Historische nieuws momenten als NFT’s verkocht door CNN

CNN kondigde de lancering aan van verzamelbare historische momenten uit het nieuws en volgt hiermee Fox en Time Magazine in de NFT-markt. “Vault by CNN: Moments That Changed Us”, wordt het NFT-project van CNN genoemd. Het omvat een reeks symbolische iconische momenten uit zijn 41-jarige geschiedenis, samen met een kluis om de NFT’s te kopen, op te slaan en weer te geven.

Welke specifieke historische momenten zullen worden gesymboliseerd, heeft de nieuwsorganisatie niet onthuld. Echter, CNN merkte op dat thema’s zoals CNN-exclusives, opmerkelijke primeurs, wereldgeschiedenis en presidentsverkiezingen zullen worden behandeld. Vanaf eind juni omvat de eerste lancering zes wekelijkse drops, waarbij CNN plaagt dat de eerste drops ruimtevaart en verkiezingsresultaten kunnen weergeven.

In een combinatie van open en beperkte edities zullen de NFT’s worden verkocht. Vanwege het energie-efficiënte Proof-of-Stake-consensusmechanisme koos CNN ervoor om de NFT’s te maken op de Flow-blockchain. Ook voor NBA Top Shot, die enorm veel succes heeft gehad met het verkopen van iconische sportmomenten, is Flow de thuisbasis.

Gebruikers moeten, om NFT’s te kunnen kopen, zich aanmelden bij de kluis van CNN, waar de nieuwsorganisatie hun momenten zullen opslaan. Het platform accepteert creditcards via het externe betalingsplatform Stripe, waarbij cryptocurrency niet is vereist om NFT’s te kopen. Volgens de beschrijving van de kluis was er tot nu toe geen manier om deze momenten te ‘verzamelen’.

Verder geeft de beschrijving aan dat gebruikers vaak oude beelden online kunnen vinden, of verpakt in documentaires. Echter, zij kunnen deze niet bezitten of vertonen zoals ze dat kunnen met een gedrukte krant of tijdschrift, volgens de beschrijving. Om gebruikers de mogelijkheid te bieden om hun NFT op een scherm weer te geven en fysiek offline weer te geven, werkt CNN ook samen met videoframe bedrijf Infinite Objects. Zo luidt de beschrijving van de kluis.

Het online archief van CNN bevat interessant genoeg al 700.000 uur aan nieuwsinhoud die, zonder ‘eigendomsrechten’ te verlenen, al kan worden gekocht en gedownload. De nieuwsorganisatie merkt op dat CNN het auteursrecht en eigendom over de inhoud behoudt. Hoewel het eigendom naar voren wordt geschoven als een waarde propositie van de NFT’s.

In 2021 hebben een groeiend aantal nieuwsuitzendingen en mediaorganisaties de NFT-markt betreden. Gisteren kondigde Fox Corp een creatief fonds aan van $ 100 miljoen voor het creëren van NFT-inhoud om zijn geanimeerde tv-shows te vergezellen. Hierna volgde de overstap van CNN naar NFT’s. Time Magazine kwam eind maart op de markt met drie tokenized tijdschriftcovers op SuperRare.

Hierbij leverde de “TIME Space Exploration – 19 januari 1959” de grootste verkoop van 135 Ether (ETH) op ter waarde van ongeveer $ 318.000 tegen de huidige prijzen. Time heeft sindsdien nog eens zeven NFT’s uitgebracht met tijdschriftomslagen. De “TIME First Issue – 3 maart 1923” haalde hierbij 120 ETH op ter waarde van ongeveer $ 283.000 in juni.