Blog

  • Het Europese bailout fonds in perspectief

     
     

    “Wissel je 1000 miljard om in munten van 2 euro dan kun je drie torens bouwen tot aan de maan. Zou je het astronomische bedrag in briefjes van 50 willen vervoeren dan heb je circa 600 vrachtwagens nodig. De Nederlandsche Bank rekent voor dat je met 1000 miljard euro in briefjes van 50, op pallets van 1,5 meter hoog, tussen de drie en vier voetbalvelden vol kan krijgen. ,,Stapel je de briefjes op, dan heb je 226 keer de Mount Everest.''

    Het astronomische bedrag van een 1 met 12 nullen is ook genoeg om de Nederlandse staatsschuld van ongeveer 383 miljard euro bijna drie keer te kunnen aflossen. ,,1000 miljard euro staat ook gelijk aan zo goed als vier keer de waarde van wat de Nederlanders jaarlijks consumeren”, aldus het CBS. Met het laatste bedoelt het CBS niet alleen de uitgaven aan eten, drinken en verzorging, maar ook het geld dat we uitgeven aan luxe artikelen als auto's, kleding, bruin- en witgoed.

    Buitengewoon leuk om te weten, maar in alle eerlijkheid zit het toch net even iets anders. Het Europese noodfonds heeft namelijk geen geld in kas. Het EFSF heeft dus niet €1.000 miljard ter beschikking in de vorm van echt geld, en ook niet van digitaal geld. Het zijn slechts financiële garantstellingen waar de eurolanden garant voor zullen staan, indien nodig. Pas op het moment dat Europese landen een beroep doen op het noodfonds worden deze garanties omgezet in echte leningen en moeten de eurolanden dit geld dus eerst zelf bijlenen. Dan pas worden de bedragen ten gelde gemaakt en dat betekent ook dat deze garanties boekhoudkundig veranderen en opgeteld moeten worden bij de staatsschuld. Die zou voor Nederland dan opeens oplopen van zo'n slordige €380 miljard naar ruim €450 miljard en in een worst-case scenario naar boven de €500 miljard. Drie keer is eigenlijk twee keer, want op het moment dat de garanties ingezet moeten worden dan stijgt de Nederlandse staatsschuld; toch niet een onbelangrijk detail.  

    Charles Kalshoven van ING had overigens een aantal treffende voorbeelden wat je met €1.000 mijard euro kan kopen:

    ,,Met het bedrag kan je ook driekwart van alle Nederlandse koophuizen kopen'', vervolgt Kalshoven. ,,Alle koophuizen vertegenwoordigen namelijk een totale waarde van zo'n 1300 miljard euro.”

    Ter aanvulling, de totale Nederlandse hypotheekschuld is in 2011 opgelopen naar €632 miljard. Dat we de huizen daarmee zouden kunnen kopen is niet helemaal juist. We kunnen daar de totale Nederlandse hypotheekschuld mee aflossen zodat de huizen niet via de bank gehuurd worden, maar in eigendom zijn van de bewoners. Eveneens een niet onbelangrijk detail. 

    Econoom Hans Stegeman van Rabobank stelt dat je ongeveer 25 keer de aarde rond kan met een asfalteermachine, want asfalteren kost ongeveer 1 miljoen per kilometer. ,,Het bedrag is ook ruim voldoende om 400 miljard biertjes te bestellen of een klein land te kopen”, vervolgt Stegeman. ,,Een behoorlijk eiland in de Stille Zuidzee behoort ook zeker tot de mogelijkheden.”

    Wij houden het erop dat Europa met €1.000 miljard aan financiële garanties een aardige stap in de richting heeft gezet van een faillissement. En om Hans Stegeman van de Rabobank aan te vullen, met €1.000 miljard koopt Europa bij de huidige prijs van €1.222 per troy ounce 23.200 ton goud. Ter vergelijking, Europa heeft momenteel zo'n 10.000 ton goud. Bovendien zou dit zo'n 13% zijn van al het goud dat ooit uit de grond is gehaald; dat is naar schatting zo'n slordige 170.000 ton. 

     

  • Hugo Salinas: ‘Zilver monetariseren in Mexico’

    Monetarisering van zilver

    Hugo Salinas nam eerder al initiatieven om het Mexicaanse congres warm te maken voor het monetariseren van zilver. Bijna alle congresleden steunen het voorstel van Salinas om weer zilveren munten in omloop te brengen, maar de belangrijkste partijleiders in het land willen er nog niets van weten. Volgens de multimiljardair zijn deze personen omgekocht of geintimideerd door de centrale bank en zijn ze terughoudend om tegen de wensen van de centrale bank in te gaan. ''Daar ligt het eerste obstakel, omdat het voorstel zonder de partijleiders direct unaniem aangenomen zou kunnen worden.''

