Amerikaanse economie herstelt niet: benzineconsumptie zakt verder weg

Economische groei gaat gepaard met een toenemende behoefte aan energiebronnen. Er worden immers meer goederen geproduceerd en diensten geleverd, die beide via transportmiddelen hun weg vinden naar de klant. Het maken en verplaatsen van spullen vereist elektriciteit, olie en geraffineerde brandstof, waardoor je zou verwachten dat de vraag naar energiebronnen toeneemt als de economie aantrekt. In Amerika zien we een ''energieloos'' herstel (een woordspeling op de ''jobless recovery''), want de vraag naar petrolium en benzine laat sinds 2006 en 2007 een dalende trend zien. De daling houdt niet op, maar lijkt zich juist te versterken. En omdat het hier gaat om geraffineerde olie die gebruikt wordt voor transportmiddelen kan de daling niet simpelweg worden toegeschreven aan het klimaat.

Onderstaande data publiceerde Mike Shedlock op zijn blog 'Mish's Global Economic Trend Analysis', data die hij toegestuurd kreeg van een lezer van zijn blog. Deze persoon, Tim Wallace, heeft inzicht in de cijfers die worden gepubliceerd over de dagelijkse olieconsumptie in de VS. De meest recente cijfers betreffende de consumptie van benzine en petrolium waren volgens Wallace zo slecht dat de grafieken erop aangepast moesten worden. Van de afgelopen drie weken waren er twee waarin de dagelijkse consumptie van petrolium zakte tot beneden de 8 miljoen vaten per dag. De laatste keer dat de consumptie in Amerika zo laag was was in de week van 21 september 2001. En we weten allemaal hoe Amerika er toen bij lag, enkele dagen na de verwoestende aanslagen van 9/11. Als we deze week buiten beschouwing laten en kijken naar de trendlijn moeten we terug tot het jaar 1996 om een soortgelijk consumptieniveau te vinden als in de afgelopen weken. Netto werd er in de afgelopen weken dus niet meer brandstof verbruikt dan in 1996, terwijl de Amerikaanse bevolking sinds 1996 met meer dan 30 miljoen personen is toegenomen (+10%). De olieconsumptie per inwoner is anno 2012 dus nog lager dan 16 jaar geleden!

Versnellend verslechterend, brandstofconsumptie daalt verder

De eerste grafiek onder dit bericht geeft de ontwikkeling van de totale volumes van petrolium en benzine weer sinds 1991. De tweede grafiek laat de veranderingen van jaar-op-jaar zien. Ook deze grafiek maakt goed duidelijk dat er, na een milde opleving als gevolg van Obama's stimuleringsprogramma's, opnieuw een daling is ingezet. Dit keer is de daling echter nog groter dan ten tijde van de uitbraak van de economische crisis in 2007 en 2008. De verslechtering van de situatie is anno 2012 nog schrijnender dan direct na de val van Lehman Brothers in 2008, zoals de tweede grafiek goed in beeld brengt. De derde en laatste grafiek laat de consumptie van benzine en petrolium zien sinds de piek uit het jaar 2007. Opnieuw zien we een milde opleving gedurende het jaar 2010, ingegeven door het stimuleringsbeleid van de Obama regering. Dit stimuleringsbeleid bracht de staatsschuld van Amerika een paar biljoen dollars omhoog en liet de balans van de Federal Reserve met honderden miljarden dollars aan staatsobligaties en hypotheekderivaten toenemen. Maar wat leverden al deze miljarden op economische groei? Niet veel, als we kijken naar onderstaande grafieken. De olieconsumptie loopt terug en de trend is duidelijk verslechterend, wat ook in de derde grafiek goed zichtbaar is. De daling van het gebruik van petrolium kan verband houden met een strenge winter, maar de dalende benzineconsumptie houdt duidelijk verband met de economische activiteit.

Ethanol steeds belangrijker

De Amerikaanse overheid heeft zich de laatste tien jaar hard gemaakt voor ethanol, brandstof afkomstig uit alteatieve bronnen zoals suikerbieten en maïs. Door subsidies te verstrekken op de productie en verwerking van ethanol en door ethanol uit het buitenland met zware importheffingen te belasten wist Amerika haar productie van de alteatieve brandstof snel op te voeren. In 2010 werd bijvoorbeeld al bijna acht keer zoveel ethanol geproduceerd als in het jaar 2000. Eind 2010 werd volgens Wikipedia al 90% van alle verkochte benzine in de VS aangelegd met ethanol (maximaal 10%). De totale ethanolconsumptie in de VS kwam in 2010 uit op 313 miljoen vaten, dus iets minder dan 1 miljoen vaten per dag. Een aanzienlijke hoeveelheid, die we ook in het achterhoofd moeten houden bij deze cijfers. Helaas is niet helemaal duidelijk of in onderstaande grafieken het gebruik van ethanol inbegrepen is. Omdat de cijfers spreken over de verbruikscijfers nemen we aan dat de ethanolcomponent al in deze cijfers verwerkt is.

Opvallend is dat de olieprijs nog steeds op een relatief hoog niveau staat (iets minder dan $100 voor een vat WTI olie en meer dan $100 voor Brent olie), een gegeven dat niet rijmt met de zwakke economische situatie in veel met schulden overladen landen. Zou de hoge olieprijs dan iets anders weerspiegelen, zoals de inflatie? Zoals deze cijfers laten zien is kan de recordprijs voor benzine in ons land in elk geval niet worden toegeschreven aan een toenemende vraag naar benzine vanuit VS. Klik op onderstaande afbeeldingen voor een grotere versie, de afbeeldingen komen van het blog van Mike Shedlock.

Verbruik petrolium en benzine in de VS sinds 1991

Jaar-op-jaar veranderingen consumptie sinds 2005

Verdere verslechtering sinds de piek in 2007

Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀10 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo