Van Grondslag tot Wereldwijd: Het Verhaal van Luciano de Vries

Zoals alle internationale zakenmagnaten is Luciano de Vries een drukbezet man. Als directeur van Bayswater Capital en oprichter van bijna een dozijn andere winstgevende ondernemingen is hij voortdurend onderweg. Het is dan ook verrassend om te horen dat deze gedreven zakenman niet altijd zo’n hoge vlucht heeft genomen.

Zijn eerste stappen in het kapitalisme zette hij tijdens vakantiewerk op zomerkampen en in de kruidenierswinkel van zijn familie. Als je hem toen had gezien, zou je moeilijk hebben kunnen voorspellen dat het magere jochie dat schappen vulde zou uitgroeien tot een serie-ondernemer met bedrijven op meerdere continenten.

Dus hoe is hij gekomen waar hij nu is?

Klein Begin

De eerste aanwijzing dat er iets bijzonders was aan De Vries, kwam al tijdens zijn eerste baantjes. Zelfs als tiener voelde hij een sterke drang om te werken. 

“Toen ik een jaar of elf of twaalf was, had ik een minimumloonbaantje, misschien op een camping, in de horeca, of in een supermarkt. Ik was vaker op het werk te vinden dan op school. Ik voelde me nooit echt verbonden met formeel onderwijs.”

Op zijn negentiende verliet hij zijn geboortestad om aan de Rijksuniversiteit Groningen fiscaal recht te gaan studeren. Dankzij zijn sociale karakter begon hij geld te verdienen met het organiseren en promoten van evenementen. Het ging hem van nature goed af, dus besloot hij het tijdens de zomervakantie fulltime te proberen – en dat bleek een keerpunt.

Hij nam een baan aan bij een gevestigde ondernemer die hem beloofde op commissiebasis te betalen, in plaats van het uurtarief dat de Vries tot dan toe gewoon was. 

“Ik reisde naar Spanje en verkocht tickets aan de Costa Brava voor allerlei evenementen. Daar besefte ik hoe aantrekkelijk het is om mijn eigen geld te verdienen. Hoe harder ik werkte om meer mensen te bereiken, hoe meer ik kon verdienen,” vertelt hij.

De manier van vergoeden was een openbaring. De extra financiële prikkels motiveerden de Vries om zijn inspanningen te verdubbelen. Zijn werkethiek viel al snel op bij zijn baas, die hem onder zijn hoede nam en hem wegwijs maakte in de wereld van het ondernemen. Als voorwaarde stelde hij dat de Vries zakelijk boeken moest lezen en verslagen moest maken over de inhoud.

Na een paar jaar in Spanje te hebben gewerkt (en zijn universitaire studie te hebben afgerond), voelde de Vries dat het tijd was om voor zichzelf te beginnen.

En vanzelfsprekend begon hij in de verkoop.

Het Begin van een Imperium

Na meer dan een half decennium in de evenementenpromotie te hebben gewerkt, had de Vries een grondig inzicht verworven in het vak. Samen met een paar vrienden richtte hij een bedrijf op dat zich specialiseerde in eventmaterialen.

“In het begin waren we met z’n vijven. We hadden allemaal al ervaring in de verkoop, dus dat gedeelte ging ons vrij natuurlijk af,” legt de Vries uit. “Ik noem dat graag de ‘huwelijksreisfase’ van het ondernemen. Je bent met alles bezig, alles lijkt leuk, en je beleeft er echt plezier aan.”

Maar de huwelijksreis kon niet eeuwig duren. Het bedrijf groeide en veranderde. Het oorspronkelijke team moest personeel aannemen om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen. De Vries had inmiddels een netwerk opgebouwd in heel Europa, en leunde op de expertise van de mensen die hij onderweg had leren kennen.

“In de beginfase groeiden we razendsnel, met percentages tussen de 50 en 100% per jaar. Toen we nog kleiner waren, volstond onze eigen expertise. Zo hield ik me bijvoorbeeld bezig met fiscale en algemene juridische zaken, terwijl anderen verantwoordelijk waren voor de marketing. In het begin lukte dat prima, maar op een gegeven moment werd alles zo complex dat we externe adviseurs en juristen nodig hadden,” legt hij uit. “Voor gespecialiseerde fiscale kwesties schakelden we professionele accountants in met diepgaande systeemkennis. We begonnen zowel intern als extern mensen aan te nemen, telkens op zoek naar de juiste expertise. Hoewel het kennisniveau varieerde – buiten de echt hooggekwalificeerde professionals die we voor complexe dossiers nodig hadden – breidden we het team uit om aan de groeiende behoeften te voldoen.”

Nieuwe Wegen

Naarmate het bedrijf groeide en verder professionaliseerde, begon de Vries met een andere blik naar de zakenwereld te kijken. Toen hij merkte hoeveel efficiënter en effectiever zijn bedrijf werd door enkele gerichte aanpassingen, begon hij ook de tekortkomingen in andere bedrijven te zien.

Toen zijn eigen bedrijf te maken kreeg met leveringsproblemen door een slecht geleid transportbedrijf dat de producten niet op tijd kon bezorgen, kreeg de Vries een ingeving. In plaats van afhankelijk te zijn van andere bedrijven, kon hij er gewoon zelf een oprichten.

Dus probeerde hij het uit. En daarna nog een keer. En nog eens. Hij werd steeds beter in het herkennen van inefficiënties bij andere ondernemingen, en gebruikte dat inzicht om gaten in de markt op te vullen. Telkens wanneer hij zag dat een bedrijf traag werd of fouten begon te maken door schaalgrootte of strategie, richtte hij een concurrent op om het werk beter te doen.

Foto van Sim
Sim

Ik ben Sim, een gepassioneerde schrijver met een veelzijdige interesse in uiteenlopende onderwerpen. Van technologie en innovatie tot cultuur en maatschappij, ik ben altijd op zoek naar nieuwe invalshoeken en boeiende verhalen om te delen. Schrijven is voor mij een manier om mijn nieuwsgierigheid te voeden en anderen te inspireren met frisse perspectieven. Ik geniet ervan om complexe ideeën om te zetten in toegankelijke en aantrekkelijke teksten die mijn lezers aan het denken zetten. Door middel van mijn artikelen wil ik niet alleen informeren, maar ook verbinden en bijdragen aan een breder begrip van de wereld om ons heen.

Foto van Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl

Reacties zijn gesloten.