    ''Het tweede obstakel is de Mexicaanse centrale bank, dat bang is om de eerste te zijn die zilver weer een rol geeft in het geldsysteem. De bank zou daarmee uit de toon vallen en verraad plegen naar andere centrale banken die hun valuta niet rechtstreeks (kunnen) dekken met goud en/of zilver.'' Daarom roept Salinas andere landen op om ook na te denken over het invoeren van zilveren munten, zodat meerdere landen in de toekomst gezamenlijk een dergelijke stap kunnen zetten.

    Hussein en Gaddafi

    Hugo Salinas is zich er volledig van bewust dat het presenteren van een alteatieve valuta voor de Amerikaanse dollar risico's met zich meebrengt. In 2004 werd Irak ingevallen, met als officiële verklaring dat daar massaveietigingswapens zouden liggen en dat het volk onderdrukt werd. Ondertussen werd er minder aandacht gegeven aan de meer waarschijnlijke oorzaak, namelijk dat Saddam Hussein van plan was de Iraakse olie af te rekenen in euro's. Normaal gesproken wordt handel in grondstoffen tussen landen afgerekend in Amerikaanse dollars, waardoor de vraag naar deze valuta continu kunstmatig ondersteund wordt. Zodra landen besluiten andere valuta te gebruiken voor de grondstoffenhandel drukt dat op de waarde van de dollar, want daar zal dan minder behoefte aan zijn. Nu Saddam Hussein uit de weg geruimd is door de Amerikanen kan de Iraakse olie weer in dollars afgerekend worden, precies zoals Amerika dat graag wil.

    Meer recent is de gecoördineerde actie van de NAVO in Libië, het land waar kolonel Gaddafi al ruim 40 jaar de touwtjes in handen had. Toen daar het volk in opstand kwam waren de Amerikanen en haar bondgenoten uit Europa er snel bij om steun te verlenen aan de opstandelingen. ''We moesten onze plicht vervullen en de Libiers bevrijden van hun dictator'', zo was de uitleg van de regeringsleiders en de media. Ondertussen werd er geen aandacht gegeven aan het feit dat Gaddafi plannen had om een gouden munteenheid in omloop te brengen, een zogeheten 'dinar' die in heel Afrika zou kunnen circuleren als gemeenschappelijke valuta. Met deze gouden munten zouden Afrikaanse landen minder afhankelijk worden van de Amerikaanse dollar en zouden ze veel meer koopkracht hebben. Het is dus niet vreemd om aan te nemen dat de plannen voor een gouden valuta een rol speelden bij de uitschakeling van Gaddafi. Wie zich los wil maken van de Amerikaanse dollar maakt klaarblijkelijk direct vijanden.

    Zilvergeld in China en Amerika

    Hugo Salinas is van mening dat ook China werk moet maken van een zilveren munt. ''Ze kunnen bijvoorbeeld een muntstuk van 3 gram zilver in omloop brengen en die een waarde geven uitgedrukt in yuan. Honderden miljoenen Chinezen zouden dergelijke munten kopen en als spaargeld gebruiken. Ze krijgen weliswaar geen rente, maar hun vermogen wordt dan ook niet uitgehold door geldsysteem dat draait om inflatie. Tevens is de bevolking dan niet afhankelijk van een bank, ze kunnen hun spaargeld zelf beheren. De lage rente die ze krijgen op spaargeld is toch niet voldoende om ze te beschermen tegen de inflatie.''

    Amerika kan volgens de Mexicaanse zakenman ook zilver terugbrengen in het geldsysteem. ''De dollar, halve dollar, de 'quarter' en de 'dime' kunnen net als vroeger weer van zilver worden gemaakt, waardoor ze hun waarde behouden. In Utah is het inmiddels al mogelijk om betalingen te verrichten met gouden en zilveren munten, wat duidelijk maakt dat er een andere wind is gaan waaien in het land.''

