Economisch Nieuws
De Amerikaanse overheid zag haar schuld afgelopen maanden boven de $14 biljoen stijgen maar ook de Amerikaanse staten zien hun schulden sterk stijgen. Door de kredietcrisis daalde de belastinginkomsten van de Amerikaanse staten en hebben ze te kampen met grote gaten in hun begrotingen. SBS maakte een opsomming van de huidige schuld van de staten, toekomstige pensioenlasten, toekomstige lasten voor sociale zekerheid en de verwachte begrotingstekorten voor 2011. Volgens SBS hebben de staten een totale schuld van $4.2 biljoen. Daarvan wordt met $3.4 biljoen verreweg het grootste deel ingenomen door toekomstige pensioenlasten en sociale zekerheid
De staten met de grootste tekorten zijn respectievelijk Califoië, New York, Texas, New Jersey en Illinois. Califoië heeft een schuld van $612 miljard. New York volgt met $305 miljard en daaa heeft Texas de meeste schuld met $283 miljard. De staat Vermont heeft met $6 miljard de laagste schuld.
Toch zouden de totale schuldcijfers lager kunnen uitvallen. SBS gebruikt namelijk een scenario waarbij de pensioenlasten het hoogst uitvallen. Bij schattingen van bijvoorbeeld de conservatieve denktank American Enterprise Institute bedragen de toekomstige pensioenlasten $2.8 biljoen. Onderzoeksinstituut Pew Center on the States is zelfs van mening dat de pensioenlasten “maar” $700 miljard bedragen. Het grote verschil in de verwachtingen over de pensioenlasten komt door de verschillende assumpties omtrent de rendementen van de pensioenfondsen. SBS gaat uit van lage rendementen van de pensioenfondsen terwijl conservatieve economen een rendement verwachten van 4%. De meeste fondsmanagers zien in financiële onrust geen reden om hun voorspellingen bij te stellen en verwachten een rendement van rond de 8%. Dit zou in lijn zijn met het gemiddelde van de afgelopen 20 jaar.
Berlusconi boos op Merkel en Sarkozy (RTL-Z)
Crash in aantocht (Alexander Sassen van Elsloo; IEX)
EU Rules Out ECB Help in Boosting Rescue Fund (Bloomberg)
Merrill Lynch’s derivatives set sail for safe harbors (FT Alphaville)
Speech by Jean-Claude Trichet, President of the ECB, at the Humboldt University, Berlin, 24 October 2011 (ECB)
Trichet Repeats Call For European Finance Ministry, Abdication Of National Sovereignty (Zero Hedge)
Exclusive: Nasdaq hackers spied on company boards (Reuters)
Telegraph thermal imaging video at protest camp show most tents are empty (Telegraph)
Euro Backstop to Be Leveraged to One Trillion Euros (Spiegel)
Wealth inequality in America, understanding the source (Right Condition)
TSA Advises Feminist Vibrator-Owner: Get Your Freak On (via Business Insider)
Tot slot Peter Schiff, “How to silence a Nobel Prize winning economist: Ask him about the economy”:
'ABN Amro op oveamepad in Europa' (Nu.nl)
Law, Goveance, and the Eurozone (Opinio Juris)
Italië bespreekt vandaag extra bezuinigingen (RTL-Z)
De eerste Euro-top in 11 quotes (Express.be)
Why the housing burden stalls America’s economic recovery (open brief van Larry Summers, FT)
Sarkozy yields on ECB crisis role, pressure on Italy (Reuters)
What Chinese Unemployment? (Antal Fekete via Financial Sense)
Commodity traders: The trillion dollar club (Reuters)
The Verboten Story of Argentina’s Post-Default Economic Success (Naked Capitalism)
NY Times' a spectator's guide to the euro crisis:
Bron & voor de originele weergave: New York Times
Merkozy doen een dagje strand..
