De Baltic Dry Index, een leidende indicator voor de groei van de wereldeconomie, is vandaag gezakt naar het laagste niveau ooit. De index, die de kostprijs van goederenvervoer over zee volgt, verloor 2,9% en staat nu op 504 punten. De oorzaak is de groeivertraging in China, waardoor er minder vraag is naar ijzererts, koper, staal en andere grondstoffen. De index bereikte in mei 2008 nog een piek van 11.793 punten, toen de vraag naar grondstoffen groot was en er zelfs een tekort dreigde aan vrachtvervoer.

Na de val van Lehman Brothers viel de wereldhandel bijna stil, waardoor de index toen naar een historisch dieptepunt zakte. De opleving die daarop volgde was van korte duur, want de laatste jaren beweegt de index weer richting het dieptepunt van eind 2008. Dat de index nu nóg lager staat dan toen wekt de indruk dat de wereldeconomie helemaal niet herstelt en dat er nog steeds sprake is van een grote overcapaciteit in het goederenvervoer over zee. In augustus stond de index nog op 1.222 punten, dat betekent een daling van de index van 59% in minder dan drie maanden tijd.

Groeivertraging China

“Chinese staalfabrieken staat onder enorme druk. Velen zijn nu bezig voorraden af te bouwen in een poging een faillissement te voorkomen. Daardoor is het volume ijzererts en steenkool dat over zee vervoerd wordt geïmplodeerd”, dat zei Rebecca O’Keeffe van Interactive Investor in een toelichting tegenover de Telegraph. “De grote vraaguitval en de aanhoudende druk op grondstoffenprijzen als gevolg van het veranderende Chinese landschap is de belangrijkste reden waarom de Baltic Dry Index naar een all-time low gezakt is”, zo voegt ze eraan toe.

baltic-dry-index

De Baltic Dry Index staat op een historisch dieptepunt