    Europese crisis

    Wat betreft de crisis in de Eurozone is Salinas erg duidelijk. Volgens hem zijn de meeste Europeanen zich er nog steeds niet helemaal van bewust wat er nu precies gaande is. ''Maar zodra ze beseffen dat Europa voor de oplossing van haar problemen naar de geldpers grijpt zullen ze massaal goud en zilver kopen. De eerste tekenen waren er al toen goud een prijs van $1900 bereikte, een nvieau dat we volgens Salinas binnen afzienbare tijd opnieuw zullen bereiken. Steeds meer mensen zullen immers tot de conclusie komen dat er is fundamenteel mis is met ons ongedekte geldsysteem en dat ze iets moeten doen om hun vermogen te beschermen.''

    Volgens Salinas zal Duitsland op een gegeven moment de Euro verlaten. ''Dat zou een goed moment zijn voor de Duitsers om zilver weer opnieuw in circulatie te brengen.''

    ''Goudprijs zal blijven stijgen''

    Volgens Hugo Salinas is het zeker dat zowel goud en zilver in prijs zullen blijven stijgen zo lang we dit ongedekte geldsysteem blijven gebruiken. ''Er is steeds meer geld nodig om de boel draaiende te houden en door het aanzetten van de geldpers zal de waarde van het papiergeld alleen maar blijven slinken. Er is dus steeds meer geld nodig om hetzelfde goud en zilver te kopen. Om deze reden kan Salinas ook niet vertellen waar de top ligt van de goudprijs''

    Hugo Salinas

  • Analyse: Woensdag, euro Domino D-Day?

    En terwijl de inteationale financiële media eensluidend zijn: “Europa rest alleen nog de geldpers”, weigert Duitsland aan die waanzin van geldpersfinanciering mee te werken.

    We hebben de Europese problemen voor u op een rij gezet:

    1. Griekenland is nog meer failliet dan voor de eerste bailout.
    Iedereen lijkt nu eindelijk te concluderen dat een schuldherstructurering (inclusief kwijtschelding) absoluut noodzakelijk is. Nog een bailout is volslagen kansloos. Banken zullen als gevolg van een Griekse gecontroleerd faillissement gevraagd worden om “vrijwillig” tot 60% af te schrijven op Griekse staatsobligaties. Het Griekse bankwezen valt om, en moet met Europese fondsen overeind geholpen worden en daar bestaan geen afspraken over. Bovendien worden er grote problemen met credit-default swaps (CDSs) verwacht omdat er volgens de regels in het geval van een vrijwillige afschrijving van 60% geen sprake meer zijn van 'vrijwillig'. Dat betekent dat via CDSs systeemrisico's tot uiting gaan komen. Met andere woorden, de angst regeert de financiële markten nog steeds.

    2. Europese banken zijn “ondergekapitaliseerd”
    Banken moeten heel erg snel nieuw kapitaal aantrekken (op zeer krappe kapitaalmarkten en tegelijkertijd), of in plaats daarvan minder afhankelijk worden van vreemd vermogen. Of uiteraard, door middel van een combinatie van beide. Algemeen wordt aangenomen dat er tenminste €100 miljard aan vers kapitaal nodig is, ook al erkennen de meeste analisten dat deze inschatting aan lage kant ligt. Reëel en praktisch gezien is het zeer moeilijk om banken te herkapitaliseren en dat betekent dat Europese banken linksom of rechtsom de synthetische kredietkraan dicht moeten draaien om op die manier hun balans in te krimpen. Praktisch betent dit dat zij minder krediet zullen uitlenen om per saldo een kleinere balans te krijgen; ook op die manier zorgen zij ervoor dat zij beter gekapitaliseerd zijn. Met name dit laatste werkt averechts voor de noodzakelijke economische groei van de eurolanden (denk aan rooskleurige prognoses). Bovendien stimuleert een verhoging van de kapitaalsratio's banken, om binnen de zeer ruime regelgeving, creatieve constructies toe te passen met derde partijen die systeemrisico's juist opblazen.

    3. Het noodfonds EFSF is met €440 miljard te klein
    Het EFSF moet omwille van de geloofwaardigheid vergroot worden naar zo'n €2.000-2.500 miljard. De diverse technieken van de haute finance die voor de bancaire problemen in 2008 zorgden, worden juist nu door Europese regeringen aangegrepen als mogelijke constructies voor oplossingen. Sowieso geldt dat er geen ècht (en geleend) geld in het EFSF zit en veel van dit geld al is toegezegd aan Portugal, Ierland en Griekenland. Het bedrag bestaat echter uit garanties van Europese lidstaten dat zij eraan zullen bijdragen op het moment dat dit geld echt nodig is. Bijkomend probleem voor het EFSF zijn de kredietwaardigheid van de grootste donateurs van dit fonds. Dat zijn naast Duitsland, ook Spanje, Italië, en Frankrijk. Indien de ECB niet bijspringt in de secundaire markten voor in ieder geval Italië en Spanje (en binnenkort ook België en Frankrijk) dan moeten die landen opeens vanuit het noodfonds gefinancierd worden. Daardoor zullen zij niet kunnen aan het noodfonds bijdragen. Op het moment dat Frankrijk wegvalt, dan bestaat er geen noodfonds meer.  

    4. Europa ontkent de besmetting van de kelanden van de eurozone; financiële markten zijn ervan in de ban
    De Europese regeringsleiders lopen drie maanden achter op het nieuws. Aan de ene kant siert hen dat omdat zij zich niet laten schofferen of laten leiden door de wil van de markten, aan de andere kant zorgt de onrust voor een 'self-fulfilling prophecy' van afnemende investeringen en bestedingen, lagere economische groei e.d.. Europa heeft geen middelen om een Europese besmetting te voorkomen en ook geen middel om de symptomen ervan te maskeren. De ECB zou dat laatste kunnen bewerkstelligen, maar dat is het vijfde punt..

    5. Europese verdragen verhinderen een bijdrage van de ECB
    De Europese Centrale Bank mag onder geen beding de begrotingstekorten van landen of andere overheidsinstellingen door middel van vers geperste euro's financieren. Overheden mogen dat eigenlijk ook niet. Althans, voorafgaand aan de crisis werden de regels zo uitgelegd; tijdens en na de crisis wijzigde men slechts de interpretatie ervan. De ECB weigert desalniettemin te doen wat de Federal Reserve, de Bank of England en de Bank of Japan wel doen. Dat is gigantische hoeveelheden geld bij drukken om de nieuwe staatsschulden te financieren. Indien die centrale banken dat blijven doen en de ECB dat halsstarrig blijft weigeren, dan stijgt niet alleen goud, maar ook de euro. En een sterke euro is fnuikend voor de Europese export, m.n. de Duitse export. En van de Duitse economie hangt alles af. De stijging van de goudprijs heeft overigens voor Europa óók voordelen: de waarde van de Europese valutareserve stijgen met de goudprijs mee, ondanks de waardedaling van de beleggingen in 'buitenlands schuldpapier' (Amerikaans, Japans en Brits schuldpapier, alsook de Special Drawing Rights van het IMF).

    6. Europa is politiek verdeeld
    De geplande vergadering van de ministers van Financiën van de eurozone werd dinsdag tot een ieders verbazing en zonder duidelijke redenen afgelast. Het is zo af en toe één grote gênante poppenkast aan het worden, helemaal gezien de Britse en Italiaanse soap van de afgelopen dagen. Zo werd David Cameron op de eurotop afgelopen weekend door Nikolas Sarkozy “vriendelijk” verzocht een Europese bijdrage te leveren door zijn mond te houden, en lapte Silvio Berlusconi weer eens een afspraak aan de Italiaanse laars. Vorige week bleek Italië op de toegezegging/belofte te zijn teruggekomen voor wat betreft de dubbele Italiaanse bezetting in het bestuur van de ECB. De Italiaan Lorenzo Bini Smaghi weigert na de opvolging door Mario Draghi van Jean-Claude Trichet, af te treden als bestuurder bij de ECB. Hierdoor Italië heeft twee leden en Frankrijk géén. Bovendien ligt Berlusconi momenteel in eigen land ook nog eens zwaar onder vuur omdat coalitiepartij Lega Nord zijn vertrek zou eisen. De Lega Nord is fel gekant tegen de Europese eis om de Italiaanse pensioengerechtigde leeftijd te verhogen naar 67 jaar in plaats van de 65 jaar nu.

    Domino D-Day?
    De dag dat Europa met een allesomvattende oplossing komt, is zeker niet woensdag 26 oktober 2011. De Europese leiders zullen gaan schermen met nieuwe besluiten waarbij gedaan wordt alsof er een definitieve oplossing is gevonden, maar de waarheid gebiedt te zeggen dat er geen enkele oplossing mogelijk is. Een financieel systeem op basis van onaflosbare schulden kan je niet met meer schulden oplossen en dat is de richting waarin men het nu zoekt. Dit weten Duitsland en Frankrijk ook wel, maar zolang zij dit niet beleidsmatig onderkennen, dan zijn definitieve oplossingen uitgesloten. Tot die tijd is het Europees pappen en nathouden en wachten totdat het elders misgaat voordat men het systeem verandert. Voor morgen betekent dit dat er waarschijnlijk een drietal besluiten worden geprensteerd. Allereerst wordt Griekenland een kwestie van 'damage control' en een vorm van verdere herstructurering. De herkapitalisatie van Europese banken komt neer op het 'verhullen van insolvabiliteit' en het 'beperken'  van de economische neergang. En als laatste zal er een besluit gepresenteerd worden voor de ophoging van het EFSF. Of het fonds (met een creatieve financiële fietspomp) opgeblazen wordt naar de €1.000 of €2.000 miljard is nog niet duidelijk, maar uiteindelijk geldt er dat excessieve private en publieke schulden alleen nog maar met de de geldpers gefinancierd kunnen worden. Op Domino D-Day zal het morgen niet uitdraaien, maar als die onvermijdelijke dag er uiteindelijk toch komt dan kan de politiek daar niets aan veranderen; dan rest alleen nog de ECB met haar geldpers.

  • Dagelijkse kost 26 oktober 2011

    Italië toch akkoord: Berlusconi stapt op (RTL-Z)

    Best of the week: Schuld = vermogen (Lukas Daalder, IEX)

    Zet die geldpers maar aan Mario, aldus Martin Wolf van de Financial Times..
    Be bold, Mario, put out that fire (Martin Wolf, Financial Times)

    Europe Opting For Discredited Tools to Solve Crisis (Spiegel)

    Conclusive deal on euro zone crisis looks elusive (Reuters)

    EU Banks Wa of Credit Drought Amid Push to Raise Capital (Bloomberg)

    Europe Banks Clash With Policy Makers on Greek Rescue as Bond Losses Loom (Bloomberg)

    Europe: Confusion and Uncertainty (Calculated Risk)

    EU rescue plans hostage to raw politics (Telegraph)

    Het volgende artikel is een must read. Matt Taibbi komt op voor de Occupy Wall Street beweging. De figuurlijke vuilnisbak aan kritiek die wordt uitgestort over demonstranten is veelal eenzijdig en legt met nadruk op de gebrekkige kennis en inzichten bij demonstranten. Maar maakt dat de protesten minder terecht? Taibbi somt de financiële misstanden op en concludeert: “Op Wall Street draait het niet om winnen, maar om vals spelen”. Dat is het motief voor de massale protesten en dat staat los van de inzichten of oplossingen van demonstranten. 

    OWS's Beef: Wall Street Isn't Winning – It's Cheating (Matt Taibbi; Rolling Stone)

    Thinking about the Abacus sign (Bronte Capital)

    Malfeasant Central Bankers, Again (Cato Institute)

    Tot slot, professor Bill Black die ingaat op wat er nodig is om een volgende crisis te voorkomen. Must see..

     

  • Greenspan: “Europese Unie is gedoemd tot mislukken”

    Bij aanvang van de euro was de verwachting dat de zuidelijke lidstaten zich net zo prudent zouden gedragen als de noordelijke lidstaten. “De Italianen zouden zich net zo gedragen als Duitsers. Dat deden zij niet. In plaats daarvan, subsidieerde noord-Europa de excessieve consumptie van het zuiden, dat is, de tekorten op de lopende rekening”, zei Greenspan. Voor een lange tijd dacht Greenspan dat de euro zou slagen. Hij komt daar nu op terug en heeft weinig hoop voor het slagen van de euro.

    Greenspan ziet de problemen in Europa als een gevaar voor de Amerikaanse economie. De onzekerheden op de Europese obligatiemarkten kunnen overslaan naar Amerika. Door een combinatie van aanhoudende Europese problemen en het mislukken van fiscale hervormingen in Amerika is Greenspan beducht voor een crisis op obligatiemarkten, met name wanneer beleggers de Verenigde Staten vergelijkbaar gaan vinden met Griekenland. Greenspan stipt ook Nederland in het interview aan. Nederland zou met Finland, Duitsland en Oostenrijk een geslaagde muntunie kunnen hebben omdat de culturele overeenkomsten wat betreft economisch en fiscaal beleid dat mogelijk maken.

  • Mike Maloney: “Financiële systeem is een piramidespel”

     

    Michael Maloney: “We betalen belasting om geld als privilege te kunnen gebruiken”:

    De uitleg van Maloney is goed te illustreren met “Exeter's omgekeerde piramide” die de losgeslagen verhoudingen in het financiële systeem weergeeft.

