Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • US Credit Rating May Be Cut by S&P Unless Lawmakers Agree to Reduce debt

    Deze week maakte kredietbeoordelaar Standard & Poor's bekend dat zij het vooruitzicht op de Amerikaanse kredietwaardigheid naar beneden heeft bijgesteld. Amerika behoudt vooralsnog haar AAA status, maar krijgt een duidelijke waarschuwing: er moet echt werk gemaakt worden van structurele bezuinigingen om het allerveiligste kredietkeurmerk niet te verliezen. Standard & Poor's schat de kans van een afwaardering in op één op drie. 

    http://www.bloomberg.com/news/print/2011-04-18/standard-poor-s-puts-negative-outlook-on-u-s-aaa-rating.html

    President Obama – op campagne om zijn bezuinigingsmaatregelen aan te prijzen – liet zich niet uit het veld slaan door het nieuws en wilde niet al te lang stil staan bij de mogelijke afwaardering. Maar hij was dan ook voorbereid op het besluit van Standard & Poor's; zijn stafmedewerkers hebben volgens bronnen van de Washington Post bij de kredietbeoordelaar druk uitgeoefend en hen gevraagd om het vooruitzicht op “stabiel” (niets aan de hand) te houden.

    http://www.washingtonpost.com/business/economy/obama_administration_officials_tried_to_keep_sandp_rating_at_stable/2011/04/19/AFfAeO8D_story.html

    Na de bekendmaking van de mogelijke afwaardering door Standard & Poor's daalde de rente op Amerikaanse staatsobligaties. Dat is zeer opmerkelijk, wanneer immers de kredietwaardigheid in twijfel wordt getrokken dan acht men het risico dat de schulden niet afbetaald worden groter en wordt er zoals gebruikelijk een hogere rente gevraagd. Het tegenovergestelde gebeurde.  

    http://www.rtl.nl/xl/#/u/d9fa814d-e015-4213-892c-12c300eb7dba

  • Has the Fed, in its stealthy synthetic bet to keep long-term yields low, become the next AIG?

