Grafieken: Gebruik benzine in de VS blijft dalen

Het benzinegebruik en het aantal met de auto afgelegde kilometers is een indicator voor de activiteit van de economie. Een groter aantal verplaatsingen betekent dat mensen makkelijk geld uitgeven en suggereert een hogere omloopsnelheid van het geld in de economie. Net als het energieverbruik of de hoeveelheid vrachtvervoer kan ook het brandstofgebruik een indicator zijn voor de werkelijke toestand van de economie.

De eerste grafiek hieronder geeft de vraag naar benzine weer van 1991 tot en met 2013, gemiddeld over de afgelopen 52 weken. Het omslagpunt kwam tussen 2007 en 2008, toen de vraag begon te dalen (zwarte lijn). De rode lijn geeft de vraag naar verschillende soorten petroleum producten weer. De lijn laat nog een veel scherpere daling zien. De cijfers zijn afkomstig van de Energy Information Administration.

De tweede grafiek geeft aan dat het lagere brandstofverbruik in de VS hooguit voor een zeer beperkt gedeelte toegeschreven kan worden aan efficiëntere auto's die verder rijden op een volle tank. Het aantal gereden kilometers (cumulatief over de laatste 12 maanden) viel in 2008 uit de stijgende trend. Er worden nu evenveel kilometers gereden als in 2005, terwijl de populatie gegroeid is en er tussen 1991 en 2006 een zeer stabiele trend naar boven zichtbaar was. De cijfers laten zien dat de Amerikaanse consument, ondanks het 'cash-for clunkers' programma en de lagere brandstofprijzen, niet meer is gaan rijden.

Vraag naar benzine en andere petroleum producten is sinds uitbreken crisis gezakt (Afbeelding via: Zero Hedge)

Er zijn niet meer kilometers afgelegd, de trendlijn is in 2008 gebroken (Afbeelding via: Zero Hedge)

De totale verkoop van benzine door raffinaderijen staat op het laagste punt ooit gemeten door de EIA (Afbeelding via: Zero Hedge)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.