  • Merkel krijgt steun Duitse Bondsdag

    Merkel benadrukte dat Duitsland een historische verplichting heeft om de Europese eenwording die meer dan vijftig jaar vrede en stabiliteit heeft gebracht te beschermen. Volgens Merkel zijn de risico's van die Duitsland neemt met de verhoging van het Europese noodfonds acceptabel. Duitsland zal echter niet meer bijdragen dan de overeengekomen €211 miljard. Merkel kan vanavond bij de tweede euro-top in drie dagen met een duidelijk mandaat aanschuiven.

    Zij zinspeelde op aanpassingen van EU-verdragen die ervoor moeten zorgen dat landen niet meer uitgeven dan er binnenkomt. Ook een Griekse herstructurering lijkt in het verschiet te liggen. Merkel liet doorschemeren dat Europese banken een grotere bijdrage zullen moeten leveren en meer moeten afschrijven op hun Griekse staatsobligaties. Merkel begon haar toespraak met de aanleiding waarmee de huidige Europese crisis mee is begonnen: de financiële implosie van de Amerikaanse huizenmarkt en het omvallen van Lehman Brothers.

  • Gerald Celente: ‘Als de banken omvallen eindigt het pyramidespel’

    Ontwikkeling goud- en zilverprijzen

    Met een goudprijs die weer boven de $1700 is gekomen en een sterk gestegen zilverprijs neemt de belangstelling voor het edelmetaal toe, maar tegelijkertijd blijven sommige analisten nog van mening dat er sprake is van een bubbelvorming. Gerald Celente, die al in 2001 de bull market in goud voorzag, ziet echter nog geen reden om aan te nemen dat de goudprijs weer zal gaan kelderen. Hij volgt de prijsontwikkeling van het edelmetaal dagelijks sinds 1978 en heeft dus ook de crash van de goudprijs in 1980 meegemaakt. ''De situatie van toen lijkt absoluut niet op de huidige situatie, aldus de trendwatcher.''

    ''Toen de goudprijs begon te kelderen in 1980 waren de omstandigheden compleet anders. Ten eerste werd de rente verhoogd tot 18%, waardoor het opeens veel interessanter werd om gewoon cash aan te houden en het goud van de hand te doen. Nu staat de rente al heel lang op een extreem laag niveau, waardoor spaargeld op de bank bijna niets oplevert. Gecorrigeerd voor de inflatie is het rendement zelfs negatief, waardoor er weinig reden is om nog veel geld op een bankrekening te parkeren. Ten tweede was de markt voor goud toen was kleiner, omdat veel landen achter het ijzeren gordijn nog te maken hadden met een communistisch systeem dat geen ruimte liet voor privaat bezit van goud en zilver. Inmiddels is de markt voor het edelmetaal geglobaliseerd en hebben veel meer mensen het welvaartsniveau bereikt waarop ze in staat zijn goud en zilver te accumuleren.''

    Gerald Celente vindt het vermakelijk dat analisten die de bull market van goud niet zagen aankomen nu opeens doen alsof ze weten waar de prijs heen gaat. ''Ze hebben de bull market eerst een lange tijd niet waargenomen of genegeerd, maar weten nu wel opeens te melden dat de goudprijs de top nadert en dat instappen risicovol is.''

    Europese schuldencrisis

    Wat betreft de crisis in Europa is Celente ook duidelijk. ''Politici sturen continu nieuwe plannen en geruchten de wereld in, maar tot een echte oplossing voor de crisis komen ze niet. Alle plannen die nu worden bedacht sturen ons in dezelfde richting: namelijk die van de geldpersfinanciering. Of ze het nou gaat op een stimuleringsplan, een reddingspakket, het opkopen van obligaties of het herkapitaliseren van de banken, in alle gevallen wordt er nieuw geld in omloop gebracht (in de vorm van obligaties) dat het pyramidespel draaiende moet houden.'' Volgens Celente is er geen oplossing voorhanden en zal het uiteindelijk uitdraaien op een oorlog.

    Ter illustratie haalt Gerald Celente er een recente krantenkop bij: 'Gaat Griekenland de volgende tranche van €11 miljard krijgen?'. ''Dat terwijl de Griekse overheid volgens de trendwatcher een schuld heeft die richting de €500 miljard gaat. Wat lost een tranche van €11 miljard dan op? Dit geld gaat rechtstreeks naar het afbetalen van de staatsschuld, het is gewoon geen houdbare oplossing. De banken die de Griekse obligaties in de boeken hebben kunnen niet zonder het geld, want als ze omvallen zou het complete geldsysteem in elkaar kunnen storten.''

