Categorie: Goud en Zilvermarkt

Op Marketupdate leest u dagelijks het laatste nieuws over goud, zilver en andere edelmetalen. In welke landen wordt het meeste goud gekocht? En wat is het nieuws achter de laatste stijging of daling van de goudprijs? En welke ontwikkelingen zijn voor u als goudbelegger interessant? Volg de ontwikkelingen op de voet via onze site.

  • Grootste daling goudprijs in dertig jaar tijd

    Op het moment van schrijven is de goudprijs nog verder gezakt. Op een grafiek van 2008 tot en met nu is het fibonacci niveau van 38,2% al doorbroken en is het 50% fibonacci terugtrekkingsniveau ($1.456 per troy ounce) ook al heel dichtbij gekomen. Op het moment van schrijven staan we slechts $5 boven dit niveau, dus op het moment dat u dit leest kan deze informatie alweer achterhaald zijn.

    Het is zeldzaam dat de goudprijs zo daalt. Een echt duidelijk aanleiding was er niet voor te vinden, althans niet in de omvang dat de goudprijs er  meer dan 9% op zou kunnen dalen. Op het moment van schrijven staat de goudprijs $139 per troy ounce lager, een ongekend grote daling. De spotprijs voor een kilo goud ging met meer dan €3.400 per kilo omlaag naar €33.500. De zilverprijs is momenteel $3 lager en staat op $23,33. Een kilo zilver werd ongeveer €70 goedkoper en staat inmiddels op €573. Dat is lager dan het 50% fobinacci steunpunt berekend over de periode van eind 2008 tot en met nu.

    Goudprijs is sinds 1983 niet meer zo sterk gezakt in twee handelsdagen (Bron: Zero Hedge)

    Goudprijs dicht bij 50% fibonacci niveau (Bron: Zero Hedge)

    RSI index op laagste punt in 31 jaar! (Bron: Zero Hedge)

    Vraag- of aanbodgedreven daling goudprijs?

    Vaak wordt gesuggereerd dat een daling van de goudprijs in gang wordt gezet door een verkoopgolf van papieren contracten met beloftes op levering van goud in de toekomst. Maar aanbieders zijn niet de enige die een prijsdaling in gang kunnen zetten. Het is ook mogelijk dat kopers wegblijven van de papieren markt en de fysieke markt op gaan om edelmetaal te kopen. Beleggers die uit de papieren goudmarkt stappen leveren op hun manier ook een bijdrage aan een lagere goudprijs. Wat doorslaggevend zal zijn is het punt waarop de ‘goudprijs’ zo laag is dat het aanbod opdroogt. Enerzijds omdat mijnen niet meer winstgevend goud uit de grond kunnen halen en anderzijds omdat bezitters van goud geen gram goud meer willen verkopen aan de lage prijzen. De markt zal dan vanzelf een hogere prijs afdwingen, een prijs voor fysiek edelmetaal.

  • Wikileaks cables: Amerikaanse ministerie van Financien over goud

    Blogger @mortymer001 ontdekte een schat aan informatie in de Wikileaks cables die begin deze week werden vrijgegeven. De belangrijkste documenten publiceert hij op zijn weblog: anotherfreegoldblog.blogspot.com. Onderstaande cable geeft weer hoe het Amerikaanse ministerie van Financiën denkt over de rol van goudreserves.

     

    TREASURY SPOKESMAN MADE THE FOLLOWING COMMENTS TO THE
    PRESS TODAY (JUNE 12):
     
    “(1) IN THE TREASURY'S VIEW, THE FINANCE MINISTERS
    ARE MAKING USEFUL PROGRESS TOWARD THE TWIN OBJECTIVES
    OF AGREEING ON PROCEDURAL STEPS TO PHASE GOLD OUT OF A
    CENTRAL ROLE IN THE MONETARY SYSTEM AND AT THE SAME TIME
    PERMIT IT TO BE MOBILIZED WHEN NEEDED BY COUNTRIES IN
    BALANCE OF PAYMENT DIFFICULTIES. DISCUSSIONS ALONG
    THESE LINES ARE CONTINUING.
     
    (2) AMONG THE POSSIBILITIES, THE MINISTERS AGREED
    IN PRINCIPLE THAT GOLD COULD BE USED AS COLLATERAL FOR
    INTERNATIONAL BORROWING. (N.B.: AS IN THE CASE OF ALL
    LOANS, THIS PRESUMES THAT THE LENDER WOULD SET THE VALUE
    ON COLLATERAL PLEDGED, AND THEREFORE SUCH A PLAN WOULD
    NOT NECESSARILY ENVISAGE VALUING GOLD AT A MARKET-
    RELATED PRICE.)”
     
    TREASURY HAS NO FURTHER COMMENTS REGARDING ANY
    DISCUSSIONS THAT MAY HAVE TAKEN PLACE AT THE INFORMAL
    GROUP OF 10 DINNER THAT WAS HELD ON JUNE 11, 1974. SISCO
     
    UNCLASSIFIED
     
    NNN
     
    Een woordvoerder van het ministerie van Financiën maakte vandaag (12 juni) de volgende opmerking tegenover de pers:
     
    (1) Volgens het ministerie boeken de ministers van Financiën vooruitgang voor wat betreft de procedurele stappen die gemaakt moeten worden  om goud uit haar centrale rol in het monetaire systeem te faseren en tegelijkertijd toe te staan dat goud gemobiliseerd kan worden wanneer dat nodig is voor landen die problemen hebben met hun betalingsbalans. De discussie in deze richting wordt voortgezet.
     
    (2) Van alle mogelijkheden kwamen de ministers van Financiën in principe overeen dat goud gebruikt zou kunnen worden als onderpand voor inteationale leningen. Zoals dat met alle leningen gaat, kunnen we veronderstellen dat de geldschieter de waarde bepaalt van het toegezegde onderpand. Dat zou betekenen dat het voor een dergelijk plan het niet noodzakelijk meer zou zijn om goud tegen de marktwaarde te waarderen.
     
    Toelichting Marketupdate: De woordvoerder van de Amerikaanse Treasury doelt waarschijnlijk op het uitfaseren van goud als dekking van het geld, in feite de klassieke goudstandaard waarbij de overheid de waarde van goud tegen een vaste koers koppelt aan de waarde van de munt. Amerika heeft tijdens de Grote Depressie en later onder het Bretton Woods systeem geleerd dat een dergelijke koppeling met een vaste prijs niet alleen onhoudbaar, maar ook onwenselijk is.
     
    Aansluitend daarop wordt de 'nieuwe' rol van goud genoemd, het gebruik van goudvoorraden van landen om tekorten en overschotten op de handelsbalans mee te vereffenen. Het 'mobiliseren' van goud, zoals in het bovenstaande document beschreven wordt, betekent in feite dat goud weer geactiveerd zal worden als waardevolle reserve die gebruikt kan worden om een handelstekort weer in balans te brengen. Landen die meer exporteren dan importeren krijgen het verschil uitgekeerd in goud, in plaats van staatsobligaties die oneindig 'bijgedrukt' kunnen worden (lees in dit verband ook het artikel “Focal Point: Gold” van FOFOA, waarin een voorbeeldeconomie geschetst wordt die de verhoudingen tussen China en de VS illustreert).
     
    Door goudreserves te gebruiken als ultiem middel om de handelsbalans tussen landen te herstellen ontstaat niet alleen een eerlijker, maar ook een duurzamer inteationaal monetair systeem. Dat heeft wel grote implicaties voor de Verenigde Staten, die de liever blijven profiteren van de status van de dollar als wereldreservemunt.
     
    Indien de VS haar tekort op haar handelsbalans moet afrekenen in goud zou dat betekenen dat het land snel door haar resterende voorraad van 8.133 ton goud heen zal raken, terwijl ze de tekorten nu via de geldpers ($85 miljard per maand) nog af kunnen wentelen op iedereen die dollars bezit. Amerika zou haar gigantische privilege verliezen als ze de rol van de dollar als wereldreservemunt zou opgeven. Het land zou simpelweg veel minder 'koopkracht' hebben dan het nu heeft….
     
     
  • Wikileaks cables: BIS als knooppunt voor goudtransacties?

    De Amerikanen stonden na 1971 voor de onmogelijke taak om greep te houden op de wereldwijde goudmarkt en de status van de dollar als absolute reservemunt te verdedigen. Een Wikileaks cable van 15 april 1975 laat zien dat de VS niet te spreken is over de BIS als centraal punt om goud te verhandelen. Amerika houdt de markt liever zelf onder controle en adviseert de Vietnamese regering om haar goud in New York te bewaren.

