Categorie: Columns

  • Paul Krugman is bankroet

    De meeste schulden zijn gerelateerd aan een hypotheek op een appartement van $8,7 miljoen in Manhattan, maar hij staat ook voor $621.537 in het krijt bij creditcardmaatschappijen en voor $33.642 in het klantenbestand van Tiffanys and Co.

    In de aanklacht staat dat Krugman in 2004 in de problemen kwam nadat hij in één maand $84.000 schuld had opgebouwdop zijn American Express Black Card tijdens zijn zoektocht naar zeldzame Portugese wijnen en Engelse kleding uit de 19e eeuw. In plaats van rekeningen af te betalen en zuiniger te gaan leven besloot de psuedo-Keynesiaanse econoom zich uit de schulden te “stimuleren” door te investeren in zaken die zich hopelijk in de toekomst zouden uitbetalen.

    Tussen 2004 en 2007 deed Krugman zich tegoed aan dure auto's, kleding, en verre reizen in de hoop dat hij met zijn nieuwe levensstijl zijn baas bij de New York Times zou overtuigen en een loonsverhoging toegekend zou krijgen.

    “Ze zeggen altijd dat je je moet kleden voor de baan die je zoekt”, zo verklaarde Krugman. “Dus ik dacht, misschien krijg ik een aandeel in het bedrijf waar ik werk als ik verschijn in een $70.000 kostend maatpak van Alexander Amosu. Als zou ik maar een klein stukje van het bedrijf toegekend krijgen, dan zou ik alles al terug kunnen betalen”.

    Zelfs nadat hij realiseerde dat een aandeel in het bedrijf er niet in zat bleef Krugman wild consumeren in de hoop dat zijn bling bling en mediaverschijning zijn personality zouden verbeteren en zijn boekverkopen zouden stimuleren. Zijn grootste fout kwam echter in 2007, toen hij op het hoogtepunt van de vastgoedzeepbel besloot een luxe appartement te kopen in het centrum van New York. Zijn miljoenen dollars kostende appartement verloor 40% van haar waarde in een paar maanden na de aanschaf. Sindsdien staat hij met het vastgoed onder water.

    “Je zou verwachten dat een econoom die de Nobelprijs wint een bubbel op de huizenmarkt wel kan herkennen”, aldus Herman Minsky. Hij kocht het appartement van Krugman voor een scherpe korting.

    Krugman, een hoog aangeschreven econoom, kwam in 2000 bij de New York Times werken als columnist. Sinds het uitbreken van de financiële crisis heeft hij dit platform gebruikt om zich hard te maken voor wat hij Keynesiaans stimuleren noemt. hoe dan ook, Keynes was geen voorstander van het stimuleren van de economie door schulden te maken. Hij beargumenteerde dat de overheid moet sparen in goede tijden en het gespaarde geld moet gebruiken om de economie in slechte tijden te stimuleren.

    Paul Krugman liet via zijn advocaat weten dat hij, ondanks zijn slechte ervaring met het maken van schulden, bij zijn psuedo-Keynesiaanse beleid blijft. “Ik verdedig nog steeds mijn analyse dat de schuldencrisis van landen opgelost kan worden door meer te lenen en te stimuleren in een poging de vraag te verhogen. Ik geef toe dat deze strategie op micro-economisch niveau gefaald heeft”.

    Econoom Paul Krugman (Bron: Nobelprize.org)

    Voetnoot: Deze geweldige parodie op Paul Krugman verscheen gisteren in The Daily Currant.

  • Guest Post: Goud-Waarde-Standaard in wording

    In 1999-2001 keken we met z’n allen naar een historisch goud kantelpunt, waarvan weinigen beseften wat het juist betekende. Bij de geboorte van de ECB stopte de 20-jaar lange goudprijs daling en begon de gestage stijging. De ECB plaatste de Goud-Waarde-Standaard op de activazijde van z’n balans en boekt de goudprijs iedere laatste dag van het kwartaal aan de marktwaarde. De ECB (& FED) balans begonnen aan hun explosieve stijging (€ en $ biljoenen).

    Met het Washington Gold Agreement-Central Bank Gold Agreement stopte de goudprijsdaling op $250/oz. Ook de FED ging akkoord met 15% goud-activa op de balans. Ook andere landen kopieerden dit concept.

    De aan de gang zijn monetaire expansie leidt nu tot monetaire verwarring & angst/wantrouwen. Hoe zal het de koopkracht van de Westerse valuta (€-$) verlopen? Wat met muntinflatie en devaluatie? Hoe geraken we uit de economische stagflatie?

    Welke nieuwe rol, kan en zal, goud spelen in het lopende decennium:
    De pro-goud fracties wensen demonetisatie van goud zodat het kan functioneren als CB rijkdom reserve. Dus zonder enige binding met currency (Cfr. Duisenberg Aken speech). Dus, goud -uit- het financieel-monetair systeem.
    De anti-goud fracties wensen monetair goud te behouden: A $ as good (better) as gold. Dus, goud -in- het financieel-monetair systeem met behoud van de $ z’n reservestatus.
    De Westerse systemische schuldcrisis kan onmogelijk blijven aanhouden zonder opnieuw een waardestandaard in te roepen. De oude * fixed * $-goudstandaard is niet meer. Deze komt ook nooit meer terug, onder welke vorm dan ook. Het monetaire wantrouwen zal gestaag toenemen. Dus ook de automatische vlucht naar een betrouwbare & universele waarde-opslag.
    Niet-monetair goud (demonetized gold) heeft geen inteationale overeenkomst (bvb. Bretton Woods) nodig om naast currencies te evolueren naar volwaardig waardeopslag (Cfr. tier-1 asset).
    Wat betekent dit nu in de praktijk : Ga eens kijken naar 12 jaar goud-waarde evolutie op ECB balans (weekstaat). Het goud-collateraal neemt crescendo meer de plaats in van de forex reserves. De Aziaten (& andere pro goud frakties – ECB goudconcept friends) promoten goudmetaal bezit bij hun burgers. Het voorbije decennium hebben CB pro-goud fracties het beschikbare goudreserve herverdeeld. Straks blijft alleen de FED nog over zonder goud op z’n balans. Het $-systeem & regime blijft geloven in fiat z’n reservestatus.
    Op goudstudieforum volgen we die evolutie op de voet (24/7). Alle medestudenten zijn welgekomen.
    =========================================================
    Voetnoot redactie Marketupdate: Voor deze bijdrage zijn geen compensaties gegeven of ontvangen door Marketupdate.nl danwel Goudstudieforum.com
  • Valse Sirenen

    Valse Sirenen

     

    De Griekse schuldencrisis lijkt voor veel criticasters van de euro, met name vanuit de Angelsaksische hoek, als een rode lap op een stier te werken. Niet alleen is Griekenland failliet; het is vooral het bewijs van een euro die gedoemd is om te mislukken. De hele situatie met Griekenland en de Europese schulden- en eurocrisis doen mij denken aan de Griekse mythologie. Europeanen worden vanaf alle kanten gelokt door Sirenen die, erg aantrekkelijk en met een verlokkelijke zang, hun slachtoffers trachten te verleiden zodat zij met hun schip te pletter slaan tegen de rotsen.

    Terechte kritiek
    Deze kritische ‘lofzang’ op Europa, en met name op haar eenheidsmunt, is naast steekhoudend doorgaans ook nog eens goed onderbouwd. Griekenland is nu eenmaal failliet. Zelfs met de tweede bailout zal de Griekse staatsschuld de komende jaren toenemen. Er kan dus met de beste wil niet beweerd worden dat Griekenland ooit aan haar financiële verplichtingen zal kunnen voldoen. Waarom kiest Europa er dan toch voor om Griekenland te behoeden voor een faillissement? Waarom stort Europa belastinggeld in een bodemloze put? Doet Europa dat omdat de banken nog te kwetsbaar zijn en de systeemrisico's te groot zijn? Zonder enige twijfel. Is het omdat na Griekenland ook Ierland en Portugal dezelfde weg zullen gaan bewandelen? Ook dat speelt mee. En als die landen failleren, waarom zouden Spanje en Italië nog moeite ondeemen om fiscaal orde op zaken te stellen? En België en Frankrijk? Het besmettingsgevaar is evident en acuut en dreigt zelfs de ECB te raken.

    Domino-D-Day
    Het Griekse besmettingsgevaar omhelst de ondergang van de euro. Dat is waar het om draait. Als Griekenland failleert dan is het Domino-D-Day in Europa. Dat is waarom Europa er ook alles aan doet om een Grieks faillissement te voorkomen. Het stelt Europa voor een dilemma: is de euro het waard om gered te worden? Is het niet verstandiger om de euro te laten voor wat die is: een mislukt monetair experiment?

    Nu zijn er economen die een fiscale of “transfer” unie bepleiten, maar ook daarop zal Europa stuklopen. Desnoods gebeurt dat voor het Duits hooggerechtshof. Europeanen willen niet dat hun belastinggeld wordt gebruikt om de schulden van anderen te financieren. Een fiscale unie druist bovendien in tegen hèt grondbeginsel waarop Europa is geschoeid: subsidiariteit. Toen de Europese samenwerking werd opgestart was de afspraak om de macht zo decentraal mogelijk te organiseren.

    Wijziging binnen het systeem
    Een fiscale unie centraliseert de macht zonder dat de Europese burger de Brusselse bureaucratie in de hand kan houden. Tevens opent een dergelijke belastingunie de deur voor een boterzacht monetair beleid. Het zou een wijziging zijn binnen het huidige systeem; en geen oplossing. De euro zou eenzelfde heilloze weg inslaan als de Amerikaanse dollar.

    Dilemma
    Maar hoe bodemloos de Griekse en de Europese put ook lijken te zijn; de put heeft wel degelijk een bodem. De euro wordt namelijk gedekt door goud. Méér dan 10.000 ton bij elkaar. Europa heeft dus helemaal geen fiscale unie nodig. Europese landen kunnen hun “extee” schulden, dus intra-Europese schulden, gebruiken om in één klap het systeem fundamenteel te hervormen. De T-splitsing die Europa nadert dwingt Europa tot een keuze. Het is het Europese dilemma: men wil niet linksaf, maar men kan vooralsnog ook niet rechtsaf.

    Wijziging van het systeem
    Wat voor iedereen sinds 2008 helder had moeten zijn is dat deze crisis zich niet laat bezweren met wijzigingen binnen het systeem, maar alleen opgelost kan worden met een wijziging van het systeem. De crux van de Europese schuldencrisis is dat de soevereine Europese schulden grotendeels intra-Europese schulden zijn. Europa is niet zoals de VS afhankelijk van de geldpers en extee financiers. Europese lidstaten zijn van elkaar afhankelijk; de recente financiële steun van China daargelaten.

    Een wijziging van het systeem is een kwestie van de euro koppelen aan goud, goud herwaarderen, de extee schulden vereffenen met goud en daarmee direct het Europese financiële stelsel herkapitaliseren. Dit laatste betekent niet dat banken gered worden; het gaat er juist om dat spaarders hun spaargelden zoveel mogelijk behouden. Er is natuurlijk nog veel meer nodig, maar dit is waar financiële en monetaire transformatie mee begint.

    T-Splitsing euro
    Er is echter één probleem. Europa kan dit op dit moment onmogelijk doen. Als Europa dit toch doet, dan zegt zij daarmee het vertrouwen op in de wereldreservemunt. Het zou het einde van de dollar betekenen en vermoedelijk nog veel meer. Nu Europa de T-splitsing nadert dreigt zij rechtdoor te schieten. Aan de ene kant probeert men – zonder een fiscale unie in te voeren – niet als eerste te vallen. Want als dat toch gebeurt dan is Europa de katalysator voor een ontvouwing van een financieel horrorscenario. Aan de andere kant kan men niet doen wat noodzakelijk is. En zo blijft de hoogte van de rekening toenemen en beginnen Europeanen er steeds meer genoeg van te krijgen.

    Valse Sirenen
    Europa koerst af op de T-splitsing en zodra we in Spanje zijn aanbeland, dan moeten we echt kiezen. Europa doet haar best om niet als eerste schipbreuk te leiden; welke kunstgrepen hiervoor ook nodig zijn. En of de Sirenen nu vanaf de andere kant van de Atlantische oceaan verlokkelijk zingen of voor de kust van Griekenland – of eigenlijk Italië – het Europese leiderschap is er alles aan gelegen niet de geschiedenisboeken in te gaan als de verantwoordelijke voor veel ellende. Men houdt zich in ieder geval Oost-Indisch doof voor kritiek, en volgens mij met name voor die kritiek van valse Sirenen.

  • Paul Farrell: Oorlog is nieuwe stimuleringsbeleid Amerika

     

     

    Via MarketWatch een vertaling van de laatste bijdrage van Paul Farrell met als ondertitel “Waarom smijten we nog steeds extra miljarden naar het Pentagon”?

    Door Paul B. Farrell

    San Luis Obispo, Califoië (Dow Jones) – Ja, ik ben buiten zinnen. Ik heb zojuist zulk slecht nieuws gelezen dat die elke Amerikaan even zo woedend zou moeten maken. Het zijn in feite twee slecht nieuwsberichten. In de eerste plaats werd ik als oud-Amerikaanse marine-veteraan boos om te lezen dat er [onder veteranen] meer zelfmoorden zijn dan er oorlogsdoden zijn gevallen in de afgelopen tien jaar. Ja, méér Irak en Afghanistan veteranen zijn omgekomen door zelfmoord dan er werden gedood door vijanden van Amerika. En nog veel meer zelfmoorden worden er verwacht omdat meer dan twee miljoen militairen in twee oorlogen dienden.

    Ten tweede, als de economische, psychologische, politieke en morele consequenties van de afgelopen twee oorlogen niet erg genoeg zijn, stellen veel politici en kandidaten voor – van wie sommigen nooit in de krijgsmacht hebben gediend – dat het volledige [Amerikaanse] congres de begroting [van Republikeins congreslid] Ryan steunt en de Pentagon generaals dwingt om miljarden meer uit te geven dan zij gevraagd hadden.

    Dit is krankzinnig. Meer geld van de belastingbetaler voor de oorlogsmachine van het Pentagon? Waarom? We zijn twee oorlogen aan het afbouwen. We hebben te maken met de tragedie van zelfmoorden onder veteranen. Deze zelfde politici zeuren over de schuld en de belastingen. Dus waarom willen ze meer uit gaan geven aan het Pentagon? Houden we zoveel van oorlog? Zijn zij van plan om een ​​nieuwe oorlog te beginnen? Laten we deze tegenstrijdigheid analyseren.

    Ja, een epidemie: zelfmoorden onder militairen zijn hoger dan het aantal gesneuvelden

    De inspanning om de Pentagon-uitgaven te verhogen was reeds algemeen bekend omdat het parlement ingestemd heeft met de begroting van Ryan. Maar wat de woede echt veroorzaakte, was een artikel in Newsweek: “We doen alsof onze veteranen zelfs niet eens bestaan”, van marine-veteraan Anthony Swofford. Dat artikel richt de schijnwerpers op deze nieuwe crisis, momenteel een epidemie, één waar slechts weinigen zich bewust van zijn en er nog minder zijn die het iets kan schelen.

    Hier zijn de harde feiten: “Zo'n 18 veteranen plegen dagelijks zelfmoord. Duizenden uit de huidige oorlogen hebben dat inmiddels gedaan. Ter illustratie: naar schatting is momenteel het aantal Amerikaanse soldaten die door eigen toedoen zijn gestorven groter dan het aantal (6.460) die zijn gestorven in de strijd in Afghanistan en Irak. “

    Mensen wordt wakker. Er gaat iets mis in ons denken. Vanaf het begin waren we in een trance, [we] doen alsof de oorlog in Irak van korte duur en goedkoop zou zijn en gefinancierd zou worden met de [Iraakse] olie-inkomsten*. Ja, vanaf dag 1 werd de Irak-oorlog meer als economische stimulans programma behandeld.

    Vergeet niet, [dat wij] na 9/11 werden aangespoord om ons te concentreren op de economie, geld uit te geven [en] naar het winkelcentrum te gaan om te winkelen. Militaire dienstplicht was niet nodig. En dankzij de bonussen, bouwden we een vrijwilligersleger, gesteund door huurlingen, tienduizenden particuliere onderaannemers.

    We hebben zelfs foto's van oorlogsslachtoffers voor het publiek verborgen om het geweten van het publiek schoon te houden.

    Oorlog is nu een economisch stimuleringsprogramma, het stimuleren van belastingen voor investeerders

    Dat oorlog als economische stimuleringsprogramma gezien wordt, is een decennium geleden, in de vroege jaren van de Irak-oorlog duidelijk geworden. Dit feit werd benadrukt in een interview van de Huffington Post met Oliver Stone. Ryan Grim vertelde dat in 2004 president George W. Bush in een vergadering tegen de Argentijnse minister-president zei, dat: “alle economische groei die de VS hebben gehad, gebaseerd is geweest op de verschillende oorlogen die zij had gevoerd.”

    Blijkbaar doet diezelfde ideologie het goed in de huidige verkiezingsretoriek
    Laten we dit alles in een groter macro-economische context plaatsen. Oorlog zou om nationale defensie moeten gaan. Oorlogen zouden niets te maken mogen hebben met het scoren van politieke punten. En toch blijkt het verhogen van de begroting van het Pentagon te zijn uitgegroeid tot het “recept” tot politieke “succes” in het hedendaagse verkiezingsdrama.

    Dit is krankzinnig: zijn politici nieuwe oorlogen aan het plannen?

    Vraag jezelf, zijn zij nu al weer een nieuwe oorlog aan het bekokstoven? Na twee uitputtende oorlogen? Elf jaar? We hebben 2,3 miljoen [man] in Irak en Afghanistan, waarvan 800.000 meerdere missies hebben gediend, een van de grootste oorzaken van de zelfmoorden onder veteranen. Dus waarom om grotere budgetten vragen? Waarom in een tijd van nationale versobering? Waarom terwijl zij over hoge belastingen klagen?

    Nee, oorlog moet niet over binnenlandse politiek gaan, maar dat is het wel. En dat is slecht nieuws voor belastingbetalers, voor beleggers, voor Amerikaanse waarden.

    Iemand zal voor dit alles moeten betalen. De belastingen van alle Amerikanen zullen stijgen als de senaat de begrotingsplannen van Ryan goedkeurt waardoor generaals gedwongen worden om $554 miljard in 2013 bij het Pentagon uit te geven, miljarden méér dan zij gevraagd hadden. Plus er zal $6,2 biljoen aan schulden en nieuwe belastingen in het komende decennium toegevoegd worden.

    Ja. Dit is krankzinnig. Een paar private [Pentagon]onderaannemers zullen er rijker van worden, maar de belastingbetaler zal lijden in deze “zero-sum game” economie**.

    Nationale defensie? Nee. Het gaat om rijk worden, de rest betaalt de prijs

    Amerika is op een gevaarlijk en duur pad. Niet alleen politici. Amerikanen zijn dol op oorlog, het zit ons in de genen. Het congres geeft meer dan 50% van ons belastinggeld uit aan de oorlogsmachine van het Pentagon. Amerika besteedt 47% van de totale militaire uitgaven van alle landen in de wereld.

    Waarom tolereert het Amerikaanse publiek deze absurditeiten? Waarom verstoppen we deze waanzin diep in ons collectieve geweten? Waarom plannen wij nieuwe oorlogen? Waarom zien we oorlog als een economische stimuleringsprogramma? De Irak en Afghanistan “economische stimuleringsstrategie” heeft ons de puinhoop gebracht waarin we nu zitten; zijn we echt zo gek om dit opnieuw te proberen?

    Vergeet alle verkiezingsretoriek over de nationale defensie. Dat is niet de reden waarom onze politici miljarden meer willen besteden aan oorlogsmachine van het Pentagon. Politici zijn geïnteresseerd in hun herverkiezing, niet in nationale defensie. Zij hebben stemmen nodig en willen militaire bases openhouden omdat dat lokale werkgelegenheid betekent, tevreden kiezers.

    Zij hebben behoefte aan campagnegelden. Militaire aannemers zijn grote donoren. Oorlogsgerelateerde banen schrappen is politieke zelfmoord. Dus stemmen zij voor grote militaire budgetten, en verspillen miljarden dollars aan verouderde wapensystemen. Smijt geld naar de oorlogsmachine van het Pentagon. Alles om herkozen te worden. Nationale defensie is niet de eerste prioriteit, [dat is] hun baan, maar hun herverkiezing is [dat].

    Als “gung-ho” [zie: wikipedia] tiener, meldde ik mij vrijwillig om bij de mariniers te dienen. Ik herinner mij dat ik mijn vader vertelde dat ik de wereld wilde redden van het communisme. Vandaag haat ik oorlog. [Ik] haat oorlog omdat ik weet dat onze leiders ons onder valse voorwendselen in oorlogen misleid hebben. Ik herinner me alle misleidende propaganda over paddestoelwolken, een zichzelf gefinancierd vlug oorlogje betaald met olie-opbrengsten, terwijl zij “de bal lieten vallen” bij de echte Afghaanse bedreiging.

    Nu kijken wij naar miljarden in ongedekte toekomstige financieringskosten voor deze onverstandige oorlogen, zegt Nobelprijs-econoom Joseph Stiglitz, [en] medische en andere kosten voor de gewonde 35.000 strijders. Erger nog, de manipulatie gebeurt allemaal opnieuw met de voorgestelde verhoging van de Pentagon-begroting.

    Waarschuwing: Amerika's oorlogszuchtige psyche: nieuwe schulden zijn belastingen

    In feite is het duidelijk te zien waar deze voorgestelde begroting naartoe zal leiden. De Irak- en Afghanistan oorlogen waren grote blunders in buitenlands beleid, [met] te veel verspilde levens, miljarden aan schulden toegevoegd en de integriteit van onze natie verkwanseld.

    Sommigen werden enorm rijk en oefenen nu druk uit voor nieuwe oorlogen. Een idiote en gevaarlijke ideologie heeft het collectieve geweten van Amerika overgenomen.

    Deze gemoedstoestand is uiterst gevaarlijk. Onze natie is zijn morele kompas verloren. Ons nieuwe kapitalisme is zo verwrongen dat de vergaring van persoonlijke rijkdom betekent dat u vrijwel alles kunt doen, hoe destructief het algemene belang ook is.

    Hopelijk zal Amerika snel wakker worden en als de hel zo boos worden omdat deze ideologie tijdens de Irak / Afghanistan oorlogen niet werkte en de volgende keer in ons gezicht zal exploderen. Naast de doden … de zelfmoorden onder veteranen … geïnflateerde Pentagon-budgetten … belastingverhogingen … en de veietiging van onze waarden … zal deze zelf-destructieve “oorlog-is-een-economisch-stimuleringsprogramma” mind-set onvermijdelijk onze nationale defensie verzwakken.

    Herinnert u zich Kevin Phillips, de oud-Nixon strateeg en auteur van vele klassiekers waaronder “American Theocracy” en “American Dynasty”? Schrijvend in de vroege dagen van de Irak-oorlog, in  “Wealth and Democracy: A Political History of the American Rich,” waarschuwde hij dat 'grote naties, op het hoogtepunt van hun economische macht, arrogant worden en grote wereldoorlogen tegen een hoge prijs voeren, enorme middelen verspillen, grote schulden maken, en zichzelf uiteindelijk opbranden.”

    Zijn wij de volgende?

    ____

    * Een stellingname (JS): elke oorlog is per definitie een investeringsvraagstuk. Het kost X en het levert Y op. X betreffen de eigen uitgaven. Y is de oorlogsbuit. (En met een gevoel voor ultiem cynisme wil ik er u op wijzen dat Z populistisch en propagandistisch altijd weggelaten wordt, maar Z staat voor het compleet onnodige aantal verwoeste mensenlevens).
    ** Zero Sum Game: alle kosten worden door iemand betaald en dat leidt tot de economische wet dat de winst van de één per definitie de kosten van een ander zijn.

    Overigens is het artikel van Anthony Swofford waar Paul Farrell naar verwijst er eveneens één om heel erg stil van te worden. Hoe een jong mensenleven verwoest kan worden..: VeteransInfoChannel.com

  • Een Grieks gebed zonder einde of Griekse hoop?

    Een herintroductie van de drachme zou op meerdere manieren gedaan kunnen worden. De belangrijkste twee betreffen enerzijds een volledige herinvoering van de drachme en anderzijds een gedeeltelijk herinvoering van de drachme naast de euro. Bij die laatste zouden drachmen als complementaire munt aan Grieken ter beschikking komen, maar blijft de euro naast de drachme bestaan.

    Buitenlandse schulden zullen grotendeels in euro's blijven luiden terwijl Griekse spaartegoeden geconverteerd zullen worden van euro's naar drachmen. Dat geschiedt dan wel op basis van een drastisch lagere wisselkoers ten opzichte van de euro. In plaats van harde euro's zouden de Grieken een boterzachte drachme krijgen. Een drachme waarvan men hoopt dat die de Griekse economie er bovenop kan helpen, ook al bestaat daar geen enkele garantie voor.

    Hoe dan ook geldt dat de factor arbeid via een opgelegde interventie in kostprijs verlaagd zal moeten worden. Dat is misschien niet leuk, maar het is de enige manier om er weer bovenop te komen. Een devaluatie via de herinvoering van de drachme maakt dat met een pennestrook mogelijk. In de huidige situatie zou het alteatief zijn om over de gehele linie te snijden in Griekse salarissen. En daar steken vakbonden en het electoraat een stokje voor want met minder salaris denkt men ook ècht minder te krijgen. Het gevolg is niet alleen dat de werkloosheid toeneemt, maar belangrijker, de vooruitzichten op de creatie nieuwe banen verminderen.

    Met een mogelijke herinvoering van de drachme gebeurt er in feite niets anders. Hoe je dit ook wendt of keert, de koopkracht van de Grieken gaat omlaag; de vraag is alleen hoe? Voor Grieken kan het niet genoeg benadrukt worden dat een devaluatie een drastische vorm is van monetaire inflatie: het is in feite niets anders dan een “extee (hyper)inflatie” van de munt. In eigen land merk men dit aan de hand van geïmporteerde goederen die in drachme gemeten drastisch omhoog zullen gaan. Zo hoog dat het salaris het niet toelaat om bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine te kopen: dat kost ook werkgelegenheid.

    De Griekse salarissen zullen naar verloop van tijd nominaal wel verhoogd worden, maar men moet bedenken dat zo'n verhoging al snel een sigaar uit eigen doos zal blijken te zijn. Voor overheden is een devaluatie van de valuta namelijk een beproefde methode om economische schoktherapie toe te passen. Zoiets kan vrijwel niet zonder een vorm van financiële repressie en beperkingen aan kapitaal gepaard gaan. Wat men “links” niet belast, wordt “rechts” via monetaire inflatie afgepakt; ondanks nominaal hogere salarissen. Want die zal de Grieken verblinden voor de gevolgen van een dergelijk beleid. Die komt altijd als een boemerang terug in de vorm van een lagere koopkracht. Anders gezegd, de ogenschijnlijk geboekte vooruitgang wordt er elke keer mee teruggeworpen.

    De Grieken halen door de ontstane situatie hun geld van de bank: die euro is zo gek nog niet! Men snapt in ieder geval dat de euro een munt is die de eigen Griekse overheid niet kan misbruiken. En geef de Grieken eens ongelijk!

    Ik betwijfel of de herinvoering van de drachme een oplossing is voor Griekenland. Het koopt de Griekse overheid misschien wat tijd, maar belangrijker, het verschaft die Griekse overheid een instrument om haar eigen bevolking op een andere wijze bij de neus te nemen. Want wie zegt dat de Griekse overheid niet terugvalt in oude en slechte gewoonten en in een toekomst de drachme opnieuw zal devalueren? Het financiële systeem verandert er niet mee en het sociale contract dat geld is zou drastisch aan kwaliteit inleveren.

    De Griekse overheid zou de Grieken haar sociale contract die zij met de ECB hebben ontnemen. En het contract dat de Grieken met de ECB hebben is er één met een onafhankelijke monopolist die maar één verantwoordelijkheid heeft. De ECB verdedigt ten kosten van alles de integriteit van de euro. Dat is nog eens een kewaarde want de ECB staat voor de koopkracht van haar munt en zal de inflatiebelasting er niet mee heffen: dat is haar statutair verboden. De Grieken zouden bij het verlaten van de euro, een sociaal contract krijgen met een monopolist van eigen makelij. Eéntje die gedefinieerd wordt door hun eigen overheid.

    En ik kan mij nauwelijks voorstellen dat de Grieken daar blij van gaan worden want hoe betrouwbaar is hun overheid nu eigenlijk? Maar het is en blijft hun keuze. De Grieken moeten mijn inziens een fundamentele vraag aan zichzelf stellen: willen wij besodemieterd worden door onze eigen overheid, of leggen wij ons erbij neer door te erkennen dat onze overheid faalt? Staan wij het Europa toe om af te rekenen met het falen van onze eigen Griekse overheid?

    Ook voor Europa betwijfel ik of een uittreding van Griekenland uit de euro (en mogelijk ook de EU) een oplossing biedt en of een Griekse exit überhaupt gesteund moet worden. Ik ben beducht voor de wet van de oncontroleerbare neveneffecten. Want zijn dergelijke neveneffecten wel te beheersen? En wat zijn de kosten die aan die 'beheersslag' verbonden moeten worden?

    Ook ben ik terughoudend vanwege het fragiele karakter van de inteationale financiële fiat-schulden kettingbrief. En daar komt ook nog eens bij dat voor Europa geldt, dat indien Griekenland uit de eurozone stapt, de aard van de eurozone verandert. Immers, er moet een exit-mechanisme worden opgesteld en gelooft u maar, dat zal er niet fraai uit gaan zien. Europa zou daarmee een weg van de 'minste weerstand' herintroduceren, één die door de komst van de euro juist was verwijderd.

    Om Zijlstra nogmaals aan te halen, als Europeaan zou ik het een testimonium paupertatis vinden. Zijn wij het niet aan onze stand verplicht om de zijde te kiezen van de Griekse burger en hen te steunen juist in de vorm van opgelegde hervormingen aan hun falende overheid?

    Het zou de weg van de minste weerstand zijn als wij de Grieken zouden laten vallen. Makkelijk? Ja: “Zoek het maar uit met die onbetrouwbare overheid van jullie”. Een dergelijke gemakzucht zou ik een Europese zwaktebod vinden. Eéntje waarvoor wij ons zouden moeten schamen. Het Griekse probleem zit hem in beginsel bij de Griekse volksvertegenwoordiging en het Griekse overheidsapparaat. Niet bij de gewone Griek. Kijk naar de statistieken: de Grieken werken de meeste uren van alle Europeanen!

    De vraag is er dus niet één van niet willen werken, maar één van niet in staat zijn om effectiever te werken. Slechte gewoonten zijn er jarenlang ingeslepen: er was geen gebrek aan goedkoop krediet. De Griekse overheid heeft zichzelf letterlijk in een faillissement gespendeerd. Eens te meer is aangetoond dat werkgelegenheid gefinancierd met geleend geld gewoon onhoudbaar is. En hoe ellendig de gevolgen hiervan ook zijn, de Grieken zullen moeten erkennen dat er geen gratis lunches bestaan.

    Politici (en economen van 'mindere' gaituur..) die stellen dat iets voor niets gaat, moeten gewantrouwd worden. Voor elke economische organisatie van de samenleving geldt dat elke rekening vanuit overheidswege betaald moet worden: linksom via belastingen, hervormingen en bezuinigingen (inkomens- en vermogens politiek) of rechtsom via financiële autocratie (de inflatiebelasting en financiële repressie), of erger: al die maatrgelen tegelijkertijd.

    Europa eist geheel terecht dat als wij een gedeelte van de verliezen uit het verleden voor ons rekening nemen, de Grieken orde op zaken moeten stellen. Met andere woorden, de Griekse politiek moet letterlijk gaan afrekenen met onbetaalde rekeningen uit het verleden en met rekeningen die in het heden onbetaalbaar blijken te zijn. Dat is een eis in het belang van de Griekse burger. Zij verdienen net als wij in het 'rijke noorden' een betrouwbare overheid en daar ontbreekt het aan (ook bij ons).

    Griekse hoop?
    Economische schoktherapie is hetgeen Griekenland de afgelopen drie jaar heeft ondergaan en het einde is nog niet in zicht. Veranderingen gaan nu eenmaal veel trager dan iedereen denkt. De Grieken lijken de hoop te zijn verloren, maar ik zou hen willen voor houden dat er altijd hoop is. Voor elk probleem bestaan er duizenden oplossingen, maar er is altijd één begin. En dat betreft de wil om terug te keren naar een houdbare basis en die begint bij een betrouwbare overheid. De Grieken zijn aan zet en het wordt hoog tijd dat zij de overheid krijgen die zij ècht verdienen, ééntje die terugkeert naar een houdbare basis en één die betrouwbaar is. Alleen dan is Griekse hoop gerechtvaardigd.

  • Financiële ‘suspense’ bij Vestia

    De naam Vestia zal de geschiedenisboeken ingaan als het schoolvoorbeeld hoe de belastingbetaler onder het toeziend oog van met oogkleppen rondlopende commissarissen genaaid wordt.

    De grootgraaiers van Deutsche Bank (en vermoedelijk ook van ABN-Amro ook al zijn de bronnen daar niet zonder méér duidelijk over) betaalde dhr. Marcel de V. op excessieve – en mogelijk ook juridisch corrupte – wijze. Deze Marcel de V. is de aangehouden Treasurer van Vestia a.k.a. centenbeheerder. Hij ontving via zijn tussenpersoon – Arjan G. die op zijn beurt zijn geweten had laten spreken bij de politie – van Deutsche Bank een riante graaipremie voor de aanschaf van renteswaps.

    Die renteswaps waren risico-afdekkingen in een veelvoud ten opzichte van het uitstaande vreemde vermogen van Vestia. Marcel de V. kocht dus overtollige interest rate swaps bij Deutsche Bank waarbij Marcel de V. speculeerde op een rentestijging. De snelle zakenbankiers wisten natuurlijk dat alles in deze financiële wereld doorgestoken kaart is en dat centrale banken elkaar zouden dwingen tot een vorm van ZIRP (zero interest rate policy) en dat de rente zou dalen in plaats van stijgen. Vanuit de bankiers bekeken was dit nagenoeg een 100% garantie op winst.

    Vestia heeft zo'n slordige €2 miljard moeten lenen om niet direct kopje onder te gaan. En nu bloedt Vestia en zwemt de sociale woningbouwcorporatie in de verliezen. Noem het maar gerust verzuipen. Deze verliezen zijn kosten voor de huurder en omdat die dat onmogelijk kan ophoesten zullen de verliezen – linksom of rechtsom – worden doorgeschoven naar de belastingbetaler.

    Resumerend: Arjan G. regelde de contracten, Marcel de V. sloot die af, maakte en passant van Vestia een hedgefund dat op het verkeerde paard wedde, en de bankiers cashte (met een no-brainer) en lieten een kruimel van enkele miljoenen euro's 'per ongeluk' achter op het boordje van G.

    Vestia deed plof en onze portemonnee doet weer eens pijn. 

    Maar er is meer! Deze snelle 'young professionals' – Arjan G. en Marcel de V. – hadden het onderling op een akkoordje gegooid: Arjan G. ontving dus 10X de gangbare excessieve bonus met mede weten van De V. (en naar aller waarschijnlijk ook Deutsche Bank) en deelde deze graaipremie achteraf met De V.

    En daar houdt het niet op. De dure ingehuurde juristen van Vestia die onderzoeken of Vestia onder de regelrechte wurgcontracten van deze renteswaps – zonder financiële schade – uit kunnen komen. Zij onderzoeken of de snelle bankiersjongens weet hadden van de onderhandse deals tussen G. en De V.

    En dan is het – althans voor juristen die dat onderzoeken – altijd handig om uit eerste hand te veemen dat Marcel de V. door de grootgraaiers .. uh.. zakenbankiers van Deutsche Bank gefêteerd werd op regelmatige en exclusieve restaurantbezoekjes in de Londonse City. 'Etentjes' waarbij de high-end niche van de thans in London verkerende dames van lichte zeden werden ingehuurd als 'smeermiddeltje' om de uitwisseling van sa.. – uh.. deze financiële transacties – te bespoedigen.

    Wat een baan! Treasurer bij Vestia en de hele polder bij de neus nemen met 10 hoertjes om je heen! Wat zal ik zeggen? Glijden wordt op die manier al snel een tweede natuur. Commissarissen snappen er toch niks van.  

    En dan de bankiers! De zakenbankiers van Deutsche Bank kunnen verantwoordelijk worden gehouden voor de slechte reputatie van de financiële sector. Dit soort etterbakken ruiken de zwakte in het ego en weten wanneer zij daar gretig misbruik van kunnen maken. En bij Marcel de V. was het raak. Als in: recht in de roos. Vestia werd uitgekleed met voorbedachte rade en wat smeermiddeltjes. Bankiers met een derivatenvrijbrief, gesteund met ZIRP, en die willens en wetens een wurgcontract met een door de belastingbetaler gedekte woningcorporatie afsluiten. Twee woorden die eruit springen: voorbedachte rade. Deze gluiperds zijn de echte graaiers in het hele Vestia debacle.

    Enfin, vorige week was ik er klaar mee. Niet dat ik overtuigd ben dat het zinvol was, maar ik heb een poging gedaan om het OM erop te wijzen dat het misschien tijd is om te beslissen – en wel omdat de “bewijzen voldoende aanleiding geven” – om deze snelle investeringsbankiers eens een bezoekje te brengen. Het wetsartikel dat betrekking heeft op het “lid zijn van een 'criminele organisatie'” leek mij wel een treffende suggestie als openingszin om de reden toe te lichten van een dergelijk verkennend bezoekje. Uiteraard zal dat wel niet zo werken, maar goed. Grommen is leuk, blaffen al wat treffender, maar bijten lijkt mij moreel gerechtvaardigd.

    Het is wel het minste wat men kan doen. De aandacht in de jouaals gaat echter ergens anders naar uit. In Den Haag is men weer eens bezig met het tellen van de eigen knopen. Díé knopen kunnen ze – als puntje bij paaltje komt – opeens wel tellen. Maar die van ons of eigenlijk die van onze ongeboren kinderen en kleinkinderen?

    Laat ik maar stoppen met schrijven. Vestia? Mijn broek zakt ervan af. En laat ik vooral maar niet over Den Haag beginnen.

