Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • Aflevering 11111 Griekse soap

     

    Van onze collega's bij de NOS:

    Bij het NOS-jouaal moet er toch nog even iets verduidelijkt worden. Er wordt alleen door banken op Griekse staatsobligaties afgeschreven. Officiële houders waaronder de ECB schrijven niet af op Grieks schuldpapier. Na een snelle berekening komt men dan uit op een afschrijving op de totale Griekse schuldenlast van 28%. Die beperkte afschrijving is veel Grieken niet hoog genoeg, want de Griekse staatsschuld blijft na de uitvoering van het Europese akkoord nog steeds op zo'n 120% van het krimpende Griekse bruto binnenlands product liggen. 

    De Grieken hebben ervaring met het failleren op schulden. Sinds 1800 heeft Griekenland de helft van de tijd haar extee schulden (schulden aan buitenlandse partijen) niet betaald. De Grieken worden wereldwijd gezien als democraten pur sang en mogen nu naar de stembus om te beslissen of Griekenland zich aan al haar tradities houdt. Premier Papandreou noemde een referendum de hoogste vorm van democratie en een vorm van patriotisme. Uit peilingen blijkt dat Grieken in meerderheid tegen de opgelegde bezuinigingen van de trojka van EU-IMF (en ECB) zijn. Ruim 60% van de Grieken zijn tegen.

    Reacties vanuit Europa zullen ongetwijfeld volgen en verwacht mag worden dat de Europese politiek klaar is met de Griekse opstelling. Terwijl Europa alles deed om haar eigen banken van de ondergang te redden door Griekenland van miljardenleningen te voorzien, gooit Griekenland opnieuw roet in het eten.

     

     

  • Dagelijkse kost 1 november 2011

     

    • Het afrekenmoment is nabij (Alexander Sassen van Elsloo; IEX)
    • Senaat wil studie naar hypotheekrenteaftrek (Nu.nl)
    • Fitch: groter risico op wanordelijke default (RTL-Z)
    • Sarkozy roept op tot noodbijeenkomst vanwege Grieks referendum (RTL-Z)

    Nog meer Griekenland..

    • Greeks threatened with power cuts if they fail to pay property tax (Guardian)
    • G-Pap's Referendum Bomb Was Secret Even From His Finance Minister (Zero Hedge)
    • Fury in Germany after Greek referendum call (Reuters)
    • The Papandreou plunge (FT Alphaville)
    • European Stocks Drop as Greece’s Govement Calls Referendum; Banks Tumble (Bloomberg)

    Het Trojaanse paard is in Griekenland – net zoals de stier op Wall Street – geveld..

    En er gebeurt nog veel meer..

    • Who Is Mario Draghi? (Wall Street Pit)
    • OECD cuts growth forecasts, urges G20 to act on eurozone (Telegraph)
    • Japan intervenes to tame soaring yen ahead of G20 (Reuters)
    • The Games of Banks and Govements (Acting Man)
    • Shocker: The More You Pay a Rating Agency, the More They Do Your Bidding! (FDL News Desk)
    • The Solyndra Story No One Knows: Top Investor Served In Kochs’ Cato Institute, Runs Americans Elect (Exiled Online)
    • Nobel Prize-Winning Economist: “War Is Widely Thought To Be Linked To Economic Good Times … NONSENSE” (Washington's Blog)
    • US Treasury Estimates It Will Have to Borrow More (CNBC)
       
  • James Turk praat met Adam Fergusson over het fenomeen hyperinflatie

    Adam Fergusson behandelt in zijn boek 'When Money Dies' (klik hier voor een PDF van het boek) het fenomeen hyperinflatie in de Weimarrepubliek, waar het geld in 1923 in een relatief kort tijdsbestek volledig waardeloos werd. De destructie van het geldsysteem resulteerden in een hoge werkloosheid, chaos, sociale onrust, voedselrellen, corruptie en ruilhandel. Nadat de middenklasse was weggevaagd door de hyperinflatie kregen politiek extremisten voet aan de grond, met als gevolg het trauma van WO II. De combinatie van herstelbetalingen na de Eerste Wereldoorlog (in de vorm van gouden munten en grondstoffen) en ongedisciplineerd monetair beleid kan worden gezien als de oorzaak voor de hoge inflatie, die uiteindelijk omsloeg in een verwoestende hyperinflatie. Fergusson beschrijft in zijn boek welke impact de hyperinflatie had op verschillende groepen in de maatschappij en hoe mensen met een zeer hoge schuldenlast profiteerden van de geldontwaarding. Een voorbeeld hiervan waren grote bedrijven, die in aanloop naar de hyperinflatie heel erg veel geld konden lenen tegen zeer lage rentes. De beleidsmakers hoopten dat een versoepeling van de kredietverstrekking de werkgelegenheid en economische groei zouden stimuleren.

    In het interview wordt dit onderwerp nog eens ter sprake gebracht, maar ook wordt de vertaalslag gemaakt naar de huidige situatie. Met de stimuleringsmaatregelen van de verschillende overheden (gefinancierd met nieuwe schulden) en centrale banken lijken we weer af te stevenen op een tijdperk van zeer hoge inflatie. James Turk en Adam Fergusson zijn het erover eens dat de Westerse overheden inmiddels zo diep in de schulden zitten dat het weginflateren van de staatsschuld de enige politiek aanvaardbare optie is, met alle gevolgen van dien voor de waarde van spaartegoeden en pensioenen. Fergusson merkt op dat inflatie pas kan omslaan in hyperinflatie als de omloopsnelheid van het geld omhoog gaat en de vraag naar het geld afneemt. Als het vertrouwen onder de bevolking wegvalt wordt het geld een soort hete aardappel, die iedereen het liefste zo snel mogelijk inruilt voor iets van echte waarde. Volgens Fergusson kan het verrassend lang duren voordat de situatie uit de hand loopt en hoge inflatie omslaat in hyperinflatie. Hij wijst daarbij op het gegeven dat de Duitse bevolking tijdens de Eerste Wereldoorlog vertrouwen bleef houden in de munt, terwijl die toen al aan hevige inflatie onderhevig was en het heel duidelijk was dat er een valutacrisis in de maak was.

    Volgens Fergusson zijn centrale bankiers zich er heel goed van bewust hoe schadelijk 'monetair verruimen' is, maar staan ze vaak onder politieke druk om de geldpers aan te zetten. Politici willen graag herkozen worden en de zachte hand van inflateren werkt daarvoor nou eenmaal beter dan de 'harde bezuinigingen', terwijl het eindresultaat hetzelfde is. Fergusson acht het minder waarschijnlijk dat we nu weer in een soortgelijke crisis komen als de Weimarrepubliek in 1923. De economische en politieke structuur is verfijnder dan toen en ook kennen we vandaag de dag niet de herstelbetalingen die Weimar Duitsland toen moest betalen. De onderstaande video duurt ongeveer 35 minuten en is absoluut het kijken waard.

  • Afscheid van ‘Mr. Prijsstabiliteit’ Jean-Claude Trichet

    Jean-Claude Trichet kreeg in zijn laatste interview als president van de Europese Centrale Bank (ECB) een soortgelijke vraag voorgelegd als Ben Beanke in juli eerder dit jaar. Toen Ron Paul Beanke de vraag stelde of goud geld is, antwoordde Beanke met nee. Jean-Claude Trichet die in het interview weer eens benadrukte dat de ECB erg succesvol is in haar mandaat van prijsstabiliteit, kreeg een soortgelijke vraag.

    Via de ECB (en vertaald):

    U heeft de laatste 40 jaar in de publieke sector gewerkt op het gebied van monetaire beleid – eerst in Parijs voor Frankrijk, en nu in Frankfurt voor het eurogebied. Kunt u ons iets vertellen: wat is geld, wat is de aard van geld?

    “Geld heeft een essentiële functie. Het fungeert als een middel om waarde op te slaan, het is een ruilmiddel en het stelt mensen in staat om de prijs van alles mee uit te rekenen. Geld is een onlosmakelijk onderdeel van de beschaving, omdat het arbeidsdeling mogelijk maakt. Het is dankzij geld dat steden kunnen bestaan. Ik zou geld vergelijken met een ​​gedicht, want een gedicht behoudt altijd zijn structuur, net zoals een gouden munt altijd de beeltenis behoudt die erop is gezet. Eenmaal gevormd – schriftelijk of geslagen – kunnen of mogen deze twee dingen niet veranderd worden. Goethe heeft nadrukkelijk nagedacht over dit probleem op, zoals je kunt lezen in [Goethe's] “Faust”.”

    Trichet zegt het niet heel expliciet, maar met zijn antwoord benadrukt hij de monetaire betekenis van goud. De verwijzing naar Goethe's Faust maakt het antwoord van Jean-Claude Trichet des te intrigerender. Goethe's Faust gaat over de weddenschap tussen de duivel en god, over de ziel van Faust. Het verhaal is (deels) gebaseerd op het bijbelse verhaal van Job en gaat naast andere thema's in op de wijze waarop Mephistopheles (de duivel) die samen met Faust optrekt, de keizer op het idee brengt om de tekorten die zijn ontstaan als gevolg van excessieve uitgaven te gaan financieren met papieren claims op goud. Uiteraard blijkt dat niet zonder gevaren te zijn.

     

  • Dagelijkse kost 31 oktober 2011

     

    • Tissen: 55 miljard, rekenfout of welkom potje? (RTL-Z)
    • Rabobankmedewerker (25) blijkt wapenhandelaar (Geenstijl.nl)
    • Zie ook de uitzending van Peter R. de Vries over de wapenhandelaar.
    • Nederland grootste groenteboer ter wereld (Nu.nl)
    • Alle economische sectoren in Nederland staan onder druk – ING (RTL-Z)

    Via William Banzai7..

    • Humor.. A Letter from Goldman Sachs Conceing Occupy Wall Street (Borrowitz Report)
    • Depoliticize Everything (Mises Daily)
    • James Turk over het nieuwe boek van Jim Rickards, “Currency Wars” (meteen maar even besteld..) (FMGR.com)
    • Campaign Kicks Off with Self-Congratulatory Interview (Spiegel)
    • Latest Leak on State Attoey General Mortgage Settlement: A Shameless Sellout to the Banks (Naked Capitalism)
    • Italian govement buys 19 Maserati supercars despite austerity cuts (Telegraph)

    Tot slot John Stewart over de Europese bailout..

     

     

     

  • Werkloosheid eurozone naar hoogste niveau eurotijdperk

     

    De seizoengecorrigeerde werkloosheid in de eurozone steeg in september met 188.000 naar een totaal van 16.2 miljoen werklozen. Dit was de grootste maandelijkse stijging van de afgelopen twee jaar. De hoge werkloosheid is wederom een bewijs dat de eurozone op weg is naar een nieuwe recessie en compliceert de rol van de ECB. 
     
     
    Werkloosheid in miljoenen
    EA17 = Eurozone
    EU27= Europese Unie
    Aankomende donderdag zal de ECB een nieuw rentebesluit nemen. Door de hoge werkloosheidscijfers is de roep om een renteverlaging groot. Een hoog inflatiepercentage maakt een renteverlaging echter moeilijk. De inflatie is momenteel met 3% het hoogste inflatiecijfer van de afgelopen drie jaar en is ruim boven het streven van de ECB van 2%. Afgelopen maand was er binnen het 23 koppige bestuur van de ECB hevige discussie over het verlagen van de rentevoet. Uiteindelijk werd er besloten om de rente onveranderd te laten op 1,5%. Aankomende donderdag zullen er naar alle waarschijnlijkheid weer hevige discussies plaatsvinden binnen het bestuur van de ECB. Analisten verwachten echter dat Draghi eerst naam wil maken als inflatie-vechter en de verlaging van de rentevoet tot december uitstelt.  
     
    De werkloosheid in de eurozone is nu voor vijf opeenvolgende maanden gestegen. In september kon 10,2% van de beroepsbevolking in de eurozone niet op een (betaalde) baan rekenen. Dit is hetzelfde percentage werklozen als in juni maar anders het hoogste percentage sinds juni 1998. Ter vergelijking, in september was 9,1% van Amerikaanse beroepsbevolking werkloos. 

     
    Werkloosheid in % 
     
    Binnen de eurozone heeft Spanje te maken met verreweg de hoogste werkloosheid. In september was 22,6% van de Spanjaarden werkloos. Een rapport van de Spaanse centrale bank deed op maandag alle hoop op een snel herstel van de Spaanse arbeidsmarkt vervliegen. De Spaanse bank begint het rapport met de volgende constatering:”Na een ingetogen herstel van de economie in 2010 is in de loop van 2011 de verslechtering van de Spaanse economie voortschrijdend”. De Spaanse economie groeide in het derde kwartaal van 2011 ten opzichte van het tweede kwartaal met 0% en groeide in vergelijking met een jaar eerder met 0,7%. Nadat afgelopen week Griekenland in het middelpunt van de aandacht stond, zal Spanje naar alle waarschijnlijkheid binnekort haar eigen portie aandacht opeisen.  
     
    Werkloosheid in % per Europees land
    Bronnen:
     
  • Crisis in beeld en grafiek (31/10/11)

    Hieronder een suggestie om vanavond de mensen het stuipen op het lijf te jagen.

     
    Tijdens de eurotop van afgelopen week werd onder andere besloten dat  het Europese noodfonds (EFSF) zal worden verhoogd en Europese banken 50% van hun Griekse leningen moeten afschrijven. Daaaast moeten Spanje en Italië drastisch hervormen en bezuinigen om hun staatsschuld onder controle te krijgen. 

    Na afloop van de eurotop steeg in Europa en Italië de druk op de regering van Berlusconi. Umberto Bossi, de Italiaanse minister van hervormingen en leider van Lega Nord, zei zelfs dat de kans bestaat dat de regering van Berlusconi valt over voorstellen om de pensioenleeftijd te verhogen. De verhoging van de pensioenleeftijd maakt deel uit van de hervormingsplannen. Berlusconi reageerde doodleuk door te stellen dat hij de enige persoon is die de nodige bezuinigingen voor elkaar kan krijgen. “Alleen ik en mijn regering kunnen de komende 18 maanden de nodige hervormingen voor elkaar krijgen, daarom is het geen optie dat ik een stap opzij zet”.


    Suggestie voor een onderschrift? Voelt u zich vrij om te reageren..

     
    De onderstaande tabel werd gepubliceerd door kredietbeoordelaar Moody’s. Het is een weergave van de blootstelling van de Europese landen aan landen die niet kunnen rekenen op de hoogste kredietwaardigheid (AAA). Welke landen hebben de grootste blootstelling? Spanje en Italië…..


     

     
  • Barack Obama: ‘Een veilige dam om de verspreiding van Europa’s crisis te stoppen’

     

    Een Keynesiaans pleidooi voor meer stimulering, meer van hetzelfde, meer van alles dat nog nooit heeft gewerkt..

    Via de Financial Times en vertaald naar het Nederlands:

    Door Barack Obama

    Wanneer de leiders van de grootste economieën volgende week elkaar in Frankrijk ontmoeten, dan zullen onze burgers uitkijken naar de sfeer van een gezamenlijk doel die ons twee jaar geleden in staat stelde om de wereldeconomie te redden van een financiële crisis die werd aangewakkerd door jaren van onverantwoordelijkheid.

    Vanwege de gecoördineerde actie die de G20 nam toen, begon de mondiale economie weer te groeien. Opkomende economieën herstelde. In de Verenigde Staten hebben we 19 opeenvolgende maanden van werkgelegenheidsgroei in de private sector gehad en kwamen er 2,5 miljoen banen in de private sector bij.

    Niettemin is de vooruitgang niet snel genoeg gekomen en blijft het wereldwijde herstel momenteel fragiel. Over de hele wereld zijn honderden miljoenen mensen werkloos. Verstoringen in de olieaanvoer, de tragische aardbeving in Japan, en de financiële crisis in Europa hebben bijgedragen aan de vertraging. Opkomende economieën beginnen te vertragen. De wereldwijde vraag is verzwakt.

    Onze uitdaging is duidelijk. We moeten gefocust blijven op de sterke, duurzame en evenwichtige groei die de wereldwijde vraag stimuleert en banen en kansen creëert voor onze bevolking. Dit vereist op verschillende gebieden actie.

    Ten eerste, als 's werelds grootste economie zal Amerika blijven leiden. Het meest effectieve wat we kunnen doen om de wereldwijde economie sneller te laten groeien is om de Amerikaanse economie sneller te laten groeien. Dat is waarom het mijn hoogste prioriteit is om Amerikanen weer aan het werk te krijgen. Het is de reden waarom ik American Jobs Act heb voorgesteld, waarvan onafhankelijke economen hebben gezegd dat dit tot bijna 2 miljoen extra banen zal leiden, de vraag stimuleert en de Amerikaanse economische groei vergroot. Het is waarom ik de historische handelsakkoorden met Zuid-Korea, Colombia en Panama heb getekend omdat die banen creëren en ons op koers houden om onze export te verdubbelen en de Amerikaanse concurrentiepositie te behouden.

    Tegelijkertijd, werken we aan de bijna $1.000 miljard aan bezuinigingen die we deze zomer hebben afgesproken. Ik heb een allesomvattend en evenwichtig plan voorgesteld om ons tekort de komende jaren aanzienlijk terug te dringen op een manier die het huidige herstel niet belemmert en dat legt de basis voor toekomstige groei.

    Ten tweede moet de crisis in Europa worden opgelost zo snel mogelijk. Deze week, onze Europese bondgenoten belangrijke vooruitgang geboekt over een strategie om het vertrouwen in de Europese financiële markten te herstellen, tot een kritische basis om op te bouwen.

    Gezien de omvang van de uitdaging en de bedreiging voor de wereldeconomie, is het voor ons allen belangrijk dat deze strategie met succes wordt uitgevoerd – waaronder het bouwen van een geloofwaardige en veilige dam die een verspreiding van de crisis voorkomt, een versterking van de Europese banken, het in kaart brengen van een duurzame weg voor Griekenland en het aanpakken van de structurele problemen in het hart van de huidige crisis.

    De Europese Unie is Amerika's grootste economische partner – en een kritisch anker van de wereldeconomie. Ik ben ervan overtuigd dat Europa de financiële en economische draagkracht heeft om deze uitdaging aan te kunnen, en de VS zullen doorgaan met het ondersteunen van onze Europese partners terwijl zij werken om deze crisis op te lossen.

    Ten derde moet elk land het hare doen om ervoor te zorgen dat de wereldwijde groei evenwichtige en duurzaam is zodat we voorkomen dat we in oude onevenwichtigheden terugvallen. Voor sommige landen betekent dit de confrontatie met hun eigen fiscale uitdagingen. Voor landen met grote overschotten, betekent dit dat zij extra maatregelen moeten nemen om de groei te ondersteunen. Voor de export-gerichte economieën betekent dit dat zij de binnenlandse vraag moeten versterken. Een instrument dat van cruciaal belang is om deze kentering te bespoedigen zijn flexibelere wisselkoersen, waaronder marktgedreven wisselkoersen.

    Het vermijden van oude onevenwichtigheden betekent ook dat er vooruitgang geboekt moet worden met financiële hervormingen die een nieuwe financiële crisis kunnen helpen voorkomen. In de VS voeren we de sterkste hervormingen uit sinds de Grote Depressie. In alle landen van de G20 moeten we zorgen dat banken het kapitaal hebben dat zij nodig hebben om schokken te kunnen weerstaan, en er moet meer toezicht en transparantie komen om grote risico's te vermijden, vooral met betrekking tot derivaten.

    Ten slotte. De G20-landen moeten hun samenwerking verdiepen omtrent de verschillende wereldwijde uitdagingen die onze gemeenschappelijke welvaart beïnvloeden. We moeten verder gaan met onze toezegging om subsidies voor fossiele brandstoffen uit te faseren en onze economieën te transformeren naar één gebaseerd op 21e-eeuwse schone energie. Als we de ontwikkeling bevorderen die landen een weg uit de armoede biedt, kunnen we ons richten op infrastructuur, financiën en goed bestuur die groei ontketenen. Zelfs als we werken om levens te redden van de droogte en hongersnood in de Hoo van Afrika, moeten we blijven investeren in voedselzekerheid en productiviteit van de landbouw die toekomstige hongersnoden minder waarschijnlijk maken en gemeenschappen meer zelfvoorzienend.

    Toen we elkaar twee jaar geleden ontmoetten in Londen, wisten we dat de weg naar herstel voor de wereldeconomie niet gemakkelijk zou zijn, noch snel. Maar samen hebben we een reactie ontwikkeld die de mondiale economie behoedde voor een catastrofe. Dat is het leiderschap dat we al eerder aangetoond hebben. Dat is het leiderschap dat we nu nodig hebben – om het economisch herstel te ondersteunen en mensen weer aan het werk zetten, in ons eigen land en over de hele wereld.

    De schrijver is President van de Verenigde Staten

  • Dagelijkse kost 28 oktober 2011

     

    • Woningmarktcrisis raakt in stroomversnelling (FTM)
    • Chinese vastgoedmarkt slaat om (Fondsnieuws)
    • Berlusconi spendeerde miljoenen euro's aan showgirls, actrices en tv-presentatrices (Welingelichte kringen)
    • Hillary Clinton knew of Qaddafi ‘White Flag’ truce: US drone fired at Qaddafi convoy after negotiated truce (Asian Tribune)
    • Goldman's 10 Unanswered Questions On The European Bail Out And The Revised EFSF (Zero Hedge)

    Bron: WilliamBanzai7

    • Copper Has Largest 5 Day Move Ever At Over 6 Standard Deviations (Zero Hedge)
    • U.S. Supercommittee Flirts With Failure (Bloomberg)
    • Japan's Finance Minister Blames Yen Rise on Speculators (WSJ)
    • Spanish Unemployment Rises to Highest in 15 Years, Undermining Recovery (Bloomberg)
    • Veteran Scott Olsen Could Be The First Person To Die At A Wall Street Protest (Business Insider)

    Must reads..

    • The Problem of Global Imbalances: The 'Triffin Dilemma' (Acting Man)
    • More lessons from bank recap history… (FT Alphaville)

    Tot slot, een animatie over de Federal Reserve en de absurditeit van het huidige financiële stelsel. Een webtip is om de achtergronden van Kennedy's Presidential Executive Order 11110 te googlen. Dat levert een Intrigerend decreet van Kennedy op waarvan onduidelijk blijft of dat decreet nog steeds rechtsgeldig is en of de Amerikaanse president de bevoegdheid heeft om naast de Federal Reserve Notes (officiële dollar), US Treasury Notes uit te geven..

    The American Dream Film-Full Length

     

  • Dagelijkse kost 27 oktober 2011

     

    Nieuws over Europa:

    Europa wil dat banken buffer aanleggen (Nu.nl)

    Italiaanse en Spaanse rentes dalen (RTL-Z)

    EU Sets 50% Greek Writedown, $1.4T in Rescue Fund (Bloomberg)

    EFSF's Regling to visit China for talks with investors (Reuters)

    So. Many. Bailout questions (FT Alphaville)

    Barclays Explains Why A 50% Greek Haircut “Would Be Considered A Credit Event, Consequently Triggering CDS Contracts” (Zero Hedge)

    Here Is How The 50% Greek Haircut Is Actually Just 28% (Zero Hedge)

    BUSTED: Silvio Berlusconi Caught Checking Out The Butt On The Danish Prime Minister (Business Insider)

     

    Overige nieuws & analyses:

    Chris Powell: Nine blows against the gold price suppression scheme (GATA)

    How Fannie/Freddie watchdog finally cried fraud (Reuters blog)

    A look at Greek pension funds (Macro Tragedy blog)

    “Veteran shot in the face by police projectile at Occupy Oakland protests”

    Oakland Policeman Throws Flash Grenade Into Crowd Trying To Help Injured Protester

  • Analyse: Europees akkoord blust de bosbrand, veenbrand smeult door

    Het Europese akkoord is onduidelijk over tal van zaken. Er wordt weliswaar veel informatie verstrekt die uiteenzet welke maatregelen getroffen worden, maar waar het echt om draait blijft onbehandeld. De reactie van financiële markten is daarom des te opmerkelijker want het Europese akkoord is er gekomen, een echte oplossing blijft uit.

    Een kort overzicht van de getroffen maatregelen en te nemen maatregelen via Steven Englander van de Amerikaanse bank Citigroup:

    1) Nominale afschrijving Griekse staatsobligaties van 50% door Europese banken; Griekse staatsobligaties aangehouden door “officiële” instanties worden niet aangeraakt.

    2) De Griekse schulden worden tegen een preferentiële rente omgerold. Bestaande Griekse staatsobligaties worden omgewisseld voor nieuwe obligaties met een langer duur en een lagere rente.

    3) Omruilen van Griekse obligaties moet voor eind januari 2012 hebben plaats gevonden.

    4) De hervormingen in Griekenland worden nog nauwgezetter gecontroleerd.

    5) De financieringscapaciteit van het EFSF wordt met een factor 4 of 5 vergroot.

    6) De ECB zal niet participeren in de inzet van middelen vanuit het EFSF; politiek hoopt desalniettemin op steun.

    7) President Sarkozy gaat met China overleggen over Chinese steun aan het EFSF.

    8) De middelen van het EFSF worden deels ingezet als garanties aan private partijen wanneer zij beleggen in nieuwe staatsobligaties en deels voor een financieringsconstructie, een Special Purpose Vehicle, van waaruit geïnvesteerd kan worden in banken en op de primaire markt staatsobligaties worden gekocht van zwakke eurolanden.

    9) De verhoging van het Europese noodfonds EFSF resulteert in een capaciteit van zo'n €1.000-€1.400 miljard.

    10) Italië moet drastisch gaan bezuinigen en economische hervormingen doorvoeren.

    11) Banken moeten herkapitaliseren en dit zoveel mogelijk privaat oplossen.

    12) Wanneer banken hiertoe niet in staat zijn zullen nationale overheden in overleg met het EFSF (en de Europese Bankenautoriteit (EBA)) bijspringen.

    Griekse oplossing?
    De vrijwillige afschrijving door Europese banken op Griekse staatsobligaties is aangekondigd, maar banken moeten hier wel “vrijwillig” aan mee willen en kunnen doen. Ook mogelijke problemen met credit dedault swaps (CDSs) (dat zijn verzekeringen op obligaties) zijn nog niet duidelijk. Het Inteational Swaps and Derivatives Association (ISDA) dat de regels en toeziet op de toepassing van de regels, heeft nog niet officieel een standpunt ingenomen. De verwachting is dat er geen sprake zal zijn van een zogenaamde 'credit event' (officieel failleren van Griekenland) en dat er geen problemen ontstaan door CDSs. Hoe dan ook levert dit een dubieuze situatie op want er is wel degelijk sprake van een enorme onvrijwillige afboeking.

    Banken moeten 50% afschrijven op hun Griekse staatsobligaties. Griekse staatsobligaties aangehouden door “officiële” instanties worden echter ongemoeid gelaten. Met andere woorden, van de €350 miljard aan Griekse schulden schrijven banken “vrijwillig” 50% af, daarentegen doen de ECB (circa €75 miljard), IMF en EFSF dat niet en krijgen het volle pond. Zero Hedge was er snel bij met een eerste berekening en concludeert dat op de totale Griekse schuldenlast slechts 28% wordt afgeschreven. De Griekse schulden blijven erg hoog; de schuld blijft een slordige €250 miljard met een economie die krimpt en in 2010 nog €230 miljard bedroeg. De Griekse schuldenlast blijft dus ruim boven de 100% van het krimpende Griekse BBP liggen.

    Griekse precedent: Ierland & Portugal
    De Griekse schulden worden omgerold zoals reeds in juli bij het besluit voor de tweede bailout was afgesproken. Hiermee ontstaat een precedent want ook in Ierland is de regering van mening dat Europa Ierland tegemoet moet komen om een lagere rente te vragen voor de miljarden aan noodleningen. In de slotverklaring van de Europese top worden Portugal en Ierland opgeroepen om hun voortvarende aanpak door te zetten. De Portugese en Ierse overheid zullen ongetwijfeld achter de schermen blijven proberen om gunstigere voorwaarden te krijgen.

    Europese banken
    Europese banken worden gedwongen om snel een beslissing te nemen over hun deelname aan de vrijwillige afschrijving. Zij hebben tot januari volgend jaar de tijd om zich voor te bereiden op een afschrijving. Met name Franse en Duitse banken zullen hun verliezen moeten nemen. De vraag is of die banken dat kunnen redden en of en vervolgens op welke manier nationale overheden en/of het EFSF banken voorzien van kapitaalinjecties om hen voor een faillissement te behoeden.

    EFSF
    De financieringscapaciteit van het EFSF wordt met een factor 4-5 verhoogd. Onduidelijk blijft echter met hoeveel de middelen worden vergroot en met welke financieringsconstructie de middelen worden ingezet. In de slotverklaring worden de twee mogelijke financieringsconstructies genoemd, maar zonder een duidelijke verdeelsleutel.

    Deels worden er met de middelen vanuit het EFSF garanties gegeven die private beleggers voor de eerste 20% van mogelijke verliezen op obligaties van zwakke eurolanden beschermt. Deels worden de middelen in een zogenaamd Special Purpose Vehicle (SPV) gestopt waarmee bij plaatsing van nieuwe obligaties steun verleend kan worden aan eurolanden die in problemen zijn gekomen. Dit zal met name ingezet gaan worden voor Italië en Spanje en mogelijk voor Europese banken die in de problemen komen.  

    ECB
    De ECB zal niet participeren aan het EFSF. Dat betekent dat de ECB niet betrokken wordt bij de financiële risico's die via het EFSF genomen worden. De ECB houdt op die manier haar balans gevrijwaard van nieuwe risico's. De verwachting van de Europese politiek voor onverminderde liquiditeitssteun aan Europese banken door de ECB en het voortbestaan van het speciale programma van de ECB waarmee zij staatsobligaties koopt van de zwakke eurolanden (dat is het Securities Market Program), werd in de slotverklaring wel degelijk uitgesproken.

    De ECB wordt niet direct betrokken bij de aangekondigde maatregelen, maar die steun is niet uitgesloten. De omvang van het EFSF is ook met €1.000-€1.400 miljard onvoldoende om de herfinancieringen van de zwakke eurolanden te garanderen. De noodzaak voor de ECB om de stabiliteit van de eurozone te blijven garanderen zullen bij te grote problemen de ECB noodzaken om het SMP-programma uit te breiden en op de secundaire markten Europese staatsobligaties op te kopen.

    China
    Europa heeft de hulp nodig van extee geldschieters en president Sarkozy zal China gaan verzoeken steun te verlenen. China zal dit uiteraard niet zo maar doen en zal dat alleen onder voorwaarden doen voor zover China wil beleggen in het EFSF. China zal vermoedelijk vragen om een meer open toegang voor Chinese investeringen in Europa (en Europese technieken en patenten) en officiële erkenning van Europa voor de Chinese markteconomie (die geen vrije markteconomie is).

    Herkapitalisatie Europese banken
    Europese banken moeten tenminste €106,5 miljard aan vers kapitaal aantrekken. Onduidelijk is hoe groot het bedrag wordt voor Franse en Duitse banken na afschrijvingen op Griekse staatsobligaties. Via de Europese Bankenautoriteit (EBA) werd gisteravond laat al bekend gemaakt op welke termijn Europese banken hun kapitaalbuffers vergroot moeten hebben: 30 juni 2012 (zie hier voor de volledige toelichting van EBA).

    De conflicterende belangen bij een Europese bankherkapitalisatie zijn echter onduidelijk. Het EBA moet nog met definities komen over de kwaliteitseisen waaraan de kapitaalbuffers moeten voldoen en zal ook de wijze van herkapitalisatie gaan coördineren. Op het moment dat banken niet aan nieuw kapitaal kunnen komen dan zullen zij drastisch moeten snijden in de kredietverlening en dat zal ten koste gaan aan de economische groeiprognoses en economische groei.

    Versterking van Europees bestuur
    In de slotverklaring wordt tevens gesteld dat Europa het toezicht op de fiscale huishouding van de eurolanden gaat verstevigen. De regeringsleiders zijn akkoord gegaan om nationale wetgeving te implementeren die hen verplicht te voldoen aan het Europese Groei- en Stabiliteitspact. Bij dat pact werd afgesproken de begrotingstekorten niet hoger te laten oplopen dan 3% en niet meer staatsschuld te hebben dan 60% van het bruto binnenlands product (BBP). De staatsschulden in Europa liggen inmiddels op een gemiddelde van 85,1% en bedraagt het gemiddelde begrotingstekort van de eurolanden 6%.

    Akkoord bestand tegen economische schokken?
    Er wordt met geen woord gerept over de implicaties van een afwaardering van de Franse kredietwaardigheid. De Franse banken zullen onherroepelijk geconfronteerd worden met grote verliezen op Griekse obligaties en zullen veel vers kapitaal moeten aantrekken om hun kredietportefeuille niet te laten krimpen. Een Franse recessie is door kredietbeoordelaar Standard & Poor's aanleiding om de Franse kredietwaardighheid af te waarderen. Die recessie is met dit akkoord een stap dichterbij gebracht.

    Italiaanse hervormingen noodzakelijk
    De Italiaanse hervormingen zijn absoluut noodzakelijk om te zorgen dat het EFSF niet nodig is voor Italië. Indien Italië een beroep moet doen op het noodfonds dan is er geen weg terug naar de kapitaalmarkten. Hoe en of Italië de intee problemen het hoofd gaat bieden is een grote onduidelijkheid. Italië beloofd altijd beterschap en lapt de afspraken bij herhaling aan de laars. Die houding moet voorgoed tot het verleden behoren en dat betekent dat Italië moet bezuinigen.

    Aangezien bezuinigingen gepaard gaan met kleinere bestedingen ligt het in de lijn der verwachting dat ook Italië te kampen krijgt met een lagere economische groei en mogelijk een recessie. Dat is voor de publieke schuldgraad geen goed teken want die neemt in dat geval toe. Ditzelfde gaat op voor Spanje.

    Conclusie

    Het Europese akkoord bevat veel onduidelijkheden, maar desalniettemin zijn de beurzen en financiële markten tevreden. Echter, de bosbrand is misschien geblust, de ondergrondse veenbrand woedt ondertussen voort. Want hoe je het wendt of keert, Europa komt geld tekort om de enorme schuldenlast blijvend te financieren. Het akkoord doet denken aan het akkoord van juli toen Europa beweerde dat het de schuldencrisis definitief had bezworen. Op het moment dat een grote bank omvalt of als Standard & Poor's de Franse kredietwaardigheid afwaardeert, dan zullen de genomen maatregelen volstrekt onvoldoende blijken te zijn en zijn er nieuwe maatregelen nodig. Nieuwe maatregelen betekenen meer geld, en dat is geld dat Europa niet meer heeft.