Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • Klaas Knot luidt de noodklok: ‘Hypotheekschuld Nederland veel te hoog’

     

    Volgens Klaas Knot is het fiscale regime voor de Nederlandse woningmarkt nodig toe aan een herziening. Nu worden maximaal lenen en minimaal aflossen beloond en dat heeft de hypotheekschulden kunstmatig omhoog gestuwd. De huizenmarktzeepbel die als gevolg hiervan is ontstaan is bovendien kwetsbaar door de hoge Loan To Value-ratio. Anders gezegd, de schuld ten opzichte van het inkomen is veel te hoog. Inmiddels is er vanuit het bankwezen zelf paal en perk gesteld aan het maximale lenen en nu is het ook tijd om het minimale aflossen te veranderen. Dat begint wat betreft Knot bij de hypotheekrenteaftrek.

    Inzoomen op gevaren: 'Funding gap'
    De hoge hypotheekschuld zorgt niet alleen voor risico's bij huishoudens, het zorgt ook voor kwetsbaarheden bij Nederlandse banken. De zeer beperkte beschikbaarheid van spaargeld zorgt voor een financieringsprobleem bij banken. Knot is bevreesd voor deze problemen want Nederlandse banken hebben hypotheekschulden (activa) voor lange termijn uitgeleend, maar hebben die veelal met kort vreemd vermogen (passiva) gefinancierd. Dat betekent dat bij herfinanciering van de langlopende leningen waarop de Nederlandse huizenmarktzeepbel rust, een probleem kan ontstaan. Wanneer banken nieuw kort vreemd vermogen moeten aantrekken tegen hogere rentes dan kunnen zij door een lagere rentemarge in de problemen komen. Bovendien dreigen problemen om de uitstaande leningen met vreemd vermogen te herfinancieren. Knot waarschuwt dat financiële markten kunnen gaan inzoomen op dit herfinancieringsprobleem. Daardoor zal het probleem mogelijk verergerd worden. Knot schat die kans als reëel in.

    Inzoomen op gevaren: Hoe zit het met hypotheeksecuritisaties?
    Als we het toch over bancaire risico's hebben dan vormen hypotheeksecuritisaties een grote zorg. In Nederland is pak en beet 40% van de uitstaande hypotheekleningen herverpakt in hypotheeksecuritisaties. We hebben het dan over tenminste zo'n €250 miljard. De rommelpakketten die in Amerika werden gebouwd en wereldwijd werden geëxporteerd, hebben geleid grote verliezen bij beleggers. Veilige beleggingen bleken veel risicovoller te zijn dan het triple A keurmerk deed geloven.

    Wat grotendeels onbelicht blijft is dat de Amerikaanse hypotheeksecuritisaties totstand zijn gekomen door systematische fraude met hypotheekpapieren en een onwettige administratie van wijzigingen in de juridische claims op de eigendomsaktes van Amerikaanse huizen. Het probleem in Amerika is dat hypotheken nadat zij 'kapot' zijn gegaan, worden toegewezen aan een tranche in een hypotheeksecuritisatie. Met andere woorden, beleggers in dergelijke schuldpapieren hebben een statistische kans gekocht dat hun belegging blijvend rendement oplevert.

    Die kans is als risicoloos verkocht, maar blijkt in de praktijk achteraf te worden bepaald en veel risicovoller te zijn. Beleggers zijn willens en wetens in het ootje genomen. Toen de prijzen nog bleven stegen en de kasstroom (verkregen uit de hypotheeklasten) bleef aanhouden was er niets aan de hand en werd de fraude in deze hypotheeksecuritisaties niet gedetecteerd. Nadat de kasstromen voor deze zijn securitisaties opgedroogde en de lawine aan gedwongen verkopen plaatsvond is echter de valsheid in geschrifte (waaronder het zogenaamde “robosigning”) aan het licht gekomen.

    Nederlandse hypotheeksecurititsaties?
    Hoe het in Nederland gesteld is met hypotheeksecuritisaties is en blijft een groot raadsel. Het is zo'n beetje het best bewaarde geheim van de Nederlandse bancaire sector. De Nederlandse politiek lijkt hiervoor ook geen enkele interesse te hebben en dat is onbegrijpelijk. Of toch niet? Het is namelijk zo dat de Tweede Kamer de wet heeft aangepast om banken niet langer te verplichten de hypotheekgever (de geldlener) in te lichten wanneer zij hun hypotheek hebben doorverkocht. Dat betekent dat een grote massa schuldenaren eigenlijk niet weet aan wie zij nu eigenlijk hun hypotheeklasten betalen.

    Op het moment dat hypotheekgevers in de problemen raken dan kan men niet bij de 'eigen' bank aankloppen voor een oplossing. Wanneer door ontslag of een scheiding het huis verkocht moet worden, en het huis maar niet verkocht wordt, dan ontstaat er vanzelf een probleem. Of men zit met dubbele maandlasten of vanwege lagere inkomsten kan de hypotheek niet betaald worden. In die gevallen is gedwongen verkoop dan de enige mogelijkheid. Dat betekent dat het probleem van lagere huizenprijzen steeds groter wordt. En dat betekent ook dat de meeste hypotheekgevers met een restschuld blijven zitten. Wanneer meer en meer mensen hun (veel te hoge) hypotheek niet kunnen financieren en vanwege welke reden dan ook hun huis te koop zetten, dan dalen de huizenprijzen verder. Dit lawinegevaar dreigt in Nederland en het is de vraag op welke manier dit gevolgen heeft voor verkochte hypotheeksecuritisaties.

    Wanneer het heronderhandelen van de hypotheekvoorwaarden noodzakelijk is, dan is dat niet mogelijk. Een voorwaardelijke hypotheekverlaging zou het generieke probleem van dalende huizenprijzen kunnen ondervangen. Dat komt omdat een marktconforme bodem in de markt gelegd kan worden. Immers, door het betaalbaar maken van hypotheeklasten hoeft er geen sprake te zijn van gedwongen verkoop en minder aanbod zal de prijsdaling kunnen remmen. Echter, wanneer hypotheekgever en hypotheeknemer niet elkaar kunnen treffen vanwege de mogelijke fraude bij Nederlandse hypotheeksecuritisaties, dan hebben wij precies hetzelfde probleem als Amerika: een besmette woningmarkt.

    Aandacht voor risico's
    Knot heeft de hypotheekrenteaftrek op de agenda gezet en hij zal als geen ander weten dat dit een heet politiek hangijzer is. Desalniettemin zet hij de onhoudbaarheid van de hypotheekrenteafrek op de agenda. Het zou DNB en Klaas Knot sieren als zij ook aandacht schenken aan mogelijke problemen als gevolg van de wijze waarop Nederlandse hypotheeksecuritisaties zijn gemaakt. Voor de Tweede Kamer geldt hetzelfde want het wordt hoog tijd dat er duidelijkheid ontstaat of in Nederland op dezelfde wijze als in Amerika is gefraudeerd met herverpakte hypotheken.

     

  • Dagelijkse kost 3 november 2011

     

    • Griekse regering wankelt (RTL-Z)
    • Nederlandse pensioenfondsen hebben 200 miljard euro nodig (RTL-Z)
    • Bedelen op z'n Europees (FTM)
    • Beroepsoplossing Europese bankencrisis (lees ook de reactie..) (Accountant)
    • Grieks kabinet in spoedzitting bijeen (Nu.nl)

    Bron: William Banzai7

    • Game Over Berlusconi? Italian Anti-Crisis Bill Fails (Zero Hedge)
    • ING to cut 2,700 jobs, takes Greek bond hit (Reuters)
    • Veterans March For Occupy Wall Street — And It's Like Nothing You've Ever Seen Before (Business Insider)
    • FOMC statement, 2 November 2011 (FT Alphaville)
    • Beanke Gives Impetus to New Stimulus (Bloomberg)

    Humor van Occupy demonstrante: “Beanke Bills”

    Een must-see interview met Frank William Engdahl!!

    En tot slot de zeer opmerkelijke kritiek van de Griekse minister van Financiën over zijn eigen premier en het besluit om een referendum uit te schrijven:

    Statement by Ev. Venizelos from Cannes (Homepage Venizelos)
    Thursday 3, November 2011

    Upon arrival to Athens from Cannes at 4.45 am, Deputy Prime Minister and Finance Minister of the Hellenic Republic, Evangelos  Venizelos, made the following statement:

    Greece’s position within the euro area is a historic conquest of the country that cannot be put in doubt. This acquis by the Greek people cannot depend on a referendum.

    The country must feel safe and stable and that is the first requirement in order for it to be truly safe and stable. Greek banks are totally secure, as an integral part of the European banking system. This was apparent last night from the discussion in Cannes.

    What is important is for the sixth tranche to be disbursed, without any distractions or delay, according to the decisions of Eurogroup of October 26, which came as a result of 10 hours of hard negotiations.

    The next step is to activate, before the end of the year, the new support programme that provides Greece with an additional 130 billion euro and leads to a reduction of Greek sovereign debt of about 100 billion euro. The completion of these processes is a national project. redsq

    I traveled to Cannes right after being discharged from the hospital because I think that this was my national duty. Having an immediate picture of the situation in Europe and around the world, I have a duty to tell the Greek people the full and simple truth:

    If we want to protect the country we must, under conditions of national unity and political seriousness and consensus, implement without any delay the decision of October 26. Now, as soon as possible.

    However, what the Govement and the parliamentary majority do alone is not enough towards this goal. What is being done and said on a European and inteational level conces equally the opposition, especially New Democracy, the main opposition party, which has been conveyed the same strong messages from Cannes and the position of which, were it positive, would act as a guarantee for the country’s inteational credibility, whereas when it has been negative, it has damaged severely this credibility at a serious cost for Greek citizens.

    Inteal political balances and the future of individuals and political parties of this country is not what matters. What matters is to save and recover the country through the only doable process which is included in the decision of October 26.

  • Update (1): ECB verlaagt rente met 0,25% naar 1,25%

    Via de website van de ECB:

    3 November 2011 – Monetary policy decisions

    At today’s meeting the Goveing Council of the ECB took the following monetary policy decisions:

    The interest rate on the main refinancing operations of the Eurosystem will be decreased by 25 basis points to 1.25%, starting from the operation to be settled on 9 November 2011.

    The interest rate on the marginal lending facility will be decreased by 25 basis points to 2.00%, with effect from 9 November 2011.

    The interest rate on the deposit facility will be decreased by 25 basis points to 0.50%, with effect from 9 November 2011.

    The President of the ECB will comment on the considerations underlying these decisions at a press conference starting at 2.30 p.m. CET today.

    European Central Bank
    Directorate Communications
    Press and Information Division
    Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main
    Tel.: +49 69 1344 7455, Fax: +49 69 1344 7404
    Inteet: http://www.ecb.europa.eu

    Update.

    De volledige toelichting van de ECB via haar website:

    Mario Draghi, President of the ECB, Vítor Constâncio, Vice-President of the ECB,
    Frankfurt am Main, 3 November 2011

    Ladies and gentlemen, welcome to our press conference. Today is the first time that I have had the privilege and pleasure of chairing the meeting of the Goveing Council of the ECB. I am delighted to proceed now with our well-established practice of real-time communication and to report on the outcome of our meeting, together with the Vice-President.

    Based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to reduce the key ECB interest rates by 25 basis points. While inflation has remained elevated and is likely to stay above 2% for some months to come, inflation rates are expected to decline further in the course of 2012 to below 2%. At the same time, the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. After today’s decision, inflation should remain in line with price stability over the policy-relevant horizon. Owing to their unfavourable effects on financing conditions and confidence, the ongoing tensions in financial markets are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year and beyond. The economic outlook continues to be subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. Some of these risks have been materialising, which makes a significant downward revision to forecasts and projections for average real GDP growth in 2012 very likely. In such an environment, price, cost and wage pressures in the euro area should also moderate; today’s decision takes this into account. Overall, it remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area.

    The provision of liquidity and the allotment modes for refinancing operations will continue to ensure that euro area banks are not constrained on the liquidity side. All the non-standard monetary policy measures taken during the period of acute financial market tensions are, by construction, temporary in nature.

    Let me now explain our assessment in greater detail, starting with the economic analysis. Real GDP growth in the euro area, which slowed in the second quarter of 2011 to 0.2% quarter on quarter, is expected to be very moderate in the second half of this year. There are signs that previously identified downside risks have been materialising, as reflected in unfavourable evidence from survey data. Looking forward, a number of factors seem to be dampening the underlying growth momentum in the euro area, including a moderation in the pace of global demand and unfavourable effects on overall financing conditions and on confidence resulting from ongoing tensions in a number of euro area sovereign debt markets. At the same time, we continue to expect euro area economic activity to benefit from continued positive economic growth in the emerging market economies, as well as from the low short-term interest rates and the various measures taken to support the functioning of the financial sector.

    In the Goveing Council’s assessment, the downside risks to the economic outlook for the euro area are confirmed in an environment of particularly high uncertainty. Downside risks notably relate to a further intensification of the tensions in some segments of the financial markets in the euro area and at the global level, as well as to the potential for these pressures to further spill over into the euro area real economy. They also relate to the impact of the still high energy prices, protectionist pressures and the possibility of a disorderly correction of global imbalances.

    With regard to price developments, euro area annual HICP inflation was 3.0% in October according to Eurostat’s flash estimate, unchanged from September. Inflation rates have been at elevated levels since the end of last year, mainly driven by higher energy and other commodity prices. Looking ahead, they are likely to stay above 2% for some months to come, before falling below 2% in the course of 2012. Inflation rates are expected to remain in line with price stability over the policy-relevant horizon. This patte reflects the expectation that, in an environment of weaker euro area and global growth, price, cost and wage pressures in the euro area should also moderate.

    The Goveing Council continues to view the risks to the medium-term outlook for price developments as broadly balanced, taking also into account today’s decision. On the upside, the main risks relate to the possibility of increases in indirect taxes and administered prices, owing to the need for fiscal consolidation in the coming years. In the current environment, however, inflationary pressure should abate. The main downside risks relate to the impact of weaker than expected growth in the euro area and globally. In fact, if sustained, sluggish economic growth has the potential to reduce medium-term inflationary pressure in the euro area.

    Tuing to the monetary analysis, the annual growth rate of M3 increased to 3.1% in September 2011, up from 2.7% in August. The annual growth rate of loans to the private sector, adjusted for loan sales and securitisation, was 2.7% in September, unchanged from August. As in August, inflows into M3 also reflect the heightened tensions in some financial markets. In particular, inflows into money market fund shares/units, as well as into repurchase agreements conducted through central counterparties, appear to have significantly affected monetary developments in September. The annual growth rate of M1 increased to 2.0% in September, from 1.7% in August.

    On the counterpart side, the annual growth rate of loans to non-financial corporations and to households in September, adjusted for loan sales and securitisation, remained broadly unchanged compared with August, at 2.2% and 2.6% respectively. These figures do not signal that the heightened financial market tensions have affected the supply of credit up to September. However, as such effects can manifest themselves with lags, close scrutiny of credit developments is warranted in the period ahead. Taking the appropriate medium-term perspective and looking through short-term volatility, underlying broad money and loan growth have stabilised over recent months. Overall, the underlying pace of monetary expansion thus remains moderate.

    The overall size of monetary financial institutions’ balance sheets remained broadly unchanged over the past few months. The soundness of bank balance sheets will be a key factor in reducing potential negative feedback loop effects related to tensions in financial markets, thereby facilitating an appropriate provision of credit to the economy over time. We therefore welcome the agreement of the European Council to proceed with the increase in the capital position of banks to 9% of core Tier 1 by the end of June 2012. We also fully support the call to national supervisors to ensure that banks' recapitalisation plans do not lead to excessive deleveraging.

    To sum up, based on its regular economic and monetary analyses, the Goveing Council decided to reduce the key ECB interest rates by 25 basis points. While inflation has remained elevated and is likely to stay above 2% for some months to come, inflation rates are expected to decline further in the course of 2012 to below 2%. A cross-check with the information from our monetary analysis confirms that the underlying pace of monetary expansion continues to be moderate. After today’s decision, inflation should remain in line with price stability over the policy-relevant horizon. Owing to their unfavourable effects on financing conditions and confidence, the ongoing tensions in financial markets are likely to dampen the pace of economic growth in the euro area in the second half of this year and beyond. The economic outlook continues to be subject to particularly high uncertainty and intensified downside risks. Some of these risks have been materialising, which makes a significant downward revision to forecasts and projections for average real GDP growth in 2012 very likely. In such an environment, price, cost and wage pressures in the euro area should also moderate; today’s decision takes this into account. Overall, it remains essential for monetary policy to maintain price stability over the medium term, thereby ensuring a firm anchoring of inflation expectations in the euro area in line with our aim of maintaining inflation rates below, but close to, 2% over the medium term. Such anchoring is a prerequisite for monetary policy to make its contribution towards supporting economic growth and job creation in the euro area.

    Tuing to fiscal policies, all euro area govements need to show their inflexible determination to fully honour their own individual sovereign signature as a key element in ensuring financial stability in the euro area as a whole. The Goveing Council takes note of the fiscal commitments expressed in the Euro Summit statement of 26 October 2011 and urges all govements to implement fully and as quickly as possible the measures necessary to achieve fiscal consolidation and sustainable pension systems, as well as to improve goveance. The govements of countries under joint EU-IMF adjustment programmes and those of countries that are particularly vulnerable should stand ready to take any additional measures that become necessary.

    It is crucial that fiscal consolidation and structural reforms go hand in hand to strengthen confidence, growth prospects and job creation. The Goveing Council therefore calls upon all euro area govements to accelerate, urgently, the implementation of substantial and comprehensive structural reforms. This will help the euro area countries to strengthen competitiveness, increase the flexibility of their economies and enhance their longer-term growth potential. In this respect, labour market reforms are essential and should focus on measures to remove rigidities and to enhance wage flexibility, so that wages and working conditions can be tailored to the specific needs of firms. More generally, in these demanding times, moderation is of the essence in terms of both profit margins and wages. These measures should be accompanied by structural reforms that increase competition in product markets, particularly in services – including the liberalisation of closed professions – and, where appropriate, the privatisation of services currently provided by the public sector. At the same time, the Goveing Council stresses that it is absolutely imperative that euro area national authorities rapidly adopt and implement the measures announced and recommended in the Euro Summit statement of 26 October 2011.

    We are now at your disposal for questions.

    European Central Bank
    Directorate Communications
    Press and Information Division
    Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main
    Tel.: +49 69 1344 7455, Fax: +49 69 1344 7404
    Inteet: http://www.ecb.europa.eu

     

  • Meer Porsche Cayenne’s dan Grieken die aangeven per jaar 50000 euro of meer te verdienen

    De schuldencrisis hakt erin bij de gemiddelde Griek: er wordt gekort op de voorzieningen, de pensioenleeftijd moet omhoog, de kosten van levensonderhoud stijgen door extra belastingen en er worden veel ambtenaren ontslagen. Ambtenaren die hun werk mogen houden moeten een groot deel van hun salaris inleveren, waardoor ook zij in de problemen komen. Waar het grote geld zit weet de Griekse regering echter niet, want volgens de Griekse professor Herakles Polemarchakis staan er meer Porsche Cayenne's geregistreerd dan Grieken die €50.000 of meer per jaar verdienen. In de Griekse stad Larisa, gelegen in de agrarische provincie Thessalië, rijden per inwoner zelfs meer Cayenne's rond dan in grote wereldsteden als New York en Londen.

    Eén van de twee cijfers kon niet kloppen, waardoor Polemarchakis verder op onderzoek uit moest gaan. In Stuttgart – de thuisbasis van het Duitse automerk – ontdekte hij dat er veel werd gesproken over dit Griekse stadje. Volgens de statistieken die Porsche bijhoudt staat Larisa, dat 250.000 inwoners telt, wereldwijd zelfs op de eerste plaats als het gaat om het aantal Cayenne's per inwoner.

    Het probleem zit hem dus niet bij de Griekse burgers die elke dag weer de straat op gaat, of het Europese noodfonds waar de overheid uit moet tappen om de eindjes aan elkaar te knopen. Het probleem zit hem in een niet functionerende overheid, die er niet in slaagt de corruptie en de belastingontduiking aan te pakken en tegelijkertijd teveel geld uitgeeft. Zolang hier niets aan wordt gedaan zal het draagvlak voor verdere hulp aan de Griekse overheid alsmaar kleiner worden.

    Hoe lang zal het nog duren voordat men tot de conclusie komt dat er voor Griekenland geen plek meer is in de Eurozone? Kiest Papandreou met het referendum nu toch de nooduitgang?

    De Porsche Cayenne is erg populair onder de rijke Grieken, belasting ontduiken blijkbaar ook

  • Papandreou heeft steun voor referendum, Griekse legertop vervangen

     

    Vorige week was er bij het Europees akkoord omtrent de Europese schuldencrisis ook een verruiming gekomen voor de tweede Griekse bailout. Europese banken gaan in plaats van 21% nu 50% “vrijwillig” afschrijven op Griekse staatsobligaties. Officiële houders zoals de ECB schrijven niets af. Daarmee blijft de Griekse schuld nog steeds op 120% van het bbp liggen. Feitelijk wordt er maar 28% van de €350 miljard van de Griekse staatsschuld afgeschreven.

    Volgens de Griekse minister van financiën zou een eventueel referendum pas worden gehouden wanneer alle details van het akkoord bekend zijn. Minister Venizelos werd later op de dag opgenomen in het ziekenhuis vanwege 'maagklachten'. Ondanks de steun van het voltallige kabinet na een urenlange kabinetsvergadering moet de steun van het Griekse parlement nog verkregen worden en zal Griekenland onder grote inteationale druk gezet worden. De beursverliezen waren gisteren dan ook niet mals. Zo verloor ING gisteren 14% en stonden wereldwijd beurzen diep in het rood.

    Legertop

    Opmerkelijk was het nieuws dat de voltallige Griekse legertop is vervangen. De buitengewone vergadering van het nationale veiligheidskabinet waar premier Papandreou zitting in heeft, heeft het voorstel van de minister van defensie Panos Beglitis om de top te vervangen overgenomen. De grootste oppositiepartijd noemde de beslissing ondemocratische en ziet de beslissing als een ondermijning van de belangen van de Grieken. Zeer bijzondere ontwikkelingen in Griekenland..

     

  • Dagelijkse kost 2 november 2011

     

     

    • Papandreou kondigde referendum al in juni aaan (FTM)
    • Bedrijvigheid Duitse industrie krimpt voor eerst in 2 jaar (RTL-Z)
    • Joris Luyendijk (van The Guardian) houdt de financiële wereld van de sharia onder de loep (Welingelichte Kringen)
    • Mogelijk nieuwe problemen voor kereactor Fukushima (NRC)

    Bron: 1913Gold (Flickr)

    Een munt van 1.000 kilo goud gemaakt door de Perth Mint. En het is nog een wettig betaalmiddel ook!!

    Bron & fimplje: 1tonnegoldcoin.com

    • Pennies from Heaven (Bill Gross)
    • MF Global and echoes of Repo 105 (FT Alphaville)
    • Papandreou Is Right to Let the Greeks Decide (Spiegel)
    • Hubris Watch: US Bank CEO Sniffs About Breaking Rules When His Bank Has Huge Trustee Liability (Naked Capitalism)
    • Nuclear Reactions Have Restarted at Fukushima (Washington's Blog)
    • Japan: Damaged reactors at nuclear plant could take 30 years to retire (CNN)

    En als je als Japanse functionaris echt wilt overtuigen dan drink je het water uit Fukushima voor de camera demonstratief op..

     

  • Obama geïnspireerd door Lloyd Blankfein: ‘God wil Amerikaanse banenplan ook’

     

    Toen in november 2009 Lloyd Blankfein van Goldman Sachs aan de wereld liet weten dat hij God's werk doet, ontstond er een golf van verbazing en minachting over deze uitspraak. Met Blankfein als CEO had Goldman Sachs elke financiële streek uitgehaald, tot aan het speculeren tegen eigen klanten aan toe. Blankfein beweerde dat omdat Goldman bedrijven helpt bij het vinden van investeringskapitaal, Goldman bedrijven helpt om banen te creëren; dat ligt geheel in lijn met God's werk. Blankfein's uitspraak was voor velen een teken hoe losgeslagen Wall Street bankiers zijn.

    Barack Obama vertelde bij een bijeenkomst ter promotie van zijn banenplan dat hij “vertrouwd op God, maar dat God wil zien dat we ons zelf helpen door mensen aan het werk te zetten”. Obama deed zijn uitspraak bij een brug die drastisch gerepareerd moet worden. Obama's plannen voorzien in een totaal van $447 miljard om mensen weer aan het werk te krijgen en een nieuw stimuleringsprogramma van $60 miljard voor herstelwerkzaamheden aan infrastructuur.

    De politieke impasse blijft echter voor problemen zorgen. Het Republikeinse congres en de Democratische senaat liggen al geruime tijd in de clinch met elkaar en kunnen het niet eens worden over bezuinigingen en belastingverhogingen. Obama lijkt maar één agenda te hebben: zoveel mogelijk banen creëren – of er geld voor is of niet – en herkozen worden.

     

  • Europa volgens ….

     

     

    Europa volgens de Duitsers.

    Europa volgens Italië.

    Europa volgens de Verenigde Staten

    Europa volgens Rusland

    Europa volgens Frankrijk.

    Europa volgens Groot-Brittanië.

     

    Europa volgens Spanje.

    Europa volgens Polen.

    Europa volgens Turkije.

    Europa volgens het Vaticaan.

    Europa volgens Berlusconi.

    Bron:
    Alpha Designer 
     

     

  • Aflevering 11111 Griekse soap

     

    Van onze collega's bij de NOS:

    Bij het NOS-jouaal moet er toch nog even iets verduidelijkt worden. Er wordt alleen door banken op Griekse staatsobligaties afgeschreven. Officiële houders waaronder de ECB schrijven niet af op Grieks schuldpapier. Na een snelle berekening komt men dan uit op een afschrijving op de totale Griekse schuldenlast van 28%. Die beperkte afschrijving is veel Grieken niet hoog genoeg, want de Griekse staatsschuld blijft na de uitvoering van het Europese akkoord nog steeds op zo'n 120% van het krimpende Griekse bruto binnenlands product liggen. 

    De Grieken hebben ervaring met het failleren op schulden. Sinds 1800 heeft Griekenland de helft van de tijd haar extee schulden (schulden aan buitenlandse partijen) niet betaald. De Grieken worden wereldwijd gezien als democraten pur sang en mogen nu naar de stembus om te beslissen of Griekenland zich aan al haar tradities houdt. Premier Papandreou noemde een referendum de hoogste vorm van democratie en een vorm van patriotisme. Uit peilingen blijkt dat Grieken in meerderheid tegen de opgelegde bezuinigingen van de trojka van EU-IMF (en ECB) zijn. Ruim 60% van de Grieken zijn tegen.

    Reacties vanuit Europa zullen ongetwijfeld volgen en verwacht mag worden dat de Europese politiek klaar is met de Griekse opstelling. Terwijl Europa alles deed om haar eigen banken van de ondergang te redden door Griekenland van miljardenleningen te voorzien, gooit Griekenland opnieuw roet in het eten.

     

     

  • Dagelijkse kost 1 november 2011

     

    • Het afrekenmoment is nabij (Alexander Sassen van Elsloo; IEX)
    • Senaat wil studie naar hypotheekrenteaftrek (Nu.nl)
    • Fitch: groter risico op wanordelijke default (RTL-Z)
    • Sarkozy roept op tot noodbijeenkomst vanwege Grieks referendum (RTL-Z)

    Nog meer Griekenland..

    • Greeks threatened with power cuts if they fail to pay property tax (Guardian)
    • G-Pap's Referendum Bomb Was Secret Even From His Finance Minister (Zero Hedge)
    • Fury in Germany after Greek referendum call (Reuters)
    • The Papandreou plunge (FT Alphaville)
    • European Stocks Drop as Greece’s Govement Calls Referendum; Banks Tumble (Bloomberg)

    Het Trojaanse paard is in Griekenland – net zoals de stier op Wall Street – geveld..

    En er gebeurt nog veel meer..

    • Who Is Mario Draghi? (Wall Street Pit)
    • OECD cuts growth forecasts, urges G20 to act on eurozone (Telegraph)
    • Japan intervenes to tame soaring yen ahead of G20 (Reuters)
    • The Games of Banks and Govements (Acting Man)
    • Shocker: The More You Pay a Rating Agency, the More They Do Your Bidding! (FDL News Desk)
    • The Solyndra Story No One Knows: Top Investor Served In Kochs’ Cato Institute, Runs Americans Elect (Exiled Online)
    • Nobel Prize-Winning Economist: “War Is Widely Thought To Be Linked To Economic Good Times … NONSENSE” (Washington's Blog)
    • US Treasury Estimates It Will Have to Borrow More (CNBC)