    Fantastisch land toch?!

  • Guest post: ‘Geen kattenpis in het derivat’

    Stel je voor – en jou kennende, hoe moeilijk kan het zijn – je bent zo’n liefhebber van Belgisch bier, dat je naar onze zuiderburen afreist voor een proeverij nabij Houfalize. Meer precies de brouwerij van Chouffe.

    Je raakt aan de praat met Louis d’Ivre, Chouffe’s verkoopmanager. Bij uitzondering neemt Louis je mee naar de ondergrondse opslag alwaar naast de ‘gewone’ Chouffe, ook nog enkele bijzondere Chouffe’s liggen te rijpen. Ze zijn nog van de receptuur van voor de oveame door Duvel-Moortgat. Louis tapt een pint voor je… en je bent verkocht!

    Beter gezegd: Je handelsgeest is nog juist nuchter genoeg, en voor een prijs van €45.500 kun je jezelf even later eigenaar noemen van 120 vaten Chouffe Doré. De prijs is inclusief transport. Voor de opslag bel je mij, beseffend dat je de partij nooit thuis kwijt kan, maar dat ik – laat je fantasie nu even helemaal de vrije loop – ruimte zat heb.

    We maken een deal en een week later staan de 120 vaten bij mij in de fantastische schuur opgeborgen. Opgeborgen als een (gegist) appeltje voor de dorst. Met de prijsbewegingen in de horeca in het achterhoofd voelt het als een goudmijntje voor je.

    En dan, op een zomerdag, met weersvoorspellingen die veel goeds beloven, klim je in de telefoon. Je handelsgeest laat je ook nu niet in de steek en al snel heb je – voor een goede prijs – voldoende afnemers. Tsjakkah! Nu nog ff mij bellen…

    Met het: ‘ik… euh…’, en de stilte die dan valt, bekruipt je plots een naar gevoel. ‘Hoezo heb je de sleutels van de schuur niet meer?’, vraag je nog beleefd.

    Een eerste aap komt uit de mouw: ik is failliet. De tweede aap: ik is niet meer de eigenaar van de schuur, dat is ene Abdul bin Razichy al Aziz, wonende te Al Wakrah, Qatar.

    Je zou willen dat je nog zo’n oude bakelieten telefoon had gehad, want je smartphone op de keukentegels te zien uiteenspatten is toch wat minder als de hoo op de haak gooien.

    Na de aankoop van een nieuwe ‘foon’ heb je inmiddels tot ruim voorbij tien kunnen tellen, en op beheerste toon stel je je voor aan een man die opneemt met: ‘Gello… Yes I’am Abdul… and yes, I geffe die kie’.

    De Nederlandse vertegenwoordiger van Bin Razichy Al Aziz Inteational ontvangt je op zijn kantoor op de Amsterdamse Zuid-as. Een statige man, gehuld in een hagelwit gewaad en tulband laat je plaats nemen in het pluche van het smetteloze airconditioned kantoor. Hij wil met je meedenken. Een gevoel van opluchting gaat er door je heen.

    Als je zelf voor het transport zorgt, kun je your merchandise al de volgende dag naar het Utrechtse trucken. ‘Deal!’, flap je er uit, bang dat de man zich anders zou bedenken. ‘Deal’, antwoord de man rustig en knipt in zijn vingers. Een officeboy verschijnt. Even later hef je met Abdul’s neef het glas op de transactie. Jij hebt je handel terug en de man is duidelijk in zijn nopjes met zijn onlangs verworven handelsvehicle… de schuur. Je neemt een slok en bent verrast. ‘Niet slecht’, gaat het door je hoofd en het heeft zelfs wel wat weg van Chouffe. De man – nu ook met wit schuim op zijn bovenlip – ziet je reactie en glimlacht en vervolgt: ‘Brewing beer was invented in the Middle-East, you know, and it keeps me happy, much to the joy of my habibi’.

    De volgende dag opent een medewerker van Bin Razichy Al Aziz Inteational de deuren van de schuur en vol goede moed stap je de ruimte binnen, waaa… die moed je meteen in de schoenen zakt. Schots en scheef opgestapeld staan – zo ver als het oog reikt – plastic zakken van de… Aldi, gevuld met de derde aap: Blikken Schultenbräu (onder zeelieden noemt men dat ook wel Uilenzeik).

    Na weken leuren – het weer is inmiddels ‘Nederlands’ omgeslagen – ben je er vanaf. Al met al hou je er € 13.500 aan over… O ja, en een hele fikse kater. Maar ja, dat hoort nu eenmaal bij ontnuchteren.

    Kon je het je voorstellen? Ja, neem ik aan. Dat gevoel zou de (Britse) belastingbetaler nu minstens ook moeten hebben; zeker na het lezen van dit artikel:

    • UK govement held talks about RBS stake sale with Abu Dhabi (Telegraph)

    Aan het leeuwendeel van de Schultenbräu-drinkers gaat dit artikel helaas ongelezen voorbij. Hun kater komt wel, maar pas als zal blijken dat men de uilenzeik heeft vervangen door ongezuiverd rioolwater.

    Katers… leeuwen… dompteurs… 1793 revisited.

    En die dag nadert. En rap! Want de belastingbetaler zal weldra door hebben dat zij – niet als jij je deel van €13.500 nog hebt weten te vangen – het door hun opgehoeste bedrag van £ 45.500.000.000,- kwijt zijn en al die andere honderden miljarden die uit hun zak zijn geklopt. Of is dat geld verdampt? Een heus nadeel van “thin air” in dat geval.

    In de onderstaande afbeelding is een glimpse te zien uit welk vat men tapte vóór 1793, het… ahum… ‘derivat’.

    Shouf shouf habibi
    Cheers!

    – Mono Satuus

  • De Fusie van de Trias Politica

    De fusie van de Trias Politica

    Wie het nieuws uit de Verenigde Staten nauwlettend volgt, weet dat de Amerikaanse rechtsorde onder druk staat. In Europa schenken media hier niet of nauwelijks aandacht aan. Het is alsof de symbolische blinddoek van vrouwe Justitia – een blinddoek die voor de onpartijdigheid van de rechtspraak staat – is afgedaan en door media vrijwillig is opgepakt en over haar ogen is gebonden waardoor zij volledig in het duister tast hoe deze crisis ontaard in een aanval op de wereldwijde democratische rechtsorde.

    Das Denkmal für die ermordeten Juden Europas
    In Berlijn staat naast de Reichstag “Das Denkmal” ter nagedachtenis van alle joodse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog. Het monument dat uit 2.711 betonnen blokken bestaat, staat symbool voor een zogenaamd geordend systeem dat is losgeslagen van het menselijke verstand.

    De wandeling tussen de betonnen blokken heeft ervoor gezorgd dat de boodschap voorgoed in mijn geheugen staat gegrift: dit nooit meer. Zodra je je een weg probeert te banen over de kaarsrechte paden tussen die steeds grotere betonnen kolossen, dan ontstaat plots een zeer onbehaaglijk gevoel. Een gevoel van desoriëntatie en nietigheid.

    Terwijl je aan de rand van het monument staat en overzicht hebt, lijkt er niets aan de hand te zijn. Echter, dat unheimische gevoel ontstaat wanneer je het monument betreedt en er doorheen wandelt. Dat komt door de manier waarop de paden zijn aangelegd. Die paden zijn schots en scheef. Het gevolg is dat je constant wordt gedwongen om naar evenwicht te zoeken en dat zorgt ervoor dat je – zonder dat je dat in eerste instantie door hebt – naar beneden gaat kijken om te zorgen dat je niet struikelt of valt.  

    Stellingname
    Deze hele crisis is mijn boodschap eenvoudig: “Democratie en kapitalisme gaan hand in hand samen. Verruil één voor iets anders en men staat uiteindelijk met lege handen”. Met die boodschap neem ik stelling tegen de misvatting dat onze economie iets te maken heeft met kapitalisme. Aan alle noodzakelijke voorwaarden die nodig zijn om van kapitalisme te kunnen spreken wordt namelijk niet voldaan. De wereldwijde economie is zogezegd een bureaucratisch in elkaar geknutselde parodie geworden.

    Maar belangrijker is wat mij betreft de gevolgtrekking en de veelal ongestelde vraag van wat er nog overgebleven is van het concept democratie. Wij projecteren dat begrip wel te pas en te onpas op onze samenleving, maar is die projectie wel gerechtvaardigd? Is het niet zo dat de wet van de (selectieve) willekeur regeert? Waarom mogen bijvoorbeeld gewone bedrijven wel failliet gaan, maar beslist de politiek om met geld dat belastingbetalers niet hebben, de eigenaren van banken te redden? Als iedereen zogenaamd voor de wet gelijk is, vanwaar deze politieke willekeur?

    De democratie voorbij
    Sinds het uitbreken van deze crisis is mijn belangrijkste zorg niet zo zeer wij failliet zijn, maar dat democratieën ontmanteld worden. In Europa ben ik daar minder bevreesd voor dan in Amerika, maar ook in Europa is er voldoende aanleiding voor zorgen. Hier worden vrijheden ook ingeruild voor zogenaamde bescherming en schijnveiligheid. Bovendien wordt er hier vrijwel geen stelling genomen tegen de “extra-territoriale werking van wetgeving vanuit Amerika”; bij uitstek de National Defense Authorization Act (NDAA). Het Europese leiderschap moet zich kapot schamen omdat zij zich niet hardop uitspreken tegen deze wet.

    De rationalisering om de Amerikaanse president – nu en in de toekomst – de “discretionaire” bevoegdheid te geven om burgers uit welk land dan ook te vermoorden of zonder tussenkomst van een rechter voor onbepaalde tijd in militaire detentie te plaatsen, is naast onbegrijpelijk, in strijd met alle westerse normen en waarden. En toch wordt het gerationaliseerd. Misschien dat het u ook is opgevallen, maar in Europa lijkt dit onderwerp wel taboe te zijn. Is de politiek een spreekwoord vergeten: “Wie stil zwijgt, stemt toe”?

    Fusie van de Trias Politica
    Amerika ziet zich graag als het onbedoelde wereldrijk of zoals dat door het onlangs gehackte Stratfor wordt benadrukt: “the unintended empire”. Zelf refereer ik er geregeld aan met de woorden “first among equals”, en daarbij moet ik steevast aan de varkens in George Orwell's Animal Farm denken. Die plaatsten eveneens hun eigen belangen boven die van anderen en de Amerikanen doen in feite niets anders. Ook zij eisen van de wereld dat iedereen zich aan hun wetten houdt zonder dat wij daar enige controle over hebben of invloed op kunnen uitoefenen.
     
    Nu het Amerikaanse huis van afgevaardigden hun president de discretionaire bevoegdheid hebben gegeven om wie dan ook op deze wereld om te leggen of zonder tussenkomst van een rechter in militaire detentie te plaatsen, is wat mij betreft een ontoelaatbare grens overschreden. De NDAA toont namelijk aan hoe de scheiding der machten – de Trias Politica – ontmanteld kan worden. De wetgevende macht heeft de rechtsprekende macht opzij geschoven, buiten spel gezet en vervangen door de uitvoerende macht. Het is niets minder dan de fusie van de Trias Politica en wat mij betreft het definitieve einde van de Amerikaanse democratische rechtsorde.

    Een wandeling in Berlijn
    In 2005 wandelde ik door Das Denkmal in Berlijn en realiseerde ik mij hoe makkelijk het is om het overzicht te verliezen, om gedwongen te worden om naar beneden te kijken, hoe het is om je gedesoriënteerd te voelen te midden van betonnen kolossen die door hun toenemende omvang jou steeds nietiger maken. Dat zogenaamde geordende systeem zorgde voor een verschrikkelijk gevoel; een gevoel dat van elke vorm van menselijkheid was losgeslagen. En dát gevoel, dat heb ik – te midden van de oorverdovende stilte omtrent de ontwikkelingen in Amerika – nu weer.

  • Europa is insolvabel, Amerika is failliet

    Het dollarsysteem is kapot
    Het mag geen verrassing zijn dat het wereldwijde financiële stelsel, ook wel het dollarsysteem, disfunctioneel en kapot is. Ondanks dat er wel degelijk oplossingen bestaan voor de aanpak van de problemen is het onwaarschijnlijk dat die getroffen worden. Dat komt omdat die oplossingen het noodzakelijk maken dat de status van de Amerikaanse dollar als wereldreservemunt moet veranderen. Zonder de medewerking van de Amerikanen leidt elke hervorming tot ellende. Ellende in de politieke zin, ellende in de militaire zin, ellende in de economische zin en ellende in de financiële zin. Niemand wil daar verantwoordelijk voor worden gehouden.

    Hoe er ook geprobeerd wordt om tot een definitieve oplossing te komen – of dit nou Europa, China, of Japan betreft – er kan geen oplossing gevonden worden zolang het Amerikaanse monopolie op de uitgifte en de excessieve creatie van de wereldreservemunt blijft bestaan. Amerika frustreert elke aanzet tot hervormingen. Geeft u hen maar eens ongelijk. Immers, waarom zouden zij hun privilege opgeven om wereldwijd een belasting te heffen op de in dollar aangehouden spaarreserves?

