Tesla heeft onlangs een aantal klappen gekregen na een tragisch ongeval in Texas dat mogelijk te maken had met het ongepaste gebruik van de Autopilot-bestuurdersassistentiefunctie van het bedrijf, en nadat het bedrijf zich in China verontschuldigde voor zijn behandeling van een aantal klachten van klanten.

Wall Street houdt beide zaken in de gaten. Niemand wijzigt de waarderingen of richtprijzen van Tesla (ticker: TSLA) aandelen. Maar ze letten wel op omdat beide kwesties – Tesla’s volledig zelfrijdende technologie, of FSD, samen met de Chinese markt voor elektrische voertuigen – van groot belang zijn voor Tesla-aandelen.

China is immers ’s werelds grootste markt voor nieuwe auto’s en voor EV’s. En veel van de meest agressieve koersdoelen op Wall Street omvatten miljarden voor de verkoop van FSD en toekomstige robotaxi bedrijven.

“Autonomie, software en China zijn de belangrijkste pijlers van de [Tesla] bull-these,” schrijft RBC-analist Joe Spak in een onderzoeksrapport van zondag. Spak denkt met name dat zelfbestuurfuncties een grotere onderscheidende factor zullen zijn dan de elektrificatie van voertuigen in de toekomst. “Elke twijfel over het vermogen van [Tesla] of toegenomen regelgeving voor FSD/softwareproducten of prestaties in China kan de bull case belemmeren.” Hij verwacht dat alle kwesties aan de orde zullen komen tijdens de winstconferentie van maandagavond en verwacht dat Tesla zijn veiligheidsprestaties en technologie zal verdedigen.

In China gelooft analist Pierre Ferragu van New Street Research niet dat er een probleem is met het merkimago. Hij voegt eraan toe dat Tesla in China een merk met cultstatus is. “Elon Musk is ook een van de populairste Amerikaanse bedrijfsleiders in China en heeft een sterke aanwezigheid in de sociale media met ~1,7 miljoen volgers op [sociaal media platform] Weibo, meer dan [Apple CEO] Tim Cook,” schrijft Ferragu in een recent onderzoeksrapport. Ferragu voegt eraan toe dat hij gelooft dat persberichten negatief bevooroordeeld zijn tegen Tesla. “Moeten beleggers zich hier zorgen over maken? Waarschijnlijk niet, negatieve aandelenreacties worden steeds oppervlakkiger en korter.”

Hij heeft een punt. Voor het aandeel Tesla was het recente nieuws een storm in een theepot. De Tesla aandelen koers is ongeveer 1% gestegen ten opzichte van de koers van net voor het ongeluk in Texas. Dat is een beetje beter dan vergelijkbare stijgingen van de Nasdaq Composite en S&P 500 over dezelfde periode.

Bovendien kan het een goede zaak zijn dat de verwachtingen van investeerders over Tesla’s activiteiten in China worden getemperd, aldus analist Adam Jonas van Morgan Stanley. “Dit is een goede zaak”, schrijft Jonas in een recent onderzoeksrapport. “De marktverwachtingen voor Tesla in China op lange termijn zijn nogal wat te hoog gespannen.” Het in lijn brengen van de verwachtingen voor een sterk groeiend aandeel als Tesla kan de pijnlijke volatiliteit van het aandeel terugdringen.

Jonas beoordeelt Tesla als kopen met een koersdoel van $900. Dat is dezelfde waardering en koersdoel voor Ferragu. Spak handhaaft de aandelen en heeft een koersdoel van $725. Jeffery Osborne, analist bij Cowen, is iets behoudender en geeft de aandelen een ‘hold’-rating. Zijn koersdoel is $573 per aandeel.

Hij let op de Tesla-headlines, die zijn algehele voorzichtigheid nog vergroten. Naast PR-kwesties die verband houden met Texas en China, schrijft Osborne dat hij zich zorgen maakt over het wereldwijde tekort aan halfgeleiders in de auto-industrie, dat de productie treft, en over de toenemende concurrentie op het gebied van EV’s.

De Tesla-aandelen zijn met ongeveer 18% gedaald ten opzichte van het hoogste punt in de 52-week, omdat beleggers nog veel meer dingen aan hun hoofd hebben. Een succesvolle aanpak van de problemen zou de aandelen op korte termijn kunnen doen stijgen, maar dat veronderstelt dat Tesla in staat is om de problemen naar tevredenheid van de beleggers op te lossen.