Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • ECB speelde informatie stimuleringsprogramma door aan hedgefondsen

    Dinsdag werd bekend dat de ECB aankopen van staatsobligaties naar voren haalt, maar voor een select groepje van hedgefondsmanagers was dat oud nieuws. De avond van tevoren had ECB-bestuurslid Benoît Cœuré tijdens een diner in Londen met verschillende bankiers en hedgefondsmanagers al op de hoogte gebracht van de plannen van de centrale bank.

    Het diner vond plaats bij het Berkeley Hotel en was alleen toegankelijk voor een selecte groep mensen die een uitnodiging had ontvangen. Naast bankiers en hedgefondsmanagers waren ook mensen van vijf verschillende centrale banken aanwezig, waaronder Cœuré van de ECB. Het etentje werd georganiseerd door verschillende studiegroepen, waarvan er een gefinancierd werd door Brevan Howard Asset Management.

    Dat de aanwezige bankiers en hedgefondsmanagers gebruik hebben gemaakt van deze voorkennis is misschien lastig aan te tonen, maar de volgende grafiek laat heel duidelijk zien de euro maandagavond al flink onderuit ging, terwijl de markt toen nog in het duister tastte over de gewijzigde plannen van de ECB.

    De volledige versie van dit artikel verscheen eerder op een partner blog.

    ecb-toelichting-qe

    Maandagavond zakte de euro al weg tegenover de dollar, waren insiders aan het handelen?

  • Kijktip: Zembla over de ‘Schuldenmachine’

    Zembla Internationaal zendt vanavond een reportage uit over de eurocrisis. Gezaghebbende sprekers, zoals de Franse econoom Thomas Piketty, buigen zich over de vraag hoe we de Europese schuldencrisis te boven kunnen komen. We leven al jaren op krediet. Schulden zijn de brandstof voor de economische groei geworden. Banken worden er rijk van, dus verstrekken graag leningen. Vooral aan Europese overheden. Want de banken weten dat als er iets mis gaat, de Europese belastingbetalers uiteindelijk de rekening zullen betalen. En mis ging het, en goed ook. Vooral in landen zoals Griekenland, Portugal en Ierland. Grote Europese banken dreigden om te vallen door de vele risicovolle leningen aan landen en projectontwikkelaars. De overheden in Europa schoten ze te hulp. Maar de prijs blijkt hoog voor de Europese belastingbetaler en voor landen die bezwijken onder de schuldenlast, zoals Griekenland.

    Dit programma wordt uitgezonden op woensdag 20 mei om 20:25 op NPO 2. Kijk hier onder de trailer.

  • ECB haalt aankopen staatsobligaties naar voren

    coeureDe ECB gaat de aankopen van staatsobligaties naar voren halen, zo maakte ECB-bestuurslid Benoît Cœuré dinsdagochtend bekend. Dat betekent dat de centrale bank in mei en juni meer dan €60 miljard aan schuldpapier zal opkopen om de rente laag te houden. Op deze manier wil de centrale bank voorkomen dat ze veel schuldpapier moet kopen in de zomermaanden, wanneer er minder handel is in staatsobligaties. Als de omstandigheden daarom vragen zal een deel van de aankopen uitgesteld worden tot na de zomer.

    Op de financiële markten werd het nieuws positief ontvangen door beleggers, want de koersen op Europese aandelenmarkten schoten omhoog. De AEX kreeg er 1,5% bij, terwijl de Duitse beursgraadmeter zelfs 1,7% steeg. De rente op 10-jaars staatsleningen van Duitsland, Frankrijk, België, Nederland en Spanje gingen vanmorgen allemaal 7 tot 8 basispunten omlaag en de euro zakte ongeveer een cent weg tot een wisselkoers van iets minder dan $1,12. Door het wisselkoerseffect steeg ook de goudkoers in euro.

    De volledige versie van dit artikel verscheen eerder op een partner blog.

  • DNB lanceert app om echtheid bankbiljetten te controleren

    Een nieuwe app voor smartphones maakt het mogelijk zelf eurobiljetten digitaal te controleren op echtheid. Door een eurobiljet met de camera van de telefoon nauwkeurig te scannen, kan de app “Echt of Vals” de echtheidskenmerken herkennen. De app is vooralsnog alleen beschikbaar voor de Apple iPhone 5 en nieuwere versies en is gratis te downloaden. Een app voor gebruikers van het besturingssysteem Android volgt binnenkort.

    De Nederlandsche Bank heeft de app ontwikkeld als hulpmiddel voor het controleren van de echtheid van biljetten. In Nederland zijn vorig jaar 48.700 valse biljetten onderschept bij controles bij banken en DNB. Hoewel de kans erg klein is dat iemand een vals biljet in handen krijgt, is het goed om biljetten te controleren op de echtheidskenmerken zoals de voelbare inkt, het watermerk en het hologram.

  • Economen pleiten voor afschaffen contant geld

    “Muntgeld en briefgeld zijn overbodig en verminderen de invloed van centrale banken. Daarom moeten de regering plannen steunen om contant geld af te schaffen.” Dat zei econoom Peter Bofinger afgelopen weekend in gesprek met de Duitse krant ‘Der Spiegel’. Hij pleit, net als andere vooraanstaande economen als Larry Summers en Kenneth Rogoff, voor een geleidelijke uitfasering van contant geld in de economie. Volgens Bofinger zijn munten en bankbiljetten niet meer van deze tijd, want met de hedendaagse technologie kan het betalingsverkeer ook in zijn geheel elektronisch plaatsvinden.

    Veilig

    Het afschaffen van contant geld heeft volgens voorstanders verschillende voordelen. Zo wordt het voor criminelen minder interessant winkels en dergelijke te overvallen als er geen contant geld meer in kas is en wordt het betalingsverkeer in de ‘zwarte’ economie bemoeilijkt. Wanneer alle betalingen elektronisch plaatsvinden wordt het moeilijker inkomsten en vermogen verborgen te houden voor de belastingdienst. Een geleidelijke manier om contant geld uit te faseren is om eerst alle grote coupures te verbannen, zodat het onhandiger wordt om grote bedragen contant af te rekenen. De PvdA heeft dat twee jaar geleden al eens voorgesteld.

    Financiële repressie

    De afschaffing van contant geld helpt volgens deze economen centrale banken in het uitvoeren van monetair beleid. Wanneer spaarders niet meer in contant geld kunnen schuilen kunnen ze ook moeilijk vermogensbelasting en een eventuele negatieve rente ontlopen. Anders geformuleerd: Een negatieve rente op spaargeld heeft meer effect als je de alternatieven voor de spaarrekening onbereikbaar maakt. Sommige economen zijn van mening dat de negatieve reële rente bittere noodzaak is om de economie weer uit het slop te trekken.

    Cashless-Lagos

    Kritiek

    Hoewel we in Nederland verreweg de meeste betalingen al elektronisch uitvoeren is er veel weerstand tegen het plan om contant geld geheel uit te bannen. Vorig jaar hielden we op Marketupdate een enquête, waaruit naar voren kwam dat 86% negatief tegenover dit plan staat. Blijkbaar wegen de voordelen op het gebied van veiligheid en gebruiksgemak niet zwaar genoeg om afstand te doen van contant geld. Een bezwaar dat vaak genoemd wordt is dat de privacy in het geding komt wanneer alle transacties geregistreerd en opgeslagen kunnen worden. Anderen vinden het prettig om geld buiten het banksysteem te bewaren, voor het geval er een bankstoring is en het betalingsverkeer ontregeld wordt.

    Buitenland

    Er zijn meer landen die plannen hebben contant geld uit te bannen of die daar al stappen toe gezet hebben. Noorwegen en Zweden, landen waar nog maar een paar procent van de betalingen met contant geld uitgevoerd wordt, willen overstappen op een zogeheten 'cashless society' en in Frankrijk zijn dit jaar nieuwe beperkingen opgelegd aan het gebruik van contant geld.

    cashless_society

    Contant geld verdwijnt langzaam maar zeker uit straatbeeld. Vooraanstaande economen willen het afschaffen (Afbeelding van CNN)

  • In hoeverre klopt de stelling dat de spaarder ‘onteigend’ wordt?

    Gaat het beleid van de Europese Centrale Bank om de rente laag te houden, ten koste van de spaarders? Het verwijt klinkt meestal als volgt: De centrale bank heeft de beleidsrente zo sterk verlaagd, dat ‘de gewone man’ van de bank geen rente op zijn spaarcenten meer krijgt. Door de lage rente wordt lenen voor kredietnemers gunstiger, terwijl er voor kredietgevers per saldo nauwelijks nog iets overblijft. En dat is allemaal de schuld van de centrale bank. Een studie rekent nu af met dit vooroordeel.

    Uit de studie blijkt dat niet de centrale bank bepaalt wat spaarders op lange termijn reëel – dus na aftrek van inflatie – op hun spaargeld ontvangen. Het reële rendement op tegoeden hangt op middellange termijn veel meer af van een breed scala aan factoren, zo schrijft de ECB in een toelichting op haar website.

    "Reële economie bepaalt rendement op spaargeld"

    Volgens de onderzoekers bepaalt vooral de inventiviteit en demografische opbouw van de economie, de kwaliteit van de wegen en de overige infrastructuur, de flexibiliteit van de arbeidsmarkt en de mate waarin het regeringsbeleid de groei bevordert hoeveel rendement de spaarder behaalt op zijn of haar vermogen. Het is de reële economie die de reële rendementen genereert. De centrale bank ondersteunt dit door prijsstabiliteit te handhaven, aldus de auteurs Ulrich Bindseil (ECB), Jörg Zeuner (stimuleringsbank KfW) en Clemens Domnick (eveneens KfW). Als de ECB opzettelijk een ecb-teaserniet-passend monetair beleid zou voeren, dan zou dat een extra rem op de economie kunnen zetten en daarmee ook op de vooruitzichten voor de spaaropbrengsten op lange termijn. Voor alle spaarders in het eurogebied is de zwakke economie en de daarmee samenhangende lage rente een zwaarwegend thema. De lage rente betekent dat het veel langer duurt om een gewenst bedrag bij elkaar te sparen. De aankoop van een nieuwe auto moet misschien uitgesteld worden, of er moet meer geld opzij worden gelegd om op de oude dag hetzelfde aanvullende pensioen te halen. Bepalend in dit verband is echter niet de hoogte van de nominale rente op het spaargeld. Veel belangrijker is hoeveel het gespaarde, na aftrek van de geldontwaarding door inflatie, feitelijk opbrengt. Op dit verschil wordt gewezen in de door de ECB gepubliceerde studie “Critique of accommodating central bank policies”. Daarin tonen de auteurs Ulrich Bindseil (ECB), Jörg Zeuner (KfW) en Clemens Domnick (KfW) aan dat de centrale bank weliswaar de nominale rente beïnvloedt, maar dat het voor de spaarder bepalende reële rendement afhangt van reële factoren, zoals innovatie, demografie en de arbeidsmarkt.

    euro-biljet-kapitaalcontroles-teaserLage rente niet per definitie ongunstig

    Alleen op korte termijn – een tot twee jaar – kan het monetair beleid een beperkte invloed op de reële rendementen uitoefenen. De korte termijn is voor het merendeel van de spaarders echter niet doorslaggevend. En op de langere duur is, aldus de auteurs, een krap monetair beleid in tijden van economische malaise en lage inflatie zelfs slecht voor spaarders, omdat het de economie verder verzwakt en daarmee ook haar vermogen hogere reële rendementen te genereren. Met andere woorden: niet elke renteverhoging is voor spaarders gunstig. In economisch slechte tijden kunnen te hoge rentetarieven ertoe leiden dat spaarders op korte termijn wat meer geld ontvangen, maar daardoor op lange termijn des te meer verliezen. Volgens de studie kan slecht monetair beleid instabiliteit en verstoring van de economie veroorzaken. Goed monetair beleid, daarentegen, is een van de voorwaarden voor duurzame, stabiele groei, maar kan op (middel)lange termijn niet het reële rendement op kapitaal beïnvloeden. En al zou het dat wel kunnen, dan nog wordt de ECB door haar mandaat gedwongen de prijsstabiliteit te handhaven. Om dat doel te bereiken, streeft de ECB naar een jaarlijkse inflatie van iets minder dan 2 procent.

    Verkeerd monetair beleid leidt tot depressie of hyperinflatie

    De auteurs waarschuwen dat de geschiedenis laat zien wat er gebeurt als een centrale bank dit beleidsdoel laat varen en zonder rekening te houden met de inflatie en de toestand van de economie een niet passend monetair beleid voert. Zo hield de Duitse Rijksbank tijdens en direct na de Eerste Wereldoorlog vast aan een veel te lage beleidsrente, ondanks de door de oorlog veroorzaakte vraagschokken en de toenemende inflatie. Hyperinflatie was het gevolg. Maar ook het tegenovergestelde heeft Duitsland ervaren: begin jaren dertig verhoogde de Rijksbank de rente, ondanks de instortende economie en de sterk dalende prijzen, wat een neerwaartse spiraal en een verergering van de Depressie uitlokte. De auteurs Bindseil, Zeuner en Domnick concluderen dat het monetair beleid niet in staat is ons uit de huidige fase van geringe economische groei en de daaruit voortvloeiende lage rente op de spaartegoeden van de burgers te helpen. Zij stellen onder andere voor om onderzoek en ontwikkeling sterker te stimuleren, het onderwijs te verbeteren, immigranten sneller op de arbeidsmarkt te integreren en betere randvoorwaarden voor particuliere investeringen te scheppen. Dergelijk groeigericht overheidsbeleid kan de reële economie versterken. En alleen met een sterkere economie kunnen de burgers van het eurogebied weer meer rendement op hun spaargeld verwachten. Dit is een bewerkte versie van het artikel dat onlangs verscheen op de website van de ECB.

  • Bezemer: “Rol van banken zal op termijn kleiner worden”

    Marketupdate sprak deze week met Dirk Bezemer over geldcreatie, een onderwerp dat meestal pas de aandacht krijgt na een grote economische crisis. De huidige crisis duurt al zeven jaar en na al die jaren van kwakkelen, lage rente en vrijwel geen economische groei vraagt men zich af in hoeverre de problemen toegeschreven kunnen worden aan ons geldsysteem.

    Dirk Bezemer is hoofddocent Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen en heeft al tal van wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. Hij is lid van het Sustainable Finance Lab en werkt samen met het Institute of New Economic Thinking.

    MU: De regering van IJsland denkt na om het geldsysteem radicaal om te gooien. De kredietcreatie, een taak die op dit moment vervuld wordt door banken, zou overgebracht moeten worden naar de centrale bank. Wat vind je van dit voorstel?

    Bezemer: "Dit voorstel is al eens eerder langsgekomen. Ik was twee jaar geleden te gast bij een talkshow en toen werd dit onderwerp ook al besproken. Dit is ook waar de organisatie Positive Money zich mee bezig houdt. Het idee is gebaseerd op het Chicago Plan, een reeks hervormingen in het banksysteem dat door verschillende economen van de Universiteit van Chicago in elkaar werd gezet. Dit voorstel kwam na de grote depressie van begin jaren dertig enDirk-Bezemer nu komt het weer terug na een grote economische crisis. Het idee hierachter is dat de centrale bank bepaalt hoeveel geld er in de economie moet zijn en dat commerciële banken niet langer een geldscheppende functie hebben, maar slechts toezien op de verdeling van het geld.

    Voorstanders van een dergelijk model zijn van mening dat economische bubbels ontstaan omdat commerciële banken een winstoogmerk hebben en daarom altijd de natuurlijke neiging zullen hebben meer kredieten te verstrekken. Als ze daarin niet beperkt worden kunnen ze teveel kredieten verstrekken, met economische bubbels tot gevolg. Men denkt dat die bubbels niet kunnen ontstaan wanneer de geldcreatie gereguleerd wordt door een centrale bank of overheid, maar daar heb ik mijn twijfels bij.

    De praktijk leert ons dat ook overheden en centrale banken niet in staat zijn zich aan de zelf opgelegde beperkingen te houden. Ook zij zijn gevoelig voor de marktinvloeden en kunnen gegrepen worden door ongefundeerd optimisme. Het is dus de vraag of je wel op de overheid kunt vertrouwen in het limiteren van de geldhoeveelheid. De praktijk bewijst vaak het tegendeel..."

    In ons huidige financiële systeem reguleren centrale banken de geldhoeveelheid aan de hand van de rente. Hoe effectief is dit instrument?

    "De relatie tussen de rente en de geldcreatie wordt vaak genoemd, maar in de praktijk blijkt dit instrument van centrale banken niet te werken. Voor zover ik weet is nergens een duidelijke relatie te vinden tussen de kredietcreatie en een verandering van de rente. De aanname dat krediet vraag gedreven is, en dat een lagere rente leidt tot meer kredietverleningen, is naar mijn mening niet aangetoond. Krediet is minstens zoveel aanbod gedreven. Banken zijn geneigd meer kredieten te verlenen indien mogelijk , omdat ze een winstoogmerk hebben, en kunnen de vraag ernaar ook creëren.

    We zien in de praktijk dat extra kredietverlening een zichzelf versterkend effect heeft, omdat het zichzelf terugbetaalt in de vorm van waardestijging. Als mensen bijvoorbeeld massaal geld lenen om financiële activa te kopen, dan stijgen de prijzen van deze activa. Daardoor lijkt het alsof het krediet zichzelf terug betaalt. Een andere factor die een rol speelt is dat banken nieuwe kredietvormen kunnen ontwikkelen om de markt te vergroten. Denk aan beleggingshypotheken en aflossingsvrije hypotheken die gretig aftrek vonden bij huishoudens. En natuurlijk is marketing een enorm sterk middel in het creëren van vraag naar kredieten.

    Al deze factoren sterken mij in de overtuiging dat centrale banken de geldgroei niet aan de hand van de rente kunnen reguleren. De wet van vraag en aanbod zoals die werkt op de markt van goederen, kun je niet zomaar toepassen op de geldmarkt. Dat komt omdat geld geen goed is.

    In de jaren zeventig kreeg Milton Friedman bekendheid omdat hij de kwantiteitstheorie van geld weer deed opleven. Deze theorie, ook wel het Monetarisme genoemd, beargumenteerde dat er geen inflatie kon zijn als de totale geldhoeveelheid in hetzelfde tempo zou groeien als de economische groei in een bepaald land. Hij beweerde dat er een nauwe relatie was tussen de prijsinflatie en de geldhoeveelheid. Maar deze theorie bleek niet te werken, zoals we zagen met de oliecrisis en de hoge inflatie van eind jaren zeventig. De relatie tussen prijsinflatie, geldgroei en economische groei bleek in de praktijk helemaal niet zo duidelijk, omdat steeds meer geld geleend werd voor financiële activa."

    money-printing-press1Sommigen pleiten voor een geldsysteem waarin de geldcreatie in handen komt van de overheid, denk aan het Burgerinitiatief Ons Geld. Ze vinden dat geldcreatie zo belangrijk is dat het beter in handen van de overheid kan worden gebracht. Wat is jouw mening hierover?

