Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • Geen herstel Amerikaanse economie, het gebruik van voedselbonnen blijft stijgen

    Geen herstel Amerikaanse economie, het gebruik van voedselbonnen blijft stijgen

    De laatste cijfers van de maand augustus laten zien dat inmiddels 45,8 miljoen Amerikanen afhankelijk zijn van het 'Supplemental Nutrition Assistance Program', wat omgerekend ongeveer 14,7% van de totale Amerikaanse bevolking is (zie figuur 1). Ten opzichte van een maand eerder is dat een toename van 1,1%. Vergeleken met de maand augustus van 2010 zien we een toename van 8,1%. Ongeveer een kwart van de Amerikaanse kinderen is op dit moment (indirect) afhankelijk van het voedselprogramma.

    Als we verder teruggaan in de geschiedenis van Amerika zien we dat het gebruik van voedselbonnen nog niet eerder zo hoog is geweest als nu het geval is (zie figuur 2). Om een positieve draai te geven aan het verhaal: de stijging lijkt de laatste maanden enigzins af te vlakken. Toch gaat het nog steeds erg slecht, want volgens Zero Hedge heeft 40% van de kandidaten voor huisuitzetting de afgelopen twee jaar (!) al geen betaling meer verricht. Zelfs 72% van de mensen die met huisuitzetting bedreigd worden heeft de afgelopen twaalf maanden al geen betaling meer verricht.

    Langer werkloos

    Een andere indicator die laat zien dat deze crisis anders is dan eerdere crises is de tijd die mensen gemiddeld werkloos zijn. Inmiddels staat het gemiddelde op 40 weken werkloosheid, een verdubbeling ten opzichte van de vorige piek in 1983 (zie figuur 3). De snelle stijging van de grafiek laat zien dat er nog veel te weinig nieuwe banen worden gecreeërd om de werkloosheid op te vangen.

    Figuur 1: Gebruik voedselbonnen blijft maar stijgen

    Figuur 2: Het gebruik van voedselbonnen is sinds 1969 nog niet eerder zo hoog geweest als nu

    Figuur 3: De gemiddelde duur van de werkloosheid in Amerika staat inmiddels op 40 weken

  • DNB: ‘Eurobonds als sluitstuk van de EMU’

    Op de website van De Nederlandsche Bank (DNB) een uitgebreide toelichting op de mogelijke introductie van eurobonds die een einde moeten maken aan de financiële onzekerheden in Europa. DNB stelt één keiharde voorwaarde: een reductie van de publieke schuldenlast tot onder de 60%. Het is een voorwaarde die in de praktijk onmogelijk is.

    Via de website van De Nederlandsche Bank:

    Onder strikte voorwaarden kan de introductie van eurobonds op termijn de stabiliteit van de EMU vergroten. Met eurobonds mondt een liquiditeitsprobleem in een euroland niet meer onnodig uit in een solvabiliteitsprobleem. Bovendien werpen ze een dam op tegen besmettingsgevaar.

    DNB begint haar toelichting ‘Eurobonds als sluitstuk van de EMU’ met de suggestie dat een liquiditeitsprobleem dreigt uit te monden in een solvabiliteitsprobleem. Maar is die suggestie wel terecht? Een liquiditeitsprobleem betekent dat er een tijdelijk een probleem is om de rekeningen te kunnen blijven betalen. Dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat een partij ook failliet is, maar niet aan de middelen kan komen om haar verplichtingen te betalen. Een solvabiliteitsprobleem betekent dat de schulden niet kunnen worden afgelost en dat een partij technisch failliet is. Een solvabiliteitsprobleem en een liquiditeitsprobleem verschillen in aard, maar delen overeenkomsten: de rekeningen kunnen niet worden betaald.

    Geheel in lijn met de bankencrisis van 2008 waarbij banken ook zogenaamd getroffen werden door een ‘liquiditeitscrisis’ en “tijdelijk geen financiering konden krijgen”, wordt dat wederom gesteld en nu met betrekking tot Europese overheden. In 2008 wantrouwde banken elkaar omdat zij grote afschrijvingen bij elkaar vreesden (met faillissementen als gevolg). Hierdoor droogde de interbancaire leenmarkt op en daarmee was er inderdaad sprake van een accuut liquiditeitsprobleem. Tegelijkertijd was er sprake van een solvabiliteitsprobleem. Maar door de wijze van ingrijpen door centrale banken en overheden werd dit verhult. Zij haalden alle conventionele en onconventionele middelen uit de kast om een systeemimplosie te voorkomen. Maar veel banken waren in 2008 insolvabel en omdat het hen werd toegestaan om boekhoudkundig verliezen te verhullen wordt de insolvabiliteit van Europese banken verhuld. In 2011 zijn zij nog steeds insolvabel. Immers, Europese banken moeten niet voor niets herkapitaliseren en dat moeten zij om afschrijvingen op verkeerde beleggingen en slechte (hypotheek)leningen te kunnen vangen. De verplichte herkapitalisatie is een manier om de toekomstige verliezen voor belastingbetalers te beperken.

    De suggestie dat Europese landen slechts een tijdelijk liquiditeitsprobleem hebben is complete larie. Het is een verkeerde voorstelling van zaken want het probleem van Europese overheden is dat zij een onhoudbaar fiscaal beleid hebben gevoerd en momenteel ondervinden dat zij geld moeten lenen om alle rekeningen te kunnen betalen. Landen moeten hun best doen om te voorkomen dat zij failliet gaan. Dat is voor Griekenland te laat want zij kan zeker haar schulden niet af betalen. Ierland en Portugal zouden nog onder het liquiditeitsprobleem geschoven kunnen worden, ware het niet dat de totale schuldenlast in beide landen eveneens een meervoud is van hun nationale economie.

    Zo is Ierland ten onder gegaan door de nationalisatie van Ierse banken die met een extreme hefboom een Ierse huizenmarktzeepbel mogelijk maakte. De Ierse banken hadden een gezamelijk balanstotaal dat acht keer de Ierse economie overtrof (zie afbeelding uit 2010)! Ierse banken waren extreem gehefboomde hedgefunds geworden die veel te veel financiële risico’s namen en zichzelf hebben opgeblazen. Ierland werd gedwongen om haar banken te nationaliseren om te voorkomen dat banken elders in Europa zouden omvallen. Die hadden Ierse banken aan miljarden van leningen voorzien. Ierland kreeg voor deze bailout miljarden aan leningen van Europa. Het gevolg was dat de staatsschuld omhoog schoot: van 24,9% van het BBP in 2007 naar 94% in 2010 (zie: Eurostat).

    Bron: Forbes

    Voor Portugal geldt iets soortgelijks, maar in Portugal zijn het de extreem hoge private en publieke schulden (die bovendien grotendeels exte gefinancierd zijn). De Portugese publieke schulden zijn met bijna 100% erg hoog. Maar Portugal kamt met een bijkomstig probleem en dat is dat de totale schuldenlast op 360% van het Portugese BBP ligt; een stuk hoger dan die van Griekenland. Datzelfde geldt ook voor Spanje met 366% (in 2009); zie de onderstaande grafiek.

    Een liquiditeitsprobleem is verkeerde voorstelling van zaken; Europa heeft een probleem met de solvabiliteit. Hoe DNB ook het invoeren van eurobonds brengt, men kan onmogelijk doen alsof het hier om een liquiditeitsprobleem gaat. Die suggestie is misleidend.

    DNB wil met dit schrijven anders doen geloven en is in de intellectuele boekenkast proletarisch gaan winkelen:

    De belangrijkste voorwaarde voor de invoering van eurobonds is een bewezen versterking van de begrotingsdiscipline, waarbij de staatsschuld in alle eurolanden eerst tot onder de 60% bbp moet zijn gedaald. Eurobonds zijn dan ook niet geschikt als crisisinstrument. Wel kan een geloofwaardig stappenplan voor de versterking van de begrotingsdiscipline met als sluitstuk invoering van eurobonds een dempend effect hebben op de huidige onrust.

    Eurobonds kunnen volgens DNB een dempend effect op de huidige onrust hebben, althans mits er wordt voldaan aan een geloofwaardig stappenplan. Op welke manier de financiële risico’s in het bankwezen en de risico’s bij overheden teruggebracht kunnen worden, wordt echter niet duidelijk. Daar is een reden voor, want er bestaat namelijk geen manier. Enkel een geloofwaardig plan dat in een complete herziening van de monetaire en financiële kaders (lees: juridische hervormingen van het eigendomsrecht) voorziet, zou dat kunnen. Dat betekent herstructureren. Het dempende effect waarvan DNB spreekt is eigenlijk niets anders dan een manier om de problemen van insolvabiliteit Europees vooruit te schuiven, zij het – met bepaalde hervormingen – een tempo lager.

    DNB vervolgt haar betoog met een korte uitleg van eurobonds:

    Onder eurobonds wordt hier verstaan centraal uitgegeven gemeenschappelijk gegarandeerde obligaties ter financiering van alle staatsschuld van de eurolanden. In die vorm kunnen eurobonds onder strikte voorwaarden de stabiliteit van de EMU versterken. Voorop staat dat een stabiele EMU ondenkbaar is zonder sterkere en meer afdwingbare waarborgen voor gezonde nationale overheidsfinanciën, inclusief de juiste prikkels voor het vergroten van het structurele groeivermogen en het tegengaan van macro-economische onevenwichtigheden. Ook wanneer daar aan voldaan is blijft het echter mogelijk dat onverwacht grote schokken in individuele landen tot marktonrust over de budgettaire gezondheid leiden. Regels kunnen immers nooit van tevoren alle problemen voorzien. Dit keer waren het de opbouw van onevenwichtigheden en een financiële crisis, maar een volgende keer is het wellicht een natuurramp waardoor één of meerdere eurolanden hun overheidsfinanciën onverwacht scherp zien verslechteren. Onrust over de budgettaire gezondheid van een land kan vervolgens een vicieuze cirkel in gang zetten, waarbij hogere rentes leiden tot een verslechtering van de budgettaire situatie, die weer tot hogere rentes leidt. Op die manier kan elk land uiteindelijk insolvabel worden, zelfs als de initiële verslechtering daar op zichzelf geen aanleiding toe gaf. In vergelijking met landen met een eigen munt hebben eurolanden minder beleidsinstrumenten om deze vicieuze cirkel zelfstandig te doorbreken. Ze hebben geen eigen monetair beleid en wisselkoers, zodat renteverlagingen en devaluaties geen (tijdelijke) verlichting kunnen bieden. Omdat marktpartijen weten dat alle eurolanden in dit opzicht kwetsbaar zijn, kan financiële onrust in één land snel overslaan naar andere (probleem)landen. Dit besmettingsrisico wordt verder versterkt door de vergaande verwevenheid van de financiële sector in de EMU.

    Het besmettingsgevaar dat volgens DNB het gevolg is van een tijdelijke liquiditeitsproblemen – iets dat door middel van het Europese noodfonds EFSF wordt opgevangen en wel door middel van miljarden aan leningen – is het gevolg van insolvabiliteit. Het gevolg en de oorzaak worden omgedraaid. De noodleningen zijn slechts een manier om een onvermijdelijke herstructurering dan wel geldpersfinanciering, uit te stellen. Hierbij geldt deze noodleningen in het geval dat zij niet terugbetaald worden, er eenzelfde lot dreigt voor de landen die via het EFSF deze leningen garanderen. Met andere woorden, het opvangen van dit zogenaamde liquiditeitsprobleem met de miljarden van het Europese noodfonds leidt tot het tegenovergestelde van hetgeen moet worden voorkomen: het verspreiden van een solvabiliteitsprobleem. Het EFSF vergroot het probleem.

    Het besmettingsgevaar is het gevolg van een volslagen onhoudbaar uitgavenpatroon van Europese overheden. De begrotingstekorten zijn structureel en de overheidsuitgaven als onderdeel van het BBP bedragen in Europa meer dan de helft (zie: Eurostat)! Wanneer overheden bezuinigen, dan krimpen de economieën en zodra een economie krimpt dan betekent het dat de schuldenlast zwaarder weegt en als gevolg hiervan nemen de problemen toe. Bovendien komt daar in Europa nog eens bij dat de pensioenen in vrijwel overal ongedekt zijn en uit de belastingpot moeten komen. Met andere woorden, binnenkort zijn we allemaal Grieken. Daar veranderen eurobonds op geen enkele wijze iets aan.

    Het gebruik van een mogelijke natuurramp is even zo goed misplaatst en misleidend. Dergelijke risico’s kunnen allereerst en grotendeels privaat opgevangen worden zoals dat nu ook het geval is. Daaaast kunnen dergelijke risico’s – indien het publieke belang daarbij gebaat is en het publiek bereid is om dit met belastinggeld te financieren – dan is er geen noodzaak tot publieke schulden. De macro-economische onevenwichtigheden zijn in tegenstelling tot natuurrampen het gevolg van het huidige financiële stelsel.

    Op dit moment wordt er voor gekozen deze problemen te bestrijden door via een Europees noodfonds liquiditeitssteun te verlenen. Door voorwaarden aan deze steun te verbinden kan worden afgedwongen dat landen die steun krijgen ook hervormen. Dit is nodig, omdat de huidige opzet van de eurozone niet in voldoende mogelijkheden voorziet om dit op andere manieren af te dwingen. Tegelijkertijd brengt deze aanpak ook onrust met zich mee. Periodiek rijst nu immers de vraag of aan de voorwaarden voor uitbetaling van een volgend deel van de lening is voldaan. Daaaast biedt een noodfonds een minder fundamentele oplossing voor het besmettingsgevaar dan eurobonds. Met een noodfonds wordt pas ingegrepen als de vicieuze cirkel al in gang is gezet, waarbij het besmettingsrisico niet volledig wordt weggenomen. Op termijn kan de introductie van eurobonds daarom een betere oplossing bieden voor de eerder beschreven instabiliteit van de eurozone dan de aanwezigheid van een noodfonds. Hiervoor moet echter wel aan een aantal strikte voorwaarden zijn voldaan.

    Met name een bewezen borging van de nationale begrotingsdiscipline is van groot belang. Als gevolg van de wederzijdse garanties en de afwezigheid van marktdiscipline verminderen eurobonds op zichzelf de prikkels voor gezond nationaal begrotingsbeleid. De huidige budgettaire problemen laten zien dat de prikkels voor gezond beleid bovendien ook in de afgelopen jaren al niet voldoende waren. Voordat eurobonds kunnen worden ingevoerd moet nationale begrotingsdiscipline dan ook aantoonbaar zijn gewaarborgd. De schuldquote moet minimaal tot de in het Europese Verdrag gestelde grens van 60% bbp zijn gedaald. Dit zorgt ervoor dat ook bij een forse verslechtering van de budgettaire situatie de kans dat de wederzijdse garanties moeten worden ingeroepen klein is. Ook draagt een lage schuld er aan bij dat in het geval dat de garanties toch zouden moeten worden ingeroepen het geloofwaardig is dat de overige landen dit kunnen dragen. Deze lagere schuldquote kan alleen worden bereikt en vastgehouden met onafhankelijke handhaving van de Europese begrotingsregels en verankering van deze regels in nationale wetten. Een onafhankelijke Europese autoriteit die in toenemende mate in kan grijpen in het budgettaire beleid van landen die de afspraken schenden is in dit opzicht essentieel. Hierin zou ook aandacht moeten zijn voor de opbouw van macro-economische onevenwichtigheden en het structurele groeivermogen van de eurolanden.

    Het is altijd wonderlijk waar bepaalde getallen vandaan komen. In dit geval gaat het om de ‘magische’ 60% publieke schuldquote. Waar komt die toch vandaan? Waarom ligt die niet 40% of 20%? Fundamenteler is de vraag waarom die niet 0% ligt? Is het niet zo dat publieke schulden het mogelijk maken dat politici meer kunnen uitgeven dan u eigenlijk wilt financieren?

    De geschiedenis heeft aangetoond dat zodra overheden dermate in de schulden zitten, zij die schulden niet aflossen. Ofwel door een herstructurering en afstempeling, dan wel door middel van de geldpers en inflatie. Dat stelde Adam Smith reeds in zijn tijd (exacte quote). De enige manier om te voorkomen dat overheden in de problemen komen is door hen grondwettelijk te verbieden om überhaupt schulden te maken. Want 10% wordt 20% en 60% wordt 85,6% zoals het Europese gemiddelde nu is. Het betekent dat het toestaan van publieke schulden een hellend vlak is en uiteindelijk leidt tot de historische conclusie zoals Adam Smith die conclusie in de 18e eeuw trok. Een grondwettelijk verbod op publieke schulden zou de politiek te allen tijde dwingen om toestemming te vragen om de uitgaven te vergroten en dat is een verzoek om belastingen te verhogen. Een eis tot een fiscaal 0-beleid waarbij uitgaven in balans zijn met inkomsten is de enige garantie die kan voorkomen dat overheden ooit failleren.

    DNB vervolgt met haar reflectie van eurobonds met een aanbeveling dat als er eurobonds komen, nationale schulduitgifte te verbieden. Brussel moet de hoogte van de uitgaven gaan dicteren. Maar of Brussel gedicteerd kan worden door de Europese belastingbetaler is voor DNB geen issue; dat is voor de politiek:

    Om de naleving van de begrotingsregels daadwerkelijk afdwingbaar te maken moet er tegelijkertijd met de introductie van eurobonds een (Europees en nationaal) wettelijk verbod komen op nationale schulduitgifte door eurolanden. De onafhankelijke autoriteit krijgt zo volledige controle over de schulduitgifte van een land, zodat de financiering van een notoire zondaar als ultieme sanctie kan worden begrensd. Met eurobonds is deze sanctie veel geloofwaardiger op te leggen dan nu, omdat i) landen alleen via de autoriteit toegang hebben tot financiering en ii) de (her)financiering van de bestaande schuld niet ter discussie staat. Het opgeven van de mogelijkheid tot nationale schulduitgifte lijkt een groot offer, maar in de praktijk zal het voor een land dat al zijn staatsschuld met eurobonds heeft gefinancierd toch al kostbaar zijn zelfstandig extra financiering te zoeken. De markt hiervoor is dan immers zeer illiquide. Bovendien laat een land door toegang tot de markt te zoeken blijken dat het zijn zaakjes niet op orde heeft, wat bij beleggers tot wantrouwen zou moeten leiden. Ten slotte blijkt uit de huidige crisis dat landen hoe dan ook hun markttoegang verliezen wanneer het mis gaat. Een volledig verbod dient dus slechts als extra slot op de deur.

    De moeizame toegang tot kapitaalmarkten wordt benadrukt, maar de introductie van de euro heeft aangetoond dat financiële markten ten tijde van economische groei – aangedreven door een excessieve geld- en kredietexpansie – risicozoekend zijn en in hun concurrentiestrijd voor hoge rentemarges de rentelasten van landen met een slecht fiscaal beleid toch toegang hebben tot grote kredieten tegen lage(re) rentes.

    Een complicatie is wel dat als een land als gevolg van het overtreden van de afspraken geen toegang tot nieuwe financiering krijgt, het gedurende die tijd ook geen steun kan verlenen aan systeemrelevante banken mocht dat nodig zijn. Dit kan het vertrouwen van de markt in het nationale bankwezen ondermijnen, waarmee dit bankwezen in financieringsproblemen kan komen. Om de eurobond-financiering als ultieme sanctie geloofwaardig te kunnen stopzetten, is een belangrijke voorwaarde dat er een Europees bankenvangnet (inclusief een Europees depositogarantiestelsel) wordt opgericht, wat ook Europees bancair toezicht vereist. Dit is overigens onderdeel van de visie van de Nederlandse regering op de toekomst van de EMU.
    Wanneer aan al deze randvoorwaarden is voldaan, is een potentieel voordeel van eurobonds dat ze de financieringskosten voor alle eurolanden verlagen.

    De voorwaarde van een maximale schuldquote voor overheden lijken een oplossing te zijn om problemen zoals nu te voorkomen. Wanneer de Spaanse situatie bekeken wordt, dan levert dat een heel ander beeld op. De Spaanse staatsschuld is geen reden tot “zorg”; die ligt nog steeds op een bescheiden niveau van 61% (2010). De Spaanse banken – met name de caja’s – zitten op een gigantische hypotheekportefeuille waarvan de onderliggende waarde is geïmplodeerd. Immers, de Spaanse huizenmarktzeepbel is uiteen gespat. Bovendien zitten de lokale overheden gigantisch in de problemen doordat zij inkomsten uit de caja’s waarvan zij veelal aandeelhouder van zijn mis, en hebben te kampen met afnemende inkomsten omdat de economie in het slop zit. Met een werkloosheid van boven de 20% en een jeugdwerkloosheid van bijna 50% en een insolvabel Spaans bankwezen is de Spaanse onzekerheid verklaart.

    Er ontstaat immers een veel grotere markt, waardoor de liquiditeitspremie met name voor kleinere landen omlaag gaat. De combinatie van bewezen nationale begrotingsdiscipline, lage schuldniveaus en wederzijdse garanties kan van eurobonds bovendien een zeer veilige belegging maken, wat de rente verder kan drukken. Hierdoor hoeven ook de financieringskosten van de huidige sterke landen niet toe te nemen, zodat een “transferunie” wordt voorkomen.

    Het is praktisch gezien niet mogelijk om op korte termijn aan al deze randvoorwaarden te voldoen. Eurobonds zijn hiermee alleen nuttig als sluitstuk van de EMU en niet als crisisinstrument. Wel kan een geloofwaardig uitzicht op strikte begrotingsdiscipline met als sluitstuk eurobonds een commitment signaleren van Europese regeringsleiders aan een stabiele EMU, wat kan bijdragen aan het verminderen van de huidige onrust. Hiervoor kan net als bij de oprichting van de EMU een stappenplan nuttig zijn, waarin voorafgaand aan de introductie van eurobonds eerst de noodzakelijke randvoorwaarden worden ingevuld.

  • Dagelijkse kost 31 oktober 2011

     

    • Tissen: 55 miljard, rekenfout of welkom potje? (RTL-Z)
    • Rabobankmedewerker (25) blijkt wapenhandelaar (Geenstijl.nl)
    • Zie ook de uitzending van Peter R. de Vries over de wapenhandelaar.
    • Nederland grootste groenteboer ter wereld (Nu.nl)
    • Alle economische sectoren in Nederland staan onder druk – ING (RTL-Z)

    Via William Banzai7..

    • Humor.. A Letter from Goldman Sachs Conceing Occupy Wall Street (Borrowitz Report)
    • Depoliticize Everything (Mises Daily)
    • James Turk over het nieuwe boek van Jim Rickards, “Currency Wars” (meteen maar even besteld..) (FMGR.com)
    • Campaign Kicks Off with Self-Congratulatory Interview (Spiegel)
    • Latest Leak on State Attoey General Mortgage Settlement: A Shameless Sellout to the Banks (Naked Capitalism)
    • Italian govement buys 19 Maserati supercars despite austerity cuts (Telegraph)

    Tot slot John Stewart over de Europese bailout..