    ''Fysiek goud en zilver wil je aanhouden''

    Gerald Celente zegt geen goud en zilver te kopen om ermee te speculeren of te handelen, maar om het opzij te zetten voor zijn oude dag. ''Fysiek goud en zilver zijn tastbare bezittingen waar je niet gauw afstand van neemt. Als je een financiële tegenvaller krijgt kun je met een paar muisklikken geld overmaken naar een andere bankrekening, maar als je fysiek goud en zilver hebt wil je dat liever niet verkopen. Je bent meer gemotiveerd om zo lang mogelijk vast te houden aan het goud en zilver.''

    ''De echte crisis is dat de banken hun verlies niet willen nemen en dat ze er alles aan zullen doen om de politici en de bevolking erop aan te dringen om nog meer geld te geven'', aldus Celente.

    Gerald Celente

  • Amerikaanse consument verliest vertrouwen

     

    De consumentenbestedingen zijn goed voor 70% van de Amerikaanse economie. Een daling van het consumentenvertrouwen brengt daarmee ook het “economische herstel” in gevaar. Met 39.8 viel het vertrouwen lager uit dan de meest pessimistische voorspelling. Bij een enquête van Bloomberg voorspelde 76 economen dat het consumentenvertrouwen tussen de 42.5 en 52 zou vallen. De stand van oktober was zelfs lager dan het gemiddelde tijdens de kredietcrisis van 53.7. In september stond de stand nog op 46.4. Naast de daling van het consumentenvertrouwen bleven de huizenprijzen ten opzichte van augustus gelijk. In vergelijking met 2010 zijn de huizenprijzen met 3,8% gedaald. 
     
    “De vooruitzichten blijven verslechteren” zei Yelena Shulyatyeva econoom van BNP Paribas in New York. “Het is niet goed voor het vertrouwen als mensen de waarde van hun huizen zien dalen. Ons beste scenario is dat we op hetzelfde tempo blijven doorsukkelen.”
     
    Deze week zei voorzitter van de New York Federal Reserve, William Dudley, dat de vicieuze cirkel van dalende huizenprijzen en het afbrokkelende consumentenvertrouwen doorbroken moest worden. Volgens Dudley heeft de Federal Reserve nog genoeg instrumenten om de economie te stimuleren. Het was de derde keer in een week dat een iemand van de Federal Reserve de mogelijkheid om de huizenmarkt te stimuleren benadrukte. “De Federal Reserve doet alles wat binnen hun mogelijkheden ligt om werkgelegenheid en prijsstabiliteit te bevorderen en zal hiermee door blijven gaan,” zei Dudley tijdens een speech. Later zei hij dat “Quantitative Easing ronde 3” een optie was. Gezien de effecten van QE1 en QE2 is een groot effect van een nieuwe ronde QE onwaarschijnlijk. 
     
    Bronnen:
     
  • Crisis in beeld en grafiek (26/10/11)

    Alle ogen zijn vandaag gericht op Europa. Griekenland is meer failliet dan ten tijden van de eerste bailout, Europese banken zijn ondergekapitaliseerd, het EFSF is te klein, Europa ontkent besmetting van de kelanden, de ECB mag niet ingrijpen en de Europese politiek is verdeeld. Een eurotop moet voor een allesomvattende oplossing zorgen. De politieke leiders zeggen dat die er komt. Waarschijnlijk is dit niet. Het instemmen van het Duitse parlement met een verhoging van EFSF deed de euro opmerkelijk genoeg ten opzichte van de dollar stijgen. De vraag is hoe de financiële markten gaan reageren op de inhoudsloze statement waar de politieke leiders van de eurozone mee zullen komen. Wij hebben wel een idee…

    Ook de Amerikaanse media richt zich de afgelopen tijd volledig op de eurocrisis. Het is echter een kwestie van tijd voordat de eigen problemen weer boven komen drijven. De Amerikaanse overheidsschuld is vanaf 31 oktober groter dan het Bruto Binnenlandse Product (BBP). Anders gezegd, de Amerikanen horen binnenkort samen met landen als Italië, Griekenland en Japan bij het illustere rijtje landen dat een schuld heeft van meer dan 100% van het BBP.

