Blog

  • Nieuw verkooprecord Silver Eagles US Mint

    De verkopen van de US Mint zijn de afgelopen jaren elk jaar toegenomen. In 2006 verkocht de US Mint nog zo'n 10 miljoen Silver Eagles, het jaar erop net geen tien miljoen, waaa de verkopen alsmaar stegen tot de 34 miljoen in 2010. En nu dus ook in 2011 en dit jaar zou met soortgelijke verkopen vorige jaar, dat is met even zulke lage verkopen als met de Kerstdagen van vorig jaar, dan zou de US Mint dit jaar rond de 40 miljoen Silver Eagles verkopen. En dat is toch interessant, want gezien de prijsontwikkeling van de afgelopen 5 jaar, nemen de verkopen toe terwijl de prijs stijgt.

    Bron: US Mint

    De discrepantie tussen de papieren termijnmarkt en de fysieke retailmarkt is en blijft een bijzonder fenomeen. Zeker wanneer de Amerikaanse toezichthouder CFTC, die toezicht houdt op termijnmarkten, de beslissing over het instellen van aangescherpte regels waaronder positielimieten, voor zich uit blijft schuiven. Gezien de recente correctie, wederom na margin-verhogingen en verkopen gedurende dunne momenten in de handel, is de timing van dit nieuwe verkooprecord typerend voor wat we zien op de zilvermarkt.

    De stemming in de hedge fund wereld was niet al te best als we de “London Insider” van King World News moeten geloven (zie: KWN). Hedge funds managers die hij sprak moesten om hun verliezen te beperken hun best renderende beleggingen verkopen om hun verliezen te beperken en sloten hun long posities in goud en zilver. Want net voordat het kwartaalverslag opgesteld wordt moeten de cijfers nog even gepoetst worden. De vraag vanuit Azië is er alleen maar groter op geworden en zorgen, aldus de London Insider, voor een stevige bodem onder markt. Het mes van een prijscorrectie snijdt aan twee kanten. Immers, als prijzen dalen dan stijgt de vraag. De verkoopcijfers van de US Mint illustreren dit.

  • Chavez verscheept goudreserve half november naar Venezuela

    Hoeveel ton goud teruggehaald wordt is niet duidelijk, maar Venezuela heeft via officials laten weten dat de logistieke operatie voor het transport in de afrondende fase bevindt. Half november zou de eerste lading Venezuela moeten bereiken. Venezuela zal een deel van haar goudreserve blijven aanhouden in het buitenland voor inteationale transacties. Details ten aanzien van het transport worden stil gehouden, hetgeen vrij logisch is in verband met de veilige verscheping van de waardevolle vracht.

    Bron: Reuters  
     

  • IMF adviseur: “Over twee tot drie weken financial meltdown”

    Wat betreft Shapiro zal een dergelijke bankencrisis zal onherroepelijk overslaan naar Groot-Brittannië en de rest van de wereld. Een terugkerend element in het interview zijn de zogenaamde credit default swaps die Shapiro aanstipt. Credit default swap (CDS) zijn verzekeringen die financiële partijen gebruiken om zich in te dekken tegen wanbetalingen. Na alle problemen in 2008 met de CDSs is er nog steeds niets verandert want er is geen verplichting tot (1.) een verzekerd belang, (2) geen inzicht in zogenaamd “counterparty risks” en (3) zijn verplichte reserve's niet geregeld. Met andere woorden, met credit default swaps kan men nog steeds het huis van de buurman in een veelvoud verzekeren, hebben autoriteiten geen inzicht in de risico's die financiële partijen lopen, en op het moment dat het fout gaat, dan is de kans levensgroot dat belastingbetalers de kosten krijgen doorberekend om financiële partijen te redden.

    Bekijk het opmerkelijk interview met Shapiro:

     

  • Dagelijkse kost 7 oktober 2011

    'Aandeelhouders tegen nationalisering Dexia' (RTL-Z)

    Mervyn King was financial crisis is worst slump ever (Mirror)

    Moody's snijdt in beoordelingen Britse banken (nu.nl)

    Moody's Continues Euro Downgrade Spree, Cuts Portuguese, British Banks (Zero Hedge)

    Erger dan 1929? (RTL-Z)

    Germany, France split on bank aid before summit (Reuters)

    Tot slot de Daily Show met John Stewart. Dat in Amerika de rol van media heel anders is dan in Nederland mag niet als een verrassing komen.  Oordeelt u zelf.

     

     

  • Voorwoord

    Na 48 weken van gemiddeld zo'n 60-70 uur (en soms nog veel meer) was het een uitkomst om even een break te houden. Vakantie dus. Het woord was nagenoeg uit mijn vocabulaire verdwenen en om heel eerlijk te zijn, vakantie houden en niet de financiële ontwikkelingen met een half oog in de gaten te houden viel me zeker die eerste week, zwaar. Het wereldwijde financiële stelsel kraakt domweg in al haar voegen en het zal mij toch niet zal gebeuren dat de boel in elkaar ploft terwijl ik mijn batterij aan het opladen ben. Het financiële stelsel staat nog overeind, maar vraag niet hoe.

    Voor Prinsjesdag had minister Jan-Kees de Jager zijn ambtenaren gevraagd om met een beeldspraak te komen die duiding gaf aan zijn verwachtingen over de naderende financiële storm. Hij wilde natuurlijk voorkomen dat hem straks verweten wordt dat hij het niet zag aankomen. Echt heel opmerkelijk was zijn inleiding in de Tweede Kamer dus niet, maar het bevestigt wel degelijk hoe groot de problemen zijn. Wat mij tijdens mijn vakantie wel nadrukkelijk opviel was het bericht dat het Duitse Siemens een eigen bank heeft waardoor zij hun geld bij de ECB kunnen stallen in plaats van bij Europese of Amerikaanse grootbanken. Toen ik dat las, krabde ik mij achter de oren want dat is toch wel een duidelijk signaal dat men achter de schermen rekening houdt met het ergste.

    En dan was er natuurlijk de enorme correctie van de goud- en zilverprijs. Ook dit keer bleek er weer sprake te zijn van margin-verhogingen in combinatie van verkopen op dunne handelsmomenten. Het zal voor u geen verrassing zijn dat ik long goud en zilver ben en dan is zo'n stevige prijscorrectie misschien niet leuk, maar ik heb er ook geen minuut minder door geslapen. Misschien ben ik daarin een tikkeltje eigenwijs, maar een goede nachtrust is mijn belangrijkste criterium bij het 'beleggen'. En dat beleggen, zo werd mij dat in mijn jeugd steevast uitgelegd, doe je met geld dat je kan missen.

    Die correcties horen er gewoon bij, maar de manier waarop is voor velen een doo in het oog. Ook mij. Want hoe kan het zijn dat autoriteiten in de VS en in Groot-Brittannië niet ingrijpen? De faciliterende medewerking die overheden geven aan de manipulatie begint zo langzamerhand ronduit gênant te worden. Aan de andere kant, denk ik bij mezelf dat het ook een mooi instapmoment is. Wat dat betreft, ik ben niet van plan om mijn posities in edelmetalen te verkopen voordat dit financiële stelsel is dood gelopen. En of dat via een begeleide herstructurering gebeurt of via een ongecontroleerde implosie van een met schulden overladen financieel systeem, de bottom-line is wat mij betreft dat edelmetalen daartegen bescherming bieden.    

    Gelukkig ben ik deze week weer begonnen met werken, want dat vakantie houden is ergens wel leuk, maar dat is mijn werk zeker ook. U zult ongetwijfeld de Nieuws-Flash! gemist hebben, en ook gezien hebben dat de Nieuws-Flash! is overgegaan in MarketUpdate.nl. Het zal voor u, en zeker ook voor ons, een kwestie van even wennen zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat we net even iets meer kunnen gaan brengen dan we voorheen deden. Door dagelijks te berichten op MarketUpdate.nl denken we enerzijds een groter publiek te kunnen bereiken en bovendien biedt het ons ook de mogelijkheid om sneller te reageren op financiële ontwikkelingen. Die uitdaging ga ik graag met mijn collega's met veel plezier, energie en passie aan.

    Ik heb er alle vertrouwen in dat we snel onze draai gevonden hebben. Waar ik in ieder geval erg naar uitkijk is om uw reacties online te kunnen lezen. Want ik ben ervan overtuigd dat de interactie met u, en de interactie tussen onze lezers een grote meerwaarde bieden. U bent van harte uitgenodigd op MarketUpdate.nl!

    Jaco Schipper

  • Sluipcrash op Nederlandse huizenmarkt

    Wie op zoek is naar tekenen van economisch herstel moet niet naar de Nederlandse woningmarkt kijken. Daar is sinds het uitbreken van de grote financiele crisis in 2008 namelijk behoorlijk de klad in gekomen. Mensen die hun huis te koop zetten hopen nog steeds de 'oude prijs' te krijgen, maar het komt ook vaak genoeg voor dat men de prijzen helemaal niet kán verlagen door een veel te hoge (vaak ook aflossingsvrije) hypotheek. Aan de zijde van de kopers is de situatie helaas niet veel beter. Mensen die willen verhuizen zitten, zeker in deze tijd, niet op dubbele maandlasten te wachten en nieuwe toetreders op de woningmarkt zien de hoge prijzen als een grote barrière om een huis te kopen. Daaaast spelen de onzekere vooruitzichten over de economie mee in de afwachtende houding van potentiële starters. En dan zijn er nog de banken die omwille van risicobeperking terughoudender zijn geworden met het verstrekken van hypotheken.

    Producten zoals de beleggingshypotheek en de aflossingsvrije hypotheek beloofden tot een aantal jaar geleden relatief lage maandlasten, maar nu de risico's van deze financiële producten zichbaar zijn geworden (het TV-programma Radar heeft er meerdere malen haar aandacht aan besteed) durven ook kopers zich hier niet meer aan te wagen.

    De overheid zit klem in een probleem dat ze zelf hebben gecreëerd want door de hypotheekrenteaftrek zijn de huizen vooral heel veel duurder geworden. Kopers konden dankzij deze maatregel en ook de mogelijkheden die tweeverdieners eind jaren negentig kregen, veel meer geld lenen voor een huis dan voorheen. Hierdoor konden mensen met nog meer geld tegen elkaar opbieden om het huis van hun dromen te bemachtigen. Het afschaffen van de omstreden subsidie op schuld woningbezit is niet zo makkelijk, omdat mensen er in hun maandelijkse begroting rekening mee hebben gehouden. Veel huizenbezitters zouden de maandlasten niet meer op kunnen brengen als de maatregel werd afgeschaft.

    Tijdelijke maatregelen zoals het verlagen van de overdrachtsbelasting veranderen ook niets aan de fundamentele problemen op de woningmarkt. De prijzen zijn te hoog, maar door de hoge hypotheekschuld (gezamenlijk meer dan €600 miljard) kunnen we niet veel zakken met de prijs. Potentiële kopers blijven door de slechte economische vooruitzichten afwachten of kunnen überhaupt niet meer aan geld komen. Over oplossingen wordt wel nagedacht, maar een echt overtuigend plan zijn we nog niet tegengekomen. Werd er in 2009 nog geroepen dat banken terughoudender moesten worden met het verstrekken van hypotheken, wil Vereniging Eigen Huis (VEH) dat banken nu meer risico gaan nemen om mensen aan een lening te helpen (zie hier).

    Op Funda.nl, de grootste site waarop woningen worden aangeboden, zien we dan ook een alsmaar stijgende lijn in het aantal woningen dat wordt aangeboden in ons land. Halverwege 2007 stond de teller nog op ongeveer 130.000 te koop staande huizen, nu is het aanbod gegroeid tot meer dan 253.000 woningen. De prijzen zijn wel wat gezakt, maar nog lang niet genoeg om de markt recht te trekken. Volgens het CBS zijn de huizenprijzen in ons land in de periode van augustus 2008 tot diezelfde maand in 2011 gemiddeld 8,5% gezakt (zie ook hier).

    Ontwikkeling huizenaanbod op Funda.nl, klik hier voor de interactieve grafiek

  • De Federal Reserve gaat sociale media en weblogs monitoren

    De Federal Reserve heeft zich niet populair gemaakt met de bailouts voor de grote zakenbanken, de langdurig lage rente en de geldpersfinanciering via programma's als QE1 en QE2. Steeds meer Amerikanen worden wakker en komen tot de ontdekking dat de Federal Reserve – dat net zo Federal is als Federal Express – vooamelijk de belangen van de banken en de overheid dient. Op zich niet vreemd, want de Federal Reserve werd opgericht door een club van bankiers en kreeg in 1913 het monopolie op geldcreatie.

