Blog

  • Bank of England gaat nog meer staatsobligaties inkopen

    De Bank of England heeft vandaag kenbaar gemaakt de rente ongewijzigd te laten op 0,5%. Van 2006 tot halverwege 2008 hield de BoE de rente nog rond de 5%, maar sinds maart van 2009 staat de rente al op een ongekend laag niveau van een half procent. Dat terwijl de officiële inflatie in augustus een bijzonder hoog niveau van 4,5% bereikte. Voor de Britse spaarders is dit slecht nieuws, want de combinatie van een extreem lage rente en een stijgende inflatie vreet aan hun spaartegoeden. Ook lopen de pensioenfondsen rente-inkomsten mis door de lage rente, terwijl de banken en de overheden juist van de lage rente weten te profiteren. Vooral oudere mensen boven de 55 jaar worden getroffen door het beleid van de BoE, omdat ze relatief weinig schulden meer hebben en vooral basisgoederen aanschaffen die hardst in prijs zijn gestegen.

    Boze spaarders uitten hun ongenoegen met een ludieke protestactie: ze plaatsten een groot spaarvarken van papier maché voor de deur van de Bank of England. Wie nu een spaarrekening wil openen bij een Britse bank krijgt daar vandaag de dag nog maar 1% rente op.

    Met de ongekend lage rente houdt de BoE zich niet aan haar richtlijn om de inflatie op maximaal 2% te houden, maar dat lijkt ze niets te kunnen schelen. Want naast het laag houden van de rente heeft de BoE ook besloten het inkoopprogramma voor Britse staatsobligaties uit te breiden van £200 naar £275 miljard. Door staatsleningen op de balans te plaatsen drukt de BoE de rente die de Britse overheid moet betalen om geld te lenen, maar tegelijkertijd zorgt het ook voor meer inflatie. De extra £75 miljard die richting de kapitaalmarkt zullen stromen zullen een stimulerende werking hebben op de aandelenkoersen, maar ook zal het de prijzen van goederen opstuwen.

    Het inkoopprogramma van de BoE, dat vergelijkbaar is met QE1 en QE2 van de Federal Reserve in de VS, werd in 2009 opgestart om een deflatoire crisis af te wenden en de consumentenbestedingen te stimuleren. Naar eigen zeggen is de Bank of England hier succesvol in geweest, wat ook de reden was om het programma verder uit te breiden. Maar op de lange termijn zorgt het losse monetaire beleid alleen voor extra hoge inflatie, waardoor iedereen met schulden de wind in de rug krijgt rechtstreeks ten koste van de spaarders. De frustratie van de spaarders is dan ook zeer terecht.

    Lees meer:

    De Bank of England

  • De ECB handhaaft rente, verlengt liquiditeitsprogramma’s

    Jean-Claude Trichet maakte tevens bekend dat de ECB voor €40 miljard aan zogenaamde covered bonds, dat zijn gedekte obligaties met bijvoorbeeld hypotheken, gaat opkopen. Dat doet de ECB op zowel de secundaire markt alsook op de primaire markt. Dat laatste wil zeggen dat dergelijke obligaties ook bij plaatsing door de ECB kunnen worden gekocht. Op secundaire markten worden reeds geplaatste obligaties door financiële partijen en beleggers onderling verhandeld.

    Naast het opkoopprogramma van gedekte obligaties zal de ECB ook twee liquiditeitsprogramma's continueren en geld voor een jaar uit te lenen om de liquiditeitsproblemen in het Europese bankwezen te verzachten. De ECB probeert met deze programma's meer ruimte op de interbancaire markt mogelijk te maken zodat banken minder grote problemen ondervinden met herfinancieringen van uitstaande leningen. Het opkoopprogramma van covered bonds is met name gericht op het aanzwengelen van deze Europese markt die in 2010 een omvang had van €2,5 biljoen.   

    De ECB houdt rekening met een terugloop van de economische groei in de eurozone onder meer door het handhaven van de rente op 1,5%. Trichet herhaalde ook bij zijn laatste persconferentie dat de ECB haar mandaat van prijsstabiliteit in alle onafhankelijkheid blijft nastreven en hij drukte overheden op het hart serieus werk te maken van de beloofde fiscale hervormingen. Daarmee doelde Trichet niet alleen op de eurolanden die aan het noodinfuus liggen maar ook op de grote eurolanden.

