Categorie: Economie

Economisch Nieuws

  • Akkoord over steunpakket Cyprus bereikt

    Bij de grootste bank van het land, Bank of Cyprus, worden alle spaartegeoeden 'bevroren'. Dat wil zeggen dat deze spaarders onvrijwillig een bijdrage leveren aan het versterken van de kapitaalbuffer van deze bank. Pas als de gewenste kapitaalbuffer van 9% weer bereikt is zal de centrale bank van Cyprus toestaan dat dit spaargeld weer vrijgegeven wordt. Tot die tijd kunnen spaarders al hun spaargeld boven de grens van €100.000 niet gebruiken.

    De op één na grootste bank van Cyprus, de Laiki Bank, wordt ontmanteld en opgedeeld in een zogeheten 'good bank' en 'bad bank'. Het goede gedeelte zal, conform het 'Bank Resolution Framework', worden samengevoegd met de Bank of Cyprus. Het slechte gedeelte zal apart worden gezet en zal ontmanteld worden. Bij de opsplitsing van dew Laiki Bank verliezen alle aandeelhouders, obligatiehouders en de onverzekerde spaarders (boven de €100.000) hun bezittingen.

    Kleine spaarders worden ontzien

    In de rest van de gevallen blijven spaarders tot €100.000 voorlopig veilig. Daarmee hoopt de Europgroep en de ECB een kapitaalvlucht van kleine spaarders te voorkomen of tenminste te minimaliseren. Naar verwachting gaan de banken in Cyprus morgen weer open, tegen die tijd zal duidelijk worden hoeveel geld spaarders van hun rekeningen halen. De ECB staat klaar om noodliquiditeit te verstrekken aan de Bank of Cyprus, mocht dat nodig zijn. 

    De Eurogroep zegt ervan overtuigd te zijn dat dit de beste oplossing is om de stabiliteit en levensvatbaarheid van het financiele systeem van Cyprus overeind te houden en er zeker van te zijn dat de bankensector van het land de economie kan blijven ondersteunen. Dijsselbloem, voorzitter van de Eurogroep, liet vannacht bij de persverklaring weten dat het nog onzeker is hoe groot de verliezen voor de spaarders uiteindelijk zullen worden. Volgens eurocommissaris Olli Rehn moet de EU een nieuwe studie uitvoeren om te bepalen hoeveel schulden de Cypriotische economie kan dragen.

    De Duitse minister van Financiën, Wolfgang Schäuble, liet weten dat een zogeheten 'bail-in' (spaarders die een deel van de rekening gepresenteerd krijgen) noodzakelijk was bij beide grote banken van Cyprus. Hij zei ook dat de situatie in Cyprus met het verstrijken van de dagen niet verbeterde en dat er nog steeds veel werk gedaan moet worden om alles in goede banen te leiden. Ook zei hij dat het Troika (IMF, ECB, Europese Commissie) contact moet opnemen met de Russische regering met betrekking tot de nieuwe deal met Cyprus.

    Via onderstaande webcast kunt u de volledige verklaring van de Eurogroep terugkijken.

    Jeroen Dijsselbloem en Olli Rehn leggen voorwaarden van de nieuwe deal met Cyprus uit

  • Venezuela bedreigt ‘dollarspeculanten’ met celstraf

    “We onderzoeken de situatie en we gaan ze vervolgen”, zo vertelde Maduro op de staatstelevisie. “We hopen dat we diegene die verantwoordelijk zijn voor dollarspeculatie spoedig te pakken krijgen. We willen ze in de gevangenis zien”, zo voegde hij eraan toe.

    Het tekort aan dollars is sinds februari alleen nog maar groter geworden, toen de regering van Venezuela haar munt met 46% devalueerde ten opzichte van de Amerikaanse dollar. De officiele wisselkoers ging van 4,3 naar 6,3 bolivar per dollar, een wisselkoers die overigens alleen gehanteerd werd bij het wisselkantoor van de overheid. De overheid blijft benadrukken dat dit de echte wisselkoers is, maar het wisselkantoor paste deze koers alleen toe op de import van de meest noodzakelijke goederen als voedsel en medicijnen. Het wisselkantoor werd volledig gesloten, tegelijk met de laatste devaluatie van begin februari.

    Bedrijven die andere producten importeren moeten naar de zwarte markt om dollars te verkrijgen, een markt waar de feitelijke wisselkoers veel hoger ligt. Bedrijven betalen doorgaans 24 bolivar voor iedere dollar, een wisselkoers die bijna 4x zo hoog ligt. De website Dolartoday houdt de actuele wisselkoers tussen bolivar en dollars dagelijks in de gaten en publiceert deze op haar website.

    Op 19 maart maakte de Venezolaanse regering bekend aan een nieuw wisselkoers systeem te werken, waarin dollars geveild worden aan importeurs. Dit systeem moet volgens president Maduro een einde maken aan 'de parallele handel' in dollars, zo schrijft Bloomberg. “Het nieuwe systeem is opgezet als een alteatief voor de stormloop van parasitaire burgeoisie die op straat Amerikaanse dollars verkopen voor 20 tot 25 bolivars”.

    De devaluatie van de bolivar werd destijds volledig geneutraliseerd door goud en zilver. Deze edelmetalen stegen na opening van de handel met bijna 46%, even veel als de devaluatie van de munt tegenover de dollar.

    President Venezuela geeft 'valutaspeculanten' de schuld van handel in dollars tegen een hogere koers

  • Jens Weidmann: “Centrale banken moeten focus op prijsstabiliteit niet verliezen”

    BB: Weidmann, de Bundesbank verhoogde haar risico provisie deze week naar €14 miljard vanwege de eurocrisis. Wil dat zeggen dat het ergste nog moet komen?

    JW: We zijn nu al drie jaar verwikkeld in het poces van het opbouwen van reserves. Dat reflecteert de risico's van monetair beleid en crisismaatregelen van de centrale bank. De eurocrisis is zeker nog niet voorbij. Het vinden van een blijvende oplossing zal nog steeds wat tijd in beslag nemen.

    BB: De Duitse minister Woflgang Schauble van Financiën heeft een heel andere visie. Recent gaf hij min of meer het signaal dat het weer beter gaat, maar u stuurt een nieuw crisis-signaal uit.

    JW: Onze analyse is niet veranderd. We hebben altijd al duidelijk gemaakt dat de eurocrisis niet voorbij zal gaan voordat structurele problemen opgelost zijn, vooral het gebrek aan concurrentievermogen en de hoge schuldenlast. Geloven dat alles nu op orde is omdat de financiele markten wat rustiger zijn geworden is een illusie en maakt de feitelijke situatie niet beter. Het verlaagt alleen de druk op landen om de blijvende onbalans in hun economieen aan te pakken.

    BB: Hoe groot is het gevaar dat grote landen zoals Frankrijk zich niet aan hun belofte houden om te hervormen? Zal Frankrijk erin slagen haar economie weer op orde te brengen?

    JW: Er zal geen twijfel over bestaan dat Frankrijk haar concurrentievermogen en aandeel op de wereldmarkt verloren heeft, terwijl het land nog steeds tekorten heeft op haar begroting. Daar moet actie op worden ondeomen. Echter zie ik Frankrijk niet als een crisisland. Net als Duitsland is ook Frankrijk een zwaargewicht is Europa en draagt ze ook een zekere verantwoordelijkheid in de Europese context. Daarom moet ze een voorbeeldfunctie vervullen in het naleven van Europese overeenkomsten en procedures.

    BB: Italië moet ene grotere zorg voor u zijn. Hervormer Mario Monti is weggestemd en er is nu een groot gevoel van politieke onzekerheid. Is het voor de Europese Centrale Bank nog steeds zinvol om miljarden euro's in het land te pompen?

    JW: Als politieke sleutelfiguren in Italië praten over het terugdraaien van hervormingen of zelfs over het verlaten van de muntunie, dan zal de Italiaanse obligatierente als gevolg daarvan sterk stijgen. Dit kan en mag geen reden zijn voor interventie door de centrale bank. Uiteindelijk is het een kwestie van politici in het land zelf die het vertrouwen hoog moeten houden in de houdbaarheid van de publieke financiën.

    BB: Met andere woorden: Als Italië en haar poltici met vuur spelen, dan dragen ze daar zelf de gevolgen voor?

    JW: Om er zeker van te zijn dat de monetaire unie een stabiele unie blijft werd een basisprincipe opgenomen in de verdragen: Elk land is voor haarzelf verantwoordelijk. Het is aan het electoraat en de overheid om te bepalen welke richting het nationale beleid op gaat en zij zijn het ook die daar de gevolgen van moeten ondervinden. Ze moeten niet op anderen kunnen leunen om deze kosten te dragen. Juist om deze reden is een uitvoerige uitwisseling van verplichtingen en geldpersfinanciering door de centrale bank volgens het Europese verdrag verboden.

    BB: Maar zelfs de leider van de Vrije Democratische Partij, Rainer Bruderle, praat openlijk over een vooruitzicht van Italië dat de Eurozone verlaat.

    JW: Ik heb geen aandeel in die discussie, maar tegelijkertijd denk ik ook dat het niet behulpzaam is. Hetzelfde geldt voor uitspraken die Italiaanse politici zouden maken tegenover andere landen.

    BB: Veel Europese politici vragen om meer crisishulp van de Europese Centrale Bank. Hoe gevaarlijk is deze constante politieke druk voor uw onafhankelijkheid? 

    JW: De trend van politieke beïnvloeding van de centrale bank is niet iets dat zich beperkt tot de eurozone. Het is een wereldwijd fenomeen. Centrale banken hebben de rol op zich genomen om brandjes te bestrijden in deze crisis en daarin hebben ze de scheidingslijn doen vervagen tussen monetair beleid en het fiscale beleid van de regering. Dit vormt een bedreiging voor de onafhankelijkheid van de centrale banken. Het gevaar loert dat het vertrouwen verloren gaat in centrale banken die hun focus op prijsstabiliteit zouden moeten leggen.

    BB: Veel regeringsleiders willen beroep op u doen om als centrale bankier meer te doen om brandjes te bestrijden. Ze richten zich niet op de politiek in eigen land.

    JW: Dat is inderdaad het geval en dat is heen nieuw fenomeen. Maar het is verre van correct. Het was uitgerekend deze reden waarvoor de monetaire unie geschapen werd en een nieuwe centrale bank gevestigd werd als volledig onafhankelijke institutie met één helder doel van prijsstabiliteit. Een simpele reden waarom men steeds oproept tot ingrijpen door de centrale bank is omdat het een manier is om het complexe proces van politieke overeenkomst te vermijden. Hoe dan ook, sommige beslissingen moeten gewoon gemaakt worden door politici, dus in het parlement. Als centrale bankiers de problemen van politici moeten oplossen, dan riskeren ze de focus te verliezen om hun enige doel, namelijk prijsstabiliteit.

    BB: Wat heeft de eurocrisis Duitsland tot op heden gekost? En welke risico's van miljarden euro's staan nog in de boeken?

    JW: Het draait momenteel niet om de kosten, maar het hoge risico dat de centrale bank heeft genomen. Deels door directe financiële assistentie en deels door monetaire maatregelen zoals het aankopen van staatsobligaties. Uiteindelijk zullen de Europese belastingbetalers deze risico's moeten dragen.

    BB: De Bundesbank heeft totnogtoe miljarden aan rente verdiend op al het Griekse, Spaanse en Italiaanse staatspapier.

    JW: Dat klopt, maar deze renteopbrengst is alleen maar zo hoog omdat het risico dat we op ons genomen hebben ze groot is. Een hoog rendement gaat doorgaans had in hand met een hoog risico en dat geldt ook voor de staatsobligaties die we op onze balans hebben opgenomen.

    BB: De Bundesbank is geen hedgefonds, toch?

    JW: Nee. Het is ook helemaal niet de taak voor een centrale bank om winst te genereren of om deel te nemen in risicovolle transacties met als doel winst te behalen. Onze taak is niets meer of minder dan het bewaken van monetaire stabiliteit. Een hoger risico op de balans zetten is duidelijk onvermijdelijk voor een centrale bankier in crisistijd. Desondanks zijn we tegenstander van een extensieve overdracht van solvabiliteitsrisico's bij overheden en financiele banken naar de balans van de centrale bank. Deze risico's strekken verder dan ons mandaat.

    BB: Zou Duitsland meer moeten doen om zwakke landen in de eurozone te helpen? Bijvoorbeeld door de lonen in eigen land te verhogen en door minder te exporteren? Dat is een oproep van sommige linkse politici en experts.

    JW: Deze benadering zal het probleem niet oplossen en zal aan het eind van de rit niemand beter maken. De Bundesbank heeft hier berekeningen op losgelaten. Het resultaat van deze berekeningen was dat, indien Duitsland haar concurrentievermogen ten opzichte van andere eurolanden zou verzwakken – door bijvoorbeeld de lonen sneller te laten stijgen dan de productiviteit – dat er dan een gevaar loert dat de werkgelegenheid en productiviteit van Duitsland omlaag gaat zonder dat er een positief effect gemeten zal worden in de eurolanden die hard door de crisis geraakt zijn. Europa is geen eiland, de eurozone moet als geheel meer concurrerend worden in een wereldwijde markt.

    BB: Desondanks is er, ook in Duitsland, een sterke oproep om de lonen significant te verhogen…

    JW: Duitse werkgevers en vakbonden hebben zeer verantwoord gereageerd in de laatste jaren. Dat heeft absoluut geholpen om onze werkloosheid laag te houden. Ik neem aan dat men dit pad zal blijven volgen. Echter, met sterke werkgelegenheidscijfers en een gunstig macro-economisch vooruitzicht, zullen de lonen in Duitsland waarschijnlijk wel harder gaan stijgen dan in andere landen van de eurozone.

    BB: Ook al doet Duitsland het goed op dit moment, hoe urgent is er dan een hervormingsoffensief nodig. Een “Agenda 2020”?

    JW: We moeten alle gebeurtenissen in de gaten houden en niet de fout maken gemakzuchtig te worden en daarmee in gevaar te brengen wat reeds bereikt is. Duitsland staat voor grote uitdagingen. Eén van de grootste is de vergrijzing van de bevolking. Het is daarom van groot belang dat we ons sociale zekerheidsstelsel en onze arbeidsmarkt daar ruim op tijd op afstemmen.

    BB: Luistert de regering naar deze wens? Of wil je graag meer steun ontvangen?

    JW: Ik geloof dat mijn stem, als president van de Bundesbank, gehoord wordt. Of het advies van de Bundesbank altijd ter harte wordt genomen is een andere vraag. Echter, politici moeten deze beslissingen nemen en dat is maar goed ook. We zullen blijven proberen mensen te overtuigen van onze argumenten. Mijn indruk is dat onze beleidsfocus op stabiliteit brede steun geniet bij het Duitse publiek.

    BB: Dat is niet vreemd, men vraagt zich toch af wat voor gevaren de eurocrisis meebrengt voor spaartegoeden, nietwaar?

    JW: Wij nemen deze zorgen erg serieus. De rente die men krijgt op zeer veilige financiele activa is momenteel wat lager dan de inflatie. Dit is geen normale situatie, het is een gevolg van de crisis. De rente zal terugkeren naar een normaal niveau zodra deze crisis voorbij is. Wij als centrale bank hebben de taak om de prijsstabiliteit te bewaken en moeten er dus ook voor zorgen dat inflatie de koopkracht van het spaargeld van de mensen niet opeet.

    BB: Veel politici hebben er een andere kijk op. Die prefereren een hogere inflatie om de crisis en de schuldenlast te verlichten.

    JW: Er zijn er inderdaad een aantal die de oplossing zien in een hogere inflatie. Ik zie een dergelijke benadering als potentieel ontvlambaar. Zodra je de inflatie laat oplopen wordt het zeer moeilijk om deze weer te bestrijden. Op de korte termijn geven onze projecties geen excessieve prijsstijging weer. Echter zou ik willen waarschuwen voor een onderschatting van het middellange en langetermijn risico voor de stabiliteit. Er mag geen twijfel over bestaan dat, zodra het kan, het monetaire beleid weer strakker getrokken zal worden.

    BB: Zorgt angst voor inflatie al voor een vlucht richting aandelen en vastgoed? Is er hier een gevaar van speculatieve bubbels?

    JW: Er zal geen twijfel over bestaan dat een omgeving met een zeer lage rente en onzerheid over de toekomst een effect heeft op de beleggingsbeslissingen van veel mensen. Desondanks zie ik momenteel nog geen speculatieve bubbels in Duitsland. Aandelenkoersen moeten geevalueerd worden in de context van winstverwachtingen. Stijgende prijzen in vastgoed zijn niet problematisch, zo lang deze niet gedreven wordt door een sterke toename in de hypotheekschuld. Dat zien we momenteel niet. Echter, in de toekomst zal de Bundesbank meer data gaan verzamelen uit kritische deelmarkten. Een voorbeeld daarvan is de prijsontwikkeling is grote stedelijke gebieden. Je kunt er gerust op zijn dat wij deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden.

    BB: Veel mensen buiten Duitsland zien onze angst voor inflatie als irrationeel en soms zelfs als hysterisch. Is dat ook zo?

    JW: Het is alles behalve irrationaliteit of Duitse gekheid. Binnen de Europese Centrale Bank kwamen we tot een heldere definitie van prijsstabiliteit. Voor ons betekent prijsstabiliteit een inflatie onder, maar dicht bij, de twee procent over de middellange termijn. Na de hoge inflatie van de jaren '70 en '80 zijn meer landen gaan erkennen dat prijsstabiliteit niet schadelijk maar juist bevorderlijk is voor economische groei.

    BB: Jullie eenzijdige benadering heeft bijna een campagne tegen jullie veroorzaakt buiten Duitsland: Men zegt dat jullie bij de Europese Centrale Bank geisoleerd zijn. De Amerikaanse president Barack Obama zou zelfs minachtend gevraagd hebben: “Wie is dat?” In hoeverre heeft dit invloed op u gehad?

    JW: Het is zeker geen schande dat de Amerikaanse president zich uitlaat over mijn posities. Het laat in feite zien dat onze argumenten besproken worden en dat de Bundesbank serieus genomen wordt. De eurozone zit vast in een crisis en wij worstelen om de juiste antwoorden te vinden. De Bundesbank pleit voor een op prijsstabiliteit georienteerde positie en ziet het als een vergissing om monetair beleid te overladen met teveel taken.

    BB: Spreekt Duitsland met één stem binnen de ECB of zou je meer steun willen hebben van Jorg Asmussen?

    JW: Het zou verkeerd zijn om aan te nemen dat de ECB nationale belangen wil vertegenwoordigen, of dat nou Duitse, Franse of andere belangen zijn. Wij hebben als taak om monetair beleid te voeren voor de eurozone als geheel. Het zou een gevaarlijke ontwikkeling zijn om onderscheid te maken tussen Duitse, Franse of andere belangen. Het is exact om deze reden dat ik gepleit heb voor een duidelijke scheiding tussen Europees monetair beleid en fiscaal en economisch beleid op nationaal niveau. Als we deze scheiding niet respecteren, dan komt inderdaad de vertegenwoordiging van nationale belangen naar voren.

    BB: Maakt de kracht en het economische succes van Duitsland de onderhandelingen moeilijker voor u?

    JW: Zelfs als Duitsland sterker door deze crisis komt dan andere landen in de eurozone zou het een vergissing zijn om een arrogante en aanmatigende houding aan te nemen. Hoe dan ook is Duitsland wel een voorbeeld van hoe structurele hervorming loont.

    BB: In welke mate heeft u de afgelopen jaren geprofiteerd van de nauwe samenwerking met bondskanselier Angela Merkel?

    JW: Het is zeker niet slecht om vertrouwd te zijn met hoe de politiek werkt in Berlijn. Ik heb veel geleerd van de samenwerking met de bondskanselier en ik vond het persoonlijk erg lonend. Echter, als president van de Bundesbank heb ik een totaal andere functie dan die ik had in de regering.

    BB: Hoe close is het contant tussen u en de bondskanselier nu?

    JW: De president van de Bundesbank en de bondskanselier zijn met elkaar verbonden via verschillende formele kanalen. Zo ben ik aanwezig bij kabinetsbijeenkomsten als de Duitse begroting besproken wordt. Ook adviseer ik de bondskanselier inzake monetair beleid. We hebben een extensieve uitwisseling van ideeën.

    BB: Je praat over de discussies tussen de president van de Bundesbank en de bondskanselier. Maar hoe close communiceren Jens Weidmann en Angela Merkel met elkaar als persoon?

    JW: We hebben een persoonlijke relatie die gebouwd is op vertrouwen. Dat maakt het voor ons makkelijker om delicate onderwerpen te bespreken, ook als onze meningen soms verschillen.

    Jens Weidmann benadrukt het belang van onafhankelijkheid van een centrale bank (afbeelding van Reuters)

    Bron artikel: Bundesbank

    Vertaling door: Frank Knopers

  • Foto’s uit Cyprus: Wachtrijen en demonstraties

    De foto's zijn de afgelopen dagen gemaakt door freelance fotojoualist Christina Avraam. Ze merkte op dat de bankmedewerkers in de bank nog aan het werk waren, maar dat de deuren op slot zaten. Ze vertelt hoe één man €700 wil opnemen en niet meer krijgt dan een ontvangstbewijs voor dat bedrag. Elders vertelde een bankmedewerker dat de bankautomaten niet naar behoren functioneren en aan sommige mensen geen geld geven. Op een gegeven moment stonden er bij een bankfiliaal van Laiki zeventig mensen te wachten.

    Een man die slechts €20 wilde pinnen kreeg dat niet voor elkaar. Sommige mensen kregen wel geld, anderen juist niet. Er waren ook mensen die na lang wachten met lege handen naar huis gingen, omdat ze geen geld konden krijgen van de automaat. 's Avonds waren er demonstraties van mensen die hun onvrede uitten over het aanpakken van de Cypriotische spaarders.

  • China en Brazilië tekenen spoedig een valutaswap

    De twee landen hopen volgende week tijdens een bijeenkomst van de BRICS-landen een akkoord te kunnen sluiten. De centrale banken zullen een valuta swap van ongeveer 190 miljard yuan renminbi (omgerekend 60 miljard Braziliaanse real of 23,5 miljard euro) in gereedheid brengen, zodat het voor bedrijven in beide landen makkelijker wordt om direct met eigen valuta te handelen in plaats van met Amerikaanse dollars.

    De valuta swap zal volgens de Chinese minister van Buitenlandse Zaken “de bilaterale financiele samenwerking bevorderen, de handel stimuleren en financiële stabiliteit waarborgen”. Het vijfde topoverleg tussen de BRICS-landen (Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika) zal op 26 en 27 maart gehouden worden in Durban in Zuid-Afrika.

    Valuta swap tussen Brazilie en China moet onderlinge handel stimuleren en gebruik van dollars terugbrengen

  • CBS: Ruim een miljoen Nederlandse huishoudens onder water

    In zes op de tien gevallen van onderwaarde is de huiseigenaar jonger dan 40 jaar. De jongste huiseigenaren kochten hun woning vvlak voor of vlak nadat de huizenprijzen begonnen te dalen. De oudere huizenbezitters kochten hun woning toen de prijs nog lager stond, maar ook heeft deze groep vaak al een groot gedeelte van de hypotheekschuld afgelost.

    Vooral de jonge huiseigenaren zitten in de gevarenzone, want op de hoogtijdagen van de huizenmarkt was ongeveer de geld van alle nieuwe hypotheken van het aflossingsvrije type. De hoofdsom van deze hypotheekvorm blijft onveranderd, omdat alleen de rente wordt afgelost. Deze hypotheken werden destijds massaal verkocht met het idee dat er altijd overwaarde zou ontstaan en de eigenaar makkelijk van het huis af zou kunnen komen. Met een verdere daling van de huizenprijzen kunnen deze huiseigenaren ook in de problemen komen, zeker als ze hun inkomen kwijtraken.

    Van alle huizenbezitters onder de 40 jaar heeft 60% onderwaarde, voor jonge starters tussen de 25 en 30 jaar is de woningwaarde zelfs in driekwart van de gevallen lager dan de hypotheekschuld. Het andere uiteinde zijn de 65-plussers die van hun pensioen kunnen gaan genieten. Van deze leeftijdscategorie kijkt slechts 2% tegen onderwaarde aan.

    Hoge restschulden

    Als de huizenprijzen dalen loopt het al gauw in de papieren, want een restschuld van tienduizend(en) euro's is zo gemaakt. Onderstaande grafieken van het CBS laten zien dat vooral jonge huiseigenaren gemiddeld veel restschuld hebben. Gemiddeld heeft een starter tot 25 jaar al €21.000 onderwaarde, maar in sommige gevallen kan dat verlies nog veel groter zijn. In absolute zin is de hypotheekschuld het grootste bij de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar. Voor deze huishoudens ligt de gemiddelde restschuld op bijna €30.000. Tegenover iedere woningbezitter in deze categorie die geen restschuld heeft kan een huishouden staan dat meer dan €50.000 onder water staat. Vanaf deze leeftijd loopt de gemiddelde restschuld gelijkmatig af, tot slechts €1.000 gemiddeld voor huiseigenaren van 75 jaar en ouder.

    Met deze cijfers in het achterhoofd kunt u wel nagaan hoe snel de collectieve onderwaarde kan oplopen bij een verdere daling van de huizenprijzen.

    Verdubbeling percentage huishoudens met restschuld (Bron: CBS)

    Bij een restschuld kan het snel in de papieren lopen (Bron: CBS)

  • Chicago sluit 53 basisscholen wegens begrotingsproblemen

    Chicago is niet de eerste Amerikaanse stad die bezuinigt door basisscholen te sluiten, maar de omvang waarin de stad het aanpakt is ongekend. Niet eerder werden in één keer zoveel scholen gesloten. Het stadsbestuur stelt dat er teveel scholen zijn in verhouding tot het huidige aantal leerlingen. Van de 681 scholen die de stad telt zouden er 140 half leeg staan, zo liet het district Chicago Public Schools (CPS) weten.

    Het sluiten van scholen moet niet alleen kosten besparen, maar ook de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Het stadsbestuur hoopt dat het de kwaliteit van het onderwijs omhoog kan brengen door de slechtste scholen te sluiten. Door scholen te sluiten moeten kinderen in veel gevallen een grotere afstand afleggen om op school te komen. In sommige gevallen zullen scholieren door gevaarlijke wijken moeten, waar criminele bendes actief zijn. Eerdere sluitingen van scholen zouden hebben geleid tot een toename in geweld, bovendien viel de gerealiseerde bezuiniging vaak tegen.

    Het stadsbestuur heeft de scholen geselecteerd uit een nominatielijst van 129 scholen. De stad hoopt het gat van $1 miljard in de begroting voor het volgende jaar op deze manier kleiner te maken, zo schrijft de WSJ.

    Chicago wil 53 basisscholen en een middelbare school sluiten

  • Jim Sinclair in New York

    Onderstaande puntsgewijze samenvatting is afkomstig van SilverDoctors en is samengesteld door 'StackerX', die aanwezig was bij deze Q&A sessie met Jim Sinclair. Ik heb de belangrijkste en meest opvallende opmerkingen eruit gefilterd. Het is een bonte verzameling aan statements, die helaas niet verder toegelicht worden. De volledige (Engelstalige) lijst staat hier

    1. Cyprus was een grote fout van het IMF. Het zou een belangrijke verschuiving teweeg brengen van schuldfinanciering (geldpers) naar de spaarders. Dit betekent dat je je geld uit het banksysteem moet halen en in iets anders moet stoppen, zoals fysiek goud. Als men in de Verenigde Staten geen QE zou toepassen via de Federal Reserve, dan zou de Dow Jones kunnen imploderen tot 1.000 punten.
    2. Het Amerikaanse deposito garantiestelsel (FDIC) kan nooit haar verplichtingen nakomen. Ze kan misschien één of twee bankencrises opvangen, maar geen systeemcrisis.
    3. De waardering van goud als een wiskundig vraagstuk: Delen we de hoeveelheid dollars door de hoeveleheid goud, dan komen we uit op $15.000 tot $17.000. Volgens sinclair is het nog te vroeg om van een dergelijk scenario uit te gaan. Deze berekening kan misleidend zijn.
    4. Goudconfiscatie mogelijk? Volgens Jim Sinclair niet, omdat goud nu een andere rol heeft dan in de jaren dertig. Toen werd goud in beslag genomen in d eVS om de geldhoeveelheid te laten toenemen. “Maar zo werkt goud vandaag de dag niet meer”, aldus Sinclair. Hij gelooft niet dat goud in beslag genomen zal worden. 
    5. Gouden munten worden minder snel vervalst dan goudbaren.
    6. Alleen goud zal in waarde stijgen tegenover al het andere.
    7. Goud zal haar weg terugvinden in het monetaire systeem.
    8. Goudprijzen om in de gaten te houden: $1.517 en $2.021 per troy ounce.
    9. De zilverprijs kan stijgen tot boven de $50 per troy ounce, het zal met goud meestijgen. Maar zilver is geen monetair metaal. De prijs van zilver is gebaseerd op papieren markten, waar het aanbod van beloftes oneindig kan zijn. Maar een hoge zilverprijs zal niet blijven.
    10. Een miljardair zal niet proberen de zilvermarkt te 'coeren', omdat het dan net zo zal aflopen als met de Hunt Brothers in 1980. De zilverprijs kan een scherpe piek laten zien, maar zal daaa weer hard naar beneden kunnen komen.
    11. Jim Sinclair gelooft neit in voorspellende waardes van de klassieke goud: zilver ratio.
    12. Sinclair gelooft meer in goud dan in zilver, maar ook zilver zal het volgens hem goed doen.
    13. Goud zal gerevalueerd worden door de markt.
    14. Er is nooit een genationaliseerde goudmijn geweest die winst maakte.
    15. De terugkeer van een monetaire rol voor zilver is zeer onwaarschijnlijk.
    16. Het aanbod van fysiek goud en zilver kan inderdaad opdrogen in de markt.
    17. $500 per troy ounce zilver zal waarschijnlijk niet gebeuren (gemeten naar koopkracht $ van vandaag). De prijs van zilver zla na de piek weer dalen.
    18. De Dow Jones staat hoog door overvloedige liquiditeit.
    19. De Dow Jones kan dalen, maar zal uiteindelijk omhoog gaan.
    20. Mijnaandelen zijn volgens Sinclair een geweldige kans, omdat de koersen zo onder druk zijn komen te staan.
    21. Als de Federal Reserve stopt met QE ontstaat er een zwart gat, daarom zal de stimulering voortgezet worden.
    22. De Federal Reserve kan niet meer doen dan geld bijdrukken en goud revalueren.
    23. Hyperinflatie in de VS is niet uitgesloten. Als deze er komt zal het niet langer duren dan drie maanden, een hele vervelende ervaring..
    24. De euro zal het beter doen dan de dollar, omdat men in Europa de nadrukt legt op bezuinigen.
    25. Binnen vijf jaar zal de macht door de BRICS-landen zijn overgenomen
    26. Het volgende koersdoel voor goud is $3.100 tot $3.200. Alles onder de $3.500 per troy ounce goud is koopwaardig, aldus Sinclair.
    27. Tussen 2015 en 2017 voorziet Sinclair een goudprijs van $4000-$5000.
    28. Een aanval op Iran is onwaarschijnlijk. Russische ke-onderzeeers kunnen een 'game changer' zijn.
    29. Sinclair gelooft niet in een crash van de COMEX.
    30. Bitcoins zijn volgens Sinclair niet praktisch.
  • Japan verlengt reeks van tekorten op handelsbalans

    Gouveeur Kuroda van de Japanse centrale bank zal naar verwachting een agressiever monetair beleid aankondigen, dat de munt dit jaar nog 10% goedkoper moet maken ten opzichte van de dollar. De waardedaling van de yen helpt exporterende bedrijven, maar verhoogt tegenlijkertijd de rekening voor de import van goederen. Japan importeert sinds de keramp van Fukushima veel meer fossiele brandstoffen die door de zwakkere munt juist steeds duurder worden.

    “Er zit enige vertraging tussen het verzwakken van de munt en de stijging van de export”, aldus econoom Yoshimasa Maruyama. Hij zei dat de import van olie en vloeibaar aardgas de belangrijkste factoren zijn die sinds oktober 2011 bijdragen aan een hogere importrekening. Het handelsbalanstekort van februari was de achtste op rij, daarmee was het de langste reeks van tekorten sinds 1980.

    De export van goederen naar China viel in februari 15,8% lager uit, omdat het Chinese Nieuwjaar gevierd werd. De export naar de VS steeg met 5,7%, terwijl de uitvoer richting de EU met 9,6% omlaag ging. “De extra stimulering door de Bank of Japan verzwakt de munt en verhoogt daarmee de importkosten en het tekort op de handelsbalans”, zo redeneert econoom Junko Nishioka van RBS in Japan. Het positieve effect dat een zwakkere munt zou moeten opleveren ziet Japan nog niet terug in de cijfers.

    Meer stimulering

    Analisten van JP Morgan en Barclays verwachten dat de Bank of Japan extra monetaire stimulering zal toedienen, zo schrijft Bloomberg. De eerstvolgende beleidsvergadering is om 3 en 4 april. Goldman Sachs verhoogde op 18 maart haar verwachting voor de economische groei van Japan in het fiscale jaar 2012 van 2,1 naar 2,3 procent. “Doorgaans gaat het verzwakken van de munt gepaard met direct hogere importkosten, terwijl de stijging in de export met enige vertraging terugkomt in de cijfers. Daardoor kan het tekort op de handelsbalans in Japan nog wel even aanhouden”, zo schreef de bank in een toelichting.

    Bedrijven als Toyota, Nintendo en Kubota (tractorfabrikant) hebben reeds aangegeven dat de zwakkere yen de verkoopcijfers ondersteunt. Ze verhoogden hun omzetverwachting voor verkopen in het buitenland.

    De Japanse economie kent verschillende problemen, zoals een extreme hoge staatsschuld, een vergrijzende bevolking en een inflexibele arbeidsmarkt. Het is de vraag of een zwakkere munt daar iets aan kan veranderen.

    De Japanse exportmotor is niet volledig hersteld van de klap van de financiele crisis (Bron: TradingEconomics)

  • Grafiek: Kosten van tien jaar Irak oorlog

    Omdat de oorlog gefinancierd is met geleend geld zijn de uiteindelijke kosten aan het eind van de rit nog hoger, zo schrifjt Motherjones.com. Dertig onderzoekers die een rapport samenstelden over de kosten van de Irak oorlog becijferden dat alleen de rentekosten tot en met 2053 aangegroeid zullen zijn tot $4 biljoen. Met de kosten van de oorlog zelf gaat de totale som richting de $6 biljoen.

    De onderzoekers becijferden dat de VS totnogtoe $84 miljard heeft uitgegeven aan medische zorg en claims van gewonde militairen. Aanvullende zorg voor gewonde soldaten en hulp voor hun families kost de komende decennia bijna $500 miljard. Het departement van Homeland Security kreeg de afgelopen tien jaar $245 miljard extra budget toegewezen om 'terrorisme te bestrijden'. De militaire operaties ter plekke kostten uiteindelijk ook 16x meer dan aanvankelijk werd ingeschat. Deze kosten becijfert men nu op $822 miljard.

    Naast de financiële ramp die de Irak oorlog geweest is kan de oorlog ook als een humanitaire ramp beschouwd worden. Naast duizenden Amerikaanse soldaten kwamen ook minstens 134 duizend Irakezen (de schattingen lopen uiteen, het cijfer kan vier keer zo hoog liggen) om het leven.

    De €17 miljard voor Cyprus is er niks bij…

  • Neemt Nieuw-Zeeland het bailout model van Cyprus over?

    De centrale bank van Nieuw-Zeeland is in de laatste fase van het implementeren van een systeem genaamd Open Bank Resolution (OBR). In dit systeem worden ook de reguliere spaarders aangeslagen om een deel van de kosten van een bailout te dragen. “Spaargeld kan in dat geval van het een op het andere moment geblokkeerd worden, zodat geld weggehaald kan worden dat nodig is om een bank in de problemen te redden”, zo verklaarde Russel Norman van de Groene Partij.

    De details van deze nieuwe maatregel moeten nog uitgewerkt worden, een maatregel die volgens Norman in geen enkel ander OESO-land bestaat. Hij zal de regering om opheldering vragen over de noodzaak van deze maatregel. “De Open Bank Resolution is ongekend. De meeste OESO-landen hebben een deposito garantiestelsel dat spaargeld van kleine spaarders juist beschermt tot bedragen uiteenlopend van $100.000 tot $250.000”, aldus Norman. De nieuwe maatregel die het mogelijk maakt om verliezen te verhalen op alle spaarders bestaat ook niet in Australie, waar spaargeld tot $250.000 gegarandeerd wordt door het banksysteem.

    Het garanderen van spaartegoeden tot een bepaald bedrag is volgens Norman een veel eenvoudiger en bewezen alteatief voor de Open Bank Resolution, omdat het veilige banken beloont met een lagere premie en omdat het de kosten beperkt die tijdens een bankencrisis op spaarders verhaald kunnen worden.

    Norman merkt op dat het depositogarantiestel streng toezicht van de centrale bank vereist op de commerciele banken. “Dat toezicht is noodzakelijk omdat het uiteindelijk de beste bescherming biedt tegen een bankencrisis”, zo voegt hij eraan toe.

    Cyprus

    Afgelopen weekend werd in Europa besloten dat Cypriotische spaarders gaan meebetalen aan de bailout voor de bankensector. Ongeveer een derde van het totaal vereist bedrag zal worden gedragen door spaarders, die een deel van hun geld kwijt zullen raken. Eerder kwam men nog overeen om spaarders tot €100.000 met 6,75% te korten en voor spaargeld boven die grens 9,9% in te houden. De regering van Cyprus zoekt naar een manier om het leed voor kleine spaarders te verzachten, door wat te schuiven met de percentages.

    Het aanpakken van spaarders is een ongekende, maar ook niet geheel onlogische, maatregel. Wie spaargeld op de bank zet heeft in feite geld uitgeleend aan de bank. In ruil daarvoor krijgt de spaarder een vergoeding in de vorm van rente. Hoe laag die vergoeding vandaag de dag ook mag zijn, feit blijft dat spaargeld in feite een schuld van de bank aan jou is. Kan een bank haar schuldeisers niet betalen, dan is het logisch dat ook de spaarders als laatste in de rij verliezen moeten dragen.

    Ook spaargeld in Nieuw-Zeeland kan gekort worden in bankencrisis