    Maar nu het huidige financiële systeem op haar laatste benen loopt begint steeds meer duidelijk te worden hoe de centrale bank door de jaren heen de koopkracht van de dollar heeft uitgehold. Spaarders krijgen nauwelijks rente op hun tegoeden, terwijl banken met goedkoop geld van de Federal Reserve kunnen speculeren op de markt. Lang was de FED uit beeld bij het grote publiek, toen de aandelenmarkten bleven stijgen en de huizen steeds meer waard werden. Maar nu de kredietbubbel leeg begint te lopen gaan mensen op zoek naar antwoorden, en komen ze tot de conclusie dat de Federal Reserve in deze crisis onderdeel is van het probleem is in plaats van de oplossing.

    Met demonstratieve leuzen als 'End the Fed' en de kleinschalige protesten weet ook de Federal Reserve dat ze in de schijnwerper staan. Daarom deed de FED eind september een voorstel om alle sociale media te gaan volgen, een nieuw initiatief dat ''Sentiment Analysis And Social Media Monitoring Solution'' zal gaan heten. Via een geavanceerd systeem wil de Amerikaanse centrale bank nauwgezet monitoren wat de bevolking te zeggen heeft over hun beleid. Door miljarden berichten op Facebook, Twitter, online fora, weblogs en op de videosite YouTube te analyseren wil de FED informatie verzamelen over de positieve en negatieve geluiden die in de maatschappij weerklinken. Wat Ben Beanke en zijn team willen bereiken met deze analyse is niet duidelijk, maar we verwachten dat ze vooamelijk belangstelling hebben voor de negatieve geluiden.

    Enkele fragmenten uit het voorstel (klik hier om het te lezen) van de Federal Reserve laten opmerkelijke dingen zien. Zo willen ze niet alleen het sentiment op inteet in kaart brengen, maar blijkt uit het document ook dat ze de 'belangrijkste bloggers en invloedrijke personen' in kaart willen brengen. Waarom zouden ze dat doen?

    Het blijft dus niet bij het verzamelen van gegevens van sociale netwerken als YouTube, FaceBook, fora en weblogs, maar ook op het traceren van personen die de meest kritische geluiden laten horen over de Federal Reserve. Via het ipadres zijn bijna alle reacties te traceren, iets waar de kritische blogger zich goed van bewust moet zijn. De Federal Reserve neemt het zelfs zo serieus op dat ze een waarschuwingssysteem willen koppelen aan het systeem dat alarm slaat op het moment dat de stemming op de sociale media over de Federal Reserve negatiever wordt.

    Tot zover een nieuw hoofdstuk in George Orwell's “1984”, het boek dat een dystopie beschrijft waarin de overheid alles en iedereen in de gaten kan houden en op die manier volledige controle uitoefent over de maatschappij. Onlangs werd in Amerika ook al een website gelanceerd die negatief sentiment rondom Obama in de gaten houdt, namelijk www.attackwatch.com. Deze website stelt mensen in de gelegenheid om 'ongewenste berichten' over Obama te rapporteren.

    In augustus 2009 werden de YouTube accounts 'CSPANJUNKIE' en 'VotersThink' geblokkeerd, accounts waarop dagelijkse beeldfragmenten werden geplaatst van personen die kritische uitspraken deden over de Federal Reserve, de Obama-regering, de grote zakenbanken, de oorlogen in Irak en Afghanistan en de economische crisis. Ook werd de website van CSPANJUNKIE offline gehaald. We moeten deze ontwikkelingen natuurlijk niet groter maken dan ze zijn, maar de kloof tussen het monitoren van sociale netwerksites en censuur is nou eenmaal niet zo groot. Waarom zou de Federal Reserve en de Obama regering anders zo actief met ons willen meekijken op het inteet?

    Onderstaande video geeft de analyse van congreslid Ron Paul over de rol van de Federal Reserve, waar hij ook het boek 'End the Fed' over heeft geschreven.

  • 90% van de Amerikanen is negatief over de economie

    De Amerikaanse economie laat nog weinig tekenen van herstel zien. Er worden weliswaar een aantal banen gecreëerd, maar het is nog steeds niet genoeg om te compenseren voor de bevolkingsgroei. Daardoor blijft de werkloosheid stabiliseren op een relatief hoog niveau van iets meer dan 9%, waar het voor de crisis nog rond de 5% was. Maar als we Shadowstats moeten geloven stijgt de werkloosheid nog steeds, uitgaande van de meest brede definitie van werkloosheid zoals die vroeger ook door de Amerikaanse overheid werd gebruikt.

    De stijgende werkloosheid die Shadowstats rapporteert toont ook samenhang met een enquête van CNN, die maandelijks een kort telefonisch interview afnemen met een groot aantal willekeurig gekozen volwassen Amerikanen. Op pagina 4 en 5 van het rapport (klik hier) is een overzicht geplaatst van de eerdere resultaten op de vraag hoe de Amerikaanse economie ervoor staat.

    Uit de laatste peiling van eind september kwam naar voren dat maar liefst 90% van de ondervraagde Amerikanen de situatie van de economie als slecht bestempelden. Een jaar eerder beschouwde 80 procent van de ondervraagden de toestand van de economie als slecht, terwijl in 2006 dit percentage op 40 tot 50% lag. Gaan we terug naar de resultaten van 1999, dan blijkt dat destijds slechts 16% de economie als slecht bestempelde. Ook in de jaren 1997 en 1998 was de stemming onder het Amerikaanse volk aanmerkelijk positiever dan nu, toen ongeveer 80% van de ondervraagden de economie zelfs een positief oordeel gaf.

    90% van de ondervraagde Amerikanen was negatief over de Amerikaanse economie volgens een enquête van CNN

  • Bank of England gaat nog meer staatsobligaties inkopen

    De Bank of England heeft vandaag kenbaar gemaakt de rente ongewijzigd te laten op 0,5%. Van 2006 tot halverwege 2008 hield de BoE de rente nog rond de 5%, maar sinds maart van 2009 staat de rente al op een ongekend laag niveau van een half procent. Dat terwijl de officiële inflatie in augustus een bijzonder hoog niveau van 4,5% bereikte. Voor de Britse spaarders is dit slecht nieuws, want de combinatie van een extreem lage rente en een stijgende inflatie vreet aan hun spaartegoeden. Ook lopen de pensioenfondsen rente-inkomsten mis door de lage rente, terwijl de banken en de overheden juist van de lage rente weten te profiteren. Vooral oudere mensen boven de 55 jaar worden getroffen door het beleid van de BoE, omdat ze relatief weinig schulden meer hebben en vooral basisgoederen aanschaffen die hardst in prijs zijn gestegen.

    Boze spaarders uitten hun ongenoegen met een ludieke protestactie: ze plaatsten een groot spaarvarken van papier maché voor de deur van de Bank of England. Wie nu een spaarrekening wil openen bij een Britse bank krijgt daar vandaag de dag nog maar 1% rente op.

    Met de ongekend lage rente houdt de BoE zich niet aan haar richtlijn om de inflatie op maximaal 2% te houden, maar dat lijkt ze niets te kunnen schelen. Want naast het laag houden van de rente heeft de BoE ook besloten het inkoopprogramma voor Britse staatsobligaties uit te breiden van £200 naar £275 miljard. Door staatsleningen op de balans te plaatsen drukt de BoE de rente die de Britse overheid moet betalen om geld te lenen, maar tegelijkertijd zorgt het ook voor meer inflatie. De extra £75 miljard die richting de kapitaalmarkt zullen stromen zullen een stimulerende werking hebben op de aandelenkoersen, maar ook zal het de prijzen van goederen opstuwen.

    Het inkoopprogramma van de BoE, dat vergelijkbaar is met QE1 en QE2 van de Federal Reserve in de VS, werd in 2009 opgestart om een deflatoire crisis af te wenden en de consumentenbestedingen te stimuleren. Naar eigen zeggen is de Bank of England hier succesvol in geweest, wat ook de reden was om het programma verder uit te breiden. Maar op de lange termijn zorgt het losse monetaire beleid alleen voor extra hoge inflatie, waardoor iedereen met schulden de wind in de rug krijgt rechtstreeks ten koste van de spaarders. De frustratie van de spaarders is dan ook zeer terecht.