    1. ON APRIL 14 DPTY PRIMIN FOR ECONIMICS HAO AND GOV FOR NATIONAL
    BANK OF VIETNAM UYEN INFORMED MINECON AND USAID DIR OF GVN
    INTENTION TO SHIP 15 TONS OF GOLD REMAINING SAIGON TO THE BANK
    OF INTERNATIONAL SETTLEMENTS AS PRECAUTIONARY MEASURE FOR SAFEKEEPING
    AND READY AVAILABILITY FOR OVERNIGHT SALE IF NEEDED TO MEET FURTHER
    REQUIREMENTS. 5 TONS ARE REPORTED TO BE HELD AT BASEL.
    2. GVN CONCERNED THAT UTMOST SECRECY SURROUND THIS OPERATION;
    HOWEVER, REUTERS DESPATCH HAS ALREADY PICKED UP INITIAL INQUIRIES
    IN SWITZERLAND CONCERNING TRANSPORTATION AND INSURANCE ARRANGE-
    MENTS. WE ARE ADVISING GVN TO SHIP TO FRB NY TO AVOID THE SWISS
    CONNECTION AND THEN PUBLICLY TO ANNOUNCE THE MOVE IN PREPARATION
    FOR FUTURE ARMS AND MUNITIONS PURCHASES IF REQUIRED.
    1. Op 14 april informeerde plaatsvervangend minister van Economische Zaken Hao en gouveeur Uyen van de Vietnamese centrale bank aan Minecon en USAID DIR de intenties van de Vietnamese regering om de resterende 15 ton goud uit voorzorg te verschepen naar de Bank of Inteational Settlements. Dit met als doel het goud veilig op te slaan en direct beschikbaar te maken voor eventuele verkoop, mocht dat noodzakelijk zijn. Vijf ton zouden aangehouden worden in Basel.
    2. De Vietnamese overheid streefde naar maximale geheimhouding. Echter heeft Reuters al bericht gedaan van de verzoeken van Vietnam met betrekking tot het transport en de verzekering van het goud. We adviseren de Vietnamese overheid daarom het goud te verschepen naar de Federal Reserve Bank van New York om een Zwitserse connectie te vermijden. Vervolgens kan publiekelijk worden aangekondigd dat de transactie gedaan is als voorbereiding op toekomstige aankopen van wapens en munitie, mocht dat noodzakelijk zijn.
    3. REQUEST YOUR COMMENTS SOONEST ON ANY PROBLEMS, IF ANY,
    OF FRB RECEIPT AND STORAGE AND YOUR ASSESSMENT OF IMPACT ON
    CONGRESS OF CURRENT RUMORS CONCERNING GOLD MOVEMENTS AND
    YOUR JUDGMENT OF THE EFFECT OF PUBLIC ANNOUNCEMENT AS OUTLINED
    ABOVE TO SQUELCH SPECULATION.
    4. ALTHOUGH THIS IS THE FIRST TIME WE HAVE BEEN OFFICIALLY
    TOLD OF INTENTION TO MOVE GOLD TO BANK OF INTERNATIONAL
    SETTLEMENTS IN SWITZERLAND, WE HAVE BEEN AWARE OF IT FOR SOME
    TIME THROUGH SOURCES AVAILABLE TO US IN US INTELLIGENCE COMMUNITY.
    5. THEREFORE, WE HOPE WASHINGTON WILL DO WHATEVER IT CAN TO HELP
    CORRECT SUCH STORIES AS THAT APPEARING IN THIS WEEK’S TIME
    MAGAZINE UNDER CAPTION “GILDED EXILE”, ALLEGING PLOT TO MOVE
    “THIEU-LON NOL GOLD” TO SWITZERLAND. WE UNDERSTAND STORY HAS
    BEEN PICKED UP BY WIRE SERVICES AND WIDELY CARRIED. IT OBVIOUSLY
    WILL BE VERY DAMAGING ON THE HILL. MARTIN UNQUOTE KISSINGER
    SECRET
    4. Hoewel dit de eerste keer is dat we officieel te horen hebben gekregen van de intenties om goud naar de Bank of Inteational Settlements in Zwitserland te verplaatsen, waren we er al langer van op de hoogte via de bronnen die aan ons ter beschikking staan via de Amerikaanse inlichtingendienst.
    5. Daarom hopen we dat Washington er alles aan zal doen om een verhaal te weerleggen dat onder de titel ‘Gilded Exile’ kan opduiken in de Time Magazine van deze week. We begrijpen dat dit verhaal is opgepikt door verschillende persagentschappen en al breed verspreid is. Dit is overduidelijk zeer schadelijk voor het Amerikaanse congres.
    Bank of International Settlements
  • Wikileaks cables: Frankrijk over herwaardering van goudvoorraad

    Het volgende Wikileaks document dat Marketupdate u niet wil onthouden is opgesteld op 8 januari 1975. In dit artikel staat beschreven hoe Frankrijk als eerste besloot de goudvoorraad niet langer te waarderen naar de historisch vastgestelde prijs van $42,22 per troy ounce, maar naar de veel hogere marktprijs voor goud. Door de goudvoorraad te waarderen tegen de marktprijs geeft Frankrijk impliciet aan niet terug te willen keren naar een klassieke goudstandaard met een vaste goudprijs.

    1.  LAROSIERE, DIRECTOR OF TREASURY IN FRENCH FINANCE
    MINISTRY, HAS JUST PROVIDED US FOLLOWING DETAILED
    DESCRIPTION OF TECHNIQUE TO BE USED IN WRITING UP
    FRENCH GOLD STOCK ON BASIS OF MARKET RELATED PRICE
    AS ENVISAGED DURING MARTINIQUE CONFERENCE.
    Larosiere, de schatkistbewaarder van het Franse ministerie van Financiën, heeft ons zojuist voorzien van een gedetailleerde beschrijving van de techniek die toegepast zal worden om de Franse goudvoorraad op te waarderen, gebaseerd op de marktprijs van goud. Dit is wat beoogd werd tijdens de Martinique conferentie.
    (A) PROPOSAL WILL BE SUBMITTED TO BANK OF FRANCE
    BOARD FOR APPROVAL ON THURSDAY, JANUARY 9, AND REVALUA-
    TION WILL FIRST BE REFLECTED ON BANK’S BALANCE SHEET
    FOR THAT DATE, WHICH IS RELEASED TO PUBLIC ONE WEEK
    LATER – I.E., JANUARY 16.  TOMORROW MORNING ECONOMICS
    MINISTER FOURCADE WILL INFORM ASSEMBLY FINANCE
    COMMITTEE OF DETAILS OF OPERATION, AND FOLLOWING
    APPROVAL BY BANK OF FRANCE BOARD, FRENCH GOVERNMENT
    WILL MAKE PUBLIC ANNOUNCEMENT THEREOF.
    (A) Een voorstel zal op donderdag 9 januari worden ingestuurd naar de Raad van Bestuur van de Franse centrale bank. De herwaardering van de goudvoorraad zal op die datum voor het eerst weergegeven worden op de balans, die een week later voor het publiek bekend wordt gemaakt. Morgenochtend zal minister Fourcade van Economische Zaken het bijeengekomen financiële comité informeren over de details van deze operatie. Als de Raad van Bestuur van de centrale bank goedkeuring geeft zal de Franse overheid er een publiekelijke aankondiging van doen.
    (B) FOR PURPOSES OF INITIAL REVALUATION, GOLD
    PRICE USED WILL BE MOST RECENT QUOTATION ON INTERNA-
    TIONAL GOLD MARKET – IN PRACTICE, LONDON – PRIOR TO
    OPERATION.  THIS WILL BE QUOTATION FOR EITHER YESTERDAY
    OR TODAY (JANUARY 8).  THIS DOLLAR PRICE WILL BE
    CONVERTED INTO FRENCH FRANCS AT FRANC-DOLLAR RATE
    QUOTED ON PARIS EXCHANGE MARKET ON SAME DAY.
    (B) Voor de eerste herwaardering zal de meest recente goudprijs op de inteationale goudmarkt gebruikt worden, in de praktijk is dat de marktprijs in Londen. Dit zal de prijs van gisteren of vandaag (8 januari) zijn. Deze dollarprijs zal worden omgerekend naar Franse francs met behulp van de wisselkoers tussen de Franc en de Amerikaanse dollar die op diezelfde dag tot stand komt op de Parijse beurs.
    (C) SUBSEQUENTLY GOLD STOCK WILL BE REVALUED
    EVERY SIX MONTHS – I.E., AS OF JUNE 30 AND DECEMBER 31.
    PRICE USED FOR THESE REVALUATIONS WILL BE AVERAGE OF
    QUOTATIONS ON INTERNATIONAL MARKET DURING THREE
    MONTHS IMMEDIATELY PRIOR TO DATE OF REVALUATION.  THIS
    AVERAGE DOLLAR PRICE WILL THEN BE CONVERTED INTO FRENCH
    FRANCS AT LAST FRANC-DOLLAR RATE QUOTED ON PARIS
    EXCHANGE MARKET PRIOR TO DATE OF REVALUATION.
    (C) Vervolgens wordt de goudvoorraad iedere zes maanden opnieuw gewaardeerd – dat zal zijn op 30 juni en op 31 december – op basis van de gemiddelde prijs op de inteationale goudmarkt gedurende de periode van drie maanden voorafgaand aan de datum van herwaardering. Deze gemiddelde dollarprijs zal vervolgens omgezet worden naar Franse francs door de wisselkoers te nemen van de dag waarop de goudreserve opnieuw gewaardeerd wordt.
    (D) FRANC PROFITS FROM REVALUATION WILL BE
    CREDITED TO ACCOUNT ON BOOKS OF BANK OF FRANCE
    ENTITLED, “RESERVE FROM REVALUATION OF GOLD STOCK.”
    THIS ACCOUNT WILL BE ENTERED ON LIABILITIES SIDE OF
    BANK’S BALANCE SHEET UNDER SECTION RELATING TO CAPITAL
    OF BANK.  IT WILL BE COMPLETELY STERILIZED, AND
    CONTRARY TO NORMAL RULE, WILL NOT ACCRUE TO FRENCH
    TREASURY.  THUS OPERATION WILL HAVE NO EFFECTS ON
    EITHER BUDGET, MONEY SUPPLY OR ECONOMY.  PROFITS OR
    LOSSES RESULTING FROM SUBSEQUENT SEMI-ANNUAL REVALUA-
    TIONS OF GOLD STOCK WILL BE IMPUTED TO SAME ACCOUNT.
    (D) De Francs die bijgeschreven worden als gevolg van de herwaardering van de goudreserve zullen op de balans van de Franse centrale bank gekrediteerd worden als “Reserves uit herwaardering van de goudvoorraad”. Deze regel plaatst men op de passiva zijde van de balans onder de sectie die gerelateerd is aan het kapitaal van de centrale bank. Dit bedrag wordt compleet gesteriliseerd en zal, afwijkend van de regel, niet ten gunste komen aan de Franse staatskas. Deze operatie zal dus geen enkel effect hebben op de begroting van de Franse overheid, de geldhoeveelheid of de economie. Winsten of verliezen die voortvloeien uit de halfjaarlijkse herwaardering zullen allemaal worden toegerekend aan dezelfde regel op de balans.
    (E) TERMS OF REVALUATION AND PROVISION ON
    STERILIZATION OF PROFITS THEREFROM WILL BE EMBODIED
    IN CONVENTION BETWEEN ECONOMICS AND FINANCE
    MINISTER AND GOVERNOR OF BANK OF FRANCE.  CONTRARY
    TO PRESS REPORTS, WHICH ALLEGEDLY QUOTED FOURCADE,
    THIS CONVENTION WILL BE SUBMITTED TO PARLIAMENT FOR
    RATIFICATION DURING NEXT SESSION.
    (E) De voorwaarden voor de herwaardering en de voorziening voor de sterilisatie van de opbrengst zal vormgegeven worden in samenkomst tussen de ministers van Economische Zaken en Financien en de gouveeur van de Franse centrale bank. In tegenstelling tot wat de pers schrijft, op basis van een vermeende uitspraak van Fourcade, zal deze bijeenkomst tijdens de volgende sessie ter ratificatie worden ingestuurd naar het parlement.
    2.  LAROSIERE SAID THAT TWO ALTERNATIVE TECHNIQUES
    HAD BEEN UNDER CONSIDERATION: THE ONE FINALLY ADOPTED
    AND ONE THAT WOULD HAVE INVOLVED WEEKLY REVALUATIONS
    BY BANK OF FRANCE ON BASIS OF LATEST GOLD PRICE.
    UNDER LATTER TECHNIQUE, PRICE ACTUALLY UTILIZED WOULD
    HAVE BEEN REDUCED BY “SAFETY MARGIN” TO MAKE ALLOWANCE
    FOR OFTEN ERRATIC MOVEMENTS OF FREE MARKET GOLD PRICE
    OVER SHORT TUN.  (ECONOMICS MINISTER FOURCADE ACTUALLY
    MENTIONED THIS DEVICE TO PRESS; SEE PARIS 00327.)  HOW-
    EVER, THERE WAS NO NEED FOR SAFETY MARGIN IN CONNECTION
    WITH SEMI-ANNUAL REVALUATION TECHNIQUE.
    2. Larosiere zei dat de volgende twee opties overwogen zijn: de optie die uiteindelijk werd aangenomen en een optie voor een wekelijkse herwaardering door de Franse ventrale bank op basis van de meest recente goudprijs. De prijs zou in dit geval verminderd worden met een ‘veiligheidsmarge’ om ruimte te laten voor de soms onberekenbare schommelingen van de vrije marktprijs van goud op de korte termijn (minister Fourcade van Economische Zaken heeft hier in feite over gesproken met de pers, zie cable PARIS 00327). Er was echter geen noodzaak voor een dergelijke veiligheidsmarge bij een halfjaarlijkse herwaarderingstechniek.
    3.  LAROSIERE SAID THAT METHOD FOR VALUING FOREIGN
    EXCHANGE RESERVES OF BANK OF FRANCE WOULD ALSO BE
    REVISED.  HERETOFORE THEY HAVE BEEN VALUED ON BALANCE
    SHEET OF BANK OF FRANCE AT PAR VALUES OR CENTRAL
    RATES FOR CURRENCIES IN QUESTION (E.G., IN CASE OF
    DOLLAR, 4.60414 FRANCS).  FOREIGN EXCHANGE HOLDINGS
    WILL HENCEFORTH BE REVALUED SEMI-ANNUALLY ON BASIS
    OF LAST RATE QUOTED ON PARIS EXCHANGE MARKET PRIOR
    TO DATE OF REVALUATION FOR EACH CURRENCY HELD IN
    RESERVES.  HOLDINGS OF SDRS WILL LIKEWISE BE REVALUED
    SEMI-ANNUALLY AT LAST RATE FIXED BY IMF ACCORDING TO
    BASKET METHOD PRIOR TO DATE OF REVALUATION.
    3. Larosiere zei dat de methodiek voor het waarderen van buitenlandse valutareserves door de Franse centrale bank ook herzien zou worden. Totnogtoe werden deze op de balans van de Franse centrale bank gewaardeerd tegen de nominale waarde en tegen de centrale wisselkoersen (bijvoorbeeld 4,60414 Francs per Amerikaanse dollar). Buitenlandse valutareserves worden voortaan per valuta ieder half jaar opnieuw gewaardeerd op basis van de marktprijs zoals die genoteerd staat aan de Parijse beurs, op de dag voorafgaand aan de herwaardering. Bezittingen in de vorm van SDR’s worden op soortgelijke wijze twee keer per jaar geherwaardeerd tegen de laatste prijs die het IMF heeft vastgesteld op basis van de weging van het mandje van valuta op de dag voorafgaand aan de herwaardering. 
    4.  IN REPLY TO OUR QUESTION, LAROSIERE SAID FRENCH
    HAD NO INDICATION ANY OTHER EUROPEAN COUNTRY WOULD
    FOLLOW FRENCH EXAMPLE ON REVALUATION OF GOLD STOCK.
    AT YESTERDAY’S MEETING OF EC FINANCE MINISTERS IN
    LONDON, FOURCADE HAD INDICATED, WITHOUT GIVING
    PRECISE TIMING, THAT FRANCE WOULD SHORTLY PROCEED TO
    REVALUATION.  HIS REMARKS HAD ELICITED NO COMMENT FROM
    OTHER DELEGATIONS.
    4. Larosiere zei, als antwoord op onze vraag, dat Frankrijk nog geen aanwijzingen had dat een ander Europees land het Franse voorbeeld voor herwaardering van de goudvoorraad zou volgen. Tijdens de ontmoeting van Europese ministers van Financiën, die gisteren in Londen plaatsvond, gaf Fourcade aan dat Frankrijk op korte termijn zou beginen met het herwaarderen. Daarbij gaf hij geen exacte timing aan. Zijn uitspraken wekten geen commentaar op van andere delegaties.
    5.  COMMENT.  AT $42.22 PER OUNCE, MULTIPLIED BY OLD
    CENTRAL RATE OF 4.60414 FRANCS PER DOLLAR, PRESENT
    VALUATION OF FRENCH GOLD STOCK IS 19,623 MILLION FRANCS.
    USING METHODOLOGY DESCRIBED BY LAROSIERE, WE HAVE MADE
    FOLLOWING ROUGH CALCULATIONS.  ON JANUARY 7, GOLD
    CLOSED IN LONDON AT $169.50 PER OUNCE, AND DOLLAR
    WAS QUOTED AT 4.40 FRANCS ON PARIS EXCHANGE MARKET.
    ON THIS BASIS NEW VALUATION WOULD BE ABOUT 75.3 BILLION
    FRANCS AND WINDFALL PROFIT ABOUT 55.7 BILLION FRANCS.
    TODAY (JANUARY 8) GOLD PRICE IN LONDON ROSE TO
    $177, AND DOLLAR FELL TO 4.39 FRANCS IN PARIS.  ON
    THIS BASIS, NEW VALUATION WOULD BE ABOUT 78.4 BILLION
    FRANCS AND PROFIT ABOUT 58.8 BILLION FRANCS.
    RUSH
    CONFIDENTIAL
    5. Commentaar: Met een goudprijs van $42,22 per troy ounce en een oude centrale wisselkoers van 4,60414 francs per dollar is de waarde van de Franse goudvoorraad momenteel 19,623 miljoen Francs [red: omgerekend was de Franse goudvoorraad op dat moment dus 3.139,91 ton]. Als we de methode gebruiken die Larosiere beschreef, dan zouden we op 7 januari de volgende ruwe berekening kunnen maken. De goudprijs sloot op $169,50 per troy ounce en de wisselkoers was op dat moment 4,4 Francs per dollar op de valutamarkt.
    Op basis hiervan zou de goudreserve nu gewaardeerd worden op ongeveer 75,3 miljard Francs en daarmee een winst opleveren van 55,7 miljard Francs. Vandaag (8 januari) steeg de goudprijs in Londen naar $177 per troy ounce en zakte de dollar naar 4,39 Francs. Op basis hiervan zou de nieuwe waardering van de goudvoorraad ongeveer 78,4 miljard zijn en zou de France centrale bank ongeveer 58,8 miljard Franc kunnen bijschrijven aan de herwaarderingsreserve.
    Toelichting Marketupdate: De Franse centrale bank gaat haar goudvoorraad waarderen tegen de marktprijs, waarmee ze in feite de koppeling van goud aan de dollar, of welke andere valuta dan ook, ongedaan maakt. In plaats van dat de valuta de waarde van het goud dicteert doet de Franse centrale bank het nu andersom. Niet langer is de valuta het uitgangspunt ($42,22 per troy ounce), maar het fysieke goud. Hoeveel dollars of Francs de goudreserve op een bepaald moment waard is wordt voortaan bepaald door de vrije markt van goud. Het loslaten van de koppeling van valuta aan goud is één van de belangrijkste eigenschappen van de euro, de munt die pas veel later geïntroduceerd werd.
    De euro is losgekoppeld van goud en alle centrale banken die onderdeel zijn van het Eurosysteem hanteren het waarderingsmodel waar Frankrijk destijds mee begonnen is. De ECB waardeert haar goudreserve vier keer per jaar en ook andere landen volgen het voorbeeld van het Eurosysteem door hun goudreserve periodiek opnieuw te waarderen tegen de marktprijs van goud. Zie onderstaande wereldkaart voor alle landen die hun goudvoorraad, net als Frankrijk, zijn gaan waarderen naar de vrije marktprijs.
    Landen die de goudreserve periodiek waarderen naar de marktprijs van goud (Bron: Wikipedia)
  • Goud en zilver report (Week 15)

    Volgens Kitco kan de prijsdaling toegschreven worden aan technische verkopen, vooral door partijen die met een stoploss werken en daar doorheen gezakt zijn. Het is een liquidatiegolf die we al lang niet meer gezien hebben. Ook het GLD fonds zag beleggers naar de uitgang vluchten. Had het fonds eind december vorig jaar nog 1.353,35 ton goud in de kluis liggen, op 12 april 2013 was dat nog maar 1.181,42 ton. In een paar maanden is er dus 170 ton goud losgeweekt uit het grootste goud-ETF van de wereld. Het  aandeel GLD verloor vandaag 4,7% van haar waarde, een aderlating voor beleggers die dachten even snel te kunnen profiteren van de lagere goudprijs. Het afgelopen half jaar is de goudprijs gezakt van een piek van €1.362 naar €1.131, een daling van 17%. Het verlies is voor zilverbeleggers mogelijk nog groter, de prijs zakte van €845 per kilo in november 2012 naar €639 vandaag. Dat is een daling van 24,4% in minder dan een half jaar tijd!

    Week 15

    De afgelopen week zakte de goudprijs van €1.224 naar €1.131 (-7,59%) en ging de zilverprijs van €680 naar €640 (-5,88%). Voor het eerst sinds lange tijd deed goud het slechter dan zilver, want normaal gesproken reageert juist het grijze metaal sterker op dit soort koersbewegingen. De ratio tussen goud en zilver zakte van 58,64 eind vorige week naar 56,89 vandaag. In dollars waren de verliezen van gelijke omvang. De goudprijs ging van $1.581,80 naar $1.478,10 per troy ounce (-6,55%) en de zilverprijs ging van $27,18 naar $26,06 per troy ounce (-4,1%).

    Goudprijs in € per troy ounce (Bron: Goudstandaard)

    Zilverprijs in € per kilo (Bron: Goudstandaard)

    Waarom daalt goud en zilver?

    Deze vraag is op verschillende manieren te beantwoorden. Als eerste moeten we ons helder voor de geest halen over welke prijs we het eigenlijk hebben als we praten over goudprijs en zilverprijs. Dat zijn namelijk niet de prijzen die tot stand komen door aankopen en verkopen van fysiek edelmetaal. De spotprijs – waarop de winkelprijzen van het fysieke metaal gebaseerd is – komt tot stand op een markt waar vrijwel uitsluitend beloftes verhandeld worden. Dit soort claimbewijzen kunnen in zeer ruime mate verstrekt worden, zo lang de kopers ervan genoegen nemen met winsten en verliezen in dollartermen. De goudprijs zakt niet alleen als er opeens veel meer contracten voor toekomstige levering worden aangeboden, maar ook als kopers hun interesse in dezelfde contracten verliezen.

    Een partij die zijn papieren long positie goud op de termijnmarkt van de hand doet en vervolgens de markt op gaat om fysieke goudbaren en munten te kopen zal in theorie bijdragen aan een lagere goudprijs en een hogere premie op goud. Datzelfde geldt voor zilver. Een daling van de prijs hoeft dus helemaal niet negatief te zijn voor de markt. Het geeft slechts weer hoe levendig de handel is in de markt waar papieren beloftes verhandeld worden door producenten, handelaren en speculanten. Deze markt wordt in leven gehouden door marktparticipanten die hun fysieke long/short positie willen afdekken en door grote en kleine speculanten die denken een slaatje te kunnen slaan uit stijgende of dalende prijzen van goud of zilver.

    Zodra men uit 'papier' stapt en het fysieke edelmetaal verkiest zal dat haar weerslag hebben op de prijs van het fysieke metaal. In eerste instantie daalt die gewoon mee met de spotprijs, totdat een moment bereikt wordt waarop er tekorten en wachttijden gaan ontstaan. Net als in iedere andere markt zullen de partijen die dan nog wel fysiek edelmetaal kunnen leveren hun premies gaan verhogen. Hoe grote de schaarste aan fysiek edelmetaal, hoe verder die premie zal oplopen. Dat staat geheel los van wat de 'goudprijs' of 'zilverprijs' doet. Die kan nog verder dalen, maar als die daling alleen maar meer kopers aantrekt voor fysiek edelmetaal zal het tekort alleen maar groter worden. Marketupdate heeft uit haar bronnen veomen dat de levertijden van zowel goud als zilver oplopen en dat het aanbod van scherp geprijsd goud en zilver aan het opdrogen is.

    Misschien zult u denken: Hoe lang kunnen winkels nog fysiek metaal leveren op basis van de prijs van een belofte op fysiek edelmetaal? Het antwoord laat zich raden… Uiteindelijk is een dergelijke situatie onhoudbaar, mits er een grote vraag blijft bestaan naar fysiek goud (of zilver).

    Fundamentals sterk

    De fundamentele redenen om fysiek goud aan te houden zijn nog steeds aanwezig. Denk aan het ruime monetaire beleid van centrale banken, de negatieve reele rente, de oplopende schulden die feitelijk niet afgelost kunnen worden en het feit dat centrale banken netto weer kopers zijn geworden van goud. Landen als India en China, die samen een aanzienlijk gedeelte van het jaarlijkse goudaanbod opkopen, blijven dat vooralsnog doen.

    Dit weekend zal Marketupdate meer aandacht besteden aan het fenomeen 'goudprijs'. Die kan namelijk nog veel verder zakken, zonder dat u zich daar direct zorgen om hoeft te maken. Mits u het metaal fysiek in uw bezit heeft, want dat is waar het uiteindelijk om gaat in deze wilde achtbaanrit…

  • Wikileaks cables: “De SDR kan goud niet vervangen als reserve”

    Een Wikileaks document dat op 19 mei 1973 verzonden is vanuit Frankrijk geeft weer hoe de toenmalige Franse president Pompidou dacht over de SDR, het instrument van het IMF dat volgens sommigen de rol van goud op de balans van de centrale bank zou kunnen vervangen. Pompidou is sceptisch en dat liet hij in 1973 al weten. Hij zag SDR’s niet als een volwaardige alternatief voor goud en benadrukte dat de reserve er één moest zijn die geen enkel land kon ‘bijdrukken’.

