PERSBERICHT 40% van Nederlanders heeft bitcoin overdracht niet geregeld bij overlijden

Bron: Wearblox

Nijmegen, 27 februari 2020 – In Nederland wordt er nog steeds volop geïnvesteerd in bitcoin. Maar wat als je komt te overlijden? Vorig jaar overleed cryptobeurs-eigenaar Gerald Cotten, met als gevolg dat ruim 304 miljoen euro aan crypto verloren ging. Uit representatief onderzoek van BLOX, een van de snelstgroeiende cryptobedrijven van Nederland, blijkt dat 40% van de Nederlanders niets heeft geregeld voor overdracht van hun bitcoins bij overlijden.

Meer dan 1 op 3 nabestaanden kan niet bij crypto wachtwoorden

40% van de ondervraagden geeft aan zijn cryptowachtwoorden niet te bewaren op een plek waar naasten bij kunnen. Bij overlijden zijn bitcoins niet terug te halen zonder het bezit van het wachtwoord, wat bestaat uit een combinatie van 24 woorden. Van alle ondervraagden hebben personen van 45 jaar en ouder dit het slechtst geregeld met ruim 43%. Jongeren doen het niet veel beter, in de leeftijdscategorie 25-34 jaar heeft slechts 37% het op orde.

Slechts 3% heeft bitcoin opgenomen in testament

Van de ondervraagden heeft 22% een opgesteld testament. Slechts 3% van alle ondervraagden heeft bitcoin opgenomen in het testament. Bij verlies kan het gaan om duizenden euro’s. In 2020 kochten Nederlandse klanten gemiddeld 0,09 bitcoin per transactie, omgerekend zo’n kleine 900 euro.

Ook valt op dat het bezit van bitcoin niet bekend is bij nabestaanden. Een kleine 10% geeft aan dat zijn of haar partner of naasten niet op de hoogte zijn van het bezit van bitcoin.

Meer dan 40% geeft bitcoin beheer uit handen aan derde partij

Een groot deel van de ondervraagden kiest ervoor om hun bitcoin te bewaren op een cryptobeurs, net zoals je geld op de bank staat. Het overige gedeelte bewaart de bitcoin in een eigen wallet.

Marketupdate.nl Crypto redactie

Dagelijks op de hoogte van het crypto nieuws via marketupdate.nl