Gedupeerde klanten Rabobank moeten zelf bewijzen wat er in de kluis lag

Gedupeerden van de kluisjesroof bij de Rabobank in Oudenbosch zullen zelf moeten bewijzen wat er in hun kluis lag om de schade vergoedt te krijgen. Dat zei Johan Staes, directievoorzitter van de Rabobank West-Brabant-Noord, eerder deze week tegenover omroep Brabant. De inhoud van de kluisjes is tot een waarde van maximaal €45.000 verzekerd, maar het zal voor klanten nog niet zo makkelijk zijn om te bewijzen wat er precies in hun kluisje lag opgeslagen.

De klanten van de Rabobank zullen aan de hand van foto’s moeten aantonen welke kostbaarheden ze in de kluis bewaarden. Kunnen ze dat niet, dan is het nog maar de vraag op welke manier zij gecompenseerd zullen worden. “We kunnen klanten niet op hun blauwe ogen geloven. In dit soort problematieken gelden natuurlijk eigen regels, we kunnen niet iedereen zomaar geloven.”

Kluisjes leeggehaald

Maandagmiddag ontdekte de Rabobank dat er een roofoverval was gepleegd, waarbij een paar honderd kluisjes in de kelder van het bankgebouw werden opengemaakt en leeggehaald. De totale schade is lastig te overzien, omdat de bank niet weet hoeveel kostbaarheden er in de kluisjes lagen. Dat zal de bank de komende weken samen met alle gedupeerde klanten proberen vast te stellen.

De traditionele banken bieden steeds minder vaak kluisjes aan, omdat deze service veel extra kosten met zich meebrengt. Ook bij de Rabobank in Oudenbosch werd de mogelijkheid om een kluisje te huren niet meer aangeboden aan nieuwe klanten. Volgens de directievoorzitter van de Rabobank West-Brabant-Noord wil dat niet zeggen dat er de laatste jaren bezuinigd is op deze dienstverlening.

Omroep Brabant verzamelde verhalen van een aantal gedupeerde klanten, die hun spaargeld of een deel van hun pensioen zijn kwijtgeraakt. Ook zijn er klanten die andere waardevolle spullen in de kluis bewaarden, zoals trouwboekjes, diploma’s en andere documenten. Ook voor deze klanten is het nog onduidelijk of hun spullen er nog liggen.

Lees ook:

Gedupeerde klant geeft uitleg bij Omroep Brabant

3 gedachten over “Gedupeerde klanten Rabobank moeten zelf bewijzen wat er in de kluis lag

  • 11 maart 2018 om 13:07
    Permalink

    Als je de voorwaarden leest van wat er wel en niet in de kluisjes mag en wat wel en niet is verzekert dan zullen er heel veel mensen terug komen van een koude kermis.
    Met stip op 1 staat contant geld

    Beantwoorden
  • 11 maart 2018 om 22:11
    Permalink

    Straks kan niets aangetoond worden en indien wel, staat de fiscus op de stoep!

    Beantwoorden
  • 12 maart 2018 om 09:01
    Permalink

    Heb het zelf ervaren dat er notabene een bankrekening werd leeggehaald bij de bank in chaos 2008-09.
    Heb er maar geen advocaat op gezet want dan was er nogmaals zo`n bedrag verdwenen in de zakken van de advocaat.
    En ook bij bankmedewerkers die zijn indien kaal geen veren van te plukken.
    Dat heeft een vriend van mij al vele jaren terug ervaren.
    Door schade en Schande word men wijs.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.