Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • Government’s mountain of debt

    In de Verenigde Staten is de schuldenberg groot, maar zijn de ongedekte financiële verplichtingen gigantisch. Die verplichtingen worden echter nog niet als schuld meegerekend. De snelheid waarmee die toenemen is schrikbarend. In 2010 steeg de Amerikaanse staatsschuld met ruim $1.500 miljard, maar de toekomstige financiële verplichtingen voor onder andere Medicare en Social Security stegen met maar liefst $5.300 miljard.   

    http://www.usatoday.com/news/washington/2011-06-06-us-debt-chart-medicare-social-security_n.htm?loc=interstitialskip

    Met de Amerikaanse werkgelegenheid gaat het niet veel beter. Het gaat ronduit slecht. Aangezien veel staten en lokale overheden grote tekorten hebben verdwijnen er steeds meer overheidsbanen.

    http://money.cnn.com/2011/06/05/news/economy/state_local_layoffs/index.htm

  • Obama aides said to discuss seeking employer payroll tax cut

    Om de werkgelegenheid te stimuleren overweegt president Obama om nieuwe belastingverlagingen mogelijk te maken die de kosten voor bedrijven verlagen zodat zij meer mensen kunnen aannemen. Het idee is dat de premies voor de sociale zekerheid worden verlaagd en daarmee schuift men de rekening weer eens naar voren.

    http://noir.bloomberg.com/apps/news?pid=newsarchive&sid=akNeiLi2bBgg

    De onderhandelingen tussen Democraten en Republikeinen hebben nog niets opgeleverd. Republikeinen willen geen belastingverhogingen en drastische bezuinigingen en de Democraten willen vooral zo min mogelijk bezuinigen en de belastingen verhogen. Voor het eerst zijn we een bedrag tegengekomen waarmee het schuldplafond verhoogd zou moeten worden: $2,4 biljoen. Of dat bedrag na één of twee jaar op is, daar heeft men het niet over.

    http://www.reuters.com/article/2011/06/07/us-usa-debt-idUSTRE74E1HD20110607

  • Bernanke Speech: The U.S. Economic Outlook

    Ben Beanke gaf tijdens zijn tweede persconferentie een toelichting op het beleid van de Federal Reserve. De Fed zal haar monetaire stimuleringsprogramma QE2 in juni afronden en heeft dan $600 miljard aan Amerikaanse staatsobligaties opgekocht. Beanke repte met geen woord over een continuering van kwantitatieve verruiming. De Fed verandert niets aan het historisch lage rentebeleid en stelt zich dus afwachtend op hoe de economie na het aflopen van QE2 ontwikkelt. 
    Wie Beanke erop naleest wordt verrast door de wijze waarop hij oorzaak en gevolg weet om te draaien. Zo wordt volgens Beanke de inflatie exclusief veroorzaakt door vraag en aanbodcondities en niet door het beleid van de Fed in combinatie met de aard van termijnmarkten. En hoge olieprijzen? Dat komt omdat OPEC de productie niet verhoogt, aldus Beanke. Bovendien valt uit de prijzen van Amerikaanse staatsobligaties niet af te leiden dat een hogere toekomstige inflatie door de markt wordt ingeprijsd. Dat laatste is iets waar de Fed zelf actief voor is op de financiële markten.
    De analyses die links en rechts voorbij komen duiden erop dat estig rekening gehouden moet worden met flinke correcties. Dat is ook logisch omdat wanneer de Fed ophoudt met nieuw geld in de economie te pompen, de stroom naar de financiële markten opdroogt. Het uitstellen van QE2 zal wat ons betreft de noodzaak tot QE3 alleen maar vergroten. Ergens schept de Fed de condities voor het ontstaan van een nieuwe aanleiding voor een derde ronde aan kwantitatieve verruiming. Uiteindelijk moet iemand de Amerikaanse overheid financieren.. 
  • ECB Flags July Hike, Won’t Bend Rules For Greek Deal

    Jean-Claude Trichet gaf een dag later ook een persconferentie om het beleid van de ECB toe te lichten. Trichet gebruikte de codewoorden “strong vigilance”, wat betekent dat de ECB de rente waarschijnlijk zal gaan verhogen. De inflatieverwachtingen van de ECB liggen een heel stuk genuanceerder dan die aan de andere kant van de Atlantische oceaan. De ECB waakt voor het ontstaan van een loonprijsspiraal.
    De meeste vragen die Trichet echter kreeg gingen over de Griekse kwestie. Trichet bleef het standpunt van de ECB herhalen: de ECB werkt niet mee aan een Griekse herstructurering en zal bij een Griekse “default” conform haar regels Griekse staatsobligaties van haar lijst voor legitieme onderpanden schrappen. Trichet legt daarmee de verantwoordelijkheid bij de Europese politiek want het is een fiscaal probleem, niet een monetair probleem. 
  • Troika: Griekenland gezakt voor tweede tranche

    Het Griekse probleem blijft onopgelost: Griekenland kan haar schulden niet financieren, de economie krimpt en zij is voorlopig afgesloten van de kapitaalmarkten en afhankelijk van noodsteun van het IMF en Europa. Vorige week leek het er even op dat Griekenland de tweede tranche van de noodlening overgemaakt zou krijgen, maar dat bleek een voorbarige conclusie te zijn. Voordat het IMF (en de EU) geld kan overmaken, moet er een garantie zijn dat Griekenland over twaalf maanden haar schulden kan herfinancieren, anders mag het IMF volgens haar eigen regels geen geld overmaken.
    De troika van het IMF, de EU en de ECB is tot de conclusie gekomen dat Griekenland “onder gefinancierd” is. Dat betekent dat de garantie die voor het IMF noodzakelijk is om een noodlening te verstrekken niet afgegeven kan worden tenzij er een oplossing gevonden wordt om dit financieringsgat te vullen. Aangezien een herstructurering geen optie is voor de ECB en de EU, is een tweede Griekse bailout dus onvermijdelijk. De enige vraag is hoe die tweede bailout ingevuld wordt en of de private sector daarbij betrokken wordt.  
    Sinds Griekenland onder een veel strenger Europees toezicht is geplaatst en er niet meer met de statistieken geknoeid kan worden blijkt dat de Griekse economie er dramatisch voorstaat. De eerste bailout was erop gericht Griekenland “liquiditeit” te verschaffen zodat zij naast saneren voldoende financiële middelen had om uit de schulden te groeien. Het tegenovergestelde is gebeurd: de schulden zijn toegenomen en de economie is enorm gekrompen. De financiering van de Griekse overheid is nog steeds een probleem.    
    De door Europa opgelegde Griekse privatiseringen zouden ongeveer €50 miljard moeten gaan opleveren, maar experts twijfelen eraan of dat überhaupt mogelijk is. Der Spiegel schetste een onthutsend beeld hoe het er in Griekenland aan toe gaat met staatsdeelnemingen.
  • The Continual Screwing of Jefferson County, Alabama

    Matt Taibi schreef opnieuw een vlijmscherpe analyse over de verwevenheid van Amerikaanse politici en de grote Wall Street banken. Het is onnavolgbaar hoe de VS is afgegleden naar een banenenrepubliek. Lees daarom het bizarre verhaal over Jefferson County en het falen van de politiek. Want als politici, naast het publieke belang dat zij pretenderen te dienen, een financieel aantrekkelijker belang dienen, dan zijn er weinig andere woorden te bedenken die de lading dekken wat er van de VS is geworden. 

    http://www.rollingstone.com/politics/blogs/taibblog/the-continual-screwing-of-jefferson-county-alabama-20110531

  • US Treasury yield drops below 3%

    Door toegenomen bezorgdheid over het economische herstel in Amerika zoeken beleggers hun heil in Amerikaanse staatsobligaties. De werkgelegenheidscijfers vielen tegen: terwijl er in mei 175.000 nieuwe banen verwacht werden, bleken er slechts 38.000 nieuwe banen bij zijn gekomen. Een dramatisch resultaat. Maar beleggers verwachten kennelijk dat een terugvallende economie de zoektocht naar “zeker” rendement in Amerikaanse staatsobligaties de prijzen van die obligaties doen opdrijven. Daarmee sluiten zij het risico van een vlucht uit de dollar uit, omdat bijvoorbeeld een verhoging van het Amerikaanse schuldenplafond mislukt.

    http://www.ft.com/intl/cms/s/0/b9e94522-8c59-11e0-b1c8-00144feab49a.html#axzz1O1n9A9dg

    Bill Gross verwoordde het treffend: het zijn net kikkers die, levend, langzaam in water worden gekookt. Ofwel, de vlucht in renderende Amerikaanse staatsobligaties is een vlucht naar schijnveiligheid.

    http://noir.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aFx9HWoIUobM&pos=4

  • Von NotHaus’ Question

    Niet veel mensen zullen ooit gehoord hebben van Beard von NotHaus. Von NotHaus werd door de openbaar aanklager vergeleken met een terrorist omdat hij het Amerikaanse financiële stelsel had ondergraven door zogenaamde Liberty dollars, gemaakt uit puur zilver, in omloop te brengen. Von NotHaus werd veroordeeld.
    Wat ons nog niet bekend was, is dat in de aanklacht door de rechter een belangrijke passage werd geschrapt. Die passage verwees naar de grondwettelijke grondslag voor de uitgifte van de Amerikaanse valuta. De jury werd op deze manier verhinderd om op basis van die grondwettelijke bepaling van de Amerikaanse dollar tot een oordeel te komen. 
    Een saillant detail van het Amerikaanse financiële stelsel is dat de grondwettelijke basis van de Federal Reserve note die als “dollar” fungeert in twijfel moet worden getrokken. In dat licht moet het bovenstaande bericht ook bezien worden. Wie hierover meer wil weten is het boek “Pieces of Eight” van Edwin Vieira een aanrader.
  • De Griekse tragedie: een existentiële crisis?

    Er is nog steeds geen oplossing gevonden voor het Griekse probleem. De ke van het probleem is dat het land onmogelijk uit de schulden kan groeien. Een afstempeling op de schulden is voor de Grieken eigenlijk de enige oplossing. Maar bij een herstructurering implodeert het bankwezen en de Griekse economie. Daaaast geldt dat een herinvoering van de Griekse drachme het land financieel en economisch zal isoleren. Om nog maar niet te spreken van de politieke consequenties van een dergelijke armoedeval. Het Duitse dagblad Bild kwam zelfs met het bericht dat de CIA vanwege de onrust een militaire coup niet langer durft uit te sluiten.
    De ke van het probleem voor de rest van Europa is dat men koste wat het kost een herstructurering van Griekse schulden moet voorkomen, omdat dit anders het begin van het einde voor de euro in zal luiden. Als de euro uiteenspat komt de Europese samenwerking estig in gevaar en dat brengt weer het risico met zich mee dat oude vetes nieuw leven in worden geblazen. 
    Met dit scenario in het achterhoofd, is de troika van financieel experts van de EU, het IMF en de ECB (ook al gaat de ECB formeel niet over de bailout) in Griekenland bezig om de Griekse boekhouding te onderzoeken. Hierbij kijkt men met name naar de mogelijkheden om Griekse staatsbezittingen te verkopen. Naar verluid zal de Griekse overheid, naast nieuwe bezuinigingen van ruim €6 miljard dit jaar, zo'n €50 miljard aan bezittingen moeten gaan verkopen.
    Deze verkopen moeten voorkomen dat Griekenland nog dieper in de schulden wegzakt en ertoe leiden dat een nieuwe bailout zo laag mogelijk uitvalt. Bovendien zijn er plannen om de Griekse belastingdienst onder inteationaal toezicht te plaatsen. De Financial Times zette de ontwikkelingen op een rij.
    De manier waarop Griekenland geholpen kan worden is, zoals uit het bovenstaande bericht van de Financial Times blijkt, een institutioneel drama. Geen enkele partij zal gelukkig worden van de uitkomst. De ECB wil ten koste van alles een herstructurering voorkomen, ook al weet men bij de ECB dat de verkopen van Griekse staatseigendommen het schuldenprobleem niet zal oplossen. Geen herstructurering, maar wel een nieuwe bailout gefinancierd met belastinggeld is voor de Europese politiek electoraal onverkoopbaar. Maar dat is niet het enige probleem. 
     
    De Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker wees op een ander probleem: het IMF mag volgens haar statuten een land niet voorzien van noodleningen zonder dat er een garantie ligt dat het geld na twaalf maanden geherfinancierd kan worden. Indien het IMF niet betrokken is bij een nieuwe bailout, dan zal Europa het zelf moeten oplossen. Dan is het de vraag of in het Duitse, Finse en Nederlandse parlement de bereidheid bestaat om de Grieken toch van noodkrediet te voorzien.
     
     
    Naast de bereidwilligheid van de Europese partners en het IMF, is er voor de voorwaarden van een nieuwe bailout brede steun nodig in de Griekse politiek. Maar alsof de situatie nog niet estig genoeg is, wordt premier Papandreou in het Griekse parlement beschuldigd van landverraad.
     
    Volgens de Griekse oppositie was premier Papandreou – net na zijn verkiezingsoverwinning in december 2009 – persoonlijk betrokken bij de verkoop van een pakket credit default swaps (CDS) van de overheidsbank Hellenic Postbank aan het in Genève gevestigde IJ Partners. Die CDSs bij de Hellenic Postbank vormde een verzekering voor mogelijke verliezen op Griekse staatsschuld. Hieruit blijkt dat men bij de Griekse overheidsbank wist hoe slecht Griekenland ervoor stond.
     
    De eigenaren van IJ Partners zijn volgens het parlementslid Panos Kammenos, die de beschuldiging deed, hooggeplaatste Griekse insiders die goed op de hoogte waren van de problemen. Deze insiders zijn volgens hem goede bekenden van premier Papandreou.
     
    Kammenos wijst er op dat de verkoop plaatsvond op het moment dat Papandreou met het IMF onderhandelde over mogelijke noodsteun en dat Papandreou wist dat de waarde van deze credit default swaps enorm zou stijgen. Met andere woorden: de Griekse premier zou willens en wetens vrienden geholpen hebben om te verdienen aan publieke bezittingen. Hierbij zou ook de Griekse centrale bank een handje geholpen hebben terwijl Papandreou in de media keihard uithaalde naar speculanten met credit default swaps.  
     
    De onderbouwing van de beschuldiging is moeilijk te verifiëren. Documenten en verklaringen zijn uiteraard in het Grieks en daaaast bestaan er de nodige onduidelijkheden omtrent de bedragen die gemoeid zijn. Bovendien ontkent IJ Partners in alle toonaarden. Niemand kan echter om het effect van de beschuldiging heen. De zaak houdt in Griekenland de gemoederen flink bezig. De mensen die gehoor hebben gegeven aan inteetoproepen om te gaan protesteren, scanderen niet voor niets “dieven” richting het parlementsgebouw. 
     
     

    Tegen deze achtergronden, maakte kredietbeoordelaar Moody's donderdag bekend dat zij de Griekse kredietwaardigheid verder afboekt. Zij achten een Griekse schuldherstructurering zeer aannemelijk en wachten de uitkomsten van de troika niet af. De Griekse regering is hierover uiteraard zeer ontstemd..  
     
     
    Het laatste nieuws is dat de troika hun besprekingen met de Griekse overheid positief hebben afgesloten. Griekenland krijgt de volgende tranche van de bailout overgemaakt op voorwaarde van nieuwe bezuinigingen en de verkoop van overheidsbezittingen. Dit jaar gaat Griekenland voor nog eens €6,4 miljard bezuinigen en daar komt nog eens €22 miljard bij over de periode tot aan 2015. Of de Grieken hier blij mee zijn, valt te betwijfelen. Vakbondsleden hebben eerder vandaag het ministerie van Financiën bezet. 
     
     
     
     
  • Portugal betaalt recordrente op obligaties

    Hoewel Portugal financiële noodsteun van het IMF en de EU ontvangt en voorlopig de rekeningen kan betalen, zijn beleggers niet bereid om een lagere rente op kortlopend Portugees schuldpapier te rekenen. Voor Portugal geldt dezelfde vraag als voor Griekenland: kan het land uit de schulden groeien door te bezuinigen en de economie te hervormen?   

    http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/22/portugal-betaalt-recordrente-op-obligaties.xml

    Bij de aankomende Portugese verkiezingen lijken de “centrum-rechtse” Sociaal Democraten de meeste stemmen te zullen krijgen. De vraag is echter of in Portugal een meerderheidsregering gevormd kan worden. De gewone Portugezen zijn – zoals de Grieken en Ieren – hun vertrouwen in de politiek kwijtgeraakt. 

    http://www.reuters.com/article/2011/06/02/us-portugal-election-idUSTRE7513G120110602

  • Spanish ire against bankers spills over in city center protests

    In Spanje zijn na de regionale verkiezingen de demonstraties niet opgehouden. In Spanje richt de woede zich met name op de banken die verantwoordelijk worden gehouden voor de problemen van het land. De woede wordt mede ingegeven door problemen met zogenaamnde interest rate swaps die gewone Spanjaarden de nodige financiële ellende bezorgen.

    Bij het afsluiten van hypotheken zijn klanten onvolledig geïnformeerd over de risico's van dergelijke kredietderivaten. Deze interest rate swaps werden verkocht om klanten te beschermen tegen een hogere rente. Maar omdat de rente daalde, werden klanten geconfronteerd met een hogere rekening omdat zij bij een dalende rente de bank moeten compenseren. Dat hebben banken niet altijd goed uitgelegd. Rechters in Spanje hebben in het merendeel van de rechtszaken, 247 van 302, klanten in het gelijk gesteld.