Verkoop goudbaren in China verdubbelde tijdens feestdagen

In de periode van 9 tot 15 februari waren de reguliere winkelverkopen 14,7% hoger dan tijdens dezelfde feestdagen een jaar geleden. In de winkels werd in totaal omgerekend $86 miljard omgezet, zo maakte de regering bekend. De verkopen van goud, zilver en juwelen steeg in deze periode zelfs met 38,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Exacte gegevens over de verhouding tussen beleggingsgoud en sieraden zijn niet bekend, maar het ministerie van handel maakte wel bekend dat er een hoge piek zichtbaar was in de vraag gedurende de feestdagen.

In Shanghai stegen de reguliere winkelverkopen met 10,2%, mede door het goede weer en doordat winkels langer open bleven om van Valentijnsdag te kunnen profiteren. Het Chinese Nieuwjaar is het drukste koopseizoen in het jaar in China, al waren de reguliere winkelverkopen dit jaar lauw. Zeker in verhouding tot de verkopen van beleggingsgoud en sieraden, want bleven bovenaan het boodschappenlijstje van de Chinezen staan.

De waarde van al het verkochte goud, zilver en juwelen steeg in januari met 11,7% ten opzichte van een maand eerder. Tegelijkertijd zakte de goudprijs en de zilverprijs, waaruit we af kunnen leiden dat de verkopen op basis van het volume nog wat meer stegen. Het Ministerie van Handel merkt op dat de kortingen die winkeliers tijdens Valentijnsdag gaven op goud en sieraden de verkopen verder opgevoerd hebben. Ook de goudbaren in het thema van het nieuwe jaar waren populair. Het voorjaarsfestival in China wordt door Chinezen aangegrepen om goud cadeau te geven.

Goud verliest geen glans, Chinezen kopen meer door de lagere prijs (Bron: Mineweb)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.