“Russia Today ondermijnt Westerse democratieën”

Russia Today gebruikt Westerse politici, journalisten, schrijvers, academici en andere invloedrijke publieke personen om haar geloofwaardigheid in het Westen te versterken en de Westerse democratie te ondermijnen. Dat schrijft de niet-gouvernementele organisatie European Values in een nieuw rapport dat deze week naar buiten werd gebracht.

Het bestaansrecht van Russia Today is om het Westen ten koste van alles te denigreren en het publieke vertrouwen in de Westerse democratieën te ondermijnen. Op deze gronden is de zender te kwalificeren als een propagandakanaal van het Kremlin en als een vijandig instrument om invloed uit te oefenen in het buitenland. Ze claimt een inhoudelijk en legitiem alternatief te zijn voor de ‘biased’ mainstream nieuwszenders, maar is niets meer dan een rookgordijn voor een kwaadaardige agenda.

Volgens European Values heeft Russia Today de gewoonte om feitelijke en verifieerbare informatie te ontkennen en verwarring te zaaien bij het publiek. Daarmee zou de zender het vertrouwen in Westerse media, instanties en overheden willen ondermijnen.

Lijst van meer dan 2.300 ‘useful idiots’

In het rapport van European Values vinden we een uitermate gedetailleerde lijst van meer dan 2.300 personen die de afgelopen vier jaar een of meerdere keren bij Russia Today verschenen. De namen zijn zorgvuldig gerangschikt in zeven categorieën, waarbij bijvoorbeeld alle politici uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Europa apart worden opgesomd, soms op alfabetische volgorde en andere keren op volgorde van hoe vaak ze bij Russia Today verschenen.

Volgens de organisatie achter dit rapport hebben deze personen bijgedragen aan het verspreiden van Russische propaganda en waren ze daarmee ‘useful idiots’ voor een ‘vijandige macht’, die zich hebben laten gebruiken door wat zij de ‘Russische propagandamachine’ noemen. De aanval op Russia Today beperkt zich dus niet alleen op de zender zelf, maar richt zich ook op alle mensen die de afgelopen jaren aanschoven bij een van de programma’s van de Russische staatszender.

European Values publiceert lijst van personen die bij Russia Today verschenen

European Values?

Nu vraagt u zich af wie er achter deze organisatie zit. European Values is een NGO die in 2005 werd opgericht en die opereert vanuit Tsjechië. De organisatie claimt neutraal te zijn en geen banden te hebben met de politiek. Maar uit het jaarverslag blijkt dat een kwart van de financiering van European Values direct of indirect afkomstig is van verschillende Westerse overheden, zoals de Britse en Amerikaanse ambassades in Tsjechië, de Tsjechische overheid, het Europees Parlementen de Europese Commissie. Ook blijkt de organisatie grote sommen geld te ontvangen van private sponsors, zoals de Open Society Foundation van George Soros. Deze organisatie alleen is goed voor bijna 10% van het totale budget van European Values.

Ook opvallend is dat de eindverantwoordelijke voor dit rapport, Monika Richter, lijkt samen te werken met de Atlantic Council. Zo verscheen er eerder deze week een artikel van haar over dit onderwerp op de website van de Atlantic Council.

Russia Today onder vuur

Het is niet voor het eerst dat Russia Today onder vuur komt te liggen in het Westen. Een maand kreeg de Amerikaanse afdeling van de zender nog een brief van het Amerikaanse Ministerie van Justitie, met het verzoek zich te registreren als een buitenlandse nieuwsorganisatie.

De Amerikaanse regering beroept zich daarbij op een wet die in 1938 werd aangenomen om te voorkomen dat Nazi-propaganda het Amerikaanse publiek bereikte. Russia Today, maar ook de Russische zender Sputnik, zouden de eerste nieuwszenders op deze lijst worden.

Deze bijdrage is afkomstig van Geotrendlines

2 gedachten over ““Russia Today ondermijnt Westerse democratieën”

  • 24 oktober 2017 om 22:58
    Permalink

    En voise of Amerika was het geen propagandakanaal van de VS?
    De pot verwijd hier de ketel dat zwart ziet.
    De VS heeft in 80 landen de verkiezingen naar eigen inzicht gemanupuleert en als ze kans zien zullen zij dat ook wederom in Rusland doen.
    De russen hebben een wet die wederkerig werkt en dat is nu het grote probleem in VS alles wat ze de russen verbieden komt direct als een boemerang terug.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2017 om 16:00
    Permalink

    Het Westen heeft echt Rusland niet nodig, om zichzelf te vernietigen.

    Rusland overal (feitenvrij) de schuld van geven, is hier heel populair.

    Dat leidt makkelijk af van het eigen fallen, de omvangrijke corruptie, en de oorlog tegen onze vrijheden en domocratie.
    Alle media verspreiden en versterken dezelfde retoriek. Nul bewijzen.

    In werkelijkheid worden verkiezingen in het Westen stelselmatig gemanipuleerd:
    For more on authoritarian meddling in the democratic world, see the recent Freedom House report
    ‘Breaking Down Democracy: Goals, Strategies, Methods of Modern Authoritarians.
    https://freedomhouse.org/blog/paul-manafort-tip-iceberg

    For Penn, Manafort and Devine, foreign elections have been a lucrative
    source of business for years. But for the Chicago-based media consulting
    firm AKPD, the contract to help guide Prime Minister Yulia Tymoshenko’s
    campaign is part of a new, growth area of business.
    Since Obama’s historic election in November, AKPD and Benenson Strategy Group alone have advised candidates or parties in Argentina, Bulgaria, Romania, Israel and Britain and have turned down offers to work in many more countries around the globe.
    Ukrainian politics are thought to be particularly lucrative. Manafort’s and Penn’s firms have been involved in campaigns there for years.

    Benenson this year has scored contracts to do survey research for Romanian presidential candidate Mircea Geoana and British Prime Minister Gordon Brown, whose Labor Party previously paid Penn’s firm for polling.
    http://www.bsgco.com/insights/president-obama-campaign-consultants-make-mark-overseas
    AKPD did not enter into a contract to work in Trinidad and Tobago, but this year it has advised dovish Israeli politician Tzipi Livni and Argentine congressional candidate Francisco de Narvaez.

    Populist Billionaire Media Mogul Andrej Babis Wins Czech Election
    The American political consulting firm Penn Schoen Berland was credited with engineering the surprise victory

    “[Groen Links] maakt gebruik van een Amerikaans campagnebureau dat eerder Barack Obama hielp tijdens zijn verkiezingscampagnes.
    Het campagnebureau Blue State Digital
    Een half uurtje websearch had de makers van nep-nieuws de onzin van het ‘Talking Point’ Russian meddling in election Trump kunnen duidelijk maken.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.