     

     

     

  • Werkloosheid eurozone naar hoogste niveau eurotijdperk

     

    De seizoengecorrigeerde werkloosheid in de eurozone steeg in september met 188.000 naar een totaal van 16.2 miljoen werklozen. Dit was de grootste maandelijkse stijging van de afgelopen twee jaar. De hoge werkloosheid is wederom een bewijs dat de eurozone op weg is naar een nieuwe recessie en compliceert de rol van de ECB. 
     
     
    Werkloosheid in miljoenen
    EA17 = Eurozone
    EU27= Europese Unie
    Aankomende donderdag zal de ECB een nieuw rentebesluit nemen. Door de hoge werkloosheidscijfers is de roep om een renteverlaging groot. Een hoog inflatiepercentage maakt een renteverlaging echter moeilijk. De inflatie is momenteel met 3% het hoogste inflatiecijfer van de afgelopen drie jaar en is ruim boven het streven van de ECB van 2%. Afgelopen maand was er binnen het 23 koppige bestuur van de ECB hevige discussie over het verlagen van de rentevoet. Uiteindelijk werd er besloten om de rente onveranderd te laten op 1,5%. Aankomende donderdag zullen er naar alle waarschijnlijkheid weer hevige discussies plaatsvinden binnen het bestuur van de ECB. Analisten verwachten echter dat Draghi eerst naam wil maken als inflatie-vechter en de verlaging van de rentevoet tot december uitstelt.  
     
    De werkloosheid in de eurozone is nu voor vijf opeenvolgende maanden gestegen. In september kon 10,2% van de beroepsbevolking in de eurozone niet op een (betaalde) baan rekenen. Dit is hetzelfde percentage werklozen als in juni maar anders het hoogste percentage sinds juni 1998. Ter vergelijking, in september was 9,1% van Amerikaanse beroepsbevolking werkloos. 

     
    Werkloosheid in % 
     
    Binnen de eurozone heeft Spanje te maken met verreweg de hoogste werkloosheid. In september was 22,6% van de Spanjaarden werkloos. Een rapport van de Spaanse centrale bank deed op maandag alle hoop op een snel herstel van de Spaanse arbeidsmarkt vervliegen. De Spaanse bank begint het rapport met de volgende constatering:”Na een ingetogen herstel van de economie in 2010 is in de loop van 2011 de verslechtering van de Spaanse economie voortschrijdend”. De Spaanse economie groeide in het derde kwartaal van 2011 ten opzichte van het tweede kwartaal met 0% en groeide in vergelijking met een jaar eerder met 0,7%. Nadat afgelopen week Griekenland in het middelpunt van de aandacht stond, zal Spanje naar alle waarschijnlijkheid binnekort haar eigen portie aandacht opeisen.  
     
    Werkloosheid in % per Europees land
    Bronnen:
     
  • Crisis in beeld en grafiek (31/10/11)

    Hieronder een suggestie om vanavond de mensen het stuipen op het lijf te jagen.

     
    Tijdens de eurotop van afgelopen week werd onder andere besloten dat  het Europese noodfonds (EFSF) zal worden verhoogd en Europese banken 50% van hun Griekse leningen moeten afschrijven. Daaaast moeten Spanje en Italië drastisch hervormen en bezuinigen om hun staatsschuld onder controle te krijgen. 

    Na afloop van de eurotop steeg in Europa en Italië de druk op de regering van Berlusconi. Umberto Bossi, de Italiaanse minister van hervormingen en leider van Lega Nord, zei zelfs dat de kans bestaat dat de regering van Berlusconi valt over voorstellen om de pensioenleeftijd te verhogen. De verhoging van de pensioenleeftijd maakt deel uit van de hervormingsplannen. Berlusconi reageerde doodleuk door te stellen dat hij de enige persoon is die de nodige bezuinigingen voor elkaar kan krijgen. “Alleen ik en mijn regering kunnen de komende 18 maanden de nodige hervormingen voor elkaar krijgen, daarom is het geen optie dat ik een stap opzij zet”.


    Suggestie voor een onderschrift? Voelt u zich vrij om te reageren..

     
    De onderstaande tabel werd gepubliceerd door kredietbeoordelaar Moody’s. Het is een weergave van de blootstelling van de Europese landen aan landen die niet kunnen rekenen op de hoogste kredietwaardigheid (AAA). Welke landen hebben de grootste blootstelling? Spanje en Italië…..


     

     
  • Barack Obama: ‘Een veilige dam om de verspreiding van Europa’s crisis te stoppen’

     

    Een Keynesiaans pleidooi voor meer stimulering, meer van hetzelfde, meer van alles dat nog nooit heeft gewerkt..

    Via de Financial Times en vertaald naar het Nederlands:

    Door Barack Obama

    Wanneer de leiders van de grootste economieën volgende week elkaar in Frankrijk ontmoeten, dan zullen onze burgers uitkijken naar de sfeer van een gezamenlijk doel die ons twee jaar geleden in staat stelde om de wereldeconomie te redden van een financiële crisis die werd aangewakkerd door jaren van onverantwoordelijkheid.

    Vanwege de gecoördineerde actie die de G20 nam toen, begon de mondiale economie weer te groeien. Opkomende economieën herstelde. In de Verenigde Staten hebben we 19 opeenvolgende maanden van werkgelegenheidsgroei in de private sector gehad en kwamen er 2,5 miljoen banen in de private sector bij.

    Niettemin is de vooruitgang niet snel genoeg gekomen en blijft het wereldwijde herstel momenteel fragiel. Over de hele wereld zijn honderden miljoenen mensen werkloos. Verstoringen in de olieaanvoer, de tragische aardbeving in Japan, en de financiële crisis in Europa hebben bijgedragen aan de vertraging. Opkomende economieën beginnen te vertragen. De wereldwijde vraag is verzwakt.

    Onze uitdaging is duidelijk. We moeten gefocust blijven op de sterke, duurzame en evenwichtige groei die de wereldwijde vraag stimuleert en banen en kansen creëert voor onze bevolking. Dit vereist op verschillende gebieden actie.

    Ten eerste, als 's werelds grootste economie zal Amerika blijven leiden. Het meest effectieve wat we kunnen doen om de wereldwijde economie sneller te laten groeien is om de Amerikaanse economie sneller te laten groeien. Dat is waarom het mijn hoogste prioriteit is om Amerikanen weer aan het werk te krijgen. Het is de reden waarom ik American Jobs Act heb voorgesteld, waarvan onafhankelijke economen hebben gezegd dat dit tot bijna 2 miljoen extra banen zal leiden, de vraag stimuleert en de Amerikaanse economische groei vergroot. Het is waarom ik de historische handelsakkoorden met Zuid-Korea, Colombia en Panama heb getekend omdat die banen creëren en ons op koers houden om onze export te verdubbelen en de Amerikaanse concurrentiepositie te behouden.

    Tegelijkertijd, werken we aan de bijna $1.000 miljard aan bezuinigingen die we deze zomer hebben afgesproken. Ik heb een allesomvattend en evenwichtig plan voorgesteld om ons tekort de komende jaren aanzienlijk terug te dringen op een manier die het huidige herstel niet belemmert en dat legt de basis voor toekomstige groei.

    Ten tweede moet de crisis in Europa worden opgelost zo snel mogelijk. Deze week, onze Europese bondgenoten belangrijke vooruitgang geboekt over een strategie om het vertrouwen in de Europese financiële markten te herstellen, tot een kritische basis om op te bouwen.

    Gezien de omvang van de uitdaging en de bedreiging voor de wereldeconomie, is het voor ons allen belangrijk dat deze strategie met succes wordt uitgevoerd – waaronder het bouwen van een geloofwaardige en veilige dam die een verspreiding van de crisis voorkomt, een versterking van de Europese banken, het in kaart brengen van een duurzame weg voor Griekenland en het aanpakken van de structurele problemen in het hart van de huidige crisis.

    De Europese Unie is Amerika's grootste economische partner – en een kritisch anker van de wereldeconomie. Ik ben ervan overtuigd dat Europa de financiële en economische draagkracht heeft om deze uitdaging aan te kunnen, en de VS zullen doorgaan met het ondersteunen van onze Europese partners terwijl zij werken om deze crisis op te lossen.

    Ten derde moet elk land het hare doen om ervoor te zorgen dat de wereldwijde groei evenwichtige en duurzaam is zodat we voorkomen dat we in oude onevenwichtigheden terugvallen. Voor sommige landen betekent dit de confrontatie met hun eigen fiscale uitdagingen. Voor landen met grote overschotten, betekent dit dat zij extra maatregelen moeten nemen om de groei te ondersteunen. Voor de export-gerichte economieën betekent dit dat zij de binnenlandse vraag moeten versterken. Een instrument dat van cruciaal belang is om deze kentering te bespoedigen zijn flexibelere wisselkoersen, waaronder marktgedreven wisselkoersen.

    Het vermijden van oude onevenwichtigheden betekent ook dat er vooruitgang geboekt moet worden met financiële hervormingen die een nieuwe financiële crisis kunnen helpen voorkomen. In de VS voeren we de sterkste hervormingen uit sinds de Grote Depressie. In alle landen van de G20 moeten we zorgen dat banken het kapitaal hebben dat zij nodig hebben om schokken te kunnen weerstaan, en er moet meer toezicht en transparantie komen om grote risico's te vermijden, vooral met betrekking tot derivaten.

    Ten slotte. De G20-landen moeten hun samenwerking verdiepen omtrent de verschillende wereldwijde uitdagingen die onze gemeenschappelijke welvaart beïnvloeden. We moeten verder gaan met onze toezegging om subsidies voor fossiele brandstoffen uit te faseren en onze economieën te transformeren naar één gebaseerd op 21e-eeuwse schone energie. Als we de ontwikkeling bevorderen die landen een weg uit de armoede biedt, kunnen we ons richten op infrastructuur, financiën en goed bestuur die groei ontketenen. Zelfs als we werken om levens te redden van de droogte en hongersnood in de Hoo van Afrika, moeten we blijven investeren in voedselzekerheid en productiviteit van de landbouw die toekomstige hongersnoden minder waarschijnlijk maken en gemeenschappen meer zelfvoorzienend.

    Toen we elkaar twee jaar geleden ontmoetten in Londen, wisten we dat de weg naar herstel voor de wereldeconomie niet gemakkelijk zou zijn, noch snel. Maar samen hebben we een reactie ontwikkeld die de mondiale economie behoedde voor een catastrofe. Dat is het leiderschap dat we al eerder aangetoond hebben. Dat is het leiderschap dat we nu nodig hebben – om het economisch herstel te ondersteunen en mensen weer aan het werk zetten, in ons eigen land en over de hele wereld.

    De schrijver is President van de Verenigde Staten

  • James Turk praat met Adam Fergusson over het fenomeen hyperinflatie

    Adam Fergusson behandelt in zijn boek 'When Money Dies' (klik hier voor een PDF van het boek) het fenomeen hyperinflatie in de Weimarrepubliek, waar het geld in 1923 in een relatief kort tijdsbestek volledig waardeloos werd. De destructie van het geldsysteem resulteerden in een hoge werkloosheid, chaos, sociale onrust, voedselrellen, corruptie en ruilhandel. Nadat de middenklasse was weggevaagd door de hyperinflatie kregen politiek extremisten voet aan de grond, met als gevolg het trauma van WO II. De combinatie van herstelbetalingen na de Eerste Wereldoorlog (in de vorm van gouden munten en grondstoffen) en ongedisciplineerd monetair beleid kan worden gezien als de oorzaak voor de hoge inflatie, die uiteindelijk omsloeg in een verwoestende hyperinflatie. Fergusson beschrijft in zijn boek welke impact de hyperinflatie had op verschillende groepen in de maatschappij en hoe mensen met een zeer hoge schuldenlast profiteerden van de geldontwaarding. Een voorbeeld hiervan waren grote bedrijven, die in aanloop naar de hyperinflatie heel erg veel geld konden lenen tegen zeer lage rentes. De beleidsmakers hoopten dat een versoepeling van de kredietverstrekking de werkgelegenheid en economische groei zouden stimuleren.

    In het interview wordt dit onderwerp nog eens ter sprake gebracht, maar ook wordt de vertaalslag gemaakt naar de huidige situatie. Met de stimuleringsmaatregelen van de verschillende overheden (gefinancierd met nieuwe schulden) en centrale banken lijken we weer af te stevenen op een tijdperk van zeer hoge inflatie. James Turk en Adam Fergusson zijn het erover eens dat de Westerse overheden inmiddels zo diep in de schulden zitten dat het weginflateren van de staatsschuld de enige politiek aanvaardbare optie is, met alle gevolgen van dien voor de waarde van spaartegoeden en pensioenen. Fergusson merkt op dat inflatie pas kan omslaan in hyperinflatie als de omloopsnelheid van het geld omhoog gaat en de vraag naar het geld afneemt. Als het vertrouwen onder de bevolking wegvalt wordt het geld een soort hete aardappel, die iedereen het liefste zo snel mogelijk inruilt voor iets van echte waarde. Volgens Fergusson kan het verrassend lang duren voordat de situatie uit de hand loopt en hoge inflatie omslaat in hyperinflatie. Hij wijst daarbij op het gegeven dat de Duitse bevolking tijdens de Eerste Wereldoorlog vertrouwen bleef houden in de munt, terwijl die toen al aan hevige inflatie onderhevig was en het heel duidelijk was dat er een valutacrisis in de maak was.

    Volgens Fergusson zijn centrale bankiers zich er heel goed van bewust hoe schadelijk 'monetair verruimen' is, maar staan ze vaak onder politieke druk om de geldpers aan te zetten. Politici willen graag herkozen worden en de zachte hand van inflateren werkt daarvoor nou eenmaal beter dan de 'harde bezuinigingen', terwijl het eindresultaat hetzelfde is. Fergusson acht het minder waarschijnlijk dat we nu weer in een soortgelijke crisis komen als de Weimarrepubliek in 1923. De economische en politieke structuur is verfijnder dan toen en ook kennen we vandaag de dag niet de herstelbetalingen die Weimar Duitsland toen moest betalen. De onderstaande video duurt ongeveer 35 minuten en is absoluut het kijken waard.

  • Afscheid van ‘Mr. Prijsstabiliteit’ Jean-Claude Trichet

    Jean-Claude Trichet kreeg in zijn laatste interview als president van de Europese Centrale Bank (ECB) een soortgelijke vraag voorgelegd als Ben Beanke in juli eerder dit jaar. Toen Ron Paul Beanke de vraag stelde of goud geld is, antwoordde Beanke met nee. Jean-Claude Trichet die in het interview weer eens benadrukte dat de ECB erg succesvol is in haar mandaat van prijsstabiliteit, kreeg een soortgelijke vraag.

    Via de ECB (en vertaald):

    U heeft de laatste 40 jaar in de publieke sector gewerkt op het gebied van monetaire beleid – eerst in Parijs voor Frankrijk, en nu in Frankfurt voor het eurogebied. Kunt u ons iets vertellen: wat is geld, wat is de aard van geld?

    “Geld heeft een essentiële functie. Het fungeert als een middel om waarde op te slaan, het is een ruilmiddel en het stelt mensen in staat om de prijs van alles mee uit te rekenen. Geld is een onlosmakelijk onderdeel van de beschaving, omdat het arbeidsdeling mogelijk maakt. Het is dankzij geld dat steden kunnen bestaan. Ik zou geld vergelijken met een ​​gedicht, want een gedicht behoudt altijd zijn structuur, net zoals een gouden munt altijd de beeltenis behoudt die erop is gezet. Eenmaal gevormd – schriftelijk of geslagen – kunnen of mogen deze twee dingen niet veranderd worden. Goethe heeft nadrukkelijk nagedacht over dit probleem op, zoals je kunt lezen in [Goethe's] “Faust”.”

    Trichet zegt het niet heel expliciet, maar met zijn antwoord benadrukt hij de monetaire betekenis van goud. De verwijzing naar Goethe's Faust maakt het antwoord van Jean-Claude Trichet des te intrigerender. Goethe's Faust gaat over de weddenschap tussen de duivel en god, over de ziel van Faust. Het verhaal is (deels) gebaseerd op het bijbelse verhaal van Job en gaat naast andere thema's in op de wijze waarop Mephistopheles (de duivel) die samen met Faust optrekt, de keizer op het idee brengt om de tekorten die zijn ontstaan als gevolg van excessieve uitgaven te gaan financieren met papieren claims op goud. Uiteraard blijkt dat niet zonder gevaren te zijn.

     

  • Dagelijkse kost 28 oktober 2011

     

    • Woningmarktcrisis raakt in stroomversnelling (FTM)
    • Chinese vastgoedmarkt slaat om (Fondsnieuws)
    • Berlusconi spendeerde miljoenen euro's aan showgirls, actrices en tv-presentatrices (Welingelichte kringen)
    • Hillary Clinton knew of Qaddafi ‘White Flag’ truce: US drone fired at Qaddafi convoy after negotiated truce (Asian Tribune)
    • Goldman's 10 Unanswered Questions On The European Bail Out And The Revised EFSF (Zero Hedge)

    Bron: WilliamBanzai7

    • Copper Has Largest 5 Day Move Ever At Over 6 Standard Deviations (Zero Hedge)
    • U.S. Supercommittee Flirts With Failure (Bloomberg)
    • Japan's Finance Minister Blames Yen Rise on Speculators (WSJ)
    • Spanish Unemployment Rises to Highest in 15 Years, Undermining Recovery (Bloomberg)
    • Veteran Scott Olsen Could Be The First Person To Die At A Wall Street Protest (Business Insider)

    Must reads..

    • The Problem of Global Imbalances: The 'Triffin Dilemma' (Acting Man)
    • More lessons from bank recap history… (FT Alphaville)

    Tot slot, een animatie over de Federal Reserve en de absurditeit van het huidige financiële stelsel. Een webtip is om de achtergronden van Kennedy's Presidential Executive Order 11110 te googlen. Dat levert een Intrigerend decreet van Kennedy op waarvan onduidelijk blijft of dat decreet nog steeds rechtsgeldig is en of de Amerikaanse president de bevoegdheid heeft om naast de Federal Reserve Notes (officiële dollar), US Treasury Notes uit te geven..

    The American Dream Film-Full Length

     

  • Geen herstel op Amerikaanse huizenmarkt: Prijzen nieuwe woningen verder omlaag

    Geen herstel op Amerikaanse huizenmarkt: Prijzen nieuwe woningen verder omlaag

    Dat blijkt uit de laatste cijfers die gisteren door het 'U.S. Department of Housing and Urban Development' naar buiten werden gebracht. Het aantal nieuw verkochte huizen kwam in de maand september uit op een geannualiseerd aantal van 313.000, een kleine verbetering ten opzichte van de vorige maand (+5,7%), maar marginaal lager dan dezelfde maand van 2010 (-0,9%). Op basis van deze aantallen lijkt de situatie niet te verslechteren, maar als we iets verder kijken zien we dat de median home price – de middelste waarde van alle verkochte huizen – nog verder is weggezakt tot $204.400.

    In de onderstaande grafiek, die de median home price weergeeft van december 2008 tot en met september 2011, zien we hoe slecht het gesteld is met de markt voor nieuwe woningen. We staan op het punt het oude dieptepunt van oktober vorig jaar te doorbreken, waarbij er in het huidige tempo van huizenverkopen voor 6,2 maanden aan voorraad is. Het stuwmeer van onverkochte woningen levert twee problemen op: enerzijds geeft het negatieve prijsdruk, anderzijds remt het de bouw van nieuwe woningen en de werkgelegenheid die dat oplevert.

    Volgens Zero Hedge levert de daling van de huizenprijzen in september de grootste 3-maandelijkse daling op die ooit is gemeten in de VS. Dit geeft aan dat de markt voor nieuwbouw woningen op dit moment erg zwak is. Analisten die eerder al een bodem voorspelden kunnen binnenkort dus weer een nieuwe voorspelling doen. De onderstaande grafiek laat de verandering van de huizenprijzen per kwartaal zien, beginnend bij het jaar 1964. De groene lijnen maken duidelijk dat er binnen de vrij ruime bandbreedte een neerwaarts trend zichtbaar is.

  • Europees akkoord

     

    Griekenland

    Voor Griekenland komt er een nieuwe regeling die het land moet behoeden voor een accuut faillisement en Europa beschermt tegen een ongecontroleerd failleren en bancaire problemen. Europese banken zullen in plaats van de overeengekomen 21% in juli dit jaar nu 50% gaan afschrijven op Griekse staatsobligaties. Dit brengt de Griekse schuld terug naar een niveau die volgens premier Papandreou naar een 'absoluut beheersbaar' niveau brengt. 

    Verhoging EFSF

    Het Europese noodfonds gaat gehefboomd worden en zal een financieringscapaciteit van circa €1.000 miljard krijgen. Additionele middelen worden via het IMF en onderhandse deals met landen zoals bijvoorbeeld China gezocht. Het EFSF zal in ieder geval garanties geven aan beleggers in nieuwe staatsobligaties van landen die in moeilijkheden dreigen te komen.

    Bezuinigingen alle EU-landen

    Het akkoord benadrukt de noodzaak voor Italië en ook Spanje om drastisch te hervormen en te bezuinigen om de staatsschuld omlaag te krijgen. Italië moet in 2013 een begrotingsevenwicht hebben en in 2014 een begrotingsoverschot bewerkstelligen die de staatsschuld naar 113% van het Italiaanse bruto binnenlands product moet brengen. In 2012 moet alle landen maatregelen hebben genomen zodat zij wettelijk verplicht zijn om niet meer schulden te maken dan was overeengekomen in het Groei- en Stabiliteitspact. 

    Banken

    Europese banken zullen hogere kapitaalbuffers moeten aanhouden. In plaats van de eis van 6% aan kekapitaal nu, moeten banken hun buffers verhogen naar 9%. Het totaalbedrag aan nieuw kapitaal dat banken moeten aantrekken komt uit op ruim €100 miljard. Terwijl het IMF rekende op €200 miljard, Credit Suisse €400 miljard en Goldman Sachs uitkwam op €1 biljoen, kiest Europa voor een 'omgekeerde' kaasschaaf. Nederlandse banken hoeven vooralsnog geen extra kapitaal aan te trekken omdat zij boekhoudkundig al voldoen aan de hogere nieuwe kapitaaleisen. De afschrijvingen die Europese banken voor Griekenland 'vrijwillig' bijdragen komen daar nog bij. Europese banken gaan naar schatting zo'n €100 miljard bijdragen aan de herziene tweede bailout van Griekenland door vrijwillige kwijtschelding van een deel van de Griekse schulden.

    Lees ook de hele slotverklaring van de Eurotop.