Categorie: Financiele Instellingen

  • EFSF stelt obligatieveiling uit

     

    De financiële markten hadden verwacht dat de obligatieveiling van €3 miljard vandaag zou plaatsvinden. De aankondiging van een Grieks referendum over de bail-out had echter een dusdanig negatief effect op de Europese beurzen dat het EFSF zich gedwongen voelt om de veiling uit te stellen. Eerder werd de veiling al verkleind van €5 miljard naar €3 miljard en ging de looptijd van 15 naar 10 jaar. Volgens ingewijden zal de veiling plaatsvinden zodra de financiële markten wat rustiger zijn geworden. Bij een succesvolle G-20 zou dit zelfs begin volgende week kunnen zijn. 
     
    Het praktische gevolg van het uitstel van de olbigatieveiling is beperkt. De €3 miljard die zou worden opgehaald was bestemd voor de herfinanciering van een lening aan Ierland. Dit is juist het enige land dat de afgelopen maanden daadwerkelijk progressie heeft geboekt met het onder controle krijgen van hun schuld. Het uitstel van de lening raakt Ierland dan ook niet direct. Een woordvoerder van het Ierse ministerie van Financiën gaf aan dat Ierland nog €11.6 miljard aan cashreserves achter de hand had.
     
    Het symbolische effect is groter. De veiling van vandaag zou het eerste contact worden tussen het noodfonds en investeerders sinds het veieuwde Europese akkoord van afgelopen week. Bij het akkoord werd besloten dat het EFSF door middel van een hefboomconstructie haar financieringscapaciteit gaat ophogen van €420 miljard naar €1.000 miljard. Bij dit streven kunnen echter grote vraagtekens worden geplaatst als het EFSF al moeite heeft om €3 miljard op te halen. Een goed begin is immers het halve werk…
     
    Bonnen:
     
  • Banken verkopen Amerikaanse staatsobligaties om kapitaalpositie te versterken

    Banken verkopen Amerikaanse staatsobligaties om kapitaalpositie te versterken

    Volgens Zero Hedge gaat het vooral de laatste acht weken erg hard met een cumulatieve verkoop van $93 miljard aan Amerikaans staatspapier, waardoor de totale positie van banken buiten de VS terugvalt naar $3.392 miljard. Procentueel lijkt het allemaal mee te vallen, maar als we de grafiek erbij pakken zien we toch een opmerkelijke beweging. Het is namelijk voor het eerst sinds 2008 dat banken wereldwijd hun positie in Amerikaanse staatsobligaties op deze schaal afbouwen, waar de cumulatieve positie tot afgelopen zomer alleen maar groter werd (zie figuur 1).

    Inmiddels is de totale positie in Amerikaans staatspapier weer gekrompen tot het niveau van maart 2011, dus alle obligaties die de VS sindsdien heeft uitgegeven hebben inmiddels een andere eigenaar gevonden. De recente verkoopgolf lijkt veroorzaakt te worden door Europese banken, die als gevolg van het Europese topoverleg van vorige week rekening houden met hogere kapitaalbuffers. En nu aandelenmarkten flink lager staan en banken elkaar onderling niet graag geld willen uitlenen kiezen ze er dus voor om de meest liquide bezittingen van de hand te doen: het Amerikaanse staatspapier. Indirect heeft ook Amerika op deze manier last van de Europese crisis, om nog maar te zwijgen over eventuele credit default swaps (CDS) die in handen zijn van Amerikaanse banken. Bij een ongecontroleerd faillisement van Griekenland willen obligatiehouders die dergelijke verzekering hebben afgesloten geld zien van de banken die de verzekeringen hebben verstrekt.

    Als gevolg van de verkopen van Amerikaanse staatsobligaties door Europese banken staat ook de dollar onder druk, wat volgens Zero Hedge ook de reden is voor de relatief hoge EUR/USD koers van de afgelopen weken. Als de onzekerheid in Europa blijft aanhouden zal de zwarte lijn op de onderstaande grafiek blijven dalen, met als gevolg dat de Amerikaanse overheid meer moeite krijgt om kopers te vinden voor haar staatsobligaties. Gelukkig kan Amerika altijd nog vertrouwen op de geldpers van de Federal Reserve. Europese beleidsmakers zullen met jaloezie kijken naar het gemak waarop de VS haar enorme staatsschuld kan blijven financieren, zonder elke week een crisisoverleg te moeten plegen.

    Figuur 1: Totale bezittingen van Amerikaans staatspapier buiten de VS

  • Obligatieveiling voor EFSF loopt in de soep: minder geld opgehaald

    Obligatieveiling voor EFSF loopt in de soep: minder geld opgehaald

    Minder dan €5 miljard opgehaald tegen slechtere voorwaarden

    Zo verwacht men van de geplande €5 miljard slechts €3 miljard aan obligaties op de markt te brengen, voor 40% van het bedrag was geen koper te vinden. Daaaast moest het EFSF genoegen nemen met een veel kortere looptijd dan gepland, namelijk 10 in plaats van 15 jaar. Blijkbaar zijn beleggers minder bereid hun geld langer aan het EFSF uit te lenen. De nieuwe 10-jaars leningen van het EFSF gaan naar verwachting ook tegen een hogere rentevergoeding van de hand.

    Naar verwachting worden de obligaties woensdag uitgegeven, waarbij men op dit moment rekening houdt met een rentevergoeding van 3,30%. Dat is een premie van 130 basispunten ten opzichte van een Duitse 10-jaars staatsobligatie, die wordt gezien als benchmark voor de Europese obligatiemarkt. Zowel Duitsland als het EFSF kent de hoogste 'Triple A' rating, maar toch maken beleggers een onderscheid tussen de twee. De hogere rentevergoeding op de EFSF obligaties impliceert dat beleggers rekening houden met een iets hoger risico op wanbetaling. Niet alleen betaalt het EFSF een flinke premie boven Duitsland, ook is de premie groter geworden ten opzichte van de vorige obligatieveiling. Toen kon het EFSF middels 10-jaars obligaties geld ophalen tegen ongeveer 2,6%, destijds een premie van 70 basispunten boven het Duitse 10-jaars papier.

    De hogere rentevergoeding die het EFSF moet betalen voor de nieuwste obligaties hangt direct samen met een afnemende vraag uit China en Japan. Eerder dit jaar waren beleggers uit deze twee landen grote afnemers van de EFSF-obligaties. Naar verwachting zullen de banken Barclays Capital, Crédit Agricole en JPMorgan de grootste afnemers zijn van de nieuwe leningen van het Europese noodfonds.

    Het is bijna niet voor te stellen hoe het EFSF de geplande €1000 miljard moet gaan ophalen nu ze al problemen ondervinden met het slijten van slechts €5 miljard aan langlopende leningen. Het gebrek aan vertrouwen in de markten beperkt zich niet alleen tot de obligatiemarkt, want ook de aandelen van grote Franse banken moesten het vandaag bekopen. De koersen gingen maandag flink omlaag bij Société Générale (-9,8%), BNP Paribas (-9,6%) en Credit Agricole (-7,8%). De Franse CAC40 index ging mede hierdoor met een verlies van 3,16% de dag uit.

    Het noodfonds van €1000 miljard moet de redding worden voor Europa

  • Obligatiemarkt niet overtuigd door Europees akkoord

    In de nacht van woensdag op donderdag werden de 17 regeringsleiders van de Eurolanden het eens over een aantal nieuwe maatregelen die de financiële markten moeten kalmeren en die de situatie in Griekenland weer draaglijk moeten maken. Zo wordt ondere andere het noodfonds vergroot naar €1000 miljard, gaan banken 50% afboeken op Griekse staatsobligaties (omdat het ECB, IMF en EFSF niet afboeken wordt de effectieve schuldenlast van Griekenlands met slechts 28% verlaagd en blijft de schuld ten opzichte van de Griekse economie nog steeds boven de 100%) en worden Europese banken gedwongen versneld te voldoen aan hogere kapitaalbuffers.

    Nogmaals, alle plannen staan op papier, maar over de daadwerkelijke invulling ervan is nog veel onduidelijk. We trokken dan ook al vrij snel de conclusie dat een acute crisis in Europa afgewenteld is, maar dat de fundamentele problemen (te veel schulden, gebrek aan begrotingsdiscipline en te weinig geld om de problemen op te lossen) nog altijd aanwezig zijn. De aandelenmarkten reageerden zeer positief op het voorstel uit Europa, want na de aanloop die ze in de week voorafgaand aan het topopverleg hadden genomen stegen de koersen donderdag opnieuw fors. De AEX ging donderdag 3,8% omhoog, terwijl andere beurzen in Europa met soortgelijke of nog grotere winsten de dag uit gingen. Vergeleken met de laagste stand van 4 oktober staan de AEX, DAX en de CAC40 op moment van schrijven allemaal ongeveer 18% hoger. We kunnen zowaar spreken van een bull market.

    Traditioneel is een stijgende beurs negatief voor goud en zilver, maar ook het edelmetaal ging deze week mee omhoog met de aandelenkoersen. Ten opzichte van een maand eerder noteert goud 8,1% hoger en maakte zilver een indrukwekkende stijging mee van 17,3%. De euro wist ten opzichte van de dollar ook aan te sterken op het Europese akkoord, waardoor de percentages uitgedrukt in onze valuta minder spectaculair zijn (respectievelijk 3,76% en 12,3%).

    Naast aandelen, edelmetalen en in mindere mate de wisselkoersen zijn ook de obligatiemarkten een belangrijke indicator om het sentiment op de financiële markten te peilen. Hier is de stemming veel minder positief, want ondanks de voorgestelde uitbreiding van het EFSF zien we de Italiaanse 10-jaars staatsobligaties weer boven de 6% noteren, hetzelfde niveau dat ook een week voor het Europese akkoord werd bereikt. Om het in perspectief te plaatsen: begin augustus greep de ECB in toen de rente op diezelfde 10-jaars leningen was gestegen naar boven de 6,3%. De meest recente obligatieveiling van Italië verliep beroerd: de gemiddelde rente op de 10-jaars obligaties kwam uit op 6,06%, de hoogste vergoeding die Italie voor dergelijke obligaties moet betalen sinds het zich aansloot bij de Europese muntunie. Daaaast werd ook maar een kleine 8 miljard van de gewenste 8,5 miljard opgehaald, wat aangeeft dat de belangstelling onder beleggers steeds kleiner wordt. Volgens Berlusconi zijn de financiële markten niet vergevingsgezind naar de Italiaanse schuldenberg. Hij voegde daaraan toe dat de euro een ''vreemde munt is'', die eigenlijk ''niemand heeft overtuigd''.

    De Europese leiders zetten veel druk op Italië, omdat het land eigenlijk te groot is om gered te worden door een samengesteld noodfonds zoals het EFSF. Berlusconi belooft in 2013 een evenwicht te bereiken op de rijksbegroting, waaa kan het land beginnen aan het verlagen van de enorme staatschuld (ongeveer 119% ten opzichte van het BBP). Het valt nog maar te bezien in hoeverre deze beloftes worden nagekomen, aangezien het de regering van Berlusconi eigen is om niet zo goed te luisteren naar wat er in Europa gezegd wordt.

    De Spaanse en Franse 10-jaars staatsobligaties zijn sinds het akkoord van deze week marginaal gestegen en staan nu op respectievelijk 5,5% en 3,16%. De Duitsers kwamen er nog iets slechter vanaf, de sterkste economie van Europa zag haar staatspapier na het topoverleg van afgelopen woensdag van ongeveer 2 naar bijna 2,2% gaan.

    Maar er gloort nog hoop, want vandaag berichtte Financial Times Deutschland dat de Duitse staatsschuld door een rekenfoutje eigenlijk €55,5 miljard lager is. De rekenfout is gevonden in de boeken van 'FMS Wertmanagement', een zogeheten bad-bank waar de slechte investeringen van Hypo Real Estate in zijn ondergebracht. Als de Duitsers nog een paar van zulke 'foutjes' opsporen verdwijnen de schuldenproblemen als sneeuw voor de zon.

    De verschillen tussen de obligatiemarkt en de aandelenmarkt laat treffen zien hoe verdeeld de meningen zijn op de financiële markten. Obligatiehouders zijn niet overtuigd van de nieuwe maatregelen, terwijl aandelenbeleggers weer positiever kijken naar de toekomstige winsten van de beursgenoteerde bedrijven. De stijging van goud en zilver laat zien dat de beleggers ook rekening houden met een hogere inflatie.

    Italiaanse staatsobligaties weer boven de 6%, Berlusconi noemt euro ''een vreemde valuta''

  • Hugh Hendry legt uit

     

    Deel I – 'I should be attending the Young Farmers Society as opposed to the LSE'

    Deel II – 'Spending money without…intent of..retu [is] spending money poorly'

    Deel III – 'The Yen could appreciate greatly..also..the dollar could appreciate'

    Deel IV – 'You have no chance of seeing the future..its better to recognise that'

    Deel V – 'I work..trying to get opportunities from the arcane world of paradox'

  • Europese Bankenautoriteit (EBA): Details EU maatregelen om vertouwen financiële sector te herstellen

     

    Via EBA (nadruk door ons aangebracht):

    26 October 2011

    The European Banking Authority (EBA) supports the agreement at EU level on measures to restore confidence in the banking sector. These measures form part of a broader package aimed at addressing the current situation in the EU by restoring stability and confidence in the markets. Their implementation is conditional on the other components of the package being fully clarified and endorsed.

    The EBA’s contribution to the overall package focuses on the capital and term funding needs in the EU banking sector against the backdrop of the increasing conces regarding sovereign debt.

    Term funding guarantee scheme

    Notwithstanding the European Central Bank’s (ECB) support for banks short term funding needs, additional steps are required to restart the term unsecured funding market. This would help banks to continue their lending activities in 2012 and to avoid a spiral of forced deleveraging and the ensuing credit crunches, which would affect the real economy.

    To this end, public guarantee schemes should be set in place where appropriate to support banks’ access to term funding at reasonable conditions. A coordinated approach at EU level is needed, especially in terms of entry criteria, pricing and conditions. The EBA has been asked to work with the EU Commission, the ECB and European Investment Bank (EIB) to urgently explore options for achieving this objective.

    Measures to strengthen banks’ capital positions

    In light of the substantial increase in systemic risk triggered by the sovereign debt crisis in the euro area, the EBA has designed a capital package which, while recognising the significant steps already taken to strengthen capital positions in the EU, aims at providing a further capital buffer for the EU banking system.

    Banks are required to strengthen their capital positions by building up a temporary capital buffer against sovereign debt exposures to reflect current market prices. In addition, banks are required to establish a buffer such that the Core Tier 1 capital ratio reaches 9%. Banks will be expected to build these buffers by the end of June 2012.

    The building of these buffers will allow banks to withstand a range of shocks while still being able to maintain an adequate capital level.

    A preliminary and indicative aggregated capital target at the EU level, based on June’s figures and end-September sovereign bond yields, amounts to 106 bn Euros (see breakdown by country below). The EBA expects to disclose the final capital shortfall in the course of November, based on banks’ figures as at 30 September 2011 when individual banks will be asked to disclose their capital and sovereign debt position.

    Banks will be required, by the end of 2011, to submit to their respective national authorities their plans detailing the actions they intend to take to reach the set target. These plans will have to be agreed with National Supervisory Authorities and discussed with the EBA. The targets will have to be achieved avoiding excessive deleveraging, so as to contain the potential impact on the real economy. To reach the targets, banks will be expected to withhold dividends and bonuses.

    The capital needs will be met only with capital of the highest quality. For private instruments, only new issuances of very strong convertible capital will be accepted if in line with strict and standardised criteria to be defined by the EBA.

    Breakdown by country of estimated capital target buffers


     
    Notes to editors
    (1) A substantial part of this amount is attributable to Volksbank Group and should be considered as pro-forma. This group is currently under deep restructuring and evaluation of its business model after which Volksbank Group shall end up in a regional active bank.
    (2) This amount, which is attributable to Dexia Group, should be considered as pro-forma. After the cut-off date of 30 September, this Group has indeed been deeply restructured through the sale of Dexia Bank Belgium to the Belgian State for 4 bn euros while a state guarantee is hitherto provided on the funding issued by Dexia SA and its subsidiary Dexia Credit Local. Furthermore, other disposal of important operating entities will take place in the coming months.
     
    (3) The capital package for Greece has been defined in such a way not to conflict with pre-agreed arrangements under EU/IMF programme. This assistance programme already defines a set of targets for the banks in question, including quantitative objectives for the Core Tier 1 ratio, which are being monitored on a regular basis. The existing backstop facility (30 bn Euros), exceeds the results of the EBA capital exercise for Greek banks.
     
    (4) As an EFTA state of the EEA, any requirement and supervisory action pertaining to capital needs in Norwegian banks is within the competence of Norwegian authorities

    Press contact:
    Ms. Franca Rosa Congiu
    Tel: +44 20 7382 1781
    [email protected]
    www.eba.europa.eu

    The European Banking Authority was established by Regulation (EC) No. 1093/2010 of the European Parliament and of the Council of 24 November 2010. The EBA has officially come into being as of 1 January 2011 and has taken over all existing and ongoing tasks and responsibilities from the Committee of European Banking Supervisors (CEBS). The EBA acts as a hub and spoke network of EU and national bodies safeguarding public values such as the stability of the financial system, the transparency of markets and financial products and the protection of depositors and investors.

  • Sprott wil eigen bank

     

    Sprott Asset Management is mede eigenaar van een bedrijf dat in valuta handelt, Continental Currency Exchange Corp, en wil samen met het huidige bestuur van het bedrijf de 17 filialen van Continental omvormen tot de Continental Bank of Canada. Samen hebben ze bij de overheid een aanvraag ingediend om toestemming te krijgen voor het omvormen van het bedrijf naar een bank. Ze verwachten begin volgend jaar een antwoord te krijgen.
     
    Sprott roept al jaren dat er veel mankementen zijn aan het huidige financiële systeem. Zo stelt hij dat een deel van de crises van de afgelopen jaren is veroorzaakt door de exorbitante hefbomen die banken gebruiken. De bank die Sprott en zijn partners willen oprichten zal juist geen hefbomen gebruiken. Bij de bank kunnen mensen hun spaartegoeden net als bij een ''gewone'' bank parkeren. De bank zal echter, in tegenstelling tot de huidige banken die gebaseerd zijn op een model waar ze veel meer geld uitlenen dan dat ze daadwerkelijk in kas hebben, geen geld uitlenen. 
     
    De bank zal in de toekomst wellicht een nieuwe mogelijkheid bieden aan de mensen die nationale valuta's niet meer vertrouwen. Klanten van de bank kunnen dan hun spaartegoeden in de vorm van goud en zilver aanhouden. Dit zou beteken dat een klant goud kan “storten”, aankopen kan doen met een pinpas waarbij de corresponderende hoeveelheid goud wordt “afgeschreven”. 
     
    In een financieel systeem met grote schuld/kapitaal ratio's kunnen relatief kleine verliezen een bank in moeilijkheden brengen. De bank van Sprott zal hier, doordat er geen sprake is van kredietverstrekking, geen last van hebben. De bank zal geld verdienen door ouderwets diensten aan te bieden in plaats van geld verdienen met het verstrekken van krediet. 
     
    De wereldwijde financiële onrust heeft er de afgelopen jaren toe geleid dat zowel de goud- als zilverprijs sterk zijn gestegen. De prijsstijging wordt mede gedreven door mensen die de gedachten van Sprott delen dat goud en zilver in de nabije toekomst wederom het fundament van het financiële systeem kunnen worden. Er is echter kritiek op een systeem met een gouden basis als alteatief voor het huidige papieren stelsel. Het is namelijk niet erg praktisch. Veilige opslag van goud is kostbaar en het is moeilijk om met een paar gram goud naar de kroeg of de supermarkt te gaan. Echter, een bank die goud en zilver in de kluis heeft en haar klanten de mogelijkheid biedt om hun betalingen met een bijbehorend pinpas te doen brengt de rol van goud en zilver als valuta in het dagelijkse leven dichterbij.
     
    Bron:
     
     
     
     
     
     
  • De derivatenbom van Bank of America-Merrill Lynch gedekt met spaargeld en gegarandeerd door Amerikaanse belastingbetaler

    BofA nam in januari 2009 zakenbank Merrill Lynch over en daarmee werd ook de derivatenportefeuille met een nominale omvang van $53 biljoen overgenomen. Die oveame was sowieso een bijzonder verhaal omdat de directie van BofA door Beanke en toenmalig minister van Financiën Paulson met “het pistool op het hoofd” gedwongen werd om Merrill Lynch over te nemen voor zo'n $50 miljard. Paulson en Beanke dreigden elke vorm van federale steun aan BofA in te trekken en de raad van bestuur te ontslaan als zij niet akkoord gingen met de oveame (zie: Bloomberg).

    De derivaten van Merrill Lynch waren na de fusie afgeschermd van de holding van Bank of America zodat spaarders en obligatiehouders niet blootgesteld konden worden aan de risico's die hiermee verbonden zijn. Daar is nu verandering ingekomen nadat BofA bekend heeft gemaakt dat zij met steun van de Federal Reserve deze portefeuille heeft overgeheveld naar de holding. Desgevraagd liet de Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) die vergelijkbaar is met het Nederlandse depositogarantiestelsel aan Bloomberg weten dat zij fel gekant is tegen deze beslissing. Spaarders hebben iets meer dan $1 biljoen aan spaardeposito's bij BofA ondergebracht en wanneer deze derivaten voor verliezen zorgen dan moet de FDIC bijspringen in het geval dat BofA de verliezen niet kan dragen. Gezien de gigantische schadeclaims die reeds zijn ingediend tegen Bofa vanwege ondeugdelijke hypotheeksecuritisaties wordt al langere tijd getwijfeld aan de overlevingskansen van BofA.

    Saillant detail is dat de financiële verplichtingen die aan deze derivatenposities van Merrill Lynch verbonden zijn voorrang krijgen boven de spaarders van BofA. Anders gezegd, wanneer BofA bezwijkt onder het gewicht van slechte activa, schadeclaims vanwege ondeugdelijke hypotheeksecuritisaties en problemen in de derivatenportefeuille van $53 biljoen, dan sluiten spaarders achter in de rij aan. Bovendien betekent het dat de financiële risico's van deze derivaten via de FDIC bij de Amerikaanse belastingbetaler worden neergelegd. Want ook al worden de middelen van de FDIC voor een groot deel gefinancierd door Amerikaanse banken, de financiële middelen van de FDIC zijn veel te klein waardoor het ministerie van Financiën zal moeten bijspringen om te voorkomen dat de FDIC – of zoals u wilt – het Amerikaanse depositogarantiestelsel bankroet gaat.

  • ‘Europese banken gaan balanstotaal inkrimpen’

    Volgens diverese analisten die Bloomberg sprak betekent dit vooemen dat banken onderdelen van hun uitstaande leningen (financiële activa) zullen afstoten om op die manier te voldoen aan nieuwe en hogere kapitaaleisen die aan banken worden gesteld.

    Europa wil dat Europese banken veel grotere kapitaalbuffers gaan aanhouden zodat zij financiële tegenvallers kunnen opvangen zonder dat belastingbetalers hoeven bij te springen. Banken kunnen dat op twee manieren doen. Of zij stoten onderdelen van uitstaande leningen af door deze te verkopen, of zij trekken nieuw eigen vermogen aan. Dit laatste zal nadelig zijn voor bestaande aandeelhouders van banken die hun aandeel zien verwateren. Tegelijkertijd betekent dat het afstoten van financiële activa, banken opzadelt met een lagere prijs omdat vrijwel alle Europese banken in dezelfde periode verkopen, maar niet aankopen. In onderstaande tabel van Credit Suisse is goed te zien hoeveel kapitaal Europese banken tekort komen. ING zou volgens de berekening van Credit Suisse ruim €2 miljard tekort komen.

    Bron: Zero Hedge

    De hogere kapitaalbuffers die Europese banken moeten gaan aanhouden zal ook resulteren in minder kredieten aan bedrijven en consumenten. Naast het verkopen van leningen een mogelijkheid die buffers relatief te verhogen. De afname in het saldo uitstaande kredieten zal onherroepelijk leiden tot een afnemende groei zoals de goed ingevoerde financieel analist van de Telegraph Ambrose Evans-Pritchard deze week schreef. Op basis van cijfers van de Bank of Inteational Settlements (BIS) houdt hij rekening met een afname van enkele duizenden miljarden euro's aan kredieten.

    Voor de neveneffecten van de hogere kapitaaleisen wordt door bankiers al langer gewaarschuwd. Wanneer banken verplicht worden om meer eigen vermogen aan te houden ten opzichte van de leningen die zij hebben uitstaan dan zal dat resulteren in een lagere economische groei. Die lagere economische groei kan de kwaliteit van de uitstaande leningen bij banken bedreigen en bovendien geldt er dat bij een lagere economische groei overheden in de knel komen door lagere belastingopbrengsten en als gevolg hiervan extra moeten bezuinigen.

    De wijze waarop er in Amerika en Groot-Brittannië wordt gedacht over de aanpak van de westerse schuldencrisis is het tegenovergestelde van Europa. Europa kiest voor saneren en het aanpakken van excessieve risico's in het Europese bankwezen. In Amerika en Groot-Brittannië wordt er juist gekozen om de risico's bij banken te isoleren door het aanpassen van (boekhoudkundige) regels en de geldpers aan te zetten. Dat beide strategieën niet zonder gevaren zijn, is duidelijk. Europa riskeert een heftige versie van het Japan-scenario en deflatie. Amerika en Groot-Brittannië willen dat scenario vermijden en riskeren daarmee torenhoge inflatie en, indien zij niet oppassen, hyperinflatie.

  • Centrale banken doen $74 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties in de verkoop

    Centrale banken doen $74 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties in de verkoop

    Eerder deze week berichtten we al over een zorgelijke ontwikkeling op de Amerikaanse obligatiemarkt. Door een afnemende vraag naar nieuw 10-jaars staatspapier liep de rente al wat op (1,72% naar 2,2%), maar nu laten de cijfers ook zien dat diverse centrale banken (niet duidelijk welke) zijn begonnen met het verkopen van Amerikaanse staatsobligaties. In de afgelopen zes weken hebben centrale banken cumulatief voor $74 miljard aan staatspapier van de hand gedaan, een significante ontwikkeling die we in de afgelopen jaren nog niet eerder hebben gezien. China heeft eerder al aangegeven haar portefeuille van Amerikaanse staatsobligaties af te willen bouwen, maar nu lijken zij ook eindelijk de daad bij het woord te voegen.

    Als we de cumulatieve posities in Amerikaanse staatsobligaties bekijken (zie figuur 1) zien we de impact van de recente verkoopgolf. Voor het eerst sinds lange tijd registreert men een significante vraaguitval voor Amerikaanse staatsobligaties. Als deze trend zich blijft voortzetten komt de Amerikaanse overheid uiteindelijk in de knel, want die zal dan een veel hogere rentevergoeding moeten betalen op haar staatsschuld. Dat is met een begrotingstekort van richting de 10% moeilijk op te brengen, dus zal waarschijnlijk de Federal Reserve weer moeten ingrijpen met een nieuwe ronde van steunaankopen (QE3?).

    Figuur 1: Een kentering is zichtbaar in de markt voor Amerikaans staatspapier, cumulatieve positie daalt voor het eerst sinds lange tijd

    Het is opvallend om te zien hoe deze ontwikkeling samenvalt met de voorstellen van de Amerikaanse regering om handelsbeperkingen op te leggen aan China. Voor meer details verwijzen we naar het artikel dat we vorige week publiceerden. Het is aannemelijk dat deze twee significante ontwikkelingen op het wereldtoneel met elkaar te maken hebben, maar het is moeilijk om daar de vinger op te leggen. Dat zal moeten blijken uit de TIC (Treasury Inteational Capital) data, die inzichtelijk maakt hoeveel Amerikaanse staatsobligaties er door het buitenland is gekocht en hoeveel buitenlandse staatsobligaties door Amerikanen zijn aangeschaft.

    Feit is dat Amerika en China elkaar in een wurggreep houden, want China heeft door haar enorme positie van ruim $1.100 miljard aan staatspapier (bron) ook belang bij een stabiele waarde van de dollar. Zodra China massaal haar Amerikaanse staatsobligaties in de verkoop doet zullen die in waarde dalen, tenzij de Federal Reserve instapt om dit aanbod over te nemen. Een zwakkere Amerikaanse economie zal de afzetmarkt voor Chinese producten verkleinen. Amerika is op haar beurt voor een groot gedeelte afhankelijk van China om haar tekorten te financieren. Zodra China besluit om die rol niet meer op zich te nemen heeft Amerika een acuut liquiditeitsprobleem, dat alleen op te vangen is door een hogere rente te bieden op haar staatsobligaties of door de Federal Reserve te vragen de markt te ondersteunen met de geldpers.

    De uitstroom van Amerikaanse staatsobligaties is ook goed te zien op de grafiek van Bond In/Outflow – Trailing Six Week Running Total (zie figuur 2). Hierop is duidelijk te zien dat hetgeen wat zich nu afspeelt in de afgelopen acht jaar nog niet eerder is voorgekomen. Als de verkoopgolf van de afgelopen zes weken blijft aanhouden ligt een nieuwe ronde van steunmaatregelen door de Federal Reserve in de lijn der verwachting. Over twee maanden verschijnt de zogeheten TIC-data van september en oktober, die inzicht verschaft over welke centrale banken verantwoordelijk zijn voor de verkoopgolf van Amerikaans staatspapier.

    Figuur 2: De verkoopgolf van staatsobligaties is significant, zoals ook deze grafiek – die terug gaat tot 2003 – laat zien

  • Centrale banken minder happig op Amerikaanse staatsobligaties

    Centrale banken minder happig op Amerikaanse staatsobligaties

    Centrale banken zijn minder enthousiast geworden over de Amerikaanse staatsobligaties, zo blijkt uit de data (PDF) die zijn vrijgegeven van de laatste veiling van $21 miljard aan 10-jaars staatsleningen. Een lange tijd waren centrale banken, in onderstaande grafiek zijn ondergebracht in de categorie 'Indirect Bidders', gezamenlijk verantwoordelijk voor een groot gedeelte van alle nieuw uitgegeven staatsobligaties. Hierdoor kon de VS goedkoop blijven lenen en bleef de lange termijnrente laag. Op de laatste veiling bleek deze categorie van Indirect Bidders, aangegeven met de rode balkjes, slechts 35% van alle nieuwe obligaties te hebben gekocht, het laagste percentage sinds februari 2010. Ook de directe kopers lieten het afweten, zij schreven zich in voor 6,4% van de nieuw uit te geven obligaties. Ter vergelijking: het gemiddelde over de langere termijn ligt op 10,7%.

    Toen de Federal Reserve op 21 september 'Operation Twist' aangekondigde zakte de rente op de 10-jaars leningen naar een dieptepunt van 1,72% (zie US Treasury website). Door het inruilen van kortlopende voor langlopende staatsobligaties wist Beanke de rente, die al onder de 2% gekropen was, dus nog wat verder omlaag te brengen. Het effect van deze interventie was slechts van korte duur, want inmiddels staat de rente voor diezelfde 10-jaars obligaties alweer op 2,18%. Blijkbaar zagen de centrale banken de interventie van de Federal Reserve als een mooie gelegenheid om de aankopen van staatsobligaties wat af te bouwen.

    Klik hier voor grotere versie

    Als de rente nog iets verder blijft stijgen zal het de trendlijn doorbreken, waaa het volgende doel van 2,5% voor het 10-jaars staatspapier in zicht komt. Beanke heeft beleggers ervan heeft verzekerd dat de rente door 'Operation Twist' laag zou blijven, maar door een stijgende rente op de staatsobligaties kan alsnog de deur naar QE3 worden geopend. Bij de laatste bijeenkomst van de FED werd de optie van verdere monetaire verruiming in elk geval niet uitgesloten (Bloomberg).

    De uitgifte van de $21 miljard aan nieuwe 10-jaars obligaties werd gered door de zogeheten 'Primary Dealers', in de grafiek weergegeven in het blauw. Dit zijn banken en investeringsfondsen, die de staatsobligaties nog altijd zien als een zeer liquide en veilige belegging. Wat de matige belangstelling voor deze obligatieuitgifte verklaard is niet te zeggen. Factoren die zeker een rol spelen zijn de inflatieverwachtingen en de toekomstverwachtingen voor de aandelenkoersen. Een hoge inflatie maakt vastrenderende waardes zoals obligaties minder aantrekkelijk, terwijl aandelen wel enige compensatie bieden voor een stijgende inflatie.

    De afgelopen maanden kwam het zelden voor dat obligaties en aandelen tegelijk in dezelfde richting bewogen. Op de dagen dat aandelen flink stegen werden obligaties in de verkoop gedaan, maar het kwam vaker voor dat obligatiemarkten stegen (en de rentes dus omlaag gingen) en de aandelen verlies leden. Dit maakt duidelijk dat er niet genoeg liquiditeit in de markt is om zowel obligaties als aandelen tegelijkertijd omhoog te doen bewegen. De recente stijging van de rente op staatsobligaties (46 basispunten in drie weken) wordt overschaduwd door de aandelenkoersen, die zich de laatste dagen enigszins lijken te herstellen. Welke markt de toekomstige ontwikkelingen het beste heeft ingeprijsd kunnen we nog niet beoordelen, maar de geschiedenis heeft uitgewezen dat de obligatiemarkten het vaakst hun gelijk krijgen op het moment dat de aandelenkoersen een ander toekomstplaatje voorspellen.

    US Treasury