Op de pof komt onder druk te staan; dag kopen op afbetaling

Bron: De Nederlandse Kredietmaatschappij

Uit onderzoek van Radar onder 1750 deelnemers blijkt dat kunnen kopen op afbetaling niet langer populair is. Wopke Hoekstra, minister van Financiën is bezig met een wetsvoorstel om het aanbieden van aankoop op afbetaling moeilijker te maken, vooral bij de e-commerce. De reden hierachter is duidelijk: de consument moet tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Zeker wanneer een groot aantal van de Nederlanders in de schulden gekomen is, mede dankzij het kopen of afbetaling om vervolgens geen saldo te hebben op de betaaldatum. Is het gedaan met kopen op de pof?

Wat is het eigenlijke probleem?

Kopen op afbetaling is lange tijd een populaire optie geweest. Geen verrassing natuurlijk, want op deze manier kan elke consument die de kredietcheck doorstaat geld uitgeven dat er helemaal niet is. Praktisch wanneer die nieuwe keuken prioriteit heeft of een andere auto ‘echt nodig’ is. Maar financieel gezien is het meerdere malen op drama uitgelopen.
Vooral het behouden van het overzicht is problematisch gebleken. Meerdere aankopen op afbetaling, een langlopende lening, een consumptief krediet en een hypotheek; het is geen uitzondering meer. Dat is de reden waarom de overheid ingrijpt en webwinkels en postorderbedrijven aan banden wil gaan leggen rond de aankoop op afbetaling.

Vooral woekerrentes gehaat

10% van de ondervraagden vindt dat het de verantwoordelijkheid is van de consument zelf. Toch wijzen zij erop dat de enorme rentes bij het missen van afbetalingen omlaag moeten. Vaak liggen deze woekerrentes boven de 10% én zijn deze alleen te vinden in de kleine lettertjes. Daarnaast zijn er nog steeds ondoorzichtige constructies waarbij ‘herinneringen’ verzonden worden tegen een bedrag van € 40, wat kan resulteren in effectieve rentes boven de 1000%.

En de consument die écht die nieuwe koelkast nodig heeft?

Kopen op de pof wordt niet zomaar afgeschaft. De kans is groot dat de wetgeving aangepast wordt, waarbij de webwinkels een zorgplicht krijgen en moeten controleren of de consument in staat is om de afbetaling te doen. Volgens het onderzoek van Radar wil de gemiddelde ondervraagde wel dat iedereen zich kan blijven voorzien in de basisbehoeften. Wellicht dat het voor deze mensen een beter idee is om te kijken naar De Nederlandse Kredietmaatschappij.
Op het moment dat de consument een lening of krediet aangaat, dan zijn alle voorwaarden en mogelijkheden namelijk vooraf duidelijk en besproken. Aangezien de consument hier ook getoetst wordt, is het risico op problemen op die manier vele malen kleiner.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.