     1.  AS PROMISED REFTEL,  FOLLOWING IS FURTHER DISCUSSION OF AGENDA ITEM ON INTERNATIONAL MONETARY REFORM.  IT STRESSES ISSUES WHICH WILL BE UPPERMOST IN MIND OF PRESIDENT POMPIDOU,  PARTICULARLY POINTS WHERE FRENCH AND U. S.  APPROACHES DIFFER WIDELY.
    2.  CONVERTIBILITY.  POMPIDOU WILL PROBABLY BEAR DOWN HARDEST ON IMPORTANCE OF AGREEING AT EARLIEST POSSIBLE MOMENT ON CONDITIONS FOR RESUMPTION OF GENERAL CURRENCY CONVERTIBILITY,  AND MORE PARTICULARLY OF DOLLAR CONVERTIBILITY.  ( SEE,  FOR EXAMPLE, PARIS 13534.)  IN FRENCH VIEW, CONVERTIBILITY ARRANGEMENTS SHOULD BE DESIGNED SO THAT SETTLEMENTS OF BALANCES BETWEEN
    CENTRAL BANKS ARE MADE ONLY IN RESERVE ASSETS THAT CANNOT BE CREATED AT WILL BY A SINGLE NATION.  IN CONNECTION WITH RESTORATION CONVERTIBILITY,  GOF IS READY EXAMINE METHODS OF CONSOLIDATING EXISTING DOLLAR BALANCES.  IN DISCUSSING THIS ISSUE, WE COULD AGAIN EMPHASIZE:  A)  LINK BETWEEN CONVERTIBILITY ARRANGEMENTS AND OTHER ELEMENTS OF REFORMED SYSTEM,  AND B)  GREAT DIFFICULTY OF RESTORING DOLLAR CONVERTIBILITY BEFORE WE REACH BALANCE OF PAYMENTS EQUILIBRIUM.
    2. Converteerbaarheid. Pompidou zal het belang van een overeenkomst, waarin de condities voor algemene converteerbaarheid van valuta worden vastgelegd, waarschijnlijk het meest benadrukken. Meer bijzonder de converteerbaarheid van de Amerikaanse dollar. De Franse visie hierop is dat de converteerbaarheid zodanig vormgegeven moet worden dat het vereffenen van balansen van centrale banken alleen gedaan kan worden met een reserve die niet door één land naar wens gecreëerd kan worden.
    Toelichting Marketupdate: Deze Franse visie op het internationale monetaire systeem werd jaren eerder al uitgesproken door de voorganger van Pompidou, namelijk Charles de Gaulle. Hij hield in 1965 (toen het Bretton Woods systeem met inwisselbaar goud nog actief was!) een speech waarin hij benadrukte dat alleen goud de stabiele monetaire basis kan zijn voor het wereldwijde monetaire stelsel. Hieronder een YouTube videofragment van die speech.
    Charles de Gaulle, voorganger van Pompidou, verwees in 1965 naar goud als de ultieme reserve
    3.  GOLD AND RESERVE ASSETS.  GOF HAS COME SOME DISTANCE IN ENDORSING CONCEPT THAT SDR WILL BE MAJOR INSTRUMENT FOR ASSURING FUTURE RESERVE GROWTH.  THEY STILL STRONGLY BELIEVE,  HOWEVER, PRACTICALLY AS AN ARTICLE OF FAITH,  THAT GOLD SHOULD CONTINUE AS ONE OF THE LINCHPINS OF THE SYSTEM.  POMPIDOU WILL EXPRESS GRAVE DOUBTS THAT SDRS CAN SUCCESSFULLY REPLACE GOLD AS ULTIMATE RESERVE ASSET.  
    OUR REBUTTAL COULD EFFECTIVELY STRESS RECENT EVENTS. VOLATILE BEHAVIOR OF FREE GOLD MARKET,  WHICH IS VERY THIN AND DEPENDENT ON SOUTH AFRICAN AND RUSSIAN SUPPLY,  CLEARLY ILLUSTRATES PROBLEMS IN RETAINING IMPORTANT TRADE COMMODITY AS ULTIMATE MONETARY STANDARD.
    3. Goud en reserves. De Franse regering vindt het moeilijk om steun te geven aan het idee dat de SDR een belangrijk instrument zal worden  om toekomstige groei van reserves te verzekeren. Ze geloven er sterk in dat goud, als onderdeel van vertrouwen, de hoeksteen moet blijven van het systeem. Pompidou zal ten zeerste betwijfelen dat SDR’s succesvol het goud kunnen vervangen als ultieme reserve asset. Onze weerlegging zou kunnen zijn dat de goudmarkt zeer volatiel is, door het dunne aanbod en de grote afhankelijkheid van aanbod uit Zuid-Afrika en Rusland. Dat illustreert duidelijk de problemen van het vasthouden aan een belangrijke grondstof voor de handel als ultieme monetaire standaard.
    4.  CAPITAL CONTROLS.  FRENCH BUREAUCRATIC TRADITIONS HAVE CONDITIONED GOF TO IMPORTANCE USE CAPITAL CONTROLS AS DEVICE FOR DEALING WITH DISEQUILIBRATING MONEY FLOWS.  AS THEY SEE IT,  IN WORLD WHERE MASSIVE AMOUNTS OF MONEY CAN MOVE SUDDENLY IN RESPONSE TO SPECULATIVE PRESSURES,  COUNTRIES MUST HAVE WAYS OF PREVENTING THEMSELVES FROM BEING DROWNED IN OR DRAINED OF LIQUIDITY.  OUR APPROACH TO CONTROLS STRENGTHENS GOF FEELING THAT WE SEEK A STRONG
    TRADE ACCOUNT IN ORDER FINANCE CONTINUED STREAM OF OUTWARD DIRECT INVESTMENT TO INDUSTRIALIZED NATIONS.  IN DEALING WITH THESE POINTS, WE COULD CONCEDE THHT SOME COUNTRIES MAY HAVE TO EMPLOY CAPITAL CONTROLS TEMPORARILY ON SOME OCCASIONS.  IN GENERAL,  HOWEVER,  WE SHOULD CONTINUE EXPRESS STRONG VIEW THAT COST OF CONTROLS IN DISTORTING ALLOCATION OF WORLD RESOURCES IS TOO HIGH TO PAY.
    5.  THE ADJUSTMENT PROCESS.  GOF,  DESPITE FACT IT NOW IS PARTICIPATING IN JOINT FLOAT,  PREFERS SYSTEM WITH CONSIDERABLY LESS FLEXIBILITY THAN WE WOULD LIKE TO SEE.  FOR FRANCE,  PARITIES SHOULD BE MORE ” STABLE”  OR ” FIXED”  THAN ” ADJUSTABLE”.  POMPIDOU CAN BE EXPECTED TO EMPHASIZE IMPORTANCE OF CLASSIC TOOLS OF MONETARY AND FISCAL POLICY AS ALTERNATIVE TO FLOATING IN RESTORATION EXTERNAL EQUILIBRIUM.  HE WILL ALSO BE SUSPICIOUS OF ANY USE OF AUTOMATIC ( AS OPPOSED TO INDICATIVE)  INDICATORS TRIGGERING EXCHANGE RATE ADJUSTMENT.  IN COUNTERING SUCH ARGUMENTS,  WE COULD POINT TO A)  INSTABILITY INTRODUCED INTO BRETTON WOODS SYSTEM BY STICKINESS OF EXCHANGE RATES,  AND B)  DIFFICULTY FOR COUNTRIES OPERATING IN CURRENT ECONOMIC ENVIRONMENT TO GIVE EXTERNAL OBJECTIVES PRIORITY OVER DOMESTIC ONES.
    6.  TIMING OF NEGOTIATIONS.  GOF HAS TAKEN PUBLIC POSITION THAT NEGOTIATIONS TOWARD REFORM ARE MOVING TOO SLOWLY,  LARGELY BECAUSE SHORT- TERM CRISES CREATED BY PERSISTENT U. S.  BALANCE OF PAYMENTS DIFICIT DIVERT ATTENTION OF GOVERNMENTS AWAY FROM LONG- TERM PROBLEMS.  POMPIDOU WILL BE PESSIMISTIC ABOUT POSSIBILITY OF REACHING AGREEMENT,  EVEN ON GENERAL PRINCIPLES,  BY FALL OF 1973.  ECHOING THEME SOUNDED BY FINANCE MINISTER GISCARD D’ ESTAING AT IMF MEETING LAST FALL,  HE MAY SUGGEST CONCENTRATING FIRST ON ONE OR TWO SPECIFIC AREAS –  E. G.  EXCHANGE RATE MECH-
    ANISMS AND MONETARY ARRANGEMENTS IN FAVOR DIVELOPING NATIONS.
    THIS WOULD SIGNAL FRENCH TACTIC OF WEARING DOWN OTHER NEGOTIATORS TO ELICIT CONCESSIONS IN DIRECTION FRENCH VIEWPOINTS ON QUESTIONS SUCH AS ROLE OF GOLD WHERE FRENCH ARE VERY MUCH ISOLATED.  HERE,  WE COULD USEFULLY ELABORATE OUR CONCEPT THAT MONETARY REFORM CANNOT BE ACCOMPLISHED PIECEMEAL SINCE ALL ELEMENTS OF SYSTEM STRONGLY INTERACT.
    7.  UNLIKE SITUATION AT TIME AZORES MEETING,  OUTSTANDING MONETARY ISSUES DO NOT SEEM RIPE FOR SETTLEMENT IN ICELAND.  CONSEQUENTLY, WE BELIEVE BEST U. S.  TACTIC WOULD BE AVOIDANCE DETAILED DISCUSSION OF TECHNICAL POINTS ON GROUNDS C-20  IS BEST PLACE TO RESOLVE THEM.  OUR OBJECTIVE SHOULD RATHER BE A JOINT STATEMENT EXPRESSING URGENCY OF PROGRESS IN C-20  AND IMPORTANCE ACHIEVING SUBSTANTIAL AGREEMENT ON OUTLINE OF REFORM PLAN IN TIME FOR NAIROBI MEETING. IF WE WISHED TO OBTAIN FRENCH AGREEMENT AT THIS MEETING ON SUCH QUESTIONS AS FLEXIBILITY,  THE ADJUSTMENT PROCESS,  CAPITAL
    CONTROLS,  ETC.,  WE BELIEVE WE WOULD HAVE TO PAY A PRICE IN THE FORM OF CONCESSIONS ON CONVERTIBILITY AND THE ROLE OF GOLD WHICH WE ASSUME WE ARE NOT PREPARED TO PAY.  IRWIN
    CONFIDENTIAL
    NMAFVVZCZ
  • Wikileaks cables: Franse president Pompidou over goud en het IMF

    Marketupdate zal de komende dagen verschillende Wikileaks cables over goud en de rol van goud in het monetaire systeem publiceren. In dit artikel leest u een aantal interessante uitspraken van Pompidou, de Franse president van 1969-1974. Hij is van mening dat goud een rol moet hebben als reserve om de handelsbalans tussen landen mee te vereffenen. Een SDR als reserve voor centrale banken vereist volledige onafhankelijkheid van het IMF, zo stelt hij.

    POMPIDOU CONFERENCE: INTERNATIONAL MONETARY SYSTEM

    1. SUMMARY: IN LENGTHY REPLY TO QUESTION ON INTERNATIONAL MONETARY REFORM, POMPIDOU LARGELY RESTATED WELL- KNOWN FRENCH POSITIONS, ADDING FROM TIME TO TIME A FEW PERSONAL QUIRKS. HE PRESENTED THOROUGHGOING OVERHAUL OF IMF AS ESSENTIAL ELEMENT OF REFORM, SAYING THAT IF FUND WERE TO BE GUARDIAN OF PRINCIPAL RESERVE INSTRUMENT IN NEW SYSTEM, IT HAD TO BE MADE TRULY INDEPENDENT OF PRESSURES FROM ANY ONE COUNTRY OR GROUP OF COUNTRIES, BOTH AS REGARDS ITS STATUS AND EVEN — THIS WAS A PERSONAL HOPE–
    ITS GEOGRAPHIC LOCATION. END SUMMARY.
     
    Als lang antwoord op een vraag over internationale monetaire hervorming, herhaalde Pompidou de bekende positie van Frankrijk. Hij noemde de grondige herziening van de IMF een essentieel element van de monetaire hervorming. Hij zei dat als het IMF de bewaker wordt van het primaire reserve instrument [doelend op de SDR], dat deze organisatie dan compleet onafhankelijk moest zijn van ieder land of groepen van landen. Zowel ten aanzien van haar status als – en dat was persoonlijke hoop – ten aanzien van haar geografische locatie.
     
    2. INEVITABLE QUESTION ON INTERNATIONAL MONETARY REFORM WAS PUT BY PAUL FABRA (LE MONDE), WHO REFERRED TO FRENCH FINANCE MINISTER’S SPEECH AT IMF/IBRD MEETING IN NAIROBI AND ASKED HOW IT HAD COME ABOUT THAT FRANCE HAD “TURNED ITS BACK”ON BRETTON WOODS SYSTEM. IN THIS REGARD, FABRA SPECIFICALLY DESCRIBED BRETTON WOODS AS REQUIRING CONVERTIBILITY OF DOLLAR INTO GOLD.
    Een onvermijdelijke vraag over internationale monetaire hervorming werd gesteld door Paul Fabra (LeMonde), die verwees naar de speech van de Franse minister van Financiën tijdens een IMF/IBRD meeting in Nairobi. Hij vroeg hoe het kon dat Frankrijk het Bretton Woods systeem de rug toe had gekeerd. In dit verband beschreef Fabra het Bretton Woods systeem dat vereist dat de dollar converteerbaar is in goud.
     
    3. POMPIDOU REPLIED AS FOLLOWS
     
    (A) TO PUT RECORD STRIGHT, BRETTON WOODS AGREEMENTS DID NOT SPECIFY GOLD CONVERTIBILITY OF DOLLAR. THIS WAS UNILATERAL U.S. DECISION. HOWEVER, CONSEQUENCE OF THIS UNILATERAL DECISION HAD BEEN DISTORTION OF BRETTON WOODS SYSTEM WHEN DOLLAR BECAME NO LONGER CONVERTIBLE INTO GOLD.
     
    Om de zaken op te helderen: de Bretton Woods overeenkomst specificeerde niet de converteerbaarheid van goud in dollars. Dit was een eenzijdig besluit van de VS. Echter, de consequentie hiervan was een verstoring van het Bretton Woods systeem zodra de dollar niet meer inwisselbaar was voor goud.
     
    (B) WHY WAS FRANCE PARTICIPATING IN PRESENT MONETARY REFORM NEGOTIATIONS? EXPERIENCE SHOWED THAT FRANCE COULD NOT LIVE IN ECONOMIC ISOLATION, AND THIS MEANT NOT IN MONETARY ISOLATION EITHER. FRENCH FOREIGN TRADE HAD NOW BECOME SO IMPORTANT IN TOTAL FRENCH ECONOMIC ACTIVITY THAT DISTURBANCES IN WORLD ECONOMIC AND MONETARY PICTURE INEVITABLY HAD IMPORTANT EFFECTS ON FRENCH ECONOMY. EXPERIENCE ALSO SHOWED THAT “GOLD PILES” COULD RISE AND FALL RAPIDLY.THUS, WHAT MATTERED WAS TO OBTAIN AGREEMENT
    THAT WOULD PROMOTE SOUND WORLD ECONOMIC CONDITIONS.
     
    Waarom deed Frankrijk mee aan de huidige onderhandelingen over monetaire hervorming? De ervaring wees uit dat Frankrijk niet in economische isolatie kan leven, en dat betekent dus ook niet in monetaire isolatie. Handel met het buitenland was voor Frankrijk zo vitaal geworden voor de economie dat verstoringen in het wereldwijde economische en monetaire beeld onvermijdelijk effect zou hebben op de Franse economie. De ervaring wees uit dat ‘stapels goud’ snel konden toenemen en afnemen. Daarom ging het erom een overeenstemming te bereiken  die zou zorgen voor stabiele wereldwijde economische omstandigheden.
     
    (C) IN FRENCH VIEW WHAT WERE MAJOR ELEMENTS OF NEW SYSTEM? (AT THIS POINT POMPIDOU OBSERVED PARENTHETICALLY THAT INSOFAR AS HE COULD SEE, THERE HAD BEEN NO PROGRESS AT NAIROBI MEETING, BUT WORK WOULD GO FORWARD.)
     
    (1) PARITIES SHOULD BE FIXED, BUT THEY SHOULD ALSO BE ADJUSTABLE. EXACTLY WHAT DID THIS MEAN? THERE WAS GREAT NEED
    DEFINE CONCEPT IN SPECIFIC TERMS.
     
    (2) SYSTEM SHOULD BE ONE THAT WOULD NOT RELY ON NATIONAL CURRENCIES HAVING SPECIAL STATUS TO SERVE AS RESERVE INSTRUMENT.
     
    Het monetaire systeem zou er één moeten zijn die niet leunt op nationale valuta die een speciale status hebben als reserve asset.
     
    PAGE 03  PARIS 25380  271857Z
     
    WE WERE MOVING TO SYSTEM WHERE A CERTAIN NUMBER OF CURRENCIES WOULD HAVE RESERVE FUNCTIONS, INSOFAR AS NEEDS FOR WORKING BALANCES WERE CONCERNED. LIST OF SUCH CURRENCIES WOULD BE DRAWN UP, WHICH LIST WOULD BE SUBJECT TO PERIODIC REVISION.
     
    We zouden overgaan naar een systeem waar een zeker aantal valuta als reserve zou kunnen functioneren, voor zover het gaat om het vereffenen van balansen. Een dergelijke lijst van valuta zou opgesteld moeten worden en periodiek opnieuw bekeken moeten worden.
     
    (3) WHAT OTHER ELEMENTS WOULD CONSTITUTE RESERVES? FOR BOTH THEORETICAL AND PRACTICAL REASONS, THESE ELEMENTS COULD NOT BE ESCLUSIVELY GOLD. WITHOUT ENTERING INTO THEORETICAL QUESTION, IT HAD TO BE RECOGNIZED FROM PRACTICAL VIEWPOINT THAT SOME COUNTRIES WOULD NOT ACCEPT SYSTEM IN WHICH GOLD WAS ONLY RESERVE INSTRUMENT THEREFORE, IT SERVED NO PURPOSE FOR FRENCH TO CLING TO SUCH A VIEWPOINT.
    THEY COULDN’T ISOLATE THEMSELVES FROM REST OF WORLD. FRANC, LIKE OTHER CURRENCIES, WAS VULNERABLE, AND HENCE FRENCH NEEDED SUPPORT OF OTHERS WHEN FRANC UNDER ATTACK, AS IN MAY 1968.
    Welke andere elementen zouden als reserve kunnen dienen? Om theoretische en praktische redenen kon dat niet uitsluitend goud zijn. zonder op de theorie in te gaan moet men erkennen dat vanuit een praktisch oogpunt sommige landen een systeem, waarin goud de enige reserve is, niet zullen accepteren. Daarom diende het voor de Fransen geen doel om vast te houden aan dat standpunt. Frankrijk kon zich niet isoleren van de rest van de wereld. De Franc was, net als andere valuta, kwetsbaar en daarom zou Frankrijk steun nodig hebben van anderen op het moment dat de Franc onder vuur komt te liggen, zoals het geval was in mei 1968.
    (4) THUS, SOMETHING ELSE SHOULD BE INCLUDED AMONG RESERVE INSTRUMENTS, AND THAT SOMETHING ELSE WAS SDRS. PERHAPS NOT WITH SAME NAME, NOR WITH SAME CHARACTERISTICS,BUT DERIVED FROM SDRS. STRICT RULES WOULD BE REQUIRED FOR ISSUANCE AND USE.
     
    (5) ROLE OF IMF AS ISSUER OF PRINCIPAL RESERVE INSTRUMENT REQUIRED ITS THOROUGHGOING REFORM SO AS TO MAKE IT TRULY INDEPENDENT AND PROVIDE IT WITH PROTECTION AGAINST PRESSURES FROM ANY ONE COUNTRY
    OR GROUP OF COUNTRIES, BOTH AS REGARDS ITS STATUS AND EVEN — THIS WAS A PERSONAL HOPE — ITS GEOGRAPHICAL LOCATION (LOCALISATION). PROBABLY THIS QUESTION OF STATUS OF IMF WAS MOST ESSENTIAL ELEMENT IN REFORM
     
    De rol van het IMF als uitgever van een reserve asset [SDR] vereiste dat de organisatie zodanig hervormd werd dat ze volledig onafhankelijk zou kunnen opereren en beschermd is tegen politieke druk van één land of een groep van landen. Zowel ten aanzien van haar status als ten aanzien van haar geografische locatie.
     
    (6) DISTRIBUTION OF SDRS SHOULD TO SOME DEGREE TAKE INTO ACCOUNT NEEDS OF DEVELOPING COUNTRIES. THIS WOULD CONSTITUTE AN ADDITIONAL FORM OF AID.
     
