Indiase bevolking koopt goud en zilver via nieuwe smartphone app

De markt van smartphones groeit snel in India, want maandelijks worden er 15 miljoen nieuwe klanten ingeschreven bij de verschillende providers. Volgens Alexander George Muthoot, algemeen directeur bij de Muthoot Group, zal het aankopen van gouden en zilveren munten via het inteet in de toekomst even populair worden als online bankieren en het online boeken van reizen en vliegtickets. Om op die ontwikkeling in te kunnen spelen heeft het bedrijf een app gelanceerd voor zowel het iOS (iPhone) als Android besturingssysteem, waarmee de meerderheid van de smartphonegebruikers bereikt kan worden.

De app stelt consumenten in staat om online gouden en zilveren munten te kopen via de Muthoot Precious Metals Corporation. Het gaat dus om fysiek edelmetaal en niet om papieren afgeleiden die de meeste financiële instellingen aanbieden. Maandelijks worden er meer dan 100 miljoen apps gedownload in India en de verwachting is dat de betaalde apps eind 2012 omgerekend ongeveer $17,5 miljard in het laatje zullen brengen. In 2009 was dat nog maar $4,1 miljard, waaruit we kunnen concluderen dat de Indiase bevolking de smartphone(apps) volop gebruikt.

De Indiase bevolking heeft traditioneel een sterke band met goud, want ook de goudpinautomaat waar de Muthoot Group eerder een proef mee heeft gedaan was al snel populair. Het bedrijf wil daarom de komende drie jaar 75 van dit soort automaten plaatsen in winkelcentra, vliegvelden en tempels verspreid over het hele land. Via deze goudautomaten kan de bevolking kleine goudbaartjes pinen met het gemak waarmee ze normaal geld opnemen.

De Indiase Muthoot Group lanceert smartphone app waarmee klanten goud en zilver kunnen kopen