Om de rol van goud te begrijpen kun je bijna niet om geopolitiek heen. De waarde van goud wordt namelijk sterk beïnvloedt door de functie die ze vervuld en daar hebben centrale banken en politici een sterke hand in. Op Marketupdate brengen we alle geopolitieke ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de goudprijs en de goudmarkt.
Europa is en blijft de belangrijkste afzetmarkt voor Russisch aardgas, zo concludeerde Alexander Medvedev van Gazprom tijdens een bijeenkomst voor investeerders in Singapore. Volgens hem zijn er meer dan genoeg gasvoorraden in Siberië om Europa voor een lange tijd van schoon en goedkoop aardgas te voorzien.
In 2016 exporteerde Gazprom 179,3 miljard kubieke meter aardgas naar de Europese Unie, goed voor een marktaandeel van 34%. Dat was 19,9 miljard kubieke meter meer dan een jaar geleden. De verwachting is dat het marktaandeel de komende jaren verder zal toenemen, omdat de Europese productie van aardgas daalt en Gazprom tegen een relatief lage prijs kan leveren. Met de Nord Stream is het concurrentievoordeel van Gazprom alleen maar verder toegenomen. Medvedev zei daar het volgende over:
We zouden niet weten wie er nog meer zo goedkoop aardgas kan leveren aan Europese consumenten als wij. Vloeibaar aardgas (LNG) uit de Verenigde Staten is ongeveer 30% duurder dan aardgas via de duurste aanvoerroute van Gazprom via Oekraïne.
Grootste producenten van aardgas ter wereld (Bron: Geology.com)
Meer transportcapaciteit
Gazprom ziet Europa als een belangrijke afzetmarkt en investeert daarom volop in nieuwe pijpleidingen. De komende jaren wordt de capaciteit van de noordelijke transportroute verdubbeld met de aanleg van een tweede Nord Stream pijpleiding, terwijl in het zuidoosten van Europa gewerkt wordt aan een nieuwe transportroute via Turkije en Griekenland. Met deze nieuwe transportroutes kan Gazprom de Europese afzetmarkt in de toekomst nog beter bedienen.
Gazprom vreest in Europa weinig concurrentie van de Verenigde Staten en Australië, omdat die het aardgas alleen per schip naar Europa kunnen brengen. Door de hoge kostprijs is vloeibaar aardgas veel minder interessant voor de Europese consument. Volgens Gazprom ligt de afzetmarkt voor deze producenten vooral in Zuid-Amerika en Azië.
Een vrijhandelszone tussen de Europese Unie, Rusland en andere landen in de centraal-Aziatische regio biedt voor alle betrokken partijen economische voordelen, zo concludeert het Duitse Center for Economic Studies (CES) in een nieuw rapport dat onlangs werd uitgebracht.
Volgens berekeningen van het onderzoeksbureau zal het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking in de Europese Unie door een dergelijk handelsverdrag met 0,2% stijgen, omgerekend €91 per hoofd van de bevolking. Rusland profiteert nog meer van een vrijhandelszone met Europa, want de inwoners van dit land gaan er volgens de berekeningen zelfs met €235 per persoon per jaar op vooruit.
Gabriel Felbermayr, directeur van het Center for Economic Studies, ziet veel voordelen in vrijhandel tussen Rusland en de Europese Unie. Daarover zegt hij het volgende:
“De stijging van het inkomen is het gevolg van het feit dat de economische structuren aan beide kanten elkaar zeer goed aanvullen. Een vrijhandelsakkoord is op dit moment echter amper voor te stellen, zo lang het conflict in Oekraïne onopgelost blijft”
Vrijhandelszone tussen Europese Unie en Rusland biedt economische voordelen
Vrijhandelszone met Rusland
Volgens het Duitse onderzoeksbureau biedt een dergelijke vrijhandelszone voor Duitsland veel voordelen. Zo voorziet men een stijging van bruto €31 miljard in de export naar Rusland. Netto zal dat bedrag lager uitvallen, omdat met het openzetten van de grenzen meer goedkope producten uit Rusland naar de Europese markt kunnen komen. Die kunnen de duurdere productie in Duitsland uit de markt drukken.
Een vrijhandelsverdrag is op verschillende niveaus ook erg interessant voor Rusland. Niet alleen kan ze makkelijker haar producten op de Europese afzetmarkt aanbieden, ook kan ze goedkoper machines en andere high-tech producten uit Europa importeren. Daarmee stijgt de productiviteit van de Russische industrie en kan het land uiteindelijk ook meer producten verkopen in de rest van de wereld.
Uit cijfers van 2014 blijkt dat meer dan de helft van alle export van Rusland richting Europa gaat en dat ook meer dan de helft van alles wat het land importeert uit Europese landen komt. Rusland exporteert voornamelijk olie, kolen, gas en diverse grondstoffen, terwijl de import voor het grootste deel bestaat uit elektronica, machines en auto’s.
De laatste tweehonderd jaar werd de wereld gedomineerd door het Westen en bekeken we alle ontwikkelingen in de wereld vanuit ons Westerse perspectief. Maar de manier waarop wij onze welvaart hebben opgebouwd heeft ons volledig vervreemd van de rest van de wereld. We voelen ons nog steeds superieur, terwijl de wereld om ons heen razendsnel verandert.
Historicus Peter Frankopan ziet in de machtsverschuiving van West naar Oost veel overeenkomsten met het verleden. In het programma Tegenlicht vertelt hij vanuit historisch oogpunt hoe de machtsverhoudingen in de wereld veranderd zijn en hoe de Westerse wereld steeds meer in zichzelf gekeerd is.
Volgens Frankopan is de Westerse wereld in verval en moeten wij ons daarom aanpassen naar een nieuwe realiteit waarin we niet meer onze wil kunnen opleggen aan de rest van de wereld. Deze aflevering van Tegenlicht is begin tot eind een absolute aanrader!
Op 7 februari werd in de Atlantic Council in Washington de nieuwe Russischtalige televisiezender Current Time gelanceerd. Deze zender is een gezamenlijk project van Radio Free Europe/Radio Liberty en Voice of America en heeft als doel een alternatief te bieden voor de Russische televisiezenders die door het Kremlin gefinancierd worden.
Current Time is onderdeel van het Broadcasting Board of Governors en wordt dus rechtstreeks gefinancierd door het Amerikaanse Congres. Deze organisatie heeft een jaarlijks budget van $777 miljoen ter beschikking om wereldwijd te “informeren en engageren en mensen wereldwijd in verbinding te brengen ter bevordering van vrijheid en democratie”.
Current Time
De Broadcasting Board of Governors heeft een budget van $22 miljoen ter beschikking gesteld voor Current Time. Geld dat de nieuwszender zal gebruiken om in meer dan tien verschillende landen 24 uur per dag nieuwsberichten te verspreiden over lokale, regionale en internationale gebeurtenissen.
Ondanks het feit dat de zender geheel door de Amerikaanse overheid gefinancierd wordt presenteert ze zich een ‘onafhankelijke Russischtalige nieuwszender’, een zender die tegenwicht moet bieden aan alle Russische media die door het Kremlin gefinancierd worden.
Journalistieke bunker
De Russische staatstelevisie laat beelden zien van het hoofdkantoor van Radio Free Europe, de organisatie achter de nieuwe Russischtalige televisiezender. Het is een gebouw dat overduidelijk van strategisch belang is, want de beveiliging laat niets te wensen over. Grote hekken, camera’s en kogelwerend glas moeten voorkomen dat kwaadwillenden het gebouw binnen komen. Het gebouw heeft zelfs haar eigen energievoorziening en een systeem dat de werknemers moet beschermen tegen een aanval met gifgas.
In deze journalistieke bunker met zware metalen deuren kom je alleen binnen met een elektronische badge. Een oud-medewerker vertelt tegenover de Russische staatstelevisie dat er in het gebouw verschillende portretten hangen die het gevoel van de ‘Russische dreiging’ moeten versterken. Hij werkte sinds 1989 voor Radio Free Europe, maar werd ontslagen toen hij openlijk zijn steun voor Poetin uitspraak ten aanzien van de Krim.
Informatieoorlog
Er is de laatste jaren een grote informatie-oorlog gaande, waarin Rusland en de Verenigde Staten beide hun eigen ‘waarheid’ proberen over te brengen en daarmee de publieke opinie te beïnvloeden. Met Russia Today worden internationale gebeurtenissen vanuit het Russische perspectief verspreid in de Westerse wereld. Met de lancering van de zender Current Time plaatst Amerikaanse overheid een tegenzet door het nieuws vanuit Amerikaanse hoek te verspreiden naar Rusland en andere Russischtalige gebieden.
In deze grote informatie-oorlog is de gewone man het doelwit, want die wordt slachtoffer van Amerikaanse en Russische propaganda en nepnieuws van beide kanten. De grens tussen feit en fictie zal steeds verder vervagen, net zo lang totdat u niet meer weet wat onder en wat boven is.
Verschillende Westerse landen moeten ter verantwoording worden geroepen voor de chaos die in Libië ontstaan is na de omverwerping van de regering van Muammar Gaddafi. Dat zegt zijn neef Ahmed Gaddaf al-Dam in een exclusief interview met Russia Today. Na zes jaar van totale chaos zouden Westerse landen hun excuses moeten aanbieden en het land met rust moeten laten, zo concludeert Gaddaf al-Dam.
“Het is voor iedereen duidelijk wat er gaande is in Libië, totale destructie, mensen vluchten uit hun huizen, massale verhongering. Ons land is weggezakt naar een totale duisternis en onze bevolking heeft er ernstig onder te leiden. Met de zesde verjaardag van de ‘Arabische Lente’ moeten we vragen om een excuus aan alle Libiërs wiens huis verwoest is, aan diegene die zich vernederd voelen. Namens hen vraag in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties en de leidende wereldmachten om hun excuses aan te bieden voor wat er in 2011 gebeurd is.”
Vrijdag is het zes jaar geleden dat de Arabische Lente uitbrak, een golf van gewelddadige en niet-gewelddadige protesten die zich over grote delen van het Midden-Oosten en Noord-Afrika verspreidden. De onrust die bij deze revolutionaire golf uitbrak in Libië kwam na een reeks bombardementen onder leiding van de Verenigde Staten, waarbij de regering van Gaddafi omvergeworpen werd.
Russia Today sprak met de neef van Gaddafi (interview begint op 1:35)
Chaos in Libië
Het land wordt sindsdien verscheurd door gevechten tussen verschillende gewapende bendes en groeperingen die de macht in handen willen krijgen, waaronder terreurgroep Islamitische Staat. Ook strijden er twee rivaliserende regeringen om de macht, de internationaal erkende regering in Tobruk (GNA) en het in Tripoli gevestigde islamitische Algemene Nationale Congres (GNC). Deze rivaliserende overheden spraken in december 2015 in de Verenigde Naties af om een gemeenschappelijke regering te vormen, maar er zijn aan beide kanten talloze blokkades opgeworpen die dat voorkomen.
De oorlog, de vernietiging van Libië, was in hun eigen woorden een vergissing. Het Westen erkent verantwoordelijkheid voor de omverwerping van de regering in Libië. Allemaal zouden ze hun excuses moeten aanbieden en moeten herstellen wat ze gedaan hebben. Maar het lijden van de Libische bevolking, die leeft in kelders en die gedwongen worden om hun huis te verlaten, hebben daar de afgelopen zes jaar niets van gezien. Vandaag de dag wordt er zelfs niet meer over gesproken [in het Westen]. Wat in Libië gebeurde is in alle opzichten misdadig.
Helaas probeert de internationale gemeenschap nog steeds het conflict in Libië te beheersen, ze blijft zich ermee bemoeien. We zitten allemaal gevangen in een moeras. Iedere dag weer zijn er ontmoetingen, in Tunesië, in Genève… Hoeveel meer van dit krijgen we nog? We zijn geen kinderen!
Volgens Ahmed Gaddaf al-Dam heeft het Westen er helemaal geen belang bij dat de situatie in zijn land beter wordt. Ze zien de chaos in het land als onderdeel van een groter plan om alle moslimlanden in het Midden-Oosten en Noord-Afrika te destabiliseren. Als sinds de jaren tachtig waarschuwde Muammar Gaddafi voor een samenzwering van Westerse landen tegen Libië. In feite was dit plot niet alleen gericht op ons land, maar op alle moslimlanden. De implementatie van dit plan begon met Afghanistan. Daarna volgde de vernietiging van Irak, Syrië, Yemen, Libië…
Deze hel, die georganiseerd werd door Westerse landen in de regio, is erop gericht verdeeldheid te zaaien. Het was ze niet alleen te doen om Libië. Gaddafi was in dit opzicht geen astroloog, hij had de informatie en de feiten op zijn bureau liggen. Hij kende de geschiedenis en was een revolutionair figuur die de waardes en principes van de revolutie van 1969 door de jaren heen probeerde mee te nemen. Het doel van zijn revolutie was om de religieuze moslimgemeenschap en het hele Afrikaanse continent te verenigen, maar Gaddafi wist van het Westerse plot, vocht ertegen en werd vermoord.
Het is deze week tien jaar geleden dat Poetin een belangrijke toespraak hield voor de jaarlijkse veiligheidsconferentie in de Duitse stad München. Op 10 februari 2007 sprak hij met vooruitziende blik over veiligheidsvraagstukken die nu nog steeds actueel zijn, zoals de oplopende spanningen in het Midden-Oosten en de provocaties van de NAVO aan de grens met Rusland. Ook waarschuwt hij voor de gevaren van een unipolaire wereld, waarin één wereldmacht alle internationale afspraken kan overtreden en kan doen en laten wat ze wil.
