Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • ABP daagt JPMorgan Chase voor de rechter

    Via Nu.nl:

    ABP daagt JPMorgan Chase voor de rechter

    NEW YORK – Pensioenfonds ABP heeft donderdag bij het hooggerechtshof van New York een zaak aangespannen tegen de Amerikaanse bank JPMorgan Chase over de ,,rommelhypotheken'' die het pensioenfonds heeft gekocht.

    ABP verwijt de bank misleidende informatie te hebben verstrekt.

    De rommelhypotheken waren risicovoller dan de bank had doen voorkomen en ook minder waard, aldus ABP. Het pensioenfonds heeft daardoor op de aankoop verlies geleden. Over de hoogte van de geleden schade doet ABP geen mededelingen. Het wil alleen kwijt dat het het de moeite waard vindt een zaak aan te spannen.

    En om een inkijkje te geven hoe men bij het ANP zo ongeveer te werk gaat, het bericht via Reuters maar dan in het Engels:

    Dutch fund sues JPMorgan over mortgage pools

    (Reuters) – JPMorgan Chase & Co has been sued by Stichting Pensioenfonds ABP, a pension fund for public employees in the Netherlands, over residential mortgage-backed securities it purchased. The fund bought the pools of home loans based on false and misleading statements, according to the lawsuit, filed on Wednesday in New York State Supreme Court in Manhattan.

    The mortgage loans backing the securities were worth much less than had been represented and were taken out by borrowers “who were much less creditworthy than had been represented,” the lawsuit said. The securities were collateralized against mortgages that originated or were acquired by JPMorgan Bank, as well as Bear Steas' mortgage arm, EMC, and Washington Mutual Bank, among others, the lawsuit said. JPMorgan acquired Bear Steas and Washington Mutual in 2008.

    The loans went into default and delinquency at high rates, and they could not be sold at anywhere near the prices paid, causing losses on the investment, the lawsuit said. A JPMorgan representative did not immediately retu a call for comment.

    The case is Stichting Pensioenfonds ABP v. JPMorgan Chase & Co., 653383/2011, New York state Supreme Court (Manhattan)

    Laten we allereerst stichting Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds complimenteren voor haar terechte gang naar de rechter en het dagen van Amerika's meest politiek verweven bank (en vermeende goud- en zilvermarkt-manipulator) JP Morgan Chase & Co. ABP komt geheel terecht haar fiduciaire verplichting aan haar allerbelangrijkste stakeholder na: de pensioengerechtigden. Na in september Deutsche Bank voor malafide hypotheeksecuritisaties voor de rechter te hebben gedaagd, moet ook JP Morgan hieraan geloven.

    Toen ABP Deutsche Bank voor de rechter sleepte, hebben we in de databank van de rechtbank van New York gekeken of we meer details konden vinden en welk schadebedrag hiermee gemoeid is. Tot op heden zijn daar geen verdere details bekend over geworden (zie: hier). Omdat Reuters heel behulpzaam het registratienummer heeft gegeven van de nieuwe zaak, bleek het heel eenvoudig te zijn om uit de tientallen zo niet honderden rechtszaken waarin JP Morgan Chase verwikkeld is (en dan hebben we het alleen over de rechszaken in het district van New York), de aanklacht van ABP tegen de bank te vinden.

    Met een grote knipoog naar het ANP (en Reuters) hebben we de 252-pagina tellende aantijging van het ABP tegen JP Morgan uit de database gevist. U kunt dat overigens hier ook zelf bekijken of het document bij ons downloaden: ABP vs JP Morgan et al. Na een eerste vlugge scan van de aantijgingen heeft men bij het ABP lange tijd in alle stilte gewerkt aan deze rechtszaak. En wie weet heeft men bij het ABP ook wel goed geluisterd naar wat wij vorig jaar in de Nieuws-Flash! schreven want eind 2010 schreven we al over het bestaan van MERS en de structurele valsheid in geschrifte die MERS mogelijk maakte. Dat resulteerde overigens in een pakkende column van Willem Middelkoop op RTL-Z begin 2011.

    Waar wij toentertijd al op wezen was de systematische en frauduleuze wijze waarop de hypotheekpapieren werden geadministreerd en dat dit betekent dat de hypotheeksecuritisaties simpel gezegd als citroenen werden verkocht, maar knollen bleken te zijn. ABP dacht “goud” te hebben gekocht, maar kreeg wolfraam.

    Dat komt omdat de hypotheekpapieren waarop de beleggingen berusten nooit gekoppeld zijn geweest aan de beleggingen. Dat komt omdat vooraf niet te bepalen is welke hypotheken kapot gaan en welke niet. Daarom werden die hypotheken pas nadat zij kapot waren gegaan toegewezen aan een hypotheeksecuritisatie en hiervoor moesten de papieren wel vervalst worden. Dat is waarom MERS door de banken werd opgericht zodat via MERS het lokale wettelijke kadaster kon worden omzeild. Dit is een systematische aanpak geweest en vroeger of later moest dat er wel toe leiden dat beleggers van deze hypotheekpakketten naar de rechter stapten om gecompenseerd te worden vanwege alle verstopte gebreken. ABP heeft die stap nu gezet en dat is in een zekere zin “goed” nieuws.