    Lees meer:

    De Bank of England

  • De ECB handhaaft rente, verlengt liquiditeitsprogramma’s

    Jean-Claude Trichet maakte tevens bekend dat de ECB voor €40 miljard aan zogenaamde covered bonds, dat zijn gedekte obligaties met bijvoorbeeld hypotheken, gaat opkopen. Dat doet de ECB op zowel de secundaire markt alsook op de primaire markt. Dat laatste wil zeggen dat dergelijke obligaties ook bij plaatsing door de ECB kunnen worden gekocht. Op secundaire markten worden reeds geplaatste obligaties door financiële partijen en beleggers onderling verhandeld.

    Naast het opkoopprogramma van gedekte obligaties zal de ECB ook twee liquiditeitsprogramma's continueren en geld voor een jaar uit te lenen om de liquiditeitsproblemen in het Europese bankwezen te verzachten. De ECB probeert met deze programma's meer ruimte op de interbancaire markt mogelijk te maken zodat banken minder grote problemen ondervinden met herfinancieringen van uitstaande leningen. Het opkoopprogramma van covered bonds is met name gericht op het aanzwengelen van deze Europese markt die in 2010 een omvang had van €2,5 biljoen.   

    De ECB houdt rekening met een terugloop van de economische groei in de eurozone onder meer door het handhaven van de rente op 1,5%. Trichet herhaalde ook bij zijn laatste persconferentie dat de ECB haar mandaat van prijsstabiliteit in alle onafhankelijkheid blijft nastreven en hij drukte overheden op het hart serieus werk te maken van de beloofde fiscale hervormingen. Daarmee doelde Trichet niet alleen op de eurolanden die aan het noodinfuus liggen maar ook op de grote eurolanden.

    De hele tekst:

    Jean-Claude Trichet, President of the ECB,
    Vítor Constâncio, Vice-President of the ECB,
    Berlin, 6 October 2011

    Ladies and gentlemen, the Vice-President and I are very pleased to welcome you to our press conference here in Berlin. Let me take the opportunity to warmly thank President Weidmann for his invitation and kind hospitality. I would also like to express our special gratitude to the staff of the Deutsche Bundesbank for the excellent organisation of our meeting. Let me now report on the outcome of today’s meeting of the Goveing Council, which was also attended by the President of the Eurogroup, Prime Minister Juncker, and Commissioner Rehn.

    Based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to keep the key ECB interest rates unchanged. Inflation has remained elevated and incoming information has confirmed our view that inflation is likely to stay above 2% over the months ahead but to decline thereafter. At the same time, the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. Ongoing tensions in financial markets and unfavourable effects on financing conditions are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year. The economic outlook remains subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. At the same time, short-term interest rates remain low. It remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area. A very thorough analysis of all incoming data and developments over the period ahead is warranted.

    The Goveing Council has decided to conduct two longer-term refinancing operations (LTROs), one with a maturity of approximately 12 months in October and the other with a maturity of approximately 13 months in December. The operations will be conducted as fixed rate tender procedures with full allotment. The rate in both operations will be fixed at the average rate of the main refinancing operations (MROs) over the life of the respective LTRO, and interest will be paid when each operation matures. These operations will be conducted in addition to the regular and special-term refinancing operations, which remain unaffected.

    The Goveing Council has also decided to continue conducting its MROs as fixed rate tender procedures with full allotment for as long as necessary, and at least until the end of the sixth maintenance period of 2012 on 10 July 2012. This procedure will also remain in use for the Eurosystem’s special-term refinancing operations with a maturity of one maintenance period, which will continue to be conducted for as long as needed, and at least until the end of the sixth maintenance period (i.e. around the end of the second quarter) of 2012. The fixed rate in these special-term refinancing operations will be the same as the MRO rate prevailing at the time.

    In addition, the Goveing Council has decided to conduct the three-month LTROs to be allotted on 25 January, 29 February, 28 March, 25 April, 30 May and 27 June 2012 as fixed rate tender procedures with full allotment. The rates in these three-month operations will be fixed at the average rate of the MROs over the life of the respective LTRO.
    Furthermore, the Goveing Council has decided to launch a new covered bond purchase programme (CBPP2). The programme will have the following modalities:

    The purchases will be for an intended amount of EUR 40 billion.

    The purchases will have the capacity to be conducted in the primary and secondary markets and will be carried out by means of direct purchases.

    The purchases will start in November 2011 and are expected to be fully implemented by the end of October 2012.

    Further details on the modalities of CBPP2 will be announced after the Goveing Council meeting of 3 November 2011.

    The provision of liquidity and the allotment modes for refinancing operations will continue to ensure that euro area banks are not constrained on the liquidity side. All the non-standard measures taken during the period of acute financial market tensions are, by construction, temporary in nature.

    Let me now explain our assessment in greater detail, starting with the economic analysis. Real GDP growth in the euro area, after slowing in the second quarter of 2011 to 0.2% quarter on quarter, is now expected to be very moderate in the second half of this year. In particular, a number of factors seem to be dampening the underlying growth momentum in the euro area, including a moderation in the pace of global demand, falling consumer and business confidence, and unfavourable effects on financing conditions resulting from ongoing tensions in a number of euro area sovereign debt markets. At the same time, we continue to expect euro area economic activity to benefit from continued positive growth in the emerging market economies as well as from the low short-term interest rates and the various measures taken to support the functioning of the financial sector.
    In the Goveing Council’s assessment, the risks to the economic outlook for the euro area remain on the downside in an environment of particularly high uncertainty. Downside risks notably relate to the ongoing tensions in some segments of the financial markets in the euro area and at the global level, as well as to the potential for these pressures to further spill over into the euro area real economy. They also relate to the still high energy prices, protectionist pressures and the possibility of a disorderly correction of global imbalances.

    With regard to price developments, euro area annual HICP inflation was 3.0% in September 2011, according to Eurostat’s flash estimate, after 2.5% in August. Inflation rates have been at elevated levels since the end of last year, mainly driven by higher energy and other commodity prices. Looking ahead, inflation rates are likely to stay clearly above 2% over the coming months but to decline thereafter. This patte reflects the expectation of relatively stable wage growth developments in the context of moderate economic growth.
    The Goveing Council continues to view the risks to the medium-term outlook for price developments as broadly balanced. On the upside, the main risks relate to the possibility of increases in indirect taxes and administered prices, owing to the need for fiscal consolidation in the coming years. The main downside risks relate to the impact of weaker than expected growth in the euro area and globally.

    Tuing to the monetary analysis, the annual growth rate of M3 was 2.8% in August 2011, up from 2.1% in July. The annual growth rate of loans to the private sector, adjusted for loan sales and securitisation, was 2.8% in August, after 2.6% in July. A number of factors, possibly related to the intensification of tensions in some financial markets, could have had an upward effect on the components of M3. In particular, sizeable inflows into oveight deposits and money market fund shares/units, as well as a substantial inflow into repurchase agreements, appear to have driven monetary developments in August. The inflow into repurchase agreements mainly reflected secured lending in the interbank market, which was increasingly settled via central counterparties that are allocated to the money-holding sector. Overall, M3 growth was driven in particular by the increase in the annual growth rate of M1 from 1.0% in July to 1.7% in August and the increase in the annual growth rate of marketable instruments.

    On the counterpart side, the annual growth rate of loans to non-financial corporations and to households in August, both adjusted for loan sales and securitisation, remained unchanged from July, at 2.2% and 2.7% respectively. Taking the appropriate medium-term perspective, trends in broad money and loan growth have broadly stabilised over recent months. Overall, the underlying pace of monetary expansion thus remains moderate.

    The situation of the banking sector calls for particular attention, taking into account the interplay between sovereign risk issues and banks’ funding needs. As we have done on previous occasions, the Goveing Council urges banks to do all that is necessary to reinforce their balance sheets, to retain eaings, to ensure moderation in remuneration, and to tu to the market to strengthen further their capital bases. Where necessary, they should take full advantage of govement support measures, which should be made totally operational, including the possibility in future for the European Financial Stability Facility (EFSF) to lend to govements in order to recapitalise banks.
    To sum up, based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to keep the key ECB interest rates unchanged. Inflation has remained elevated and incoming information has confirmed our view that inflation is likely to stay above 2% over the months ahead but to decline thereafter. A cross-check with the information from our monetary analysis confirms that the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. Ongoing tensions in financial markets and unfavourable effects on financing conditions are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year. The economic outlook remains subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. At the same time, short-term interest rates remain low. It remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area. A very thorough analysis of all incoming data and developments over the period ahead is warranted.

    Tuing to fiscal policies, with financial market uncertainty remaining high, all govements need to take decisive and frontloaded action to bolster public confidence in the sustainability of govement finances. All euro area govements need to show their inflexible determination to fully honour their own individual sovereign signature as a key element in ensuring financial stability in the euro area as a whole. Countries under joint EU-IMF adjustment programmes as well as those particularly vulnerable to financial market conditions need to unambiguously implement all announced measures for fiscal consolidation and the strengthening of domestic fiscal frameworks, and they need to stand ready to take any additional measures that may become necessary owing to the evolution of their situation.

    Fiscal consolidation and structural reforms must go hand in hand to strengthen confidence, growth prospects and job creation. The Goveing Council therefore urges all euro area govements to decisively and swiftly implement substantial and comprehensive structural reforms. This will help these countries to strengthen competitiveness, increase the flexibility of their economies and enhance their longer-term growth potential. In this respect, labour market reforms are key, with a focus on the removal of rigidities and the implementation of measures which enhance wage flexibility. In particular, we should see the elimination of automatic wage indexation clauses and a strengthening of firm-level agreements. More generally, in these demanding times, moderation is of the essence in terms of both profit margins and wages. These measures should be accompanied by structural reforms that increase competition in product markets, particularly in services – including the liberalisation of closed professions – and, where appropriate, the privatisation of services currently provided by the public sector, thereby facilitating productivity growth and supporting competitiveness. At the same time, the Goveing Council urges all euro area govements to fully implement all aspects of the decisions they took on 21 July 2011.

    Let me close with some personal remarks. This is my last press conference following a meeting of the Goveing Council. I remember my first press conference, eight years ago, as if it were yesterday. I want to tell you that it has been a great pleasure to have this regular dialogue with the press, with all of you. We have, together, each of us with our different responsibilities, analysed the European and global situation throughout these years. We were never in calm waters. But for more than four years now, we have been experiencing turbulent waters, storms, unexpected hurricanes. In demanding times, regular, real-time and transparent communication is more important than ever. The channels of national, European and global communication which you are responsible for are crucial for the appropriate functioning of markets, for the correct understanding of economists and economic agents, and for the information of the people of Europe, our fellow citizens, to whom, as an independent institution, we are accountable. Eight years ago the concept of a press conference immediately after the meeting of the Goveing Council was still considered a bold innovation. Today it is part of the global state of the art. And the Vice-President and I also have to thank you for that.
    We are now at your disposal for questions.
     
    Bron: http://www.ecb.int/press/pressconf/2011/html/is111006.en.html

  • Qatar investeert $10 miljard in goudproducenten

    Het fonds maakte afgelopen zondag bekend dat ze $1 miljard gaat investeren in de Europese mijn Goldfields. De investering is opvallend aangezien de Qatari er om bekend staan dat ze vooral investeren in Afrika en Rusland. Goldfields ontwikkelt momenteel echter het grootste goudmijn project in Griekenland. Als onderbouwing voor de investering gaf Qatar Holdings de in hun ogen relatieve onderwaardering van goudmijn aandelen en het vertrouwen in de ervaren directeur van Goldfields.

    Terwijl de goudprijs al jaren achter elkaar stijgt, blijven de prijzen van de goudmijn aandelen sterk achter. Zo steeg goud het afgelopen jaar, ondanks de recente correctie, met 14% terwijl het aandeel van Goldfields met 41% daalde. Dit is merkwaardig aangezien Goldfields in juli eindelijk het lang verwachte groene licht van de Griekse overheid kreeg om het grote mijnproject te starten.

    Griekenland krijgt de afgelopen maanden dagelijks negatief nieuws te verwerken en het is daarom hoogst waarschijnlijk dat Athene zeer tevreden is met de totstandkoming van de investering. Terwijl Griekenland op de rand van een faillissement balanceert, is de aanzienlijke investering een teken van vertrouwen in de Griekse economie. Daaaast zal de investering rond de 1.500 Griekse banen creëren. De Griekse premier Papandreou en de emir van Qatar, sjeik Hamad Bin Khalifa Al-Thani, stemden afgelopen zaterdag in met de deal.

    Bron:
    “Qatari wealth fund plans $10bn gold buying spree”(Daily Telegraph)
    http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/gold/8802793/Qatari-wealth-fund-plans-10bn-gold-buying-spree.html