Marketing door de jaren heen

Marketing door de jaren heen

Marketing is een begrip sinds het begin van de beschaving. Zelf toen hadden mensen hun manieren om producten op de markt te brengen. We duiken de geschiedenis in om te kijken naar de oude manieren van marketing. Sommige die worden tegenwoordig nog steeds gebruikt, ook al merk je dat niet. Maar we nemen ook een kijkje in het heden en de toekomst van marketing.

De menselijke stem

Het allereerste marketingmiddel ooit, de menselijke stem. Mensen droegen opvallende kleding en schreeuwde de producten die zij verkochten over de markt. Deze mensen werden ingehuurd door handelslieden om hun product onder het grote publiek te brengen.

De handelsroute & voorloper reclameborden

De Zijderoute was een handelsroute waar karavanen met handelswaren langs de weg stonden. Zij stonden daar om hun producten te verkopen aan anderen die langs deze route kwamen. In dezelfde tijdsperiode kwamen de eerste vormen van reclameborden voor. Dit waren geschriften en tekeningen in steen. Waar producten werden afgebeeld of kwaliteitsclaims over producten werden gedaan.

De boekdrukkunst

De uitvinding van de boekdrukkunst markeert de start van het geschrift. Door deze uitvinding werd massacommunicatie mogelijk gemaakt. Eerder waren boeken en geschriften alleen voor adel en geestelijken. Deze uitvinding zorgde ervoor dat het langzaam beschikbaar werd voor het gewone volk. Hierdoor werden pamfletten gemaakt die uitgedeeld werden onder de mensen. Ook werden in kranten rubrieken gebruikt voor commerciële doeleinden. Hierdoor konden handelslieden hun producten sneller aan een groter publiek laten zien.

Opkomst van de massa

Marketing was een begrip wat je voornamelijk lokaal bedreef. Mensen hadden nou eenmaal geen grote productie en een kleinere doelgroep. Door de industriële revolutie werd het mogelijk om massaal producten te produceren die onder de mensen gebracht moesten worden. Meer en goedkopere beschikbaarheid van producten zorgde ervoor dat het gewone volk bediend kon worden. Naast de krant werd in Europa gebruikt gemaakt van tijdschriften, deze stonden vol met reclame voor producten.

Opkomst van massamedia

Door de snelle technologische ontwikkeling kwamen veel marketing mediums in rap tempo op. Zo kwam in korte tijd de telefoon, bewegende film, radio en televisie op. De krant was niet meer het enige marketing medium meer die gebruikt kon worden om mensen te bereiken. Er werd opeens reclame gemaakt op de radio tussen berichten door, voor films werd reclame afgespeeld en de eerste televisie commercials werden afgespeeld.

Een fenomeen dat iets later massaal populair werd was product placement. Product placement werd in de filmindustrie en op televisie een van de belangrijkste marketingtools. Mensen werden onbewust op de hoogte gebracht van producten en merken terwijl zij keken naar de televisie of film.

Opkomst van telemarketing

In de jaren hierna werd er veel gebruik gemaakt van telemarketing. Dit was een vorm van marketing waar mensen massaal gebeld werden met de vraag of ze een bepaald product wilde aanschaffen. Gepaard met commercials op televisie werd dit een groot begrip. Tellsell was bijvoorbeeld een urenlange commercial op televisie waarin klanten werden aangespoord om te bellen om producten te kopen.

Opkomst online marketing

Met de opkomst van het internet werden er banners en pop-up advertenties in het leven geroepen. Het internet liep langzaam vol met commercieel materiaal. Uiteindelijk bleek het internet een grotere impact te hebben dan alle massamedia bij elkaar. Het overgrote deel van de websites, waaronder nieuwsoutlets en social media, werd gratis beschikbaar voor bezoekers. Door advertenties konden deze websites geld verdienen.

De toekomst van marketing

Online marketing heeft nog lang niet het plafond bereikt. Dat weten specialisten zoals Digital Movers maar al te best. Wie weet wat er allemaal nog gaat komen op gebied van online marketing. Het gebied rondom online marketing is nog lang niet uitgespeeld. Er zijn nog zoveel dingen die geleerd kunnen worden over het algoritme en advertenties om deze te optimaliseren.

Helaas kunnen we niet voorspellen wat de toekomst van marketing allemaal gaat brengen. Het enigste wat we kunnen doen is afwachten en de ontwikkelingen in de markt volgen.

 

Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe mee met de Bullrun 🚀10 euro gratis tijdelijke actie bij Bitvavo