    De reden waarom de rente op Amerikaanse staatsobligaties omlaag ging, zou wel eens te maken kunnen hebben met één van de “monetaire” instrumenten van de Federal Reserve. Afgelopen zaterdag verscheen een zeer opmerkelijke videopresentatie op YouTube waarin financieel analist Eric deCarbonnel uiteenzet welke methoden de Federal Reserve kan toepassen om de lange rente op Amerikaans schuldpapier kunstmatig omlaag te krijgen.
    DeCarbonnel bestuurde de notulen van de Federal Open Market Committee (FOMC) en las een wel heel bijzondere presentatie. De FOMC is de commissie van de Federal Reserve die besluiten neemt over het rentebeleid, de monetaire groei (de groei van de geld- en krediethoeveelheid) bepaalt en beslist hoeveel en welke Amerikaanse staatsobligaties en andere schuldpapieren de Fed op de “open markt” koopt. 
    DeCarbonnel zet in zijn videopresentatie uiteen op welke drie manieren de Federal Reserve (en in theorie ook andere centrale banken) de lange rente kan beïnvloeden en kunstmatig omlaag kan krijgen*:
    (1) een centrale bank kan de gemiddelde duur van de obligaties op haar balans verlengen en daarmee meer langlopende obligaties kopen; dit is door de Fed reeds toegepast.
    (2) een centrale bank kan met vers gedrukt geld nieuw (staats)schuldpapier op de markt kopen en daarbij een prijssignaal afgeven waar zij de middellange en lange rente wil hebben; dit is bij QE II toegepast.
    (3) een centrale bank kan door middel van het verkopen van derivaten, of simpel gezegd “put opties” beleggers verzekeren voor waardeverlies op staatsobligaties. Een put optie is het recht om tegen een vooraf afgesproken prijs binnen een bepaalde termijn een waardepapier te verkopen**.
    In het algemeen geldt dat als de rente stijgt op staatsobligaties de prijs van de obligaties daalt. Een dergelijke prijsdaling is een beleggingsrisico. Een hogere rente wordt doorgaans veroorzaakt omdat verwacht wordt dat de inflatie oploopt of omdat bijvoorbeeld de kredietwaardigheid wordt afgeboekt. Wanneer de markt om deze redenen staatsobligaties verkoopt dan betekent dit voor de verkopers van de put opties dat zij die staatsobligaties moeten kopen voor de overeengekomen (en hogere) prijs.  
    Het gebruik van dit derde instrument moet gezocht worden in de risicobeleving van beleggers ten aanzien van Amerikaanse staatsobligaties. Als de prijs van deze put opties laag is, dan zal het risico als klein worden ervaren. Tegelijkertijd ontlokt het aanbod van deze goedkope verzekeringen speculatie: er kan gespeculeerd worden “tegen” Amerikaanse staatsobligaties. Daarbij komt dat het op grote schaal verkopen van deze put opties alleen goed gaat, wanneer het optierecht nooit wordt uitgeoefend. Indien dat wel gebeurt dan zijn de verliezen al snel gigantisch (omdat er onvoldoende reserves zijn).
    DeCarbonnel legt aan de hand van de notulen van de FOMC uit 2003 uit wat deze derde methode om de lange rente laag te houden betekent voor de Fed als zij hiermee eenmaal is begonnen: zij is in dat geval een gevangene van haar eigen beleid; er is namelijk geen exitstrategie mogelijk.
    De Federal Reserve zal om de rente blijvend laag te houden steeds meer put opties moeten verkopen. Want wanneer de Fed stopt met het verkopen hiervan, dan kan de markt dit interpreteren als een signaal dat de rente toe zal nemen. Immers, er is geen goedkope verzekering meer te kopen om beleggingsrisico op Amerikaans schuldpapier af te dekken. En wanneer de rente omhoog gaat, dan loopt de Fed het risico om de Amerikaanse staatsobligaties tegen de afgesproken prijs van de put optie te moeten kopen. Het is dus in het belang van de Fed om dit te voorkomen.
    Dat de Federal Reserve deze laatste techniek toepast, wordt aan de hand van de FOMC-notulen en de winst- en verliesrekening van de Fed, afgeleid. Daaaast blijkt bijvoorbeeld ook dat het aanbod van dergelijke put opties op Amerikaanse staatsobligaties (erg) goedkoop op de markt verkrijgbaar is.
    Het spijkerharde bewijs is echter niet geleverd. Dit komt omdat deze derivaten – indien gebruikt – niet in het openbare gedeelte van de boekhouding van de Federal Reserve zijn opgenomen. De secundaire bronnen zijn echter van dien aard dat deze methode – hoe absurd het ook is om verzekeringen op je 'eigen schuld' te verkopen – wel degelijk wordt toegepast.
    Indien blijkt dat dit waar is, dan neemt de Federal Reserve een soortgelijk risico als de genationaliseerde Amerikaanse verzekeraar AIG. Die blies zichzelf op als gevolg van haar derivatenpositie op hypotheeksecurisaties. Eén duidelijk verschil met AIG; zij had geen geldpers tot haar beschikking. De Fed wel.
    Wanneer de put opties uitgeoefend worden omdat de rente oploopt, en de Federal Reserve dus Amerikaanse staatsobligaties moet kopen, dan zullen de verliezen bij de Fed zichtbaar worden. Tegen die tijd is het al te laat en kan de Federal Reserve eigenlijk alleen maar teruggrijpen naar de geldpers om haar eigen faillissement, en een crash van de dollar, te voorkomen.
    * Centrale bankiers zijn “prijszetters” van de korte rente; de lange rente wordt door de markt bepaald (ook al hangen de korte en lange rente samen, maar dat ter zijde).
    ** Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Optie.
  • Putin:”Monetair beleid VS is ‘hooliganisme’”

    De Russische minister President, Vladimir Putin, uitte zich in negatieve zin over het monetaire beleid van de Verenigde Staten. Hij vergeleek het monetaire beleid met voetbalvandalisme. De uitlatingen van Putin volgen in de week dat kredietbeoordelaar Standard&Poor’s de fiscale houdbaarheid van de Verenigde Staten al in twijfel trok.

     

    ‘We zien dat alles niet zo goed gaat met onze vrienden in de Verenigde Staten’ zei Putin afgelopen woensdag. ‘Kijk naar hun  handelsbalans, hun schuld en begroting. Ze hebben de geldpers aangezet en overspoelen de hele dollar-zone, oftewel de hele wereld, met Amerikaanse staatsobligaties. Wij zullen ons zeker op korte termijn niet op dezelfde manier gedragen. We verkeren niet in de luxepositie om ons aan zulk hooliganisme schuldig te maken,’ zei Putin.

    Bron:

    Putin: U.S. Monetary Policy Is ‘Hooliganism’

    http://blogs.wsj.com/economics/2011/04/20/putin-u-s-monetary-policy-is-hooliganism/

  • Goud door $1.500

    Goud bereikte gisteren de $1.500 per troy ounce. De goudprijs blijft in lijn met de constante berichtgeving over de escalerende fiscale situaties van verschillende landen stijgen. De Griekse solvabiliteit werd afgelopen week opnieuw in twijfel getrokken. Daaaast trok de kredietbeoordelaar Standard&Poor’s afgelopen maandag ook de fiscale houdbaarheid van de Verenigde Staten in twijfel. S&P stelde het vooruitzicht op de Amerikaanse kredietwaardigheid negatief bij. De Verenigde Staten hebben nog steeds de allerhoogste kredietwaardigheid, in vakjargon AAA, maar moet rekening houden met een afwaardering als het niet heel snel fiscaal orde op zaken stelt. Dit jaar bedraagt het begrotingstekort meer dan $1.500 miljard.

     

    Kitco goud $1.500

     

    Omdat de bedragen van de goudprijs en het Amerikaanse begrotingstekort zoveel gelijkenis vertonen kunnen we een simpele berekening maken. De Verenigde Staten zou met het tekort van 2011 precies 1.000.000.000 (één miljard) troy ounces goud kunnen kopen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Afgelopen jaar werd er 2,689 ton goud gemijnd, oftewel 86.454.039 (86 miljoen) troy ounces. De VS zou anders gezegd met het tekort meer dan 11X de jaarlijkse hoeveelheid gemijnd goud kunnen opkopen.

     

    De $1.500 per troy ounce bleek een belangrijke psychologische grens. De doorbraak van de grens was zelfs voor de NOS reden genoeg om melding te maken van de historische goudprijs.

     

    Goud door $1,500 Intraday

  • Mini-documentaire Max Keiser Ierse Bailout

    Max Keiser is als financieel joualist een bekend criticaster van de financiële wereld. Keiser ging in Ierland op zoek naar het verhaal van de middenklasse; het verhaal van de gewone man. Hij brengt op indringende wijze de hopeloosheid van de Ierse situatie in beeld. Ierland gaat gebukt onder een enorme schuldenlast waarvan de Ieren zich afvragen waarom zij die moeten dragen en hoe zij de Ierse schulden überhaupt kunnen terugbetalen.

    Deel 1:

     

    Deel 2:

  • Amerikaanse bezuinigingen in perspectief

    Vorige week werd bekend dat het bezuinigingsakkoord voor de lopende begroting van 2011 van Democraten en Republikeinen in het Amerikaanse congres een stuk lager uitvalt dan voorgenomen. Na een verhitte strijd over bezuinigingen van $60 miljard of $30 miljard bezuinigen, werd besloten om $30 miljard te bezuinigen. Let wel, het begrotingstekort bedraagt meer dan $1.500 miljard; het gaat dus om slechts 2% van het begrotingstekort.
    Dat de Amerikaanse overheid de uitgaven niet in de hand heeft, bleek afgelopen week toen de Amerikaanse rekenkamer de bezuinigingsmaatregelen doorrekende. Zij rekende het Amerikaanse congres voor, dat er effectief slechts $353 miljoen wordt bezuinigd. Met andere woorden, slechts 0,023% van het begrotingstekort.
    Om u een idee te geven welke relatieve omvang de bezuinigingen hebben ten opzichte van het begrotingstekort, de totale staatsschuld en de ongedekte financiële verplichtingen (“unfunded liabilities”; dat zijn de toekomstige uitgaven voor Social Security, Medicair en Medicaid waarvoor niet gereserveerd is), biedt het onderstaande filmpje uitkomst (met dank aan trouwe lezer Frank).

    Vorige week werd bekend dat het bezuinigingsakkoord voor de lopende begroting van 2011 van Democraten en Republikeinen in het Amerikaanse congres een stuk lager uitvalt dan voorgenomen. Na een verhitte strijd over bezuinigingen van $60 miljard of $30 miljard bezuinigen, werd besloten om $30 miljard te bezuinigen. Let wel, het begrotingstekort bedraagt meer dan $1.500 miljard; het gaat dus om slechts 2% van het begrotingstekort. 

    Dat de Amerikaanse overheid de uitgaven niet in de hand heeft, bleek afgelopen week toen de Amerikaanse rekenkamer de bezuinigingsmaatregelen doorrekende. Zij rekende het Amerikaanse congres voor, dat er effectief slechts $353 miljoen wordt bezuinigd. Met andere woorden, slechts 0,023% van het begrotingstekort. 

    Om u een idee te geven welke relatieve omvang de bezuinigingen hebben ten opzichte van het begrotingstekort, de totale staatsschuld en de ongedekte financiële verplichtingen (“unfunded liabilities”; dat zijn de toekomstige uitgaven voor Social Security, Medicair en Medicaid waarvoor niet gereserveerd is), biedt het onderstaande filmpje uitkomst (met dank aan trouwe lezer Frank).

     

  • S&P verlaagt vooruitzicht Verenigde Staten

    Kredietbeoordelaar Standard & Poor heeft vandaag bekend gemaakt dat zij het vooruitzicht op de kredietwaardigheid van de Verenigde Staten naar beneden heeft bijgesteld; van stabiel naar negatief. De huidige AAA-rating – de aller veiligste kwalificatie – blijft desalniettemin onveranderd. S&P verlaagde het vooruitzicht omdat er volgens hen twijfel bestaat over het ingrijpen van de Amerikaanse beleidsmakers op het begrotingstekort en de exorbitante staatsschuld.

     

    “Meer dan twee jaar na het begin van de recente crisis zijn Amerikaanse beleidsmakers het nog steeds niet eens hoe het tij te keren en de budgettaire verslechtering en fiscale druk voor de lange termijn op te lossen”, zegt analist Nikola G. Swann van de kredietbeoordelaar in een toelichting.

     

    De verlaging van het vooruitzicht herinnert Washington er nogmaals aan dat er drastische fiscale hervormingen nodig zijn. Het continue onvermogen om een geloofwaardig fiscaal hervormingsplan te presenteren zal op termijn de kosten voor krediet voor elk marktsegment in de Verenigde Staten doen stijgen. Dit zal vervolgens zijn effecten hebben op investeringen, werkgelegenheid en economische groei. Het uitblijven van de hervormingen brengt ook de rol van de dollar als wereldreservemunt in gevaar. S&P stelde dat de kredietrating van de Verenigde Staten bij het uitblijven van hervormingen verlaagd zal worden. De kans dat dit gebeurd schat S&P op één op drie.

     

    In navolging van het nieuws steeg de rente die over Amerikaanse obligaties moet worden betaald en de beurzen laten wereldwijd rode cijfers zien. De goudprijs steeg logischerwijs als reactie op het nieuws. Het negatieve vooruitzicht van S&P trekt de rol van de dollar als veilige haven in twijfel en speelt daarmee goud, met haar natuurlijke rol als veilige haven, in de kaart.

     

    Bronnen:

    “S&P verlaagt outlook VS naar negatief”

    http://www.fd.nl/artikel/21952767/s-p-verlaagt-outlook-vs-negatief

    “Standard & Poor’s Puts ‘Negative’ Outlook on U.S. AAA”

    http://www.bloomberg.com/news/print/2011-04-18/standard-poor-s-puts-negative-outlook-on-u-s-aaa-rating.html

    “Time From S&P Downgrade To El-Erian’s Completed, Legally Cleared And Published Op-Ed: 90 Minutes”

    http://www.zerohedge.com/article/sp-downgrade-el-erian-completed-legally-cleared-and-published-op-ed-90-minutes?utm_source=feedbuer&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+zerohedge%2Ffeed+%28zero+hedge+-+on+a+long+enough+timeline%2C+the+survival+rate+for+everyone+drops+to+zero%29

  • The Fed Does Not Need QE3 And Can Fund Debt Monetization Merely From Rolling Debt And MBS Prepayments? Wrong

    Dat inteationale markten weinig interesse hebben om de gigantische Amerikaanse tekorten te financieren is voor niemand een geheim meer; de Federal Reserve zal de Amerikaanse overheid moeten financieren omdat niemand hiertoe bereid is. De vraag is hoe. Wordt het QE3 of QE Stealth?

    Twee weken geleden lieten we Jim Rickards aan het woord. Hij gaat uit van QE Stealth. Dit komt erop neer dat de Federal Reserve de structuur van haar balans wijzigt. Zij gebruikt dan de opbrengsten uit onder andere hypotheekschulden die op de balans staan (als gevolg van QE1) om Amerikaanse staatsobligaties op te kopen. Daarmee blijft het balanstotaal gelijk, maar wijzigt de structuur en is vooralsnog geen QE3 nodig. Rickards schatte die herfinancieringscapaciteit, dus “QE Stealth”, in op een slordige $750 miljard.

    Zero Hedge (dat volgens Rickards zijn huiswerk niet goed had gedaan) dook de openbaar toegankelijke boeken van de Federal Reserve in en rekende uit hoe hoog deze jaarlijkse herfinancieringscapaciteit eigenlijk is. Zij komt uit op $141 miljard voor dit jaar. En met begrotingstekorten van minimaal $1,5 biljoen in 2011 en 2012 lijkt een derde ronde van kwantitatieve verruiming onvermijdelijk.

    Zero Hedge stipt bovendien een heel belangrijk punt aan: het is in het belang van de Amerikaanse overheid dat de Federal Reserve zoveel mogelijk staatsobligaties op de balans heeft staan. Dit omdat de betaalde rente op die schuldpapieren door de Fed teruggestort wordt op de rekening van de Amerikaanse overheid. Die rentelasten vloeien dan niet naar het buitenland, maar naar de Amerikaanse overheid. Dat dit de geloofwaardigheid van de dollar ondergraaft, tja.  

    http://www.zerohedge.com/article/fed-does-not-need-qe3-and-can-fund-debt-monetization-merely-rolling-debt-wrong

  • BRICS demand global monetary shake-up, greater influence

    De regeringsleiders van Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (afgekort “BRICS”) waren bijeen in China om tot een gezamenlijke inbreng te komen voor hervormingen van het inteationale monetaire stelsel. De BRICS-landen – die bij elkaar opgeteld een vijfde deel van de wereldeconomie vertegenwoordigen – waren eensgezind over de noodzaak om het huidige dollarsysteem te hervormen en zij eisen daarop meer invloed. Opmerkelijk is dat zij afgesproken hebben elkaars valuta via kredietlijnen aan elkaar beschikbaar te stellen en op die manier de noodzaak tot het gebruik van de dollar voor onderlinge handel en investeringen te verminderen.

    http://www.reuters.com/article/2011/04/14/us-brics-idUSTRE73D18H20110414

  • Europese schuldencrisis in stroomversnelling

    Na Griekenland, Portugal en Spanje worden ook de Ierse langlopende leningen opnieuw door kredietbeoordelaar Moody’s afgewaardeerd. Moody’s verlaagde de rating van de Ierse overheidsschulden op vrijdag met twee stappen van Baa1 naar Baa3. Met deze rating zijn de Ierse overheidsschulden nog één stap verwijderd van ‘junk’ status. Anders gezegd is dit het laagste niveau waarop een institutie nog als betrouwbaar gekenmerkt wordt. Moody’s is negatief gestemd over het Ierse toekomstperspectief en zegt dat in de toekomst eventuele verdere afwaardering binnen de mogelijkheden ligt. Zij baseren dit op de tegenvallende Ierse economische groei en de recente rente verhoging van de ECB. Hiermee wordt de rentelast voor de toch al zwakke Ierse overheidsfinanciën een nog zwaardere last.

     

    De Ierse afwaardering nam een dag plaats nadat de rente die Griekenland over haar schulden moet betalen naar record hoogte steeg. De Griekse rente sprong gisteren omhoog na uitlatingen van de Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schaeuble, in de Duitse krant Die Welt. Schaeuble sluit niet uit dat Griekenland over moet gaan tot een herstructurering van haar schuld. De Duitste minister zei daaaast dat een onderzoek van de Europese Commissie, de ECB en het IMF uitsluitsel moet geven over de houdbaarheid van de Griekse schuld. ‘Indien er twijfel is over de Griekse schuld moeten we iets doen’ zei Schaeuble. De uitlatingen van Schaeuble zorgde ervoor dat de rente op de Griekse 10-jaars obligatie boven de 13.2% steeg. De Europese schuldencrisis lijkt in een stroomversnelling te raken.

     

    Grieks debt

     

    Bronnen:

    L’Irlande tout près de perdre son rang d’emprunteur fiable

    http://www.lefigaro.fr/conjoncture/2011/04/15/04016-20110415ARTFIG00372-l-irlande-tout-pres-de-perdre-son-rang-d-emprunteur-fiable.php
    Moody’s dégrade la note de l’Irlande
    http://www.lemonde.fr/europe/article/2011/04/15/moody-s-degrade-la-note-de-l-irlande_1507989_3214.html#xtor=RSS-3208
    Moody’s verlaagt rating Ierland
    http://www.fd.nl/artikel/21928736/moody-s-verlaagt-rating-ierland
    Griekenland belooft maatregelen ‘in enkele weken’

    http://www.fd.nl/artikel/21925690/griekenland-belooft-maatregelen-enkele-weken?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

    Greek 10 Year Yield Surges Over 13.2% – Euro Falls Against Gold and Particularly Silver

    http://tinyurl.com/5vpl2n7