    Uit het document dat is opgesteld door het advocatenteam dat namens ABP optreedt, blijkt dat JP Morgan – naar het oordeel van ABP – niet alleen keihard heeft gefraudeerd met de onderliggende hypotheekpapieren, maar ook de cijfers ten aanzien van de kwaliteit van die hypotheekpapieren heeft gemanipuleerd en eigenlijk heeft vervalst. JP Morgan schetste doelbewust een beeld dat niet conform de werkelijkheid was en rekende ABP cijfers voor waarvan de bankiers wisten dat die niet klopten. JP Morgan fingeerde dus de betrouwbaarheid van de belegging die te boek stond als veilig en heeft ABP en haar 2,8 miljoen Nederlandse pensioengerechtigden op grove wijze misleid.

    De hoogte van de schadeloosstelling die ABP verlangt staat niet expliciet vermeld in het document. Wel wordt er gerefereerd aan één van de  certificaten die “plaintiff” ABP van JP Morgan heeft gekocht. Dat certificaat kostte ABP ruim $1 miljard (zie bovenstaande grafiek; pp.35 document/pp. 45 pdf). Het lijkt er dus op dat het niet bij dit bedrag blijft en dat ABP kennelijk meer certificaten heeft gekocht van JP Morgan; certificaten waarvan ABP bewijsmateriaal heeft verzameld die zij in de rechtszaal wil presenteren en wel voor een jury. Wordt dus vervolgd!

  • S&P dreigt met afwaardering EU

    Afgelopen maandag kwam S&P al met een waarschuwing voor vijftien van de zeventien eurolanden. Indien de Europese leiders vandaag of morgen niet met een reële oplossing komen voor de voortslepende eurocrisis voelt S&P zich gedwongen om de eurolanden opnieuw te analyseren. Hier zouden enkele afwaarderingen uit kunnen komen, ook voor landen met de hoogste “triple A” rating zoals Duitsland, Nederland en Frankrijk.

    S&P zette nu ook het vooruitzicht voor de kredietwaardigheid van de Europese Unie op negatief. De landen van de eurozone zijn verantwoordelijk voor 62% van het totale budget van de EU. Een afwaardering van enkele van deze eurolanden zou ook consequenties kunnen hebben voor de kredietwaardigheid van de hele EU. Analisten van S&P, Frank Gil en Moritz Kraemer, stelde dat ze in hun analyse van de EU letten op de financiële mogelijkheden van de eurolanden om de EU in het geval van financiële onrust te ondersteunen. Daaaast stelde S&P dat enkele grote banken zoals BNP Paribas en Deutsche Bank  een afwaardering boven het hoofd hangt.

     
    Bron:
     
  • Live-feed: ECB rentebesluit en toelichting Mario Draghi

    Via de ECB:

    8 December 2011 – Monetary policy decisions

    At today’s meeting the Goveing Council of the ECB took the following monetary policy decisions:

    The interest rate on the main refinancing operations of the Eurosystem will be decreased by 25 basis points to 1.00%, starting from the operation to be settled on 14 December 2011.

    The interest rate on the marginal lending facility will be decreased by 25 basis points to 1.75%, with effect from 14 December 2011.

    The interest rate on the deposit facility will be decreased by 25 basis points to 0.25%, with effect from 14 December 2011.

    The President of the ECB will comment on the considerations underlying these decisions at a press conference starting at 2.30 p.m. CET today.

  • Zwitserse Frank daalt naar laagste punt sinds acht maanden

    Door de Europese schuldencrisis vluchtten beleggers in de vermeende veiligheid van de Zwitserse Franc. Als gevolg daarvan liep de koers van de Zwitserse Franc tegenover de euro op en bereikte het bijna een 1:1 wisselkoers met de euro (zie onderstaande grafiek). Daaa zakte de munt weer iets weg tegenover de euro, maar in september begon de koers van de Zwitserse valuta opnieuw te stijgen. Op 6 september kwam er een ongekende draai in het beleid, toen de Zwitserse centrale bank aankondigde onbeperkt buitenlandse valuta aan te kopen. Binnen een kwartier verloor de Zwitserse munt 9% van haar waarde tegenover de euro (en tegenover goud), waarmee het imago van sterke munt om zeep werd geholpen.

    Volgens de officiële verklaring hadden grote bedrijven last van de sterke Franc, waardoor ze steeds duurder werden voor het buitenland. Een andere verklaring is dat de Zwitserse centrale bank iets wilde doen aan de stroom van speculatief geld, dat de koers van de munt alsmaar opdreef. Door een bodem in te stellen voor de wisselkoers (SFr 1,20 per euro) verloor de munt haar status als veilige haven. Dit nieuws was positief voor de resterende veilige havens, zoals goud en zilver. Opmerkelijk genoeg zakten de koersen daarvan flink, voorafgaand aan het nieuws van de Zwitserse centrale bank (coördinatie?).

    Wisselkoers EUR/CHF sinds juni, afbeelding van Exchange-rates.org

    Dan weer terug naar vandaag de dag. Zoals de grafiek laat zien slaagt de Zwitserse centrale bank er prima in om hun quasi-koppeling met de euro vast te houden, want de koers bleef sinds de ingreep van 6 september tot en met nu binnen een zeer smalle bandbreedte van €0,80 tot €0,83 voor een Franc. Er is wel een lichte neergaande trend waaeembaar, waarbij de koers inmiddels is gezakt tot het laagste punt tegenover de Amerikaanse dollar in acht maanden tijd. De verzwakking van de Zwitserse munt zouden verband houden met uitspraken van Eveline Widmer-Schlumpf, de Zwitserse minister van Financiën. Ze verklaarde onlangs dat ''negatieve rentes en restricties op de kapitaalstromen overwogen worden'' als methoden om het munt verder te verzwakken. Deze uitspraak versterkt de geruchten dat de Zwitserse centrale bank haar bodemkoers van SFr 1,20 per euro op 15 december gaat verhogen.

    Volgens Lee Hardman, valutastrateeg bij Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ Ltd., laten de valutamarkten speculatie en nervositeit zien over een mogelijke verhoging van de huidige bodem van SFr 1,20 tegenover de euro. Het monetair stimuleren moet de economische groei aanjagen, maar de praktijk wijst steeds uit dat dit effect over de lange termijn niet bereikt kan worden met het goedkoper maken van de munt. Op 1 december verzwakte de Zwitserse Franc al met 0,9 procent ten opzichte van de euro op een verklaring van de overheid dat er mogelijk nieuwe maatregelen komen om de munt te verzwakken. De economische groei in Zwitsersland kwam in het derde kwartaal van dit jaar uit op het laagste niveau sinds twee jaar. De werkloosheid is tegelijkertijd zeer laag, want in november kwam de officiële werkloosheid uit op 3%. Dit is het laagste niveau sinds januari 2009.

    In deze wereldwijde financiële crisis speelt zich een valuta-oorlog af, waarbij de deelnemers om en om maatregelen aankondigen om hun munt verder te verzwakken tegenover de rest. In deze race naar de bodem halen de deelnemende landen op korte termijn een exportvoordeel, maar op de lange termijn heffen de onderlinge devaluaties elkaar op en is het enige blijvende effect een dalende koopkracht van de betrokken valuta's. Wie hier meer over wil weten kan het nieuwe boek Currency Wars van James Rickards lezen.

    De Zwitserse centrale bank liet haar sterke valuta beleid los

  • Dagelijkse kost 8 december 2011

     

    • René Tissen: grote kans op depressie in Nederland (RTL-Z)
    • Slecht nieuws over huizenmarkt Denemarken (nogmaals René Tissen; RTL-Z)
    • Harde botsing voor EU-top (FD)
    • Bos: banken vallen terug in oude fouten (RTL-Z)
    • Balkenende: 'Snel en alert gereageerd bij kredietcrisis' (Nu.nl)

    De angst wordt er door de eindverantwoordelijken goed ingepraat..

    • Franse minister waarschuwt voor instorten Euro (Nu.nl)
    • 'Scenario's centrale banken voor einde euro' (Nu.nl)
    • Centrale banken bereiden zich voor op leven na euro (RTL-Z)

    Hulde voor de tijd en moeite die Reuters in de volgende grafiek heeft gestoken:


    Bron: Reuters

     

    Via Mike Shedlock, de Amerikaanse toename in het aantal mensen die afhankelijk zijn van voedselbonnen. Wie durft te beweren dat er geen sprake is van een economische depressie in Amerika is ziende blind en horende doof:

    Nieuws uit buitenlandse media..

    Het is crisis!! Dit zijn headlines die een paar jaar geleden een heel jaar gevuld hadden; het is nagenoeg niet bij te houden.. maar we komen een heel eind:

    • U.S. FDIC to cut operating budget, jobs in 2012 (Xinhua)
    • ECB to cut rates as focus on bond buys intensifies (Reuters)
    • Draghi Courts Bundesbank in Bid to Avoid Trichet Fate (Bloomberg)
    • On the ECB’s ‘most significant non-standard measure’ (FT Alphaville)
    • Macquarie Research: Indians Carry Gold Worth Over $950B (Inteational Business Times)
    • Marc Faber: “I Have A Very Special Stock Tip For You. The Symbol Is G-O-L-D” (Zero Hedge)
    • France, Germany to push crisis plan (Reuters)
    • Central Banks Plan for Possible Euro Breakup as Merkel Focuses on Wrong Issues (Naked Capitalism)
    • Four Ideas to Save the Common Currency (Spiegel)
    • Supply Chains and the Future of Globalization in the Wake of the Tōhoku Earthquake and Tsunami (Econ Browser)
    • Deutsche Bank CEO target of suspicious envelope – police (Reuters)
    • S&P may downgrade EU, large euro-zone banks (Reuters)
    • Japan: not aware of IMF $600 billion euro zone aid plan (Reuters)

    Nog niet tot slot maar “klein” nieuws uit Amerika. Het land van de onbegrensde mogelijkheden? Tegenwoordig is het eerder het land van de onbegrensde idioterie! Een negenjarig jochie is geschorst omdat hij tegen een vriendje zei dat hij zijn lerares “cute” vindt. Dat werd opgevangen door een inval-lerares en het jochie werd prompt geschorst vanwege vermeende sexuele intimidatie (“sexual harrasment”). 

    Bron & artikel zijn te vinden bij de Huffington Post.

    Tot slot de beweegredenen van president Obama om zijn veto uit te spreken tegen het wetsvoorstel dat vorige week door de Amerikaanse senaat werd aangenomen. In die wet zijn additionele bepalingen opgenomen waardoor Amerikanen aangewezen kunnen worden als “enemy combatant”, “terrorist”, of iets dat daarop lijkt. Zo kan de Amerikaanse overheid zonder de tussenkomst van een rechter Amerikaanse burgers (en dit geldt dus voor elk mens op deze aarde!!) opgepakt worden en voor onbepaalde tijd en zonder naleving van de Geneefse conventies opgesloten worden in bijvoorbeeld Guantanomo Bay. De Verenigde Staten voorvechter van democratie en vrijheid? Wie dat PR-verhaal nog gelooft heeft een probleem tussen de oren. De volgende quote is slechts de inleiding, maar het verhaal is de moeite waard om even te lezen, want deze ontwikkeling is zonder hier moeilijk over te willen doen, beangstigend.

    The Real Reason for Obama’s Threat to Veto the Indefinite Detention Bill (Hint: It’s Not to Protect Liberty)

    Obama Wants to Veto the Indefinite Detention Bill Because It Would Hold the U.S. to the Geneva Convention. I – like everyone else – am horrified by the Senate’s passage of legislation that would allow for indefinite detention of Americans. And at first, I – like many others – assumed that Obama’s threat to veto the bill might be a good thing. But the truth is much more disturbing.

    Lees verder: Washington's Blog

    Van dezelfde blog nog even wat beelden uit de praktijk..

  • Japan geeft gouden en zilveren munten aan kopers staatsobligaties

    Om in aanmerking te komen voor de herdenkingsmunten moeten beleggers hun staatsobligaties tenminste drie jaar in de portefeuille houden, waarvoor ze overigens een jaarlijkse vergoeding krijgen van 0,05 procent. De overheid heeft het geld nodig voor de wederopbouw van gebieden die zijn getroffen door de aardbeving en de tsunami van 11 maart. Bij aankoop van 10 miljoen yen (€96.000) aan obligaties geeft de overheid één gouden herdenkingsmunt mee. De munt bevat 15,6 gram aan puur goud (0,55 troy ounce) en vertegenwoordigd daarmee een waarde van omgerekend €650 tot €700 tegen de actuele goudprijs. Stijgt de goudprijs de komende jaren, dan komt dat ten goede aan het rendement voor de belegger die de obligaties gekocht heeft.

    Ook kleinere beleggers krijgen een presentje, want bij aankoop van 1 miljoen yen (€9.600) aan Japans staatspapier ontvangen ze een zilveren herdenkingsmunt met een gewicht van 1 troy ounce (31,1 gram). Een dergelijke munt heeft vandaag de dag een waarde van ongeveer €30, maar zal bij een stijging van de goudprijs of bij een verzwakking van de Japanse valuta natuurlijk meer waard worden. De Japanse minister van Financiën, Jun Azumi, heeft zelf al het goede voorbeeld gegeven. Hij zal voor 1 miljoen aan Japanse yen inruilen voor staatsobligaties en krijgt daar dus ook een zilveren munt voor. De gouden en zilveren munten worden geleverd bij obligaties die vanaf maart volgend jaar worden uitgegeven.

    Het Japanse ministerie van Financiën geeft de gouden en zilveren herdenkingsmunten uit zo lang als de voorraad strekt. Alle beleggers krijgen in ieder geval een dankbrief van de minister zodra ze zich hebben ingeschreven voor het aankopen van staatsobligaties. Deze brief liet de minister dan ook zien aan verslaggevers als bewijs van zijn aankoop. Ook kabinetslid Osamu Fujimura zou zich ingeschreven hebben voor de obligaties, maar het is niet duidelijk voor welk bedrag.

    Oude Japanse staatsobligatie met looptijd van 30 jaar

    De rente op Japanse staatsobligaties daalt al sinds 1990 en stond een tijdje onder de 1% (klik voor grotere versie)

  • Dagelijkse kost 7 december 2011

     

    • Baier, belastingbetalers en een scherpe blogger (Jules Muis; Accountant)
    • DNB: positie jonge huiseigenaren uitermate kwetsbaar (RTL-Z)
    • Europese waakhond neemt kredietbeoordelaars onder de loep (nu.nl)
    • ING legt 1 miljard opzij voor lijfrentepolissen VS (nu.nl)
    • Kredietbom (Alexander Sassen van Elsloo; IEX)
    • Ook de groei in India en Brazilië komt tot stilstand (Welingelichte Kringen)
    • Citigroup schrapt 4500 banen (FD)

    Wat voor de ene bedrijfstak geweldig is, is voor een andere bedrijfstak dodelijk..

    • Run op dure kerstpakketverpakkingen (RTL-Z)

     

    Uit buitenlandse media..

    • China growth to ease as export outlook darkens (Reuters)
    • Debt of The Financial Sector (Sudden Debt)
    • MF Global And The Truth About Our Entire System (The Golden Truth)
    • The problems with the ECB-IMF switcheroo (FT Alphaville)
    • How Germany is paying for the Eurozone crisis anyway (FT Alphaville)
    • Exclusive: U.S. defense firms blast Pentagon on contract changes (Reuters)
    • Another Currency Runs Out: BOE Introduces “Collateral Term Repo Facility” To Deal With Sterling “Shortages” (Zero Hedge)
    • Eurozone To Avoid Any Popular Vote In Treaty Change (Zero Hedge)
    • Missile Defense Spat – A New Arms Race Looms between Russia and US (Spiegel)
    • Niall Ferguson: The end of the great divergence–6 killer apps of prosperity – YouTube (Finance Professor Blog)

    Tot slot, satire van John Stewart ten aanzien van de seriële bailouts van Wall Street en het gratis geldbeleid van Ben Beanke..

     

     

  • Europa aan vooravond van “nieuw fiscaal compact” (deel 1)

    In dit eerste deel worden de Europese ontwikkelingen voorafgaand aan de eurotop van morgen en vrijdag behandeld. Zoals het er momenteel naar uit ziet blijven eurobonds vooralsnog in de Brusselse bureaulade's liggen, maar worden wel degelijk condities gecreëerd die – indien de lijn van de ontwikkelingen worden doorgetrokken – zullen leiden tot fiscale integratie van de 17 eurolanden. Dit artikel behandeld de toespraken van ECB-president Mario Draghi, president Sarkozy van Frankrijk, bondskanselier Merkel van Duitsland van vorige week, en de reacties van premier Cameron van Groot-Brittannië en EU-president Herman van Rompuy en de ontwikkelingen van deze week.

    Het volgende deel zal nauwgezetter ingaan op de kenmerken van eurobonds, of anders gezegd, zijn eurobonds een stap naar de “EUSSR” of juist een stap naar een goudstandaard?

    De ontwikkelingen van vorige week
    Vorige week begon alle commotie omtrent eurobonds met de toespraak van ECB-president Mario Draghi voor het Europees parlement. Hij liet zich de woorden “gevaar voor deflatie” ontvallen en dat zijn voor analisten de codewoorden voor het gebruik van de geldpers. Echter, niets is minder waar. Draghi wees namelijk op de bijzondere en zeer onconventionele monetaire middelen die de ECB inzet om de huidige financiële status quo te handhaven. Op z'n hoogst was het een motivering voor de renteverlaging waartoe de ECB onlangs besloot.

    Draghi lichtte toe dat de ECB banken van noodleningen verschaft omdat de interbancaire leenmarkt sinds het uitbreken van de crisis disfunctioneel is. Draghi meldde dat de ECB dit beleid zal voortzetten en zo het gevaar van “deflatie” bestrijdt. Het Europese bankwezen wordt op die manier behoed voor een implosie (hierbij geldt dat de controle over de geldhoeveelheid geheel bij de ECB ligt en te verkrappen is indien nodig). De geldpers die door de ECB gebruikt wordt om staatsobligaties te kopen, staat onder een “sterilisatie-regime”: de geldhoeveelheid wordt niet verruimd; er is slechts sprake van een “herindeling van de balansen”.

    De ECB neemt feitelijk alleen de staatsobligaties over van financiële partijen en haalt tegelijkertijd “geld” weg bij banken zodat het gevaar voor inflatie wordt vermeden. Permanente directe of indirecte financiering van staatsobligaties sloot Draghi uit door te stellen dat het speciale programma beperkt in omvang is en blijft. Waar media en tal van financieel analisten de suggestie hebben gelezen dat Draghi gesuggereerd zou hebben dat de ECB eurobonds zou kopen – indien daartoe besloten wordt – is een raadsel.

    Draghi liet echter geen enkele onduidelijkheid bestaan voor de noodzaak voor een “nieuw fiscaal kader”. Met zoveel woorden zei Draghi dat Europa snel strikte begrotingsregels moet afspreken en moet gaan naleven:

    “Zoals we effectief een kader hebben die de essentie van monetair beleid beschrijft – een onafhankelijke centrale bank met een enkelvoudige doelstelling van het handhaven van de prijsstabiliteit – zo zou een fiscaal kader de essentie van “heilige” fiscale regels en tot nu toe aangegane overheidsverplichtingen vastleggen, en dit laatste moet volledige geloofwaardigheid, individueel alsook collectief, bewerkstelligen.”  

    Merkel & Sarkozy
    President Sarkozy en Merkel volgden elk vorige week donderdag en vrijdag door in een belangrijke toespraak – Sarkozy via een bijeenkomst in Toulon rechtstreeks uitgezonden op de Franse televisie en Merkel in de Bondstag – hun inbreng kenbaar te maken: Europa moet fiscaal integreren. Sarkozy is bereid om fiscale soevereiniteit aan Brussel over te dragen. Achter de schermen blijven de “Franse geluiden” aanhouden dat Frankrijk blijft lonken naar een verbreding van het mandaat van de ECB. Anders gezegd, Frankrijk verlangt dat de ECB de geldpers aan zet. Indien dat zo is, dan moeten de statuten van de ECB aangepast worden en het enkelvoudig takenpakket zou dan linksom of rechtsom moeten resulteren in een meervoudig takenpakket, zoals de Federal Reserve.

    Angela Merkel liet de dag erop aan de hand van een beeldspraak van een marathon, weten dat er geen makkelijke en snelle oplossingen bestaan. Zij wees daarbij eurobonds en een grotere rol voor de ECB resoluut van de hand. Merkel liet echter wel weten dat Europa aan een nieuw fiscaal kader werkt en sloot zich daarmee bij Draghi en Sarkozy aan. Merkel liet echter geen enkele onduidelijkheid bestaan wat er nodig is:

    “De lessen zijn heel simpel: regels moet nageleefd worden, naleving moet gecontroleerd worden, niet-naleving van de regels moet consequenties hebben”, en voegde daaraan toe: “fundamentele gebreken in de constructie van de eurozone moeten worden verholpen”.

    De ontwikkelingen van deze week..
    Maandag hadden Sarkozy en Merkel een ontmoeting waaa zij hun inzet voor de komende Eurotop bekendmaakte: er moet een nieuw euro-verdrag komen waarbij verregaande fiscale begrotingsregels worden aangenomen en doorgevoerd. Over de exacte invulling zijn er opnieuw geen details te geven. Het enige dat Merkel en Sarkozy lieten weten is dat het Europese Hof niet de nieuwe begrotingsregels zal toetsen wat betreft de naleving, maar slechts zal toetsen of de nieuwe regels in de afzonderlijke lidstaten voldoende zijn geïmplementeerd. Daarmee blijven de nationale begrotingen in het soevereine domein, ook al worden automatische schuldrestricties nationaal geregeld.

    Saillant is de mededeling dat bij voorkeur het verdrag door alle 27 EU-lidstaten wordt aangenomen. Echter, indien nodig zal het verdrag alleen gelden voor de 17 landen van de eurozone. Deze opmerking slaat op de Britse weerstand tegen (vrijwel alle) aanpassingen van Europese verdragen. Frankrijk en Duitsland laten het de Britten weten: “take it or leave it”, en dat is niet heel verwonderlijk. De Britten voeren eigenlijk al meer dan 1.000 jaar een Europese politiek die er op gericht is dat het Europese vasteland geen bedreiging vormt voor Europa's grootste eiland. Voor die “verdeel-en-heers politiek” zijn Frankrijk en Duitsland beducht en laten weten dat zij bereid zijn om alle Britse weerstand tegen verregaande fiscale inmenging vanuit Brussel opzij te schuiven door de aanpassingen alleen van toepassing te verklaren op de eurozone.

    Van Rompuy: verdragswijziging beperkt nodig
    Volgens de laatste berichten heeft “EU-president” Herman van Rompuy een manier gevonden om de wijzigingen van de verdragen mogelijk te maken zonder dat hier referenda of ratificatie door nationale parlementen noodzakelijk zijn. Door een wijziging in de aangenomen protocollen van het Lissabon-verdrag door te voeren, kunnen de afspraken zonder tussenkomst van parlementen aangenomen en doorgevoerd worden.
    Via EU Observer geeft de volgende vertaling meer informatie:

    Volgens het plan, zou de Europese Commissie de bevoegdheid krijgen om bezuinigingen op te leggen aan landen die een bail-out krijgen. De staten die de regels voor begrotingstekorten en staatsschulden overtreden kunnen hun stemrecht in Europa tijdelijk ontzegd worden. De lidstaten zouden tevens “gouden regels” invoeren die een sluitende begroting in nationale wetgeving verplicht. Voor het noodfonds van de eurozone zou er een banklicentie moeten komen die leningen bij de ECB, terwijl arbeidsrecht, pensioenstelsels en andere sociale beschermingen gestaag moeten worden geharmoniseerd.

    Ondertussen heeft de Britse premier David Cameron gezegd dat hij een nieuw verdrag zal tegenhouden met een veto als er geen bescherming verkregen wordt voor de City van Londen, het Britse financiële district. “Zolang we die krijgen, dan kan [het] verdrag doorgaan. Als we die niet kunnen krijgen, niet”, zei [Cameron] tegen de nieuwslijn van Press Association [..].

    Europees monetair, financieel en politiek mijnenveld
    Het monetaire, financiële en politieke mijnenveld dat Europa in een zekere zin zelf gelegd heeft, zorgt dat de spanningen tussen de grote eurolanden Frankrijk en Duitsland en niet-euroland Groot-Brittannië oplopen. Voor de eurozone moet deze Britse horde genomen worden zonder dat een Europese struikelpartij het gevolg is. De harmonisering van belastingstelsel in de eurozone is stap twee, en de aangekondigde aanpassing van Europese BTW-stelsels vandaag kan dan ook in dit licht gezien worden. Samenvattend kan gesteld worden dat de ontwikkelingen van afgelopen week aansturen op het creëeren van de voorwaarden die Duitsland en de andere “sterke” eurolanden over de streep moeten halen om Europese staatsschulden te consolideren via eurobonds.

    Hoe en op welke manier eurobonds tot stand zullen komen en wat eurobonds kunnen betekenen is voor deel 2; wordt dus vervolgd.

    Lees ook onze eerdere analyses over eurobonds:

    DNB geeft voorwaardelijke steun aan blauwdruk Europese fiscale unie
    Duitse raad van economische adviseurs pleit voor consolidatie van Europese schulden

     

     

  • Chinese spooksteden en constructiefoutjes..

     

    Dat centralistisch geleide plan-economieën altijd tot een misallocatie van kapitaal en arbeid leiden, vindt in China de overtreffende trap van bewijs: een voorbeeld van een Chinese spookstad..

    Omdat we van de Chinese bouwwoede eigenlijk geen genoeg van kunnen krijgen, de volgende foto's die een ander gebrek aantonen. Bouwkundig gaat er het nodige mis..

    In maart van dit jaar was het raak in de Chinese stad Guangchang..

    Bron: Telegraph

    En wat voor sommige gebouwen geldt, geldt helemaal voor Chinese bruggen..

    Bovenstaande foto is van juli 2011. Bron: Want China Times

    Een prachtige reeks van de nodige ingestortte bruggen vonden we via het blog China Whisper. Enkele voorbeelden daarvan:

  • Het falen van de Federal Reserve

    Het volgende stuk is gebaseerd op een onderzoek van ConvergEX.

    “During these 2 years business conditions had grown steadily worse, unemployment had increased, construction had practically reached a standstill, foreclosures had mounted rapidly, and commercial and banking failures had increased sharply…and appeals for direct govemental assistance for distressed home owners were pouring into the Nation's capital.”
     
    Deze woorden zouden direct uit de mond van de voorzitter van de Federal Reserve, Ben Beanke, kunnen zijn opgetekend maar komen uit een rapport van de Federal Reserve uit 1937. In de jaren na de Grote depressie hadden de Verenigde Staten te maken met een groeiende groep mensen die hun hypotheek niet konden betalen, deflatoire huizenprijzen en stijgende werkloosheid. Zeventig jaar later hebben de Verenigde Staten wederom te kampen met vergelijkbare problemen. 
     
    In de jaren ’30 creëerde de Amerikaanse overheid een aantal nieuwe overheidsinstanties die beroerde hypotheken opkochten en voor een stabiele toevoer van leningen zorgden. Deze instanties zorgden ervoor dat de Amerikaanse huizenmarkt weer gezond werd en waren voor veel Amerikanen de reden dat ze hun huis konden behouden. 
     
    De Federal Reserve probeert dit succes de afgelopen jaren na te bootsen. Ze willen dit doen door het verlagen van de hypotheekrente en grijpen naar onconventionele instrumenten om dit voor elkaar te krijgen. De eerste twee ronden Quantitative Easing zijn bekend maar afgelopen september probeerde de Federal Reserve ook met Operation Twist, het omzetten van $400 miljard aan kort lopend schuldpapier in langlopend schuldpapier, de rente en daarmee de hypotheekrente laag te krijgen en te houden. Beanke heeft binnen eigen land kritiek gekregen dat hij zich te veel richt op de Amerikaanse huizenmarkt en zich te weinig richt op het duale mandaat van de Federal Reserve namelijk maximale werkgelegenheid en stabiele prijzen. Uit het handelen van Beanke blijkt dat hij het herstel van de huizenmarkt essentieel vindt voor een herstel van de Amerikaanse economie en een daling van de werkloosheid. 
     
    Deze visie is gezien een hoge correlatie tussen een stijging van de huizenprijzen en een daling van de werkloosheid niet absurd. Door het verlagen van de hypotheekrente wil de Federal Reserve de huizenprijzen stimuleren en dat zou, volgens de correlatie, moeten leiden tot een daling van de werkloosheid. Correlatie is niet hezelfde als causatie maar dit onderscheid is in een historische context moeilijk te maken.  

     

    Met dit in het achterhoofd kan er gekeken worden hoeveel de huizenprijzen zouden moeten stijgen om de geprojecteerde werkloosheidpercentages van de Federal Reserve in 2012, 2013 en 2014 te halen. De Federal Reserve projecteert een werkloosheidpercentage van 8,7% in 2012, 8,2% in 2013 en 7,7% in 2014. Op basis van historische data blijkt dat voor elke 5% stijging van de huizenprijzen het werkloosheidpercentage met 0,4 basispunten daalt. Met andere woorden, voor een werkloosheid van 8,7% moeten de huizenprijzen met 3,5% stijgen, voor een werkloosheid van 8,2% moet de huizenprijzen 9,4% stijgen en voor 7,7% moeten de huizenprijzen met maar liefst 15,4% stijgen. 

     
    Dit lijkt een redelijk positief vooruitzicht. De  Case-Shiller index, de belangrijkste index voor Amerikaanse huizenprijzen, voorspeldt voor 2012 een stijging van de huizenprijzen van 2,7% . Al een heel eind op weg naar de benodigde 3,5%. Belangrijke kanttekening is echter dat de huizenprijzen nog steeds dalen en niet stijgen. 
     
     
    Ook de Federal Reserve kent deze cijfers en historische correlaties. Een kleine stijging van de huizenprijzen zou de Amerikaanse arbeidmarkt er een stuk rooskleuriger uit kunnen laten zien. Het is daarom belangrijk voor de Federal Reserve dat ze vicieuze cirkel waar de huizenprijzen zich in bevinden omdraaien. Om dit voor elkaar te krijgen is het waarschijnlijk dat Beanke onder het mom do what you do best naar nieuwe stimuleringsmaatregelen zal grijpen.
     
    De onderstaande grafiek laat zien dat het exces aan stimuleringsmaatregelen inderdaad wel de hypotheekrente omlaag heeft gekregen. De verkoopaantallen van nieuwe huizen blijven echter dramatisch laag. Hier zit enige intuïtieve logica achter. Het deel van de huizeneigenaren die voordeel hebben bij de lage hypotheekrente zijn diegenen die al een hypotheek hebben en een goedkopere leningen kunnen afdingen. Voor de rest zijn de criteria van de hypotheekverstrekkers inmiddels zo streng dat ze niet aan een hypotheek kunnen komen. Een potentiële koper heeft daaaast het vooruitzicht dat hij over een jaar nog goedkoper een hypotheek kan krijgen en zal daarom zijn aankoop uitstellen. Kortom, het verlagen van de werkloosheid (door middel van het stimuleren van de huizenmarkt) lijkt volledig te mislukken.

     

    Bron:
    Zero Hedge 
     

     
  • S&P verhoogt druk op eurozone

    Hiermee wordt in navolging van de Europese probleemlanden nu ook de kredietwaardigheid van de triple “A”landen; Duitsland, Frankrijk, Nederland, Luxemburg, Finland en Oostenrijk in twijfel getrokken. Volgens de kredietbeoordelaar zijn de economische en politieke problemen binnen de eurozone inmiddels van dermate grote dat zelfs de meest financieel “gezonde” landen van de Eurozone in de problemen zouden kunnen komen. De kredietbeoordelaar spreekt een negatief vooruitzicht voor de kredietbeoordelingen van de de vijftien landen uit. Een negatief vooruitzicht betekent dat er een kans van 50% is dat de landen binnen 90 dagen worden afgewaardeerd. 

    S&P waarschuwt dat de kredietwaardigheid van alle landen verlaagd kan worden met minstens één stap. Landen als Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland en Finland hangt een afwaardering van één stap boven het hoofd, de andere landen zouden met twee stappen kunnen worden verlaagd. De markt hield al enige tijd rekening met een afwaardering van de Franse kredietwaardigheid maar het in twijfel trekken van de Duitse kredietwaardigheid is nieuw. De overige twee leden van de eurozone zijn Cyprus en Griekenland. Cyprus heeft al een negatief vooruitzicht en Griekenland zijn kredietwaardigheid heeft al een CC status. S&P verlaagde afgelopen zomer ook de kredietwaardigheid van de Verenigde Staten met één stap van AAA naar AA+.

    De kredietbeoordelaar maakte de waarschuwing bekend in aanloop naar de eurotop van 9 december. Op de top wilt Merkozy de Europese lidstaten verleiden om een nieuw EU-verdrag te tekenen met daarin strengere begrotingsmaatregelen. Ze hebben de hoop dat dit de onrustige markten zal kalmeren en in de toekomst een herhaling van de huidige eurocrisis wordt voorkomen. S&P stelde dat ze zo snel mogelijk na de eurotop de zes landen zal toetsen. Volgens S&P zou het gebrek aan progressie omtrent het aanpakken van de eurocrisis een reflectie kunnen zijn van structurele zwakheden in het besluitvormingsproces van de EU en de eurozone. 

     
    Een afwaardering van één of meer van de zes Europese landen met de “triple A” waardering maakt het voor het Europese noodfonds EFSF nog moeilijker om aan financiering te komen. Het fundament van dit fonds bestaat namelijk uit garanties van deze zes “triple A” landen. Kredietbeoordelaars vragen zich ook af wie de rekening van een nieuw Europees reddingsplan zullen betalen.
     
     
    Een eventuele afwaardering van de “triple A” waardering van Frankrijk of Duitsland zou de lijst van “veilige” obligaties opnieuw korter maken. Zoals in de onderstaande grafiek te zien is wordt deze lijst de afgelopen jaren in rap tempo kleiner. Wellicht dat er in de nabije toekomst geen sprake meer zal zijn van zogenaamde “veilige” beleggingen.
     
     
    Bronnen: