De kostenbesparing van digitale handel: minder overhead, meer marge

Digitale handel is niet langer een trend, het is eerder een noodzaak in de B2B-markt. Steeds meer mensen gaan online op zoek naar producten en een goed opgezet B2B e-commerceplatform is in dat geval onmisbaar. Dit kan ook zorgen voor kostenbesparingen. In dit onderstaande artikel lees je hoe automatisering, data-integratie en platformkeuze van jouw webshop kunnen bijdragen aan een lagere overhead en hogere marges.

1. Traditionele overhead vs. digitale efficiëntie

Het kan zijn dat je met je webshop nog gebruikmaakt van traditionele overhead. In dit geval is je personeel bezig met bijvoorbeeld handmatige orderverwerking, telefonische verkoop en facturatie. Het personeel dat zich hiermee bezighoudt, is hier veel tijd aan kwijt en daardoor kunnen de personeelskosten hoger oplopen. Daarbij heb je ook veel papierwerk, waardoor er veel fouten op de loer liggen. Denk aan een dubbele invoer en andere fouten die in een traditioneel proces voor kunnen komen.

Als je deze punten laat digitaliseren, dan verlaag je de kostenstructuur, de foutgevoeligheid en kun je gemakkelijk aan de slag gaan om je bedrijf naar een ander niveau te tillen. Orders komen namelijk direct binnen in een digitaal systeem, waar ze vervolgens verwerkt kunnen worden zonder dat je er veel voor hoeft te doen.

2. De rol van een B2B-webshop in kostenbesparing

Een B2B-webshop kan zorgen voor automatisering van bepaalde taken en dat kan weer kostenbesparing op verschillende vlakken met zich meebrengen. Klanten of leveranciers plaatsen bijvoorbeeld zelfstandig orders. Dat betekent dat je minder salesmedewerkers nodig hebt voor de standaard transacties.

Daarnaast kan één platform duizenden orders per dag verwerken, zonder dat je hierin stijgt in personeelskosten. Bovendien is een webshop 24/7, op ieder moment van de dag, beschikbaar. Dat betekent dat je minder afhankelijk bent van kantooruren en telefonische support, terwijl je wel jouw klanten of leveranciers de producten en inkoopervaring kunt bieden op het tijdstip dat hen goed uitkomt.

3. Automatisering en data-integratie: systemen koppelen loont

Het kan lonen om bepaalde systemen met elkaar te koppelen. Zo kun je tegenwoordig allerlei taken automatiseren en kun je denken aan data-integratie. Denk bijvoorbeeld aan integratie met ERP, CRM en financiële systemen om dubbele handelingen te voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld een directe koppeling maken met de boekhouding. Zo houd je realtime inzicht in cashflow en marges. Daarnaast kun je ook een automatische synchronisatie doorvoeren van prijzen, voorraad en klantgegevens. Dit soort integraties, automatiseringen en webshop koppelingen kunnen zorgen voor een snellere doorlooptijd en minder operationele kosten.

4. Magento als marktleider in B2B ecommerce

Voor een webshop heb je een e-commerceplatform nodig. Zo is Magento wereldwijd een van de meest gebruikte e-commercesystemen. En dat is niet voor niets, want Magento kan verschillende voordelen opleveren. Denk aan de schaalbaarheid: zo is het geschikt voor MKB, maar ook voor grote organisaties. Het kan namelijk met je meegroeien. Bovendien kun je ervoor zorgen dat je met Magento de webshop helemaal aan jouw eisen kunt laten voldoen: denk aan specifieke prijzen, catalogi, accountbeheer en offerteaanvragen. Ook zijn er talloze integratiemogelijkheden beschikbaar. Magento is daarom ideaal om te gebruiken voor jouw B2B webshop.

5. Concrete financiële voordelen van digitale handel

Er zijn een aantal voordelen waar je rekening mee kunt houden als je digitaal gaat handelen. Zoals net ook al is benoemd heb je te maken met minder personeelskosten. Je personeel kan zich namelijk focussen op sales en strategie, in plaats van orderinvoer. Daarbij is de kans op fouten steeds kleiner, heb je minder voorraadverlies door inzicht in data en krijg je te maken met hogere marges door schaalbaarheid. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat je meer marge overhoudt. Het is dus erg voordelig om te kiezen voor digitale handel, als je kijkt naar je financiële plaatje.

Foto van Sim
Sim

Ik ben Sim, een gepassioneerde schrijver met een veelzijdige interesse in uiteenlopende onderwerpen. Van technologie en innovatie tot cultuur en maatschappij, ik ben altijd op zoek naar nieuwe invalshoeken en boeiende verhalen om te delen. Schrijven is voor mij een manier om mijn nieuwsgierigheid te voeden en anderen te inspireren met frisse perspectieven. Ik geniet ervan om complexe ideeën om te zetten in toegankelijke en aantrekkelijke teksten die mijn lezers aan het denken zetten. Door middel van mijn artikelen wil ik niet alleen informeren, maar ook verbinden en bijdragen aan een breder begrip van de wereld om ons heen.

Foto van Marketupdate.nl Crypto redactie
Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl