Als ondernemer weet je waarschijnlijk als geen ander hoe belangrijk het is om op de hoogte te zijn van de actuele marketing trends. Het aantal bedrijven in Nederland blijft stijgen – ondanks corona zijn er in 2020 zelfs 68 duizend nieuwe ondernemingen opgericht. Tijd dus om écht op te vallen met je bedrijf. Dat doe je onder andere met digital marketing. In dit artikel lees je nu al meer over de digital marketing trends van 2022, want je kunt maar beter vroeg genoeg zijn met het toepassen ervan.

Zorg voor een interactief platform

Wat bijvoorbeeld absoluut niet mag ontbreken de komende tijd is een interactieve website. Het is vandaag de dag belangrijk om een functionele en vooral responsieve website of platform te hebben met optimale gebruiksvriendelijkheid. De UX (User Experience) moet optimaal zijn met responsieve onderdelen. Denk hierbij aan vragenlijsten, wedstrijden, winacties, spelletjes, interactieve video’s en vraagstukken. Zolang het maar interactief is, zit je al goed. Om je website volledig interactief te maken, kun je het beste een online marketing bureau inschakelen. De experts van zo’n bureau weten precies wat er moet gebeuren voor een UX-vriendelijke site in 2022.

Influencer marketing: kies voor de micro-influencer

Waar je in 2022 ook aan moet denken, is mico-influencer marketing. Deze vorm van marketing zagen we het afgelopen jaar al, maar wordt het komende jaar nog net iets uitgebreid. Influencer marketing, het inzetten van influencers om je dienst of product te verkopen, is natuurlijk niet iets nieuws. De focus is echter veranderd van mensen met veel volgers naar micro-influencers met minder volgers, maar met wel meer écht bereik. Denk hierbij aan influencers binnen een bepaalde niche. Bij dit soort profielen zie je vaker dat mensen puur voor die niche iemand volgen. De kans is zo groter dat je meer écht geïnteresseerden bereikt dan wanneer je een grote influencer voor digital marketing inhuurt.

Verkoop je producten en diensten via social media

Menig ondernemer had niet verwacht dat social media nog belangrijk ging worden in de verkoop van producten en/of diensten. In 2022 staat digital marketing in het teken van social commerce. Op dit moment winkelt een groot deel van de Nederlanders al via Facebook, Instagram en Pinterest. De verwachting is dat dit in 2022 alleen maar zal toenemen. Dit gaat natuurlijk hand in hand met de verwachting dat het volgend jaar ook weer beter zal gaan met de economie in Nederland. De pandemie is tegen die tijd hopelijk tot een einde en men heeft weer meer vrijheid en mogelijkheden om geld te spenderen.

Focus op live video voor bekendheid bedrijf

Tot slot is er door de coronacrisis en in de lockdowns overal ter wereld ontzettend veel gebruik gemaakt van videoprogramma’s en hun live-functie. Zo werden er massaal persconferenties, promo’s en meer via programma’s als Zoom en Teams uitgevoerd. Ook op social media is de live-functie booming geworden sindsdien. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om live te gaan op Facebook, Instagram of Twitter en om daarbij in gesprek te gaan met andere ondernemers, hun product of dienst te promoten of om interactief te zijn met klanten. Dat laatste past weer heel goed bij het interactieve karakter van de website voor 2022.