    Grijs = verschil tussen BBP en schuld
    Rood= totale schuld
    Blauw= BBP in dollars  
     
    Bron:
     

  • Europese Bankenautoriteit (EBA): Details EU maatregelen om vertouwen financiële sector te herstellen

     

    Via EBA (nadruk door ons aangebracht):

    26 October 2011

    The European Banking Authority (EBA) supports the agreement at EU level on measures to restore confidence in the banking sector. These measures form part of a broader package aimed at addressing the current situation in the EU by restoring stability and confidence in the markets. Their implementation is conditional on the other components of the package being fully clarified and endorsed.

    The EBA’s contribution to the overall package focuses on the capital and term funding needs in the EU banking sector against the backdrop of the increasing conces regarding sovereign debt.

    Term funding guarantee scheme

    Notwithstanding the European Central Bank’s (ECB) support for banks short term funding needs, additional steps are required to restart the term unsecured funding market. This would help banks to continue their lending activities in 2012 and to avoid a spiral of forced deleveraging and the ensuing credit crunches, which would affect the real economy.

    To this end, public guarantee schemes should be set in place where appropriate to support banks’ access to term funding at reasonable conditions. A coordinated approach at EU level is needed, especially in terms of entry criteria, pricing and conditions. The EBA has been asked to work with the EU Commission, the ECB and European Investment Bank (EIB) to urgently explore options for achieving this objective.

    Measures to strengthen banks’ capital positions

    In light of the substantial increase in systemic risk triggered by the sovereign debt crisis in the euro area, the EBA has designed a capital package which, while recognising the significant steps already taken to strengthen capital positions in the EU, aims at providing a further capital buffer for the EU banking system.

    Banks are required to strengthen their capital positions by building up a temporary capital buffer against sovereign debt exposures to reflect current market prices. In addition, banks are required to establish a buffer such that the Core Tier 1 capital ratio reaches 9%. Banks will be expected to build these buffers by the end of June 2012.

    The building of these buffers will allow banks to withstand a range of shocks while still being able to maintain an adequate capital level.

    A preliminary and indicative aggregated capital target at the EU level, based on June’s figures and end-September sovereign bond yields, amounts to 106 bn Euros (see breakdown by country below). The EBA expects to disclose the final capital shortfall in the course of November, based on banks’ figures as at 30 September 2011 when individual banks will be asked to disclose their capital and sovereign debt position.

    Banks will be required, by the end of 2011, to submit to their respective national authorities their plans detailing the actions they intend to take to reach the set target. These plans will have to be agreed with National Supervisory Authorities and discussed with the EBA. The targets will have to be achieved avoiding excessive deleveraging, so as to contain the potential impact on the real economy. To reach the targets, banks will be expected to withhold dividends and bonuses.

    The capital needs will be met only with capital of the highest quality. For private instruments, only new issuances of very strong convertible capital will be accepted if in line with strict and standardised criteria to be defined by the EBA.

    Breakdown by country of estimated capital target buffers


     
    Notes to editors
    (1) A substantial part of this amount is attributable to Volksbank Group and should be considered as pro-forma. This group is currently under deep restructuring and evaluation of its business model after which Volksbank Group shall end up in a regional active bank.
    (2) This amount, which is attributable to Dexia Group, should be considered as pro-forma. After the cut-off date of 30 September, this Group has indeed been deeply restructured through the sale of Dexia Bank Belgium to the Belgian State for 4 bn euros while a state guarantee is hitherto provided on the funding issued by Dexia SA and its subsidiary Dexia Credit Local. Furthermore, other disposal of important operating entities will take place in the coming months.
     
    (3) The capital package for Greece has been defined in such a way not to conflict with pre-agreed arrangements under EU/IMF programme. This assistance programme already defines a set of targets for the banks in question, including quantitative objectives for the Core Tier 1 ratio, which are being monitored on a regular basis. The existing backstop facility (30 bn Euros), exceeds the results of the EBA capital exercise for Greek banks.
     
    (4) As an EFTA state of the EEA, any requirement and supervisory action pertaining to capital needs in Norwegian banks is within the competence of Norwegian authorities

    Press contact:
    Ms. Franca Rosa Congiu
    Tel: +44 20 7382 1781
    [email protected]
    www.eba.europa.eu

    The European Banking Authority was established by Regulation (EC) No. 1093/2010 of the European Parliament and of the Council of 24 November 2010. The EBA has officially come into being as of 1 January 2011 and has taken over all existing and ongoing tasks and responsibilities from the Committee of European Banking Supervisors (CEBS). The EBA acts as a hub and spoke network of EU and national bodies safeguarding public values such as the stability of the financial system, the transparency of markets and financial products and the protection of depositors and investors.