Categorie: Financiele Instellingen

  • SEC opnieuw in opspraak; onderzoek flash-crash gefingeerd

    Het nieuwe verschijnsel kwam bekend te staan als de “flash-crash”. Aan de financiële crisis werd een nieuwe bladzijde toegevoegd. De gevolgen waren groot want binnen enkele minuten verdampte er bijna één biljoen dollar op de Amerikaanse aandelenbeurzen. Ondanks het razendsnelle herstel van de beurskoersen, incasseerden tal van nietsvermoedende beleggers en beleggingsfondsen grote verliezen.   In een uitgebreid artikel gaan we in op achtergronden van de flash-crash en de merkwaardige conclusie van de Amerikaanse toezichthouder SEC.

    Voor een impressie van de sfeer op de beursvloer, tien zinderende minuten ten tijde van de de flash-crash:

    In februari van dit jaar was in VPRO's Tegenlicht, “Money and Speed – Inside The Black Box”, te zien dat het onderzoek van de Amerikaanse beurswaakhond SEC, de Security and Exchange Commission (SEC), de nodige gebreken vertoonde. Tegenlicht sprak met Erik Hunsader van Nanex, dat gespecialiseerd is in het analyseren van de gigantische hoeveelheid orders die door computeraloritme's naar de “zwarte box” van de beurzen worden gestuurd. Hunsader legde in Tegenlicht uit dat het fonds Waddell & Reed, die in media gepresenteerd werden als de veroorzaker van de flash-crash, niet de veroorzaker was van de automatische verkoop van duizenden E-mini contracten. Uit tal van voorgeprogrammeerde algoritmes die een handelsstrategie uitvoeren, werd het algoritme van Waddell & Reed desalniettemin aangewezen als schuldige, terwijl Nanex aantoonde dat de flash-crash werd veroorzaakt door één of meerdere andere algoritmes. Nanex beschikt echter niet over de volledige data zodat de schuldige partij(en) niet aangewezen kan worden. De SEC beschikt wel over die informatie maar zegt daar niets mee te kunnen.

    “Money and Speed – Inside The Black Box”:

    De SEC lijkt niet geïnteresseerd te zijn in de daadwerkelijke totstandkoming van de flash-crash gezien de merkwaardige conclusie van hun onderzoek. De financiële industrie die gebruikt maakt van voorgeprogrammeerde beleggingsalgoritmes, doorgaans aangeduid met “high frequency trading” (HFT), wordt ondersteund met een grote lobby. Die lobby begraaft alle bezwaren tegen de hypersnelle computerhandel onder stapels gesponsorde onderzoeken van 'onafhankelijke' onderzoeksbureaus en zelfs professoren. De lobby heeft de beschikking over het veelal luisterende oor van toezichthouders en de politiek. Dat de oneerlijke situatie die mede hierdoor is ontstaan en de risico's op een herhaling zijn blijven bestaan, leveren bizarre taferelen op de Amerikaanse aandelenmarkten op. Het heeft het vertrouwen van beleggers weggevaagd, want eigenlijk weet iedereen in de markt, dat het doorgestoken kaart is.

    Partijen die handelen met high frequency trading software kopen bij de beurs een speciale aansluiting op de server waar alle opdrachten voor de beurshandel binnenkomen. Tegelijkertijd met HFT-concurrenten worden zij aangesloten op de beurs, maar dan wel zó dat zij de snelste verbinding hebben, sneller dan die van andere beleggers die zonder HFT handelen. Onder de speciale mogelijkheden behoort ook de verregaande inzage in de data-feeds van de beurshandel. Met de algoritme's kunnen fondsen door supersnelle berekeningen en aan- en verkoopopdrachten andere handelaren een stap voor zijn omdat zij gebruik kunnen maken van die informatievoorsprong. Zij kunnen op handelsorders anticiperen en, voordat die orders op de beurs aankomen en worden uitgevoerd, een stap voor zijn. Dit is eigenlijk gewoon “front-running” of het handelen met (al dan niet onrechtmatig verkregen) informatie – voorkennis – zodat hier misbruik van kan worden gemaakt. Dat is normaal gesproken illegaal, maar omdat de huidige regels deze hypersnelle beurshandelingen toestaan, is er veel ruimte ontstaan om dus gebruik te maken van de mogelijkheden. Wie Joe Salluzi van Themis Trading, en Nanex volgt, weet dat het gebruik van HFT-software gretig aftrek vindt. Naar schatting bestaat 70 tot 80 procent van de dagelijkse handelsvolumes uit handel die met deze supersnelle algoritmes wordt verricht.

    Een ander probleem is het zogenaamde “quote-stuffing”. Orders worden zo goed als tegelijkertijd zowel opgegeven als ingetrokken waardoor enorme hoeveelheden data naar de beurs worden gestuurd, zonder dat er transacties plaatsvinden. De aandelenmarkten worden bestookt met voorgeprogrammeerde handelsstrategieën van algoritmes die elkaar een stap voor proberen te zijn. Bij de grote flash-crash gebeurde dit ook en werden er als gevolg hiervan gigantische verkooporders in nanosecondes geplaatst. Ook zijn er zogenaamde “mini flash-crashes”. In november 2010 bedroeg het aantal mini flash-crashes het schrikbarende aantal van 549. Mini flash-crashes hebben betrekking op individuele aandelen die door op hol geslagen algoritme's crashen. Op de onderstaande afbeelding is een mini-crash weergegeven, van $44 naar $4 en weer terug naar $44, in één seconde. Het toont in één oogopslag de essentie van de idiotie die de Amerikaanse financiële markten domineert.


    Bron: Zero Hedge.

    De beurzen hebben eigenlijk een groot belang bij een eerlijk verloop van de handel. Immers, dat is goed voor het vertrouwen van beleggers in de beurs, en dat is goed voor de handel en de omzet van de beurs. Tegenwoordig verdienen de beurzen aan de omzet van de speciale aansluitingen op hun servers (zogenaamde co-locaties) en zoals dat normaal gesproken gebeurt, aan de transacties. En voor een hoger aantal transacties zorgen high frequency traders. De marktstructuur die is ontstaan, is een gevolg van ad hoc maatregelen die achter de nieuwe ontwikkelingen aan loopt, en levert een evenzo hypergevaarlijke situatie op als ten tijde van de flash-crash. Die kan ook elk moment opnieuw plaatsvinden. Bovendien verliezen beleggers dagelijks. En dat loopt van pensioenfondsen tot aan kleine beleggers. Met name die laatste groep beleggers zijn de beurs gaan mijden.

    De SEC, die toch al onder grote druk staat vanwege grote schandalen, lijkt eerder een gedoogpartner te zijn geworden voor fraude en manipulatie door Amerika's grootste financials dan dat zij haar taken vervult en opereert als een handhavende toezichthouder. Via Zero Hedge kwam vorige week het opmerkelijke bericht er nog iets schortte aan het onderzoek van de SEC naar de flash-crash. Ondanks dat het tegendeel uit de analyse van Nanex al was gebleken, hebben de onderzoekers in het eindrapport geconcludeerd dat het algoritme dat Waddell & Reed gebruikte, de flash-crash veroorzaakte. Dat algoritme liep via de handelsdesks bij Barclays en kon onmogelijk de flash-crash hebben veroorzaakt omdat het alleen automatisch verkoopt na een prijsstijging, en niet na een prijsdaling zoals bij de flash-crash gebeurde. De SEC deed het onderzoek samen met collega-toezichthouder de Commodities Futures Trading Commission, of kortweg de CFTC. Via de website van de CFTC kwam Zero Hedge erachter dat de SEC/CFTC pas gesproken hebben met de handelaren van Barclays twee weken nadat de conclusie in het rapport al was getrokken. De SEC concludeerde een oorzaak die technisch niet mogelijk is, beschuldigt een niet nader genoemd mutual fund en spreekt pas met de betrokken handelaren nadat het rapport is uitgekomen?

    De SEC is ergens wel heel letterlijk de waakhond van Wall Street geworden. Toen bleek dat de SEC op de hoogte was van de oplichtingspraktijken van Beard Madoff (zie dit bericht op CNN) werd al gevreesd voor een afbrokkelende reputatie. Toen onlangs bleek dat de SEC jarenlang duizenden documenten van voorlopige onderzoeken naar manipulatie, handel met voorkennis en meer van dat soort zaken, letterlijk veietigden, was iedereen verbijsterd. Wie het opzienbarende artikel van Matt Taibbi leest over Darcy Flynn krijgt een onthutsend beeld voorgeschoteld van hoe de SEC te werk gaat. Flynn werkte jarenlang als advocaat bij de SEC en heeft voor het Amerikaanse congres de klokken geluid, want hoe kan een toezichthouder op deze manier 'toezicht' houden? Hoe kan je handhaven als je alle aanwijzingen en bewijzen in een vroegtijdig stadium veietigt? Hedge funds en andere financials konden jarenlang wegkomen met van alles en nog wat. Niet alleen vanwege de juiste connecties, maar ook vanwege de draaideur van goedbetaalde baantjes die toezichthouders naar Wall Street bracht en Wall Street bankiers onderdak vonden op cruciale plekken bij de SEC (en CFTC).

    De uitzending van Tegenlicht, Taibbi's bevindingen over de werkwijze van de SEC, evenals als de wekelijkse berichtgeving door Nanex, Themis Trading en Zero Hedge, schetsen tezamen een onthutsend beeld over het Amerikaanse toezicht. Dat beeld doet het ergste vrezen, want de flash-crash van 6 mei 2010 kan opnieuw gebeuren. Gezien de huidige onzekerheden op de wereldwijde financiële markten is dit geen geruststellende gedachte. En wie zich afvraagt wat de oorzaak is van een eventuele herhaling van de flash-crash, zal de vraag moeten stellen wat nu de hoofdoorzaak is: een algoritme dat op hol slaat of een falend regime van Amerikaans toezicht en regelgeving.

     

  • Oostenrijkse bank Erste Group moet €1,1 miljard afschrijven

    Oostenrijkse bank Erste Group moet €1,1 miljard afschrijven

    De bank moet nu een bedrag van €1,1 miljard afschrijven op haar CDS-portefeuille, die een totale omvang heeft van €5,2 miljard. In de portefeuille zit voor €2,4 miljard blootstelling aan diverse financiële instellingen en nog eens €2,8 miljard aan diverse overheden, waarvan 14% (iets meer dan €0,7 miljard) betrekking heeft op de meest risicovolle 'PIIGS-landen'. De verzekeringsportefeuille van Erste Group is minder waard geworden door de huidige schuldencrisis in Europa, die zich inmiddels begint uit te breiden naar het Europese bankenstelsel.

    Deze afboeking van €1,1 miljard laat zien dat de schuldencrisis een nog grotere omvang heeft dan door velen wordt aangenomen. Veel staatsobligaties worden namelijk ook door financiële instellingen verzekerd, zodat de houders van obligaties zich in kunnen dekken tegen mogelijke verliezen op deze portefeuille. Mochten andere landen zoals Portugal, Spanje, Italie of Belgie ook in de problemen komen, dan zouden ook de banken die hier verzekeringen voor hebben uitgeschreven op de blaren moeten zitten. Men moet dus niet alleen de obligatiemarkten in de gaten houden, maar ook het hele web van onderlinge verzekeringen tegen een 'default' van een land of een andere financiële instelling. De markt van dergelijke verzekeringen heeft het systeemrisico vergroot, want als een bank of land in de problemen komt zullen veel banken ook direct moeten afboeken op hun CDS-portefeuille.

    Het is vrijwel zeker dat er meer Europese banken zijn die een significante CDS-portefeuille bezitten, al dan niet buiten de balans geplaatst zoals Erste Group dat heeft gedaan. In het geval er meer banken of landen in de problemen komen kan dit een kettingreactie teweeg brengen, waarin verschillende banken net als Erste Group tegelijkertijd moeten afschrijven op hun vermogen. Het feit dat de Oostenrijkse toezichthouders niet op de hoogte waren van deze verliespost bij Erste Bank stemt ons niet gerust, want hoe groot zouden de verborgen verliezen zijn bij de andere Europese banken?

    Volgens Zerohedge zullen er in de komende weken en maanden vele honderden banken met soortgelijke berichten naar buiten komen. De afschrijvingen die nog plaats moeten vinden in het Europese bankwezen zouden dan spontaan tot een liquiditeitscrisis kunnen leiden, net zoals we dat eind 2008 zagen toen de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers omviel. Kort daaa kwam de verzekeraar AIG in de problemen, de machtige verzekeraar die zich garant stelde voor mogelijke verliezen op de giftige hypotheekleningen. Toen de hele huizenmarkt in elkaar stortte bleken de garanties van AIG waardeloos, omdat ze simpelweg te weinig geld in kas hadden om aan al hun verplichtingen te kunnen voldoen. Omat andere banken voor hun dagelijkse bedrijfsvoering vertrouwden op de verzekeringen van AIG kwamen ook deze al snel in de problemen. De Amerikaanse overheid moest toen ingrijpen door via AIG tientallen miljarden dollars over te maken naar de verschillende banken, waarvan een groot gedeelte rechtstreeks bij Goldman Sachs terecht kwam.