    Winston Churchill
    Winston Churchill zei ooit: “Americans can always be counted on to do the right thing…after they have exhausted all other possibilities.” Ik hoop dat Churchill gelijk zal krijgen maar ik ben er niet gerust op. Terwijl ik dagelijks met mijn neus op de voorruit van het financiële nieuws zit en de ontwikkelingen gade slaag, ebt mijn vertrouwen in een goede afloop steeds verder weg.

    Deze week werd bijvoorbeeld bekend dat het Amerikaanse ministerie van Homeland Security joualisten en bloggers gaat “monitoren” en hun gegevens gaat bijhouden. Als ik dergelijke berichten lees dan moet ik denken aan de intimidatie en de verschrikkingen van achter het IJzeren gordijn. Als ik lees over de NDAA, het debacle van MF Global, of de problemen die zijn ontstaan door MERS of de handel met voorkennis door leden van het Amerikaanse congres dan kan ik niet anders concluderen dan dat het land juridisch aan het desintegreren is. Als belegger moet je daar niet in willen zitten; het land gaat – tot spijt van velen – kapot. En het is allemaal zo onnodig.

    Amerikaanse kredietbeoordelaars
    Afgelopen week meldde een topman van kredietbeoordelaar Fitch dat alleen wanneer de ECB de geldpers aanzet, Europa haar vege lijf kan redden. Een beoordelaar van schulden zegt dat de kwaliteit van soevereine schulden in Europa alleen gewaarborgd kan worden wanneer de ECB de geldpers aan zet? Het moet niet gekker worden. Maar toch, het wordt ècht gezegd. Fitch liet overigens de Franse kredietwaardigheid ongemoeid en heeft gesteld dat zij de Franse triple A status in 2012 niet zal afwaarderen.

    Vanmiddag kwam het bericht binnen dat Standard & Poor's op het punt zou staan om meerdere Europese landen af te waarderen. Het gerucht alleen al is genoeg om de koersen te bewegen. Het illustreert het huidige financiële klimaat waarin Amerikaanse instellingen aan de hendels trekken en op gezette tijden de zaken eventjes goed in beweging zetten. Financiële partijen, bedrijven, en burgers zitten eigenlijk als een stel kikkers gevangen in een pan met water dat langzaam heter en heter wordt net zo lang totdat we gaar gekookt zijn.

    Iedereen in de Amerikaanse snelkookpan
    Toen Mark Rutte een aantal weken geleden op bezoek was bij Barack Obama, pleitte Obama er bij Rutte voor dat hij zijn Europese collega's moest overtuigen dat de ECB de geldpers moest aanzetten. Rutte vertelde hem dat Nederland daar géén pleitbezorger voor zal zijn. Dat is nooit de Nederlandse manier geweest en zal het ook nooit worden. Diezelfde week nog verschenen er in de Wall Street Joual kritische artikelen over de gigantische huizenmarktzeepbel in Nederland. Was dat toeval? Het antwoord doet er eigenlijk niet toe; het viel gewoon op.

    De Verenigde Staten spelen het spel keihard: “It's our way or the high way”. Indien er een oorlog met Iran uitbreekt dan is dat een probleem voor het Euraziatische continent. Niet voor Amerika; er ligt per slot van rekening een oceaan tussen. Bovendien geldt dat het buitenland of de Federal Reserve deze oorlog zal financieren en wanneer de oliekraan in het Midden-Oosten door omstandigheden dichtgedraaid wordt, dan heeft Amerika toegang tot voldoende olie binnen de eigen invloedssfeer. Europa, China en Japan daarentegen zullen hier veel meer hinder van ondervinden dan de Amerikanen.

    Europa kan geen kant op
    Ondertussen staan Europese banken en overheden er dramatisch slecht voor. De ECB moet er zelfs aan te pas komen. Het monetaire beleid is in de “normatieve zin” (hoe zou het eigenlijk moeten werken?) niets minder dan verschrikkelijk te noemen. Aan de andere kant moet in de “positieve zin” gesteld worden (hoe werkt het?) dat er niet veel anders op zit dan pappen en nathouden. De status quo moet worden gehandhaafd. Dat neemt niet weg dat Europa onmogelijk in staat zal zijn om in de toekomst alle financiële verplichtingen na te komen. Dat gaat nu al bijna niet meer terwijl de vergrijzing nog moet toeslaan.

    De ECB doet eigenlijk alles wat zij kan om te voorkomen dat Europa financieel implodeert. Zij houdt de huidige inteationale status quo in stand. Het valt niet mee om geen kritiek te hebben op het gevoerde monetaire beleid van de ECB. Ook ik zie tal van gebreken en bezwaren en heb ik een principiële aversie tegen monopolisten. Bovendien acht ik het ronduit verwerpelijk dat het door centrale banken gecontroleerde bankenkartel privileges geniet die voor elke burger verboden zijn. En ondanks deze punten blijf ik de ECB zien als het laatst overgebleven Europese instituut dat Europeanen beschermt tegen de grootheidswaanzin van politici in Europa en ver daar buiten.

    ECB-beleid: kwantitatieve verruiming?  
    De ECB heeft met haar zogenaamde Long Term Refinancing Operation (LTRO) nagenoeg €490 miljard voor een maximale periode van drie jaar aan 523 Europese banken uitgeleend. Banken betalen hierover een gemiddelde rente en de verwachting is dat zij dit geld zullen gebruiken om staatsobligaties te kopen waarvoor zij een hogere rente ontvangen. In een zekere zin is dit gewoon een vorm van kwantitatieve verruiming en betreft dit een vorm van financiële repressie. Banken verdienen zwaar gesubsidieerd geld aan het financieren van overheden (die nog steeds ver boven hun stand spenderen) terwijl uw inkomsten en uw koopkracht niet verbeteren en de publieke schuldenberg toeneemt.

    Desalniettemin is het dankzij de ECB dat de Europese politiek gedwongen wordt om te hervormen en te bezuinigen. Zonder euro was in Europa al lang en breed de geldpers aangezet en waren tal van protectionistische maatregelen genomen. Frankrijk is daar nooit vies van geweest en zuidelijke lidstaten met Griekenland voorop, zouden de boekhouding verder hebben vervalst, de geldpers hebben aangezet en voor een devaluatie hebben gekozen om zoveel mogelijk verliezen af te schuiven naar de Europese partners.

    De ECB als beschermengel van Europese burgers?
    De ECB weigert aan een dergelijke strategie mee te werken. Dat moet ook gezegd worden. Zij weigert exact hetzelfde te doen als de Bank of England, de Bank of Japan of de Federal Reserve en dat is belangrijker dan menigeen denkt. Ook al is de nuance tussen regelrechte geldpersfinanciering van overheden en de liquiditeitssteun aan banken op systeemniveau moeilijk te maken, de liquiditeitssteun van de ECB is niet hetzelfde als geldpersfinanciering door de Fed. De financiële risico's blijven namelijk voor rekening vallen van banken en komen in beginsel niet bij de ECB te liggen.

    Wat ik distilleer uit het beleid van de ECB is dat zij als enige in staat is om de Europese politiek te dwingen om fiscaal orde op zaken te stellen. Of het Europees noodfonds en het nieuwe fiscale “compact” nu versie 1.0, 2.0 of 2.1.a of 2.1.b wordt, de ECB weigert de geldpers aan te zetten om de tekorten op te kopen. En het SMP dan? Tja, dat is zo; daar kan ik ook niet om heen want de ECB heeft in 2010 en 2011 wel degelijk Europese staatsobligaties opgekocht. Maar kwam dat omdat de ECB dat wilde of kwam dat omdat de Europese politiek blunderde? De ECB heeft mijn inziens Europa behoed voor een financiële implosie.  

    Europa is insolvabel; Amerika is failliet
    Dat de ECB – indien nodig – de geldpers gebruikt om een faillissement af te wentelen zegt alles over de precaire situatie. Europa is niets minder dan insolvabel. Door de status quo via Europese banken te handhaven blijft er aan de andere kant een schuldherstructurering op systeemniveau mogelijk. Dat is wat mij betreft de ultieme eindconclusie van het beleid van de ECB. Zij dwingt Europa een begin te maken met hervormingen en bezuinigingen. En wat mij betreft belangrijker, zij zorgt er voor dat schuldherstructurering mogelijk blijft. Zonder die mogelijkheid zijn we zo veel verder van huis.

    Laat ze in Amerika en Groot-Brittannië maar lachen over de politieke wantoestanden waarmee dit gepaard gaat. Europa komt tenminste de feiten onder ogen: de overheidsbureaucratieën zijn onderdeel van het probleem. In Amerika is die zienswijze uitgesloten. Daar is de strategie erop gericht om de problemen naar andere landen af te schuiven. Bij voorkeur met de geldpers. Immers, dat is de enige werkbare oplossing, toch? Ze zullen het in Amerika nooit hardop toegeven, maar die geldpers financiert Amerika naar een nog groter faillissement.

    De wereld zal de rekening betalen
    Wereldwijd heeft men een voorschot genomen op het inkomen van toekomstige generaties en heeft men dat voorschot verbrast. Overal hebben politici obligaties geprint zonder ook maar één seconde stil te staan bij de vraag hoe die obligaties ooit afgelost gaan worden. Dat we collectief de rekening gepresenteerd krijgen is onontkoombaar. Er komt op enig moment een “monetaire reset”: de verliezen zullen worden genomen door valuta's te devalueren in termen van goud. In Europa, in de Verenigde Staten, in China, in Rusland, in Japan, in de olieproducerende landen, overal. Er is mijn inziens geen ontkomen aan.

    Het verschil zit hem slechts in de voorwaarden op basis waarvan gedevalueerd zal worden. In die zin heb ik mijn eigen voorwaarden vorm gegeven en hoop ik in Europa beter af te zijn dan in Amerika. Want wij zijn insolvabel. En Amerika? Dat is in meerdere opzichten failliet. Dat is een heel erg belangrijk onderscheid.

  • Kapitaalpassiviteit

    Het mes snijdt aan twee kanten
    Wat produceert een huis? Het is wellicht een ongebruikelijke vraag, maar als u er een antwoord op probeert te vinden dan komt vermoedelijk uit bij immateriële zaken. Bijvoorbeeld woongenot. Maar de vraag is relevant vanwege iets anders; want waar investeren wij ons kapitaal in en waarin niet?

    In Nederland is er €644 miljard in hypotheken gestopt. Dat betekent dat particuliere huishoudens zich voor zo'n 110% van onze economie in de schulden hebben gestoken om zichzelf een “eigen” huis te verschaffen. Gekscherend roep ik altijd dat Nederlanders hun huis bij de bank huren, want echt bezitten doen zij niet. Het is eerder een vorm van lease-koop. Mijn punt is echter dat het mes aan twee kanten snijdt: de hypotheekschuld betekent niet alleen dat er een torenhoge hypotheekschuld is, het betekent tegelijkertijd dat schaarse financiële middelen niet productief zijn aangewend.

    Hoeveel misallocatie?
    Deze “misallocatie” van kapitaal is op geen enkele wijze met cijfers te schatten of te onderbouwen. Dat komt omdat bewijzen ontbreken. Er moet gebruik gemaakt worden van wat men ook wel counterfactual evidence noemt: er is een andere werkelijkheid nodig om het verschil tussen de huidige allocatie van kapitaal te vergelijken met de allocatie van kapitaal in een zuiver kapitalistische economie. Dat gaat dus niet.

    Dat er in een economie hypotheekschuld bestaat is iets van alle tijden en daar is in beginsel niets mis mee. Echter, de belening van zo'n 110% van het BBP is excessief en onhoudbaar. Dat komt niet alleen door de hypotheekrenteaftrek, maar ook door maatregelen zoals de toegestane ratio van de lening ten opzichte van de waarde van de woning, de zogenaamde LTV-ratio. Die is erg hoog. Datzelfde geldt voor de hoge ratio van de hypotheekschuld ten opzichte van het inkomen.

    Totstandkoming misallocatie: centraal en fractioneel bankieren
    Omdat banken na het loslaten van de aan de dollar gekoppelde goudwisselstandaard in 1971 onder ruimere wet- en regelgeving werd toegestaan om op basis van een fractionele reserve, geld aan elkaar uit te lenen, is er een enorme explosie geweest in de krediethoeveelheid. Banken zijn feitelijk niets anders dan een doorgeefluik: ze nemen geld van een ander aan (voor een lage rente) en lenen dat uit (tegen een hogere rente). Wat uitgeleend wordt, keert vanzelf terug in het bankwezen en wordt opnieuw uitgeleend met een kleine reserve in kas en zo onstaat een steeds grotere schuldenberg.

    Dat komt ook omdat centrale banken aan deze kredietexpansie actief deelnemen en het via geldcreatie toestaan dat deze schuldenberg steeds verder wordt opgeblazen. De excessief grote hefboom en gigantische bankbalansen zijn ontstaan omdat de monetaire en financiële regelgeving steeds verder werd uitgekleed. Zolang die geld- en kredietexpansie door gaat, lijkt er niets aan de hand te zijn. Totdat de onvermijdelijke neergang wordt ingezet. Dat gebeurt doorgaans omdat schuldmarkten voor particuliere huishoudens, bedrijven, overheden en financiële instellingen verzadigd raken en er per saldo niet meer schulden gedragen kunnen worden. Deze crisis is in deze zin ook niets anders dan het finale omslagpunt in de laatste fase van een lange monetaire cyclus.

    Opgesloten in stenen en bureaucratie
    In de reële zin is één van de meest kwalijke consequenties van dit financiële stelsel dat leningen opgesloten raken in schulden die niets bijdragen aan reëel economische groei. Schaarse en beschikbare middelen worden niet doelmatig aangewend en daar is moeilijk verandering in te brengen. Sterker, het beleid is erop gericht om die leningen ten koste van productiviteit te beschermen. Immers, schulden blijven staan wat ook de waardeontwikkeling is van de onderliggende investeringen. Dat dit niet werkt, blijkt uit alsmaar dalende woningprijzen en ook bij overheden die hun belastinginkomsten zien opdrogen zoals Griekenland momenteel.

    Er is sprake van kapitaalpassiviteit ook al was die lange tijd onzichtbaar. Het kapitaal is er dus wel, maar het is en wordt verkeerd aangewend. Mechanisme's om daar verandering in te brengen bestaan. De vertaling van Luigi's Zingales “Plan B” van vorige week is slechts één voorbeeld. Een ander voorbeeld van kapitaal dat opgesloten zit in het paradigma van uit het niets gecreëerde welvaart zijn staatsschulden. Echter, ook daar bestaan mechanisme's voor om die te bevrijden zodat kapitaal doelmatiger aangewend wordt. Nu blijven de beschikbare financiële middelen opgesloten in stenen en bureaucratie.

    Gouden discipline
    Goud is voor het gros van de economen een ondoorgrondelijk fenomeen. Ik zie goud als het middel van de vrije markt dat discipline afdwingt. Niets meer en niets minder. Niemand is in staat om het uit het niets te creëren en het uit te lenen als middel ter financiering van dan wel een productieve investering dan wel een consumptieve besteding. Echter, productieve investeringen en consumptieve bestedingen zijn van alle tijden, maar goud zorgt voor discipline in de allocatie van die beschikbare middelen. En omdat er simpelweg in termen van goud geleend wordt, hebben banken de prikkel om zorg te dragen dat dit goud terugkomt. Verliezen zouden ten koste gaan van hun eigen vermogen.

    Banken hebben als geld-intermediair door koppeling aan goud een disciplinerende prikkel wanneer zij middelen verstrekken. Dat is de prikkel om goud niet voor risicovolle leningen beschikbaar te stellen. Die prikkel is in het huidige financiële stelsel niet alleen afwezig, de prikkel werkt andersom: de risico's worden namelijk afgewenteld ofwel van de balans in een special purpose vehicle (SPV), of naar een niets vermoedende beleggers zoals bijvoorbeeld pensioenfondsen, of in het geval van systeemgevaar, naar de belastingbetaler. Met de verwijdering van goud is feitelijk de disciplinerende werking van financiële markten geëlimineerd en is er een stelsel opgetuigd waarin oneigenlijke financiële risico's met het geld van anderen wordt beloond en die een exponentiële schuldengroei als gevolg heeft.
     
    Liquideren van staatsschuld: goud
    Goud is naastdat het een disciplinerende functie heeft, ook het ultieme middel om schulden mee af te lossen en dat zonder dat er een nieuwe lening voor in de plaats komt. Anders gezegd, goud is het enige beschikbare middel om staatsschulden mee af te lossen. Niet iedereen deelt mijn overtuiging dat Europa op een nieuw soort goudstandaard afkoerst, maar ik acht een dergelijk scenario als een zeer reële uitweg. Dat komt omdat de goudreserve in Europa – zo'n slordige 10.000 ton – eigendom is van overheden en niet van centrale banken. Weliswaar beheren zij dat goud, maar zij zijn geen eigenaar.

    Staatsobligaties zijn financiële activa en liggen als het ware ten grondslag aan de uitstaande financiële verplichtingen (passiva) van overheden. Dat is niet de officiële status, maar wanneer al het andere mislukt is, dan is het slechts een kwestie van een pennestrook. Men wijzigt gewoon de monetaire spelregels. Een herwaardering van goud herkapitaliseert de crediteuren van overheden, want dat is wat de monetaire goudreserve's mogelijk maken. Het goud kan met een herwaardering een zeer groot deel van de staatsobligaties aflossen zodat de crediteuren – dat zijn banken, verzekeraars en (pensioen)fondsen – op hun beurt hun crediteuren (lees: hun klanten) met wiens geld zij belegd hebben, kunnen aflossen.

    De noodzaak komt vroeger of later
    De noodzaak om deze monetaire en financiële exit te benutten komt vroeger of later. Al vaker heb ik geschreven dat indien Europa nu over zou gaan tot een eenzijdige herwaardering van haar goudreserve's er een probleem ontstaat met de wereldwijde spaarreserve's die aangehouden worden in Amerikaanse schulden. Daarbij komt dat Amerika geenszins van plan is om haar unieke monopolie op de uitgifte van de wereldreservemunt op te geven. Echter, Stein's wet gaat op: “als iets niet voor eeuwig kan door gaan, zal het stoppen”.

    Dat die wetmatigheid geldt, zal ook Amerika in de nabije toekomst achter komen. De enige vraag die ik daarbij heb is of zij uiteindelijk aan de inteationale druk zullen toegeven of hier via een grote klap toe gedwongen gaan worden. Voor Europa, maar misschien relevanter voor u en ik, geldt dat we geduld moeten hebben. Tot de tijd van onvermijdelijke monetaire veranderingen en financiële klappers zullen wij onze spaarreserve in de vorm van goud passief bewaren. Want ook goud – net zoals een groot deel van de hypotheek- en staatsschulden van nu – wordt niet doelmatig ingezet om tot reële economische groei te komen. Dat maakt deze crisis ook zo estig, want ons kapitaal wordt steeds passiever aangewend. De crisis houdt zogezegd al het kapitaal gevangen in een achterhaald paradigma.

    Motief voor beleggen in edelmetalen
    Mijn zeer bescheiden positie in edelmetalen bekijk ik met dit perspectief. Het zilver mag spreken als het fout gaat. Ik kan dat gebruiken voor mijn levensonderhoud. Het goud zwijgt en als spaarreserve zal ik die pas aanwenden zodra de tijd rijp is. Dat zal ik aanwenden om te investeren in productieve activiteiten (bv. via aandelen, bedrijfsobligaties etc.) dan wel een consumptieve besteding: een schuldenvrij huis. Want ik pas er voor om door middel van een subsidie mijzelf in een onaflosbare schuld te werken. Ik zou daarmee een bijdrage leveren aan een nog grotere kapitaalpassiviteit in Nederland en daar pas ik voor. Nee, ik moet geduld hebben voordat er weer in de productieve zin een bijdrage te leveren valt aan onze economie. Geduld en discipline, het kan soms zo simpel zijn.
     

  • Schuldherstructurering werkt: Luigi Zingales’ Plan B!

    _______
    Voordat u aan de vertaling begint, wil ik allereerst benadrukken dat alle credits voor Luigi Zingales zijn. Deze professor Ondeemerschap en Financiën aan de University of Chicago Booth School of Business voelde het in 2008 als zijn plicht om met een alteatief plan te komen voor de compleet ridicule reddingsoperaties van Wall Street onder leiding en dwang van toenmalig Amerikaans minister van Financiën, Hank Paulson.

    Deze vertaling is gemaakt om te laten zien dat er simpele en doeltreffende oplossingen bestaan voor de ontstane financiële problemen. De elegantie en de eenvoud van Zingales' Plan B om de problemen op de (Amerikaanse) woningmarkt en de bijbehorende bancaire problemen aan te pakken en op te lossen, tonen aan dat – zonder dat er belastinggeld aan te pas komt – goedkope en effectieve oplossingen bestaan voor de huidige crisis. In Amerika is het inmiddels te laat; in Nederland nog niet!

    Zijn “Plan B” heeft mij in 2008 ertoe bewogen om snel een bewerking los te laten op de Nederlandse situatie in verband met de hypotheekrenteaftrek en die onder de aandacht te brengen bij het ministerie van Financiën. De plicht waar Zingales in zijn slotoverweging aan refereert, is er één die ik dus volledig deel. Hij en andere economen weten dat het anders kan en anders moet zodat we uit deze ellendige situatie kunnen komen. Schuldherstructurering is de enige uitweg in een met schulden overladen economie. Echter, dit is slechts één onderdeel van een pakket maatregelen die ik nodig acht. Er is nog veel meer nodig. Het centrale idee dat hiij zeer eenvoudig uiteenzet, is waar het bij het hele scala aan maatregelen die noodzakelijk zijn, om draait.

    Helaas geldt er dat er in Amerika niet is geluisterd naar het advies van Luigi Zingales en zijn collega's. Tot op de dag van vandaag vind ik het onbegrijpelijk en onbestaanbaar dat de Amerikaanse autoriteiten zijn door gegaan op de oude voet, of we het nu hebben over het beleid onder president George W. Bush of Barack Obama. Het is eigenlijk een regelrechte schande!

    Zingales' Plan B is een subliem voorbeeld van een op vrije marktwerking gebaseerde aanpak van deze monetaire en financiële systeemcrisis. Het is tevens een wijze van aanpak die in Nederland bittere noodzaak zal zijn indien wij in dit land de problemen willen oplossen en de democratische rechtsorde willen behouden. Dat laatste heeft met name betrekking op hypotheeksecuritisaties.

    Bij een aantal passages in de tekst heb ik (daaronder) enkele opmerkingen ter toelichting geplaatst. Tevens staan tussen [..] kleine opmerkingen, vrije vertalingen of toevoegingen ten behoeve van goedlopende zinnen. De woorden tussen (..) zijn afkomstig uit het origineel. De uitgebreide opmerkingen gaan in op onderliggende problemen die later (dus na 12 oktober 2008) in het publieke domein aan het daglicht zijn gekomen, waaronder die van hypotheeksecuritisaties. Tevens heb ik bij één opmerking op juridische verschillen met Nederland gewezen.

    Als zeer belangrijke kanttekening wil ik u uitdrukkelijk meegeven dat dergelijke rommelhypotheken – of om in vakjargon te blijven: “hypotheeksecuritisaties” – ook in Nederland zijn gemaakt. De orde van omvang van deze Nederlandse hypotheekpakketten bevindt zich zo rond de €250 miljard op een totaal van €644 miljard aan uitstaande hypotheekschuld (cijfers 2011; zie DNB).

    Dit enorme bedrag doet mij het ergste vrezen, te meer onderinvestering in de woningmarkt met negatief eigen vermogen voor hypotheekgevers (schuldenaren) onmogelijk is op te lossen zonder een vorm van schuldherstructurering. Anders gezegd, een kleine sneeuwbal boven aan de berg kan – indien onaangepakt – resulteren in een allesverwoestende lawine zoals die reeds in de Verenigde Staten heeft plaatsgevonden. Daarbij is het voor Nederland zaak om te voorkomen dat er ook hier een juridische desintegratie van de Nederlandse huizenmarkt plaatsvindt. Dit moet ten koste van veel worden voorkomen. Mijn stellingname in deze is dat een preventief plan noodzaak is.

    Het belang van de centrale gedachte van Zingales' Plan B moet mijn inziens het uitgangspunt vormen voor het kabinetsbeleid om de crisis op de Nederlandse woningmarkt en de problemen in Nederlandse bancaire sector te lijf te gaan. Aan struisvogelpolitiek, of beter gezegd: kamikaze-beleid, heeft de Nederlandse burger helemaal niets. Hoe langer we wachten, des te groter de problemen zullen worden. Nu in Nederland opnieuw de discussie oplaait over de houdbaarheid van de hypotheekrenteaftrek en omdat Zingales' plan B naar mijn inzicht de enige oplossing biedt voor de huidige problemen zie ik de vertaling van zijn “Plan B” als mijn morele plicht als “econoom”.

    Ten overvloede, alle credits voor de onderstaande tekst zijn voor professor Luigi Zingales!!
    _______
     

    “Plan B”

    Door Luigi Zingales, Robert C. McCormack Professor of Entrepreneurship and Finance and the David G. Booth Faculty Fellow, 12 oktober 2008

    Nadat een pistool tegen het hoofd van het Amerikaanse congres was gezet – dreigend met een financiële ineenstorting wanneer zijn plan niet werd goedgekeurd – is minister van Financiën Hank Paulson eindelijk aangekomen bij de enige logische conclusie: zijn plan zal niet werken.

    Wanhopig op zoek naar een Plan B, is Paulson langzamerhand aan het warm lopen voor de suggestie van een groot aantal economen: injecteer een zekere hoeveelheid kapitaal in het bancaire systeem. Helaas, het is te weinig en te laat. De vertrouwenscrisis die momenteel het financiële systeem raakt, is zó estig dat alleen een enorme kapitaalinjectie [met eigen vermogen] de markten gerust kunnen stellen [en die hen overtuigen] dat de grote banken niet zullen omvallen, [en die zorgen dat] er opnieuw vertrouwen ontstaat zodat banken aan elkaar [geld] uit lenen. De fragmentarische aanpak van $100 miljard vandaag, $100 miljard morgen zoals gebruikt werd bij AIG zal niet werken. Het eet alleen het geld op, zonder dat het gewenste effect bereikt wordt – en zonder dat dit de markt gerust stelt dat het ergste voorbij is. Eenvoudig gezegd, niets minder dan een 5% verhoging van het eigen vermogen van het bancaire stelsel zal de truc doen. We hebben het over $600 miljard. Helaas, zelfs als de [Amerikaanse] overheid bereid is om geld van deze orde van omvang uit te geven, zijn er drie problemen.

    Ten eerste, om het noodzakelijke vertrouwen te herstellen, moet een kapitaalinjectie het risico van wanbetaling op triviale niveaus van financiële instellingen verminderen. Dit impliceert dat de huidige uitstaande schulden (ruwweg twee biljoen [dollar] als we alleen de langlopende obligaties tellen) getransformeerd moeten worden in veilige schulden. Een groot deel van het geïnjecteerde kapitaal zal niet nieuwe leningen genereren, maar zal als een verzekering werken voor de bestaande houders van [bancaire] schulden. Hoeveel? Dat kunnen we schatten door te kijken naar credit default swaps [vrij vertaald: kredietverzekeringen] die ons inzicht geven in de kosten voor het verzekeren van schulden tegen wanbetaling. Met de prijzen van gisteren [dus: 11 oktober 2008], zouden de kosten van het verzekeren van de twee biljoen van uitstaande langlopende obligaties ​​meer dan $300 miljard zijn. Als gevolg hiervan zal de helft van het kapitaal dat de regering zal investeren in banken niet gaan naar nieuwe leningen, maar naar het redden van Wall Street beleggers.

    Ten tweede, lost een kapitaalinjectie niet de ke van het probleem op die voortvloeit uit de woningmarkt. Wanneer huiseigenaren bij hun huizen kunnen blijven weglopen en failleren, dan zal de banken-sector blijven bloeden en extra kapitaalinjecties nodig gaan hebben. Nog belangrijker is dat het reddingsplan bij uitstek en de vijandigheid die het veroorzaakt, steeds meer huiseigenaren die in een huis bezitten [waarop zij] een negatief eigen vermogen hebben ertoe zal bewegen om weg te lopen*. Velen van hen zullen denken: “Waarom moet ik volgens de regels spelen wanneer Wall Street dat niet doet?”

    ______
    * Opmerking 1: Een wezenlijk verschil tussen het Amerikaans rechtstelsel (in de meeste staten) en de wet in Nederland, is dat Amerikanen door middel van het inleveren van de sleutel van hun huis bij de bank, hun hypotheekschuld bij de desbetreffende bank kunnen beëindigen. In Nederland kan dit niet. In Nederland wordt de schuld hoe dan ook verhaald. De hypotheek rust daarmee dus niet alleen op de woning, die heeft ook betrekking op ander eigen vermogen alsook toekomstig inkomen
    – ook al is dit in Nederland wettelijk met minimale eisen ten aanzien van het levensonderhoud geregeld.
    _______

    Dit leidt ons tot het derde en belangrijkste probleem. Als we Wall Street van een bailout voorzien, waarom zouden we niet Detroit (waarschijnlijk nog eens $150 miljard) en Main Street redden? In feite heeft senator McCain [toen Republikeins presidentskandidaat] al gesproken over het kopen van de in gebreke gebleven hypotheken om mensen in hun huizen te houden. Zelfs als we ons beperken tot de subprime-hypotheken, dan hebben we het over $1.300 miljard. Waar stoppen we?

    We hebben een andere oplossing nodig: een plan B. Een plan dat het geld dat de regering gebruikt voor het redden van Wall Street en Main Street om [zodoende] onze kostbare dollars te besparen voor een stimuleringspakket, die van essentieel belang zal zijn om de economie [nieuw leven in te blazen].

    Het redden van “Main Street”
    Stel dat u een huis in Califoië heeft gekocht in 2006. U betaalde $400.000 met slechts 5% eigen vermogen. Helaas is tijdens de laatste twee jaar de waarde van uw huis gedaald met 30%; dus u heeft nu een hypotheek ter waarde van $380.000 en een huis dat $280.000 waard is. Zelfs als u uw maandelijkse betaling kunt betalen(en dat kan u waarschijnlijk niet), waarom zou u dan de moeite doen om de hypotheek te betalen terwijl wanneer u weg loopt, u 100.000 dollar bespaart, meer dan de meeste mensen kunnen sparen in een mensenleven? Echter, wanneer de huiseigenaar wegloopt dan zal de hypotheekhouder [lees: de bank] geen $280.000 kunnen terugverdienen. De procedure voor “foreclosure” [lees: executieverkoop] duurt enige tijd, gedurende het huis niet goed onderhouden wordt en verder in waarde daalt. De herstelratio in standaard hypothecaire faillissementen (die niet zal gaan plaatsvinden temidden van de ergste crisis sinds de Grote Depressie) is 50 cent op elke dollar van de hypotheek. Ik ben gul bij de schatting dat onder de huidige omstandigheden er  misschien 50 cent voor elke dollar van de geschatte waarde van het huis terugkomt; momenteel is dat slechts 37 cent voor elke dollar van de hypotheek, en dat voor een [typisch] huis dat getaxeerd wordt op $280.000 dit overeen komt met slechts $140.000 dollar voor de hypotheeknemer [dus: de bank]. Met andere woorden, executieverkopen zijn zowel een kostbare zaak voor de geldlener als voor de schuldenaar. De hypotheekhouder krijgt slechts de helft van wat de huiseigenaren verliest als gevolg van wat wij economen onderinvestering noemen: het onvermogen om het huis te behouden.

    Vroeger, toen hypotheken [nog] werden verleend door uw lokale bank was er een eenvoudige oplossing voor dit enorme [probleem van] inefficiëntie. De bank schelde een deel van uw hypotheek kwijt; laten we 30% zeggen. Hierdoor ontstaat een klein positief eigen vermogen – een [financiële] prikkel – voor u om in uw huis te blijven. Omdat u in de woning verblijft en die onderhoudt, krijgt de bank een nieuwe schuld van $266.000 terug, die de $140.000 ver overschrijdt die het zou krijgen bij een executie-verkoop.

    Helaas is deze win-win oplossing heden ten dage niet mogelijk. Uw hypotheek is verkocht en herverpakt in een [zogenaamd] “pool of asset-backed securities” [vrij vertaald: bundels van met-bezittingen-gedekte-beleggingspapieren] en verkocht in [verschillende] tranches [lees: financiële plakjes hypotheekclaims] met verschillende prioriteiten**. Er is onenigheid over wie het recht heeft om opnieuw te onderhandelen en heronderhandeling zou kunnen vereisen de instemming van ten minste 60% van de schuldhouders, die zijn verspreid over de hele wereld***. Dit gaat niet gebeuren. Bovendien, in tegenstelling tot uw lokale bank, kunnen houders van schuldpapier op afstand niet zeggen of u een goede kredietnemer bent die pech heeft gehad of iemand die gewoon probeert om te profiteren van de kredietgever. Bij twijfel, willen zij u niet een deel van de schuld kwijtschelden uit angst dat zelfs huiseigenaren die makkelijk hun hypotheek kunnen betalen [ook] zullen vragen om kwijtschelding.

    ______
    ** Opmerking 2: Met prioriteiten verwijst Zingales naar de trapsgewijze veiligheid van de afzonderlijke tranches van hypotheeksecuritisaties. Die hebben elk vanwege de verschillen in kredietrisico een eigen kredietwaardigheidsstempeltje en daardoor een verschillende waarde. Deze papieren werden op secundaire markten verhandeld, en werden zelfs in synthetische vorm verhandeld: CDO squared. Die markt is sinds 2008 overleden. De beleggingen bestaan daarentegen nog en staan bij financiële partijen in de boeken.

    *** Opmerking 3: Wat Zingales overigens in 2008 naar aller waarschijnlijk nog niet wist, (of wel wist maar waaraan hij geen enkele ruchtbaarheid wilde of durven geven) is dat er op systeemschaal is gefraudeerd met hypotheekaktes en eigendomspapieren. We hebben hierover al geruime tijd en met enige regelmatigheid over geschreven, maar een korte samenvatting is wellicht op zijn plaats.

    De hypotheekpapieren moesten systematisch worden vervalst omdat er vooraf op geen enkele wijze is vast te stellen welke hypotheek in gebreke blijft en dus stuk gaat, en welke niet. Die kapotte hypotheek behoort een specifieke tranche van een hypotheeksecuritisatie toe. De vraag is: welke? De veiligste of de minst veilige? Die toewijzing heeft dus achteraf plaatsgevonden. Dit proces verloopt in Amerika via het door banken opgerichte digitale hypotheekregister MERS. Via MERS (Mortgage Electronic Registration System) werd het wettelijke en lokale eigendomsregister door de banken op eigen houtje omzeilt. Hierdoor ontdoken banken niet alleen lokale belastingen, maar erger, zij hebben de zogenaamde “chain of title” (vrij vertaald: de consistente in de opeenvolging van de eigendomstitels) juridisch onklaar gemaakt.

    Anders gezegd, banken kunnen in Amerika niet bewijzen dat zij de rechtmatige hypotheeknemer zijn omdat de documenten nooit adequaat zijn bijgehouden. Hierdoor kunnen zij niet op rechtmatige wijze de eigendomsakte van de hypotheekgever (de huiseigenaar) opeisen. Althans, dat kunnen claimanten (lees: banken) alleen als zij de papieren achteraf vervalsen. Dit schandaal kwam aan het licht en bekend te staan onder de noemer “robo-signing”: inhuurkrachten voorzagen voor zo'n $10 per uur, honderden zo niet duizenden hypotheekcontrachten van een valse handtekening. Veel zogenaamde “robo-signers” heette bijvoorbeeld Linda Green, wie zij ook moge zijn (google die naam maar eens..).

    Kort gezegd komt de rol van MERS en de wijze waarop Amerikaanse banken de papieren adminisreerde erop neer dat MERS de digitale tafel is waarop Dr. Frankenstein tijdens de huizenboom de rommelhypotheken heeft gefabriceerd – en nadat de huizenmarkt was ingestort – MERS de digitale tafel werd waarop Dr. Frankenstein de hypotheekpapieren toe wees aan banken, die nadien via onderaannemers de papieren vervalsten. Dat zorgt ervoor dat de gehele Amerikaanse woningmarkt in juridisch drijfzand terecht is gekomen. Immers, wat gebeurt er als blijkt dat een uit een executieverkoop gekocht huis, verkregen is door fraude? Strikt juridisch gezien, is er dan sprake van heling. Dat betekent dat het huis aan de oorspronkelijke eigenaar terug gegeven moet worden op het moment dat dit wordt aangetoond. Koopt u in zo'n markt een huis? Zullen pensioenfondsen ooit nog een bundel Amerikaanse hypotheken kopen? De enige conclusie die nu al gesteld kan worden is dat de Amerikaanse woningmarkt door het ontstaan van deze juridische nachtmerrie de komende decennia verboden terrein zijn voor buitenlandse beleggers. Men weet domweg niet waarin men belegt.  
    ______

    Hier is waar de overheid met ingrijpen kan helpen. In plaats dat zij geld naar één van beide kanten pompt [dus: of naar banken of naar huiseigenaren], moet de overheid zorgen voor een gestandaardiseerde wijze voor het heronderhandelen van hypotheken. Eén die zowel snel werkt als eerlijk is. Hier is mijn voorstel.

    Het [Amerikaanse] congres moet een wet aannemen die een heronderhandelde oversluiting van een hypotheek als optie beschikbaar stelt voor alle huiseigenaren die in een postcode[-gebied] wonen waar de huizenprijzen met meer dan 20% zijn gedaald sinds de tijd dat zij hun woning kochten. Waarom? Omdat er geen reden is om ​inwoners van Charlotte, North Carolina te matsen; daar zijn de huizenprijzen in de afgelopen twee jaar met 4% gestegen.

    Hoe implementeren we dit? Dankzij twee briljante economen, Chip Case en Robert Shiller, hebben we betrouwbare meetinstrumenten van prijswijzigingen van huizen op de postcode-niveau. Dus, op basis van deze onroerend goed-index kan de optie tot heronderhandelen van de hypotheek gelicht worden, en kan de nominale waarde van de hypotheek (en de bijbehorende rente) verlaagd worden met hetzelfde percentage als waarmee huizenprijzen zijn gedaald sinds de huiseigenaar dat huis heeft gekocht (of opnieuw heeft geherfinancierd). Exact zoals in mijn hypothetische voorbeeld hierboven.

    In ruil zal echter de hypotheekhouder een deel van het eigen vermogen van de woning krijgen op het moment dat het wordt huis verkocht wordt. Tot die tijd zullen de huiseigenaren zich gedragen alsof zij voor 100% van het huis eigenaar zijn. Pas op het moment van de verkoop zal 50% van het verschil tussen de verkoopprijs en de nieuwe [en lagere] waarde van de hypotheek worden terugbetaald aan de hypotheekhouder. Het lijkt misschien een vreemd contract, maar Stanford University heeft met succes een soortgelijke regeling getroffen voor haar faculteit: de universiteit financierde een deel van de aanschaf van het huis in ruil voor een fractie van de overwaarde vanaf het moment van vertrekking [van de lening].

    De reden voor het delen van de voordelen is tweeledig. Aan de ene kant, maakt het de heronderhandeling minder aantrekkelijk voor de huiseigenaren, waardoor het onaantrekkelijk is voor diegene die het niet nodig heeft. Bijvoorbeeld, huiseigenaren met een zeer groot eigen vermogen in hun huis (die geen behoefte hebben voor een herstructurering omdat ze niet failliet dreigen te gaan) zullen het erg duur vinden om deze optie te gebruiken, omdat zij tenminste 50% van hun eigen vermogen moeten opgeven. Ten tweede vermindert dit de kosten van heronderhandeling voor de kredietinstellingen, omdat [op deze wijze] de problemen in het financiële systeem [worden] geminimaliseerd.

    Aangezien de optie om opnieuw te onderhandelen via de American Housing Rescue & Foreclosure Prevention Act niet stimulus genoeg blijkt te zijn, zal deze heronderhandeling opgelegd moeten worden aan geldschieters, en zal die slechts als een optie aan huiseigenaren gegeven worden. Zijn moeten hun vooemen dan wel in een relatief korte periode aankondigen.

    Het grote voordeel van dit programma is dat het erin voorziet dat hulp aan noodlijdende huiseigenaren gegeven wordt zonder kosten voor de federale overheid en tegen zo minimaal mogelijke kosten voor de hypotheekhouders. Het andere grote voordeel is dat het de defaults op hypotheken zal stoppen, waardoor de stortvloed aan huizen die op de markt komen en waardoor een neerwaartse druk op de vastgoedprijzen ontstaat geëlimineerd kan worden. Door de vastgoedmarkt te stabiliseren, kan dit plan helpen te voorkomen dat een verdere verslechtering van de balans van financiële instellingen plaatsvindt. Maar het zal geen oplossing bieden voor het probleem van de estige onderkapitalisatie van deze instellingen waarmee zij op dit moment worden geconfronteerd. Daarvoor hebben wij het tweede deel van dit plan nodig.

    Het redden van Wall Street
    Het plan voor Wall Street volgt dezelfde belangrijkste gedachte: het faciliteren van een efficiënt heronderhandeling. Het belangrijkste verschil tussen de Main Street en Wall Street plannen is het gemak waarmee de actuele waarde van de in moeilijkheden verkerende [financiële] activa [lees: hypotheekgerelateerde beleggingen op de linkerzijde van de balans bij banken] beoordeeld kan worden. Het is relatief eenvoudig om de huidige waarde van een woning te schatten door te kijken naar de aankoopprijs en op de tussenliggende daling van de waarde (via de Case & Shiller index). Bij banken echter, is deze schatting door het gebrek aan transparantie erg moeilijk te maken****. Om te voorkomen dat deze raming noodzakelijk is, die bovendien een moeilijk proces vol met potentiële belangenconflicten zal zijn, gaan we een slim mechanisme gebruiken dat twintig jaar geleden door een advocaat en econoom, Lucian Bebchuk is bedacht.

    ____
    **** Opmerking 4: Boekhoudkundige regels maken dat onmogelijk: mark-to-market is vervangen door mark-to-model (ook wel mark-to-fantasy) en daardoor is er nauwelijks tot geen vertrouwen in de juistheid van de boekhoudkundige waarde van hypotheken en hypotheekgerelateerde beleggingen. Zoals bij de vorige kanttekening al is gesteld: deze secundaire markt voor hypotheekbeleggingen is dood en bestaat nagenoeg niet meer. Voor zover die nog bestaat, wordt die door banken vormgegeven en wel via onderlinge twijfelachtige transacties zodat zij elkaar helpen aan een kunstmatige waarde.
    _____

    De kegedachte is dat het [Amerikaanse] congres een wet moet aannemen die een voorverpakte [lees: een nieuwe gestructureerde] faillissementsvorm voorschrijft, die banken in staat stelt om hun schulden te herstructureren, en [die hen bovendien in staat stelt om] het verstrekken van leningen te hervatten. Voorverpakt betekent dat alle voorwaarden vooraf zijn gespecificeerd en die banken over nacht uit [de problemen] laat komen. Het enige dat nodig zou zijn is een handtekening van een federale rechter. In de private sector zijn voorwaarden over het algemeen  overeengekomen tussen de betrokken partijen. De innovatie hier zou zijn dat alle voorwaarden vooraf ingesteld worden door de overheid, waardoor het proces versneld wordt. Bedrijven die in deze speciale faillissement procedure gaan, zullen hun oude aandeelhouders weggevaagd zien worden [dat betekent dus dat er een streep door het vermogen van aandeelhouders wordt gezet] en hun bestaande schulden (commercial paper en obligaties) worden omgezet in eigen vermogen. Dit zou onmiddellijk banken solide maken doordat zij een grote buffer eigen vermogen krijgen. Zoals het er nu uitziet, hebben banken zoveel geld verloren in rommelhypotheken dat die de waarde van hun eigen vermogen bijna tot nul is getuimeld. Met andere woorden, ze zijn zo goed als failliet. Door van alle banken de schuld in eigen vermogen om te zetten, zal dit speciale Chapter 11 [dat is de naam van de wet t.a.v. faillissementen; zie: wiki] banken solvabel maken en in staat stellen om opnieuw te lenen aan hun klanten.

    Zeker is dat sommige van de huidige aandeelhouders het niet eens zullen zijn dat hun bank insolvabel is en zullen zich onteigend voelen door een procedure die hun belegging tot nul reduceert. Dit is waar het Bebchuk-mechanisme handig is. Na de indiening van dit speciale faillissementsregime, geven we deze aandeelhouders een week de tijd om de crediteuren van de bank uit te kopen door hen de nominale waarde van de schuld te betalen. Iedere aandeelhouder kan [dus] individueel beslissen. Als hij denkt dat het bedrijf solvabel is, betaalt hij zijn deel van de schuld [dus naar rato van zijn aandeel ten opzichte van de schuld] en herwint zijn deel van het eigen vermogen. En anders, laat hij het voor wat het is.

    Mijn plan zou individuele spaarders vrijstellen die federaal worden gewaarborgd [lees: gegarandeerd via het Am. depositogarantiestelsel FDIC]. Ik zou ook credit default swaps en repo-contracten vrijstellen om mogelijke rimpel effect te vermijden door het systeem (wat is gebeurd door Lehman Brothers niet door middel van een soortgelijke procedure te ontbinden). Het zou volstaan ​​door [in de wet] te schrijven dat dit speciale faillissementsregime voor banken niet wordt beschouwd als een “default” (lees: failleren op schuld) voor zover het deze contracten betreft.

    Hoe zou de overheid deze insolvabele banken (en alleen die) op vrijwillige basis kunnen verleiden om dit speciale faillissementsregime te volgen? Een manier is om gebruik te maken van de kracht korte termijn schulden. Door de kort lopende schulden te betrekken in deze herstructurering, zal dit speciale faillissementsregime angst veroorzaken onder de houders van kort lopende schulden. Indien zij denken dat de instelling wel eens insolvabel kan zijn, dan zullen zij hun geld zo snel mogelijk terugtrekken uit angst om betrokken te raken bij deze schuldherstructurering. Op die manier zullen zij een liquiditeitscrisis genereren die deze instellingen dwingt tot dit speciale faillissement.

    Een alteatief mechanisme is dat de Fed de toegang tot liquiditeit limiteert. Zowel banken als investeringsbanken kunnen momenteel bij het noodloket van de Federal Reserve geld lenen; dat betekent dat zij door middel van het plaatsen van onderpanden, geld kunnen lenen tegen een redelijke rente. Onder mijn plan zouden de komende twee jaar alleen banken die dit speciale faillissementsregime zijn ondergaan toegang krijgen tot het noodloket. Op deze manier hoeven solide financiële instellingen die geen behoefte hebben aan liquiditeit niet gedwongen te worden om door middel van deze herstructurering dit faillissementsmechanisme te ondergaan, terwijl die [banken die] insolvabel zijn met haast deze mogelijkheid kiezen om een nationalisatie te vermijden.

    Een ander probleem zou kunnen zijn dat de instellingen die in het bezit zijn van de [bancaire] schulden – [en] die [na de herstructurering] zullen eindigen als eigenaar van de aandelen – dit vanwege regelgeving of contract niet mogen [..]. Om te voorkomen dat aandelen gedumpt worden en die een negatief effect zouden hebben op de marktprijzen, is het voldoende om een ​​norm in te stellen die het mogelijk maakt dat deze instellingen twee jaar de tijd krijgen om te voldoen aan de gestelde eisen. Dit was vroeger de gangbare praktijk voor banken die geen aandelen konden bezitten, daartoe wel gedwongen werden om die te ​​nemen bij een herstructurering.

    Het mooie van deze aanpak is drieledig. Ten eerste wordt het bankwezen geherkapitaliseerd zonder kosten voor de belastingbetaler. Ten tweede, het voorkomt dat de regering betrokken raakt bij de uiterst moeilijke zaak om de waarde van financiële activa die “onder stress” staan [zeg maar de probleem-activa] te bepalen. Als de schuld wordt omgezet in eigen vermogen, dan zal de totale waarde niet veranderen, alleen de juridische aard van de schuldvordering. Ten derde, voorkomt dit plan de mogelijkheid dat de overheid voor God gaat spelen, en gaat beslissen welke banken gered worden en mogen doorgaan en welke moeten omvallen; in plaats daarvan zal de markt deze beslissingen maken.

    Morgen is het te laat is
    De Verenigde Staten (en mogelijk de wereld) wordt geconfronteerd met de grootste financiële crisis sinds de Grote Depressie. Er is een sterk verlangen voor de overheid om in te grijpen om ons te redden, maar hoe? Tot nu toe heeft de schatkist de adviezen van Wall Street opgevolgd die er uit bestaat om publieke geld te smijten naar de problemen. Echter, de kosten zullen snel escaleren. Als we dit niet stoppen, dan zullen we een ondraaglijke schuldenlast achterlaten aan onze kinderen.

    De tijd is gekomen dat de minister van Financiën om te luisteren naar sommige economen. Door de oorzaken van de huidige crisis te begrijpen, kunnen we die verhelpen zonder een beroep te hoeven doen op publieke middelen. Dus, ik voel het als mijn plicht om als econoom een ​​alteatief aan te reiken: een op de markt gebaseerde oplossing, die geen publiek geld verspilt en gebruik maakt van de kracht van de overheid door slechts het proces van herstructurering te versnellen. Het is misschien niet perfect, maar het is een concrete mogelijkheid die moet worden onderzocht voordat berust wordt in de waargenomen onvermijdelijke [noodzaak] van Paulson's voorstellen.
     

    De originele tekst kan via de persoonlijke pagina van Luigi Zingales gevonden worden, of door hier te klikken.

    _______

    Tot slot. Er zijn meerdere mechanisme's die schuldherstructurering mogelijk maken, en niet in de laatste plaats voor die van overheden. In de nabije toekomst zal ik daar opnieuw bij stil staan en op welke wijze Europa dat kan doen. Ik zou u bij wijze van uitzondering willen vragen om familie, vrienden en bekenden die geconfronteerd worden met een negatief eigen vermogen op hun gekochte huis te wijzen op de mogelijkheden voor schuldherstructurering. De hele simpele gedachte die hieraan ten grondslag ligt is eenvoudig: hoe meer mensen weten dat dit soort eenvoudige oplossingen mogelijk zijn, des te groter de druk wordt op de politiek. De druk op politiek Den Haag om eens te gaan handelen en te besluiten in het ALGEMENE is te laag. Terwijl in Den Haag men alleen oog lijkt te hebben om de onhoudbare verworvenheden van het verleden te beschermen staat wat mij betreft onze toekomst en die van toekomstige generaties op het spel. Deze kennis en inzichten vormen in die zin voor mij een morele verplichting om hier op te wijzen; of die de politiek nu uitkomt of niet.