Bron: William Banzai7
Het Amerikaanse “supercongres” moet uiterlijk op 23 november met bezuinigingsvoorstellen komen die de structurele tekorten terugdringen met tenminste $1,2 biljoen. De maand erop moet er gestemd worden. Die bezuinigingen hebben betrekking over de komende tien jaar en met tekorten van boven de $1.000 miljard per jaar kunnen de voorstellen slechts een marginale afname bewerkstelligen. De analisten van Bank of America onder leiding van Ethan Harris hebben er weinig vertrouwen in dat er een geloofwaardig pakket aan bezuinigingen zal komen. Als gevolg hiervan verwachten zij dat één van de kredietbeoordelaars de afwaardering van Amerika door S&P van augustus dit jaar zal volgen. Moody's heeft een negatief vooruitzicht; bij Fitch staat het vooruitzicht vooralsnog op stabiel.
Het supercongres bestaat uit zes democraten en zes republikeinen die achter de schermen werken aan een compromis. De onderhandelingen tot nu toe lopen volgens diverse berichten erg stroef. In het kort komt het erop neer dat de democraten niet willen bezuinigen en de structurele begrotingstekorten terug willen dringen door de belastingen te verhogen; de republikeinen willen daarentegen geen belastingverhogingen en willen drastisch snijden in de uitgaven, met name op de gezondheidszorg. Het voorstel waar deze 'supercommissie' in november mee moet komen is en blijft een bijzondere verhaal omdat het congres niet mee kan en mag praten over de uitkomst van het compromis en eigenlijk alleen ja of nee mogen zeggen. En die beperking heeft het nodige stof doen opwaaien.
Aan de rechterzijde van het politieke spectrum heeft Fox analist “Judge” Napolitano het volgende te zeggen:
Aan de linkerzijde van het politieke spectrum heeft ook Keith Olbermann veel kritiek:
Dit weekend schoven de regeringsleiders van de eurozone aan tafel om tot een definitieve oplossing te komen voor de Europese schuldencrisis. Zoals dat in Europa gebruikelijk is, kwam men er niet uit en is er een nieuwe top nodig. Terwijl Europa woensdag een definitief akkoord denkt te hebben, meldde Angela Merkel dat een definitieve oplossing toch echt een proces is van de lange adem. Een tegenvaller was ook de tussentijdse rapportage over de Griekse overheidsfinanciën. In het rapport werd de prognose voor de Griekse schulden bijgesteld en blijkt het Griekse schuldscenario nog slechter dan werd verwacht. Gelukkig gaven Merkel en Sarkozy – ook wel Merkozy – aan dat de neuzen dezelfde kant opstaan. Nou ja, figuurlijk dan.
Suggestie voor een onderschrift? Voelt u zich vrij om te reageren..
Hieronder een grafische weergave van de Europese macro-economische versie van Domino D-Day: de dag dat de financiële markten het vertrouwen verliezen nadat Griekenland failliet wordt verklaard.
Onafhankelijk senator Beie Sanders (Vermont) amendeerde de Dodd-Frank wet die voor financiële hervormingen op Wall Street moest zorgen. Vooralsnog blijkt de wet niet veel om het lijf te hebben, maar het amendement van Sanders heeft ertoe geleid dat de Goveement Accountability Office haar tweede onderzoek naar de Federal Reserve afgerond. Sanders zette de uitkomsten van dit onderzoek op zijn website; wij hebben de bevindingen van het onderzoek voor u vertaald.
Van de website van Beie Sanders (pdf):
Als gevolg van het amendement aan de Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act door senator Beie Sanders heeft de Govement Accountability Office (GAO) haar tweede audit van de Federal Reserve afgerond. Dit rapport concentreert zich op belangenverstrengeling bij de Federal reserve ten tijde van de financiële crisis.
Wat de GAO gevonden heeft?
De GAO vond meerdere gevallen van specifieke personen wiens lidmaatschap van het bestuur van de Fed de schijn van een belangenverstrengeling tegen hebben. Inclusief:
Stephen Friedman, de voormalig voorzitter van de raad van bestuur van de New York Fed.
