Autoverkopen Europese Unie op laagste punt in 19 jaar

Vooral in november viel de verkoop in Europa (inclusief Zwitserland, Noorwegen en IJsland erg tegen. Er werden toen 965.918 auto's aan de man gebracht, 10% minder dan diezelfde maand in 2011. En ook toen drukte de Europese schuldencrisis al op de autoverkopen. De eurozone als geheel belandde in het derde kwartaal weer in een recessie en volgens de ECB hoeven we pas in 2014 weer substantiele economische groei te verwachten. Ook autofabrikanten verwachten tegen die tijd weer een stijging van de autoverkopen.

“Er zijn duidelijk twee werelden: aan de ene kant zijn er de Duitse autofabrikanten en aan de andere kant de Zuid-Europese”, aldus analist Florent Couvreur van CM-CIC Securities. “De Zuid-Europese autofabrikanten hebben historisch gezien meer blootstelling aan de Zuid-Europese markt, die de grootste krimp laat zien. Dit zal ook volgend jaar het geval zijn.”

Vier van de vijf grootste automarkten in Europa liet de afgelopen maand een krimp zien in de verkoopcijfers. In duitsland werden 3,5% minder auto's verkocht, in Frankrijk was de verkoop 19% en in Italie en Spanje zelfs 20% lager dan de maand oktober. Het Verenigd Koninkrijk liet in november een maand-op-maand groei zien in de verkopen van maar liefst 11%.

Daling conform verwachtingen

De sterke daling van de autoverkopen komt voor de fabrikanten niet als een verrassing. Ze hielden eerder al rekening met een verkoop van ongeveer 12 miljoen stuks over heel 2012. Dat is het laagste aantal verkopen sinds 1995 en de grootste jaarlijkse daling sinds 1993. “Er is weinig reden om aan te nemen dat het volgend jaar beter gaat met de autoverkopen in Europa, wat betekent dat er steeds meer nadruk gelegd zal worden op exportmarkten buiten Europa”, zo verklaarde analist Erich Hauser van Credit Suisse tegenover Bloomberg.

Het aandeel Fiat daalde als gevolg van de slechte autoverkopen met 6,4% tot €3,46, de scherpste intraday daling sinds 7 november. Renault en Peugeot zagen hun aandeel licht stijgen, respectievelijk 0,2 en 1,5 procent kwam er bij. General Motors verkocht op de Europese markt 13% minder auto's dan een maand geleden. Vooral Chevrolet verkocht slecht, van dit merk werden in november 20% minder auto's aan de man gebracht.

Duits succes

De Duitse autobouwer BMW doet het nog wel goed in de krimpende Europese automarkt, want ze wist in november 67.200 voertuigen te verkopen. Dat is een stijging van 0,4% in een markt die als geheel sterk krimpt. Het marktaandeel van BMW groeide in een jaar tijd van 6,2 naar 7 procent. Ook Mercedes doet goede zaken en zag haar verkopen van de voertuigen onder eigen merknaam met 1,5% stijgen. Als geheel zag het bedrijf een daling van 0,7% in de verkopen, als gevolg van een 18% daling van de verkoop van de Smart. Dit merk is onderdeel van Mercedes en bouwt zeer kleine auto's.

Door de dalende autoverkopen worden fabrikanten gedwongen te snijden in de kosten. Door reorganisaties gaan banen verloren, iin andere gevallen worden fabrieken compleet gesloten of verplaatst naar een goedkoper land. Ford besloot onlangs om een fabriek in het Belgische Gent te sluiten, om er in de toekomst één te openen in Spanje. Fiat en Peugeot reageren op de verzwakte markt door beide 1.500 banen te schrappen.

Autoverkopen Europese Unie op laagste punt in 19 jaar tijd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.