde geldt voor Frankrijk. Voor zover men van een 'eurocrisis' kan spreken, dan is het eigenlijk een uit de hand gelopen solvabiliteitscrisis van overheden en banken. Dat raakt in die zin de euro omdat er dan een break-up dreigt. Immers, als niemand bereid is om leningen te verstrekken, tja wat doe je dan: de geldpers, of? Bedenkt u zich, er bestaat geen of.

    Terug naar de gulden?
    De PVV kwam heel functioneel met het populistisch verantwoorde plan om de gulden opnieuw in te voeren. Tal van professoren stonden in de rij om te mogen vertellen dat een herinvoering van de gulden alleen maar nadelen heeft. Vrijwel niemand heeft het door dat er alleen maar oneigenlijke argumenten gebruikt worden. Cijfers voor het één dan wel het ander ontbreken en de gebruikte argumenten zijn ontleend aan economische theorie waarvan – als je 'Oostenrijker' bent – weet dat die theorieën niets meer zijn dan abstracte fantasie. Hilarisch wordt het wanneer het vakjargon over de tafel vliegt en presentatoren met de term devaluatie schermen als een mogelijke oplossing voor probleemlanden.

    De analyses van het Europese probleem zorgen ervoor dat er twee elementen blijven hangen: er is 1) een probleem met de euro; en 2) er moet een Europese oplossing komen. Daarmee wordt de aanzet gegeven op de vervolgvraag: hoe gaat de euro gered worden? En dan komt vanzelf een keer de fiscale unie in beeld waarvan de eerste blauwdrukken in omloop zijn. Het is zo opmerkelijk dat terwijl de Nederlandse regering van Mark Rutte de Tweede Kamer hierover heeft ingelicht, DNB haar fiat geeft en in Duitsland soortgelijke geluiden te horen zijn, dit nauwelijks het nieuws bereikt.

    Fiscale unie!
    Wat wel erg vaak te horen was, is dat Europa een gebrek heeft: overheden hebben te veel ruimte hebben om er een potje van te maken. Griekenland is evident en spreekt voor zichzelf. Maar dat geldt ook voor Italië want Berlusconi en het politieke machtsvacuüm dat na hem ontstaat, laat grote onzekerheden op financiële markten bestaan. En dat kan niet langer. Er moet ingegrepen worden. Het IMF zou dat kunnen, maar een Brusselse begrotingsautoriteit is beter. En dat is waar men nu op aanstuurt. Brussel moet de begrotingen gaan bepalen.

    De blauwdrukken voor de fiscale unie liggen klaar en de voorwaarden sijpelen langzaam door tot het publieke domein. Afgelopen week was het de Duitse adviesraad van 'vijf wijze economen' die de regering van Angela Merkel van een advies heeft voorzien. De Duitsers komen met een verrassende eis: de nationale goudreserve's moeten als onderpand ingebracht worden. Als Europese landen zich niet aan hun afspraken houden, dan verliezen zij hun aanspraak op hun goudreserve.

    Wat moet je ermee?
    Ik weet nog niet wat ik moet vinden en dat komt allereerst omdat details ontbreken. De blauwdruk komt er in de essentie op neer dat men kiest voor een consolidering van de bulk aan openstaande publieke schulden en daarmee neemt men heel veel onrust weg. Maar er wordt nergens verwezen naar of rekening gehouden met de ongedekte toekomstige financiële verplichtingen. Gaan wij straks als Nederland bijdragen en beloofde pensioenen van Italianen en Fransen? Die deur kan niet en mag niet open.

    Ook ben ik zeer gecharmeerd van de voorwaarde dat nationale publieke schulduitgifte wordt verboden. Dat is iets waar ik al langer voor pleit. De burger moet het budget van politici dicteren en niet andersom. Maar vooralsnog bestaat er grote onduidelijkheid over een Europees verbod op publieke schulduitgifte; een totaalverbod. Dat wordt niet geopperd en dat zou wel moeten. Tegelijkertijd kan de Duitse eis om bij het poolen van de publieke schulden de nationale goudreserve in te brengen opgevat worden als een stap in de juiste richting. Want worden eurobonds straks niet gewoon gedekt door goud?

    Financieel niet op voorhand afwijzend..
    De Duitse eis om de goudreserve en overige valutareserves als onderpand in te brengen is voor mij aanleiding om deze drastische hervorming niet op voorhand af te wijzen. Heel simpel gezegd kunnen soevereine schulden, met name de extee schulden (schulden aan het buitenland), alleen door middel van goud teruggebracht worden. Goud met een véél hoger prijskaartje, dat wel. Daar is echter nog geen inteationaal draagvlak voor en bovendien moet Europa wel eerst de publieke schulden stabiliseren en een Europese domino-D-day voorkomen.

    In het Engels zegt men het heel mooi: “the devil is in the details”. Die details ontbreken en daar zouden media zich vol op moeten storten. Als Brussel meer macht krijgt zoals wordt voorgesteld, wie gaat Brussel dan controleren? Indien Brussel over de hoogte van de overheidsbegroting gaat, wie bepaalt de hoogte dan? De burger of nationale overheden? Wie ziet erop toe dat Brussel niet een lobbyisten-Walhalla wordt en dezelfde fouten maakt als de politiek nu? Welke garanties zijn er dat Europa niet precies hetzelfde zal doen als Griekenland? Gaat Brussel banken redden en wie betaalt dat dan? 

    De rol van media
    Media moeten die vragen stellen; dat is hun rol. Zij faciliteren momenteel te gemakkelijk een politiek proces dat aanstuurt op verregaande Europese integratie. Daar zijn voor- en tegenstanders van en ook al krijgen er een aantal het woord, de echte oorzaak voor de huidige problemen blijft onbehandeld. Media waken over het democratische proces en dat mag nooit achterwege gelaten worden. Media moeten zich veel kritischer gaan opstellen om te voorkomen dat de burger ook hen zal wantrouwen, want het lijkt wel alsof meer Europa een vanzelfsprekendheid is als oplossing. Maar is dat wel zo? En hoe zou dat dan werken?

    We staan op het punt om een sociaal contract aan te gaan met Europa want het Europese probleem komt erop neer dat als overheden failliet gaan, banken meegaan. En als banken failliet gaan, dan gaan overheden mee. Dat is een gevolg van het huidige geldconcept. Dat lost men niet op met een fiscale unie, die stelt dat moment hooguit opnieuw uit. Als je je gaat afvragen wie zo'n financieel stelsel verzint dan kan ik me zo voorstellen dat politici en bankiers zullen denken: “Pssst.. laat de belastingbetaler het maar niet weten!”. Dat zouden media u gewoon moeten vertellen want ons geldconcept moet op de schop.

  • Het EFSF noodfonds koopt eigen obligaties op

    Het Europese noodfonds werd groots gepresenteerd door de leiders van de Eurozone. Midden in de nacht kwam toen de persverklaring waarin de heren Barroso en Rompuy hun plannen voor een hefboomconstructie van €1.000 miljard kenbaar maakten. De mooie beloftes werden al snel doorgeprikt door premier Papandreou, die de Griekse bevolking via een referendum wilde laten stemmen over de voorgestelde bezuinigingsmaatregelen. Papandreou most onder druk van Europa, een gedeelte van zijn eigen achterban en van de oppositiepartijen het toneel verlaten, om vervolgens te worden vervangen door Loukas Papademos (werkzaam geweest bij de ECB).

    Na het 'democratische bommetje' van Papandreou kwam ook opeens Italië in de schijnwerpers. Beleggers verloren hun vertrouwen in de regering van Berlusconi, waardoor de rente op Italiaans schuldpapier steeg tot een record van 7,5%. Inmiddels is de rente weer wat gezakt (waarschijnlijk door ingrijpen van de ECB), maar is het vertrouwen onder beleggers nog altijd niet terug.

    Het gebrek aan vertrouwen in de markten raakt ook het Europese EFSF-noodfonds, dat enerzijds afhankelijk is van de kredietwaardigheid van de verschillende Europese landen en anderzijds van extra geld uit opkomende economieën zoals Rusland en China. De kredietwaardigheid van Frankrijk staat al ter discussie en buitenlandse investeerders hebben door de hierboven genoemde precedenten hun twijfels over de levensvatbaarheid van het noodfonds. Een recente obligatieveiling van het EFSF werd al beperkt van €10 naar €3 miljard, omdat er simpelweg te weinig vraag was naar de obligaties.

    Deze obligatieveiling is uiteindelijk wel geslaagd, maar volgens een bericht op The Telegraph speelde het EFSF hier zelf ook een rol in. Om het bedrag op te halen uit de financiële markten kocht het noodfonds voor honderden miljoenen aan eigen obligaties op en leende het zichzelf het resterende bedrag dat beleggers niet wilden kopen. Het EFSF wist €2,7 miljard aan obligaties uit te zetten op de markt, terwijl het resterende bedrag met 'eigen middelen' werd opgekocht.

    Waar kwam het geld vandaan dat het EFSF gebruikte om haar eigen obligaties op te kopen? Voor zover wij weten kwam het geld niet van de ECB en kunnen we de conclusie trekken dat het EFSF-noodfonds middelen uit eerdere obligatieveilingen heeft gebruikt om zichzelf opnieuw te financieren. Ook andere fondsen van de Europese Unie hebben zich gemeld voor het schuldpapier van het EFSF. Zie daar het piramidespel dat het Europese noodfonds speelt.

    Het EFSF en het IMF doen hun uiterste best om buitenlandse investeerders te overtuigen van het noodfonds, maar totnogtoe met weinig succes. De kansen dat ze alsnog met geld over de brug komen om ons te helpen zijn met dit nieuws nog verder geslonken. Vorig jaar waren Chinese en Japanse investeringsfondsen nog actief met het aankopen van de EFSF-obligaties, maar blijkbaar vertrouwen ze de situatie nu niet meer. De Europese leiders slagen er maar niet in de crisis te bezweren, terwijl het EFSF zo complex is geworden dat beleggers er nauwelijks nog wat van begrijpen en hun vingers er niet aan willen branden.

    Als Europese leiders niet met een radicaal plan komen om de crisis op te lossen zijn we aangewezen op grootschalige geldpersfinanciering van de ECB, het IMF of een combinatie van beide. De methode die Amerika en Groot-Brittannië al een paar jaar financieel op de been houden en die zich heeft bewezen in achtereenvolgens onder meer de Weimar republiek, Hongarije, Argentinië en Zimbabwe. Het is een kwestie van tijd voordat mensen het ongedekte papiergeld links laten liggen en inflatie omslaat in een ongecontroleerde hyperinflatie. Het is te hopen dat het niet zover komt en dat politici en centrale bankiers beginnen in te zien dat meer geld niet de oplossing, maar juist het probleem is.

    We verwijzen u graag naar een recente analyse van FOFOA, die het concept geld onder de loep neemt en de ke van de zaak weet te scheiden van de randverschijnselen.

    Het officiële mandaat van het EFSF

  • Goud en zilver daily report #3

     

    Goud sloot gisteravond de week af op 1788,50 dollar per troy ounce. Dat was een stijging van 1,73% voor de dag en 2,02% winst voor de week.

     

     

     

     

     

     

     

    Zilver eindigde de week op 34,66 dollar per troy ounce. Een stijging van 1,85% voor de dag en 1,55% gedurende de afgelopen week.

     

     

     

     

     

     

     

    Dat een stijging van de beurzen niet meer per definitie hoeft te leiden tot een daling van edelmetalen, of vice versa,  is de afgelopen maanden gebleken. Zo ook gisteren. Vrijwel alle beurzen behaalde een winst van rond de 2%. Zoals hierboven getoond sloten goud en zilver ook dik in de plus. Maar als de beurzen niet verantwoordelijk waren voor de prijstijging van goud en zilver, wat dan wel?

    Allereerst is de stijgende olieprijs een bepalende factor. De olieprijs bereikte gisteren een recordhoogte in de afgelopen 3 maanden. Sommige analisten voorspellen dat de olieprijs door toenemende spanningen in het Midden-Oosten de komende tijd nog veel meer kan toenemen.  Dit onzekere vooruitzicht heeft een positieve uitwerking op de goud en zilverprijs.

    Ook het feit dat de dollar gisteren in waarde daalde heeft een heeft zowel de goud als zilverprijs doen stijgen. Deze stelling is over het algemeen een waarheid. Wanneer de Amerikaanse dollar stijgt, daalt de goud en zilverprijs uitgedrukt in Amerikaanse dollars. De reden hiervan is dat goud in wezen een andere valuta is en ook zo reageert. Wanneer de dollar zwak presteert op de inteationale valutamarkt zal de goudprijs uitgedrukt in Amerikaanse dollars stijgen.

    Ter bevestiging deze grafiek van Investopedia:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Zie onderstaand filmpje van Symmetrticinfo voor een verhelderende uitleg over het verband tussen de Amerikaanse dollar en de goudprijs:

  • Dagelijkse kost 11 november 2011

     

    • Rabobank waarschuwde voor bankrun op Fortis (Nu.nl)

    Als ik goed geïnformeerd ben (door een betrouwbare insider), kan Rabobank dit weten omdat zij als één van de financiers van de oveame door Fortis van ABN-AMRO optrad. Rabobank had nogal wat miljarden uitgetrokken voor de financiering van deze oveame en een run op Fortis zou dan Rabobank onherroepelijk geraakt hebben.

    • Spaanse economie groeit nog slechts weinig (RTL-Z)

    Bizar nieuws. De titel van de Volkskrant doet geen recht aan de strekking van de verkwisting van gemeenschapsgeld en als de bestuursvoorzitter van de bank Nederlandse gemeente zo in opspraak komt en opstapt als voorzitter van de raad van toezicht bij Codarts, dan moet je je afvragen of hij nog kan aanblijven als bestuursvoorzitter bij de bank Nederlandse gemeenten.. 

    • Voorzitter raad van toezicht stapt op bij kunstopleiding Codarts (Volkskrant)

    Nieuws uit het buitenland:

    • Alabama’s Jefferson County Enters Biggest Muni Bankruptcy as Crisis Victim (Bloomberg)
    • China Gold Rush (China's Voice)
    • Inflation, Hyperinflation and Real Estate (Gonzalo Lira)
    • Curiouser and Curiouser: Missing MF Global Customer Funds May Be 'Massive Ploy' (Jesse's Café Américain)
    • Researcher: iPhone bug could let hackers steal photos, contacts and send texts (CNN)
    • Wobbling Domino: What Comes Next for Troubled Italy? (Spiegel)
    • Why Italy’s days in the eurozone may be numbered (Nouriel Roubini; Financial Times)

    MUST READS!

     

    Een betere analyse van hoe de gewone man denkt over de politiek en bankiers is er niet te vinden. Met een zwaar Iers accent en geen enkele nuance een samenvatting van de chaos op Wall Street:

    De quote van de week! Mike Shedlock:

    To use Pritchard's catchy title, I respond “We Must Crush Ambrose Evans-Pritchard, Nouriel Roubini, Martin Wolf, the Army of Krugmanites into Submission.”

    That is the mission, and it is a desperately needed mission at that. To accomplish the mission we must prove to the group, to their satisfaction, their solutions are nonsensical.

    Unfortunately, the only way I can think of doing that is to give the group everything it wants, then watch it blow sky high. That means tu on the global printing presses, bail out the public pension plans, pour more money into Medicare and Medicaid, create a “living wage” indexed to inflation, give Krugman his tariffs, and declare China a currency manipulator. Not enough jobs? No problem, the govement can easily create them. That's what the vast army of Krugmanite Borgs thinks.

    There is only one problem with the idea. When the plan blows sky high, Krugman would say “It wasn't enough”.

    Bron: Global Economic Analysis
     

  • Rondje Europa 11-11-11

    Papademos
    Lucas Papademos (foto) is door president Karolos Papoulias benoemd tot premier van Griekenland. Papademos is oud vice-president van de ECB en was de Griekse centrale bankier onder wiens hoede Griekenland de euro invoerde. Met zijn ruime ervaring als econoom moet hij hervormingen doorvoeren zodat Griekenland in de eurozone kan blijven. Wellicht komt zijn ervaring die hij opdeed bij de Federal Reserve van Boston van pas.

    Standard & Poor's
    Kredietbeoordelaar Standard & Poor's liet gisteren aan enkele klanten weten dat zij de Franse kredietwaardigheid had afgeboekt. Deze informatie verspreidde zich razendsnel terwijl de informatie onjuist was. Er was een fout gemaakt bij S&P: de Franse kredietwaardigheid was helemaal niet afgeboekt. De Fransen waren not amused en laten nu de Franse AFM onderzoek doen naar het incident. Met de oplopende Franse rente is een dergelijke fout een duur grapje.

    EFSF
    Het Europese noodfonds EFSF kan maar moeilijk aan geld komen. Omdat totaal niet duidelijk is op welke manier de financiële middelen van het EFSF ingezet gaan worden, kunnen beleggers moeilijk hun te beleggen miljoenen en miljarden overmaken aan het EFSF. Want waar wordt nu eigenlijk in belegd? Door de enorme spanningen op financiële markten wordt volgens directeur van het EFSF, Klaus Regling de hefboom eerder 3-4 keer de middelen in plaats van de 'gehoopte' 4 of 5 keer.

    Italië
    De Italiaanse senaat gaat vrijdag stemmen over bezuinigingen die de gigantische publieke schuldenlast omlaag moet krijgen. Zaterdag komt het Italiaanse lagerhuis bijeen om de bezuinigingen definitief af te hameren. Mario Monti die als kandidaat genoemd wordt om Berlusconi op te volgen, zit inmiddels in de Italiaanse senaat. Hij werd door president Napolitano voor het leven als senator benoemd.

     

  • Amerikaans begrotingstekort gedaald? ANP nieuwsfeed is misleidend!

     

    Het totale begrotingstekort van de Amerikaanse overheid in het boekjaar 2011 is uitgekomen op (schrik niet) $1.295.591.000.000. Maar dat is anno 2011 helemaal niet interessant om als krant, jouaal of nieuwswebsite te brengen. Immers, zegt u nu zelf, wat is daar nu de nieuwswaarde van? Veel interessanter is het om het bereikte Amerikaanse begrotingstekort van het boekjaar 2011 volledig te negeren, en de eerstvolgende maand van het boekjaar 2012 te bekijken en vervolgens melding maken dat het Amerikaanse begrotingstekort is afgenomen. En wel met maar liefst 30%! Zie RTL-Z, Nu.nl, IEX, en alle andere media die het bericht van ANP direct doorzetten naar hun eigen website.

    De tekst die door het ANP wordt verspreid onder de titel “Amerikaans begrotingstekort gedaald”, is de volgende:

    Het Amerikaanse begrotingstekort is in oktober met 30 procent gedaald tot 98,5 miljard dollar. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Financiën donderdag bekendgemaakt.

    De inkomsten van de staat stegen vergeleken met een jaar eerder met 11,6 procent. De uitgaven daalden met 8,7 procent. Hoewel de cijfers per maand kunnen verschillen, is het afgelopen jaar wel sprake van een dalende trend.

    De diverse nieuwsredacties hebben het tegenwoordig veel te druk om dit soort berichten zelf op te stellen en dus kopen zij dergelijke berichten in, bijvoorbeeld bij het ANP. Maar wie controleert de cijfers op de website van het Amerikaanse ministerie van Financiën? Het ANP, nieuwsredacties, of controleert de lezer dit? Wij hebben maar even gekeken hoe dit nu zit, want wij voelen aan ons water dat er hier iets niet klopt. Dat is maar goed ook geweest, want het ANP en als gevolg hiervan, talloze andere nieuwswebsites, slaan volledig de plank mis!!

    Aan de hand van twee grafieken uit de officiële publicatie blijkt dat in de eerste maand van het boekjaar 2012 de Amerikaanse overheid minder geld tekort kwam dan dezelfde maand van het boekjaar ervoor. Het gegeven dat het tekort in oktober 2011 met 30% is afgenomen klopt, maar wie de maandelijkse fluctaties in de begrotingscijfers ziet, komt tot de conclusie dat er na één maand in het boekjaar van 2012 niets (en dan ook helemaal niets) te zeggen valt over het verloop van het Amerikaanse begrotingstekort.

    Bron: US Govement Spending

    Er is afgelopen jaar sprake van een dalende trend, zoals het ANP schrijft? Dat slaat dan op het boekjaar 2011 en daar is geen trend in de maandelijkse fluctuaties te bekennen! Bovendien geldt dat het boekjaar 2012 nog maar één maand oud is, en er derhalve geen trend of wat dan ook is vast te stellen. Als er al een trend is dan zou dat moeten verwijzen naar de voorgaande begrotingstekorten. Daar is een minieme daling te melden voor wat betreft het tekort in 2009, maar niet ten opzichte van 2010. Het ANP lijkt eerder te refereren naar het (veel te rooskleurig ingeschatte) geprojecteerde tekort van 2012.

    Voor de maandelijkse fluctaties in het boekjaar 2011, de volgende grafiek uit de officiële publicatie:

    En om met het ANP mee te doen en te bewijzen dat ook wij in staat zijn om een misleidende titel te kunnen bedenken: 'Amerikaanse overheid leent in oktober 275% méér dan jaar eerder', tabel 2:

    De les voor iedereen? Duik zelf de cijfers in. Voor nieuwsmakers en nieuwslezers is het tegenwoordig noodzaak om te voorkomen dat men misleid wordt. Voor nieuwsredacties geldt het adagium van “due dilligence”, of in goed Nederlands: doe altijd je huiswerk zelf. Automatische nieuwsfeeds door persbureaus als ANP zijn voor de kwantiteit aan nieuwsberichten misschien aantrekkelijk, maar met kwantiteit compenseert men geen estig gebrek aan kwaliteit. Dat de desbetreffende medewerker van het ANP niet verder kan kijken dan zijn figuurlijke neus lang is, is naast gênant ook buitengewoon kwalijk. Media slaan wel vaker de plank mis, maar dit is wel een erg jammerlijk voorbeeld. Talloze nieuwskanalen nemen het bericht inclusief titel klakkeloos over.

    Is het Amerikaanse begrotingstekort in oktober 2011 met 30% gedaald ten opzichte van 2010? Ja. Heeft de Amerikaanse overheid in oktober 2011 meer dan 275% meer geld geleend dan in 2010? Ja. Wat zeggen die cijfers? Helemaal niets. Amerika is het begrotingsjaar 2012 begonnen met een lager tekort, maar de vraag is of het tekort dit jaar onder de $1 biljoen blijft. Dit soort maandelijkse fluctuaties kunnen aanleiding geven voor een trendbreuk. Echter, in dit geval is de sappige titel compleet misleidend en daarmee wordt de nietsvermoedende lezer compleet in het ootje genomen. Met dank aan het ANP en de inkoop van standaardberichten die met de meest onwaarschijnlijke onzorgvuldigheid wordt samengesteld.

  • Dagelijkse kost 10 november 2011

     

    • Griekse werkloosheid bereikt nieuw record (RTL-Z)
    • Groenink: “Er is geen economische crisis” (FTM)
    • Waarom Berlusconi niet meteen opstapt (Welingelichte Kringen)
    • Grieks overleg hervat (Nu.nl)
    • Koopt ECB? Italiaanse rente daalt (RTL-Z)

    Bron: Business Insider
     

    • IAEA Lambasts Iran Nuclear Progam – Israel Hails Report as Tuaround for Atomic Watchdog (Spiegel)
    • Must read! MF Global's Customer Assets – STOLEN – And Nothing You Hold In This System Is Safe (Jesse Café Américain)
    • Insight: Clients who fled MF Global face clawback risk (Reuters)
    • Judge Unloads on Deal SEC Struck with Citigroup; No Lessons Leaed, Citi Still Too Big to Exist (Mike Shedlock; Global Economic Analysis)
    • “FT Adviser” Tricked Into Lending the Good Name of the Financial Times to Carbon Credit Scammers (Richard Smith; Naked Capitalism)

    Tot slot Rick Perry..

     

  • Fannie Mae klopt opnieuw aan bij Amerikaanse staat

     

    Fannie Mae werd in de jaren ’30, als onderdeel van de New Deal van de Amerikaanse president Roosevelt, opgericht en verleent financiële diensten aan geldverstrekkers op de Amerikaanse huizenmarkt. Fannie Mae is, net als het kleinere zusterbedrijf Freddie Mac, een grote speler op de markt van gesecuritiseerde  hypotheken. In andere woorden, Fannie en Freddie kopen hypotheken op van banken en andere geldverstrekkers, bundelen deze samen in pakketen en verkopen deze met hun garantie op de kapitaalmarkt. Dit houdt in dat zij ervoor zorgen dat investeerders zelfs als hypotheken niet worden betaald hun geld krijgen. Dit soort constructies zorgde, er toen de Amerikaanse huizenmarkt in 2007 ineenstortte, voor dat Fannie Mae en Freddie Mac in grote problemen kwamen en in 2008  onder curatele van de Amerikaanse overheid werden geplaatst. 
     
    Fannie Mae heeft sinds 2008 inmiddels meer dan $110 miljard gekregen van de Amerikaanse overheid en heeft $17,2 miljard in de vorm van dividend terugbetaalt aan de overheid en daarmee de belastingbetaler. Fannie Mae maakt nu, na het 16e kwartaalverlies in de afgelopen 17 kwartalen, opnieuw aanspraak op de Amerikaans schatkist. De verliezen in het derde kwartaal komen vooamelijk door leningen die tussen 2005 en 2008 werden afgesloten, de periode dat de zeepbel op de Amerikaanse huizenmarkt barstte. Leningen die vanaf 2009 zijn verstrekt zullen naar “verwachting” wel winst opleveren. Ondanks dat de zogenaamde foreclosures, het beslag leggen op onroerend goed als de hypotheek niet wordt betaalt, niet meer toenemen hebben zowel Fannie Mae als Freddie Mac tientallen duizenden huizen in hun bezit. Deze huizen moeten beide bedrijven door de dalende huizenprijzen met grote verliezen van de hand doen.
     
    Het verlies komt volgens Fannie Mae door de toegenomen kredietkosten die samenhangen met de grote aantallen foreclosures en met de financiële positie van de verzekeringmaatschappijen waar zowel Fannie Mae als Freddie Mac hun hypotheken verzekeren. De verzekeringsmaatschappijen konden volgens een woordvoerder van Fannie Mae tot op heden wel aan de claims van Fannie Mae en Freddie Mac voldoen, maar kunnen dit gezien hun financiële positie in toekomst waarschijnlijk niet blijven doen.
     
    De Amerikaanse overheid heeft aangegeven dat ze gezien de cruciale rol van Fannie Mae en Freddie Mac, goed voor de halve hypotheekmarkt in de VS, de beide bedrijven tot het einde van 2012 ongelimiteerd zal blijven steunen. Beide bedrijven kostten de Amerikaanse belastingbetaler al meer dan $150 miljard. 

     
     
  • Duitse raad van economische adviseurs pleit voor consolidatie van Europese schulden

    De Duitse topadviseurs – ook wel de “vijf wijze personen” genoemd – komen met het voorstel voor een Europees aflossingsfonds gebaseerd op de afspraken van het Groei- en Stabiliteitspact. Dit fonds moet de publieke schulden van de eurolanden garanderen en voorziet erin dat de publieke schulden over een termijn van twee decennia worden teruggebracht. Ook deze Duitse topeconomen pleiten in navolging van de Europees economische denktank Bruegel en DNB voor het splitsen van de publieke schulden in een deel dat 60% van het BBP beslaat en een apart deel voor publieke schulden boven de 60%.

    Als aanvulling op de eerder gepresenteerde oplossing van zogenaamde 'blue' en 'red' bonds en de eis dat er grondwettelijke beperkingen komen voor nationale schulduitgifte, komen de Duitse economen met een verrassende bepaling die moet garanderen dat landen ècht werk maken van het terugbrengen van hun publieke schulden. Zij willen dat landen een deel van de valutareserves die door hun centrale banken worden aangehouden inbrengen als onderpand en die kwijtraken indien zij niet aan hun verplichtingen voldoen. Met andere woorden, buitenlandse deviezen èn de goudreserve moeten worden ingebracht. Komt men de afspraken niet na, dan verliest men de claim op die reserves.

    Het fonds moet zo'n €2.300 miljard aan staatsobligaties groot worden, waarbij Italië de meeste schulden inbrengt met zo'n 40%. Duitsland zou 25% inbrengen. Het is de bedoeling dat de schulden in dit fonds over een periode van 25 jaar worden afgelost. Door het ontbreken van gedetailleerde cijfers blijft het voorstel vooralsnog ondoorzichtig wat betreft de opzet en insteek. Hierdoor is het lastig om vast te stellen of een dergelijk fonds kans van slagen heeft. Wat in ieder geval duidelijk moet zijn, is dat de eurolanden aansturen op een consolidatie van de publieke schulden tot onder de 60% van het BBP.

    Lees ook het bericht in de Financial Times.

     

     

  • Goud en zilver daily report #2

    Goud sloot vandaag 0,76% lager op 1755,30 dollar per troy ounce. Hoogste dagkoers: 1775,45. Laagste dagkoers: 1736,25.

    Zilver sloot vandaag met 0,83% lager op 33,78 dollar per troy ounce. Hoogste dagkoers: 34,34. Laagste dagkoers: 33,14.

     

     

     

     

     

     

    Gisteravond laat na Nederlandse handelstijd daalde zowel goud als zilver met meer dan 2 procent. Vooaamste reden hiervoor is de sterke dollar. Door de Euro crisis stijgt de dollar in waarde en wordt de dollar nu gezien als een ‘veilige haven’ voor investeerders. Dit heeft als gevolg dat goud en zilver op de korte termijn duurder en onaantrekkelijker worden.

    Vandaag verliep het op de goud en -zilvermarkt tot 3 uur Nederlandse tijd relatief rustig. Totdat er positief nieuws vanuit de Amerikaanse hoek kwam. Het Amerikaanse handelstekort daalde onverwachts en ook het aantal nieuwe uitkeringsaanvragen daalde tegen de verwachting in. Dit zorgde voor een opening van Wall Street van een dik procent in de plus. Goud en zilver reageerde hier direct op. Na 5 uur Nederlandse tijd werd het weer wat rustiger.