Citi haalt contant geld weg uit bankkantoren in Australië

Citi heeft besloten alle bankbiljetten weg te halen uit haar filialen in Australië, omdat minder dan 5% van de klanten daar nog om vraagt. Door de populariteit van internetbankieren en elektronisch betalen komen er bijna geen klanten meer naar de bank om contant geld op te halen. Daarom was het voor Citi, met slechts zes filialen in Australië, niet meer rendabel deze diensten aan te bieden.

De bank houdt alle filialen open als aanspreekpunt voor met name de vermogende klanten, maar voor het storten van contant geld zijn alle klanten voortaan aangewezen op andere banken in Australië. Wie geld wil opnemen van een Citi rekening kan uiteraard gebruik blijven maken van de geldautomaten van andere banken.

Gebruik contant geld neemt af

Ook in Australië neemt het gebruik van contant geld ieder jaar verder af. In 2013 werd 78% van de betalingen van minder dan tien Australische dollar contant betaald, terwijl in 2007 nog 95% van deze kleine transacties met cash betaald werd. Vorig jaar daalde het aantal geldopnames bij pinautomaten in Australië met 6,6%.

Terwijl het gebruik van contant geld afneemt, neemt het bezit van met name de grote bankbiljetten juist toe. Niet alleen in Australië, maar ook in andere landen. Er zijn nu al drie keer zoveel biljetten van honderd als van vijf Australische dollars in omloop en dat aantal neemt ieder jaar verder toe. De grote biljetten worden bewaard of gebruikt voor transacties waarbij anonimiteit gewenst is. Tot ongenoegen van banken, die graag zien dat klanten het geld weer terugbrengen en op een rekening stallen.

Volgens analist Jonathan Mott van het Zwitserse UBS zou Australië de grootste bankbiljetten uit omloop moeten halen, omdat dat volgens hem beter is voor de economie en voor de banken. Maar voor de spaarder is het ongunstig, omdat het dan lastiger wordt om vermogen buiten het financiële systeem te bewaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.