Categorie: Kredietcrisis

  • Amerikaanse staatsschuld nadert $20 biljoen

    Gisteren brak de Dow Jones door de 20.000 punten en binnen afzienbare tijd zal ook de Amerikaanse staatsschuld een mijlpaal van $20 biljoen bereiken. Maar zit er ook een verband tussen deze twee cijfers? Je zou denken dat de waarde van de Dow Jones index bepaald wordt door de winstverwachtingen van de onderliggende bedrijven, maar je zou ook kunnen redeneren dat de aandelenmarkt wel moet stijgen als er steeds meer geld in de economie komt. Dat is namelijk wat er gebeurt als de overheid meer geld uitgeeft dan er binnenkomt.

    Via Pro Active Advisor Magazine kwamen we een interessante grafiek tegen die de ontwikkeling van de Dow Jones index vanaf 1915 afzet tegen de groei van de staatsschuld. En wat blijkt: sinds de Tweede Wereldoorlog lijken de aandelenmarkt en de staatsschuld in een vergelijkbaar tempo toe te nemen, al zijn er periodes waarbij de één sneller steeg dan de ander. Maar per saldo houden de twee een gelijk tempo aan, wat doet vermoeden dat geldgroei op de langere termijn invloed heeft op de ontwikkeling van de beursindex.

    Stel dat de staatsschuld van de Verenigde Staten onder president Trump verdubbelt naar $40 biljoen, zou de Dow Jones tegen die tijd ook op 40.000 punten staan?

    dow-jones-staatsschuld

    Dow Jones index versus Amerikaanse staatsschuld (Bron: msoscillator.com)

  • Staatsschuld Japan voor 38% in handen centrale bank

    De centrale bank van Japan heeft inmiddels 38% van de staatsschuld van de eigen regering in handen. Iedere maand haalt de centrale bank obligaties uit de markt, door deze op te kopen van banken en beleggingsfondsen. Het is tekenend voor het failliet van de schuld gedreven economische groei, die in Japan nog meer zichtbaar is dan in Europa en in de Verenigde Staten.

    Het is in de geschiedenis vaker voorgekomen dat centrale banken stelselmatig de tekorten van de regering financierden. Het meest bekende voorbeeld daarvan is misschien wel de Weimar republiek, waar op grote schaal geld werd bijgedrukt om de herstelbetalingen van de Eerste Wereldoorlog te kunnen betalen. Het is de vraag of de Bank of Japan zich ooit uit dit schuldenmoeras kan terugtrekken, want de economische groei is nog altijd teleurstellend.

    bankofjapandebt

    Bank of Japan bezit 38% van de staatsschuld (Bron: Bloomberg, via twitter)

    Geldpersfinanciering

    Niet alleen de staatsschuld van Japan is in toenemende mate in handen van de centrale bank. Ook de meerderheid van alle exchange traded funds (ETF’s) staan inmiddels op de balans van de centrale bank. U kunt zich voorstellen dat de koersen van aandelen en obligaties stijgen als de centrale bank stelselmatig het aanbod van vrij verhandelbare financiële activa verkleint. Welkom in het tijdperk van centrale bank gedreven economische groei.

    japan-etf-holdings

    Japanse centrale bak bezit 66% van alle ETF’s (grafiek via twitter)

  • Bill Gross: “Rente boven 2,6% is begin van bear market obligaties”

    Als de rente op Amerikaanse 10-jaars obligaties boven de 2,6% komt zal dat het begin markeren van een langdurige bear market in staatsobligaties. Daarvoor waarschuwt vermogensbeheerder Bill Gross, die jarenlang voor Pimco werkte en die nu actief is bij Janus Capital. Volgens hem is de ontwikkeling van de rente op staatsleningen nu veel belangrijker dan wat er op de aandelenmarkt of de valutamarkt gebeurt. In zijn laatste nieuwsbrief voor klanten schrijft hij het volgende:

    “Houd het niveau van 2,6% goed in de gaten. Deze is veel belangrijker dan de Dow Jones op 20.000 punten, veel belangrijker dan een olieprijs die door $60 per vat breekt en veel belangrijker dan pariteit van de wisselkoers tussen de euro en de dollar. Het is doorslaggevend voor de rentestanden en mogelijk ook de aandelenkoersen in 2017.”

    De rente op zogeheten Treasuries met een looptijd van 10 jaar kwam in december al dicht bij het niveau van 2,6%, maar op het moment van schrijven staat de rente weer lager op 2,35%. Sinds de verkiezing van Donald trump is de rente op het schuldpapier snel gestegen, omdat beleggers verwachten dat fiscale stimulering door Trump de inflatie zal aanjagen.

    “Sinds november domineert op de aandelenmarkt een sterk gevoel van optimisme, terwijl er op de obligatiemarkt juist een gevoel van wanhoop heerst. Zijn aandelen nu overgewaardeerd en is de rente op Treasuries te ver doorgeschoten? Dat is de kritieke vraag voor 2017.”

    rente-10-jaars-treasuries

    Rente op Amerikaanse 10-jaars leningen fors gestegen (Bron: Bloomberg)

    Rente versus inflatie

    Beleggers anticiperen sinds de overwinning van Trump op meer economische groei, waar bedrijven van zullen profiteren. Beleggers verwachten dat de winstgevendheid van beursgenoteerde bedrijven zal toenemen, waardoor een hogere koers gerechtvaardigd is. Meer economische activiteit kan ook meer inflatie in de hand werken, wat voor de obligatiemarkt juist ongunstig is.

    De rente is al uitzonderlijk laag, wat betekent dat het effectieve rendement op staatsobligaties bij een oplopende inflatie al snel negatief wordt. Historisch gezien is er een zeer sterke correlatie tussen de reële rente en de goudprijs, namelijk dat de prijs van het edelmetaal positief reageert op een periode waarin de inflatie hoger is dan de rente. Mogelijk staan we aan de vooravond van een nieuwe periode van stagflatie, dat zich kenmerkt door een zwakke economische groei en een oplopende inflatie.

    real-gold-price-real-interest-rate-wgc

    Oplopende inflatie maakt obligatiebeleggers ongerust, is goud een veilige haven? (Bron: World Gold Council)

    hollandgold-logo

    Deze bijdrage wordt u aangeboden door Hollandgold, uw adres voor de aankoop van fysiek edelmetaal. Wilt u meer informatie over goud kopen? Neem dan contact op via [email protected] of bel +31(0)88-4688400. 

  • Herwaardering goud als oplossing voor monetaire crisis?

    Centrale banken kunnen hun goudvoorraden herwaarderen om het financiële systeem te herkapitaliseren. Door goud tegen een hogere waarde op de balans te zetten kan er meer geld in omloop worden gebracht, bijvoorbeeld om de staatsschulden te verlagen, de economie te stimuleren en de bankensector te herkapitaliseren.

    Het klinkt als een mooie theorie, maar wist u dat deze begin jaren zeventig met succes in de praktijk werd gebracht? Marketupdate duikt in de geschiedenis en werkt uit hoe de ECB met een herwaardering van goud de economie van de Eurozone kan stimuleren.

    Herwaardering goud in 1972

    In mei 1972 gaf het Amerikaanse Congres goedkeuring voor een herwaardering van de Amerikaanse goudvoorraad. De officiële prijs van het edelmetaal werd verhoogd van $35 naar $38 per troy ounce, waardoor de waarde van de totale goudreserve met ongeveer $800 miljoen toenam. Het Amerikaanse ministerie van Financiën verstrekte vervolgens op basis van de hogere goudprijs nieuwe goudcertificaten aan de Federal Reserve. In ruil daarvoor kreeg ze van de centrale bank een tegoed ter waarde van eveneens ongeveer $800 miljoen. Dit tegoed werd vervolgens door de Amerikaanse overheid gebruikt als fiscale stimulering voor de economie.

    Een jaar later werd deze truc herhaald. Op 24 oktober 1973 gaf het Amerikaanse Congres toestemming voor een nieuwe herwaardering van de goudreserve, ditmaal van $38 naar $42,22 per troy ounce. De waarde van de goudvoorraad nam hierdoor met ongeveer $1,2 miljard toe, waardoor de centrale bank opnieuw een tegoed van $1,2 miljard aan de overheid kon verstrekken.

    De overheid kon dankzij de herwaardering van het goud meer geld uitgeven, zonder meer te moeten lenen of de belastingen te verhogen. Het nadeel van meer geld in de economie is dat het risico van inflatie op de loer ligt. Om dat risico te verkleinen besloot de Federal Reserve in de tweede helft van 1973 weer liquiditeit uit de markt te halen, door staatsobligaties van haar balans te halen en op de private markt aan te bieden. Met de verkoop van staatsobligaties haalde de centrale bank weer geld uit de markt, waardoor de plotselinge stijging van de geldhoeveelheid in circulatie gedeeltelijk teruggedraaid kon worden.

    Als de rente niet meer werkt

    Normaal gesproken volstaat het voor centrale banken om de rente te verhogen of te verlagen, maar vandaag de dag lijkt dit instrument door de uitzonderlijk hoge schulden op publiek én privaat niveau zo goed als uitgewerkt. Veel ruimte om de rente te verlagen is er niet meer en ook blijkt de lagere rente slechts in beperkte mate voor meer economische activiteit te zorgen. Je zou je ook af kunnen vragen hoe robuust een economisch herstel is dat volledig op schuld gedreven is.

    Ook het verhogen van de rente is vandaag de dag maar beperkt mogelijk, omdat veel overheden en huishoudens zich te diep in de schulden hebben gestoken. Een hogere rentelast op de staatsschuld betekent dat overheden meer belastinginkomsten moeten heffen of minder geld moeten uitgeven. Ook dat is niet bepaald gunstig voor de economie.

    Als een herwaardering van goud het monetaire gaspedaal is, dan zou je het op de markt brengen van staatsobligaties de monetaire rem kunnen noemen. Centrale banken zouden dit instrument opnieuw kunnen gebruiken voor een herkapitalisatie van een monetaire systeem dat dreigt te bezwijken onder haar schulden. In dit artikel beschrijven we hoe het monetaire systeem met goud geherkapitaliseerd kan worden.

    Herkapitaliseren

    Volgens de laatste cijfers heeft het Europese stelsel van centrale banken een balanstotaal van €3.672 miljard, waarvan de goudvoorraden van alle Eurolanden een waarde van €382 miljard vertegenwoordigen. Dat is de totale goudvoorraad van het Eurosysteem (ongeveer 10.800 ton), gewaardeerd tegen een goudkoers van €1.098 per troy ounce. De ECB waardeert haar goudvoorraad ieder kwartaal naar de marktwaarde, maar wat als ze het edelmetaal tegen een veel hogere waarde op de balans zet? Naar het voorbeeld van de Federal Reserve in de jaren '70 zou de ECB vandaag de dag de goudvoorraden kunnen herwaarderen naar bijvoorbeeld €3.972 per troy ounce. De totale goudvoorraad zou dan een waarde van €1.382 miljard vertegenwoordigen, dat is €1.000 miljard meer dan de huidige waarde. Dit bedrag kan de ECB verstrekken aan de overheden van alle eurolanden, vergelijkbaar met het tegoed dat de Federal Reserve in de jaren '70 verstrekte aan de Amerikaanse overheid. Dit tegoed kunnen overheden gebruiken om de economie te stimuleren. Het geld kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor investeringen in de infrastructuur, het onderwijs, gezondheidszorg en veiligheid, waardoor nieuwe werkgelegenheid wordt gecreëerd. Het geld vloeit op die manier van de overheid door naar de private sector en zal uiteindelijk bijgeschreven worden op de banktegoeden van huishoudens en bedrijven. Dat is niet alleen gunstig voor huishoudens, maar ook voor de bankensector. Meer spaartegoeden in het financiële systeem betekent dat de kapitaalratio van banken sterker wordt. En voor zover het extra geld gebruikt wordt om schulden af te lossen kan een dergelijke vorm van monetaire stimulering ook bijdragen aan 'deleveraging' van de bankbalansen. Het lijkt een win-win situatie, maar het gevaar bestaat dat deze vorm van monetaire stimulering de inflatie aanjaagt. Om dat effect tegen te gaan kan de ECB de staatsobligaties en bedrijfsobligaties die ze de afgelopen jaren gekocht heeft weer terugbrengen naar de private markt. Met de verkoop van deze schuldpapieren kan de centrale bank een gedeelte van de extra liquiditeit weer opzuigen, zodat het inflatoire effect op de economie beperkt blijft. Figuur 1 laat zien hoe een dergelijk stimuleringsprogramma uitgevoerd kan worden en wat het effect zal zijn op de balans van de centrale bank, de overheid, de private markt en de bankensector. We zien dat de ECB in dit voorbeeld €500 miljard aan nieuw geld in de economie heeft gebracht. Figuur 2 laat de geldstromen zien die het gevolg zijn van deze monetaire en fiscale operatie.

    herwaardering-goud-totaal

    Figuur 1: Herwaardering goud in schematisch overzicht

     

    herwaardering-goud-flowchart

    Figuur 2: Herwaardering goud in schematisch overzicht

    Monetaire en fiscale stimulering

    Het verschil tussen de geldcreatie die hierboven beschreven wordt en de reguliere geldcreatie door commerciële banken is dat er nu geen rente en aflossing hoeft plaats te vinden. Het extra geld blijft permanent in de economie en is dus altijd beschikbaar, bijvoorbeeld om schulden mee af te lossen. Daarmee verlicht je de druk op een economie die nu al overladen is met schulden.

    Deze vorm van monetaire verruiming lijkt in veel opzichten op helikoptergeld, met als verschil dat er met het herwaarderen van goud wel iets van waarde tegenover staat. Het nieuwe geld op de passiva zijde van de ECB balans wordt gedekt door een toename in de waarde van het goud op de activa zijde van de balans. Per saldo verandert er dus weinig aan de 'dekkingsgraad' van alle euro's die de verschillende Europese nationale banken in de loop der jaren in omloop hebben gebracht.

    Het is bovendien nog maar de vraag of deze combinatie van monetair en fiscaal beleid tot hoge inflatie zal leiden. Volgens een onderzoek van Robeco dat vorig jaar gehouden werd zullen de meeste mensen het nieuwe geld op de spaarrekening parkeren of gebruiken om de hypotheekschuld af te lossen. Slechts een klein deel van de ondervraagden was van plan het geld uit te geven, wat betekent dat het prijsopdrijvende effect van al dat extra geld in de economie zeker op de korte termijn beperkt zal blijven.

    De ECB zou het geld ook rechtstreeks onder de bevolking kunnen uitdelen, op voorwaarde dat het wordt gebruikt om schulden af te lossen. Daardoor verdwijnt een groot deel van het geld direct uit circulatie en wordt tevens de private schuldenlast omlaag gebracht. Dat zal zeker een stimulerend effect hebben op de economie, want als mensen minder schulden hebben zullen ze sneller geneigd zijn geld uit te geven. Op het moment dat de inflatie dreigt op te lopen kan de ECB de rente weer verhogen of staatsobligaties verkopen om liquiditeit uit de markt te halen. Figuur 3 laat dit voorbeeld schematisch zien.

    herwaardering-goud-flowchart-heilkoptergeld

    Figuur 3: Directe monetaire stimulering via herwaardering goud

    Staatsschuld wegstrepen?

    De ECB kan met een herwaardering van goud dus nieuw geld in omloop brengen, maar je zou het model nog verder kunnen vereenvoudigen. De goudvoorraden zijn bezittingen van verschillende landen, terwijl de staatsschulden - de naam zegt het al - de schulden van landen zijn. Zou je deze niet tegen elkaar kunnen wegstrepen, nu ze beide op de balans van de centrale bank staan?

    Volgens de meest recente cijfers heeft de ECB momenteel €1.265 miljard aan staatsobligaties op haar balans. Zou de ECB de waarde van de goudvoorraad €1.000 miljard hoger waarderen, dan kan ze datzelfde bedrag aan staatsobligaties wegstrepen. Dat is een enorme schuldverlichting voor overheden, waar uiteindelijk iedereen van profiteert. Men zal zich minder zorgen maken over de betaalbaarheid van de staatsschulden, waardoor het risico van staatsobligaties kleiner wordt en de rente daalt. Dat betekent dat de overheid minder belastinggeld opzij hoeft te zetten om de rente op de staatsschuld te betalen. Omdat alleen de staatsobligaties op de balans van de centrale bank worden weggestreept blijven de obligatiehouders in de private sector (pensioenfondsen, spaarders en beleggers) gespaard.

    balans-ecb-staatsobligaties-goud

    Figuur 4: Schulden wegstrepen via herwaardering goud

    Kan de ECB zomaar de goudprijs verhogen?

    Nu vraagt u zich natuurlijk af hoe de ECB het goud tegen een hogere waarde op de balans kan zetten. Op het moment van schrijven is de goudprijs iets meer dan €1.100 per troy ounce, veel minder dan de prijs van bijna €4.000 per troy ounce die we in dit voorbeeld gebruiken. Hoe kan de centrale bank de goudprijs naar dit niveau brengen?

    Dat is in theorie heel eenvoudig. De ECB kan op een dag bekendmaken dat ze onbeperkt fysiek goud zal opkopen tegen een koers van €4.000 per troy ounce. Daardoor zullen particulieren meer sloopgoud inleveren en zullen beleggers winst nemen op hun goud. Maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn de besluiten hun goud niet te verkopen, maar het simpelweg tegen de nieuwe koers te waarderen.

    Centrale banken zullen hun goudvoorraden zeer waarschijnlijk ook niet verkopen, maar slechts tegen de hogere waarde op hun balans zetten. Ze kunnen een herwaardering van hun goudreserve in theorie op dezelfde manier te gelde maken als de ECB dat in dit voorbeeld doet. Centrale banken zullen een groter percentage van hun reserves in fysiek goud aanhouden, waardoor er een betere spreiding is ten opzichte van de valutareserves.

    Zeer vermogende particulieren zullen waarschijnlijk ook maar in zeer beperkte mate hun goud van de hand doen. Zij kopen immers goud, sieraden en andere dure kunstobjecten om van hun 'overschot' aan geld af te komen. Zouden ze hun goud tegen de hogere koers verkopen, dan hebben ze nog meer geld dat ze niet nodig hebben.

    De grote vraag is of de ECB een hogere goudprijs van €4.000 per troy ounce kan verdedigen of dat de centrale bank haar belofte om goud te kopen weer in zal moeten trekken. Om de herwaardering van goud meer kans van slagen te geven zou de ECB deze kunnen coördineren met andere belangrijke centrale banken, zoals die van de Verenigde Staten, Rusland en China. Is het tijd voor een nieuwe Bretton Woods?

    gs-logo-breed

    Dit artikel wordt u aangeboden door Goudstandaard, uw adres voor de aankoop en verzekerde opslag van edelmetalen. Wilt u goud kopen? Neem dan contact op door te mailen naar [email protected] of door te bellen naar +31(0)88-4688488.

  • Rosengren: “Federal Reserve moet balans verkleinen”

    De Amerikaanse centrale bank moet overwegen haar balanstotaal te verkleinen, om te voorkomen dat de economie oververhit raakt. Dat zei Eric Rosengren, president van de Federal Reserve Bank van Boston in een interview met de Financial Times. Hij verwacht dat de inflatie eind dit jaar de doelstelling van 2% zal bereiken en vreest dat de inflatie volgend jaar verder zal oplopen als de centrale bank onvoldoende maatregelen neemt.

    Komt er een moment dat de centrale bank meer renteverhogingen kan overwegen, dan moet ze volgens Rosengren ook kijken naar de mogelijkheid om haar enorme balans te verkleinen. De Federal Reserve heeft tijdens de crisis een balanstotaal van bijna $4,5 biljoen opgebouwd, bestaande uit overwegend staatsobligaties en hypotheekleningen. De centrale bank kan deze portefeuille van leningen weer op de markt brengen om overtollige liquiditeit uit de economie te halen.

    De inflatie in de Verenigde Staten is nog steeds onder de doelstelling van de centrale bank, maar zodra deze begint te stijgen kan het volgens Rosengren snel uit de hand lopen. Krapte op de arbeidsmarkt kan de loonkosten verder doen stijgen, waardoor ook de prijzen omhoog gaan. De centrale bank vreest dat de plannen van Donald Trump om meer te investeren de inflatie aan zullen jagen.

    Balans verkleinen

    “We zouden het nu moeten overwegen. Wanneer er volgens daadwerkelijk actie ondernomen moet worden, dat zullen we tegen die tijd wel zien”, zo verklaarde Rosengren in een interview met de Financial Times. “Als de economie sterk genoeg is om verschillende verkrappende monetaire maatregelen te nemen, dan moeten we ook serieus nadenken over de omvang van de balans.”

    Fed-voorzitter Janet Yellen liet tijdens de laatste FOMC vergadering van vorig jaar weten dat de rente eerst een paar stappen verhoogd moet worden, voordat er iets gedaan kan worden aan de omvang van de balans. Dat zal volgens haar een aantal jaar duren. Als het aan Rosengren ligt kan dit proces al eerder in gang worden gezet.

    Monetaire verruiming

    De Federal Reserve heeft gedurende de crisis met verschillende rondes van quantitative easing (QE) een grote hoeveelheid staatsobligaties en hypotheekleningen op haar balans gezet. Dit opkoopprogramma werd in 2014 afgebouwd, maar is eigenlijk nooit helemaal gestopt. De volgende grafiek laat zien dat de centrale bank haar totale voorraad staatsobligaties en hypotheken nog steeds op peil houdt, door de opbrengst van afgeloste leningen opnieuw in schuldpapier te beleggen.

    De centrale bank kan haar voorraad staatsobligaties en hypotheken terug op de markt brengen om liquiditeit uit het financiële systeem te halen. Ook kan ze stoppen met herinvesteren in schuldpapier, waardoor de balans na verloop van tijd vanzelf krimpt. Merk op dat goud geen rol van betekenis speelt op de balans van de Federal Reserve, omdat de centrale bank slechts claims op de goudvoorraad bezit die gewaardeerd zijn op $42,22 per troy ounce. Dat is een fractie van de actuele goudprijs van ongeveer $1.200 per troy ounce.

    balanstotaal-federal-reserve

    Balans Federal Reserve sinds 2002 (Bron: Federal Reserve)

    gs-logo-breed

    Dit artikel wordt u aangeboden door Goudstandaard, uw adres voor de aankoop en verzekerde opslag van edelmetalen. Wilt u goud kopen? Neem dan contact op door te mailen naar [email protected] of door te bellen naar +31(0)88-4688488.

  • Wereldwijde schulden naar 325% van het bbp

    Wereldwijde schulden naar 325% van het bbp

    De wereldwijde schulden bereikten vorig jaar een recordniveau van 325 procent van het bbp, zo concludeerde het Institute for International Finance (IIF) afgelopen week. Vooral de staatsschulden zijn in 2016 opvallend hard gestegen, wat mogelijk te verklaren is door de uitzonderlijk lage rente en meer fiscale stimulering.

    Volgens het rapport zijn de wereldwijde schulden in de eerste negen maanden van 2016 met meer dan $11 biljoen gestegen naar een totaal van $217 biljoen. Bijna de helft van deze stijging kwam voor rekening van overheden, de rest werd geleend in de private markt. Opvallend is de sterke toename van schulden in opkomende markten, waar overheden in 2016 bijna drie keer zoveel geld leenden als in 2015. Vooral in China werd veel geld geleend.

    Stijgende rente

    De stijging van de wereldwijde schuldenlast werd vorig jaar nauwelijks gevoeld, omdat de rente verder daalde. Dat zou dit jaar wel eens kunnen veranderen, omdat men verwacht dat het beleid van Donald Trump zal leiden tot een hogere inflatie en een hogere rente. Ook zal de schuldenlast volgens het IIF dit jaar zwaarder gaan wegen door een relatief zwakke economische groei en een verdere stijging van de dollar. Een dure dollar betekent dat leningen in deze valuta duurder worden om terug te betalen. Ook zullen meer bedrijven door de hogere rente moeilijkheden ondervinden om aan krediet te komen.

    Tenslotte wijst het rapport op de schadelijke gevolgen van meer protectionisme op de kapitaalmarkt. Daardoor kan de beschikbaarheid van krediet verslechteren.

    “Een verschuiving richting een meer protectionistisch beleid kan ook impact hebben op de wereldwijde kapitaalstromen. Vanwege het belang van de Londense City in het verstrekken van leningen en derivaten (vooral voor bedrijven in Europa en in opkomende markten) kan de onzekerheid rondom de Brexit aanvullende risico’s met zich meebrengen, zoals hogere financieringskosten en hogere kosten op risico’s af te dekken.”

  • Amerikaanse minister van Financiën wil schuldenplafond afschaffen

    Amerikaanse minister van Financiën wil schuldenplafond afschaffen

    Volgens Amerikaanse minister van Financiën, Jack Lew, moet het schuldenplafond zo snel mogelijk afgeschaft worden. De periodieke discussie over het verhogen van de schuldlimiet brengt volgens hem veel politieke onzekerheid en hoge kosten met zich mee, zo schrijft hij in een nieuw essay voor het wetenschappelijke tijdschrift van de universiteit van Harvard.

    jacob_lew-teaserJack Lew zag tijdens zijn politieke loopbaan in Washington direct de schadelijke gevolgen van het schuldenplafond. Tot op heden is het de regering altijd gelukt om de schuldenlimiet te verhogen, maar het is al een aantal keer voorgekomen dat het politieke apparaat dreigde vast te lopen en dat rekeningen niet betaald konden worden. Lew beschrijft hoe het Amerikaanse ministerie van Financiën altijd probeert de geldstromen te optimaliseren, door de uitgifte van obligaties af te stemmen op het uitgavenpatroon van de regering.

    Deze systematiek wordt iedere keer als het schuldenplafond nadert overhoop gehaald, omdat er op dat moment bijna geen nieuwe obligaties uitgeschreven kunnen worden. Er moet dat geschoven worden met inkomsten en uitgaven, een boekhoudkundige operatie die veel risico’s met zich meebrengt. Plotselinge tegenvallers kunnen dan niet meer opgevangen worden, waardoor het risico bestaat dat de overheid haar rekeningen niet op tijd kan betalen.

    Afwaardering door schuldenplafond

    In 2011 leidde de impasse over het verhogen van het schuldenplafond zelfs tot een afwaardering van de kredietwaardigheid van de Amerikaanse overheid. Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s verlaagde de kredietstatus van de Verenigde Staten voor het eerst in de geschiedenis van AAA naar AA+. Als gevolg van deze impasse was de Amerikaanse overheid naar schatting $1 miljard tot $1,7 miljard meer aan rente kwijt om geld op te halen op de kapitaalmarkt.

    In 2015 moest er voor het eerst in twintig jaar een obligatieveiling worden uitgesteld vanwege het schuldenplafond. Toen de veiling eindelijk gehouden werd bleek de belangstelling voor het schuldpapier aanzienlijk gedaald te zijn en steeg de rente naar het hoogste niveau in vier jaar. De belangstelling voor de obligaties zakte door de discussie omtrent het schuldenlimiet naar het laagste niveau sinds 2010.

    20151022_debt

    Het schuldenplafond is de afgelopen decennia al regelmatig verhoogd (Grafiek via Zero Hedge)

    Politieke onzekerheid

    Jack Lew beschrijft in zijn essay hoe hij op een gegeven moment zelfs met de president om tafel moest zitten om alle rampscenario’s door te nemen van het niet verhogen van het schuldenplafond. Volgens de Amerikaanse minister van Financiën is het schuldenplafond een gevaarlijk politiek instrument geworden, dat de oppositie gebruikt om de regering onder druk te zetten.

    De Amerikaanse staatsschuld staat op het punt de grens van $20 biljoen te doorbreken. Naar verwachting zal de regering in maart opnieuw het wettelijke schuldenlimiet bereiken. Om een nieuwe politieke impasse te voorkomen moet het schuldenplafond meteen afgeschaft moeten worden, zo concludeert Jack Lew.

    Het schuldenplafond is volgens hem een onacceptabele bedreiging voor de gezondheid van het Amerikaanse financiële systeem, die bovendien helemaal niet meer van deze tijd is. Hij is van mening dat de uitgaven van de regering goedgekeurd moeten worden bij het maken van de begroting en niet op het moment dat de rekeningen betaald moeten worden.

  • Amerikaanse staatsschuld stijgt $100 miljard in één dag

    De Amerikaanse staatsschuld is op 30 december met $100 miljard toegenomen, zo blijkt uit cijfers van het Amerikaanse Ministerie van Financiën. Iedere dag wordt de hoogte van de staatsschuld bijgewerkt, maar het komt zelden voor dat er op één dag zoveel schuld bij komt. De staatsschuld steeg naar $19,976 biljoen, ‘slechts’ $24 miljard verwijderd van het doorbreken van de $20 biljoen.

    Hoeveel is $100 miljard eigenlijk? Het is vergelijkbaar met het bruto binnenlands product van de Amerikaanse staat New Mexico of met dat van Luxemburg. Het is evenveel als de marktwaarde van een bedrijf als L’Oreal, McDonalds of Siemens. Omgerekend naar de actuele goudprijs staat $100 miljard gelijk aan bijna 2.800 ton goud, dat is evenveel als de totale goudvoorraad van het IMF en een paar honderd ton meer dan de goudvoorraden van landen als Italië en Frankrijk.

    Het is de vraag hoe de Amerikaanse overheid die schulden ooit wil terugbetalen. Toch wordt ons steeds verteld dat staatsobligaties een zeer veilige belegging zijn, omdat de Federal Reserve altijd meer dollars kan bijdrukken. Maar wat is het geld dan nog waard?

    balance

    Amerikaanse staatsschuld groeit met $100 miljard in een dag (via Souvereignman)

    us-debt-graph-2020Verwachte groei Amerikaanse staatsschuld

  • Vermogen huishoudens Spanje en Italië groter dan gedacht

    Vermogen huishoudens Spanje en Italië groter dan gedacht

    Huishoudens in Spanje en Italië hebben veel meer vermogen dan Nederlandse huishoudens, zo blijkt uit een nieuw onderzoek dat de Europese Centrale Bank onlangs publiceerde. De uitkomsten van het onderzoek werpen nieuw licht op de vermeende tweedeling tussen arm en rijk in de eurozone, een onderwerp dat na het uitbreken van de Europese schuldencrisis vaak besproken is.

    De tweedeling tussen het rijke noorden en het arme zuiden van Europa blijkt niet zo zwart-wit te zijn als vaak wordt voorgesteld. De publieke schulden zijn in de zuidelijke landen weliswaar hoger, maar daar staat tegenover dat huishoudens in de noordelijke landen veel grotere private schulden hebben.

    Voeg je de publieke en private schulden samen, dan blijkt dat wij nog hoger scoren dan een land als Griekenland. Uit cijfers van de Nederlandsche Bank is zelfs gebleken dat de helft van de Nederlandse huishoudens geen vermogen heeft, om de simpele reden dat de schulden even groot zijn als de bezittingen.

    Vermogen Europese huishoudens (Bron: ECB)

    Vastgoed versus pensioen

    Het vermogen van huishoudens in Italië, Spanje en Frankrijk zit voor een relatief groot deel in hun eigen woning, terwijl Nederlandse huishoudens relatief veel vermogen opbouwen via pensioenfondsen. Naar schatting zit er ruim €1.200 miljard in de Nederlandse pensioenpotten, vermogen dat belegd wordt in aandelen, obligaties en andere financiële activa.

    In het onderzoek van de ECB zijn de pensioenvoorzieningen in de verschillende landen niet meegenomen. Zou je die wel meetellen, dan ziet de vermogenspositie van Nederlandse huishoudens er waarschijnlijk een stuk beter uit.

    Vermogen daalt, ongelijkheid neemt toe

    Het 139 pagina’s tellende rapport van de ECB laat ook zien dat Europese huishoudens slechter uit de crisis zijn gekomen. Vergeleken met de cijfers uit 2010 is het gemiddelde vermogen van een doorsnee huishouden in Europa met ongeveer 10% gedaald. Ook laat het rapport zien dat de vermogensongelijkheid sindsdien juist is toegenomen, wat voornamelijk toegeschreven kan worden aan waardestijging van financiële activa als aandelen en obligaties.

    Ook laat het rapport zien dat het vermogen van huishoudens in Italië, Spanje en Griekenland de laatste jaren veel harder geraakt is dan het vermogen van Nederlandse en Duitse huishoudens. Dat komt omdat de huizenprijzen in deze landen veel harder gedaald zijn dan in de noordelijke landen.

  • Amerikaans garantiestelsel spaargeld is schijnzekerheid

    Het Amerikaanse garantiestelsel voor spaartegoeden is veel minder solide dan je zou verwachten, want tegenover de $6,8 biljoen aan spaartegoeden die gedekt worden door het Federal Deposit Insurance Fund (FDIC) is slechts $80,7 miljard gereserveerd om spaarders uit te keren bij het omvallen van een bank. Dat is een dekkingsgraad van 1,18% tegenover de totale spaartegoeden, een bedrag dat in een grote bankencrisis volstrekt ontoereikend is om alle spaarders te compenseren.

    Veel mensen denken dat hun spaargeld geld veilig is op de bank, maar wat ze niet beseffen is dat er nauwelijks voorzieningen getroffen zijn voor het geval een bank dreigt om te vallen. In de Verenigde Staten bestaat het garantiefonds om spaarders te compenseren al sinds 1933, maar dat was in een tijd dat spaartegoeden verspreid waren over meer dan 14.000 verschillende banken. Het garantiestelsel was toereikend, omdat de banken een beperkte omvang hadden en relatief weinig risico’s mochten nemen.

    Glass-Steagall Act

    Dat veranderde allemaal vanaf 1999, toen Bill Clinton de Glass-Steagall Act terugdraaide. Door financiële deregulering konden spaarbanken en meer risicovolle investeringsbanken hun activiteiten samenvoegen, waardoor het bankenlandschap drastisch veranderde. Er vonden tal van fusies en overnames plaats, waardoor het totaal aantal banken in de Verenigde Staten tussen 1985 en 2016 meer dan halveerde naar 5.927 verschillende banken.

    In september beheerden de vier grootste spaarbanken (JP Morgan Chase, Bank of America, Wells Fargo en Citibank) samen maar liefst 44,6% van de totale spaartegoeden. Deze vier banken beheren allemaal tussen de $1.000 tot $1.500 miljard aan spaartegoeden, waarmee ze eigenlijk veel te groot zijn voor het FDIC garantiefonds. Mocht één van deze banken in de problemen komen, dan is er niet genoeg geld om alle spaarders van de betreffende bank te compenseren.

    Deregulering

    Als gevolg van de financiële deregulering van de afgelopen twintig jaar zijn de banken in de Verenigde Staten niet alleen veel groter geworden, ook zijn ze meer risicovolle activiteiten gaan ontplooien. Denk aan handel in derivaten, high-frequency trading en het bundelen en doorverkopen van verschillende soorten leningen. Het Amerikaanse garantiestelsel is dus niets meer dan een schijnzekerheid. Gaat het echt mis, dan moet opnieuw de overheid in actie komen, net als bij de redding van verzekeraar AIG tijdens de financiële crisis van 2008.

    dollars-pixabay

    Amerikaans FDIC garantiestelsel voor spaargeld is schijnzekerheid

  • Deutsche Bank: “Geen banken redden met belastinggeld”

    Deutsche Bank: “Geen banken redden met belastinggeld”

    De Duitse belastingbetaler hoeft zich geen zorgen te maken dat banken met belastinggeld overeind gehouden zullen worden. Dat zei Paul Achleitner, voorzitter van de Raad van Toezicht van Deutsche Bank, in een interview met de Frankfurter Allgemeine. Daarmee reageerde hij op de plannen van de Italiaanse overheid om Monte dei Paschi overeind te houden.

    De Italiaanse regering zou van plan zijn voor in totaal €6,6 miljard aan belastinggeld in de noodlijdende bank te stoppen. Met een injectie van €4,6 miljard moet de bank weer aan alle kapitaaleisen voldoen, terwijl er ook nog eens €2 miljard aan belastinggeld gereserveerd wordt om vermogende spaarders met bankobligaties te compenseren.

    Bail-in of bailout?

    Zoals we eerder al schreven is er binnen Europa veel discussie over het reddingsplan voor de Italiaanse bankensector. De Europese Commissie wil dat obligatiehouders en de vermogende spaarders aanslaan voor het herkapitaliseren van de bank, maar daar denkt de Italiaanse regering heel anders over. Die willen de rekening uitsmeren over alle belastingbetalers, waardoor vermogende spaarders en obligatiehouders worden ontzien.

    Paul Achleitner laat met deze uitspraken in de Frankfurter Allgemeine zijn ongenoegen blijken over de gang van zaken in Italië. Hij wil een strikte naleving van de Europese bail-in regels die een jaar geleden werden ingevoerd.

    Wat vinden jullie? Moeten vermogende spaarders en obligatiehouders van de betreffende bank opdraaien voor herkapitalisatie of is het verstandiger de verliezen over alle belastingbetalers te verdelen?

    Geopolitiek risico

    Opvallend is dat Achleitner geopolitiek risico als het grootste risico noemt voor de financiële sector. “Dit is nu het grote thema, dat mag duidelijk zijn. Alles heeft het potentieel de financiële markten op te schudden. De gebeurtenissen in Berlijn vlak voor Kerstmis hebben laten zien dat we ook in ons eigen land met terreur te maken hebben.”