Terugblikkend op deze toespraak van Poetin uit 2007 kunnen we concluderen dat de wereld niet veel veiliger geworden is. Een toename van terroristische aanslagen in Europa, de enorme vluchtelingenstroom vanuit gedestabiliseerde landen in het Midden-Oosten en in Noord-Afrika en toenemende provocaties van de NAVO aan de Russische grens zijn voorbeelden van problemen waar de Russische president ons tien jaar geleden al voor waarschuwde. We hebben de toespraak voor u vertaald. We hebben voor de leesbaarheid enkele tussenkopjes toegevoegd.
Poetin: Ik ben dankbaar om uitgenodigd te worden voor deze representatieve conferentie van politici, militaire officiers, ondernemers en experts uit meer dan veertig verschillende landen. De opzet van deze conferentie stelt mij in de gelegenheid om excessieve beleefdheid te vermijden en niet in omslachtige, vriendelijke, maar nietszeggende diplomatieke termen te hoeven spreken. En als mijn commentaren polariserend lijken of niet gepast lijken voor onze collega’s, dan wil ik jullie vragen om niet boos op mij te worden. Dit is tenslotte slechts een conferentie. En ik hoop dat de voorzitter, de heer Teltschik, na de eerste twee of drie minuten van mijn toespraak, geen rood lampje zal laten branden.
Het is bij jullie allen bekend dat internationale veiligheid om veel meer zaken draait dan om militaire en politieke stabiliteit. Het heeft ook betrekking op de stabiliteit van de wereldeconomie, op armoedebestrijding, economische zekerheid en de ontwikkeling van een dialoog tussen verschillende beschavingen.
Dit universele, ondeelbare kenmerk van veiligheid komt tot uitdrukking in het basisprincipe “veiligheid voor één is veiligheid voor iedereen”. Zoals Franklin D. Roosevelt zei tijdens de eerste dagen na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog: “Als de vrede ergens in de wereld gebroken wordt, dan is de vrede in alle landen in de wereld in gevaar.”
Deze woorden blijven ook vandaag actueel. Het thema van deze conferentie – wereldwijde crises, globale verantwoordelijkheid – is daar toevallig een voorbeeld van.
Het is nog maar twee decennia geleden dat de wereld ideologisch en economisch verdeeld was. Het was het gigantische strategische potentieel van de twee supermachten dat voor wereldwijde veiligheid zorgde.
Deze globale impasse drukte de grote sociale en economische problemen naar de marges van de internationale gemeenschap en de wereldagenda. En, net als in iedere oorlog, liet de Koude Oorlog ons achter met voldoende munitie, figuurlijk gesproken. Daarmee doel ik op ideologische stereotypes, dubbele standaarden en andere aspecten die kenmerkend zijn voor het Koude Oorlog denken. De unipolaire wereld die werd voorgesteld na de Koude Oorlog kwam ook niet tot uitwas.
Unipolaire wereld
De geschiedenis van de mensheid is zonder twijfel door unipolaire periodes gegaan en heeft ook aspiraties gezien richting een wereldoverheersing. Wat is er nog niet gebeurd in de wereldgeschiedenis?
Maar wat is een unipolaire wereld? Hoewel men deze term misschien zal romantiseren komt het uiteindelijk neer op een situatie met één centrale autoriteit, één centrale macht en één centrum van besluitvorming. Het is een wereld waarin er één meester is, één soevereiniteit. En uiteindelijk is dit niet alleen schadelijk voor alle landen die in dit systeem zitten, maar ook voor de wereldmacht zelf, omdat die zichzelf van binnenuit kapot zal maken.
En dit heeft zeker niets gemeenschappelijk met een democratie. Omdat, zoals jullie weten, democratie de macht is van de meerderheid in het licht van de interesses en meningen van de minderheid.
Toevallig wordt Rusland voortdurend de les gelezen over democratie. Maar op één of andere manier is diegene die het ons probeert te leren niet bereid om zelf te leren.
Ik ben van mening dat het unipolaire model niet alleen onacceptabel, maar ook onmogelijk is in de hedendaagse wereld. En dit is niet alleen omdat voor een individueel leiderschap in de hedendaagse wereld - juist in de hedendaagse wereld - de militaire, politieke en economische middelen niet voldoen. Maar nog belangrijker is dat het model zelf gebrekkig is, omdat er in de moderne beschaving geen moreel fundament voor is of kan zijn.
Wat we vandaag de dag zien gebeuren - en dat zijn we nog maar net mee begonnen - is een poging om precies dit concept te introduceren op het wereldtoneel, het concept van een unipolaire wereld. En met welke resultaten?
Eenzijdige en vaak illegitieme acties hebben geen enkel probleem opgelost. Sterker nog, ze hebben nieuwe menselijke tragedies en nieuwe conflictgebieden gecreëerd. Oordeel zelf: zowel oorlogen als lokale en regionale conflicten zijn er niet minder op geworden. De heer Teltschik verwees hier al subtiel naar. En het zijn niet minder mensen die in deze conflicten om het leven komen, er sterven er meer dan ooit tevoren. Aanzienlijk meer, aanzienlijk meer!
Meer militair geweld
Vandaag de dag zijn we getuige van een bijna onbeperkt gebruik van geweld - militair geweld - in internationale relaties. Een kracht die de wereld in een afgrond van permanent conflict stort. Het gevolg daarvan is dat we niet voldoende kracht hebben om een allesomvattende oplossing te vinden voor welk conflict dan ook. Ook wordt het onmogelijk om politieke oplossingen te vinden.
We zien een groeiende minachting voor het basisprincipe van internationaal recht. En onafhankelijke wettelijke normen komen in werkelijkheid steeds dichter bij het wettelijke systeem van één land te liggen. In eerste plaats is het de Verenigde Staten, die de landsgrenzen om iedere mogelijke manier overtreden heeft. Dit is zichtbaar in het economische, politieke, culturele, en educatieve beleid dat ze oplegt aan andere landen. Nou, wie vindt dit leuk? Wie wordt daar blij van?
In internationale relaties zien we een toenemende wens om vraagstukken volgens zogeheten 'politieke doelmatigheid' op te lossen, gebaseerd op het huidige politieke klimaat.
Dit is natuurlijk extreem gevaarlijk, omdat het resultaat hiervan is dat niemand zich meer veilig voelt. Dit wil ik graag benadrukken: Niemand voelt zich veilig! En dat komt omdat niemand het gevoel heeft dat het internationale recht als een stenen muur bescherming biedt. Dit beleid stimuleert logischerwijs een wapenwedloop. De dominantie van deze macht moedigt een aantal landen aan om massavernietigingswapens te bemachtigen. Bovendien zijn er significante nieuwe bedreigingen - die we overigens al langer kennen - verschenen, dreigingen zoals terrorisme hebben een globaal karakter gekregen.
Ik ben ervan overtuigd dat we een beslissend moment bereikt hebben waarop we serieus moeten nadenken over de architectuur van wereldwijde veiligheid.
Multi-polaire wereld
We moeten verder gaan met het vinden van een redelijke balans tussen de tussen alle deelnemers in de internationale dialoog. Vooral nu het internationale landschap zo gevarieerd is en het zo snel verandert, veranderingen in het perspectief van de dynamische ontwikkeling van een groot aantal landen en regio's.
De bondskanselier noemde dit al. Het gecombineerde bbp van landen als India en China is, gemeten naar koopkracht, al groter dan dat van de Verenigde Staten. En een soortgelijke berekening van het bbp van de BRICS landen Brazilië, Rusland, India en China is al groter dan het totale bbp van de Europese Unie. Volgens experts zal deze kloof in de toekomst alleen maar verder toenemen.
Er is geen reden om te twijfelen dat het economische potentieel van deze nieuwe centra van economische groei uiteindelijk omgezet zal worden naar politieke invloed en dat daarmee de multi-polariteit wordt versterkt.
Dit hangt samen met een aanzienlijke toename in de rol van multilaterale diplomatiek. De noodzaak voor principes als openheid, transparantie en voorspelbaarheid in politiek is onbetwist en het gebruik van geweld zou een zeer uitzonderlijke maatregelen moeten zijn, net als de doodstraf dat is in het rechtssysteem van bepaalde landen.
Interventies
Echter, vandaag de dag zijn we getuige van het tegenovergestelde, namelijk een situatie dat landen die zelfs aan moordenaars en andere gevaarlijke criminelen geen doodstraf opleggen, luchtig deelnemen aan militaire operaties die je moeilijk als legitiem kunt beschouwen. En het is een feitelijke constatering dat er mensen om het leven komen bij deze conflicten. Honderden en duizenden burgers!
Maar tegelijkertijd komt de vraag op of we onverschillig en afzijdig moeten blijven voor de verschillende interne conflicten binnen landen, ten aanzien van autoritaire regimes, dictators en de toename van het aantal massavernietigingswapens. Dit was ook de kern van de vraag die mijn collega Liebermann vroeg aan de bondskanselier. Als ik je vraag juist heb begrepen, dan is dat natuurlijk een serieuze vraag! Kunnen we onverschillige toeschouwers zijn ten aanzien van wat er gebeurt? Ik zal ook proberen deze vraag te beantwoorden: Natuurlijk niet.
Maar hebben we de middelen om deze dreigingen te bestrijden? Zeker weten. Het volstaat om naar de recente geschiedenis te kijken. Heeft ons land niet een vreedzame transitie naar democratie gekend? Inderdaad, we zijn getuige geweest van een vreedzame transformatie van het Sovjetregime - een vreedzame verandering! En wat voor regime! En met wat voor wapens, zelfs nucleaire wapens! Waarom zouden wij nu bij iedere gelegenheid moeten beginnen met schieten en bombarderen? Is het zo dat zonder de dreiging van wederzijdse vernietiging we onvoldoende politieke cultuur en respect voor democratische waardes en de rechtstaat hebben?
Internationaal recht
Ik ben ervan overtuigd dat de Verenigde Naties het enige mechanisme is dat uiteindelijk de beslissing moet nemen over het gebruiken van militair geweld. En in samenhang daarmee begrijp ik ook niet wat de Italiaanse minister van Defensie zojuist zei, of dat wat hij zij onnauwkeurig was. In ieder geval maakte ik eruit op dat het gebruik van geweld alleen legitiem is als de beslissing genomen wordt door de NAVO, de EU of de Verenigde Naties. Als hij er echt zo over denkt, dan verschillen wij van mening. Of dan heb ik het niet goed begrepen.
Het gebruik van geweld kan alleen als legitiem beschouwd worden als de beslissing is goedgekeurd door de Verenigde Naties. En we hoeven de Verenigde Naties niet te vervangen door de EU of de NAVO. Wanneer de Verenigde Naties daadwerkelijk de krachten van de internationale gemeenschap kan verenigen en daadwerkelijk kan reageren op gebeurtenissen in verschillende landen - en we de minachting van het internationaal recht achter ons laten - dan kan de situatie veranderen. Anders komen we simpelweg uit op een doodlopende weg, waarin het aantal foute beslissingen zich zal opstapelen. Daarom is het van belang dat de internationale wetten een universeel karakter hebben, zowel in het ontwerp als in de toepassing van de normen. En we moeten niet vergeten dat democratische politieke acties hand in hand gaan met debat en een uitvoerig proces van besluitvorming.
Nucleaire ontwapening
Het potentiële gevaar van een destabilisering van de internationale relaties staat in direct verband met de stagnerend ontwapening. Rusland steunt een nieuwe dialoog ten aanzien van dit belangrijke vraagstuk.
Het is belangrijk om het internationale bouwwerk ten aanzien van het ontmantelen van wapens in stand te houden en daarmee de continuïteit te waarborgen van het terugdringen van nucleaire wapens. Samen met de Verenigde Staten van Amerika hebben we overeenstemming bereikt om onze nucleaire capaciteiten terug te brengen naar 1700 tot 2000 kernkoppen op 31 december 2012. Rusland heeft de intentie om zich aan deze verplichting te houden. We hopen dat onze partners ook op een transparante wijze zullen handelen en zich ervan zullen weerhouden een paar honderd overtollige kernraketten te bewaren voor een regenachtige dag.
Als de Amerikaanse minister van Defensie vandaag verklaart dat de Verenigde Staten deze wapens niet zullen achterhouden, dat ze deze niet spreekwoordelijk onder het tapijt of het kussen zullen bewaren, dat we deze verklaring dan zullen aanmoedigen. Het zou een zeer belangrijke verklaring zijn.
Rusland houdt strikt vast en heeft de intentie om ook strikt vast te blijven houden aan het non-proliferatieverdrag van nucleaire wapens en aan het multilaterale toezicht voor rakettechnologie. De principes die in deze documenten zijn vastgelegd zijn universeel.
In samenspraak hiermee wil ik ook in herinnering roepen dat de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten in de jaren tachtig een overeenkomst bereikten over de vernietiging van een heel scala aan raketten voor korte en middellange afstand, maar deze overeenkomst had geen universeel karakter.
Vandaag de dag zijn er veel landen die deze raketten hebben, waaronder de Democratische Volksrepubliek van Noord-Korea, India, Iran, Pakistan en Israel. Veel landen werken aan deze systemen en zijn van plan deze op te nemen in hun wapenarsenaal. En alleen de Verenigde Staten en Rusland dragen verantwoordelijkheid om niet zulke wapensystemen te ontwikkelen. Het is overduidelijk dat in deze omstandigheden we na moeten denken over onze eigen veiligheid.
Tegelijkertijd is het onmogelijk om sancties op te leggen aan nieuwe, destabiliserende high-tech wapens. Het behoeft geen toelichting om te zeggen dat het gaat om het voorkomen van nieuwe confrontaties, vooral in de ruimte. Star Wars is niet langer een fantasie, het is een realiteit. Midden jaren tachtig waren onze Amerikaanse partners al in staat om hun eigen satelliet te onderscheppen.
De opinie van Rusland is dat militarisering van de ruimtevaart onvoorspelbare consequenties kan hebben voor de internationale gemeenschap en dat het niets minder kan provoceren dan het begin van een nieuw nucleair tijdperk. En we hebben al meer dan eens initiatief genomen om het gebruik van wapens in de ruimte te voorkomen.
Vandaag wil ik jullie vertellen dat we een project hebben voorbereid om overeenstemming te bereiken over de preventie van het gebruik van wapens in de ruimte. En in de nabije toekomst zullen we deze als een officieel voorstel naar onze partners sturen. Laten we hier samen aan werken.
Plannen voor de uitbreiding van bepaalde elementen van het anti-raketschild in Europa zijn voor ons niet minder dan verontrustend. Wie is er gebaat bij de volgende stap in wat een onvermijdelijke wapenwedloop zal worden? Ik twijfel er ten zeerste aan of de Europeanen dat zelf willen.
Raketten met een bereik van vijf tot achtduizend kilometer die werkelijk een bedreiging vormen voor Europa bestaan niet in de zogenaamde 'probleemlanden'. Ook zal het ind e nabije toekomst niet gebeuren. Iedere denkbeeldige lancering van - bijvoorbeeld - een Noord-Koreaanse raket richting de Verenigde Staten via Europa is overduidelijk in strijd met de wet van ballistiek. Zoals we in Rusland zouden zeggen: dat is hetzelfde als dat je met je rechterhand je linkeroor probeert te bereiken.
En hier in Duitsland kan ik me er niet van weerhouden de betreurenswaardige staat van het Verdrag van Conventionele Strijdkrachten in Europa te noemen. De aangepaste versie van dit verdrag werd in 1999 ondertekend. Dit verdrag hield rekening met de nieuwe geopolitieke realiteit, namelijk de eliminatie van het Warschaupact. We zijn zeven jaar verder en slechts vier staten hebben dit verdrag geratificeerd, inclusief de Russische Federatie.
Expansie NAVO
NAVO-landen hebben openlijk verklaard dat ze dit document niet zullen ratificeren, inclusief de passages over restricties aan de flanken (het stationeren van een bepaald aantal gewapende troepen in de grensgebieden), totdat Rusland haar militaire bases in Georgië en Moldavië weghaalt. Ons leger is zich aan het terugtrekken uit Georgië, zelfs volgens een versneld schema. We hebben de problemen met onze Georgische collega's opgelost, zoals jullie allemaal weten. Er zijn nog steeds 1.500 militairen in Moldavië die vredesoperaties uitvoeren en die wapendepots met munitie uit de Sovjettijd bewaken. We praten hier voortdurend over met de heer Solana en hij kent onze positie. We zijn bereid om meer stappen in deze richting te zetten.
Maar wat gebeurt er ondertussen? Tegelijkertijd is er de zogenaamde flexibele frontlinie van Amerikaanse bases die per stuk tot 5.000 militaire huisvesten. Het blijkt dat de NAVO haar frontlinie troepen bij onze grenzen heeft gestationeerd, terwijl wij ons aan de verplichtingen uit het verdrag houden en niet reageren op deze acties.
Ik denk dat het overduidelijk is dat de expansie van de NAVO geen enkele relatie heeft met de modernisering van de alliantie zelf of met het garanderen van de veiligheid in Europa. Integendeel, het is een serieuze provocatie die het niveau van onderling vertrouwen schaadt. En wij hebben het recht om ons de vraag te stellen: Tegen wie is deze expansie gericht? En wat is er gebeurd met de toezegging van onze Westerse partners na de ontmanteling van het Warschaupact? En waar zijn die verklaringen vandaag de dag?
Niemand weet zich deze nog te herinneren. Maar ik zal jullie vertellen wat er toen gezegd is. Ik wil graag de toespraak van NAVO generaal Woerner in Brussel van 17 mei 1990 in herinnering roepen. Hij zij destijds "het feit dat we bereid zijn geen NAVO troepenmacht voorbij Duits grondgebied te stationeren geeft Rusland een degelijke garantie van veiligheid". Waar zijn deze garanties?
De stenen en betonblokken van de Berlijnse Muur zijn al lang weggegeven als souvenirs. Maar we moeten niet vergeten dat de van van de Berlijnse Muur mogelijk was dankzij een historische keuze, die ook gemaakt werd door de bevolking van Rusland. Een keuze voor democratie, vrijheid, openheid en oprecht partnerschap met alle leden van de grote Europese familie.
En nu proberen zij een nieuwe scheidingslijn met nieuwe muren op te trekken. Deze muren mogen dan wel denkbeeldig zijn, ze zorgen desondanks voor meer verdeeldheid. Het zijn nieuwe grenzen die ons continent verdelen. En is het mogelijk dat we opnieuw jaren, decennia en verschillende generaties van politici nodig hebben voordat we deze nieuwe muren weer afgebroken hebben?
Non-proliferatie
We zijn ondubbelzinnig in onze voorkeur voor een versterking van het regime van non-proliferatie. De huidige internationale wettelijke principes stellen ons in staat technologieën te ontwikkelen voor het gebruik van nucleaire technologie voor vreedzame doeleinden. Veel landen hebben goede redenen om kernenergie te ontwikkelen als basis voor energie-onafhankelijkheid. Maar we begrijpen ook dat deze technologieën snel getransformeerd kunnen worden in nucleaire wapens.
Dit zorgt voor serieuze internationale spanningen. De situatie omtrent het nucleaire programma van Iran is daar een goed voorbeeld van. En als de internationale gemeenschap geen redelijke oplossing kan vinden voor het oplossingen van deze conflicterende belangen, dan zal de wereld blijven lijden onder soortgelijke destabiliserende crisis, om de simpele reden dat er meer landen zijn zoals Iran. Dat weten we allebei. We zullen daarom voortdurend een strijd voeren tegen de dreiging van de ontwikkeling van massavernietigingswapens.
Vorig jaar kwam Rusland met een initiatief om internationale centrale voor verrijking van uranium op te zetten. We staan open voor de mogelijkheid om dergelijke centra te openen, niet alleen in Rusland maar ook in andere landen die een legitieme basis hebben voor het gebruik van nucleaire technologie voor civiele doeleinden. Landen die kernenergie willen ontwikkelen kunnen een garantie geven dat ze de brandstof voor kernenergie verkrijgen uit directe samenwerking met deze centra. En deze centra zullen, uiteraard, opereren onder strikt toezicht van het Internationaal Atoomagentschap.
De laatste initiatieven die de Amerikaanse president George Bush heeft voorgesteld zijn in overeenstemming met het Russische voorstel. Ik ben van mening dat Rusland en de Verenigde Staten objectieve en gelijke interesse hebben in een versterking van het regime van non-proliferatie van massavernietigingswapens. Het zijn tenslotte precies deze landen, met leidinggevende nucleaire capaciteiten, die zich als leiders moeten opstellen in nieuwe, strikte maatregelen voor non-proliferatie. Rusland is daar klaar voor. We zijn hierover in gesprek met onze Amerikaanse vrienden.
In het algemeen zouden we moeten praten over de totstandkoming van een heel systeem van politieke prikkels en economische stimuleringen, waarbij het niet in het belang van staten is om hun eigen nucleaire brandstof te ontwikkelen, maar waarin ze wel de mogelijkheid behouden om kernenergie te ontwikkelen en hun energiebeleid te versterken.
Met betrekking tot dit onderwerp wil ik ook in meer detail praten over internationale samenwerking op het gebied van energie. De bondskanselier sprak hier al kort over. Ten aanzien van de energiesector heeft Rusland de intentie om uniforme marktprincipes en transparante voorwaarden voor iedereen te maken. Het is duidelijk dat de energieprijzen door de vrije markt bepaald moeten worden, in plaats van dat deze overgeleverd zijn aan politieke speculatie, economische druk en chantage.
Investeringen
We zijn bereid om samen te werken. Buitenlandse bedrijven nemen deel in al onze grote energieprojecten. Volgens verschillende schattingen wordt 26% van de olieproductie in Rusland gedaan met buitenlandse kapitaal. Denk daar eens over na! Probeer maar eens een vergelijkbaar voorbeeld te vinden van Russische bedrijven die zo actief deelnemen in essentiële economische sectoren in Westerse landen. Die voorbeelden zul je niet vinden, want die zijn er niet!
Ik wil ook de verhouding tussen buitenlandse investeringen in Rusland en Russische investeringen in het buitenland in herinnering roepen. Die verhouding is ongeveer vijftien om één. Dit is een duidelijk voorbeeld van de openheid en stabiliteit van de Russische economie.
Economische zekerheid is een gebied waarin we ons allemaal moeten houden aan uniforme principes. We zijn bereid op een eerlijke manier te concurreren. Om die reden verschijnen er steeds meer mogelijkheden in de Russische economie. Experts en onze Westerse partners evalueren deze veranderingen op objectieve wijze. Als zodanig is de kredietwaardigheid van Rusland volgens de OESO verbeterd en zijn we gestegen van de vierde naar de derde groep. En vandaag in Munchen wil ik van de gelegenheid gebruikmaken om onze Duitse collega's te bedanken voor hun steun in deze beslissing.
Zoals jullie weten is het proces van Russische toetreding tot de Wereldhandelsorganisatie (WHO) in de finale fase. Ik wil graag zeggen dat we in deze lange, moeilijke gesprekken meerdere keren woorden hebben gehoord over vrijheid van meningsuiting, vrijhandel en gelijke kansen, maar dat die om één of andere reden exclusief van toepassing waren op de Russische markt.
Armoedebestrijding
En er is nog een belangrijk thema dat een directe impact heeft op de wereldwijde veiligheidssituatie. Vandaag de dag wordt er veel gesproken over de strijd tegen armoede. Maar wat wordt er precies op dit vlak gedaan? Aan de ene kant worden er financiële middelen ingezet voor programma's die de armste landen in de wereld moeten helpen, in sommige gevallen zelfs substantiële bedragen. Maar om eerlijk te zijn - en velen van jullie weten dit - zijn deze programma's verbonden met de ontwikkeling van bedrijven uit diezelfde donorlanden. En aan de andere kant houden de ontwikkelde landen vast aan hun landbouwsubsidies en beperken ze sommige landen de toegang tot technologisch geavanceerde producten.
En laten we de dingen noemen voor wat ze zijn: De ene hand geeft ontwikkelingshulp, terwijl de andere hand niet alleen de economische achterstand in stand houdt, maar ook de winsten daarvan plukt. De toename van sociale spanningen in achtergestelde regio's lijdt onvermijdelijk tot een groei van radicalisme en extremisme. Het voedt terrorisme en locale conflicten. En als dit allemaal gebeurt in een regio zoals het Midden-Oosten, waar men in toenemende mate het gevoel krijgt dat de wereld oneerlijk is, dan bestaat het risico van wereldwijde destabilisering.
Het is overduidelijk dat de leidinggevende landen in de wereld deze dreiging moeten zien. En dat ze daarom meer democratische en eerlijke wereldwijde economische relaties moeten opbouwen, een systeem dat iedereen de kans geeft om zichzelf te ontwikkelen.
OVSE
Dames en heren, nu ik spreek op een conferentie over veiligheidsbeleid is het voor mij onmogelijk om niet iets te zeggen over de activiteiten van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Zoals jullie wel bekend is werd deze organisatie opgezet om - en ik benadruk dit - alle aspecten van veiligheid te bestuderen: militair, politiek, economisch, humanitair en in het bijzonder de relatie tussen deze gebieden.
Maar wat zien we vandaag de dag gebeuren? We zien dat deze balans overduidelijk vernietigd is. Mensen proberen de OVSE om te vormen tot een vulgair instrument om buitenlands beleid te promoten dat in het belang is van één land of een groep van landen. En deze taak wordt vervuld door een bureaucratisch apparaat dat absoluut op geen enkele wijze verbonden is met de oprichters. Procedures van besluitvorming en de betrokkenheid van zogeheten non-gouvernementele organisaties zijn toegespitst op deze taak. Deze organisaties zijn formeel onafhankelijk, maar zijn met opzet gefinancierd en daarom onder controle.
Volgens de documenten van de oprichting is de OVSE in humanitaire zin ontworpen om lidstaten te helpen bij het observeren van internationale mensenrechten. Dit is een belangrijke taak en wij steunen deze. Maar dat is niet hetzelfde als inmenging in de interne zaken van andere landen en al helemaal niet hetzelfde als het opleggen van een regime dat bepaalt hoe deze landen moeten leven en zich moeten ontwikkelen.
Het is overduidelijke dat dergelijke inmenging de ontwikkeling van democratische staten niet stimuleert. Eerder het tegenovergestelde, het maakt ze afhankelijk en als gevolg daarvan politiek en economisch instabiel. We verwachten dat de OVSE gestuurd wordt door haar primaire taken en relaties met soevereine staten opbouwt op basis van respect, vertrouwen en transparantie.
Ter afsluiting wil ik graag het volgende opmerken. We horen vaak van onze partners, inclusief de Europese partners, dat Rusland een meer actieve rol moet spelen in wereldwijde zaken. Daar wil ik graag wat over zeggen. Het is amper noodzakelijk om ons hiertoe aan te sporen. Rusland is een land met een geschiedenis van meer dan duizend jaar en heeft praktisch altijd het privilege gehad om een onafhankelijk buitenlands beleid te kunnen voeren.
We gaan deze traditie vandaag niet veranderen. Tegelijkertijd zijn we er ons goed van bewust hoe de wereld veranderd is. We hebben een realistische kijk op onze kansen en ons potentieel. En natuurlijk willen we graag een interactie met verantwoorde en onafhankelijke partners, met wie we samen kunnen worden om een eerlijke en democratische wereldorde op te bouwen die niet alleen onze veiligheid en voorspoed garandeert, maar die van ons allemaal.
Dank voor uw aandacht.
Bijna de volledige transportcapaciteit van de nieuwe Nord Stream 2 gasleiding is bestemd voor landen in centraal-Europa. Dat zegt Gascade, de joint-venture tussen BASF en Gazprom dat verantwoordelijk is voor de aanleg van de Eugal pijpleiding. Deze nieuwe pijpleiding sluit de nieuwe Nord Stream 2 aan op het gasnetwerk van Tsjechië, zodat het Russische aardgas via een andere route dan Oekraïne de landen in centraal-Europa kan bereiken.
Met de aanleg van de Nord Stream 2 wordt de transportcapaciteit van de rechtstreekse verbinding tussen Rusland en Duitsland verdubbeld van 55 naar 110 miljard kubieke meter per jaar. Die extra capaciteit is niet alleen nodig om in de toenemende Europese vraag naar aardgas te voorzien, maar ook om de toekomstige levering van aardgas naar alle Europese landen veilig te stellen.
Volgens cijfers van onderzoeksbureau IHS is de Europa gasmarkt in 2035 voor 70% afhankelijk van import, terwijl dat nu ongeveer 50% is. Dat betekent dat er op Europees niveau veel geïnvesteerd moet worden in nieuwe gasleidingen, die het netwerk flexibel genoeg maken om aanvoerproblemen of pieken in de vraag naar aardgas op te vangen.
Eugal
De bijna 500 kilometer lange Eugal gasleiding loopt grotendeels parallel aan de bestaande OPAL leiding en heeft een capaciteit van 51 miljard kubieke meter gas per jaar. Om dat in perspectief te plaatsen, dat is bijna evenveel als de 55 miljard kubieke meter per jaar van de Nord Stream 2 en veel meer dan de 35 miljard kubieke meter aardgas die in een jaar tijd door de OPAL leiding vervoerd kan worden. De nieuwe Eugal gasleiding moet tussen 2019 en 2020 gereed zijn, ongeveer gelijktijdig met de tweede Nord Stream.
Met deze nieuwe transportroute via Duitsland en Tsjechië maakt Rusland zich minder afhankelijk van Oekraïne. Dat is vanuit de positie van Rusland goed te begrijpen, gezien de aanhoudende politieke en economische instabiliteit in dat land. Gazprom investeert liever in de aanleg van een alternatieve transportroute dan in het opknappen van het verouderde gasnetwerk van Oekraïne.
Europees gasnetwerk
Duitsland wil een belangrijke rol spelen in de toekomstige Europese energievoorziening en werkt daarom nauw samen met Rusland. Met de uitbreiding van de Nord Stream en de aanleg van nieuwe routes wordt Duitsland een belangrijk knooppunt voor een groot aantal Europese landen. Toch zijn niet alle Europese landen blij met deze ontwikkeling.
De uitbreiding van de Nord Stream is ongunstig voor Polen, dat de afgelopen jaren veel geïnvesteerd heeft in terminals voor vloeibaar aardgas. Zij vrezen inkomsten, omdat vloeibaar aardgas dat per schip aangeleverd wordt duurder is dan gas dat door een leiding komt. Oekraïne vreest een verlies aan inkomsten en een zwakkere onderhandelingspositie ten opzichte van Rusland door de aanleg van alternatieve routes als de Nord Stream en de Turkish Stream.
Lees ook:
De situatie in Oekraïne liep in 2014 compleet uit de hand door politieke inmenging van de Verenigde Staten. Die conclusie trekt historicus en documentairemaker Oliver Stone in de documentaire “Ukraine on Fire“. Deze documentaire, die vorig jaar werd uitgezonden op de Russische televisie, suggereert dat de Verenigde Staten een belangrijke rol speelden in het aanwakkeren van de protesten op het Maidan plein en de uiteindelijke omverwerping van de regering van Viktor Yanukovych in 2014.
In de documentaire laat Oliver Stone zien dat de CIA al sinds 1946 nauw samenwerkt met nationalistische groeperingen in Oekraïne. Volgens de documentairemaker mengde de Amerikaanse inlichtingendienst zich bijvoorbeeld ook in de Oranjerevolutie van 2004, het jaar waarin de bevolking van Oekraïne naar de stembus ging om te kiezen voor een Russisch of Westers gezinde regering. De documentaire duurt ongeveer anderhalf uur en is hieronder te bekijken.
Rusland ziet de stationering van NAVO troepen in de Baltische staten, Polen en Duitsland als een bedreiging, omdat ze geen informatie heeft over hoe die troepenopbouw zich zal ontwikkelen. De regering in Moskou zegt de situatie nauwlettend in de gaten te houden om de veiligheid in eigen land te kunnen garanderen, zo meldt persbureau RIA.
“De stationering van troepen is natuurlijk een bedreiging voor ons. En wie zegt dat het hierbij zal blijven? We hebben daar geen informatie over. Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zien we Duitse soldaten langs onze grens”, zo verklaarde Alexei Meshkov, de plaatsvervangend minister van Buitenlandse Zaken van Rusland.
Provocaties van de NAVO
De Russische regering reageert op de Amerikaanse stationering van duizenden soldaten en zwaar militair materieel in Polen, de Baltische staten en in het zuidoosten van Europa. Het gaat om de grootste opbouw van troepen sinds de Koude Oorlog. Deze maand zullen Duitse soldaten en tanks de aanwezige NAVO troepenmacht in Litouwen versterken.
Met deze provocaties wil het trans-Atlantische militaire verbond een signaal uitzenden naar Poetin om het grondgebied van deze landen te respecteren. In 2014 sloot de Krim zich aan bij Rusland, maar dat wordt in het Westen nog vaak uitgelegd als een vijandige annexatie. Rusland vreest een uitbreiding van de NAVO invloedssfeer als Oekraïne zich bij de Europese Unie en het trans-Atlantische militaire verbond van de NAVO aansluit. De hereniging van Rusland met de Krim was voor Poetin een manier om zijn invloedssfeer in de regio te handhaven en een statement te maken richting het Amerikaanse provocaties van het raketschild.
Baltische Staten volledig afhankelijk van Russisch aardgas (Bron: Stratfor)
Waarom geven de Amerikanen en haar bondgenoten steun en wapens aan de terreurgroepen die Syrië kapotmaken, terwijl het Al-Qaida was dat verantwoordelijk was voor de aanslagen van 11 september 2001? Dat is voor veel inwoners van Syrië de belangrijkste vraag die ze hebben na alle terreur van de afgelopen jaren.
Congreslid Tulsi Gabbard ging naar Syrië en sprak daar zowel met de lokale bevolking als met president Bashar al Assad. En die verklaarden consequent dat de ‘gematigde rebellen’, zoals de Westerse coalitie die omschrijft, helemaal niet bestaan.
De bevindingen van Tulsi Gabbard zijn in lijn met die van journaliste Eva Bartlett, die eind vorig jaar een heel ander verhaal over de situatie in Syrië vertelde dan de reguliere media. Het is noemenswaardig dat ze haar verhaal doet bij CNN, een nieuwszender die in het verleden vooral de ‘Amerikaanse’ uitleg van het verhaal gaf ten aanzien van Syrië.
Het is alweer vijf jaar geleden dat de Amerikanen met medewerking van de NAVO de regering van Libië omver wisten te werpen, waarbij Gaddafi op brute wijze vermoord werd. Niet alleen wist de Libische leider welk lot hem te wachten stond, ook voorspelde hij met grote nauwkeurigheid de enorme vluchtelingenstroom richting Europa.
Als we dan een interview met hem vinden over Oekraïne, dan zijn wij natuurlijk een luisterend oor. Gaddafi schreef in 2009 een artikel getiteld ‘Oekraïne: Een serieus probleem’. In dit interview legt hij uit wat hij met dat artikel bedoelde.
Gaddafi: Tijdens mijn bezoeken aan Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland had ik veel gesprekken met mijn vrienden in deze landen, ook ten aanzien van de relatie tussen deze landen. Helaas kwam ik erachter dat er een ontelbaar aantal potentieel gevaarlijke problemen zijn tussen Oekraïne en Rusland. Vooral met betrekking tot de escalatie van de huidige situatie, wat serieuze gevolgen kan hebben. We moeten rekening houden met de potentiële schade die aangericht kan worden aan de mensen in Rusland en Oekraïne, omdat de situatie erg ingewikkeld is.
Ik heb gesproken met zowel de Russische als de Oekraïense zijde en mijn bevinding over de positie van Oekraïense vrienden is de volgende: Ze willen een garantie zien van hun onafhankelijkheid. En dat ze hun welvaart behouden. Maar de Russische kant staat dit niet in de weg, in feite steunt ze Oekraïne, aangezien Rusland gezegd heeft dat ze de onafhankelijkheid van Oekraïne niet wil bedreigen.
Echter, deze garantie van onafhankelijkheid die Oekraïne vraagt kan invloed hebben op de onafhankelijkheid van Rusland. Dit is waar het probleem ontstaat. Oekraïne overweegt lidmaatschap van de NAVO en de EU als garantie voor haar onafhankelijkheid, echter vormt de aanwezigheid van de NAVO in Oekraïne een bedreiging voor de soevereiniteit van Rusland. Oekraïne heeft daarop geantwoord dat ze niet zal toestaan dat Westerse partners in hun land een basis krijgen, daarmee zou er voor Rusland geen reden tot zorg meer zijn. Maar Rusland zegt dat [zelfs zonder die basis] zodra Oekraïne lid is van de NAVO, haar gebied automatisch toebehoort aan de NAVO en dat haar militairen automatisch NAVO troepen worden. Al deze zaken brengen de soevereiniteit van Rusland in gevaar.
Echter, een positie die hiervan afwijkt en die mij werd uitgelegd door de gewone man op de straat in Oekraïne was dat zij - ondanks dat ze in Oekraïne leven - etnische Russen zijn en dat ze in veel gevallen familie hebben in Rusland. Ze vertelden me dat ze hen missen en dat ze daarom vaak op bezoek gaan. Ze vertelden me dat er veel zaken zijn die deze twee landen gemeenschappelijk hebben en dat er veel dingen zijn die de twee landen met elkaar verenigen. Tegelijkertijd constateerde ik dat de samenwerking tussen deze twee landen, vooral op gebied van het energiebeleid, erg nauw met elkaar verweven zijn.
Als het aankomt op de problemen komt tussen Rusland en het Westen, dan is het dat er een poging gedaan wordt Rusland te isoleren, door de stroom van aardgas uit de Aziatische regio via Oekraïens grondgebied te laten lopen. Ook hebben Rusland en Oekraïne een gezamenlijk veiligheidsbelang in de havens naar de Zwarte Zee (de Krim). Als we de acties van beide kanten bekijken, dan zien we dat beide landen simpelweg hun eigen belangen proberen veilig te stellen. Dus hoe kunnen we de huidige situatie oplossen?
Naar mijn oordeel is de situatie als volgt. Jullie, buurlanden, moeten in vrede met elkaar samenleven en meer samenwerken. Ik denk dat ze in Oekraïne voorzichtig zijn om Rusland samen te werken, omdat dat land met haar macht misschien zal proberen invloed uit te oefenen. Maar ik denk dat deze zorgen niet gegrond zijn. Rusland is een partner en zal dat niet proberen te doen. Op dezelfde manier waarop Europa een unie gevormd heeft, zo kan ook Rusland een relatie beginnen met haar nabije buitenland, vergelijkbaar met hoe de Sovjet-Unie dat deed.
Ongeacht hoeveel pogingen er ondernomen worden om deze twee landen te verdelen zullen Oekraïne, Rusland en Wit-Rusland bij elkaar blijven. Had Oekraïne zich bij de EU aangesloten, dan zou er op ze neergekeken worden als vreemdelingen, alsof ze geen 'echte' Europeanen zijn. Ze moeten dan de oost-Europese pet dragen, alsof het tweederangs burgers zijn. Het is denkbaar dat Oekraïne, na een mogelijke toetreding tot de EU, te maken zal krijgen met een reeks van beledigingen van haar West-Europese partners. Blijven ze bij Rusland, dan zullen ze als gelijkwaardige gezien worden in dat samenwerkingsverband. Dit is de oplossing die ik zie voor de huidige situatie.