Zo houd je als organisatie de financiën op orde

Heb je een eigen bedrijf? Dan komen daar hoe dan ook de financiën bij kijken, of je het nou leuk vindt of niet. Je gaat namelijk gegarandeerd te maken krijgen met uitgaven en inkomsten. Toch kan het lastig zijn om in de onderneming de financiën op orde te houden. Hoe je dat wél lukt, vertellen we je hieronder.

1. Plan een vast moment voor de financiën

De boekhouding is vaak iets wat bij ondernemers niet de hoogste prioriteit heeft. Toch is de boekhouding wel van groot belang, want hiermee houd je de financiën overzichtelijk. Je wil natuurlijk niet dat je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom is het belangrijk dat je tóch enige prioriteit aan de boekhouding geeft. En om je wat meer houvast aan die prioriteit te geven, is het goed om hier een vast moment voor te plannen. Zet dit ook in je agenda, zodat je weet wanneer je weer aan de boekhouding kan werken. Ook is dit handig, zodat collega’s tijdens jouw boekhoudmomentje geen afspraken kunnen inplannen.

2. Schakel hulp in

Er bestaan meerdere hulplijnen die je kunt inschakelen als het aankomt op jouw financiën. Denk bijvoorbeeld aan Hofmeier. Dit is een organisatie met professionals, die jou onder andere kunnen helpen met financiële doelstellingen die je wil behalen. Stel jouw probleem aan hen voor en wellicht kan een van deze professionals het werk voor jou tijdelijk uit handen nemen, zodat je het later weer zelf op kunt pakken. Extra hulp zoals dit kan ook in drukke tijden erg handig zijn, zodat jij je kunt focussen op andere zaken van jouw onderneming.

3. Houd je in- en uitgaven overzichtelijk bij

Het is natuurlijk vanzelfsprekend, maar het is belangrijk om altijd jouw in- en uitgaven bij te houden. Je wil natuurlijk wel weten waar je geld aan uitgeeft en wat er allemaal binnenkomt. Dit is de eerste stap, maar de tweede stap is om dit overzichtelijk te doen. De makkelijkste manier om dit te doen, is door een systeem te gebruiken. Dit wordt ook wel een boekhoudprogramma genoemd. Hierin kun je heel eenvoudig jouw in- en uitgaven verwerken en vaak kun je hier ook facturen en offertes mee opstellen. Het is overigens zelfs namens de Belastingdienst verplicht om jouw in- en uitgaven goed bij te houden.

4. Houd wat geld achter de hand

Een buffer opbouwen is nooit verkeerd. Je weet immers nooit welke verrassingen eraan zitten te komen: wellicht gaat er apparatuur kapot en moet je investeren in nieuwe. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden op te noemen waarom het handig kan zijn waarom het als ondernemer geen overbodige luxe zal zijn om wat extra geld te hebben. Je kunt hiervoor gebruikmaken van een spaarpotje, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om zakelijk te gaan beleggen. Door te gaan beleggen kun je een vermogen opbouwen. Dit geeft net iets meer rust bij onvoorziene uitgaven.

5. Weet wat je moet bewaren

Over de Belastingdienst gesproken: het is goed om te weten dat je een aantal documenten moet bewaren als het aankomt op jouw boekhouding. Zo moet je eigenlijk alle documenten bewaren van de administratie, zoals de crediteuren en debiteuren. Dit moet je sowieso zeven jaar bewaren: het is zelfs verplicht om dit te doen. Sommige documenten moet je zelfs tien jaar bewaren. Verdiep je hier goed in, voordat je zomaar belangrijke gegevens gaat weggooien of niet meer kunt vinden. Het is daarom belangrijk om al jouw financiële documenten op een plek te bewaren waar je altijd bij kunt. Mocht de Belastingdienst erom vragen, dan weet je snel de betreffende documenten te vinden.

Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *