Is een gedecentraliseerd portaal voor feitencontrole gelanceerd door Coinbase? Feitencontrole!

CEO van Coinbase, Brian Armstrong, heeft de lancering aangekondigd, via de blog van het bedrijf, van wat hij een ‘feitencontrole’ noemt. Armstrong drukte de wens uit van het bedrijf om onware beweringen gericht tegen Coinbase en de crypto-industrie als geheel te bestrijden. Dit met een bericht op donderdag getiteld “Announcing Coinbase Fact Check: Decentralizing Truth in the Age of Misinformation”.

Dit gedeelte van de blog zullen ze gebruiken om verkeerde informatie en onjuiste karakteristieken over Coinbase of crypto die in de wereld wordt gedeeld, te bestrijden, volgens Armstrong. “Every tech company should go direct to their audience, and become a media company”, was de ondertitel van de post. Ergens anders in het stuk suggereerde hij dat het niet erg moeilijk is. En dat als het nu traditionele, sociale of zakelijke media is, wij allemaal woorden op internet typen, aldus Armstrong.

De titel van Armstrongs blogartikel suggereert dat op een bepaald moment in de toekomst feitencontrole een vorm van decentralisatie met zich meebrengt. Tegelijkertijd bestaat de “feitencontrole” nu eenvoudigweg uit artikelen die reageren op wat Coinbase beschouwt als “verkeerde informatie”. Coinbase is dus van plan om, op de Coinbase-blog, posts te plaatsen waarin de mening van Coinbase wordt uitgedrukt, over zaken met betrekking tot Coinbase en cryptocurrency.

Wellicht zullen sommigen beweren dat het bedrijf dit al doet. Vier vrij standaard blog posts vormen inderdaad momenteel de Fact Check-sectie. Een is de reactie van Coinbase op een negatief artikel in de New York Times over Coinbase. Tweede, de reactie van het bedrijf op ‘verkeerde informatie’ over de verkoop van aandelen van Coinbase-executives. Het derde is ook een opiniestuk over de milieueffecten van Bitcoin.

Als laatst een ander stuk over het gebruik van crypto’s bij illegale activiteiten. De blog zal gaan worden gezien als een “bron van waarheid”, beweert Armstrong. Hij legde uit dat bedrijven zich steeds meer op hun gemak zullen moeten voelen om feiten te delen die hen ook in een negatief daglicht stellen. Met als doel een bron van waarheid te worden. Om vertrouwen op te bouwen, gaat er niets boven het delen van fouten, volgens Armstrong.

In het omgaan met de media, staat Armstrong er bekend om tegen hun te zijn. Hij beweerde in 2020 dat bedrijfsleiders er steeds meer voor kiezen om rechtstreeks contact te leggen met klanten in plaats van in contact te komen met gebruikelijke journalisten. Armstrong legde uit dat door op hun eigen blog/Twitter/YouTube te publiceren, zij kunnen zeggen waaraan ze denken en kunnen zij met hun klanten erover praten.

En niet dat het zij één citaat krijgen in een anders gebalanceerd, of soms ronduit gemeen of afsnauwend artikel. Het bedrijf zal proactiever worden met het maken van inhoud en zal in de toekomst mogelijk feitencontrole op basis van blockchain omarmen, suggereerde Armstrong later in de post. Waarschijnlijk zal het in de toekomst ook naar meer crypto-native platforms gaan, zoals Bitclout, of crypto-orakels legde hij verder uit.

De echte bron van de waarheid zal op de lange termijn zijn wat on- chain te vinden is, met een cryptografische handtekening eraan gehecht, zei Armstrong erbij. Het experimenteren met feitencontrole en verificatie met behulp van blockchain, is al door sommige bedrijven en nieuwsuitzendingen gestart. Ansa, de Italiaanse nieuwspublicatie, onthulde in april 2020 een op blockchain gebaseerd nieuwstrackingsysteem om lezers in staat te stellen de oorsprong van nieuws op een van de verschillende mediaplatforms van het bedrijf te verifiëren.

Verizon lanceerde, in oktober 2020, een op blockchain gebaseerd, open-source newsroom-product dat de nieuwspublicaties van het bedrijf bindt en beveiligt met behulp van ‘cryptografische principes’. Het bedrijf merkte destijds echter op dat nu alleen tekstwijzigingen worden bijgehouden op de blockchain.