Aan het einde van 2008 keurde de New York Fed de aanvraag van Goldman Sachs om een bank-holding te worden goed, waardoor de bank toegang kreeg tot goedkope leningen van de Federal Reserve. Gedurende deze periode zat Stephen Friedman, [tevens] voorzitter van de New York Fed, in de raad van bestuur van Goldman Sachs, en had hij aandelen in Goldman Sachs; iets dat verboden was onder de reglementen ten aanzien van belangenverstrengeling. Friedman ontving een vrijstelling voor mogelijke belangenverstrengeling in het najaar van 2008. Deze vrijstelling werd niet openbaar gemaakt. Nadat de heer Friedman zijn vrijstelling had gekregen, bleef hij aandelen Goldman Sachs kopen in de periode vanaf november 2008 tot januari 2009. Volgens GAO, wist de Federal Reserve hier niet vanaf.
Jeffrey Immelt, de CEO van General Electric, en de raad directeur van de New York Fed
Het onderzoek van de GAO vond ook uit dat de Federal Reserve Bank van New York overleg voerde met General Electric over de oprichting van het Commercial Paper Funding Facility [een speciaal leenprogramma bij de Fed] tijdens de financiële crisis. De Fed leende later $16 miljard aan General Electric onder dit noodloket. Dit gebeurde terwijl Jeffrey Immelt, de CEO van General Electric als directeur diende in het bestuur van de Federal Reserve Bank van New York.
Jamie Dimon, de CEO van JP Morgan Chase en board directeur van de New York Federal Reserve
Jamie Dimon, de CEO van JP Morgan Chase, zat in het bestuur van de Federal Reserve Bank van New York op het moment dat zijn bank noodleningen ontving van de Fed en werd zijn bank door de Fed gebruikt als een clearinghouse voor de noodleningen van de Fed.
In maart 2008 heeft de Fed JP Morgan Chase $29 miljard verstrekt voor de financiering van de oveame van [het omvallende] Bear Steas. Tijdens deze periode verkreeg Jamie Dimon een 18 maanden durende vrijstelling om aan risico-gebaseerde kapitaalvereisten en leverage te voldoen. Dimon overtuigde de Fed er ook van om riskante hypotheekgerelateerde activa [rommelhypotheken] van de balans van Bear Steas te halen voordat JP Morgan Chase de in problemen gekomen investment bank over te nemen.
Andere centrale banken gaan veel beter om met het beperken van vormen van belangenverstrengeling.
De GAO vindt dat in vergelijking met centrale banken in andere landen, de Federal Reserve niet adequaat omgaat met het openbaar maken van mogelijke belangenverstrengeling en andere belangrijke zaken omtrent transparantie. De GAO vindt dat deze transparantie “essentieel is voor het effectief en geloofwaardig functioneren van een gezonde democratie” en de verantwoordelijkheid die de overheid heeft voor burgers en belastingbetalers.
Bijvoorbeeld, de centrale bank in Australië verbiedt haar bestuursleden om te werken voor financiële partijen [banken] of het hebben van financiële belangen in die bedrijven in hun land. Indien dergelijke verordeningen van toepassing zijn bij de Fed, dan zou de CEO van JP Morgan Chase en vele andere bazen van banken niet lid zijn van het bestuur van de Federal Reserve.
De centrale bank in Canada eist van haar bestuurders om elk mogelijke vormen van belangenverstrengelin te melden zodra ze worden ontdekt; die te vermijden of zich terug te trekken aan een echte, potentieel, of schijnbare vorm van belangenverstrengeling, en niet te stemmen over zaken waarbij sprake is van conflicterende belangen. Als deze regels bij de Fed van toepassing zouden zijn, dan zou Stephen Friedman onmiddellijk verplicht zijn geweest om ontslag te nemen als lid van de raad van bestuur van Goldman Sachs, zijn aandelen in Goldman te verkopen, of [in plaats daarvan] af te treden als bestuurslid van de Fed. In plaats daarvan werd de heer Friedman toegestaan om te profiteren van de stijging van de aandelen van Goldman terwijl het [Goldman] goedkeuring kreeg om een bank-holding te worden en miljarden aan noodleningen bij Fed kreeg.
De centrale bank in Canada verbied haar bestuursleden om banden te hebben met partijen die financiële diensten aanbieden of optreden als bancaire dienstverlener voor de overheid. De Fed doet dat niet. De regels zouden het zowel Friedman als Dimon verhinderd hebben te dienen in het bestuur van de Fed.
De bestuurders van de centrale banken in Australië, Canada, Engeland en de Europese Unie moeten alle potentiële vormen van belangenverstrengeling melden en openbaar maken en maken het beleid ten aanzien van belangenverstrengeling publiceren op het inteet. De Federal Reserve doet dit niet.
De Europese Centrale Bank en de centrale bank in Australië eisen beide dat hun bestuursleden jaarlijks hun financiële belangen [beleggingsposities] bekend maken. De Fed doet dit niet omdat het haar bestuursleden hier niet mee wil “belasten”.
Federal Reserve Banks publiceert geen openbare informatie over vacante directiefuncties. In plaats van het toestaan dat het publiek actief solliciteert voor bestuursposities, rekruteert de bankensector haar meeste kandidaten voor het bestuur van de Federal Reserve, in de privé-sfeer. In tegenstelling tot de Fed plaatst de centrale bank van Engeland vacante bestuursposities openbaar wanneer er die posities vrij komen. De centrale bank in Canada staat het toe dat iedereen via het inteet kan solliciteren op vacante posities in het bestuur.
De GAO stuitte ook op de volgende punten:
___
Tarullo wees in een toespraak voor de Columbia University dat de Fed naast haar mandaat voor een lage inflatie ook een mandaat heeft voor maximale werkgelegenheid. Aangezien de werkloosheid nog steeds op een hoog niveau ligt, officieel op 9,1% en officieus boven de 20%, pleit Tarullo voor meer stimulering. Tarullo zei: “Bijna 30 miljoen Amerikanen zijn officieel werkloos, uit de arbeidsmarkt maar wel op zoek naar werk, of hebben onvrijwillig alleen een parttime baan”.
Tarullo trekt in feite de werkgelegenheidskaart ondanks dat de inflatie door verdere monetaire verruiming zal oplopen. Die inflatie ligt officieel nog onder de 4% maar volgens de traditionele wijze van berekenen door John Williams ligt de inflatie ruim boven de 6%. Tarullo heeft zijn voorkeur uitgesproken voor het opkopen van hypotheekgerelateerde hypotheekbeleggingen om de Amerikaanse hypotheekmarkt te ondersteunen en opnieuw op gang te krijgen.
Volgens strateeg Albert Edwards van de Franse bank Société Générale komt deze harde landing dichterbij. Edwards heeft in het verleden meerdere keren grote ontwikkelingen (lees crises) voorspelt en stelt dat deze altijd hetzelfde gemeen hadden. Markten worden besmet met een onrealistisch “groei-script” dat samen met een tierende groei van krediet leidt tot een zeepbel. Volgens Edwards geldt dit precies voor China. Hij verbaast zich erover dat, net als bij eerdere zeepbellen, er een blind vertrouwen is in de competentie van de overheid. Een zachte landing is een mogelijkheid voor China, echter een zeer onwaarschijnlijk scenario. De Chinese economie is uit balans, investeringen draaien op krediet en de huizenmarkt heeft te maken met excessen. Deze problemen kunnen makkelijk uit de hand lopen en leiden tot een economische crash, net als het geval was bij de andere economieën die eens zo hoog werden gewaardeerd.
“Financiële sector mist zelfreinigend vermogen” (FTM)
Zeer provocatieve teksten van Wall Street bankiers..
Occupy Wall Street Is Rousing Sexual Appetites Of Protesters And Traders (Business Insider)
Izabella Kaminska in een drieluik over backwardation in de oliemarkt:
[Explaining backwardation] The curious case of super-backwardation (FT Alphaville)
[Explaining backwardation] Are index funds the new swing producers? (FT Alphaville)
[Explaining backwardation] The WTI-Brent anomaly (FT Alphaville)
Nieuwe dollarschaarste in Europa; FX-swaps tussen ECB en de Fed stijgt naar een totaal van $1,9 miljard..
Fed Dollar Swap Lines With Europe Soar To $1.9 Billion, Most Since June 2010 (Zero Hedge)
Een grafische weergave van het netwerk van 's werelds meeste dominante bedrijven..
De top 50 van bedrijven van de 147 “superconnected” bedrijven:
1. Barclays plc
2. Capital Group Companies Inc
3. FMR Corporation
4. AXA
5. State Street Corporation
6. JP Morgan Chase & Co
7. Legal & General Group plc
8. Vanguard Group Inc
9. UBS AG
10. Merrill Lynch & Co Inc
11. Wellington Management Co LLP
12. Deutsche Bank AG
13. Franklin Resources Inc
14. Credit Suisse Group
15. Walton Enterprises LLC
16. Bank of New York Mellon Corp
17. Natixis
18. Goldman Sachs Group Inc
19. T Rowe Price Group Inc
20. Legg Mason Inc
21. Morgan Stanley
22. Mitsubishi UFJ Financial Group Inc
23. Northe Trust Corporation
24. Société Générale
25. Bank of America Corporation
26. Lloyds TSB Group plc
27. Invesco plc
28. Allianz SE 29. TIAA
30. Old Mutual Public Limited Company
31. Aviva plc
32. Schroders plc
33. Dodge & Cox
34. Lehman Brothers Holdings Inc*
35. Sun Life Financial Inc
36. Standard Life plc
37. CNCE
38. Nomura Holdings Inc
39. The Depository Trust Company
40. Massachusetts Mutual Life Insurance
41. ING Groep NV
42. Brandes Investment Partners LP
43. Unicredito Italiano SPA
44. Deposit Insurance Corporation of Japan
45. Vereniging Aegon
46. BNP Paribas
47. Affiliated Managers Group Inc
48. Resona Holdings Inc
49. Capital Group Inteational Inc
50. China Petrochemical Group Company
* Lehman still existed in the 2007 dataset used:
Lees meer over het onderzoek, “Revealed – the capitalist network that runs the world” (New Scientist)
Woedende Grieken demonstreerden gisteren in Athene..
Zie ook de indrukwekkende foto-serie op Zero Hedge.
S&P: downgrade 5 landen inclusief Frankrijk bij recessie (RTL-Z)
S&P sees downgrade blitz in EMU recession, threatening crisis strategy (Telegraph)
Food inflation retus to double-digits (Times of India)
Merkel en Sarkozy verschillen diep van mening over de toekomst van het noodfonds, maar beide zijn bereid alles te geven om de Euro in stand te houden. Daarvoor is een groter noodfonds nodig dat de financiële markten weet te overtuigen en dat voldoende slagkracht heeft om de problemen in verschillende landen én in de Europese bankensector nog even vooruit te schuiven. Merkel en Sarkozy zouden volgens The Wall Street Joual op vrijwel elk onderdeel van het plan voor een groter noodfonds van mening verschillen, wat de besluitvorming niet bepaald ten goede komt.
Dit weekend nog geen officieel besluit
Met de vooruitziende blik hebben Merkel en Sarkozy nu maar besloten om aankomende zondag nog geen plannen te presenten die de markten kunnen kalmeren. Op deze dag komen de leiders van de 27 lidstaten van de Europese Unie bijeen om te praten over een oplossing voor de schuldencrisis, maar het is dus nu al duidelijk dat hier nog geen besluit uit voort zal komen. Daar zullen ze nog mee wachten tot een tweede topoverleg, dat volgende week woensdag zal plaatsvinden.
Het geduld is in de relatief rijke Eurolanden nog wel op te brengen, maar in Griekenland zijn de protesten en stakingen alweer aan de orde van de dag (zie dit fotoverslag op Zerohedge). Volgens Olli Rehn, de Europese commissaris voor economische en monetaire zaken, kan het echter nog weken duren voordat Europa overeenstemming zal vinden over het herstructureren van de Griekse staatsschuld en het uitbreiden van de middelen en bevoegdheden van het EFSF. Olli Rehn zei dat Europese leiders hun bezwaren opzij moeten zetten en dat ze nu duidelijke maatregelen moeten nemen om de crisis in de Eurozone op te lossen. Daar moet dit weekend over gesproken worden tijdens het topoverleg. Ook moeten de Duitse en Franse leiders in gesprek gaan met de bezitters van Griekse staatsobligaties om te kijken hoe ze de last op de Grieken kunnen verlichten.
Sleutelrol voor Frankrijk en Duitsland
Merkel en Sarkozy zijn er dus nog steeds niet uit, wat na het telefonisch overleg dat vandaag plaats zou hebben gevonden komen ze ook zaterdagavond nog even bij elkaar om de stand van zaken te bespreken en meningen uit te wisselen. Frankrijk en Duitsland zijn de twee grootste economieën van de Eurozone en hebben daarom een sleutelpositie in handen als het gaat om het oplossen van de schuldencrisis, die overigens al twee jaar aan de gang is.
Ondertussen gaan er voorstellen rond die nieuwe bevoegdheden beschrijven voor het EFSF noodfonds, dat op dit moment een effectieve capaciteit heeft van ongeveer €440 miljard. In de plannen die circuleren staat dat het EFSF de mogelijkheid moet krijgen om direct nieuwe staatsobligaties van probleemlanden op te kopen. Ook zou het EFSF in staat moeten zijn staatsobligaties van beleggers over te nemen op de open markt om op die manier de druk op de schuldenberg van een land te verlichten. De besluiten tot het aankopen van staatsobligaties zouden dan genomen kunnen worden na goedkeuring van de 'Eurogroup Working Group' en het 'EFSF Board', waardoor de besluitvorming aanmerkelijk versneld wordt.
Mandaat van het European Financial Stability Facility
Meer bevoegdheden voor het EFSF
Volgens de voorstellen die nu circuleren zal het EFSF de rol van de ECB oveemen als het gaat om het interveniëren in obligatiemarkten. Wel zal het EFSF meer beperkt zijn dan de ECB in de manier waarop ze staatsobligaties opkopen. Zo kan het EFSF volgens de nieuwe voorstellen alleen staatspapier opkopen van landen die al steun krijgen uit Europa en zal het maximaal 50% van alle nieuw uitgegeven staatsobligaties mogen opkopen. Het aankopen van staatsobligaties op de primaire markt zou eerst goedgekeurd moeten worden door alle Europese ministers van financiën. Het EFSF zou ook de mogelijkheid moeten krijgen om staatsobligaties weer op de open markt aan te bieden zodra die kans zich voordoet. Als de rentes hoog blijven kan het EFSF besluiten de obligatie geduren de volledige looptijd in de boeken te houden, met als nadeel dat deze bezittingen de koopkracht van het EFSF verkleinen. Ook zou het EFSF in staat moeten zijn obligaties terug te verkopen aan de landen waarvan ze gekocht zijn, maar het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat de landen in kwestie daartoe in staat zijn (anders hadden ze immers ook geen hulp nodig).
Het EFSF uitbreiden met hefboomconstructie
Een andere optie die al veel wordt besproken is het toepassen van leverage in het EFSF. De aangekochte staatsobligaties van het noodfonds zouden dan als onderpand gebruikt kunnen worden om nieuw kapitaal aan te trekken (bijvoorbeeld van banken en pensioenfondsen) en daarmee nog meer staatsobligaties aan te kopen. Deze optie zou echter meer beperkingen hebben dan de variant die nu in de reguliere media wordt besproken en waar ook wij een analyse van hebben gemaakt. Dit plan gaat niet werken als beleggers teveel risico zien in de obligaties van de 'probleemlanden', want daarvoor zijn de vergoeding en de garanties die ze krijgen mogelijk niet hoog genoeg. Met het opdrogen van liquiditeit in de markten zal een dergelijke hefboomwerking maar een zeer beperkt effect hebben.
Naast de middelen uit het noodfonds die gereserveerd worden voor toekomstige aankopen van staatsobligaties moeten we ook rekening houden met de problemen in de Europese bankensector. Als er ook geld gereserveerd moet worden voor een mogelijke herkapitalisatie van de banken blijven er niet veel middelen meer over uit het noodfonds (lees ook dit bericht voor een gedetailleerde uitleg).
Merkel en Sarkozy hebben sleutelrol in de Eurocrisis