    De hele tekst:

    Jean-Claude Trichet, President of the ECB,
    Vítor Constâncio, Vice-President of the ECB,
    Berlin, 6 October 2011

    Ladies and gentlemen, the Vice-President and I are very pleased to welcome you to our press conference here in Berlin. Let me take the opportunity to warmly thank President Weidmann for his invitation and kind hospitality. I would also like to express our special gratitude to the staff of the Deutsche Bundesbank for the excellent organisation of our meeting. Let me now report on the outcome of today’s meeting of the Goveing Council, which was also attended by the President of the Eurogroup, Prime Minister Juncker, and Commissioner Rehn.

    Based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to keep the key ECB interest rates unchanged. Inflation has remained elevated and incoming information has confirmed our view that inflation is likely to stay above 2% over the months ahead but to decline thereafter. At the same time, the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. Ongoing tensions in financial markets and unfavourable effects on financing conditions are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year. The economic outlook remains subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. At the same time, short-term interest rates remain low. It remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area. A very thorough analysis of all incoming data and developments over the period ahead is warranted.

    The Goveing Council has decided to conduct two longer-term refinancing operations (LTROs), one with a maturity of approximately 12 months in October and the other with a maturity of approximately 13 months in December. The operations will be conducted as fixed rate tender procedures with full allotment. The rate in both operations will be fixed at the average rate of the main refinancing operations (MROs) over the life of the respective LTRO, and interest will be paid when each operation matures. These operations will be conducted in addition to the regular and special-term refinancing operations, which remain unaffected.

    The Goveing Council has also decided to continue conducting its MROs as fixed rate tender procedures with full allotment for as long as necessary, and at least until the end of the sixth maintenance period of 2012 on 10 July 2012. This procedure will also remain in use for the Eurosystem’s special-term refinancing operations with a maturity of one maintenance period, which will continue to be conducted for as long as needed, and at least until the end of the sixth maintenance period (i.e. around the end of the second quarter) of 2012. The fixed rate in these special-term refinancing operations will be the same as the MRO rate prevailing at the time.

    In addition, the Goveing Council has decided to conduct the three-month LTROs to be allotted on 25 January, 29 February, 28 March, 25 April, 30 May and 27 June 2012 as fixed rate tender procedures with full allotment. The rates in these three-month operations will be fixed at the average rate of the MROs over the life of the respective LTRO.
    Furthermore, the Goveing Council has decided to launch a new covered bond purchase programme (CBPP2). The programme will have the following modalities:

    The purchases will be for an intended amount of EUR 40 billion.

    The purchases will have the capacity to be conducted in the primary and secondary markets and will be carried out by means of direct purchases.

    The purchases will start in November 2011 and are expected to be fully implemented by the end of October 2012.

    Further details on the modalities of CBPP2 will be announced after the Goveing Council meeting of 3 November 2011.

    The provision of liquidity and the allotment modes for refinancing operations will continue to ensure that euro area banks are not constrained on the liquidity side. All the non-standard measures taken during the period of acute financial market tensions are, by construction, temporary in nature.

    Let me now explain our assessment in greater detail, starting with the economic analysis. Real GDP growth in the euro area, after slowing in the second quarter of 2011 to 0.2% quarter on quarter, is now expected to be very moderate in the second half of this year. In particular, a number of factors seem to be dampening the underlying growth momentum in the euro area, including a moderation in the pace of global demand, falling consumer and business confidence, and unfavourable effects on financing conditions resulting from ongoing tensions in a number of euro area sovereign debt markets. At the same time, we continue to expect euro area economic activity to benefit from continued positive growth in the emerging market economies as well as from the low short-term interest rates and the various measures taken to support the functioning of the financial sector.
    In the Goveing Council’s assessment, the risks to the economic outlook for the euro area remain on the downside in an environment of particularly high uncertainty. Downside risks notably relate to the ongoing tensions in some segments of the financial markets in the euro area and at the global level, as well as to the potential for these pressures to further spill over into the euro area real economy. They also relate to the still high energy prices, protectionist pressures and the possibility of a disorderly correction of global imbalances.

    With regard to price developments, euro area annual HICP inflation was 3.0% in September 2011, according to Eurostat’s flash estimate, after 2.5% in August. Inflation rates have been at elevated levels since the end of last year, mainly driven by higher energy and other commodity prices. Looking ahead, inflation rates are likely to stay clearly above 2% over the coming months but to decline thereafter. This patte reflects the expectation of relatively stable wage growth developments in the context of moderate economic growth.
    The Goveing Council continues to view the risks to the medium-term outlook for price developments as broadly balanced. On the upside, the main risks relate to the possibility of increases in indirect taxes and administered prices, owing to the need for fiscal consolidation in the coming years. The main downside risks relate to the impact of weaker than expected growth in the euro area and globally.

    Tuing to the monetary analysis, the annual growth rate of M3 was 2.8% in August 2011, up from 2.1% in July. The annual growth rate of loans to the private sector, adjusted for loan sales and securitisation, was 2.8% in August, after 2.6% in July. A number of factors, possibly related to the intensification of tensions in some financial markets, could have had an upward effect on the components of M3. In particular, sizeable inflows into oveight deposits and money market fund shares/units, as well as a substantial inflow into repurchase agreements, appear to have driven monetary developments in August. The inflow into repurchase agreements mainly reflected secured lending in the interbank market, which was increasingly settled via central counterparties that are allocated to the money-holding sector. Overall, M3 growth was driven in particular by the increase in the annual growth rate of M1 from 1.0% in July to 1.7% in August and the increase in the annual growth rate of marketable instruments.

    On the counterpart side, the annual growth rate of loans to non-financial corporations and to households in August, both adjusted for loan sales and securitisation, remained unchanged from July, at 2.2% and 2.7% respectively. Taking the appropriate medium-term perspective, trends in broad money and loan growth have broadly stabilised over recent months. Overall, the underlying pace of monetary expansion thus remains moderate.

    The situation of the banking sector calls for particular attention, taking into account the interplay between sovereign risk issues and banks’ funding needs. As we have done on previous occasions, the Goveing Council urges banks to do all that is necessary to reinforce their balance sheets, to retain eaings, to ensure moderation in remuneration, and to tu to the market to strengthen further their capital bases. Where necessary, they should take full advantage of govement support measures, which should be made totally operational, including the possibility in future for the European Financial Stability Facility (EFSF) to lend to govements in order to recapitalise banks.
    To sum up, based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to keep the key ECB interest rates unchanged. Inflation has remained elevated and incoming information has confirmed our view that inflation is likely to stay above 2% over the months ahead but to decline thereafter. A cross-check with the information from our monetary analysis confirms that the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. Ongoing tensions in financial markets and unfavourable effects on financing conditions are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year. The economic outlook remains subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. At the same time, short-term interest rates remain low. It remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area. A very thorough analysis of all incoming data and developments over the period ahead is warranted.

    Tuing to fiscal policies, with financial market uncertainty remaining high, all govements need to take decisive and frontloaded action to bolster public confidence in the sustainability of govement finances. All euro area govements need to show their inflexible determination to fully honour their own individual sovereign signature as a key element in ensuring financial stability in the euro area as a whole. Countries under joint EU-IMF adjustment programmes as well as those particularly vulnerable to financial market conditions need to unambiguously implement all announced measures for fiscal consolidation and the strengthening of domestic fiscal frameworks, and they need to stand ready to take any additional measures that may become necessary owing to the evolution of their situation.

    Fiscal consolidation and structural reforms must go hand in hand to strengthen confidence, growth prospects and job creation. The Goveing Council therefore urges all euro area govements to decisively and swiftly implement substantial and comprehensive structural reforms. This will help these countries to strengthen competitiveness, increase the flexibility of their economies and enhance their longer-term growth potential. In this respect, labour market reforms are key, with a focus on the removal of rigidities and the implementation of measures which enhance wage flexibility. In particular, we should see the elimination of automatic wage indexation clauses and a strengthening of firm-level agreements. More generally, in these demanding times, moderation is of the essence in terms of both profit margins and wages. These measures should be accompanied by structural reforms that increase competition in product markets, particularly in services – including the liberalisation of closed professions – and, where appropriate, the privatisation of services currently provided by the public sector, thereby facilitating productivity growth and supporting competitiveness. At the same time, the Goveing Council urges all euro area govements to fully implement all aspects of the decisions they took on 21 July 2011.

    Let me close with some personal remarks. This is my last press conference following a meeting of the Goveing Council. I remember my first press conference, eight years ago, as if it were yesterday. I want to tell you that it has been a great pleasure to have this regular dialogue with the press, with all of you. We have, together, each of us with our different responsibilities, analysed the European and global situation throughout these years. We were never in calm waters. But for more than four years now, we have been experiencing turbulent waters, storms, unexpected hurricanes. In demanding times, regular, real-time and transparent communication is more important than ever. The channels of national, European and global communication which you are responsible for are crucial for the appropriate functioning of markets, for the correct understanding of economists and economic agents, and for the information of the people of Europe, our fellow citizens, to whom, as an independent institution, we are accountable. Eight years ago the concept of a press conference immediately after the meeting of the Goveing Council was still considered a bold innovation. Today it is part of the global state of the art. And the Vice-President and I also have to thank you for that.
    We are now at your disposal for questions.
     
    Bron: http://www.ecb.int/press/pressconf/2011/html/is111006.en.html

  • Qatar investeert $10 miljard in goudproducenten

    Het fonds maakte afgelopen zondag bekend dat ze $1 miljard gaat investeren in de Europese mijn Goldfields. De investering is opvallend aangezien de Qatari er om bekend staan dat ze vooral investeren in Afrika en Rusland. Goldfields ontwikkelt momenteel echter het grootste goudmijn project in Griekenland. Als onderbouwing voor de investering gaf Qatar Holdings de in hun ogen relatieve onderwaardering van goudmijn aandelen en het vertrouwen in de ervaren directeur van Goldfields.

    Terwijl de goudprijs al jaren achter elkaar stijgt, blijven de prijzen van de goudmijn aandelen sterk achter. Zo steeg goud het afgelopen jaar, ondanks de recente correctie, met 14% terwijl het aandeel van Goldfields met 41% daalde. Dit is merkwaardig aangezien Goldfields in juli eindelijk het lang verwachte groene licht van de Griekse overheid kreeg om het grote mijnproject te starten.

    Griekenland krijgt de afgelopen maanden dagelijks negatief nieuws te verwerken en het is daarom hoogst waarschijnlijk dat Athene zeer tevreden is met de totstandkoming van de investering. Terwijl Griekenland op de rand van een faillissement balanceert, is de aanzienlijke investering een teken van vertrouwen in de Griekse economie. Daaaast zal de investering rond de 1.500 Griekse banen creëren. De Griekse premier Papandreou en de emir van Qatar, sjeik Hamad Bin Khalifa Al-Thani, stemden afgelopen zaterdag in met de deal.

    Bron:
    “Qatari wealth fund plans $10bn gold buying spree”(Daily Telegraph)
    http://www.telegraph.co.uk/finance/personalfinance/investing/gold/8802793/Qatari-wealth-fund-plans-10bn-gold-buying-spree.html

  • Rellen in Griekenland gaan onverminderd door

    De Griekse minister van Financiën zegt alle maatregelen te nemen die nodig zijn om aan de eisen van het IMF te voldoen, woorden die nog maar door weinig mensen worden geloofd. De Griekse overheid is zo goed als bankroet en is volledig afhankelijk van geld uit het noodfonds om het land draaiende te houden. Op de kapitaalmarkt zouden de Grieken ruim 23% rente moeten betalen over een 10-jaars lening, terwijl er voor een kortlopende obligatie met een looptijd van slechts één jaar 142% aan rente wordt gevraagd door de markt. De tekorten op de begroting zijn zelfs groter dan 7,6%, waarmee het land niet voldoet aan de eisen voor een nieuwe lening uit het noodfonds. Dat geld zal er uiteindelijk toch wel komen, want de gevestigde orde wil niet dat Griekenland stopt met het betalen van haar torenhoge schulden. Een faillisement van Griekenland zou immers een schokgolf door het hele Europese bankwezen kunnen veroorzaken, waarvan de totale omvang door niemand geschat kan worden.

    Door de forse bezuinigingen en de hogere belastingen krimpt de Griekse economie op elk niveau. Veel ambtenaren zijn ontslagen, maar ook veel bedrijven en kleine ondeemers gaan kopje onder. Winkels en kleine restaurants moeten hun deuren sluiten of vragen hun personeel genoegen te nemen met een lager salaris. De protesten lijken door de slechte situatie in Griekenland alleen maar aan kracht te winnen, zoals ook onderstaande video laat zien. De politie wordt steeds agressiever naar de demonstranten en op de beelden lijkt de economie volledig tot stilstand te zijn gekomen.

  • Interventie Zwitserse frank heeft grote gevolgen voor balans centrale bank

    De SNB deed hiermee een poging om de negatieve gevolgen van een hoge wisselkoers op de toestand van de Zwitserse economie te beperken. De interventie van de SNB op de traditioneel 'veilige' Zwitserse frank was het begin van een nieuw hoofdstuk in de wereldwijde valutaoorlogen.

    Afgelopen week maakte de SNB haar cijfers voor de maand augustus bekend. Het laag houden van de wisselkoers van de frank, door middel van het kopen van buitenlandse valuta, heeft ervoor gezorgd dat de centrale bank haar eigendommen met CHF 100 miljard zag stijgen. Dit is bijna 20% van het Zwitserse BBP. De meeste van deze aankopen zijn euro's aangezien Zwitserland door de grote omvang van de export met haar Europese buurlanden gebaat is bij een lagere wisselkoers van de frank. Hier zit ook precies het risico voor de SNB. De recente daling van de wisselkoers van de euro betekent voor de Zwitsers een daling van de waarde van hun eigendommen. De vraag is dan ook, gezien het uitblijvende herstel van het vertrouwen in de euro, hoe lang de Zwitsers hun munt nog kunstmatig laag kunnen houden.

  • Bank of America meets IceSave?

    Afgelopen vrijdag maakte Bank of America (BofA) bekend dat zij haar klanten met een zogenaamde debet-card geld gaan kosten en niet een klein beetje ook. BofA gaat rekeninghouders die hun geld aan de bank uitlenen elke maand $5 in rekening brengen. BofA heeft het begrip betaalrekening wel heel erg letterlijk genomen en laat klanten betalen voor het aanhouden van een betaal- en spaarrekening. Sinds de bekendmaking ligt de website voor het online bankieren bij BofA er geregeld uit waardoor klanten niet bij hun rekening kunnen. Rekeninghouders hebben iets meer dan $1 biljoen bij BofA gestald en het is de vraag hoeveel klanten hun ongenoegen uiten door hun geld over te boeken naar een bank die geen maandelijkse kosten in rekening brengt. Het is in ieder geval opmerkelijk dat sinds de bekendmaking de servers het spontaan laten afweten en dat is iets dat het vertrouwen in BofA geen goed doet.

    IceSave

     

  • Dagelijkse kost van 5 oktober 2011

    Wie heeft het Nederlandse woord voor Bad Bank? (RTL-Z)

    Compare and contrast – Italy and the UK (FT Alphaville)

    Operation Twist a Primer for QE3? (Financial Sense)

    Dexia in 10 krasse cijfers en een boude oude uitspraak (De Tijd)

    'Sterke Europese landen moeten stimuleren' (Nu.nl)

    En de quote van de dag is afkomstig van Peter Tchir van TF Market Analysis (via Zero Hedge)

    “Anyways, we are back to rallying on headlines and sound-bites and hopes that “Europe Finally Gets It”. Maybe this time the details won't disappoint. Actually, maybe this time we will get to the details, since so many of the last few rallies were based on rumors or plans that never even made it to the detail stage. In the meantime I will try and figure out how Italy providing money to EFSF so the EFSF can buy their bonds, how Italy contributing to the ECB which buys its bonds, how Italy providing money to the IMF to buy Italian bonds, and Italy working on plans to save Italian banks whose exposure to Italy is a part of their problem, fixes anything”.

  • Duitsland treft voorbereidingen op tijdperk na de Euro?

    De afgelopen dagen doen geruchten de ronde dat Duitsland zich aan het voorbereiden is op een tijdperk na de Euro. Volgens de geruchten heeft Duitsland nieuwe geldpersen besteld die nodig zijn om een eigen valuta te drukken, in dit geval een nieuwe Duitse Mark. Het geld zou in omloop kunnen worden gebracht als Duitsland besluit de Eurozone te verlaten of voor het geval dat de muntunie uiteen valt. Over de herkomst van de geruchten is weinig duidelijk, maar het ook niet zo vreemd om aan te nemen dat de Duitse overheid een plan achter de hand heeft voor een plotselinge valutacrisis.

    Als eerste zijn er namelijk de problemen met Griekse staatsobligaties, die bij talloze banken en verzekeraars (en bij de ECB niet te vergeten) op de balans staan. Mocht Griekenland failliet gaan of zich terugtrekken uit de muntunie, dan volgt gelijk een forse afboeking op de waarde van deze bezittingen. Een dergelijke klap zouden de grote Duitse banken wellicht nog kunnen doorstaan, maar het is de vraag hoe groot het besmettingsgevaar is als bijvoorbeeld bank elders in de Eurozone in de problemen komt. Zoals we in 2008 in Amerika hebben gezien hoeft er immers maar één bank om te vallen om het hele systeem in gevaar te brengen.

    Ten tweede groeit er onder de Duitse bevolking steeds meer weerstand tegen de hulp Griekenland. De Griekse overheid heeft te lang op een te ruime voet geleeft (denk aan de buitengewoon goede arbeidsvoorwaarden voor de ambtenaren) en heeft tevens de boel belazerd door onjuiste cijfers aan te leveren betreft de rijksbegroting en het jaarlijkse tekort. We moeten niet vergeten dat de Duitse bijdrage aan het noodfonds zeer significant is en de Duitse overheid dan waarschijnlijk ook veel meer geld zal verliezen aan het Griekse drama dan bijvoorbeeld de Nederlandse. Interessant detail: Een recent onderzoek liet zien dat 47% van de Duitsers terug wil naar de oude vertrouwde D-Mark.

    Hoewel we de geruchten omtrent een nieuwe Duitse Mark dus met een flinke korrel zout moeten nemen zit er wel een ke van waarheid in. Mocht Duitsland besluiten uit de muntunie te stappen, dan moet er immers direct een alteatief klaarliggen. Of het zover komt weten we niet, maar het zou grote implicaties hebben voor de Euro (die op dat moment veel van haar waarde zou verliezen) en voor de Duitse mark (die vrij duur zal worden tegenover andere valuta). Een relatief dure eigen munt geeft de Duitse bevolking meer koopkracht, maar inteationaal zouden de Duitse producten zichzelf dan uit de markt prijzen. Ook zouden de Duitse banken dan nog niet meteen geholpen zijn.

    Lees meer:

    Werkt Duitsland aan een nieuwe D-Mark voor het tijdperk na de Euro?

  • Twaalf quotes van insiders over de huidige crisis

    Twaalf quotes van insiders over de huidige crisis

    The Economic Collapse Blog heeft twaalf uitspraken bij elkaar geraapt die een indruk moeten geven hoe estig de huidige crisis eigenlijk is. De waarschuwingen komen van bekende personen in de politiek of uit de financiële wereld, die het in grote lijnen met elkaar eens zijn dat er eigenlijk geen makkelijke oplossing meer bestaat. Europa probeert koste wat kost Griekenland overeind te houden, terwijl de Amerikaanse overheid volop schulden blijft stapelen.

    De volgende uitspraken (vrij vertaald) geven een waarschuwing voor wat ons mogelijk te wachten staat:

    1. George Soros: ''Financiele markten sturen de wereld richting een nieuwe 'Grote Depressie' die onschatbare politieke consequenties kunnen hebben. De autoriteiten, vooral in Europa, hebben de situatie niet meer onder controle.''

    2. Mohammed El-Erian (CEO van Pimco): ''Er zijn veel tekenen van een institutionele run op de Franse banken. Als dit doorzet hebben de banken geen andere keus dan het ongecontroleerd afbouwen van hun balansen. Spaarders zullen nerveus worden en zullen in de verleiding komen om naar de nooduitgang te vluchten (geld van de bank halen).''

    3. Attila Szalay-Berzeviczy (security services bij UniCredit): ''De enige vraag die nog open staat is hoe lang de kansloze interventies van de Europese overheden en de ECB Griekenland ervan kunnen weerhouden om de handdoek in de ring te gooien.''

    4. Stefan Homburg (Duitse instituut voor Overheidsfinancien): ''De euro nader een lelijk einde. Een ineenstorting van de monetaire unie lijkt nu onafwendbaar.''

    5. Nigel Farage (Parlementslid EU): ''Ik denk dat het ergste nog moet komen in het financiele systeem. Een mogelijke ramp die de goudprijs zal doen stijgen naar een waarde die we ons nu nog niet voor kunnen stellen.''

    6. Carl Weinberg (hoofd-econoom van High Frequency Economics): ''Op dit moment is ons uitgangsscenario dat Griekenland binnen een paar weken failliet gaat.''

    7. Alan Brazil (strateeg bij Goldman Sachs): ''Een schuldenprobleem aanpakken met meer schulden lost het fundamentele probleem niet op. In de VS heeft de groei van de staatsschuld de consumenten geholpen, maar het heeft niet de beloofde impact gehad op de banengroei. Kan de VS haar munt nog verder blijven inflateren?''

    8. Juan Somavia (Inteational Labour Organization): ''Het totaal aantal werklozen van de G20-landen kan aan het eind van 2012 met 20 tot 40 miljoen zijn gestegen.''

    9. Josef Ackerman (Deutsche Bank): ''Het is een publiek geheim dat talloze Europese banken het niet zouden overleven als ze de staatsschuld op hun balans zouden waarderen op de huidige marktwaarde.''

    10. Alastair Newton (strateeg voor Nomura Securities): ''We geloven dat de eurozone een kritieke fase in gaat en dat de kans op het uiteenvallen van de muntunie tussen nu en het eind van dit jaar groter is dan ooit tevoren.''

    11. Ann Bahardt (Bahardt Capital Management): ''Er is geen weg meer terug, het enige wat nu nog kan gebeuren is een complete ineenstorting van alles wat we nu als normaal beschouwen. De mensheid zal weer van begin af aan de draad moeten oppakken. Als je denkt dat de ineenstorting van het financiele systeem zich zal voltrekken zonder een grote oorlog, heb je het helaas mis.''

    12. Lakshman Achuthan (ECRI): ''Als ik een recessie waaeem betekent dat dat het proces al in gang is gezet en dat het zichzelf gaat voeden. Dat betekent dat je kunt doen wat je wilt (reddingsplannen en monetaire verruiming), maar dat het toch niet te stoppen is.''

    Het zou leuk zijn als we binnenkort ook een lijstje kunnen maken van de mogelijke oplossingen voor de huidige crisis, maar die blijken een stuk moeilijker te vinden.

  • Interview Gerald Celente op TruNews

    Wie de laatste ontwikkelingen in de economie op de voet wil volgen kan eigenlijk niet om Gerald Celente heen. Niet alleen is zijn trackrecord indrukwekkend, ook weet hij op een boeiende en amusante wijze zijn meningen te verkondigen via diverse radio interviews. Deze interviews worden ook op Youtube geplaatst en zijn dus zeer toegankelijk. Gerald is de oprichter van het Trends Research Institute, een organisatie die sinds 1980 elk kwartaal een rapport (het 'Trends Joual') naar buiten brengt met analyses van de nieuwste ontwikkelingen in de maatschappij.

    In een vrij recent interview, dat op maandag 3 oktober is opgenomen, geeft Gerald Celente zijn visie op de crisis in de Eurozone. Daarbij gaat hij niet alleen in op het schuldenprobleem van Griekenland, maar ook op de rol van de ECB en het IMF in de 'redding' van Griekenland. Ook spreekt Gerald Celente over de machtsverhoudingen in de VS, waar de verstrengeling tussen Wall Street en Washington steeds duidelijker begint te worden.

    In het interview, dat begint op 5:30 in de volgende video, geeft Gerald Celente ook zijn visie op de recente ontwikkelingen van de goudprijs. Gerald Celente heeft een groot deel van zijn vermogen in goud, maar heeft recent ook zilver in zijn portefeuille opgenomen. Meer informatie over Gerald Celente is te vinden op Trendsjoual.com.

  • Gebruik depositofaciliteit ECB stijgt naar record

     

    Met de depositofaciliteit biedt de ECB banken de mogelijkheid om overtollige liquiditeit voor korte termijn tegen de depositorente bij de ECB te stallen. Tot vóór de kredietcrisis werd de depositofaciliteit alleen gebruikt als een bank voor korte termijn in het bezit was van een liquiditeitsoverschot. Wanneer een bank voor een langere periode in het bezit is van een overschot, dan wordt dat normaliter uitgezet in de markt, omdat de depositorente van de ECB lager is dan de marktrente. De enorme onrust op de financiële markten leidt tot wantrouwen bij banken. Zij zijn dan ook huiverig om geld uit te lenen en stallen het liever bij de 'veilige' ECB.
     
     
    Bron: