Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • Europese hefboomconstructie: bazooka of erwtenschieter?

    Angela Merkel en Nikolas Sarkozy hebben het er druk mee: hoe wordt de euro en daarmee de Eurozone gered? De ECB weigert haar balans te gebruiken om de schulden van de in de problemen gekomen zuidelijke lidstaten op te kopen en legt de verantwoordelijkheid voor de fiscale problemen bij de politiek. De politiek voelt zich genoodzaakt om met publieke middelen de problemen de baas te worden en de eurolanden die hun begroting niet langer door de markt gefinancierd krijgen, zelf te financieren.

    De plannen om de financiële middelen van het Europese noodfonds EFSF te gaan gebruiken als verzekeringsgaranties lijkt het te gaan worden. In Nieuwsuur legt Martine Wolzak van Het Financieele Dagblad de basisprincipes van de hefboomconstructie in jip-en-janneketaal uit.

    De Nederlandse econoom Willem Buiter die in 2009 in dienst is getreden als hoofdeconoom van de Amerikaanse bank Citigroup liet deze week in een lange analyse (zie pdf) niets heel van het plan om het EFSF te gebruiken als verzekeringsfonds. Met een zeer uitgebreide berekening van de financieringscapaciteit van het EFSF somt hij de gebreken op van de voorgestelde hefboomconstructie. Buiter komt met een versoberend beeld over de daadwerkelijke capaciteit van het noodfonds die in feite vele malen lager is dan wordt gesuggereerd en wijst bovendien enkele aanvullende zwakke plekken aan. Kort samengevat zijn de gebreken als volgt:

    – het EFSF heeft allereerst geen financieringscapaciteit van €780 miljard omdat de garanties van Griekenland, Portugal en Ierland niet geëffectueerd kunnen worden zolang zij steun ontvangen. De capaciteit bedraagt derhalve slechts €726 miljard.

    – Spanje en Italië die directe steun van de ECB ontvangen via haar Securities Market Program (SMP), garanderen via het EFSF hun eigen obligaties. Spanje garandeert €92,5 miljard en Italië €139.3 miljard, maar die garanties vallen weg op het moment dat zij in de financieringsproblemen komen. In het (waarschijnlijke) geval dat Spanje en Italië een beroep moeten doen op het noodfonds, dan bedraagt de capaciteit slechts €494 miljard.

    – De reeds toegezegde noodsteun aan Portugal, Griekenland en Ierland moet eveneens van de resterende middelen worden afgetrokken. Voor Ierland is €17,7 miljard toegezegd (waarvan €3.3 miljard inmiddels is uitgekeerd) en voor Portugal is €26 miljard toegezegd (waarvan €5,8 miljard is uitgekeerd) en dat brengt de capaciteit terug tot €445,5 miljard.

    – De tweede Griekse bailout zal €109 miljard gaan kosten waarvoor Europa tweederde voor haar rekening neemt en het IMF – indien zij formeel akkoord gaat – het resterende bedrag. Dat brengt in het geval dat het IMF deelneemt de middelen terug naar €346,9 miljard en indien het IMF niet deelneemt naar €310,1 miljard.

    – Omdat voor het EFSF de mogelijkheid is gemaakt om ook steun te verlenen bij het herkapitaliseren van Europese banken, en Buiter zeer conservatief deze steun inschat op €50 miljard, neemt de overgebleven capaciteit af naar €296,1 miljard of zelfs naar €260,1 miljard (in het geval het IMF niet formeel akkoord gaat met de uitkering van de tweede Griekse bailout).

    – Indien België vanwege een afwaardering op de kredietwaardigheid niet kan deelnemen en ook Belgische staatsobligaties gegarandeerd moeten worden met middelen uit het noodfonds dan nemen de middelen verder af naar €269.9 miljard (of €233,1 miljard zonder IMF hulp aan Griekenland).

    – Valt Frankrijk weg (en dat is goed mogelijk gezien de analyse van eerder deze week) dan worden de middelen helemaal schaars want die vallen terug naar €111,4 miljard (€74,6 miljard zonder IMF).

    Buiter rekent de consequenties door vanuit de situatie dat Frankrijk en België hun garanties aan het EFSF zonder problemen kunnen waarmaken en banken zelfstandig aan kapitaal kunnen komen om hun balansen te versterken. In dat geval bedraagt de financieringscapaciteit van het EFSF €310 miljard.

    De idee achter het inzetten van EFSF-middelen om soevereine schulden te financieren is dat beleggers een garantie ontvangen die hen voor de eerste verliezen verzekert. Indien de garantie de eerste 10% van potentiële verliezen op staatsobligaties opvangt, dan kan het noodfonds €3.100 miljard aan nieuwe leningen ondersteunen. Omvat de garantie 20% van de potentiële verliezen dan levert de hefboomconstructie het noodfonds een capaciteit op van €1.550 miljard. Indien er sprake is van steun aan banken (bij €50 miljard) dan neemt bij 10% de capaciteit af naar €2,6 biljoen en bij 20% naar 1,3 biljoen. Bij een verliesgarantie van 40% levert de constructie in het beste geval nog maar €777 miljard op. Indien Frankrijk en België wegvallen, dan zijn verdere berekeningen eigenlijk overbodig.

    Een volgend punt dat Buiter terecht aanstipt is dat de voorgestelde hefboomconstructie slechts de financieringsstroom voor nieuw te plaatsen obligaties regelt en geen betrekking heeft op de obligaties die al zijn uitgegeven. Dat betekent dat de garanties een tweedeling maakt in de waardebepaling van staatsobligaties op de primaire markt (bij plaatsing van nieuwe obligaties) en op de secundaire markt (de markt waarop nog lopende staatsobligaties worden verhandeld). Buiter schrijft:

    “Italië en Spanje hebben samen net iets minder dan €2,5 biljoen aan schulden uitstaan. Verhandelbare Spaanse en Italiaanse schulden bedragen alleen al €2,1 biljoen. Voeg daar Griekse, Ierse en Portugese schuldpapieren aan toe dan bedraagt de algemene staatsschulden €3,1 biljoen en de totale verhandelbare schulden €2,9 biljoen. Tel België daarbij op dan komt dit uit op €3,5 biljoen (totaal) en €2,9 biljoen (verhandelbaar). Als Frankrijk een verzekering uit het noodfonds nodig heeft dan zou de voorraad aan bestaande schulden €5,1 biljoen bedragen en €4,3 biljoen aan verhandelbare schulden. Deze getallen gaan ver boven de omvang van de meest optimistische schattingen van de meest lichtzinnige noodsteunvoorstellen. Gelukkig hoeven er alleen garanties te komen voor de financieringsstroom om een financieringsprobleem voor de meest zwakke landen te voorkomen.”

    Met andere woorden, de verzekeringgaranties kunnen alleen herfinancieringen (zie onderstaande grafiek voor het overzicht tot aan 2014) ondersteunen en niet de waarde van bestaande obligaties. Buiter wijst daaaast op aanvullende problemen. Zo is de hoogte van de verliesgarantie van 20% aan financiële partijen vanuit een historisch perspectief wel heel erg rooskleurig. Uit onderzoek van Moody's in 2010 bleek dat de verliezen in de periode 1983-2010 – afhankelijk van de wijze van berekening – tussen 31% en 53% te liggen. Of beleggers interesse hebben om in te stappen met de EFSF garantie van 20% is dus de vraag. Bovendien zorgt de tweedeling in de markt voor bestaande en nieuwe staatsobligaties een bijkomstig probleem op voor banken die mogelijkerwijs moeten afschrijven op obligaties reeds in bezit. Immers, als die minder gewild blijken te zijn omdat deze geen garantie hebben, dan zullen beleggers deze obligaties omwisselen voor obligaties met garanties en neemt de marktwaarde van bestaande obligaties af.

    De conclusies die Buiter trekt zijn samen te vatten in drie punten:
    1. De berekeningen voor de hefboomconstructie worden veel te rooskleurig voorgesteld. De capaciteit van het EFSF is eigenlijk veel lager.
    2. De verzekeringsconstructie is niet bestand tegen tegenvallers en kan een paniekreactie van de markt niet opvangen.
    3. De garantie die wordt afgegeven is niet toereikend om financiële markten te overtuigen zodat zij de begrotingstekorten en herfinancieringen van de zwakke eurolanden voor hun rekening nemen. Een verzekering tot 20% van de verliezen lost niets op en de verzekering zou opgehoogd moet worden naar 40-50%. Dat zou een capaciteit opleveren van hooguit €600-700 miljard. Daarmee kunnen Spanje en Italië tot aan het einde van 2012 net aan gefinancierd worden.

    Buiter vat de conclusie van zijn rekensommen met een analogie samen: “het voorstel is geen bazooka, maar een kleine erwtenschieter”. Anders gezegd, de verzekeringsconstructie is slechts een nieuwe manier om de problemen van niet af te lossen staatsschulden, insolvabele banken en een failliet geldconcept te kunnen blijven ontkennen. Een manier die handen vol geleend belastinggeld kost.

  • Dagelijkse kost 20 oktober 2011

    “Vluchten kan niet meer” (Rene Tissen; RTL-Z)

    Gouden schoenveters kosten 13.740 euro (Nu.nl)

    Bron: Mr. Kennedy

    Citigroup to pay $285 million to settle fraud case (Reuters)

    QE3 'Certainly a Possibility': Boston Fed President (CNBC)

    Shock Therapy in Greece – A Mega-Strike Aims to Challenge Austerity (Spiegel)

    Suspension set to make rare earths even rarer (China Daily)

    Welcome to the Machine: High-Frequency Trading Domination (Schwab)

    Een must read over juridische desintegrate van de Amerikaanse huizenmarkt:
    “Houston, we've got a problem – Bevilacqua” (Amvona blog)

    Boekrecensie over de totstandkoming van de crisis op de Amerikaanse huizenmarkt:
    “Greed and ambition: Why Fannie Mae and Freddie Mac need to diet” (The Economist)

    Tot slot een Amerikaanse marinier die van zijn hart geen moordkuil maakt..

  • S&P geeft downgrade aan meer dan 20 Italiaanse banken

    Eerder waren Engelse en Franse banken al aan de beurt, maar nu krijgen ook tal van Italiaanse banken een downgrade te verwerken. Door de aanhoudende schuldencrisis, die ook Italië heeft getroffen, zijn de banken volgens kredietbeoordelaar S&P in een slechter klimaat terechtgekomen. Daarbij speelt ook mee dat de groeiverwachtingen voor de Italiaanse economie naar beneden zijn bijgesteld, waardoor de banken in een zwakkere positie zijn gekomen. De kosten die de banken moeten betalen om kapitaal aan te trekken zijn ook gestegen, mede door de oplopende rente op Italiaanse staatsleningen. De verslechterde vooruitzichten zullen volgens S&P niet snel meer herstellen, omdat de Italiaanse banken door de hoge kosten om kapitaal aan te trekken minder goed kunnen concurreren met het buitenland. Ook ziet het er volgens de kredietbeoordelaar niet naar uit dat de Italiaanse overheid snel maatregelen gaat nemen die effectief de publieke schuldenlast verlagen en de economie op gang weten te helpen.

    Deze ontwikkelingen zijn aanmerkelijk slechter uitgevallen dan eerder werd verwacht, aldus S&P. Ook kwam er een slechtere score uit de 'Banking Industry Country Risk Assessment' test, die het economische risico van de banken meet. De waarde van de bezittingen van de banken staat onder druk door de zwakke economische condities van het land, die waarschijnlijk ook niet snel zullen verbeteren. De afwaarderingen die S&P nu doorvoert volgen op de vorige ronde van afwaarderingen van september dit jaar. Het volledige overzicht van banken die een afwaardering hebben gehad (of die een negatieve outlook hebben gekregen) is te vinden op Zerohedge. Op dit moment staan 22 van de 43 Italiaanse financiële instellingen op een negatieve outlook.

    De Banca Popolare di Milano is één van de vele banken die een downgrade heeft gekregen van S&P

  • Moody’s verlaagt kredietbeoordeling Spanje met twee stappen naar A1

    Moody’s verlaagt kredietbeoordeling Spanje met twee stappen naar A1

    De Amerikaanse kredietbeoordelaar noemt drie factoren die de afwaardering zouden rechtvaardigen. Als eerste noemt Moody's de kwetsbaarheid van Spanje voor stress op de financiële markten die – sinds het begin van het onderzoek eind juli – nog niet is afgenomen. Dit komt door het uitblijven van een geloofwaardige oplossing voor de huidige schuldencrisis. Ook als deze oplossing er wel komt zal het volgens Moody's nog wel even duren voordat het vertrouwen in Spanje weer volledig is hersteld. Daarbij komt dat Spanje ondertussen veel geld moet blijven lenen om de tekorten op haar begroting te dichten en dat de Spaanse banken nog kwetsbaar blijven als het gaat om het aantrekken van nieuw kapitaal.

    Ten tweede noemt Moody's de groeiverwachtingen voor de economie, die vergeleken met eerdere verwachtingen nog verder naar beneden moeten worden bijgesteld. Ging men eerder nog uit van een economische groei van 1,8% over het jaar 2012, nu is dat cijfer bijgesteld naar slechts 1%. Gecombineerd met de zwakke groeiprognoses voor andere landen in de Eurozone en de problemen in de Spaanse bankensector blijft de economische situatie zwak.

    Het derde punt dat Moody's aandraagt is het effect dat de zwakke economische groei heeft op de ambitieuze begrotingsplannen van de Spaanse overheid. Door lagere opbrengsten en hogere kosten zou Spanje volgens de kredietbeoordelaar niet in staat zijn haar doelstellingen waar te maken. Er moet dus meer geld worden geleend op de kapitaalmarkten, een probleem dat trouwens ook van toepassing is op de regionale overheden in het land. Die hebben ook grote schulden en komen steeds geld tekort.

    De afwaardering die Moody's nu heeft gegeven aan Spanje volgt op eerdere afwaarderingen van Italië (A2 met een negatieve outlook) en België (Aa1, met mogelijk nog een downgrade in het vooruitzicht). Moody's verwacht dat de Spaanse regering die voort zal komen uit de verkiezingen op 20 november sterk gefocust zal zijn op het terugdringen van de tekorten. De kredietbeoordelaar sluit een nog lagere waardering niet uit als deze verwachting niet wordt waargemaakt. Door het besmettingsgevaar van de Europese schuldencrisis en de zwakte van de Spaanse economie past Spanje beter in de A dan in de Aa categorie. Moody's verwijst ook naar landen met een lagere Aa3 beoordeling die een sterkere fiscale positie hebben dan Spanje en die een lage staatsschuld hebben in verhouding tot hun economie.

    De kredietbeoordelaar is dan wel weer enthousiast over het feit dat een oppositiepartij een voorstel van de regering heeft gesteund om de fiscale situatie van het land te verbeteren. Het risico van een default van Spanje is volgens Moody's gering.

    Kredietbeoordeling Spanje verlaagd door Moody's

  • Dagelijkse kost 19 oktober 2011

    ECB leent 500 miljoen dollar aan één bank (Nu.nl)

    Zalm: Griekse verliezen voor belastingbetaler (RTL-Z)

    Goudhausse (IEX)

    De Keynesiaanse Polka via William Banzai

    Bank of England considered £100bn of QE (Telegraph)

    A Trillion Euro Insurance Policy for the Common Currency (Spiegel)

    A sobering look inside Putin’s Russia (MarketWatch)

    The Fraud At The Heart Of Student Lending Exposed – The One Sentence Everyone Should Read (Zero Hedge)

    Wholesale Prices in U.S. Rise More Than Economists Estimated on Food, Fuel (Bloomberg)

    Banks Raided in EU Antitrust Probe Over Euribor Derivatives (Business Week)

    Nassim Taleb on Wall Street Protest, Banking


     

  • Dagelijkse kost 18 oktober 2011

    Miljarden posities energiebedrijven maken toezicht noodzakelijk (Vereniging voor Energie, Milieu en Water)

    Tijdbom huizenmarkt: golf verkopen dreigt (Parool)

    'Miljarden weggetrokken bij Dexia' (Nu.nl)

    Aandeel Dexia keldert verder (RTL-Z)

    The Octopus – Aldrich Plan

    Germany Shoots Down ‘Dreams’ of Swift Fix (Bloomberg)

    Army of unemployed is now entrenched in U.S. (MarketWatch)

    Mortgage Credit in 'Quiet Crash': DoubleLine's Gundlach (CNBC)

    China's economic growth slows (Telegraph)

    UK inflation above 5 per cent… (FT Alphaville)

    Fed's Evans suggests raising inflation target until unemployment falls below 7% (Calculated Risk)

    Bloomberg Says Occupy Wall Street Tent City Is Not Covered By Freedom Of Speech (Business Insider)

    Credit Card Delinquencies Rise As Issuers Offer More Cards To Subprime Borrowers (Business Insider)

    Ron Paul's plan to restore America:


     

     

  • Analyse: Moody’s onderzoekt kredietwaardigheid Frankrijk

    Moody's ziet de verslechterende economische omstandigheden, mogelijke nieuwe garanties en kapitaalinjecties voor het Franse bankwezen, als ook de bijdrage aan het Europese noodfonds (EFSF) als aanleiding om de Franse kredietwaardigheid opnieuw te beoordelen. Moody's benadrukt dat Frankrijk haar triple A status behoudt vanwege de kracht van de Franse economie, een robuuste institutionele infrastructuur en een financieel krachtige overheid. Tegelijkertijd stelt Moody's dat de onzekerheden in Europa aanleiding zijn om Frankrijk door te lichten.

    Moody's wijst op de risico's in het Franse bankwezen die de Franse overheid kunnen noodzaken om over te gaan tot nieuwe kapitaalinjecties. Daaaast speelt voor Moody's ook de mogelijkheid mee dat de bijdrage voor Europese probleemlanden omhoog moet en dat als gevolg hiervan de Franse overheid nog meer garanties moet afgeven. Gezien de blootstelling bij Franse banken aan Griekse schulden kan het niet uitgesloten worden dat Frankrijk opnieuw haar banken moet gaan steunen. De Franse minister van Financiën Francois Fillon liet echter afgelopen vrijdag weten dat Franse banken zelfstandig in staat zijn om hun kapitaalbuffers te vergroten. Een week eerder nog meldde de Franse krant Le Figaro dat Frankrijk achter de schermen heeft gewerkt aan een noodplan om Franse banken te steunen.

     

    Bron: BBC

    Nu het EFSF in alle eurolanden is geratificeerd maar onvoldoende groot is, loopt Frankrijk het risico uiteindelijk nog meer financiële verplichtingen op haar balans te moeten nemen. De Franse staatsgarantie aan het EFSF is na het akkoord over de tweede Griekse bailout van juli verhoogt van bijna €90 miljard naar ruim €158 miljard (zie pagina 27 van herziene EFSF verdrag). Wanneer dit bedrag nogmaals verhoogd wordt dan is de kans aanzienlijk dat de Franse kredietwaardigheid afgewaardeerd wordt. Indien Frankrijk de aller veiligste kredietwaardering verliest dan komt ook het Europese noodfonds op losse schroeven te staan. Immers, Duitsland en de overgebleven landen met een triple A rating waaronder Nederland zouden de Franse garanties dan op zich moeten nemen om het noodfonds te financieren. Samenvattend, zonder Frankrijk, geen EFSF. De Franse triple A status is dus van cruciaal belang voor het Europese noodfonds.

    Bron: Institute for Research in Economic and Fiscal Issues

    De Franse staatsschuld, momenteel zo'n 83% van het BBP, bedraagt ruim €1.600 miljard (Eurostat, pdf) en is – zoals op bovenstaande grafieken is weergegeven – de afgelopen 30 jaar door aanhoudende begrotingstekorten alsmaar toegenomen. Een van de oorzaken is dat pensioenuitkeringen in Frankrijk voor ruim 85% door de overheid betaald worden. De pensioenuitkeringen kosten de Franse belastingbetaler jaarlijks zo'n €260 miljard en dat is ruim 13% van het bruto binnenlands product (BBP). Ondanks de pensioenhervormingen van vorig jaar is het de vraag hoelang deze relatief hoge uitgaven houdbaar zijn.

    Naast de hoge uitgaven voor de sociale zekerheid is met name de vertragende economische groei aanleiding voor zorgen. In het tweede kwartaal is de groei stilgevallen en moest recent ook de groeiverwachting voor volgend jaar naar beneden bijgesteld worden. Door die tegenvallende groei moet Frankrijk harder bezuinigen om het begrotingstekort terug te dringen. De regering van president Sarkozy heeft al laten weten die bezuinigingen door te zullen voeren, maar die kunnen ertoe leiden dat de economie juist krimpt te meer de Franse economie voor ruim 56% uit overheidsuitgaven bestaat (Eurostat; pag. 5). Gezien deze Franse cijfers kan de aankondiging van Moody's om de Franse kredietwaardigheid te onderzoeken niet als een complete verrassing komen. De financiële markten reageerden desalniettemin gespannen, met name vanwege de consequenties van een Franse afwaardering voor het Europese noodfonds.

  • Wie zijn de 1%?

    De onderstaande grafiek is enigszins gedateerd maar alsnog illustratief voor de oneerlijke verdeling van de welvaart de afgelopen 30 jaar. De rijkste 10% van de bevolking kreeg 96% van de inkomensgroei tussen 1981 en 2008.

     

    De demonstraties richten zich wereldwijd vooamelijk tegen de bankiers en de beurshandelaren. Dit zijn echter niet de enige beroepsgroepen die bij de 1% horen. (Cijfers gebaseerd op Amerikaanse gegevens)

    Een deel van de demonstraties is gericht tegen de directeurs van de grootste bedrijven ter wereld. Zoals te zien is in de onderstaande grafiek maken deze directeurs allen makkelijk deel uit van de 1%.

    Terwijl het gemiddelde salaris van de werknemers van deze bedrijven over 50 jaar licht daalde stegen de beloningen van de directeurs de afgelopen 30 jaar exponentieel.

    Dit is wat de 1% bezit. (Cijfers gebaseerd op Amerikaanse gegevens)


    En dit is wat de 1% de afgelopen 30 jaar gemiddeld verdient. Een schrill contrast met de horizontale lijn van de ''normale'' mensen. (Cijfers gebaseerd op Amerikaanse gegevens)

    Bronnen:
    Mother Jones
    RitHoltz

     

     

  • G20 voert druk Europa op; Trichet roept op tot fiscale hervormingen

    De inteationale druk die op Europa wordt uitgeoefend, heeft als doel Europa te dwingen om met een allesomvattend plan te komen die de problemen in de Zuidelijke lidstaten en tekortschietende kapitaalbuffers in het Europese bankwezen definitief oplost. De uitspraken van ministers van Financiën van buiten Europa liegen er ook niet om. De Japanse minister van Financiën Jun Amuzi vertelde dat “Europa zijn zaakjes op orde moet brengen omdat als de crisis niet bezworen wordt, de economische groei van opkomende economieën geschaad zal worden”. De Britse minister van Financiën, Jim Flaherty, vertelde dat Europa een wereldwijde recessie riskeert als er volgende week zondag geen oplossing komt. Flaherty verzekerde de verzamelde media dat zijn Europese collega's Parijs verlaten zullen hebben met een duidelijke boodschap dat zij tot een oplossing moeten komen.

    ECB president, Jean-Claude Trichet, stelde in een interview met de Financial Times dat de Europese overheden de mogelijkheden hebben om het kapitaal van het Europese noodfonds EFSF te gebruiken om de capaciteit te vergroten. Trichet ging niet in op de technische aspecten omdat overheden hierover gaan, maar doelt op de mogelijkheden om via extra leningen of garanties het Europese noodfonds te vergroten. De financiële risico's die bij een dergelijke vergroting van de financieringscapaciteit van het EFSF worden genomen zijn echter wel voor regeringen, niet voor de ECB. Trichet liet zich duidelijk uit over de gebreken van Europese verdragen die onverantwoord fiscaal beleid niet weet te voorkomen. Trichet pleitte voor strengere verdragen die sancties mogelijk maken voor landen die zich niet aan de begrotingsafspraken houden. Tevens herhaalde zijn weerstand tegen het gebruik van de Europese geldpers om de fiscale tekorten van de Europese probleemlanden te financieren.

    Opmerkelijk was Trichet's antwoord op de vraag of de ECB niet moet optreden als financier van de laatste orde, een eufemisme voor geldpersfinanciering. Trichet antwoordde dat de ECB alles in het werk stelt om haar mandaat van prijsstabiliteit uit te voeren en dat we in de ergste crisis zijn beland sinds 66 jaar. Daarmee refereert hij aan de totstandkoming van het huidige dollarimperium. In 1944 werd besloten om na het einde van de Tweede Wereldoorlog de dollar wereldreservemunt te maken en die inwisselbaar te maken voor goud. Richard Nixon sloot in 1971 het goudloket en sindsdien spaart de wereld in toenemende Amerikaanse schulden. Trichet lijkt hiermee te zinspelen op de noodzaak tot inteationale hervormingen van het monetaire stelsel, ook al doet hij die suggestie niet expliciet.

    In dat kader verschaft de analyse van friend of friend of another heldere inzichten ten aanzien van de kwalitatieve inrichting van de balans van de ECB. Sinds de invoering van de euro is de verhouding in de waarde van de valutareserves aanzienlijk verandert. Bij de introductie van de euro in 1999 bestonden de Europese reserves voor 70% uit buitenlandse valutareserves en 30% goud. In 2011 is door de stijging van de goudprijs deze verhouding verandert en neemt de goudreserve 55% voor haar rekening. Met andere woorden, de euro wordt niet officieel gedekt door goud, de goudreserve vormt wel degelijk een belangrijke pilaar onder de euro en de balans van de ECB. Indien bijvoorbeeld Griekenland failleert en een vlucht in goud ontstaat, dan zal als gevolg van de waardering van goud tegen de marktprijs op de balans van de ECB een belangrijkere rol vervullen.  

     

     

  • Dagelijkse kost 17 oktober 2011

    Schäuble: Europese overeenkomst over “schuldenrem” nodig (RTL-Z)

    Waarom het niet goed met ons gaat (Follow the money)

    Insight: Running Chinese finance, a different kind of banker (Reuters)

    From QE to Communism (Naked Capitalism)

    Europe's lost decade as $7 trillion loan crunch looms (Ambrose Evans-Pritchard / Telegraph)

    Europe's Politicians Side with the Protesters (Spiegel)

    Gross Says he “Struck Out” on Bonds after Missing U.S. Treasury Rally, Now Using Leveraged Mortgage Play Hoping to Catch Up; Another Gross Mistake? (Mike Shedlock)

    A Dangerous Idea In The Deficit-Reduction Supercommittee (Simon Johnson)

    10 Essential Fiscal Charts Demonstrating America's Disastrous Condition (Zero Hedge)

    Chinese Housing Bubble: A Troubling Update from Beijing

  • Amerikaanse begrotingstekort voor derde jaar op rij meer dan $1 biljoen

    Het bericht van het ministerie van financiën komt twee maanden nadat de Amerikaanse politiek na langdurig getouwtrek het Amerikaanse schuldplafond met meer dan $2 biljoen verhoogde. Door het politieke gesteggel leek het er enige tijd op dat de Verenigde Staten niet meer aan hun betalingsverplichtingen zouden kunnen voldoen. In navolging van de late verhoging van het schuldplafond werd de kredietwaardigheid van de VS, alsnog door de kredietbeoordelaar Standard & Poor's verlaagd.

     
     
    Het tekort voor het fiscale jaar 2010 bedroeg $1,294 biljoen, en steeg dit fiscale jaar naar $1.299 biljoen. Daarmee viel het tekort iets hoger uit dat in de grafiek hierboven geprojecteerd werd. De aanpak van de grote fiscale tekorten zal naar alle waarschijnlijkheid het politieke debat, in aanloop naar de Amerikaanse presidentverkiezingen van 2012, domineren.
     
    Ondanks de grote uitgaven van de Amerikaanse overheid is de economische groei in het eerste half jaar van 2011 minder dan 1% en blijft de werkloosheid stabiel boven de 9%. Volgens Ben Beanke, voorzitter van de Federal Reserve, is het toch geen goed idee om de hand op de knip te houden. Beanke stelt dat een afname in de overheidsuitgave het economische ´herstel´ in gevaar zal brengen….
     
     
    Bron:
    Reuters