Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • PBOC governor says foreign reserves excessive

    Wanneer een centrale bankier openlijk zegt: “buitenlandse valutareserves bedragen meer dan onze rationele vraag”, dan is de boodschap duidelijk. China heeft teveel dollars en wil ervan af. In het eerste kwartaal zag China de dollarreserve toenemen met $200 miljard en dat brengt het totaal boven de $3 biljoen. De uitspraken van Zhou Xiaochuan wijzen erop dat China overtollige dollars strategisch zal investeren in bijvoorbeeld olie en zal beleggen in andere valuta, waaronder edelmetalen.          

    http://www.chinadaily.com.cn/bizchina/2011-04/19/content_12355149.htm

  • Spanish bonds up after auction; Bunds fall

    Het Europese besmettingsgevaar – het gevaar dat schulden geherstructureerd en afgestempeld moeten worden – is met het Europese noodfonds EFSF niet geweken; slechts uitgesteld. Als dit door hoge Duitse officials ter sprake wordt gebracht, dan schiet de stress er goed in op de financiële markten. De Spaanse overheid merkte de gevolgen van de speculaties over een Griekse schuldherstructurering bij de plaatsing van haar obligaties deze week: de rente steeg voorafgaand hiervan naar ruim 5,5%. Nadat de plaatsing geslaagd was – wat kwam doordat China de portemonnee heeft opengetrokken – daalde de rente licht. Maar vergeleken met de Duitse 'benchmark' blijft deze op een erg hoog niveau steken.  

    http://www.reuters.com/article/2011/04/20/markets-bonds-euro-idUSLDE73J0O920110420

  • Japan supply-chain woes rattle earnings

    De situatie in Japan blijft onverminderd problematisch. Het gaat minimaal 9 maanden duren om de kereactoren in Fukushima voorgoed af te dekken. Bovendien zullen de herstelwerkzaamheden geruime tijd in beslag nemen en kampt Japan met problemen met de elektriciteitsvoorziening. Wereldwijd maken bedrijven gebruik van elektronische halffabricaten die in Japan worden gemaakt. Een vijfde van alle halfgeleiders wordt in Japan gemaakt en door alle problemen worden de eerste effecten in de bedrijfsresultaten van inteationale ondeemingen zichtbaar. 

    http://www.reuters.com/article/2011/04/19/us-japan-supplychain-idUSTRE73I5AT20110419

  • Goud door $1.500

    Goud bereikte gisteren de $1.500 per troy ounce. De goudprijs blijft in lijn met de constante berichtgeving over de escalerende fiscale situaties van verschillende landen stijgen. De Griekse solvabiliteit werd afgelopen week opnieuw in twijfel getrokken. Daaaast trok de kredietbeoordelaar Standard&Poor’s afgelopen maandag ook de fiscale houdbaarheid van de Verenigde Staten in twijfel. S&P stelde het vooruitzicht op de Amerikaanse kredietwaardigheid negatief bij. De Verenigde Staten hebben nog steeds de allerhoogste kredietwaardigheid, in vakjargon AAA, maar moet rekening houden met een afwaardering als het niet heel snel fiscaal orde op zaken stelt. Dit jaar bedraagt het begrotingstekort meer dan $1.500 miljard.

     

    Kitco goud $1.500

     

    Omdat de bedragen van de goudprijs en het Amerikaanse begrotingstekort zoveel gelijkenis vertonen kunnen we een simpele berekening maken. De Verenigde Staten zou met het tekort van 2011 precies 1.000.000.000 (één miljard) troy ounces goud kunnen kopen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Afgelopen jaar werd er 2,689 ton goud gemijnd, oftewel 86.454.039 (86 miljoen) troy ounces. De VS zou anders gezegd met het tekort meer dan 11X de jaarlijkse hoeveelheid gemijnd goud kunnen opkopen.

     

    De $1.500 per troy ounce bleek een belangrijke psychologische grens. De doorbraak van de grens was zelfs voor de NOS reden genoeg om melding te maken van de historische goudprijs.

     

    Goud door $1,500 Intraday

  • Mini-documentaire Max Keiser Ierse Bailout

    Max Keiser is als financieel joualist een bekend criticaster van de financiële wereld. Keiser ging in Ierland op zoek naar het verhaal van de middenklasse; het verhaal van de gewone man. Hij brengt op indringende wijze de hopeloosheid van de Ierse situatie in beeld. Ierland gaat gebukt onder een enorme schuldenlast waarvan de Ieren zich afvragen waarom zij die moeten dragen en hoe zij de Ierse schulden überhaupt kunnen terugbetalen.

    Deel 1:

     

    Deel 2:

  • Amerikaanse bezuinigingen in perspectief

    Vorige week werd bekend dat het bezuinigingsakkoord voor de lopende begroting van 2011 van Democraten en Republikeinen in het Amerikaanse congres een stuk lager uitvalt dan voorgenomen. Na een verhitte strijd over bezuinigingen van $60 miljard of $30 miljard bezuinigen, werd besloten om $30 miljard te bezuinigen. Let wel, het begrotingstekort bedraagt meer dan $1.500 miljard; het gaat dus om slechts 2% van het begrotingstekort.
    Dat de Amerikaanse overheid de uitgaven niet in de hand heeft, bleek afgelopen week toen de Amerikaanse rekenkamer de bezuinigingsmaatregelen doorrekende. Zij rekende het Amerikaanse congres voor, dat er effectief slechts $353 miljoen wordt bezuinigd. Met andere woorden, slechts 0,023% van het begrotingstekort.
    Om u een idee te geven welke relatieve omvang de bezuinigingen hebben ten opzichte van het begrotingstekort, de totale staatsschuld en de ongedekte financiële verplichtingen (“unfunded liabilities”; dat zijn de toekomstige uitgaven voor Social Security, Medicair en Medicaid waarvoor niet gereserveerd is), biedt het onderstaande filmpje uitkomst (met dank aan trouwe lezer Frank).

    Vorige week werd bekend dat het bezuinigingsakkoord voor de lopende begroting van 2011 van Democraten en Republikeinen in het Amerikaanse congres een stuk lager uitvalt dan voorgenomen. Na een verhitte strijd over bezuinigingen van $60 miljard of $30 miljard bezuinigen, werd besloten om $30 miljard te bezuinigen. Let wel, het begrotingstekort bedraagt meer dan $1.500 miljard; het gaat dus om slechts 2% van het begrotingstekort. 

    Dat de Amerikaanse overheid de uitgaven niet in de hand heeft, bleek afgelopen week toen de Amerikaanse rekenkamer de bezuinigingsmaatregelen doorrekende. Zij rekende het Amerikaanse congres voor, dat er effectief slechts $353 miljoen wordt bezuinigd. Met andere woorden, slechts 0,023% van het begrotingstekort. 

    Om u een idee te geven welke relatieve omvang de bezuinigingen hebben ten opzichte van het begrotingstekort, de totale staatsschuld en de ongedekte financiële verplichtingen (“unfunded liabilities”; dat zijn de toekomstige uitgaven voor Social Security, Medicair en Medicaid waarvoor niet gereserveerd is), biedt het onderstaande filmpje uitkomst (met dank aan trouwe lezer Frank).

     

  • S&P verlaagt vooruitzicht Verenigde Staten

    Kredietbeoordelaar Standard & Poor heeft vandaag bekend gemaakt dat zij het vooruitzicht op de kredietwaardigheid van de Verenigde Staten naar beneden heeft bijgesteld; van stabiel naar negatief. De huidige AAA-rating – de aller veiligste kwalificatie – blijft desalniettemin onveranderd. S&P verlaagde het vooruitzicht omdat er volgens hen twijfel bestaat over het ingrijpen van de Amerikaanse beleidsmakers op het begrotingstekort en de exorbitante staatsschuld.

     

    “Meer dan twee jaar na het begin van de recente crisis zijn Amerikaanse beleidsmakers het nog steeds niet eens hoe het tij te keren en de budgettaire verslechtering en fiscale druk voor de lange termijn op te lossen”, zegt analist Nikola G. Swann van de kredietbeoordelaar in een toelichting.

     

    De verlaging van het vooruitzicht herinnert Washington er nogmaals aan dat er drastische fiscale hervormingen nodig zijn. Het continue onvermogen om een geloofwaardig fiscaal hervormingsplan te presenteren zal op termijn de kosten voor krediet voor elk marktsegment in de Verenigde Staten doen stijgen. Dit zal vervolgens zijn effecten hebben op investeringen, werkgelegenheid en economische groei. Het uitblijven van de hervormingen brengt ook de rol van de dollar als wereldreservemunt in gevaar. S&P stelde dat de kredietrating van de Verenigde Staten bij het uitblijven van hervormingen verlaagd zal worden. De kans dat dit gebeurd schat S&P op één op drie.

     

    In navolging van het nieuws steeg de rente die over Amerikaanse obligaties moet worden betaald en de beurzen laten wereldwijd rode cijfers zien. De goudprijs steeg logischerwijs als reactie op het nieuws. Het negatieve vooruitzicht van S&P trekt de rol van de dollar als veilige haven in twijfel en speelt daarmee goud, met haar natuurlijke rol als veilige haven, in de kaart.

     

    Bronnen:

    “S&P verlaagt outlook VS naar negatief”

    http://www.fd.nl/artikel/21952767/s-p-verlaagt-outlook-vs-negatief

    “Standard & Poor’s Puts ‘Negative’ Outlook on U.S. AAA”

    http://www.bloomberg.com/news/print/2011-04-18/standard-poor-s-puts-negative-outlook-on-u-s-aaa-rating.html

    “Time From S&P Downgrade To El-Erian’s Completed, Legally Cleared And Published Op-Ed: 90 Minutes”

    http://www.zerohedge.com/article/sp-downgrade-el-erian-completed-legally-cleared-and-published-op-ed-90-minutes?utm_source=feedbuer&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+zerohedge%2Ffeed+%28zero+hedge+-+on+a+long+enough+timeline%2C+the+survival+rate+for+everyone+drops+to+zero%29

  • Just when you thought it couldn’t get any worse.. ‘mortgages to soar and interest rates to quadrupple in a year’

    Andrew Sentence van de Bank of England heeft de Britten gewaarschuwd om estig rekening te houden met een hogere rente en een hogere rentelast op hun hypotheek. Omdat veel Britten hebben gekozen voor een variabele hypotheekrente leidt dit tot hogere woonlasten. Bij een bedrag van £150.000 en een renteverhoging van 0,5% naar 2% loopt dit op tot meer dan £100 aan extra woonlasten per maand.

    De uitspraken van Sentence, die zitting heeft in het comité dat beslist over het rentebeleid, duiden erop dat in navolging van de ECB ook de Bank of England de rente zal verhogen. Wanneer die rente verhoogd wordt naar 2% dan ligt deze nog steeds onder het niveau van de inflatie. Die is in Groot-Brittannië opgelopen naar ruim 4%. Met andere woorden, het besteedbaar inkomen van de Britten neemt dit jaar opnieuw af; vorig jaar met bijna een procent, dit jaar naar schatting met 2%.  
  • The Fed Does Not Need QE3 And Can Fund Debt Monetization Merely From Rolling Debt And MBS Prepayments? Wrong

    Dat inteationale markten weinig interesse hebben om de gigantische Amerikaanse tekorten te financieren is voor niemand een geheim meer; de Federal Reserve zal de Amerikaanse overheid moeten financieren omdat niemand hiertoe bereid is. De vraag is hoe. Wordt het QE3 of QE Stealth?

    Twee weken geleden lieten we Jim Rickards aan het woord. Hij gaat uit van QE Stealth. Dit komt erop neer dat de Federal Reserve de structuur van haar balans wijzigt. Zij gebruikt dan de opbrengsten uit onder andere hypotheekschulden die op de balans staan (als gevolg van QE1) om Amerikaanse staatsobligaties op te kopen. Daarmee blijft het balanstotaal gelijk, maar wijzigt de structuur en is vooralsnog geen QE3 nodig. Rickards schatte die herfinancieringscapaciteit, dus “QE Stealth”, in op een slordige $750 miljard.

    Zero Hedge (dat volgens Rickards zijn huiswerk niet goed had gedaan) dook de openbaar toegankelijke boeken van de Federal Reserve in en rekende uit hoe hoog deze jaarlijkse herfinancieringscapaciteit eigenlijk is. Zij komt uit op $141 miljard voor dit jaar. En met begrotingstekorten van minimaal $1,5 biljoen in 2011 en 2012 lijkt een derde ronde van kwantitatieve verruiming onvermijdelijk.

    Zero Hedge stipt bovendien een heel belangrijk punt aan: het is in het belang van de Amerikaanse overheid dat de Federal Reserve zoveel mogelijk staatsobligaties op de balans heeft staan. Dit omdat de betaalde rente op die schuldpapieren door de Fed teruggestort wordt op de rekening van de Amerikaanse overheid. Die rentelasten vloeien dan niet naar het buitenland, maar naar de Amerikaanse overheid. Dat dit de geloofwaardigheid van de dollar ondergraaft, tja.  

    http://www.zerohedge.com/article/fed-does-not-need-qe3-and-can-fund-debt-monetization-merely-rolling-debt-wrong

  • BRICS demand global monetary shake-up, greater influence

    De regeringsleiders van Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (afgekort “BRICS”) waren bijeen in China om tot een gezamenlijke inbreng te komen voor hervormingen van het inteationale monetaire stelsel. De BRICS-landen – die bij elkaar opgeteld een vijfde deel van de wereldeconomie vertegenwoordigen – waren eensgezind over de noodzaak om het huidige dollarsysteem te hervormen en zij eisen daarop meer invloed. Opmerkelijk is dat zij afgesproken hebben elkaars valuta via kredietlijnen aan elkaar beschikbaar te stellen en op die manier de noodzaak tot het gebruik van de dollar voor onderlinge handel en investeringen te verminderen.

    http://www.reuters.com/article/2011/04/14/us-brics-idUSTRE73D18H20110414