    (7) WHETHER OR NOT GOLD SHOULD BE DEMONETIZED DEPENDED ON WHAT WAS MEANT BY THAT TERM. IF IT MEANT THAT HOUSEWIVES WOULD NO LONGER BUY GROCERIES WITH LOUIS D’OR, SO BE IT. BUT IF IDEA WAS THAT CENTRAL BANKS SHOULD NO LONGER PLACE VALUE ON, HOLD AND USE GOLD, THEN PEOPLE WERE SIMPLY KIDDING THEMSELVES. (TO UNDERLINE HIS POINT, POMPIDOU REFERRED TO U.S., WHICH HAD TAKEN STEPS TO STOP DECLINE IN ITS GOLD RESERVE, WHEN THAT RESERVE FELL TO MINIMUM ACCEPTABLE LEVEL.) FRENCH VIEW WAS THAT CENTRAL BANKS SHOULD BE ALLOWED TO BUY AND SELL GOLD (WITH EMPHASIS ON “BUY”) AT REASONABLE PRICE. IT WOULD BE DESIRABLE TO REQUIRE THAT TO CERTAIN EXTENT, TRADE (SIC) DEFICITS BE SETTLED IN GOLD. FRENCH WILL PRESENT THIS IDEA, BUT THEY DON’T EXPECT TO GET MUCH SUPPORT.
    Of goud wel of niet gedemonetiseerd moest worden hing af van de interpretatie van de term demonetiseren. Als het betekende dat huisvrouwen hun boodschappen niet meer zouden afrekenen met goud, dan is dat maar zo. Maar als het idee was dat centrale banken niet langer waarde zouden hechten aan goud en het zouden gebruiken, dan zouden de mensen zichzelf werkelijk voor de gek houden (om zijn punt te onderstrepen verwees Pompidou naar de VS, dat stappen had gezet om de daling van haar goudvoorraad te stoppen nadat deze het minimaal aanvaardbare niveau had bereikt). De Franse visie was dat centrale banken in staat moesten zijn goud te kopen en te verkopen (met de nadruk op ‘kopen’) tegen een aanvaardbare prijs. Het zou wenselijk zijn om tot een zekere hoogte te vereisen dat handelstekorten vereffend zouden worden in fysiek goud. De Fransen zullen dit idee voorleggen, maar ze verwachten dat er niet veel steun voor zal zijn.
    (8) DOLLAR CONVERTIBILITY WAS BOTH FALSE PROBLEM AND SERIOUS PROBLEM. IN ONE SENSE, IT WAS FALSE PROBLEM, BECAUSE IF YOU LOOKED ONLY AT OFFICIAL DOLLAR BALANCES, IT WAS EASY ENOUGH TO FIND SOLUTION. BUT WHAT WAS MORE IMPORTANT WERE PRIVATE DOLLAR BALANCES, WHICH AMOUNTED TO SEVERAL TIMES (SIC) THE TOTAL OFFICIAL
    BALANCES. ALL THIS LIQUIDITY IN EURODOLLAR MARKET SLOPPED AROUND EVERY TIME THERE WERE MONETARY DISTURBANCES. THAT IS WHY THERE COULD BE A STABLE SYSTEM ONLY IF THERE WERE CONTROLS ON SHORT-TERMP
    CAPITAL MOVEMENTS. (POMPIDOU SAID IN THIS REGARD HE HAD BEEN INTERESTED TO LEARN THAT U.S. CONGRESS WAS CONSIDERING REQUIRING U.S. COMPANIES TO REPORT TO U.S. AUTHORITIES IN MORE DETAIL ON THEIR CAPITAL MOVEMENTS; WHILE NO ASSURANCE THIS MEASURE WOULD BE ADOPTED, IT SHOWED ENCOURAGING MOVEMEMENT IN U.S. ATTITUDES ON CAPITAL MOVEMENTS.)
    De inwisselbaarheid was zowel een vals probleem als een serieus probleem. In zekere zin was het een vals probleem, want als je uitsluiteind keek naar de officiele dollarbalans was het makkelijk genoeg om een oplossing te vinden. Maar wat veel belangrijker was waren de private dollarbalansen, die opgeteld meerdere keren de totale officiële totale balans vormden. Al die liquiditeit in de eurodollar markt klotste rond op alle momenten dat er monetaire verstoringen waren. Dat is de reden waarom er alleen een stabiel systeem zou kunnen komen als er controle was op kapitaalstromen die op de korte termijn plaatsvonden (Pompidou zei in dit verband dat hij het interessant vond om te ontdekken dat het Amerikaanse congres het overwoog om Amerikaanse bedrijven meer te laten rapporteren naar de Amerikaanse autoriteiten voor wat betreft hun kapitaalstromen. Hoewel er geen zekerheid was dat deze maatregel aangenomen zou worden liet het wel zien wat de Amerikaanse attitude was ten aanzien van kapitaalstromen.
    (9) IT WAS IMPOSSIBLE TO RELY ON RESERVE INDICATORS AS AUTOMATIC TRIGGER FOR BALANCE-OF-PAYMENTS ADJUSTMENT.
    REASON WAS THAT SUCH A TECHNIQUE WOULD PROVIDE PERMANENT ENCOURAGEMENT TO SPECULATION. MOVEMENTS OF INDICATORS WOULD BE KNOWN TO SPECULATORS, AS WELL AS TO MONETARY AUTHORITIES, AND WOULD BE PERFECT GUIDE TO SPECULATORS AS TO WHICH CURRENCIES TO SPECULATE ON, UP OR DOWN. OF COURSE, MONETARY AUTHORITIES SHOULD MAINTAIN SURVEILLANCE OF RESERVE MOVEMENTS, INCLUDING RESERVE INCREASES. AND EXCESSIVE RESERVE INCREASES SHOULD BE SUBJECT TO PRUDENT MEASURES, WITH EMPHASIS ON WORD “PRUDENT.”
     
    4. CONCLUDING IN PHILOSOPHICAL VEIN, POMPIDOU STRESSED THAT KEYNOTE OF INTERNATIONAL MONETARY RELATIONS SHOULD BE COOPERATION AND NOT STRIFE. WE WERE NO LONGER LIVING IN TRIBAL WORLD, WHERE STRONG COULD RIDE ROUGHSHOD OVER WEAK WITH NO ADVERSE CONSEQUENCES TO THEMSELVES. COUNTRIES HAD TO BE RELIED UPON TO OBSERVE DISCIPLINE, AND IF SELF-DISCIPLINE WAS LACKING, THEN COMMUNITY WOULD HAVE TO STEP IN TO ENSURE DISCIPLINE. MONETARY SYSTEM WE WERE ALL SEEKING WAS ONE THAT WOULD FACILITATE INTERNATIONAL ECONOMIC EXCHANGES, ENSURE MONETARY STABILITY, DISCOURAGE INFLATION AND PROVIDE TO DEVELOPING WORLD THE OPPORTUNITIES THAT WERE ITS DUE.
    Om op filosofische wijze te concluderen benadrukte Pompidou dat in inteationale monetaire relaties de samenwerking centraal moet staan en niet de strijd. We leven niet langer in een wereld van stammen, waarin de sterkste zonder negatieve consequenties voor henzelf kunnen regeren over de zwakken. Landen moeten gedisciplineerd worden en als die zelfdiscipline ontbrak zou de gemeenschap moeten ingrijpen om die discipline op te leggen. Het monetaire systeem waar we allemaal naar op zoek zijn is er één die internationale economische uitwisseling faciliteert, monetaire stabiliteit schept, inflatie ontmoedigt en die de ontwikkelende wereld de kansen geeft waar ze recht op hebben.
     

    h/t: @mortymer001 (anotherfreegoldblog.blogspot.nl)

  • Wikileaks cables: Duitse minister van Financien Schmidt over goud

    De volgende Wikileaks cable is een kleine, maar wel één die opnieuw interessante inzichten verschaft. Deze vat samen wat Helmut Schmidt, de Duitse minister van Financiën van 1972-1974, zei over het mogelijke gebruik van goud door Europese centrale banken om verschillen in de handelsbalansen van landen te vereffenen. Schmidt verwacht dat centrale banken op een dag onderling hun balans zullen vereffenen met goud, tegen een goudprijs waarover ze samen overeenstemming bereiken.

    1.  THE THE COURSE OF A LENGTHY PRESS INTERVIEW WITH
    DIE WELT, LE MONDE, LA STAMPA AND THE TIMES, FINANCE
    MINISTER SCHMIDT RESPONDED AS FOLLOWS TO A QUESTION
    REGARDING USE OF GOLD BY THE EUROPEAN CENTRAL BANKS
    IN THE SETTLEMENT OF BALANCES:  “I AM CAREFUL IN MAKING
    PREDICTIONS.  BUT I COULD IMAGINE THAT PRIOR TO THE
    COMING INTO FORCE OF A NEW INTERNATIONAL MONETARY
    SYSTEM, CENTRAL BANKS WOULD BEGIN TO SELL GOLD ON THE
    FREE MARKET.  I ALSO DO NOT WANT TO EXCLUDE (THE
    POSSIBILITY) THAT CENTRAL BANKS WILL SETTLE BALANCES
    AMONG THEMSELVES ON THE BASIS OF A FREELY AGREED UPON
    GOLD PRICE, BUT I THINK FOR THE TIME BEING THIS IS
    UNLIKELY.  ON THE OTHER HAND I ALSO CANNOT IMAGINE
    THAT THE GOLD RESERVES OF CENTRAL BANKS — WHICH
    ON THE BASIS OF THE OFFICIAL PRICE AMOUNT TO
    $43 BILLION — SHOULD REMAIN FROZEN FOR A LONGER
    PERIOD OF TIME OR THAT THE CENTRAL BANKS INTEND TO
    SELL THEIR GOLD HOLDINGS TO JEWELERS AND DENTISTS.
    2.  IN THE SAME INTERVIEW SCHMIDT EXPRES SED
    CONSIDERABLE RESERVE CONCERNING AN SDR/AID LINK.
    HILLENBRAND
    Gedurende een lang interview met de pers van Die Welt, Le Monde, La Stampa en The Times antwoordde minister van Financien Schmidt als volgt op de vraag ten aanzien van het gebruik van goud door Europese centrale banken in het vereffenen van handelsbalansen: “Ik ben voorzichtig met het doen van voorspellingen, maar ik kan me voorstellen dat voorafgaand aan de totstandkoming van een nieuw inteationaal monetair systeem, centrale banken kunnen beginnen met het verkopen van goud op de vrije markt. Ik wil ook de mogelijkheid niet uitsluiten dat centrale banken de balansen zullen vereffenen op basis van een goudprijs die door vrijwillig overleg overeengekomen wordt, maar dat acht ik voorlopig nog onwaarschijnlijk. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat de goudreserve van centrale banken – die op basis van de officiele goudprijs $43 miljard waard is – gedurende een lange tijd bevroren kan blijven of dat ze hun goud op een gegeven moment zullen verkopen aan juweliers en tandartsen“.

    h/t: @mortymer001 (anotherfreegoldblog.blogspot.nl)

  • Wikileaks cables: Pierre Werner (Luxemburg) hint naar komst euro

    Pierre Werner, die aan de basis stond van de totstandkoming van de Europese eenheidsmunt, liet in oktober 1973 al doorschemeren dat er grote veranderingen aan zaten te komen. Hij was fel tegenstander van de terugkeer naar een nieuw soort dollarstandaard en sprak over het gemeenschappelijke belang van een nieuw internationaal monetair systeem. Werner stelde een plan op dat veel later als basis diende voor de Europese muntunie.

    1. ON OCTOBER 4, PRIME MINISTER WERNER, WHO ATTENDED

    THE RECENT IMF MEETING IN NAIROBI IN HIS CAPACITY AS
    FINANCE MINISTER, TOLD US THAT HE BELIEVED THAT PROGRESS
    HAD BEEN MADE IN NAIROBI ON INTERNATIONAL MONETARY REFORM.
    WERNER LISTED THE PRINCIPAL ACHIEVEMENTS OF THE MEETING
    AS : 1) AGREEMENT ON GOLD, 2) SETTING A TIMETABLE FOR
    THE REFORM, AND 3) THE DRAFTING OF A REALISTIC WORKING
    PAPER OUTLINING THE NEW SYSTEM. WERNER SAID, HOWEVER,
    THAT HE BELIEVED THE PLACE OF GOLD WOULD STILL BE THE
    WEAK LINK IN THE NEW SYSTEM, AND HE FEARS THAT A RUN ON
    GOLD MAY RESULT IF THE CENTRAL BANKS START BUYING AND
    SELLING IT FREELY AT OPEN MARKET PRICES.
    2. REGARDING THE DOLLAR, WERNER SAID THAT ITS PRESENT
    VALUE WAS “ABOUT RIGHT”. HE FEARS, HOWEVER, THAT IF THE
    VALUE OF THE DOLLAR APPRECIATES CONSIDERABLY IN THE
    NEXT MONTHS, THERE MAY BE SOME SENTIMENT AMONG CENTRAL
    AND PRIVATE BANKERS TO RETURN TO SOME SORT OF “DOLLAR
    STANDARD”. WERNER COMMENTED THAT BOTH THE EC AND THE
    US SHOULD, OF COURSE, RESIST ANY RESURRECTION,
    ALBEIT TEMPORARY, OF THE “DOLLAR STANDARD” SINCE IT
    IS IN OUR LONG TERM MUTUAL INTEREST TO CREATE A NEW
    INTERNATIONAL MONETARY SYSTEM.  
    FARKAS
    1. Op 4 oktober zei de Luxemburgse premier Weer, die aanwezig was bij de recente IMF bijeenkomst in Nairobi in de rol van minister van Financien, dat hij ervan overtuigd was dat er vooruitgang was geboekt met betrekking tot de hervorming van het inteationale monetaire systeem. Weer somde de resultaten van de IMF-bijeenkomst als volgt op: 1) Een overeenkomst over goud, 2) het uitzetten van een agenda voor de hervorming en 3) het schetsen van een realistisch werkdocument waarin de details van het nieuwe systeem zijn uitgewerkt.
    Weer voegde er echter aan toe dat de positie van goud nog steeds de zwakke plek zou zijn in het nieuwe systeem. Hij vreesde dat er een run zou komen op goud zodra centrale banken het gaan kopen en verkopen tegen een open en vrije marktprijs.
    2. Ten aanzien van de dollar zei Weer dat de waarde ervan op dit moment “ongeveer goed” is. Hij vreesde echter dat, indien de waarde van de dollar verder zou apprecieren in de komende maanden, er onder centrale bankiers en private bankiers een sentiment kan ontstaan om terug te keren naar een soort van ‘dollarstandaard’. Volgens Weer moeten zowel de Europese Commissie en de Verenigde Staten zich verzetten tegen iedere wederopstanding van een dergelijke dollarstandaard, ook als die maar tijdelijk is. Volgens Weer is het namelijk in het lange termijn belang van zowel de VS als Europa om een nieuw monetair systeem op te zetten.
    Toelichting: Pierre Weer (1913-2002) ontvouwde in 1970 het zogenaamde Weer-plan voor een Europese monetaire unie. Dit plan zou later model staan voor het Delors-plan, zo valt te lezen op Wikipedia. De basis van zijn plan werd later opgenomen in het Verdrag van Maastricht, waarmee de weg werd vrijgemaakt voor de introductie van een Europese eenheidsmunt, de euro.

    h/t: @mortymer001 (anotherfreegoldblog.blogspot.nl)

  • Kyle Bass “versteld” van lage goudprijs

    Investeerders moeten zich volgens vermogensbeheerder Bass meer zorgen gaan maken over het risico dat ze lopen met de huidige allocatie van hun vermogen. Hij zegt dat hij liever goud heeft dan staatsobligaties, omdat veel centrale banken wereldwijd zich bereid hebben getoond om grote hoeveelheden staatsobligaties op te kopen met de geldpers. Er kan onbeperkt geld bijgedrukt worden, geld dat op jacht gaat naar rendement en dat de prijzen van financiele activa kan opdrijven. In dat verband gezien spreekt Kyle Bass openlijk zijn verbazing uit over de relatief lage goudprijs. Hij zei er het volgende over: “Ik heb geen geweldig antwoord voor je, anders dan dat je moet vasthouden aan je positie”.

    'Supercyclus van schulden'

    Kyle Bass was er al snel bij om de problemen in Japan aan de kaak te stellen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Bloomberg juist hem uitnodigt om te praten over de Japanse crisissituatie. Volgens Kyle Bass heeft de Westerse wereld zeven decennia van schulden stapelen achter de rug en komt er vroeg of laat een moment waarop dat vereffend moet worden. Wanneer het omslagpunt plaatsvindt durft Bass niet te zeggen, maar hij ziet wel aanwijzigingen dat we dichter bij dat punt komen.

    Zijn eigen fonds, Hayman Capital Management, neemt een long positie in de markt. Logisch, want als centrale banken de markten blijven ondersteunen met overvloedige liquiditeit zal dat uiteindelijk een opwaartse druk hebben op de prijzen van financiele activa. Zijn fonds zit niet alleen in goud, maar ook in Amerikaanse gestructureerde kredieten, hypotheekleningen en Amerikaanse aandelen. Daarmee volgt hij in de 'slipstream' van de Federal Reserve, die deze markten ondersteund met een extreem lage rente en monetaire verruiming.

    Geld op zoek naar rendement

    De jacht naar rendement en de vlucht naar veiligheid levert een merkwaardige ontwikkeling op: “Gestructureerde kredieten en hypotheekleningen zijn momenteel de meest liquide financiele instrumenten in de markt. Men kan er geen genoeg van krijgen”, aldus Bass. Zelfs subprime kredieten en kredieten die nog geen rating hebben gekregen zouden in trek zijn, omdat beleggers deze als relatief veilig en liquide beschouwen.

    Goudprijs

    Kyle Bass zei tegenover Bloomberg versteld te zijn van de lage goudprijs. Hij ziet het monetaire beleid dat gericht is op bijna onbeperkte verruiming, maar tegelijkertijd daalt de goudprijs. Volgens Bass is het verstandig om gewoon een positie in fysiek goud aan te houden. Onlangs liet George Soros zich negatief uit over goud, door te stellen dat ook goud geen bescherming biedt in een dalende markt. Volgens Bass moeten mensen beseffen dat de wereldwijde monetaire basis meer dan $70 biljoen is, terwijl de waarde van al het goud in de wereld maar $7 tot $8 biljoen is. Daarvan is misschien maar $1,2 tot $1,3 biljoen verkrijgbaar op de markt. “Op een dag heb ik liever goud dan papier, ik weet alleen niet wanneer dat is”.