    Lees meer:

    De Oostenrijkse Erste Bank

  • Trichet waarschuwt voor systeemrisico’s

    De ECB heeft al meerdere malen laten weten dat de politiek verantwoordelijk is voor het oplossen van de soevereine schuldencrisis en ook verantwoordelijk is voor het herkapitaliseren van het Europese bankwezen. De ECB weigert mee te werken aan de vermeerdering van de financiële middelen van het noodfonds. Er zijn voorstanders die het geld dat het Europese noodfonds heeft, te gebruiken als onderpand om nog meer geld te lenen. De ECB zou in dat geval het kapitaal van het EFSF als onderpand kunnen accepteren, voor extra leningen aan het EFSF. Op die manier zou het EFSF over veel meer middelen gaan beschikken om in problemen geraakte landen èn banken te ondersteunen. Trichet laat nogmaals weten dat de ECB hieraan niet zal meewerken.

    De waarschuwing van Trichet valt samen met het opdrogen van de interbancaire leenmarkt. Banken lenen elkaar dagelijks voor korte termijn miljarden euros uit, maar stallen in plaats daarvan het geld bij de ECB. Uit de volgende grafiek blijkt dat het vertrouwen dat banken onderling hebben tanende is want banken hebben €269 miljard euro gestald bij de ECB. Dat is het hoogste bedrag sinds 16 maanden. Na de nationalisering van Dexia en de aankondiging van Angela Merkel en Nikolas Sarkozy dat zij over drie weken met een definitieve oplossing komen hebben het vertrouwen geen goed gedaan.

    Bron: Zero Hedge

  • Opnieuw miljarden gestald bij ECB

     

    Met de depositofaciliteit biedt de ECB banken de mogelijkheid om overtollige liquiditeit voor korte termijn tegen de depositorente bij de ECB te stallen. Dat banken grote hoeveelheden geld bij de ECB stallen is een teken dat het wantrouwen in de bankensector om aan elkaar geld te lenen toeneemt. Afgelopen vrijdag werd er €255 miljard bij de ECB weggezet en donderdag stond de teller nog op €229 miljard. 
     
    De Rabobank maakt groot gebruik van de depositofaciliteit van verschillende centrale banken. In een interview met het Financieele Dagblad zei financieel bestuurder van de Rabobank, Bert Bruggink, dat ze €75 miljard hebben geparkeerd bij centrale banken. Volgens Bruggink stallen bedrijven en spaarders spontaan miljarden bij de Rabobank, die een AAA-rating heeft. Aangezien het om geld met korte looptijd gaat, is het niet bruikbaar voor kredietverlening. De Rabobank plaats het daarom bij centrale banken. Van de €75 miljard staat een deel bij de Federal Reserve maar verreweg het grootste deel bij de ECB. Afgelopen vrijdag was de Rabobank goed voor één vijfde van de €255 miljard die bij de ECB werd gestald. Hier kunt u een grafiek vinden van de depositofaciliteit van de ECB. 
     
    Bronnen:
  • Stress test

    Van de meer dan 90 banken die meededen zakten er uiteindelijk maar acht voor de test. Dexia slaagde, net als bij een eerdere test in 2010, met vlag en wimpel voor de stresstest. Zoals in de onderstaande tabel te zien is, behoorde Dexia tot één van de “solidere” banken van Europa. Inmiddels is Dexia genationaliseerd….

     
     
    Bron:
  • Twee Europese banken volgen voorbeeld van Dexia

     

    In de schaduw van Dexia werden de afgelopen 24 uur echter ook twee andere Europese banken genationaliseerd. De Griekse centrale bank maakte op maandag bekend dat de relatief kleine Griekse Proton bank gebruik gaat maken van het nieuwe Griekse reddingsfonds, genaamd Financial Stability Fund (FSF). Het FSF werd door de Griekse overheid en inteationale kredietverstrekkers opgezet om Griekse banken die niet meer op de markt geld kunnen lenen te herkapitaliseren. Proton bank heeft de twijfelachtige eer om als eerste van het reddingsfonds gebruik te maken. In feite betekent dit dat de bank genationaliseerd wordt. Volgens analisten hebben de problemen van de Griekse bank niet te maken met de Griekse nationale kredietcrisis maar met de bedrijfsvoering van Proton. 
     
    De bankencrisis is niet alleen aan de Zuid-Europese landen besteed. De Deense Max Bank werd op zondag ook genationaliseerd. Max Bank heeft afgelopen jaren meerdere malen grote bedragen moeten afschrijven op slechte leningen en had een groot deel van haar vermogen in Deens vastgoed geïnvesteerd. Dit is volgens de Deense toezichthouder op de financiële markten één van de meest risicovolle sectoren om in te investeren. Max Bank zal voor een deel worden overgenomen door de Deense overheid en voor een deel door de Deense bank, Sparekassen Sjaelland A/S. De aankoop van Sparekassen Sjaelland A/S wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van het Deense nationale garantiefonds. Bij de nationalisering zullen de schuldeisers van de bank gespaard worden terwijl aandeelhouders hun investering wel kwijt zullen raken. 
     
    De Europese Commissie heeft voorlopig ingestemd met de Deense steun aan de bank. Volgens de Europese Commissie is de steun nodig om de stabiliteit van het Deense financiële systeem te behouden.
     
    Bronnen:
  • Ook China ondersteunt banken

     

     
    Ondanks een relatief grote economische groei heeft de verslechterende economie in de rest van de wereld ook de Chinese economie geraakt. De Chinese beurs bevindt zich momenteel op het laagste punt van de afgelopen 30 maanden. Het ondersteunen van haar eigen banken is het eerste sterke teken van Beijing dat ze het vertrouwen in de beurs en de economie wil herstellen. 
     
    Huijin gaat in de komende dagen aandelen kopen van de vier grootste Chinese banken; Industrial and Commercial Bank of China, China Construction Bank, Bank of China en Agricultural Bank of China. Volgens persbureau Xinhua is het beoogde doel van de stimulans om de activiteiten en ontwikkeling van financiële instituties, met een sleutelpositie in de Chinese economie, te ondersteunen en de aandelenprijzen van deze bedrijven te stabiliseren.
     
    De laatste keer dat investeringsfonds Huijin zich in deze orde van grootte liet horen was bij de uitbraak van de kredietcrisis in september 2008. Toen had de ingreep aanzienlijk effect en maakte het de weg vrij voor een nog groter stimuleringspakket van de Chinese overheid van $625 miljard. Door hoge inflatie en grote schulden trekken economen de mogelijkheden van de Chinese overheid om de economie wederom met zulke bedragen te stimuleren echter in twijfel. De aankondiging had wel direct een positief effect op de Chinese beurs. 
     
    Bron:
  • ‘Volatiliteit aandelenmarkten verklaard door cocaïnegebruik van handelaren’

    ‘Volatiliteit aandelenmarkten verklaard door cocaïnegebruik van handelaren’

    Volgens de Italiaanse staatssecretaris Carlo Giovanardi werkt de Italiaanse regering aan het plan om drugstesten uit te voeren op de handelsvloer van de aandelenmarkt. De staatssecretaris, die verantwoordelijk is voor de post 'familie beleid en drugspreventie', is er immers van overtuigd dat de volatiliteit op de aandelenmarkten samenhangt met drugsgebruik onder de handelaren. De staatssecretaris zou de Milanese aandelenbeurs en de Italiaanse toezichthouder hebben aangesproken om te helpen met het uitvoeren van een drugstest.

    Er zijn voldoende redenen te vinden voor de volatiliteit op de aandelenmarkten, waar ook het falende beleid van politici er één van is. Maar als alle handelaren fris en fruitig op hun werk verschijnen zou alles koek en ei zijn op de aandelenmarkten, zo redeneert de regering van Berlusconi. Hoeveel banken er nog in de problemen komen en hoeveel downgrades en nog zullen volgen lijkt er niet meer zo veel toe te doen, net als het gegeven dat vandaag de dag ongeveer 40% van alle handel op de Europese beurzen door voorgeprogrammeerde computers wordt uitgevoerd.

    Over drugsgebruik onder handelaren is al veel geschreven. Wie op Google zoekt naar 'wall street drug use' kan een hele avond aan leesvoer verzamelen. Ook in de documentaire 'Inside Job' over de financiële crisis (zie hier) komt het onderwerp uitgebreid ter sprake.

    Drugs en geld vinden elkaar op Wall Street, maar of het drugsgebruik ook iets te maken heeft met de volatiliteit op de beurzen? De Italiaanse regering denkt van wel en wil een drugstest invoeren.

  • De Dexia bank wordt vrijwel volledig genationaliseerd, investeringsfonds uit Qatar koopt Luxemburgse tak

    Het woord dat we de komende tijd nog vaak zullen gaan horen is nationaliseren. De banken die de afgelopen jaren het meeste risico hebben genomen zullen als eerste worden genationaliseerd, waarmee het risico van een systeemcrash nog even onder controle gehouden kan worden. Donderdag was al zo goed als zeker dat de Belgisch-Franse Dexia bank zou worden genationaliseerd. Dit weekend is er crisisoverleg geweest tussen Belgie, Frankrijk en Luxemburg, waarin de toekomst voor de noodlijdende bank is besproken. Er zouden al plannen op papier staan voor nationalisatie, die nog vandaag worden voorgelegd aan het raad van bestuur van Dexia in België en Frankrijk. Die zullen daarvoor bijeen komen in Brussel.

    De Dexia bank kwam in de problemen door de Europese schuldencrisis, waardoor het bedrijfsmodel van de bank vast liep. Dexia is namelijk groot in het verstrekken van langlopende leningen aan gemeenten en staten, die ze vervolgens met kortlopende leningen financierden. Vanwege de grote hefboomwerking had de bank, met een balanstotaal van ongeveer €518 miljard, niet veel tegenwind nodig om in de problemen te komen. Door de omvang van Dexia, die volgens Bloomberg vergelijkbaar is met het complete Griekse bankenstelsel, moesten de beleidsmakers in Europa dus wel krachtig optreden.

    Volgens Zerohedge ligt de 'oplossing' voor de wankelende Dexia bank al op tafel, namelijk een vrijwel volledige nationalisatie van de bank. Daarbij zou de 'Qatar Investment Authority', het investeringsfonds van de oliestaat Qatar, de Luxemburgse activiteiten van de bank willen oveemen. De Franse afdeling van Dexia die leningen vertrekte aan Franse gemeenten zou worden overgenomen door de Franse staatsbank Caisse des Depots en door de Banque Postale, terwijl alle Belgische activiteiten in handen van de Belgische overheid zullen vallen. De gezonde onderdelen, zoals de Turkse Denizbank, zullen worden verkocht.

    De onderdelen van Dexia die niet meer op de markt te verkopen zijn worden ondergebracht in een bad-bank, waar ze gedekt zijn met staatsgaranties. Ofwel, de belastingbetaler zal hier opdraaien voor verliezen op de €95 miljard aan meest waardeloze bezittingen, waaronder een positie in staatsobligaties van zwakke Eurolanden. Frankrijk en België zullen voor in totaal waarschijnlijk €200 miljard aan garanties moeten verstrekken, waarmee een tijdbom wordt gelegd onder de Belgische staatsschuld. Deze garanties hebben immers een omvang van 55% van het jaarlijkse BBP van Belgie. Mocht de situatie in Europa zich verder verslechteren, dan hangt ook België in no-time aan het EFSF noodfonds en zal ook de ECB weer in moeten grijpen op de obligatiemarkten. Op dit moment onderhandelen de Belgische en Franse overheid nog over hoe de garanties voor deze bad-bank opgesplitst moeten worden.

    Lees meer:

    De Dexia Tower staat symbool voor de ongekende vergeldingsdrang van de bank, die met een zeer risicovol bedrijfsmodel terug naar de top wilden op het wereldwijde toneel

  • De ECB handhaaft rente, verlengt liquiditeitsprogramma’s

    Jean-Claude Trichet maakte tevens bekend dat de ECB voor €40 miljard aan zogenaamde covered bonds, dat zijn gedekte obligaties met bijvoorbeeld hypotheken, gaat opkopen. Dat doet de ECB op zowel de secundaire markt alsook op de primaire markt. Dat laatste wil zeggen dat dergelijke obligaties ook bij plaatsing door de ECB kunnen worden gekocht. Op secundaire markten worden reeds geplaatste obligaties door financiële partijen en beleggers onderling verhandeld.

    Naast het opkoopprogramma van gedekte obligaties zal de ECB ook twee liquiditeitsprogramma's continueren en geld voor een jaar uit te lenen om de liquiditeitsproblemen in het Europese bankwezen te verzachten. De ECB probeert met deze programma's meer ruimte op de interbancaire markt mogelijk te maken zodat banken minder grote problemen ondervinden met herfinancieringen van uitstaande leningen. Het opkoopprogramma van covered bonds is met name gericht op het aanzwengelen van deze Europese markt die in 2010 een omvang had van €2,5 biljoen.   

    De ECB houdt rekening met een terugloop van de economische groei in de eurozone onder meer door het handhaven van de rente op 1,5%. Trichet herhaalde ook bij zijn laatste persconferentie dat de ECB haar mandaat van prijsstabiliteit in alle onafhankelijkheid blijft nastreven en hij drukte overheden op het hart serieus werk te maken van de beloofde fiscale hervormingen. Daarmee doelde Trichet niet alleen op de eurolanden die aan het noodinfuus liggen maar ook op de grote eurolanden.

    De hele tekst:

    Jean-Claude Trichet, President of the ECB,
    Vítor Constâncio, Vice-President of the ECB,
    Berlin, 6 October 2011

    Ladies and gentlemen, the Vice-President and I are very pleased to welcome you to our press conference here in Berlin. Let me take the opportunity to warmly thank President Weidmann for his invitation and kind hospitality. I would also like to express our special gratitude to the staff of the Deutsche Bundesbank for the excellent organisation of our meeting. Let me now report on the outcome of today’s meeting of the Goveing Council, which was also attended by the President of the Eurogroup, Prime Minister Juncker, and Commissioner Rehn.

    Based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to keep the key ECB interest rates unchanged. Inflation has remained elevated and incoming information has confirmed our view that inflation is likely to stay above 2% over the months ahead but to decline thereafter. At the same time, the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. Ongoing tensions in financial markets and unfavourable effects on financing conditions are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year. The economic outlook remains subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. At the same time, short-term interest rates remain low. It remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area. A very thorough analysis of all incoming data and developments over the period ahead is warranted.

    The Goveing Council has decided to conduct two longer-term refinancing operations (LTROs), one with a maturity of approximately 12 months in October and the other with a maturity of approximately 13 months in December. The operations will be conducted as fixed rate tender procedures with full allotment. The rate in both operations will be fixed at the average rate of the main refinancing operations (MROs) over the life of the respective LTRO, and interest will be paid when each operation matures. These operations will be conducted in addition to the regular and special-term refinancing operations, which remain unaffected.

    The Goveing Council has also decided to continue conducting its MROs as fixed rate tender procedures with full allotment for as long as necessary, and at least until the end of the sixth maintenance period of 2012 on 10 July 2012. This procedure will also remain in use for the Eurosystem’s special-term refinancing operations with a maturity of one maintenance period, which will continue to be conducted for as long as needed, and at least until the end of the sixth maintenance period (i.e. around the end of the second quarter) of 2012. The fixed rate in these special-term refinancing operations will be the same as the MRO rate prevailing at the time.

    In addition, the Goveing Council has decided to conduct the three-month LTROs to be allotted on 25 January, 29 February, 28 March, 25 April, 30 May and 27 June 2012 as fixed rate tender procedures with full allotment. The rates in these three-month operations will be fixed at the average rate of the MROs over the life of the respective LTRO.
    Furthermore, the Goveing Council has decided to launch a new covered bond purchase programme (CBPP2). The programme will have the following modalities:

    The purchases will be for an intended amount of EUR 40 billion.

    The purchases will have the capacity to be conducted in the primary and secondary markets and will be carried out by means of direct purchases.

    The purchases will start in November 2011 and are expected to be fully implemented by the end of October 2012.

    Further details on the modalities of CBPP2 will be announced after the Goveing Council meeting of 3 November 2011.

    The provision of liquidity and the allotment modes for refinancing operations will continue to ensure that euro area banks are not constrained on the liquidity side. All the non-standard measures taken during the period of acute financial market tensions are, by construction, temporary in nature.

    Let me now explain our assessment in greater detail, starting with the economic analysis. Real GDP growth in the euro area, after slowing in the second quarter of 2011 to 0.2% quarter on quarter, is now expected to be very moderate in the second half of this year. In particular, a number of factors seem to be dampening the underlying growth momentum in the euro area, including a moderation in the pace of global demand, falling consumer and business confidence, and unfavourable effects on financing conditions resulting from ongoing tensions in a number of euro area sovereign debt markets. At the same time, we continue to expect euro area economic activity to benefit from continued positive growth in the emerging market economies as well as from the low short-term interest rates and the various measures taken to support the functioning of the financial sector.
    In the Goveing Council’s assessment, the risks to the economic outlook for the euro area remain on the downside in an environment of particularly high uncertainty. Downside risks notably relate to the ongoing tensions in some segments of the financial markets in the euro area and at the global level, as well as to the potential for these pressures to further spill over into the euro area real economy. They also relate to the still high energy prices, protectionist pressures and the possibility of a disorderly correction of global imbalances.

    With regard to price developments, euro area annual HICP inflation was 3.0% in September 2011, according to Eurostat’s flash estimate, after 2.5% in August. Inflation rates have been at elevated levels since the end of last year, mainly driven by higher energy and other commodity prices. Looking ahead, inflation rates are likely to stay clearly above 2% over the coming months but to decline thereafter. This patte reflects the expectation of relatively stable wage growth developments in the context of moderate economic growth.
    The Goveing Council continues to view the risks to the medium-term outlook for price developments as broadly balanced. On the upside, the main risks relate to the possibility of increases in indirect taxes and administered prices, owing to the need for fiscal consolidation in the coming years. The main downside risks relate to the impact of weaker than expected growth in the euro area and globally.

    Tuing to the monetary analysis, the annual growth rate of M3 was 2.8% in August 2011, up from 2.1% in July. The annual growth rate of loans to the private sector, adjusted for loan sales and securitisation, was 2.8% in August, after 2.6% in July. A number of factors, possibly related to the intensification of tensions in some financial markets, could have had an upward effect on the components of M3. In particular, sizeable inflows into oveight deposits and money market fund shares/units, as well as a substantial inflow into repurchase agreements, appear to have driven monetary developments in August. The inflow into repurchase agreements mainly reflected secured lending in the interbank market, which was increasingly settled via central counterparties that are allocated to the money-holding sector. Overall, M3 growth was driven in particular by the increase in the annual growth rate of M1 from 1.0% in July to 1.7% in August and the increase in the annual growth rate of marketable instruments.

    On the counterpart side, the annual growth rate of loans to non-financial corporations and to households in August, both adjusted for loan sales and securitisation, remained unchanged from July, at 2.2% and 2.7% respectively. Taking the appropriate medium-term perspective, trends in broad money and loan growth have broadly stabilised over recent months. Overall, the underlying pace of monetary expansion thus remains moderate.

    The situation of the banking sector calls for particular attention, taking into account the interplay between sovereign risk issues and banks’ funding needs. As we have done on previous occasions, the Goveing Council urges banks to do all that is necessary to reinforce their balance sheets, to retain eaings, to ensure moderation in remuneration, and to tu to the market to strengthen further their capital bases. Where necessary, they should take full advantage of govement support measures, which should be made totally operational, including the possibility in future for the European Financial Stability Facility (EFSF) to lend to govements in order to recapitalise banks.
    To sum up, based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to keep the key ECB interest rates unchanged. Inflation has remained elevated and incoming information has confirmed our view that inflation is likely to stay above 2% over the months ahead but to decline thereafter. A cross-check with the information from our monetary analysis confirms that the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. Ongoing tensions in financial markets and unfavourable effects on financing conditions are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year. The economic outlook remains subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. At the same time, short-term interest rates remain low. It remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area. A very thorough analysis of all incoming data and developments over the period ahead is warranted.

    Tuing to fiscal policies, with financial market uncertainty remaining high, all govements need to take decisive and frontloaded action to bolster public confidence in the sustainability of govement finances. All euro area govements need to show their inflexible determination to fully honour their own individual sovereign signature as a key element in ensuring financial stability in the euro area as a whole. Countries under joint EU-IMF adjustment programmes as well as those particularly vulnerable to financial market conditions need to unambiguously implement all announced measures for fiscal consolidation and the strengthening of domestic fiscal frameworks, and they need to stand ready to take any additional measures that may become necessary owing to the evolution of their situation.

    Fiscal consolidation and structural reforms must go hand in hand to strengthen confidence, growth prospects and job creation. The Goveing Council therefore urges all euro area govements to decisively and swiftly implement substantial and comprehensive structural reforms. This will help these countries to strengthen competitiveness, increase the flexibility of their economies and enhance their longer-term growth potential. In this respect, labour market reforms are key, with a focus on the removal of rigidities and the implementation of measures which enhance wage flexibility. In particular, we should see the elimination of automatic wage indexation clauses and a strengthening of firm-level agreements. More generally, in these demanding times, moderation is of the essence in terms of both profit margins and wages. These measures should be accompanied by structural reforms that increase competition in product markets, particularly in services – including the liberalisation of closed professions – and, where appropriate, the privatisation of services currently provided by the public sector, thereby facilitating productivity growth and supporting competitiveness. At the same time, the Goveing Council urges all euro area govements to fully implement all aspects of the decisions they took on 21 July 2011.

    Let me close with some personal remarks. This is my last press conference following a meeting of the Goveing Council. I remember my first press conference, eight years ago, as if it were yesterday. I want to tell you that it has been a great pleasure to have this regular dialogue with the press, with all of you. We have, together, each of us with our different responsibilities, analysed the European and global situation throughout these years. We were never in calm waters. But for more than four years now, we have been experiencing turbulent waters, storms, unexpected hurricanes. In demanding times, regular, real-time and transparent communication is more important than ever. The channels of national, European and global communication which you are responsible for are crucial for the appropriate functioning of markets, for the correct understanding of economists and economic agents, and for the information of the people of Europe, our fellow citizens, to whom, as an independent institution, we are accountable. Eight years ago the concept of a press conference immediately after the meeting of the Goveing Council was still considered a bold innovation. Today it is part of the global state of the art. And the Vice-President and I also have to thank you for that.
    We are now at your disposal for questions.
     
    Bron: http://www.ecb.int/press/pressconf/2011/html/is111006.en.html