    "Het is opvallend dat men de onafhankelijkheid van centrale banken belangrijk vindt en dat er tegelijkertijd de wens is om de geldcreatie in handen te brengen van de overheid. Centrale banken zijn de afgelopen decennia juist onafhankelijker geworden om te voorkomen dat politici de waarde van het geld aantasten. Waarom zouden we de overheid dan opeens de kredietcreatie toevertrouwen? Dat klinkt als een tegenstrijdigheid.

    Er is geen garantie dat economische bubbels door overmatige kredietcreatie niet meer zullen plaatsvinden als de geldcreatie in handen is van de overheid. Wanneer een kredietbubbel wordt opgeblazen gelooft iedereen dat het wel goed gaat: banken, toezichthouders en beleidsmakers. Er zit geen natuurlijke rem op dit systeem en van de overheid kun je de discipline om de geldcreatie beperkt te houden ook niet verwachten. Het is de vraag of banken anders zullen opereren wanneer ze genationaliseerd zijn dan wanneer ze in de private sfeer opereren.

    Banken zijn geld scheppende instellingen en verdienen daar geld aan in de vorm van rente. Je zou kunnen zeggen dat banken en publieke functie vervullen met kredietverlening. Volgens sommigen is het daarom niet eerlijk dat banken rente ontvangen over geld dat ze 'uit het niets' creëren. Wat is jouw mening hier over?

    Ik begrijp dat mensen zich daar druk over maken en ze hebben daarin tot zekere hoogte gelijk. Als eerste is het goed om te beseffen dat banken vandaag het meeste geld verdienen aan provisies en handelsactiviteiten en niet uit rente opbrengsten. Het is inderdaad zo dat banken geen inputkosten hebben wanneer ze een nieuw krediet verstrekken, anders dan bijvoorbeeld een meubelmaker die materiaal moet inkopen om een eindproduct af te kunnen leveren. Maar dat betekent niet dat alle rente winst is voor de bank...

    Voordat een lening wordt verstrekt moet de bank eerst veel informatie verzamelen over de kredietnemer, een tijdrovend en arbeidsintensief proces waar gekwalificeerd personeel voor nodig is. Verder heeft een bank operationele kosten zoals ieder ander bedrijf, denk aan personeelskosten, kosten voor het gebouw, energiekosten en de aanschaf en onderhoud van computersystemen. Deze kosten moeten ook uit de rente betaald worden.

    In een vrije markt zou je mogen verwachten dat concurrentie van nieuwe banken een excessieve winstmarge van rente doet verdwijnen, maar in de praktijk zijn er toetredingsbarrières. Er moet veel geld geïnvesteerd worden en je hebt een bankvergunning nodig. Hierin ligt wat mij betreft dus een rol weggelegd voor de mededingingsautoriteit. Zij kunnen bijvoorbeeld beperkingen opleggen aan de rente die banken mogen vragen . Op die manier kan de overheid wel een nuttige rol spelen. Met andere zaken kan de overheid ingrijpen bij sociaal onwenselijk gedrag, dus waarom zou dat niet kunnen bij commerciële banken?"

    Wat zouden we volgens jou kunnen doen om geldsysteem te verbeteren? Volstaan een paar kleine aanpassingen aan het huidige systeem of moeten we radicaal anders over geld nadenken?

    "Ik verwacht dat de rol van banken op termijn kleiner zal worden door technologische ontwikkelingen. Crowdfunding zal een steeds grotere rol gaan vervullen, zeker wanneer deze vorm van financiering gestandaardiseerd en geharmoniseerd wordt. Mensen en bedrijven die geld willen lenen en mensen die spaargeld hebben zullen elkaar dan makkelijker kunnen vinden en dus minder afhankelijk worden van banken voor kredieten.

    Bernard Lietaer voelt de tijdsgeest goed aan en heeft al veel onderzoek gedaan naar complementaire geldsystemen, waarbij particulieren en bedrijven rechtstreeks kredieten aan elkaar kunnen verstrekken zonder tussenkomst van de bank als zijnde de geldscheppende instantie. De gestandaardiseerde schuldbewijzen die individuen kunnen uitschrijven kunnen dan in de economie circuleren alsof het officieel fiat geld is. Geldsystemen kunnen op verschillende niveaus naast elkaar bestaan en dat zullen we steeds vaker gaan zien door de mogelijkheden die de technologie ons vandaag de dag biedt. Banken kunnen in dit proces een rol spelen, maar dat is een andere rol dan die ze de afgelopen jaren gespeeld hebben."

    Laten we het geldsysteem eens van een grotere afstand bekijken. Sommigen voorzien de opkomst van één wereldmunt. Wat zijn jouw gedachten daarover?

    "Achter ieder geldsysteem moet een politieke eenheid zitten, want als dat niet het geval is loopt het al gauw mis. Een goed voorbeeld daarvan is de Europese schuldencrisis. De euro is een munt waar geen politieke eenheid achter zit. Het gevolg daarvan is dat een crisis die klein begint (Griekenland is een kleine economie in verhouding tot de Eurozone) alleen maar groter wordt en de hele muntunie jaren in haar greep weet te houden.

    Om een wereldmunt tot een succes te maken moet er dus op wereldwijde schaal een politieke eenheid zijn. Dat kan alleen als er een soort wereldregering komt die het voor het zeggen heeft. Dat is nu niet het geval en het is nog maar de vraag of dat ooit zal gebeuren. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vraag of dat wel wenselijk is. Deze optie is dus zeer onwaarschijnlijk.

    Wat je wel kunt zeggen is dat de rol van de dollar als handelsmunt steeds kleiner zal worden en dat de Chinese yuan juist een steeds grotere rol zal opeisen in internationale handel en in het betalingsverkeer. We zijn het er denk ik wel over eens dat de dollar als absolute wereldreservemunt zijn beste tijd gehad heeft en dat er nu ruimte komt voor alternatieven."

    dollar-no-more

    Dollar verliest terrein aan andere valuta in internationale handel (Bron: Sputnik News)

    Lees ook:

  • Meer staatsobligaties met positieve rente na verkoopgolf

    Door de verkoopgolf in staatsobligaties van de afgelopen weken is het aantal obligaties met een negatieve rente sterk teruggelopen, zo meldt Reuters. Op 8 mei had iets meer dan 25% van het schuldpapier in de eurozone een effectief rendement van minder dan nul, terwijl dat op 13 april nog bij 35,88% van de obligaties het geval was. Een negatieve rente betekent in de praktijk dat de obligatiekoersen hoger liggen dan het bedrag wat de obligatie uitkeert aan aflossing en rente samen en dat je als belegger in feite geld bij moet leggen om het schuldpapier aan te houden.

    In de zomer van 2012 zei ECB-president Mario Draghi dat hij alles zou doen om de euro te redden. Sindsdien zijn Europese staatsobligaties zeer geliefd bij beleggers en daalt de rente. De aankondiging van een nieuw stimuleringsprogramma door de ECB drukte de rente nog verder in het rood, maar de afgelopen weken is die trend snel omgekeerd.

    De volledige versie van dit artikel verscheen eerder op een partner blog.

    bond-yield-negative

    Meer staatsobligaties met positieve rente na verkoopgolf

  • 24 karaat over geldcreatie: “Koop goud als motie van wantrouwen”

    Marketupdate sprak met gastcolumnist 24 karaat over een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt: geldcreatie. De financiële crisis duurt nu al zeven jaar en vooralsnog lijkt er geen sprake te zijn van een krachtig economisch herstel. Na al die jaren van kwakkelen, lage rente en vrijwel geen economische groei vraagt men zich af in hoeverre de problemen toegeschreven kunnen worden aan ons geldsysteem.

    Wordt het tijd om de geldcreatie in handen te brengen van de overheid? Of de centrale bank? Of de vrije markt? En wat kunnen we zeggen van de relatie tussen de bank en haar klanten? Is het tijd voor grote veranderingen in ons geldsysteem?

    MU: De regering van IJsland denkt na om het geldsysteem radicaal om te gooien. De kredietcreatie, een taak die op dit moment vervuld wordt door banken, zou overgebracht moeten worden naar de centrale bank. De geldcreatie kan beter gereguleerd worden wanneer die in handen komt van centrale banken, dat denken althans de voorstanders van dit initiatief. Ze zijn van mening dat economische bubbels veroorzaakt zijn door commerciële banken die teveel kredieten verstrekken. Hoe denk jij hier over?

    24 karaat: "Totale onzin. De centrale bank, als staatsinstelling, is nog véél onverantwoordelijker dan commerciële banken. Greenspan was 's werelds grootste wanbeheerder met z'n gratis geld politiek. Japan & ECB volgen in zijn voetsporen.

    Het is de FED, die onder politieke druk, gratis geld ter beschikking stelt. Ieder goed beheerder laat falen wie moet falen. Gebeurt dus niet."

    In ons huidige financiële systeem reguleren centrale banken de geldhoeveelheid aan de hand van de rente. Hoe effectief is dit instrument?

    "Nu is het rente-instrument totaal obsoleet. Negatieve rente is een belasting op (ontwaardend) geld ! De rentemarkt droogt steeds verder op (niet liquide meer). Lage (lagere) en hoge (hogere) rentes hebben beide een uitgesproken economisch-negatief effect (dalende geld omloopsnelheid)."

    Zou je kort kunnen uitleggen hoe zowel een lagere als een hogere rente zorgen voor een daling van de omloopsnelheid?

    "Zero & negatieve rente levert geen enkel positief economisch effect meer op. We zitten in een deflatiespiraal (stagflatie). Het consumentenvertrouwen is hopeloos zoek geraakt. Omdat de systemische schuldcrisis in een catch-22 toestand zit. We hebben ons laten kapot stimuleren. Zoals een zware drugverslaafde ook niet meer reageert op meer of minder drugs (rente). Stagflatie = monetaire inflatie + economische stagnering. Dat is de ergste catch-22 toestand die er maar kan bestaan. Ik ga steeds minder kopen bij dalende prijzen."

    gold_dollars-

    Sommigen pleiten voor een geldsysteem waarin de geldcreatie in handen komt van de overheid, denk aan het Burgerinitiatief Ons Geld. Ze vinden dat geldcreatie zo belangrijk is dat het beter in handen van de overheid kan worden gebracht. Wat is jouw mening hierover?

    "Zolang de beheerders van het huidige systeem iedereen hun verantwoordelijkheden blijven ontnemen verandert er niets aan de voortschrijdende malaise. Het devies van de beheerders zou moeten zijn: Laat de onverantwoordelijke falen! De zogenaamde *overheid* is de politieke beheerder van het systeem >>> schuld gedreven politieke economie. De burger kan (of wil) zijn politieke beheerders ook niet disciplineren."

    Banken zijn geld scheppende instellingen en verdienen daar geld aan in de vorm van rente. Je zou kunnen zeggen dat banken en publieke functie vervullen met kredietverlening. Volgens sommigen is het daarom niet eerlijk dat banken rente ontvangen over geld dat ze 'uit het niets' creëren. Wat is jouw mening hier over?

    "De banken (het banksysteem) van vandaag doet niet meer aan relatie-bankieren. Het banksysteem is nu een *trading-machine* geworden. Vandaar de exuberante groei van de financiële industrie versus de fysieke economie."

    centralbankers

    Wat zouden we volgens jou kunnen doen om geldsysteem te verbeteren? Volstaan een paar kleine aanpassingen aan het huidige systeem of moeten we radicaal anders over geld nadenken?

    "Bij mijn weten hebben alle geldsystemen in de geschiedenis uiteindelijk gefaald om dan vervangen te worden door een ander, en even slecht beheerd, systeem.

    De burger en z'n beheerders zijn en blijven steeds onverantwoordelijk en ongedisciplineerd, ongeacht welk systeem. Probeer je als burger naar best vermogen te verdedigen tegen de georganiseerde (onvermijdelijke) ontwaarding van je verdiensten. Zoek de - Store of Wealth - die het best bij je past...

    Ik ga er van uit dat de lezer het fundamenteel verschil tussen relatie-bankieren en trading-bankieren kent. De burger heeft nu een (crescendo) relatie-probleem met z'n bankier (het banksysteem). Vandaag spelen bankiers & politici mooi (trading)weer met uw en mijn spaarpot. De burger krijgt daar voorlopig z'n hoofd niet rond. Hij/zij mankeren systeem-inzicht. Men weet zich er in toenemende mate geen raad mee..."

    Zou je dit verder kunnen toelichten? Ik bedoel dat vooral over de relatie tussen de burger en de bank...

    "Relatie bankieren betekent dat de bank de rol speelt van makelaar (broker) tussen kredietverschaffer en kredietnemer. Hoofdzakelijk een vertrouwensrelatie. De bankklant begrijpt totaal niets meer van z'n trading-bank. Hij/zij heeft er dus ook geen relatie meer mee. De vermogens hoppen van de ene tradingbank naar de andere om het jaarlijks benchmark rendement maar  te kunnen kloppen. Quid de risk/reward factor.

    Voor de modale burger is een bank nu een automaten hall (of internetlink) waar hij z'n behoefte doet. Gedaan met vertrouwelijk (degelijk) belegging/investering advies.

    Uw bank verkoopt nog enkel verpakte trades (fondsen) en liegt daarbij als een tandentrekker zonder enige waarborg. Het is de staat die alle waarborg bedrieglijk voorspiegelt. De bankklant is een melkkoe verworden. Het banksysteem ligt in bed met de politieke beheerders waarbij ze hun gangen kunnen gaan. 'Too big to fail' en daarom vrijgesteld van enig toezicht (Baselnormen zijn enkel pro forma). Hoe is het mogelijk dat de spaarder een negatieve rente blijft aanvaarden...!?"

    We werken naar een conclusie toe dat de mensheid onvoldoende discipline kan opbrengen en dat een perfect functionerend geldsysteem daarom een utopie is. We moeten het geldsysteem proberen te accepteren zoals het is en het geld gebruiken daar waar het voor bedoeld is (economische transacties). Onze spaarpot moeten we beschermen tegen het wanbeheer van valuta door centrale banken, banken en overheden. En dan kom je uit op een 'store of value' buiten het financiële systeem, namelijk goud. Heb ik dat goed samengevat?

    "Uw fysiek goud-bezit moet recht evenredig zijn met uw algemeen vertrouwen in de systeem-beheerders. Goud is en blijft een motie van wantrouwen.

    De burger heeft een probleem met het exact evalueren van de systeembeheerders. Hoe moet je uw vertrouwen/wantrouwen eigenlijk afwegen...?

    Daarvoor dienen al die lange termijn grafieken die steeds extremer (parabolisch) evolueren. De burger kent, noch begrijpt, die grafieken niet. Hij kan deze niet plaatsen...niet koppelen aan z'n ultra-kleine leefwereld. De biljoenen cijfers spreken z'n verbeelding niet aan...de burger kan daar geen conclusies voor de toekomst uit trekken."

  • Griekenland betaalt lening IMF uit noodfonds IMF

    Griekenland heeft een bedrag van €650 miljoen uit een noodfonds van het IMF moeten halen om een lening van €750 miljoen aan het IMF te kunnen betalen, zo meldt Reuters. De resterende €100 miljoen wist het land zelf met moeite bij elkaar te schrapen. Het feit dat Griekenland dit bedrag zal niet kan ophoesten toont aan hoe ernstig de situatie geworden is. Dit jaar moet het land veel schulden aflossen, terwijl de bodem van de schatkist nu al in zicht is.

    De Griekse overheid staat voor een lastig dilemma. Ze kan de euro’s maar één keer uitgeven en loopt door het terugbetalen van eerdere leningen het risico dat er onvoldoende geld over blijft om de pensioenen en uitkeringen aan de eigen bevolking te betalen. Varoufakis, de minister van Financiën van Griekenland, heeft al meerdere malen gezegd dat het terugbetalen van schulden hoog op de agenda staat en dat het land alles zal doen om het geld bij elkaar te harken voor de schuldeisers.

    Griekenland leent bij IMF

    Leden van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) zijn verplicht een reserve aan te houden bij het fonds, een bedrag dat alleen in noodgevallen én met toestemming van het IMF opgenomen kan worden. Het is deze reserve waar Griekenland €650 miljoen uit moest halen om haar verplichting van €750 miljoen aan het IMF te kunnen voldoen. De Griekse centrale bank bevestigde dat er geld is opgenomen uit het noodfonds, nadat er vorige week gesprekken waren geweest tussen de centrale bank en de regering. "Het slechte nieuws is dat we deze rekening leeg moesten halen, maar om een bankroet af te wenden was het nodig alle opties te overwegen", zo verklaarde een woordvoerder van de Bank of Greece tegenover Reuters. "De gouverneur van de centrale bank bracht het idee op tafel om €650 miljoen uit deze reserve weg te halen, waarvoor we de toestemming van het IMF nodig hadden", zo verklaarde de woordvoerder die niet bij naam genoemd wilde worden. "Gouverneur Stournaras heeft een deal gesloten met het IMF en op zaterdag kregen we goedkeuring en toegang tot de rekening",  zo lichtte hij toe. Het is voor het eerst dat het land deze noodreserve - waar ze al dertig jaar over kan beschikken - nodig heeft. Griekenland is van plan haar reserve bij het IMF zo snel mogelijk weer aan te vullen, een woordvoerder van de Griekse regering noemde een termijn van 'enkele weken'. De regering haalt nu al geld weg bij overheidsinstanties en lokale overheden om internationale schuldeisers te kunnen betalen. De volgende grafiek van de Wall Street Journal laat zien dat 2015 het jaar van de waarheid is voor Griekenland. Lees meer over dit onderwerp: greece-debt-timeline-wsj

    Griekenland leende van het IMF om het IMF te kunnen betalen

  • Kijktip: De toekomst van onze banken met Joris Luyendijk

    luyendijkAanstaande woensdagavond organiseert De Correspondent samen met Joris Luyendijk een avond over de toekomst van onze banken. Alles wat Joris in zijn boek ‘Dit kan niet waar zijn‘ beschreef bleek tóch waar te zijn. De instellingen die ervoor moeten zorgen dat onze economie functioneert, hebben nog altijd de macht om de wereld de afgrond in te storten. De grote vraag is: wat nu?

    De Correspondent legde de vraag voor aan financieel experts Jeroen Smit (schrijver van De Prooi), Esther Rosenberg (onderzoeksjournalist van NRC Handelsblad en schrijver van Giftig Krediet), Rens van Tilburg (secretaris van het Sustainable Finance Lab), Tweede Kamerlid Jesse Klaver en econoom Helen Toxopeus. Zij spreken in de Amsterdamse Stadsschouwburg over de problemen die Joris na vele gesprekken met Londense bankiers en andere betrokkenen signaleerde, en geven mogelijke oplossingen.

    De uitzending start op woensdagavond 13 mei om 19:30 op deze pagina. Als je meetwittert kun je de hashtag #LuyendijkLive gebruiken. Hoofdredacteur Rob Wijnberg zit de hele avond klaar om vragen onder dit artikel te beantwoorden en de discussie te leiden.

    Lees ook: